Jump to content

Alexandra Beck Gjørvs foredrag for Oslo Militære Samfund


Guest

Recommended Posts

Problemet er nok å overtale politikerne til å velge alternativ to, kanske vi bør kna opposisjonen litt for å få dem til å dra frem poenget med at våpenloven er "krute god", men at håndhevingen ikke har vært hva den burde.

 

Klarer man å fokusere her, har man vunnet mye for å også bevare sportskyting og jakt med legale selvladende våpen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 885
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Enig. Det jeg tror vi bør gjøre nå er å oppfordre våre respektive forbund til å gå i dialog med et bredt spekter av stortingets partier og fremtredende politikere. Bra de snakker med JD, men bedre om de snakker både med JD og partiene. Sende brev/mail/ring i dag til ditt respektive forbund.

 

Og Stortingspolitikerene :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Obama pusher vel nå strengere lover i USA.

Obama kan nok pushe, men Kongressen vedtar. Der i gården skjer det ikke så mye for tiden - de har ikke engang greid å vedta et skikkelig budsjett de siste fire årene...

For øvrig er en del av de nye lovforslagene allerede grundig latterliggjort, for eksempel er Anschutz sine konkurranserifler omfattet av forbudet mot "assault weapons" i New York siden de har tommelhullstokk.

 

 

Så langt jeg har fått med meg så sender Obama sin visepresident Biden ut i ilden. Han har varslet bruk av EO (executive order, et slags presidentdekret) for å stoppe "assault weapons", men det er jo et problem å definere denne våpentypen. For meg virker det som at det de tar sikte på er den typen våpen som er godkjent for praktisk i Norge.

 

Det spørs hva resultatet av en slik EO blir, sett opp mot Supreme Court avgjørelsen i DC vs Heller.

 

http://www.washingtonpost.com/blogs/the ... -big-bill/

Link to comment
Share on other sites

Den lista med Executive Orders som ble sluppet i går er stort sett bare garnityre. Det er mulig at et par av dem havner i retten, men det meste er irrelevant. Sannsynligheten for et AW ban ser jeg på som svært liten. Harry Reid gav Obama en reality check denne uka og det er lite gjennomslag for en slik lov selv hos demokratene. Ryktene vil ha det til at Obama måtte endre programmet for onsdagen i siste liten for å unngå å ydmyke seg selv.

 

Det er mulig at man ender opp med mer stringente bakgrunnssjekk prosedyrer, men det er også irrelevant for oss som slipper å bli sjekket. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er en viss forskjell - en EO er måten en president setter Kongressens ønsker ut i livet på, og presidenten må holde seg innenfor lovgivers intensjon. En EO som savner et klart og tydelig grunnlag i en vedtatt lov vil være grunnlovsstridig, derfor kan ikke presidenten for eksempel finne på å forby våpen med bestemte karakteristikker på egenhånd. Amerikanske lover er som regel horribelt detaljerte i forhold til norske lover blant annet på grunn av at lovgiver ikke ønsker at utøvende makt skal finne på sine egne definisjoner av loven.

 

I tillegg er EOenes rekkevidde begrenset av at den bare kan brukes til å instruere føderale organer, ikke (del)statlige, og at det er Kongressen som i siste instans sitter på pengepungen - ikke presidenten.

 

Jeg opplever at en Executive Order ligger nærmere et norsk rundskriv enn en forskrift.

Link to comment
Share on other sites

Det er en viss forskjell - en EO er måten en president setter Kongressens ønsker ut i livet på, og presidenten må holde seg innenfor lovgivers intensjon. En EO som savner et klart og tydelig grunnlag i en vedtatt lov vil være grunnlovsstridig, derfor kan ikke presidenten for eksempel finne på å forby våpen med bestemte karakteristikker på egenhånd. Amerikanske lover er som regel horribelt detaljerte i forhold til norske lover blant annet på grunn av at lovgiver ikke ønsker at utøvende makt skal finne på sine egne definisjoner av loven.

 

I tillegg er EOenes rekkevidde begrenset av at den bare kan brukes til å instruere føderale organer, ikke (del)statlige, og at det er Kongressen som i siste instans sitter på pengepungen - ikke presidenten.

 

Jeg opplever at en Executive Order ligger nærmere et norsk rundskriv enn en forskrift.

 

Utifra denne beskrivelsen finner jeg ingen forskjell på kongelig resolusjon og EO, untatt at Norge ikke er en føderasjon, hvis du ikke da mener at forskrifter er noe regjeringen kan dikte opp fritt?

