Jump to content

Bitt av hund!!!


Kristoffersen

Recommended Posts

Da har du ikke hund? nakkeskinnet er eneste plassen du kan ta tak i en hund uten fare for deg eller hunden.
Hvis du da må ha det med teskje, så er det ikke nødvendig å ta i en hund i det heletatt for å dressere/korrigere den.

Du er klar over at man kan ta i en hund uten å være hardhendt?

Hvis en hund angriper deg/ biter som i TS sitt tilfelle så er det eneste trygge å ta den i nakken.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 243
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da glefset den etter eieren - -
- og det burde vært det siste den gjorde.

 

Jeg traff en eldre fyr på Beiarfjellet i vår, han hadde to ØSL, hannhunden hans hadde, i følge han, for vane å angripe andre hunder, også tisper, uprovosert. Han sa at det gjorde også faren/foreldrene/andre hunder fra samme oppdretter. Dessverre satte han seg inn i bilen, før jeg fikk spurt hvilken oppdretter dette var (og før hunden angrep Luke, som i tilfelle ville vent den av med slik oppførsel - kanskje for godt!).

 

Jeg hadde tenkt å skaffe meg ØSL-valp, men når jeg hører at det drives oppdrett på slikt søppel, og at "jaktfolk" aksepterer hunder som oppfører seg slik, er jeg blitt i sterk tvil. Jeg tror jeg fortsatt holder meg til den delen av rasen som kalles Siberian Husky - SH-folket har ingen toleranse for hunder som biter mennesker. Jeg får riktignok ikke stille på jaktprøver med SH, men heller det, enn psykisk ustabile hunder.

Link to comment
Share on other sites

så er det ikke nødvendig å ta i en hund i det heletatt for å dressere/korrigere den.

Det er godt mulig, men at en hund svarer med glefsing/biting ved en slik korreks er likevel ikke akseptabelt.

 

Nå skal jeg hisse meg ned et par hakk, og jeg innrømmer ærlig at ingen her kan konkludere noe med 100% sikkerhet uten å ha vært der selv. Men jeg kjøper ikke din "bortforklaring" av hendelsen.

 

Siden de hadde satt seg ned for mat må det ha gått litt tid etter fallet som uansett lå ti meter unna. Den bet ikke under lek (der må en kunne godta litt mer, spesielt fra yngre hunde) men når den ble avvist under sosial omgang, og svarte på korreks med å bite igjen. Selv eier glefset den mot. Og når alle andre i laget er redd for hunden kan det neppe kalles en enkeltstående hendelse. Dette virker som dominansadferd som aldri har blitt håndtert skikkelig, og når eier ler av hendelsen vil det heller aldri skje.

 

At bittet ikke var alvorlig denne gangen er underordnet, hva skjer når den vil ha isen til en unge og ungen er uenig?

 

Og til dere som mener det er urettferdig at hunden må betale for eierens feil: Jeg er helt enig. 9 av 10 ganger er eier kilden til problemet, men hva så? Hunden blir ikke mer trygg av det, og det er begrenset med folk som kan og vil ta i mot slike hunder og få skikk på de. Så alternativet er som regel å la det skli i håp om at den ikke skamferer noen i fremtiden eller gi den en kule. Kanskje eier lærer litt av det også så de ikke ødelegger neste hund like grundig?

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sikker på om det er riktig å poste dette emne her, men jeg regner med at det er folk her som kan gi meg kjappe svar.

Var på elgjakt i dag å det ble felt en kalv, vi "jegerne" satt rundt et bål og koste oss i det ene hunden "øst sibirsk laika" kom bort til meg for å få kos. Den begynte etterhvert å hoppe opp i fange mitt men jeg dyttet den bare unna og etter andre gangen så glefser den til meg og biter meg over hånda. Jeg vrir og sliter hånda ut av kjeften på den og tar et solid tak i nakken på den for å vise hvem som er sjefen, men det hjalp lite. Den bet skikkelig en gang til før den roet seg. Det er ca 5 timer siden og jeg sitter hjemme med en litt hoven hånd. Jeg begynte å blø lit etter bitte og lurer på om det er farlig å bli bitt av hund??? har hørt at det er farlig å bli bitt av katter men har ikke hørt noe om hund, så hvis noen vet noe så setter jeg stor pris på det ;)

 

 

Hei..

Kjedelig når slikt skjer.. men hadde den bitt så hadde du hatt skikkelige hull etter tennene i hånden din,, skikkelige

 

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Ja.

Vi hadde samlet oss for å spise, elgkalven lå ca 10 meter fra oss og hunden var i bånd, Først så kom den til meg å jeg klappet den å strøk den mens jeg ga den ros, den ville opp i fange mitt noe som jeg ikke ville så jeg skyvde den forsiktig til side og da hoppet den i gjenn og jeg dyttet den mens jeg sa nei. når jeg skulle trekke hånda tilbake etter å ha dyttet den så bet den skikkelig og jeg ble redd å reiv hånda til meg. Jeg ble å en smule sjokert og sint så jeg tok et skikkelig tak i nakke skinne men den vrei litt på hode så var hånda i kjeften i gjen, da vrei jeg om nakkeskinne så hardt at den slapp, så kom eieren å sa fy. Da glefset den etter eieren før den ble satt fast i et tre litt lengre unna oss, tydelig vis så så ikke eieren dette som en farlig situasjon men han lo å sa at jeg måtte passe på. en annen i lage sa at hunden hadde gjort slikt før så alle bortsjett fra eieren "jaktleder" er redd/ har stor respekt for bikkja. så fortsatte matpausen.

