Jump to content

Bitt av hund!!!


Kristoffersen

Recommended Posts

  • Replies 243
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er for meg fullstendig OK at hunder sier ifra på 10 meter at de ikke vil hilse

Det er bedre men fremdeles ikke bra, den kan fremdeles være en trussel mot barn som ikke skjønner bedre. Men kombinert med stålkontroll på bikkja så er det kanskje akseptabelt.

 

Skal vi finne et kompromiss så må det være munnkurv. En bikkje med munnkurv kan være så mannevond den bare vil uten å utgjøre noen reell trussel mot folk, pluss at den klart signaliserer hundens gemytt for folk flest.

Link to comment
Share on other sites

Det er for meg fullstendig OK at hunder sier ifra på 10 meter at de ikke vil hilse

Det er bedre men fremdeles ikke bra, den kan fremdeles være en trussel mot barn som ikke skjønner bedre. Men kombinert med stålkontroll på bikkja så er det kanskje akseptabelt.

 

Skal vi finne et kompromiss så må det være munnkurv. En bikkje med munnkurv kan være så mannevond den bare vil uten å utgjøre noen reell trussel mot folk, pluss at den klart signaliserer hundens gemytt for folk flest.

 

Det er jeg enig i Erlend, men samtidig må jo dette ansvaret avskjæres mot det ansvaret enhver forelder har som øker proposjonellt med hvor lav barnets alder er. Barn over 7-8 år er som regel i stand til å skjønne hundespråk som bjeffing, flekking av tenner og lignende. ( merk: jeg prøver ikke å unnskylde noe her, bare trekke på noen refleksjoner).

 

Det som provoserer meg nesten mer enn noe annet er når jeg får bikkjer uten bånd på størrelse med en ponny settende mot meg og dachsen på tur i nordmarka.

 

Som regel får man da en lattedrikkende frognerfrue eller unge på 14 år prustende etter med høylytte formaninger om at "DEN ER SNILL!!""

 

Det verste jeg har opplevd var faktisk på tur i oslo da en pitpull(!!) kom LØS rundt hjørnet og på det meste dominante vis gikk rett bort til dachsen min ( som også er hannhund og dominant). Av noe som lignet et guds mirakel gikk det faktisk greit, men eiern kom rundt 10 sekunder etterpå ikledd bolebukser og med 50 cm biceps og presterte å si " nå var du faen meg heldig, han er hissig" hvorpå jeg svarer : " Ja men da kan du for helvete ikke la han gå fri???" og får "det driter du i, bestemmer vel jeg" tilbake... hoderystende..

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sikker på om det er riktig å poste dette emne her, men jeg regner med at det er folk her som kan gi meg kjappe svar.

Var på elgjakt i dag å det ble felt en kalv, vi "jegerne" satt rundt et bål og koste oss i det ene hunden "øst sibirsk laika" kom bort til meg for å få kos. Den begynte etterhvert å hoppe opp i fange mitt men jeg dyttet den bare unna og etter andre gangen så glefser den til meg og biter meg over hånda. Jeg vrir og sliter hånda ut av kjeften på den og tar et solid tak i nakken på den for å vise hvem som er sjefen, men det hjalp lite. Den bet skikkelig en gang til før den roet seg. Det er ca 5 timer siden og jeg sitter hjemme med en litt hoven hånd. Jeg begynte å blø lit etter bitte og lurer på om det er farlig å bli bitt av hund??? har hørt at det er farlig å bli bitt av katter men har ikke hørt noe om hund, så hvis noen vet noe så setter jeg stor pris på det ;)

 

Jeg hadde kastet meg over bikkjeskinnet og satt mine halvråtne tannstubber i nakken på`n,så hadde den fått smake egen medisin! :lol:

Jeg tror ikke du dør av skaden du pådro deg ;).

Link to comment
Share on other sites

Vi to er nok ganske så enige, Pripyat.