Link to comment
Share on other sites

Å?

Kan han ikke det?

 

Bush Sr gjorde akkurat det i '89 da han med EO nedla import forbud mot en haug halvautorifler som HK 91,93,94 og andre.

 

Dette blir ikke helt det samme. Bush SR. instruerte datidens ATF til å vurdere våpnene på den lista som "ikke sportsvåpen", slik at import av sådanne ble stoppet av Gun Control Act of 1968. Det ble aldri lagt ned noe forbud mot salg av slike våpen før 1994, men på det tidspunktet fantes det bare brukte våpen fra overnevte liste, som ikke ble omfattet av forbudet uansett.

Link to comment
Share on other sites

Litt tilbake til Norge igjen. Det burde kunne være lov å be våre respektive forbund om å kontakte de forskjellige partiene og be om en avklaring på hvordan de stiller seg til et forbud mot selvladende våpen, og sivilt våpeninnehav generellt. Dette gjorde faktisk NV, og det tror jeg kunne vært en liten oppvåkning for politikerene. En ting er det når du og jeg spør, noe annet er det hvis det potensiellt er en som spør for 50 000-100 000 gubb.

Og en annen ting; hvis det er slik at du velger å stemme FRP kun for våpensaken sin skyld, så pass på å videreformidle dette til dem så de er klar over at dette er stemmer de mister om de skulle skuffe oss!

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Om du allerede har gitt opp er jeg villig til å overta våpengarderoben din for en billig penge.

Har nok ikke gitt opp, men tror selv at endringene kommer uansett påvirkning. Ref: vi gikk fra forespeilte 8 til 6 våpen i garderoben med en pennestrøk/over natten. NJFF hadde ikke noe dem skulle ha sagt. (var nok noen i POD som hadde funnet frem kalkulatoren og sett at en grense på 8 våpen ville åpne for at det ble flere våpen i Norge, noe som statistisk sett ser dårlig ut)

 

Videre tror jeg også at innskrenkningene stopper med ruger nr 1, jakt må vi ha i Norge. Jakt krever trening - innføring av depoter der alle våpen samles utenfor jaktsesongen er derfor ikke mulig for en som skal trene mye. Krav om aktivitet kan innføres.

Link to comment
Share on other sites

wheelgunner - ja, det er nok riktig, bortsett fra at en norsk forskrift som iverksettes med kongelig resolusjon har vært på høringsrunder og komitebehandlinger opp ad staur og ned ad stake, i motsetning til en EO.

 

Men det er jo uansett OT. Det hele koker ned til at det ikke blir noe AWB.

Ulempen for oss her på berget er at amerikanerne nå har gått mann av huse og kjøpt opp både våpen, ekstrautstyr og ammo så produsentene har fulle ordrebøker både ett og to år frem i tid.

Link to comment
Share on other sites

POD hadde ingenting med det å gjøre, det var meg bekjent et krav fra SV for å kunne godkjenne resten av den nye forskriften.

 

Så SV godtok våpenforskriftens utforming dersom "våpengarderoben" ble redusert fra 8 til 6 våpen, er det sånn å forstå?

Link to comment
Share on other sites

wheelgunner - ja, det er nok riktig, bortsett fra at en norsk forskrift som iverksettes med kongelig resolusjon har vært på høringsrunder og komitebehandlinger opp ad staur og ned ad stake, i motsetning til en EO.

 

Høringer og utredelser er hjemlet i Utredningsinstruksen, men siden den er instruks fra regjeringen til seg selv kan den, særlig for en flertallsregjering, ignoreres etter eget forgodt befinnende. I USA er nok noe tilsvarende, men siden den utøvende makt ligger hos èn mann, presidenten, og ikke hos statsrådenes kollektive ansvar overfor nasjonalforsamlingen, er det nok enda enklere å gi f... når det passer.

 

Men det er jo uansett OT. Det hele koker ned til at det ikke blir noe AWB.

EOene er en ting, men har han sendt over lovforslaget sitt?

 

Ulempen for oss her på berget er at amerikanerne nå har gått mann av huse og kjøpt opp både våpen, ekstrautstyr og ammo så produsentene har fulle ordrebøker både ett og to år frem i tid.

 

Har selv ting i back order hos Brownells :cry:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

POD hadde ingenting med det å gjøre, det var meg bekjent et krav fra SV for å kunne godkjenne resten av den nye forskriften.

 

Så SV godtok våpenforskriftens utforming dersom "våpengarderoben" ble redusert fra 8 til 6 våpen, er det sånn å forstå?