 

 

Men når du snakker om at hunden har gjort det før! Er det rett etter fall eller hele tiden!

Hunder er veldig ivrige ei god stund etter et det er skutt elg!

men men den hunden er vel dødsdømt allerede her inne så...

Link to comment
Share on other sites

Slettet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Du kan ikke stole på den, hva hvis ett barn skulle rote seg borti den, og bli skambitt, hva gjør du da???

Du har alldri noen garanti med slike.

Grunn til å reagere er da eier sier at han har gjort dette før og at hunden glefser etter eieren, da er det et kjempeeproblem på gang, den sjansen ville ikke jeg tatt

Link to comment
Share on other sites

Men en ting eg opplever er at hunder som får gå til et felt vilt og river og sliter så busta flyr,, er ikke å spøke med samme hvor dressert de er. Eg hadde ikke ville gått mellom for å si det sån uten at eier av hunden har kontroll.

Det går en stund før hunden har roet seg ned etter å ha fått rive i viltet..

 

Men det er vel slik det skal vere,,kansje..

 

mvh

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Joda, les signaturen til "Stykkjunkeren", hund på elgfall er kanskje en spesiell situasjon.

 

Men her var den situasjonen over, hunden lekte, og ble vist unna. Da beit den, og når den fikk avstraffelse, beit den igjen, og til slutt prøvde den å bite eieren!

 

Slike hunder er omtalt i § 17 og 18 i "Hundeloven" - som vi forresten diskuterte i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du sitter igjen med merker som er 0,1 mm dype har du ikke blitt bitt, hunden har markert/forsøkt å dominere deg. Hadde en Laika bitt deg hadde du hatt 4 høl som hadde vært mer enn 1 cm dype. Likevel høres oppførselen til hunden lite akseptabel ut...men det er utrolig hva enkelte eiere finner seg i fra en god jakthund.

 

En venn av meg ble bitt i ansiktet av lånt gråhund da han knelte ved siden av elgslaktet for å gjøre det opp ( bikkja sto på dyret og ragget). Hunden ble prompte skutt av slaktet og levert hjemme hos eier samme kveld. Fruen i huset kunne da informere ham om at hunden hadde bitt samtlige i familien minst 2 ganger, men ettersom den var en hund det ble skutt mye elg for...

 

Enkelte hundeeiere er blinde for uakseptabel oppførsel fra egen hund.

Link to comment
Share on other sites

Det er rart hvordan hundeeiere alltid mener andre har skylda når en hund biter. Og skylder på folk som snakker til hunden dems når den har uakseptabel oppførsel. Hvis hundeeier ikke er til stede eller gidder å snakke til hunden sin må man forvente en hund hører når andre gjør det. Hvis ikke så sier jeg bare "NÅ smeller det"

 

Slike hunder vil ikke jeg har i omløp.(Ikke slike eiere heller, men der kan jeg ikke gjøre noe :roll: )

 

En ting er hva de gjør mot voksene, men gjør de slik mot voksene hva gjør de da om det er ett barn eller en annen hund? Eller katt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke vært bekymret for stivkrampe (Clostridium tetani). Hvis du får en infeksjon er jeg 90% sikker på at du får det av en bakterie som heter Pasteurella. Siden du er bitt av en hund er det mindre sannsynlig at du får en slik infeksjon enn om du hadde blit bitt av en katt. Statistis er det ca.15-20% som får denne infeksjonen av hundebitt. Det verste du kan bli bitt av er mennesker :wink:

Blir du hoven og varm bør du gå til en lege. Pasturella kan stort sett enkelt behandles med penicillin.

Link to comment
Share on other sites

Likevel høres oppførselen til hunden lite akseptabel ut...men det er utrolig hva enkelte eiere finner seg i fra en god jakthund.

Enig, og det må det bli slutt på. Vi andre må rett og slett sette foten ned og si at dette aksepterer vi ikke, jeg nekter å bli dominert av en jævla bikkje. Den kan prøve, men trekker den tenner trekker jeg børse så skal vi se hvem som virkelig bestemmer. Det er rett og slett ikke noen plass i dette samfunnet for dyr som tror de er sjefen, så enkelt er det bare.

 

 

xavi0n: Det du beskriver er helt korrekt adferd fra en hund, en hund som ikke reagerer på smertesignal er det noe grunnleggende feil med.

