Jump to content

Alexandra Beck Gjørvs foredrag for Oslo Militære Samfund


Guest

Recommended Posts

  • Replies 885
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Enkelte her bør ta en liten titt i speilet, se om de liker hva de ser og om de liker sin egen oppførsel.. Om man skal være politisk korrekt eller om man skal "si det som det er" er selvsagt en viktig diskusjon, men det blir jo faen aldri mulig så lenge enkelte tolker innlegg som motstrider deres mening som en personlig fornærmelse.. La oss ta det fra begynnelsen; hvis noen kommer med et argument man ikke er enig gi så kommer man med et objektivt og saklig motargument, man begynner IKKE å skrike som en gris som oppdager hva som er hovedingrediensen i årets julemiddag og gå rett i strupen på vedkommende som sier "slemme"/feil ting. For de som liker fotball; sparke ball = ok, sparke ned motspiller = ikke ok. Mulig at argumentene man ser er så stupide at man får migrene bare av tenke på dem, men tell sakte til ti, kom så med et saklig og objektivt motargument som klart viser det du mener er feil med vedkommendes tanker om temaet/argument. Det at man klikker og kjefter ut motpart, hans familie, omgangskrets og katt, med en kledelig fråde rundt munnen og fingrer som hamrer så hardt i tastaturet at det vekker naboen, skremmer nok de som leser innlegg her mer enn litt rare/mindre politisk korrekte/misforståtte/malplasserte/upassende innlegg..

Link to comment
Share on other sites

Så stater er ikke i stand til å begå overgrep mot sine befolkninger og envher form for motstand mot staten er derfor feil siden den er ufeilbarlig? Å vike fra dette er "konspirasjoner" ?

 

Å se overgrep der det ikke finnes overgrep, bare flertallspolitikk som mindretallet er uenig i, ligger veldig nærme konspirasjonsteorier ja. I et demokrati må du dessverre akseptere at ikke alt blir gjort på den måten akkurat du selv vil ha det gjort.

Link to comment
Share on other sites

@adarma

 

Kammert.no er et offentlig forum - alt som skrives her kan og vil bli brukt mot oss, av de som eventuelt ønsker å gjøre det. Være det seg sensasjonshungrige VG-journalister, tvilsomme politikere eller ensomme gærninger.

Fullstendig latterlige og ikke minst tåpelige utsagn skal ikke forbli uimotsagt, og idioti og kvasiparanoide utsagn over statens ovegrep er det like lett å argumentere mot som å overbevise paven at julen er en hedensk høytid.

Link to comment
Share on other sites

Næh...

Toleranse for toskeskap er ikke min sterke side. Jeg har nemlig en tanke om at det går an å bevare muligheten til jakt og sportskyting her i landet. Og det uten voldsomme innstramminger. Men det betyr at rabide gærninger som tror det er deres rett å uimotsagt vri ut av seg de vemeligste vrangforestillinger av aparte dimensjoner ikke kan grine til seg en stusslig flik av "toleranse". Selvsagt har man rett til å ha sine meninger, uansett hvor latterlige og feile de er, det er beskyttet i landet av overgrep (også kjent som staten Norge) Men det ikke nedfelt noe sted at man har rett til å bli møtt med respekt og ydmykhet når noe er så infantilt latterlig dumt at at alfabetet brekker seg over å ha blitt brukt til å presentere ytringen.

 

Kloke innspill, slik Adarma etterlyser. Ting man kan være uenig om - er jeg straks mer villig til å lytte til.

 

Og for å sette dette innlegget i perspektiv (eller Fakta Faen, som man villa ha beskrevet det for noen år siden)

Jeg ar allerede blitt kontaktet av en journalist, som heldigvis er skytter og besitter en litt over gjengse kunnskap om emnet om disse uttalelsene som har støyet til denne ellers interessante tråden (Kanskje lese hele?) og i klartekst fått forklart nøyaktig hvordan noe slikt ville blitt ei slegge for våpenmotstanderen i en offentlig debatt.