Det stemmer vel sånn nogenlunde. Dvs at de aksepterte våpengarderobe (som for de fleste gjorde det enklere å skaffe våpen) mot at den ble redusert fra forslaget (fra bla POD...) på 8 til 6

Link to comment
Share on other sites

Og bakgrunnen for at de ønsker en reduksjon fra det foreslåtte antall av 8 våpen til 6, har du noen info om den? Har de noen saklige argumenter for det, eller er det bare at 8 hørtes ut som et fryktelig høyt tall?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv veldig for at man samlet alle skytterne under en organisasjon, men skjønner at det er vanskelig å gjennomføre.

 

Men en måte jeg tror at man kan vinne mye på å vise at vi skyttere ikke er farlige og at vi er helt vanlige mennesker med en hobby. Ja, vi holder oss litt for oss selv, men det er jo for å ta hensyn til andre mtp. støy og sikkerhet. Men dette jobber også i mot oss, da vi skjermer oss fra allmennheten og gjør oss litt mystiske og antagelig litt skumle.

Kan nå først som sist si at jeg er tilknyttet Oslo Skytesenter (er banevakt der) og jeg tror at måten Willy har eksponert senteret (diger plakat som henger utenfor) faktisk er positivt for sporten. Der kommer det hele tiden inn folk som lurer på hvordan man kan begynner å skyte da de synes at det virker spennende. (Men her så kan en argumentere med at de som virkelig vil begynne, bruker Google.)

Ja, vet at OSS er drevet veldig kommersielt og slikt, og hvordan enkelte her på kammeret ikke liker dette, men det betyr også at vi er synligre for folk flest.

 

Nå ser det hele ut som om en eneste stor promo, men det jeg vil frem til er at vi heller må vise sporten frem. Hvor mange er sportskyttere finnes det i Norge? Bare i NSF så er det ca. 31.000. Spør man mannen i gata så tror jeg ikke det er mange som vet om hvor utbredt skyting egentlig er. Mange tror heller ikke f.eks at man kan eie pistoler lovlig her i landet. Litt eksponering er ikke så dumt.

Ta f.eks. VG helg forrige uke. Der kom jo ikke praktisk folkene så halvgærent ut? Ja, det var noen små "stikk" her og der, men det tror jeg egentlig bare er fordi at journalistene ikke kunne finne noe å egentlig sette fingeren på. Dette til tross for at det ikke en glad sak fra skytterverdenen de i utgangspunktet skrev om.

Så dersom klubbene har mulighet til det, arranger en åpen dag på banen hvor hvem som helst kan komme inn å få en enkel opplæring å ta ett par skudd. Ikke bare vil det være en positiv måte å lære opp folk om og vise frem skytesporten på, men det kan også hende at det øker rekrutteringen. Bonus dersom lokalavisa tar en tur innom også.

Det er greit at vi ikke enkelt kan snu politikerne, men vi kan nok klare å snu en del av opinionen om oss. Det vil også kunne ha den effekten av å undergrave en del av det media trykker og sier om oss.

 

Alternativt så tror jeg at dersom man får noen til å vise frem skytesporten litt via videoer på f.eks. YouTube som vi skyttere kan dele via sosiale medier så kan det også ha en viss effekt. Skjønner at slikt kan virke litt skummelt for noen forbund da det tidligere i tråden vises til at de akkurat har lært seg å bruke epost :lol: , men pytt en YouTube konto koster ingenting og HD-kameraer koster ikke SÅ mye. Det eneste vi trenger er en rolig og (helst) karismatisk person (f.eks. ala min favoritt YouTube skytter hickok45), som kan vise litt av skyttermiljøet og grenene. Ellers så hadde det å faktisk opprette sider for de forskjellige klubbene på sosiale nettverk, hvor man f.eks. laster opp bilder i fra arrangement og evt. interesserte kan sende spørsmål heller ikke vært så dumt.

 

Dette er enkle og gjennomførbare tiltak helt i fra forbundsnivå ned til klubbnivå.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Alexandra har sine meningsfeller i USA, her er senator Feinsteins forslag til bill S 150:

 

#

 

 

(GunAuction.com) — If passed into law, U.S. Sen. Dianne Feinstein’s (D-Calif.) bill, S. 150, would criminalize the choices of law-abiding Americans who legally purchased modern sporting rifles, shotguns and handguns.