 

For en liten stund siden ble jeg faktisk bitt av en hund for første gang. Vi var på tur i et populært turområde, og på stien møter vi en løs mynde-sak på 5-6 meters hold. Jeg huker meg ned for å hilse, men skjønner fort at den ikke er helt stabil når reaksjonen er halen mellom bena og bjeffing/flekking med tenner. Like etter kommer to svære pyrineer med eier på slep, som sier at den ikke er helt stødig. Likevel går den løs. Jeg stiller meg til siden og lar de passere, hvorpå denne mynde-driten plutselig kommer tilbake og hopper/glefser etter hånden min, løper tilbake mot eier før den gjentar det en gang til. Det ble ikek mer enn en rift, men hadde den gjort det der mot en unge kunne det blitt svært stygt. Jeg ble så satt ut at innen jeg rakk å bli forbannet var eier over alle hauger og jeg hadde ting å rekke selv, men jeg skulle definitivt tatt affære der :oops:

 

Ikke bare var bikkja farlig for folk, den var så nervøs at den umulig kunne ha det bra. Tenk å leve et liv med så mye frykt som det stakkars kreket viste? Å la slike hunder leve er ikke bare uansvarlig, det er dyreplaging.

Link to comment
Share on other sites

Det verste jeg har opplevd var faktisk på tur i oslo da en pitpull(!!) kom LØS rundt hjørnet og på det meste dominante vis gikk rett bort til dachsen min ( som også er hannhund og dominant). Av noe som lignet et guds mirakel gikk det faktisk greit, men eiern kom rundt 10 sekunder etterpå ikledd bolebukser og med 50 cm biceps og presterte å si " nå var du faen meg heldig, han er hissig" hvorpå jeg svarer : " Ja men da kan du for helvete ikke la han gå fri???" og får "det driter du i, bestemmer vel jeg" tilbake... hoderystende..

Tror jeg har sett han der på TV, en kortvokst fyr med IQ omvendt proporsjonal med bicepsen? Uansett; dette er et skrekkeksempel på folk som må fratas bikkjene, da det er båndtvang hele året i bystrøk. Spesielt med ei hissig bikkje.

Link to comment
Share on other sites

Har man en så jævlig vanskelig hund så får man PASSE PÅ DØGNET RUNDT og si ifra til alle innenfor 50 meter at de ikke får komme nærmere.
Nettopp. Om du holder aggressive bikkjer er det ditt ansvar å sørge for at den ALDRI kan skade folk. Ellers er du faktisk skyldig i legemsbeskadigelse, - .
Akkurat dette blir vel prøvd for retten med det første.
Link to comment
Share on other sites

Skal bli gledelig å se resultatet av den saken, håper dette blir vanlig ved slike hendelser. Jeg tror det hører til sjeldenhetene at en hund går til angrep slik uten noen forvarsel, altså er man fort over i uaktsomt farvann. Som med den kjøteren som jeg møtte på var eier fullstendig klar over at den ikke var helt trygg blant folk, likevel gikk den fritt.

 

Til dere som reagerer på skytekåthet så må jeg innrømme at mitt første instinkt vil være å drasse til eier, men jeg har selvfølgelig impulskontroll og vett til å ikke gjøre det. Men at de fortjener pryl, det står jeg for.

Link to comment
Share on other sites

Er enig, tenker i samme baner selv. Av de få nervøse og agressive hunder i nærområdet jeg har sett har eier hatt skylden for. For en fremmed å f.eks. gå bort til en elghund som buster er likevel generelt dumt mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

Syns dette har tatt av..

Mulig jeg må avlive min hund også :trist: . Dette fordi at hvis jeg legger meg ned på gulvet og leker med min neg på snart 2 år, så vil jeg få ganske garantert "rifter i hunden".

 

Jeg syns man må se litt på skadene, og få div opplysninger på bordet før det blir avliving.

 

- Var dette hundens første elgfall?

- Er du ny på jaktlaget, evt ny for hunden?

 

Jeg mener dette var litt hard lek fra hundens side, men jeg er ingen ekspert. God bedring, og lykke til med jakta.

Link to comment
Share on other sites

Er enig, tenker i samme baner selv. Av de få nervøse og agressive hunder i nærområdet jeg har sett har eier hatt skylden for. For en fremmed å f.eks. gå bort til en elghund som buster er likevel generelt dumt mener jeg.