Link to comment
Share on other sites

Du kan frykte offentlig avvæpning alt hva du vil, men om du tenker litt rasjonelt på problemstillingen....

 

Tror DU "whatup" at bitte lille du kan gjøre noe fra eller til med hagla di når staten først har bestemt seg for at du ikke skal eie våpen?

 

Nei, her er jeg helt enig med Hassel. Våpensport i Norge eller noe annet sted kan ikke forsvares hverken i praksis eller moralt med begrunnelsen at staten er vår fiende, faktisk var bekymringen til Hæren om at de holdt på å få en fiende innenlands grunnen til at vi fikk en slags våpenlov på 20-tallet.

Selv om jeg støtter tanken om at skytterlag og jegere kan være en slags siste linje en gang i fremtiden mot "Adolf jr." så hverken tror, håper eller ønsker jeg at den problemstillingen noen sinne skulle bli aktuell!

 

 

God Jul

Link to comment
Share on other sites

Hassel har nok absolutt et ekkelt men godt poeng her.. Sjøl om kammeret.no er langt fra perfekt så er det utvilsomt landets største nettforum for ting som er jakt- og skytterrelatert. Mao. googler ola nordmann/en journalist noe som er relatert til jakt, skyting, våpen og alt som vi synes er gøy kommer kammeret opp blandt de første resultatene. Personlig har behovet/trangen til å være politisk korrekt samme effekt på meg som en rød klut har på en snarsint okse med utpreget steroide- og amfetaminavhengighet, gjør nesten fysisk vondt å si det, men slik som verden er nå bør vi kanskje velge våre ord jævlig forsiktig.. Man kan nok eksempelvis ikkje stikke under en stol at landets løssalgaviser er ekstremt sensasjonskåte og ikkje liker å ødelegge en god sak med fakta. Huske på at vi ikkje sitter på bakrommet til en våpenbutikk, kvervulerer godmodig om kaliber, politikere uten kontakt med virkeligheten eller meningen med livet. Vi sitter på et off. forum på internett, der flere millioner hører hva vi sier.. En kjapp ironisk kommentar kan lett bli til et sitat i Dagbladet eller VG.

Men så lenge vi holder diskusjonene objektive og saklige, tenker før vi snakker, vil kammeret.no bare være en verdifull og informativ ressurs både for jegere, skyttere, de som er nysgjerrig på relevante områder og tom. journalister. Hvis noen har meninger/tanker som får en til å fråde av sinne kan man heller diskutere det med vedkommende via pm eller bare tenke litt på hvor lett det er å misforstå hverandre på nett, heller gå en tur med bikkja.

Link to comment
Share on other sites

Sitering av ovenforstående innlegg er slettet jmonsen

 

DLD, innvandring, EØS, Schengen.

Hva en gitt mengde av den norske befolkningen måtte mene er irrelevant.

*edit* beklager, glemte meg.

Jeg vil nå si at det eneste som kan kategorisere som overgrep av de eksemplene er DLD og det er ett overgrep mot personvernet. Alt det andre er dessverre ett resultat av en demokratisk valgt regjering som de har gått på valg på.

Link to comment
Share on other sites

Interessant artikkel i dagbladet. http://www.dagbladet.no/2012/12/28/nyhe ... /24992424/

 

Mange drept med kniv og bare ved å skumme over lista 3 stk med skytevåpen og i to av tilfellene er det snakk om bokstavkjeks gjeng og veldig stor sjanse for at det ikke er lovlig registrerte våpen og den tredje er mest sannsynlig noe kriminelt inne i bildet det også. Skal bli godt å forby halvautomatiske våpen så sånne episoder ikke kan skje igjen :(

Link to comment
Share on other sites

Det hjelper ikke "saka" å koke sammen viss vass.

Be færeste drap uttført med skytevåpen i norge har hatt behov for mer en et par skudd.