 

The National Shooting Sports Foundation notes that Feinstein’s legislation cover many more firearms, including handguns and shotguns, than did the 1994 ban on semi-automatic rifles. The NSSF says she seeks to lower the threshold of what firearms would be banned, by requiring only one cosmetic feature to define an “assault weapon” instead of two. The new bill also looks to reinstate the ban on magazines capable of holding more than 10 rounds.

 

Finally, there is no sunset provision, meaning this bill would ban modern sporting rifles forever, NSSF points out. An earlier version of the legislation calls for current, legal owners of modern sporting rifles to be fingerprinted, photographed and have their firearms registered in a federal database. Whether the senator would still seek these onerous and expensive provisions is unclear at this writing.

 

Sen. Feinstein’s bill does not address the real issues that would prevent further tragedies and is not a serious effort to keep our children and communities safer. Instead she wants to ban commonly owned firearms popular among recreational shooters, collectors and hunters and create a database to track their current owners.

 

NSSF encourages everyone to call their U.S. Senators and U.S. Representative at 202-224-3121 and demand that they reject S. 150 and its companion bill in the House of Representatives.

 

To read the entire bill, click here

 

 

 

Below are specific guns named in the Feinstein S. 150.

 

This Act May Be Cited as the ‘Assault Weapons Ban of 2013’

 

‘‘(H) All of the following rifles, copies, duplicates, variants, or altered facsimiles with the capability of any such weapon thereof:

‘‘(i) All AK types, including the following: ‘‘(I) AK, AK47, AK47S, AK–74, AKM, AKS, ARM, MAK90, MISR, NHM90, NHM91, Rock River Arms LAR–47, SA85, SA93, Vector Arms AK–47, VEPR, WASR–10, and WUM.

‘‘(II) IZHMASH Saiga AK.

‘‘(III) MAADI AK47 and ARM.

‘‘(IV) Norinco 56S, 56S2, 84S, and 6 86S.

‘‘(V) Poly Technologies AK47 and AKS.

‘‘(ii) All AR types, including the following:

‘‘(I) AR–10.

‘‘(II) AR–15.

‘‘(III) Armalite M15 22LR Carbine.

‘‘(IV) Armalite M15–T.

‘‘(V) Barrett REC7.

‘‘(VI) Beretta AR–70.

‘‘(VII) Bushmaster ACR.

‘‘(VIII) Bushmaster Carbon 15.

‘‘(IX) Bushmaster MOE series.

‘‘(X) Bushmaster XM15.

‘‘(XI) Colt Match Target Rifles.

‘‘(XII) DoubleStar AR rifles.

‘‘(XIII) DPMS Tactical Rifles.

‘‘(XIV) Heckler & Koch MR556.

‘‘(XV) Olympic Arms.

‘‘(XVI) Remington R–15 rifles.

‘‘(XVII) Rock River Arms LAR–15.

‘‘(XVIII) Sig Sauer SIG516 rifles.

‘‘(XIX) Smith & Wesson M&P15 Rifles.

‘‘(XX) Stag Arms AR rifles.

‘‘(XXI) Sturm, Ruger & Co. SR556 rifles.

‘‘(iii) Barrett M107A1.

‘‘(iv) Barrett M82A1.

‘‘(v) Beretta CX4 Storm.

‘‘(vi) Calico Liberty Series.

‘‘(vii) CETME Sporter.

‘‘(viii) Daewoo K–1, K–2, Max 1, Max 2,

AR 100, and AR 110C.

‘‘(ix) Fabrique Nationale/FN Herstal

FAL, LAR, 22 FNC, 308 Match, L1A1 Sporter, PS90, SCAR, and FS2000.

‘‘(x) Feather Industries AT–9.

‘‘(xi) Galil Model AR and Model ARM.

‘‘(xii) Hi-Point Carbine.

‘‘(xiii) HK–91, HK–93, HK–94, HK–PSG–1, and HK USC.

‘‘(xiv) Kel-Tec Sub–2000, SU–16, and RFB.

‘‘(xv) SIG AMT, SIG PE–57, Sig Sauer SG 550, and Sig Sauer SG 551.

‘‘(xvi) Springfield Armory SAR–48.

‘‘(xvii) Steyr AUG.

‘‘(xviii) Sturm, Ruger Mini-14 Tactical Rife M–14/20CF.

‘‘(xix) All Thompson rifles, including the following:

‘‘(I) Thompson M1SB.

‘‘(II) Thompson T1100D.

‘‘(III) Thompson T150D.

‘‘(IV) Thompson T1B.

‘‘(V) Thompson T1B100D.