Link to comment
Share on other sites

Når vi var små lærte vi fort at vi kunne manipulere bikkja med dette, selv om hun ikke hadde rørt oss reagerte hun som et lyn. Dette er en av de virkelig flotte egenskapene til hunder, den enorme empatien de er utstyrt med. Jeg forstår meg virkelig ikke på mennesker som ser på dette som et negativt trekk, kommer jeg aldri til å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ut på jakt med en liten jævel av en gråhund i morra. Den har bitt meg to ganger før. Ikke veldig hardt riktignok, men låret var litt ømt et par dager etterpå. Den første gangen var på et fall. Da jeg snudde ryggen til smalt den til jakkelomma mi. Episoden ble bagatellisert vekk fra eier, og forsåvidt fra meg også. Den har biti flere andre både før og etter. Eier tør ikke ha den i løpestreng, men setter den i hundegård for at fremmede ikke ska komme bort til den ved "et uhell". Jeg prøvde å bli kompis. Godsnakk og godbiter ga meg trua på den var solgt. Morra'n etter beit den meg i låret når jeg kom inn etter å ha pussa tenna. Absolutt en kandidat for pokalen, men det er ikke så lett i slike saker. Ikke når det er venner, kollegaer og naboer det er snakk om. Skulle jeg skyte dyret (jaktchampion btw) foran øya på eieren? Og unga? Det er veldig langt unna hva jeg kunne finne på.

Det snakkes ofte om at ting er litt spesielt på et fall. Det er selvfølgelig sterke følelser hos hunden, men jeg klarer ikke helt å akseptere at det skal være slik at jeg må være forsiktig med en hund på et fall. Og jeg har respekt nok til å la fremmede hunder være i fred. Men det er mange hunder som kan klappes når de buster, og de er gode jakthunde allikevel. Så hvorfor avle på disse sinnataggene? Nevnte hund knurra til en dommer på ei prøve og ble sendt rett ut. Men det gikk jo bra på neste prøve, så...

Link to comment
Share on other sites

der jeg jakter tillates det ikke mannevonde bikkjer,, uansett hvor mye elg å championat de har å vise til.

jobber på heltid som hundetrener, med "problemhunder" som spesialitet, av alle raser og eiere. der eierne etter ganske kort tid vill kunne se at det er de som har skapt problemene med hunden, gammelt ordtak sier, (du får den hunden du fortjener)

 

men det som forbauser meg mest, er at eiere av jakt hunder er de som godtar mest, kone og barn er livredd jaktmaskinen, tilogmed far er redd den, men skal det gjøres noe?? nei, skal det oppsøkes hjelp?? neppe, hvorfor ikke? de aller fleste problemer med dominante hunder vill man i de fleste tilfeller kunne jobbe bort, da tar vi høyde for at hundens dominans og skiftende lynne. ikke kommer av sykdom/smerte/stoffskifte,

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde samlet oss for å spise, elgkalven lå ca 10 meter fra oss og hunden var i bånd, Først så kom den til meg å jeg klappet den å strøk den mens jeg ga den ros, den ville opp i fange mitt noe som jeg ikke ville så jeg skyvde den forsiktig til side og da hoppet den i gjenn og jeg dyttet den mens jeg sa nei. når jeg skulle trekke hånda tilbake etter å ha dyttet den så bet den skikkelig og jeg ble redd å reiv hånda til meg. Jeg ble å en smule sjokert og sint så jeg tok et skikkelig tak i nakke skinne men den vrei litt på hode så var hånda i kjeften i gjen, da vrei jeg om nakkeskinne så hardt at den slapp, så kom eieren å sa fy. Da glefset den etter eieren før den ble satt fast i et tre litt lengre unna oss, tydelig vis så så ikke eieren dette som en farlig situasjon men han lo å sa at jeg måtte passe på. en annen i lage sa at hunden hadde gjort slikt før så alle bortsjett fra eieren "jaktleder" er redd/ har stor respekt for bikkja. så fortsatte matpausen.(Kortet ned sitatet. Jegermeistern.)

 

på dette grunnlag hadde jeg krevet hunden avlivet, enkelt å greit fordi bikkja uprovoserrt bet deg såpass at skadefølge var tilfelle.

eieren ville nok fått en tilstrekkelig kjeft fra meg også.

Link to comment
Share on other sites

men det som forbauser meg mest, er at eiere av jakt hunder er de som godtar mest, kone og barn er livredd jaktmaskinen, tilogmed far er redd den, men skal det gjøres noe?? nei, skal det oppsøkes hjelp?? neppe, hvorfor ikke?
Som med så mye annet, er det inngrodd overtro som ligger bak!

 

Og som med annen overtro, "alternativ-tull" etc., ligger det et snev av misforstått logikk bak. Når det gjelder jakthunder, har folk sett at noen hunder, som sto hele året i en kjettingstubb bak fjøset, og/eller var så mannvonde at man ikke turde nærme seg dem, kunne være gode jakthunder. Av dette dro de den feilslutningen at jakthunder måtte behandles på slike måter, for å bli gode på jakt.

 

Da jeg skaffet meg elghund, og dresserte den til å gå "fritt ved foten", fikk jeg vite at jeg hadde ødelagt den som jakthund. En lydig hund dugde nemlig ikke på jakt, må vite! Og da den fikk trekke pulk om vinteren, var alt håp ute - da mistet den jo all interesse for vilt!