Grunn tanken bak gjørvkommisjonens ønske om forbud mot halvauto våpen (Med høy magasinkapasitet og ildhastighet) er å hindre situasjoner tilsvarende Utøya (Og nå nylig Newtown),

Link to comment
Share on other sites

Grunn tanken bak gjørvkommisjonens ønske om forbud mot halvauto våpen (Med høy magasinkapasitet og ildhastighet) er å hindre situasjoner tilsvarende Utøya (Og nå nylig Newtown),

 

Problemet er at gjørvkommisjonens også ønsker å forby min Benelli MP 90 S World Cup .22LR med plass til hele seks skudd.. Et våpen som er meget lite egnet til store massakre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil vel heller si det slik at problemet er at gjørvkommisjonen ønsker å forbya alle halvautovåpen.

 

Det er dette som får meg til å lure på hva agendaen til gjørvkommisjonen egentlig er. På kommisjonens nettside står det følgende:Hensikten med kommisjonens arbeid er å foreta en gjennomgang og evaluering for å trekke lærdom fra hendelsene med sikte på at det norske samfunnet skal kunne stå best mulig rustet til å avverge og møte eventuelle fremtidige angrep, samtidig som en tar vare på sentrale verdier i det norske samfunnet som åpenhet og demokrati.

 

Et forslag om å begrense eller forby høykapasitets magasiner er et forslag jeg kan forstå. Et slikt forslag er til dels rasjonelt når vi ser på kommisjonens mandat. Jeg er sterkt uenig, men jeg forstår hvorfor et slikt forslaget fremmes. Derimot er et forslag om et forbud mot samtlige halvautovåpen, inkludert min 22 kaliber finpistol med en magasinkapasitet på seks patroner fullstendig irrelevant når vi ser på kommisjonens mandat. Så hvorfor fremmes et slikt forslag da? Jeg tror kapitlet 17 i rapporten enten er skrevet i affekt, eller at noen ønsker skyttersporten til livs.

Link to comment
Share on other sites

Og om vi i verste fall skulle komme i den situasjonen her i Norge at våpen må innleveres skal vi da velge og logre og stille oss i kø som i Storbritannia eller skal vi da tenke som folk i USA.

 

Prøv å ta fra folk i Texas våpna dems....

 

Bare en tanke.

 

 

Siden flere tydeligvis ikke fikk med seg hva jeg og forhåpentligvis de fleste reagerer på i det som er sitert ovenfor har jeg streket under litt.

De aller fleste er vel enige i at å leve i et demokrati er en OK ting; selvfølgelig er det noe d..t når flertallet mener noe annet enn en selv og helt hipphurra når flertallet mener det samme som en selv.

 

 

Og ja, jeg mener fremdeles at folk som plages med ideer av den typen som åpenbart ligger bak det som er sitert overfor ikke bør ha tilgang til skytevåpen; det matcher fryktelig dårlig med "pålitelig".

Forhåpentligvis er det mest et resultat av "tøff i trynet bak tastauret".

Link to comment
Share on other sites

Så hvorfor fremmes et slikt forslag da? Jeg tror kapitlet 17 i rapporten enten er skrevet i affekt, eller at noen ønsker skyttersporten til livs.

 

Eller at rapporten er skrevet av folk som ikke viste at halvauto våpen også innbefatter 22lr konkurransepistoler og salongrifler.

Link to comment
Share on other sites

Eller at rapporten er skrevet av folk som ikke viste at halvauto våpen også innbefatter 22lr konkurransepistoler og salongrifler.

 

Var det jeg også trodde i starten. Nå har Gjørv fått påpekt nettopp dette gjennom flere kanaler. På tross av denne informasjonen står hun fortsatt fast på et totalforbud mot samtlige havauto våpen. Derfor må det være noe annet som ligger bak ønsket om et forbud en økt sikkerhet mot massakre. Det er noe som skurrer i denne saken.

Link to comment
Share on other sites

Det er noe som skurrer i denne saken.

Mnjei..... Det er altså svært lite som tyder på det, med mindre man skal tro på mørkemenn og onde komplotter. (der er riktig nok en økende gruppe med mennesker i kongeriket som ikke kan fatte og begripe at det skulle være noen som helst gode grunner til at man skal kunne kjøpe våpen - og de tar man også hensyn til i et demokrati.)