 

Enig, men i litt lengre perspektiv bør man ikke avle på elgbikkjer som buster i øst og vest. Det er unødvendig gitt antallet bra elghunder som IKKE buster mener nå jeg. Se på drevern, den var jo på folkemunne mannevond for 20+ år siden - i dag kan du omtrent spille piano med beinet i kjeften på de fleste av de uten at de sier et knyst.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter setter seg innenfor hundens rekkevidde når den var bundet, men liker ikke kontakt. Tar tak i nakken på en fremmed hund. Får et rift. Etter min mening får trådstarter ta dette som en lærepenge.

1. ikke sett deg sammen med bikja hvis du ikke kjenner den og vil kose

2. ikke ta tak i nakken på en hund du ikke kjenner - dette er en dominant handling og ikke alle hunder vil underkaste seg fremmede, men vil markere tilbake.

 

Hvis hunden skal korrigeres bør eieren stå for dette. Hadde selv en brukshund på 50 kg som markerte mot meg en gang i sin ungdom, løftet den opp i nakkeskinn og hale og slang den i bakken. Aldri noe problem siden, men ingen god ide om andre ville prøvde å dressere den på samme måte. En hund som skal vokte skal heller ikke underkaste seg fremmede.

 

Om den spesifikke hunden i trådstarters historie er ok, er det vanskelig å vurere utfra historien. det er tross alt ikke snakk om et skikkelig bitt.

Link to comment
Share on other sites

Enig Pripyat. Jeg er alt for glad i hunder til at jeg kunne tenke meg å skyte en, men det ville likevel være ett mindre problem enn å ha en som lager klikkelyder i hytt og pine.

Link to comment
Share on other sites

At gode jaktbikkjer må være hissige er en myte som ikke lenger har livets rett. Se på mangfoldet av hunderaser, at man skulle ha fått så mange forskjellige raser og bruksområder men ikke bli kvitt slike fakter blir latterlig. Hvis vi andre "avler bort" oppdrettere og eiere som tror aggresjon er en god ting så vil hundene bli deretter, og jeg tror ikke jakttradisjonene kollapser av den grunn. Tvert i mot tror jeg de hadde blitt bedre om jegere og familie slapp å frykte nærkontakt med hunden.

Link to comment
Share on other sites

Enig, men i litt lengre perspektiv bør man ikke avle på elgbikkjer som buster i øst og vest. Det er unødvendig gitt antallet bra elghunder som IKKE buster mener nå jeg.

 

Med "busting" mener man at elghunden river av elghårene med tennene. Men det er kanskje også avlivingsgrunn ifg "ekspertene" i denne tråden :lol:

Link to comment
Share on other sites

Syns dette har tatt av..

Mulig jeg må avlive min hund også :trist: . Dette fordi at hvis jeg legger meg ned på gulvet og leker med min neg på snart 2 år, så vil jeg få ganske garantert "rifter i hunden".

 

Jeg syns man må se litt på skadene, og få div opplysninger på bordet før det blir avliving.

 

- Var dette hundens første elgfall?

- Er du ny på jaktlaget, evt ny for hunden?

 

Jeg mener dette var litt hard lek fra hundens side, men jeg er ingen ekspert. God bedring, og lykke til med jakta.

 

Var ikke hundens første elgfall nei, den er 4 eller 5 år trorjeg :roll: Jeg har vært med i 2 år på jaktlaget med hunden.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter setter seg innenfor hundens rekkevidde når den var bundet, men liker ikke kontakt. Tar tak i nakken på en fremmed hund. Får et rift. Etter min mening får trådstarter ta dette som en lærepenge.

1. ikke sett deg sammen med bikja hvis du ikke kjenner den og vil kose

2. ikke ta tak i nakken på en hund du ikke kjenner - dette er en dominant handling og ikke alle hunder vil underkaste seg fremmede, men vil markere tilbake.