Link to comment
Share on other sites

En venn av meg ble bitt i ansiktet av lånt gråhund da han knelte ved siden av elgslaktet for å gjøre det opp ( bikkja sto på dyret og ragget). Hunden ble prompte skutt av slaktet og levert hjemme hos eier samme kveld. Fruen i huset kunne da informere ham om at hunden hadde bitt samtlige i familien minst 2 ganger, men ettersom den var en hund det ble skutt mye elg for...

 

Enkelte hundeeiere er blinde for uakseptabel oppførsel fra egen hund.

 

Dette er en stygg sak slik jeg ser det. Elghunder på fall vil i mange tilfeller være veldig oppgira etter jakta, og det å spasere bort mens hunden fysisk står på fallet og buster er en ganske drøy handling. I mitt miljø er elgfall høytidsstund, og om vomma må bli i elgen i 10 minutter ekstra, bare så hunden skal få busta "ferdig" og roet seg ned litt, så er det en god løsning for alle. Å skulle sprette opp buken med annenmans hund på fallet er ren skjær idioti. Hadde noe slikt skjedd med min hund i samme situasjon skulle det være en svært god venn som skjøt for at jeg ikke hadde "klikka vertikalt".

Link to comment
Share on other sites

at bikkja forsvarer elgen, og snerrer og freser og gjør seg stygg, det må den gjerne - men biter den så det kjennes - da er den død. Om hundeeier insisterer på at det er greit at hunden biter, så vet jeg ikke om jeg trenger å jakte på det laget.

Hva om hunden forsvarer en leke mot en unge neste gang? Hunder som biter trenger vi ikke, så enkelt er det. Det er så mange gode hunder som ikke gjør det at det er helt unødvendig.

 

Dog, "smågnaging" som det her høres ut som kommer vel knapt under biting? Alle hunder "biter*" vel under litt røff lek? Forskjellen er når de biter til... Det er jo tydelig at denne hunden vet at den ikke skal bite ordentlig selv om den "prøver seg" på å dominere? Jeg har foreesten blitt rådet til å hive de over på rygg når de holder på sånn. Og det virker.

K

Link to comment
Share on other sites

@M67

 

Helt enig med deg også jeg :mrgreen:

 

Jeg personlig ville ikke skutt en annen manns hund uten å snakket med eier først.

Tror jeg eventuelt heller ville anmeldt forholdet til politiet for avgjørelse av hva som skulle skje, dersom hunde eier ikke hadde tatt situasjonen seriøst.

Høres stygg ut den over med bitt i ansiktet, men tror mange mener de er bitt uten å virkelig være det.

Dersom en stor hund ala NEG, jemte, laika osv biter er det ikke tvil om hva den har gjort, man tror ikke den beit og at man er litt rød på bittstedet.

Tror også det er en vesentlig forskjellig mening på hva som beregnes som aggresivitet og biting om det er vante hundefolk du snakker med og de som ikke er det.

 

 

Jeg er forøvrig helt enig i at en aggresiv hund som "virkelig"biter ikke har livets rett

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for mange gode svar, skal på jakt i gjenn i morgen, hvis der jævla styggheita prøve sæ igjenn så blir d 3006 12gr blyspiss i skallin!!! Hvilke skader/sykdomer kan jeg få hvis jeg ikke tar stivkrampe sprøyte ???

Jeg har hatt hund i 24år drevet en del med dresur av ulike raser..historien du representerer er for meg helt

utrolig..at en fremmed person altså deg tar tak i en annen manns hund i nakken mens den står i band..

er og be om et bitt..et skikkelig bitt derimot tror jeg neppe du fikk..vil bli veldig lite jakt på deg frem over

og om du hadde fremsatt slike trusler du gjør her om og skyte bikkja vitner om at du ikke er en person jeg ville hatt rundt meg eller mine..og hadde du først skutt bikkja mi..vel håper gud hadde hatt nåde for deg da :)

men det er aldri greit at hunder biter men det er heller ikke greit og fremprovesere situasjoner med bikkjer i band..min anbefaling er at du slutter og suttre slik du gjør..og tar det opp med hundens eier og finner en løsning som er mer konstruktiv enn det du driver med nå..tror dere var to om den situasjonen som oppstod.

Link to comment
Share on other sites

Etter et bitt er det ALLTID lurt å snakke med lege, og tommelfingerreglene for tid mellom stivkrampesprøyte er en sannhet med modifikasjoner, iallefall når det gjelder bitt (mange gøyale og spennende bakterier mellom et sett med tenner..). Måtte en gang ta to stivkrampesprøyter i løpet av et halvt år etter bittskader og påfølgende legebesøk. Ble dog bitt av menneske, ikkje hund, men likevel.. Mitt poeng, ikkje ta noen sjanser.

Link to comment
Share on other sites

@litago

Kunne ikke vært mere enig, og ts har du hørt på film når noen blir skutt: "slapp av det er bare et kjøttsår" vel det man kan si til deg er, det er knapt et skrubbsår. Er også overrasket over hvor mange som tror at hunder kan skytes i ren hevn i ettertid av et bitt.