Titter man over til den andre siden av dammen, er en av de profilerte grunnene til at Clintons AWB ikke hadde noen effekt at det var for "rundt" og lite spesifikt. Det var få våpen som ble rammet av det og det var lett å omgå definisjonene (Som et ad Notam. Senator Feinstein vil mest sannsynlig lansere et nytt AWB forslag på nyåret (I USA), som har meget strengere kriterier en det forrige.)

 

Selv om det da finnes noen få våpenmodeller som da rammes, vil det overalle målet også kraftig redusere antall grovkalibrede håndvåpen med halvautu funksjon. Det er matte, ikke konspirisasjon.

Link to comment
Share on other sites

Eller at rapporten er skrevet av folk som ikke viste at halvauto våpen også innbefatter 22lr konkurransepistoler og salongrifler.

 

Var det jeg også trodde i starten. Nå har Gjørv fått påpekt nettopp dette gjennom flere kanaler. På tross av denne informasjonen står hun fortsatt fast på et totalforbud mot samtlige havauto våpen. Derfor må det være noe annet som ligger bak ønsket om et forbud en økt sikkerhet mot massakre. Det er noe som skurrer i denne saken.

 

In politics, nothing happens by accident. If it happens, you can bet it was planned that way.

Franklin D. Roosevelt

 

Interessant at det for enkelte som er dypt inne i skytesporten har det enklere med å gi fra seg sine våpen på bs-grunnlag enn det er å akseptere selv kun muligheten for at det er en konspirasjon.

 

Vi har jo fått demonstrert ganske så tydelig at det ikke er fakta som motiverer Gjørv og hennes støttespillere.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ingen konspiratoriker. Det stemplet vil jeg ha meg frabedt. Selvfølgelig er det noe som skurrer når kommisjonen går utenfor sitt mandat samtidig som den nekter å ta innover seg fakta. Fakta er at min 22.lr pistol med magasinkapasitet på seks patroner ikke er egnet til å gjennomføre en massaker med. Forbud vil ikke føre til noen økt sikkerhet mot massakre. Kommisjonen går såleds utover sitt mandat når de mener slike våpen bør forbys. Hadde de skrevet at de ønsket et forbud mot grovkalibrede håndvåpen med halvautu funksjon hadde situasjonen vært litt annerledes, men de ønsker forbud mot samtilge halvauto våpen. Nå har vi i Norge en tradisjon for kompromisser i politikken, sammen med politiske vedtak fattet på bakgrunn av fakta. Gjørv kommisjonen gir ikke rom for kompromisser og den tar ikke innover seg fakta. Det er verken matte eller konspirasjoner Hassel, det er følelser.

Link to comment
Share on other sites

Konspirasjonsteoretikerstempelet blir gitt over en lav sko i disse dager uansett og det er komisk hvor lett det er å kontrollere individer ved å spille på deres frykt for å bli stemplet som sådan og dermed også styre politiske prosesser med større hell.

Link to comment
Share on other sites

A:

En av mine 22 LR pistoler har fem skudds magasin.

Som alle vet avfyres skuddet ved å trykke på avtrekkeren.

Rekylen vil da kamre ny patron som igjen vil avfyres ved å trykke på avtrekkeren til alle fem skudd er avfyrt.

 

B:

En revolver i 22 LR kan lades med seks skudd i magasinet (tønna)

Som alle vet avfyres skuddet ved å trykke på avtrekkeren.

Ved å trykke på avtrekkeren en gang til roterer tønna og nytt skudd kan avfyres inntil alle seks skudd er avfyrt.

 

(som alle også vet kan dette eksemplet videreføres sånn noenlunde til også gjelde feks. en single stack M1911 kontra en grov revolver)

 

Scenarie A er pr kommisjones definisjon farlig for samfunnets sikkerhet og bør forbys.

Scenarie B er pr kommisjones definisjon ikke farlig for samfunnets sikkerhet og kan derfor fortsatt tillates.

Link to comment
Share on other sites

Whatup - fint om du kan begrunne påstandene dine.