 

Hvis hunden skal korrigeres bør eieren stå for dette. Hadde selv en brukshund på 50 kg som markerte mot meg en gang i sin ungdom, løftet den opp i nakkeskinn og hale og slang den i bakken. Aldri noe problem siden, men ingen god ide om andre ville prøvde å dressere den på samme måte. En hund som skal vokte skal heller ikke underkaste seg fremmede.

 

Om den spesifikke hunden i trådstarters historie er ok, er det vanskelig å vurere utfra historien. det er tross alt ikke snakk om et skikkelig bitt.

 

Feil! Jeg satt der først, så kom driver med hunden å satte den fast etstykke bakmeg, men hunden hadd lang nokk tau til å kome til meg!!

Link to comment
Share on other sites

Windspeed: Om du tåler å bli bitt av bikkja tåler du også å høre en ærlig mening. Og min ærlige mening er at du er en fossil som vi må bli kvitt.

 

Jeg skjønner godt hva lek er, og så lenge bikkja også skjønner det skal jeg tåle veldig mye. Men jeg tåler ikke en aggressiv, dominerende bikkje som biter, og der har jeg loven på min side. Du kan mene hva du vil, men akkurat her tar du feil. Aggresjon er grunnlag for avliving enten du liker det eller ikke, og hvis du vet at bikkja er aggressiv og du lar den bite noen er du skyldig i legemsbeskadigelse.

 

Ærlige meninger er kult, men om det er slik at klarer å hisse deg opp til et sånt nivå over en sånn sak, er jo samtaleterapi et alternativ til å ta tastaturet fatt med de beskrivelsene du bruker på de som ikke er enig med deg. For det andre så vet du sikkert godt at graden av skade er avgjørende i avgjørelsen om vi snakker om en legemsfornærmelse eller -beskadigelse. Det blir også vanskelig å argumentere for at en dårlig dressert jakthund er å anse som særlig farlig redskap:-) For øvrig burde du kjøpe deg ei heldekkende ringbrynjedrakt, litt à la de som dykkere bruker mot hai, som du kan gå i på rypefjellet dersom du skulle møte sinte hunder. Med ditt ekstreme sinne mot og frykt for bikkjer skjønner jeg at hverdagen din må fortone seg som en prøvelse...

Jeg forstår også at mennesker som sliter med fobier og angster opplever en svært reell frykt f.eks. for hund og det skal man respektere. Det som er synd er jo at slike brøler høyest og bruker de sterkeste karakteristikker av andre.

 

Du mener jeg er et fossil som "vi" må bli kvitt. Hvem er "vi" da? Voksne menn med angst? Arrogante drittsekker som ikke tåler at andre lufter et annet syn enn deg? Oppfører du deg slik på jobb mot kollegaene dine også? Blir du ufin og brølende om noen sier i mot deg+ Du må skjerpe munnbruken din litt ellers kan det være at du mister både integritet og mere til! Kjøp deg en burfulg, men ikke med kraftig nebb. Og skulle du uansett bli bitt så kan du i hvert fall trøste deg med at du har loven på din side!

Link to comment
Share on other sites

Du virker som en fyr med huet skrudd på plass windspeed, men det jeg synes er litt trist er at du bagatelliserer hunder som biter.

Det er endel folk rundt om i landet som har opplevd å bli skambitt av hunder - spørs om de ser like lett på det som deg.

Med utvalget som finnes i dag bør slike hunder avles bort.

Link to comment
Share on other sites

HÅper jeg har bidratt til å klargjøre saken :roll:

For min egen del følte jeg det slett ikke nødvendig med en klargjøring av saken for å konkludere akkurat som deg. For dem som trenger det (og dem er det en del av i denne tråden) så var oppsummeringen din aldeles utmerket!

Link to comment
Share on other sites

Du virker som en fyr med huet skrudd på plass windspeed, men det jeg synes er litt trist er at du bagatelliserer hunder som biter.

Det er endel folk rundt om i landet som har opplevd å bli skambitt av hunder - spørs om de ser like lett på det som deg.

Med utvalget som finnes i dag bør slike hunder avles bort.