Hadde noen skutt hunden min så skulle jeg kjørt saken og sørget for at personen fikk beslaglagt sine våpen.

Tilslutt en oppfordring til alle som vil skyte jakthunder her, jakt en plass der man ikke bruker bikkjer istede da.

Link to comment
Share on other sites

@litago

Kunne ikke vært mere enig, og ts har du hørt på film når noen blir skutt: "slapp av det er bare et kjøttsår" vel det man kan si til deg er, det er knapt et skrubbsår. Er også overrasket over hvor mange som tror at hunder kan skytes i ren hevn i ettertid av et bitt.

Hadde noen skutt hunden min så skulle jeg kjørt saken og sørget for at personen fikk beslaglagt sine våpen.

Tilslutt en oppfordring til alle som vil skyte jakthunder her, jakt en plass der man ikke bruker bikkjer istede da.

 

+1

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt hund i 24år drevet en del med dresur av ulike raser.

Men hva salgs bikkjer har du hatt i disse årene? Om du i et kvart århundre har produsert utrygge bikkjer er ikke erfaringen din verdt mye, folk flest klarer faktisk å få bra bikkjer på 1. forsøk.

 

historien du representerer er for meg helt utrolig..at en fremmed person altså deg tar tak i en annen manns hund i nakken mens den står i band.er og be om et bitt.

Feil. Hunden stod riktignok i bånd, men den bet når den ble dyttet unna ved hopping. Hva skal man da gjøre, legge seg ned og vente på eier? En hund har ikke lov til å sette seg over folk, uansett om det er kjentfolk eller fremmede. At det ikke var noe alvorlig bitt denne gangen er uvesentlig, en hund skal ikke bite folk på denne måten.

 

Snakket om å skyte kan vi godt tone ned, det er jeg helt enig i. Det finnes bedre måter å håndtere slike saker på, men å unnskylde aggressive bikkjer får du ikke meg med på.

Link to comment
Share on other sites

Å skyte hunder er jo i utgangspunktet helt uakseptabelt, men....vi snakker om hunder som biter og som utgjør en fare.

 

Jeg har et eksempel på en elghund som er ustabil....

 

Om morgene da vi drikker kaffe og planlegger jakta tusler en pensjonist på 80 år forbi elghunden...og blir bitt i hånda slik at han blør.....

 

jakta...jeg skyter en kalv. _Hunden kommer bort og legger på ørene og knurrer til meg.

Jeg venter til eier kommer som tar den i band. Da vommer jeg elgen og vi drar den ut til veien.

Her heiser vi kalven opp i et tre og klargjør oss for en økt til.

Da jeg da tar i elgen for å se at det er luft nok inn i vomma legger hunden som da er løs på ørene og angriper meg.....

Instinktivt møter jeg den bare med knyttneven og treffer perfekt. Jeg minner om at hunden angrep og i bykset da den skulle bite møtte jeg den med knyttneven i selvforsvar.

Hunden blir liggende i flere minutter før den reiser seg og sjangler avsted....den kikket ikke på meg mer etter det....

 

Sommeren etter kommer denne hunden seg løs fra Nabogarden og angriper min Dachs som står i band....Vi brøler det vi kan og får sparket faenskapet bortover jordet.

Den legger på ørene og jeg venter bare på at den skal angripe meg. Da kommer eieren springende og får tatt hunden...jeg var ikke blid...

Heldigvis ble det bare overfladiske sår på hunden min...

 

Når det gjelder å skyte hund mener jeg at denne develen ikke fortjener livets rett...og hadde jeg hatt hagle e.l. i det den angrep Dachsen hadde jeg skutt den.

 

Hva mener dere da ?

 

Hunden er forresten ubruklig etter elg da den jager elgen rett ut av området og forsvinner den dagen......har hørt at den jager innimellom som en drivende hund på elgen i fart... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hunder er da vel dyr drevet av instinkter og slik at de forholder seg til rang, eller at de vil dominere noen de anser som svakere enn seg selv?

 

Jeg har ikke hund selv men er nysjerrig siden mange jeg kjenner har hund.

Er forøvrig skeptisk til hunder etter at jeg som 3åring ble jaga i ei myr av en hund. Den ville sikkert bare leke men det forstår man ikke som barn.

Link to comment
Share on other sites

Sniper-two: Jeg driter i om det er Norges beste elghund, slike dyr har ikke livets rett. Jaktegenskaper er kun relevant noen få uker i året, gemytt er relevant 24/7.

 

Satt litt på spissen mener jeg at man skal tørre å slippe en hund inn i en barnehage og snu ryggen til. Om det betyr at man må ofre noe av jaktegenskaper så får det bare være, folk går foran jakt.

Link to comment
Share on other sites

Kilde: http://www.helsebiblioteket.no/microsite/Antibiotikaretningslinjer/7+Sykdommer/7.9+Hud-+og+bløtinfeksjoner

 

BITTSKADER OG INFEKSJON S11 (S13)

Bakteriell infeksjon etter bitt fra dyr eller menneske.