Det er nopk forøvrig i aller høyete grad fakta som ligger til grunn for kommisjonens avgjørelse, men etter alt å dømme har de lite fakta å basere seg på, og neppe gjort særlig god research. Jeg har Hørt fra relativt sikre kilder at POD selv, har reagert negativt på hvordan Gjørekommisjonen tolket den informasjonen de fikk.

Gjørvs egen vurdering er nok som andre har skrevet, et resultat av manglende kunnskap og føleri.

Men manhar tydelig valgt å sette grensa lavest mulig, uten å stanse all skytesport i norge. Og da har man valgt halvauto som grenseverdi, i den gården.

Heldigvis er ikke dette annet en offentlig synsing, og ikke et forslag som sådan. Perosnlig tror jeg nok det er mordene i Newtown USA som er den mest synlige faktoren for våre politikere når forslaget til ny våpenlov skal behandles.

Link to comment
Share on other sites

A:

En av mine 22 LR pistoler har fem skudds magasin.

Som alle vet avfyres skuddet ved å trykke på avtrekkeren.

Rekylen vil da kamre ny patron som igjen vil avfyres ved å trykke på avtrekkeren til alle fem skudd er avfyrt.

 

B:

En revolver i 22 LR kan lades med seks skudd i magasinet (tønna)

Som alle vet avfyres skuddet ved å trykke på avtrekkeren.

Ved å trykke på avtrekkeren en gang til roterer tønna og nytt skudd kan avfyres inntil alle seks skudd er avfyrt.

 

(som alle også vet kan dette eksemplet videreføres sånn noenlunde til også gjelde feks. en single stack M1911 kontra en grov revolver)

 

Scenarie A er pr kommisjones definisjon farlig for samfunnets sikkerhet og bør forbys.

Scenarie B er pr kommisjones definisjon ikke farlig for samfunnets sikkerhet og kan derfor fortsatt tillates.

 

Alexandra burde kikke litt på denne:

.

 

Men da finner hun vel ut at man må forby revolvere også, jeg kan i hvert fall ikke skyte med min Walther GSP så fort som Jerry skyter med sin 6-løper. Han treffer jo også. Det ligger forøvrig en filmstubb på You Tube med Jerry's "verdensrekord" på 12 skudd med revolver, 2,99 sekunder (inklusive omlading) :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant en kronikk skrevet av Gjørv fra 2007.

 

http://www.aftenposten.no/meninger/spal ... 05204.html

 

Her er noen perler:

 

"Et annet foreldet bilde er det store behovet for å opprettholde arbeidsplasser i Norge"

 

"Det viktige i fremtiden blir å opprettholde de riktige arbeidsplassene i Norge. De som er så konkurransedyktige at Norge blir et positivt og viktig, om enn lite drivhjul i verdens maskineri.

 

"For at Norge fortsatt skal kunne være et godt og fremgangsrikt land i verden, har NHO foreslått at statsministeren bør lede et globaliseringsråd for å bryte ned barrièrene mellom sektorene i norsk politikk og forvaltning, og ta globaliseringen inn over oss i alle sine detaljer og irrganger"

 

 

Nei, å hevde at denne kjerringa jobber for en ny verdensorden er vel å ta i eller hva?

Link to comment
Share on other sites

Er det NOEN her på forumet som virkelig tror Alexandra Beck Gjørv ikke har en agenda med sin innstilling i denne saken?

Do'h!...

Selvsagt har Gjørv en agenda. Milde himmel :roll: Den agendaen er faktisk relativt god beskrevt i utgangspunktet for kommisjonens arbeid.

Hentet fra http://www.regjeringen.no/nb/dep/smk/dok/nou-er/2012/nou-2012-14.html?id=697260

3 Om kommisjonen

Mandat

Regjeringen oppnevnte 12. august 2011 en uavhengig kommisjon for å gjennomgå og trekke lærdom fra angrepene på regjeringskvartalet og Utøya 22. juli 2011 – 22. juli-kommisjonen.