 

Nå er det vel slik at de fleste som har fulgt tråden er enige i at denne hunden har markert seg litt, ikke bitt. At en hund markerer seg er ikke grunn til å avlive den. Å dra paraleller til folk som er skammbitt av hund blir søkt. Om vi skal slutte å avle på hunder som faktisk sier ifra FØR det smeller ville vel strengt tatt ikke være noen god ide. Om en hund føler seg truet eller føler seg ukomfortabel kan den si ifra på denne måten, og det må vi akseptere. Som tidligere nevnt i tråden, hadde hunden bitt for å skade ville ikke trådstarter beskrevet skaden slik han gjorde.

Link to comment
Share on other sites

Du virker som en fyr med huet skrudd på plass windspeed, men det jeg synes er litt trist er at du bagatelliserer hunder som biter.

Det er endel folk rundt om i landet som har opplevd å bli skambitt av hunder - spørs om de ser like lett på det som deg.

Med utvalget som finnes i dag bør slike hunder avles bort.

 

Nå er det vel slik at de fleste som har fulgt tråden er enige i at denne hunden har markert seg litt, ikke bitt. At en hund markerer seg er ikke grunn til å avlive den. Å dra paraleller til folk som er skammbitt av hund blir søkt. Om vi skal slutte å avle på hunder som faktisk sier ifra FØR det smeller ville vel strengt tatt ikke være noen god ide. Om en hund føler seg truet eller føler seg ukomfortabel kan den si ifra på denne måten, og det må vi akseptere. Som tidligere nevnt i tråden, hadde hunden bitt for å skade ville ikke trådstarter beskrevet skaden slik han gjorde.

 

Nå kommenterte jeg holdningene til windspeed på generellt grunnlag, hunden omtalt i første innlegg er jeg enig i at bør få noen sjanser til ( den høres dog ikke helt stabil ut). Jeg synes parallelene til folk som blir skambitt var helt på sin plass, all den tid biting hos hund er en "slippery slope" og når en hund først begynner å bite, kan det godt tenkes at den "klemmer litt ekstra til" neste gang om ingen korreksjon finner sted...

Link to comment
Share on other sites

Har hunden signalisert "at nå smeller det" ??

 

Med de siste supplementene fra trådstarter vil jeg oppsummere den informasjonen jeg har klart å tilegne meg så langt om den aktuelle hendelsen så langt til :

 

Trådstarter, som ikke er vant til hunder, har satt seg ned for å ta en pause.

Hundefører/eier binder hunden alt for nære trådstarter, som antakeligvis ikke er vant til hunder.

Hunden, som er flokkdyr, og denne dagen en del av samme flokk som trådstarter, søker seg til fanget på trådstarter.

Trådstarter ønsker ikke hunden på fanget, og dytter hunden bort på et vis som hunden oppfatter som lek.

Trådstarter ønsker ikke å leke, og tar hunden i nakken.

Til tross for at hundens kjever havner over trådstarters hånd, og trådstarter napper sin hånd tilbake, blir det knapt et synlig merke på hånden.

 

 

Videre kan jeg forsøke meg på noen antakelser :

En slik overreagering (som jeg synes tråden er) kan vel kun komme fra en som er ekstremt redd hunder.

Hundefører burde bundet hunden lenger unna folk han ikke kjenner så godt.

Trådstarter burde gjort hundefører klar over sin fobi.

Hunden er leken, men snill og grei, med velutviklet bitthemming overfor mennesker.

 

 

Til slutt et par spørsmål :

Hvor mange skrubbsår har du hatt tidligere om du, etter å ha fått et rift på 0,1 mm går inn på et forum og ber om råd i forbindelse med infeksjoner ?

 

 

Til trådstarter :

Dette er ingen bagatellisering av hva du har opplevd. Jeg har full respekt for folk som er redd hunder, og mener at hundeeiere bør ta større hensyn til sine omgivelser. Problemet i denne tråden,slik jeg ser det, er at man overdramatiserer hendelsen så kraftig at eventuelle redsler i hvert fall ikke reduseres.