MÅLSETTING

Forhindre infeksjon etter bittskade.

Ingard Løge og Kim A Tønseth

Etiologi

 

Bittskader utgjør en til to prosent av henvendelser til legevakt i USA. Tall fra Oslo legevakt viser at hundebitt er vanligste kontaktårsak for bittskade med 76 % mens kattebitt utgjorde 17 %. Menneskebitt utgjør en mindre andel. De vanligste mikrobene som årsak til infeksjon er Pasteurella multocida, Staphylococcus aureus og Streptokokker, Capnocytophaga canimorsus, Eikenella corrodens. Blandingsinfeksjoner med aerobe og anaerobe bakterier er vanlig, men rene anaerobe infeksjoner er sjeldne.

 

Diagnostikk

Symptomer og funn

Skaden kan være som overfladisk hudavskrapning, som dypere merker etter tenner, eller som dypere sår med forskjellige grader av vevsødeleggelse. Tegn til infeksjon vil først bli synlig etter mer enn åtte timer. Infeksjonen kan manifestere seg som cellulitt med illeluktende sekresjon. Av og til forekommer lymfangitt.

Andre undersøkelser

 

Prøve til bakteriologisk undersøkelse bør tas fra alle infiserte sår. Røntgenundersøkelse skal utføres hvis et ben eller et ledd er penetrert eller infisert.

 

Høy/økt risiko for infeksjon: Sår på hånd/fot hos pasienter > 50 år, immunsupprimerte pasienter, fjernet milt, rusmisbruk eller svekket allmenntilstand.

 

ANTIBIOTIKABEHANDLING

 

Profylakse:

Overfladiske skader: ingen antibiotikaprofylakse C

Lav risiko, dypere skade: vurder antibiotikaprofylakse C

Ved høy/økt risiko og dypere skade: Antibiotikaprofylakse i 5 døgn B

 

Voksne:

Fenoksymetylpenicillin 660 mg x 3

Barn:

Fenoksymetylpenicillin 8 mg/kg x 3

Behandling av infeksjon:

Infeksjon behandles i 10 døgn

Katt eller hundebitt:

Voksne:

Fenoksymetylpenicillin 660 mg x 3 D

Barn:

Fenoksymetylpenicillin 8 mg/kg x3 D

Menneskebitt:

På grunn av særlig sammensetning av munnhuleflora gis:

Voksne:

Fenoksymetylpenicillin 660 mg x 3 + dikloksacillin 500 mg x 3 D

Barn:

Fenoksymetylpenicillin 8 mg/kg x 3 + dikloksacillin 250 mg x 3 (>20 kg) D

Ved penicillinallergi, eller ved manglende terapirespons: Ciprofloksacin

Annen behandling

Vanlig sårstell med såpe og vann og eventuell revisjon og fjernelse av dødt vev er viktig ved alle bittskader. Hvis såret er mindre enn åtte timer gammelt (opp mot et døgn på hodet), kan man vurdere primærsuturering med samtidig antibiotikaprofylakse. En boosterdose tetanustoksoid skal gis hvis det er mer enn fem år siden siste vaksinasjon.

Immobilisering og høyt leie av hånd eller ben er en viktig del av behandlingen.

Forsiktighetsregler og oppfølging

 

Pasienten bør ofte følges opp allerede ett døgn etter første besøk. Hvis det er økende smerter, cellulitt og hevelse, eller såret når inn til ben eller ledd, skal pasienten innlegges. Menneskebitt kan være alvorlige, og bitt på hånd og fingre kan føre til amputasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt tidligere så er det vanskelig å uttale seg om situasjonen uten å ha vært der. og saken blir alltids farget av dem som er innblandet i hendelsen.

 

Jeg er helt enig i at noen bikkjer ikke har livets rett på grunn av at de biter. Har selv en veninne som ikke fikk avvendt hunden sin med "valpebiting" og det er ikke like sjamerende med en voksen hund som driver med dette.. Hunden driver fortatt å småbiter når den skal leke, men er en snill og lite trøbblete hund. Når jeg passer denne hunden er biting aldri et problem, heller ikke når andre passer den, men jeg ser at hunden napper i eieren når den vil leke... Altså.. eieren har ikke gjort jobben sin... Skal denne bikkjen avlives?? jeg synest ikke. men eier bør avlære hunden dette for sin egen del.

 

Jeg må innrømme at om noen hadde skutt bikkja mi for en rift som oppstod i "lek" etter en dag på jakt, ja så måtte de skutt meg også for å kunne gå ut av skogen for egen maskin.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg må innrømme at om noen hadde skutt bikkja mi for en rift som oppstod i "lek" etter en dag på jakt, ja så måtte de skutt meg også for å kunne gå ut av skogen for egen maskin.

 

Forståelig reaksjon, hadde sikkert tenkt dette selv og. Men det er ikke vits i å gå i fengsel for en hund. Beste er å dokumentere det som har skjedd med bilder for så å politianmelde.

Link to comment
Share on other sites

Beste er å dokumentere det som har skjedd med bilder for så å politianmelde.