Mandatet lød:

«Fredag 22. juli 2011 ble Norge rammet av bombeangrepet på regjeringskvartalet i Oslo og skuddene på AUFs sommerleir på Utøya i Hole kommune. Til sammen 77 mennesker mistet livet i de to angrepene. I tillegg ble mange mennesker alvorlig skadet. En betydelig innsats ble gjort i redningsarbeidet.»

Det het videre:

«Hensikten med kommisjonens arbeid er å foreta en gjennomgang og evaluering for å trekke lærdom fra hendelsene med sikte på at det norske samfunnet skal kunne stå best mulig rustet til å avverge og møte eventuelle fremtidige angrep, samtidig som en tar vare på sentrale verdier i det norske samfunnet som åpenhet og demokrati.

Kommisjonen skal kartlegge alle relevante sider ved hendelsesforløpet og kan foreta de undersøkelser den mener er nødvendige. Det inngår ikke i kommisjonens arbeid å ta stilling til straffeansvar eller annet rettslig ansvar i forbindelse med hendelsene, ei heller å vurdere politiets og påtalemyndighetenes etterforskning av anslagene. Det inngår heller ikke i kommisjonens arbeid å anslå det økonomiske omfanget av skader eller tap som følge av hendelsene.

På denne bakgrunn bes kommisjonen om å se nærmere på samfunnets og myndighetenes evne til:

å avdekke planer om og avverge angrep

å beskytte seg mot og redusere konsekvensene av angrep

å håndtere situasjonen under og etter slike hendelser, herunder ivaretakelse av skadede og pårørende. Kommisjonen bes også se hen til at mange av de berørte var unge.

Kommisjonen skal fremme forslag om de tiltak den mener er nødvendige for å få en bedre fremtidig beredskap. Kommisjonen står fritt til å vurdere andre forhold og tiltak som gjennomgangen viser at det er behov for. De økonomiske og administrative konsekvensene av tiltak skal, så langt det er hensiktsmessig og mulig innenfor tidsfristen for kommisjonens arbeid, utredes i samsvar med reglene i utredningsinstruksen.

Kommisjonen kan innhente opplysninger fra ulike kilder, herunder tjenestemenn i departementene, politiet, helsevesen, brannvesen, direktorater mv.

Det forutsettes at kommisjonen tar i mot synspunkter fra alle pårørende som ønsker det. Tilsvarende gjelder synspunkter fra andre personer som direkte ble berørt av hendelsene.

Kommisjonen kan innhente ekstern kompetanse til bruk for kommisjonens arbeid.

Kommisjonen gis frist til 10. august 2012. Kommisjonen kan anmode om utsatt frist dersom dette er ønskelig av hensyn til kommisjonens arbeid, for eksempel dersom det er hensiktsmessig å avvente domsavsigelse fra førsteinstans behandling av rettssak mot gjerningsmannen eller resultatet av andre evalueringer eller undersøkelser før den avgir sin rapport. Kommisjonen kan avgi delutredninger før den avgir sin endelige rapport.

Kommisjonen skal være uavhengig av regjeringen (Kongen i statsråd) og Statsministerens kontor i sitt arbeid. Kommisjonen skal avgi rapport til statsministeren.»

 

Om det du mener, er at A.Gjørv har en skjult agenda med baktanker, hvor man utnytter en massiv tragedie for å oppnå seperate politiske mål så er det fritt for deg å tro det. Jeg tror mer på at hun mener at samfunnet vårt blir tryggere om vi forbyr halvauto våpen, og setter grensen der. Da kan man forstatt bedrive sportsskyting og jakt, men gjort en begrensning i tilgang på våpen.

Link to comment
Share on other sites

@ kaaredump...om filmen du la ut:

 

Kunne du med egne ord beskrive:

 

- hvorfor du la ut filmen?

 

- hva du mente å oppnå med filmen?

 

- hvordan tror du den ikke våpenkyndige( politiker, journalist eller " mann i gata") vil vurdere filmen sett fra ditt ståsted?