Når man ikke er vant til hunder, er det umulig å kjenne hundens språk. Når man får en stor hund i fanget, er det ikke lett å lese hunden, selv for garvede hundefolk. Jeg håper du fortsetter jakten i samme jaktlag. Fortell gjerne hundeeier at du er skeptisk til hunder, og be om å få hilse litt ekstra på den aktuelle hunden før jakten starter, slik at du og hunden blir bedre kjent. Ta gjerne med deg en godbit til hunden. Vær rolig og bestemt i dine bevegelser, slik at du ikke inviterer til lek :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor er alle på laget redd hunden? Har de også fått en rift i hånden av denne hunden? Hvorfor godtar et helt jaktlag å gå rundt i konstant frykt for hva èn hund kan finne på? Hvorfor sier eier at man må passe seg, hva er det man skal passe seg for? Å ikke bli involvert i lek med en overivrig hund i fall man får en rift, eller passe seg for hunden fordi den er truende til å knuse hånden din?

 

Det er for mye som ikke rimer her. Derfor velger jeg å stole på min første innskytelse; nemlig at dette er et resultat av et møte mellom en ung mann som ikke er vant med hunder, og kanskje tilogmed litt redd, og en ung, ivrig hund som ikke har fått fornuftige grenser å forholde seg til, og så gikk det galt. Heldigvis hadde hunden åndsnærværelse nok til ikke å ta hele hånden til den fremmede og muligens noe redde mannen som tok den i nakkeskinnet. Jeg er villig til å vedde en halvbra flaske whisky på at de gamle 'hundehviskerne' på laget ba trådstarter om å 'ta' hunden skikkelig for å få den til å slutte. Om det er tilfelle, så sier jeg igjen: Du fikk -akkurat- som fortjent. Om det ikke er tilfelle, så har du ihvertfall lært til neste gang hvordan du ikke skal behandle fremmede hunder uten tilstrekkelig erfaring. Jeg skjønner godt at dette var en ubehagelig situasjon, jeg har selv noen ganger vært i ubehagelige situasjoner med hunder,så jeg vet godt at man kan bli både redd og sint.

 

Til slutt må jeg bare påpeke at den mest gammeldagse og bakstreverske påstanden jeg har lest i denne tråden er den om at alle hunder øyeblikkelig skal underkaste seg absolutt alle mennesker. Det er slike overlevninger fra den gamle dominans-og-fysisk-straff-skolen vi må kvitte oss med om vi skal minimere muligheten for skader fra hunder.

Link to comment
Share on other sites

Nei, men hunder bør ha en soft-sperre som gjør at de ikke skader mennesker ( med mindre det står om livet).

Firbeinte linjer som ikke tar stort for å glefse til er ikke akseptabelt.

Det er mange hunder som er slik og som underkaster seg de fleste mennesker og samtidig er knall i skogen. Det må da være det optimale?

Link to comment
Share on other sites

Er enig i Erlend i det meste kanskje bortsett fra skytedelen :wink: Hunder bruker ikke kjeften som hender. De bruker vel stort sett kjeften til alt annet vil jeg påstå. Det er mange....maaaaaange nivåer av "å gi beskjed" før napping, hvis hunden ikke vil ha noe med mennesker å gjøre. Den kan gå bort/trekke seg unna, gå til eieren evt legge seg bak eieren eller i verste fall knurre. Noe mer enn det og jeg ville sagt til eier at her har du med et individ som trenger korreksjon asap. Er hunden enda ung, ikke noe problem for mange eiere. De kan enda luke ut sånt. Er hunden godt voksen mener jeg personlig at løpet er kjørt. Som en annen nevnte kan man ta hunden såpass hardt at den er hellig overbevist at nå dør den men min erfaring er at man får en "øyetjener" dvs den kan være strålende mot denne personen som tok den men ikke andre mennesker. Sånt er for meg, ikke godt nok. Jeg vil ikke ha øyetjenere i hus. Har fått i hus en ganske tight Border Collie tispe valp som prøver grenser til stadighet og da må man sette de grensene. Setter man ikke de grensene får det konsekvenser senere som kan være mye vanskeligere å luke ut. Å bare så det er sagt så er det en rangstige i vår lille familie og hunden kommer overlegent lavest på den rangstigen men det betyr jo ikke at hunden ikke kan være og er en skikkelig kosegris, poenget er at jeg setter grensen ved alt.