‘‘(VI) Thompson T1B50D.

‘‘(VII) Thompson T1BSB.

‘‘(VIII) Thompson T1–C.

‘‘(IX) Thompson T1D.

‘‘(X) Thompson T1SB.

‘‘(XI) Thompson T5.

‘‘(XII) Thompson T5100D.

‘‘(XIII) Thompson TM1.

‘‘(XIV) Thompson TM1C.

‘‘(xx) UMAREX UZI Rifle.

‘‘(xxi) UZI Mini Carbine, UZI Model A Carbine, and UZI Model B Carbine.

‘‘(xxii) Valmet M62S, M71S, and M78.

‘‘(xxiii) Vector Arms UZI Type.

‘‘(xxiv) Weaver Arms Nighthawk.

‘‘(xxv) Wilkinson Arms Linda Carbine.

‘‘(I) All of the following pistols, copies, duplicates, variants, or altered facsimiles with the capability of any such weapon thereof:

‘‘(i) All AK–47 types, including the following:

‘‘(I) Centurion 39 AK pistol.

‘‘(II) Draco AK–47 pistol.

‘‘(III) HCR AK–47 pistol.

‘‘(IV) IO Inc. Hellpup AK–47 pistol.

‘‘(V) Krinkov pistol.

‘‘(VI) Mini Draco AK–47 pistol.

‘‘(VII) Yugo Krebs Krink pistol.

‘‘(ii) All AR–15 types, including the following:

‘‘(I) American Spirit AR–15 pistol.

‘‘(II) Bushmaster Carbon 15 pistol.

‘‘(III) DoubleStar Corporation AR pistol.

‘‘(IV) DPMS AR–15 pistol.

‘‘(V) Olympic Arms AR–15 pistol.

‘‘(VI) Rock River Arms LAR 15 pis- tol.

‘‘(iii) Calico Liberty pistols.

‘‘(iv) DSA SA58 PKP FAL pistol.

‘‘(v) Encom MP–9 and MP–45.

‘‘(vi) Heckler & Koch model SP-89 pistol.

‘‘(vii) Intratec AB–10, TEC–22 Scorpion, TEC–9, and TEC–DC9.

‘‘(viii) Kel-Tec PLR 16 pistol.

‘‘(ix) The following MAC types:

‘‘(I) MAC–10.

‘‘(II) MAC–11.

‘‘(III) Masterpiece Arms MPA A930 Mini Pistol, MPA460 Pistol, MPA Tactical Pistol, and MPA Mini Tactical Pistol.

‘‘(IV) Military Armament Corp. Ingram M–11.

‘‘(V) Velocity Arms VMAC.

‘‘(x) Sig Sauer P556 pistol.

‘‘(xi) Sites Spectre.

‘‘(xii) All Thompson types, including the following:

‘‘(I) Thompson TA510D.

‘‘(II) Thompson TA5.

‘‘(xiii) All UZI types, including Micro-UZI.

‘‘(J) All of the following shotguns, copies, duplicates, variants, or altered facsimiles with the capability of any such weapon thereof:

‘‘(i) Franchi LAW–12 and SPAS 12.

‘‘(ii) All IZHMASH Saiga 12 types, including the following:

‘‘(I) IZHMASH Saiga 12.

‘‘(II) IZHMASH Saiga 12S.

‘‘(III) IZHMASH Saiga 12S EXP–01.

‘‘(IV) IZHMASH Saiga 12K.

‘‘(V) IZHMASH Saiga 12K–030.

‘‘(VI) IZHMASH Saiga 12K–040

Taktika.

‘‘(iii) Streetsweeper.

‘‘(iv) Striker 12.

‘‘(K) All belt-fed semiautomatic firearms, including TNW M2HB.

 

 

 

De som er oppført her dekker vel det meste av "Praktisk lista" og en god del av jakt-lista. Pussig forresten, "vanlig" Mini 14 ser ut til å være OK :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg er ganske sikker på at et "riktig" parti for skyttere ikke finns i dag. At det finns viktigere ting i samfunnet for folk flest er nevnt, f.eks. EU/EUS saken som jeg mener er en katastrofe for landet, og kommer til å prøve å stemme deretter. Derfor selvfølgelig enig i det siste innlegget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ganske sikker på at et "riktig" parti for skyttere ikke finns i dag

Et av de partiene som faktisk går lengst i å tale skytterenes sak, er faktisk Kystpartiet. At de går mot EU/EØS er heller ingen ulempe etter mitt syn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...