 

Det beste er å ta det opp med hundeeier først, politianmeldelser innen et jaktlag er noe man bør prøve å unngå. Men vær klar på at om dere ikke kommer til enighet er du pliktig til å politianmelde det. Hvis du mener at en hund er farlig for folk og du ikke tar affære er du moralsk medansvarlig om hunden skader noen senere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må innrømme at om noen hadde skutt bikkja mi for en rift som oppstod i "lek" etter en dag på jakt, ja så måtte de skutt meg også for å kunne gå ut av skogen for egen maskin.

 

Jeg må si, at folk som ikke klarer å styre sinnet sitt mer enn det du antyder, de trenger ikke å ha våpen/ er ikke skikket til å ha våpen. Det synes jeg er rimelig åpenbart.

 

Det er vel heller ingen som har nevnt noe om å avlive under på stedet her i denne tråden? Hunder som biter "ordentlig" har ikke livets rett, så enkelt er det - men på samme måte må det gå an å tåle at en har fått et risp av hundetenner nå og da. Hunder bruker kjeften til alt, og de skal være bra forsiktige for at ikke tenna skal sette merke en sjelden gang.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er vel heller ingen som har nevnt noe om å avlive under på stedet her i denne tråden?

*plystre* :oops:

 

men på samme måte må det gå an å tåle at en har fått et risp av hundetenner nå og da. Hunder bruker kjeften til alt, og de skal være bra forsiktige for at ikke tenna skal sette merke en sjelden gang.

 

Jeg synes enkelte er veldig opptatte av å bortforklare hundens adferd fordi det ikke ble alvorlig skade. En hund kan bite litt under lek, en hund jeg var mye borti vokste opp med en gjeng rampete tenåringer og lærte fort å ta igjen når det trengtes (klypebitt med fortenna på innsiden av lår var en vinner). Men det var aldri snakk om aggresjon eller dominans i adferden, overhodet ikke. Man kunne erte opp bikkja til det var snerring og tenner "overalt" for så å stikke hånden rett i gapet, ikke tale om at hun beit. Og det øyeblikket man sa "nei" la hun seg flatt.

 

Her snakker vi om en hund som biter, ikke under lek men når den dyttes vekk pga hopping, og igjen når den blir tatt i nakken. Den glefser også etter eier som sier man må passe seg, og når alle andre er redd bikkja pga tidligere hendelser er det ikke lenger snakk om uskyldig lek. Det er rett og slett ikke akseptabel adferd, og selv om bikkja kanskje ikke er fortapt med korrekt oppfølging er det også klart at den aldri vil få det hos nåværende eier.

 

Bittet er det minst alvorlige i denne saken, det er adferden og eiers holdning som gir reell grunn til bekymring.

Link to comment
Share on other sites

Engasjerende emne!

 

Vanskelig å egentlig mene noe uten å ha vært der, men det høres ut som en unghund som oppfatter situasjonen som lek, og så går det litt over styr. Den Bittskadde i situasjonen er kanskje også uvant med hund? Jeg synes det er i overkant drøyt å dømme hunden til døden etter noe av informasjonen som har framkommet her, samtidig er det klart at hvis hele jaktlaget er redde for hunden, og den også glefser aggressivt etter eier, så burde den eieren innse at han ikke er kapabel til å ha hund, og enten omplassere eller avlive hunden, for det er ikke akseptable holdninger hos eier eller oppførsel hos hund. Men igjen, vanskelig når man ikke var der og ikke vet nok om hele situasjonen.

 

Når det kommer til dominans, så er jo dette et stadig tilbakevendende tema, og vi hundeeiere blir vel aldri ferdig med å diskutere dette. Jeg mener bestemt at det er bare tull og tøys å drive med å skulle dominere hundene sine fysisk. Hundene er veldig klar over at de er hunder og at mennesker er mennesker, og alt dette med rangstige og dominans er, for meg, i beste fall bare et forsøk på å beskrive en menneskekonstruert og noe komplisert myte på en enkel måte. For moderne forskning viser at studien utført på ville ulver i fangenskap som etterhvert førte til denne dominans-myten må avskrives, da disse ulveflokkene var satt sammen av helt tilfeldige individer, og ikke en familie, som en ulveflokk vanligvis er.

 

I alle tilfeller er hunder svært vare dyr, og kjevene deres er et presisjonsinstrument. Hundemoren kan bruke munnen sin til å korrigere valpene,men når en hundeeier biter hunden sin i øret for å 'korrigere' den, så skjønner hunden absolutt ingenting, og hvis man skulle være så heldig å få den til å slutte med uønsket adferd, så er det fordi hunden er redd, ikke fordi den forstår at det ikke er ønsket at den skal holde på slik.