 

For den som gidder å se hele filmsnutten er den igrunn ganske belysende. Tenker da i både på visualiseringen av at "skinnet kan bedra" for dem som ikke har et forhold til våpen, og det som han politimannen forteller mot slutten av filmen. Nemlig at av de anslagsvis 50 000 våpnene de har beslaglagt fra "hard core gangs" gjennom 12 år har kun 1 vært ombygd, og at det krever deler og/eller inngående kunnskap.

 

Edit: Tenker selvfølgelig belysende for andre enn den jevne kammerbruker :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror mer på at hun mener at samfunnet vårt blir tryggere om vi forbyr halvauto våpen, og setter grensen der. Da kan man forstatt bedrive sportsskyting og jakt, men gjort en begrensning i tilgang på våpen.

 

Det er nettopp dette som er kjernen i saken.. "gjort en begrensing i tilgang på våpen". Om våpnene utgjør noen reell fare for misbruk i terrorangrep eller lignende er ikke så farlig, bare det generelt blir færre våpen i samfunnet.

 

"Hensikten med kommisjonens arbeid er å foreta en gjennomgang og evaluering for å trekke lærdom fra hendelsene med sikte på at det norske samfunnet skal kunne stå best mulig rustet til å avverge og møte eventuelle fremtidige angrep, samtidig som en tar vare på sentrale verdier i det norske samfunnet som åpenhet og demokrati." Hvor mye bedre står samfunnet rustet til å avverge og møte eventuelle fremtidige angrep om min 22.lr konkuransepistol med en magasinkapasitet på seks patroner blir forbudt? Spesielt sett i lys av at revolvere, pumpehagler, lever-action våpen tydeligvis er greit. Gjørv har med glans forbigått hensikten med hele kommisjonen når hun foreslår tiltak som ikke er relevante for problemet hun er satt til å løse. Jeg vil gå så langt til å si at kommisjonen lyver til det norske folk når den mener samfunnet blir bedre rustet til å avverge et angrep om 22.lr sportsvåpen med begrenset magasinkapasitet forbys. Det er en løgn.

 

Du kan også stille spørsmålstegn ved hvor demokratisk det er å forby en hel idrettsgren tusenvis av mennesker har glede av daglig. I et demokrati skal det alltid tas hensyn til mindretallet også. Det er en viktige demokratiske verdi.

Link to comment
Share on other sites

Vel... det sies jo det at .22lr er det kalibret, som tar mest liv i den sivile verden. Men om du klarer å lage en god forskrift som skiller ut .22 konkuransepistoler fra andre typer pistoler er det en mulighet å presentere om og hvis 22 juli kommisjones meninger og synsinger skal bli noe annet en meninger og synsinger.

 

Husk forøvrig at det er usedvanlig lite poeng å argumentere med meg om hvorfor et halvautovåpen ikke bør forbys...

Jeg mener det er en bedre farbar vei å analyser og prøve å finne ut av hvorfor man ar trukket denne konklusjonen, og så kunne komme med faktabaserte innsigelser, en å skrive på Internett "fy flate ass... Hu dama er liiiite teit 'a" og tro at bidrar. Og det å dra inn demokratiets banner på den beskrevne måten er nok heller ikke en sikker vei til suksess.Jeg tror ikke våpeneiere i noen instans eller demokratisk sammenheng kan beskrives som mindretallsgruppe med behov for særskilt beskyttelse.

Link to comment
Share on other sites

:? Letteste farbare vei er som Hassel antyder: Godta uten motargumenter alt som foreslåes av reduksjoner eller forbud mot privat våpeneie / våpenbruk.

Argumenter heller (som Hassel i denne og andre tråder på kammeret) så godt du kan for å bli kvitt våpen i landet.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

8) Nææ.. Alfabetet har da H og Q også! Men neida Hassel, jeg leser det du skriver jeg og opplever deg som kjerringa mot strømmen litt for ofte..

Konspirasjonsteorien blir da at du har en skjult agenda og samarbeider tett med Alex' og Jens for et våpenfritt Norge som skal styres av AP! :mrgreen:

God Jul til deg også! :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...