 

Livet til en hund handler om mat,sex,arbeid og soving. Når mennesket kontrollerer alle disse fire tingene, så kontrollerer mennesket også hunden. Det er faktisk ikke verre :)

 

Jeg har en Ridgeback-tispe på 36 kilo, og det finnes mange større hunder. Det er ikke fysisk mulig å 'dominere' disse hundene fysisk. Det klarer ikke de aller fleste, om i det hele tatt noen, mennesker. Og jeg må bare si at om en fremmed mann hadde tatt min hund i nakkeskinnet i den hensikt å 'dominere' henne, og hun hadde vridd seg unna og markert med å holde litt i hånden hans så han fikk et rift med det eneste instrumentet hun har tilgjengelig, nemlig munnen, så hadde jeg vært glad og tenkt at det var for pokker pass til den fremmede mannen, og håper han lærte av det. Hadde hun knust hånden hans, noe hun er fullt ut kapabelt til med aller største enkelhet, så hadde saken selvsagt vært en helt annen. Det er bare tull at ikke hunder skal få lov til å si fra når ting går for langt. Selvsagt skal de få lov til det!

 

Til slutt vil jeg få anbefale alle å lese noen bøker om positiv forsterkning, og spesielt en bok som heter 'Ikke skyt hunden!' ;)

Link to comment
Share on other sites

 

Her snakker vi om en hund som biter, ikke under lek men når den dyttes vekk pga hopping, og igjen når den blir tatt i nakken. Den glefser også etter eier som sier man må passe seg, og når alle andre er redd bikkja pga tidligere hendelser er det ikke lenger snakk om uskyldig lek. Det er rett og slett ikke akseptabel adferd, og selv om bikkja kanskje ikke er fortapt med korrekt oppfølging er det også klart at den aldri vil få det hos nåværende eier.

 

Bittet er det minst alvorlige i denne saken, det er adferden og eiers holdning som gir reell grunn til bekymring.

 

Dette er jeg helt enig i. Men at en hund til enhver tid skal legge seg flatt og fullstendig underkaste seg alle mennesker etter alle mulige menneskers eget forgodtbefinnende er jeg overhodet ikke enig i.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha skummet enkelte innlegg i denn tråden, blir jeg sittende som et spørsmålstegn.

 

Overskriften er BITT av hund.

Så kommer det fram at det er et bitte lite rift. Dette riftet er skapt av en relativt stor hund.

 

En normalt utstyrt hund på denne størrelsen, med hjørnetenner i både over og underkjeven, ville , om den ønsket å bite, påføre skader av en helt annen art enn her er nevnt.

Det ville blandt annet blitt hull fra både over og underkjeve. Dybden ville heller ikke blitt angitt i millimeter.

Link to comment
Share on other sites

Denne saken skjønner jeg ikke. Og jeg synes det er vanskelig å forstå alle de klare meningene her? Min oppsummering:

 

1. hunden har en historie med biting, "alle" i jaktlaget er redd for den.

2. hunden hopper opp på trådstarter som sitter nede, blir dyttet bort, og biter. Vil ikke slippe.

3. Trådstarter tar tak i nakkeskinnet og slenger bikkja i bakken, den slipper fremdeles ikke før det har gått noe tid.

4. Det blir en 0.1mm rift... (Er du sikker? en tidels millimeter altså???)

 

 

Punkt 1 tyder på at dette er en agressiv og dominerende hund, som biter.

Punkt 2 og 3 tyder på at den lyder ikke korreks, og fortsetter å bite.

Punkt 4 tyder på at den ikke har bitt.

 

= Jeg får ikke dette til å henge sammen. Til trådstarter: Ble du bitt?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg hatt hund siden 1988 og har hatt forskjellige raser opp igjenom årene, for det meste strihåret dachs av ymse kalibere.

 

De beste jaktbikkjene har også vært de mest krevende, jeg stikke ikke bort at et par av dem har hatt et selvbilde som gjør at de er småkonger i noen tilfeller.

 

Dette har vært bikkjer med "trøkk" dvs mye jaktlyst og byttebevissthet og ikke minst skarphet, ingen problem med å ta kvælken på et rådyr som har ligget og ikke er dødt etter skudd.

 

Som hundeeier er jeg ansvaret bevisst, og slipper ikke barn osv bort til hundene. En ganske enkelt en enkel risikovurdering sier at hvis barnet ikke klapper hunen, så skjer ingen skade heller. -og barn MÅ ikke på død og liv bort og klappe hunder...

 

Ved fall lar jeg heller ikke hundene få fritt spillerom, de blir tjoret i ei buske, vekke fra dyret og folk. Jeg har vært mer plaget av folk med andre hunder ikke tar hunden sin i bånd ved fall...enkel matematikk at det ender med sytråd og bandasje...

 

Et par av mine hannhunder av dachseslekta rygger ikke ved fall...

 

Jeg sev har ikke blitt bitt med blødning, fått noe blåmerker ja, men ikke mer enn det. Det er ganske enkelt at jeg gidder å sette meg inn i kjørereglene som gjelder og ikke provosere frem aggresivitet (det er ikke vanskelig.)

 

Jeg har skutt mange hunder opp igjennom årene, men aldri på bakgrunn av aggresivitet -kun sykdom/alder og det er aldri noe cupfinalestemning her når det skal gjøres.

 

Ser ut til at mange her inne har et svært behov for å dele ut tomhylser i hytt og pine...har dere noen gang tatt den siste turen ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...