Link to comment
Share on other sites

Er enig i Erlend i det meste kanskje bortsett fra skytedelen :wink: Hunder bruker ikke kjeften som hender. De bruker vel stort sett kjeften til alt annet vil jeg påstå. Det er mange....maaaaaange nivåer av "å gi beskjed" før napping, hvis hunden ikke vil ha noe med mennesker å gjøre. Den kan gå bort/trekke seg unna, gå til eieren evt legge seg bak eieren eller i verste fall knurre. Noe mer enn det og jeg ville sagt til eier at her har du med et individ som trenger korreksjon asap. Er hunden enda ung, ikke noe problem for mange eiere. De kan enda luke ut sånt. Er hunden godt voksen mener jeg personlig at løpet er kjørt. Som en annen nevnte kan man ta hunden såpass hardt at den er hellig overbevist at nå dør den men min erfaring er at man får en "øyetjener" dvs den kan være strålende mot denne personen som tok den men ikke andre mennesker. Sånt er for meg, ikke godt nok. Jeg vil ikke ha øyetjenere i hus. Har fått i hus en ganske tight Border Collie tispe valp som prøver grenser til stadighet og da må man sette de grensene. Setter man ikke de grensene får det konsekvenser senere som kan være mye vanskeligere å luke ut. Å bare så det er sagt så er det en rangstige i vår lille familie og hunden kommer overlegent lavest på den rangstigen men det betyr jo ikke at hunden ikke kan være og er en skikkelig kosegris, poenget er at jeg setter grensen ved alt.

 

En annen ting å tenke på er at hunder som presser grenser blir usikre om disse grensene ikke blir satt. En hund som får streng disiplin i hva som er lov og ikke lov slapper av trygt forvisset om hva som er tillatt, en hund som aldri blir korrigert er konstant nervøs og på tå.

Man får lykkeligere hunder av å holde kustus.

Link to comment
Share on other sites

Mulig det er det optimale, ja, men i denne situasjonen mener jeg fortsatt man må ta alle omstendigheter i betraktning. Det er jo en grunn til at hunden gjorde som den gjorde, og en grunn til at trådstarter reagerte som han gjorde, og utfallet var biting og glefsing.

 

Selv avlivet jeg en hund for tre år siden som jeg hentet fra en 'omplasseringsanstalt' fordi den uforklarlig glefset etter både naboen, min gamle far, og et par andre. Aldri meg. Denne hunden veide 45 kilo, og var i strålende fysisk form, og var egentlig helt perfekt, men kunne altså gå fra å digge å få kos hos naboen til å henge i skjorteermet hans på under et halvt sekund, uten noen signaler. Den hunden tok jeg ikke sjansen på å la være i live lenger, selv om det var tydelig at han kunne ha gjort -mye- større skade hvis han virkelig ville. Det kunne ha vært et barn neste gang. I tillegg ble livskvaliteten til alle involverte forringet, fordi man gikk rundt i konstant redsel for hva hunden kunne finne på, og man måtte passe på hele tiden. Hunden ble en ufrivillig terrorist, og jeg tipper at det kom fra uheldige opplevelser med menn, og ressursforsvar ift. meg, som han ble sterkt knyttet til. Likevel kunne jeg ikke ha det sånn, og, skal jeg være ærlig, så tror jeg ikke hunden ville ha det sånn heller.

 

I gjeldende situasjon, derimot, er det mange faktorer. Hunden er gira, laget er gira, det er MAT i luften, en litt usikker mann, en dårlig hundeeier, en uheldig situasjon som eskalerer, og som tydeligvis ingen på laget hverken klarer å forhindre, stanse eller korrigere. Derfor synes jeg ikke man uten videre kan konkludere med at hunden skal skytes på stedet. Etter min mening finnes det rett og slett en hel del formildende omstendigheter, samt at jeg føler at historien ikke gir helt mening, men det er mulig det er min egen feil.

Link to comment
Share on other sites

Å tro at et bitt er lek er en farlig antagelse, spesielt når "alle" er redd den, og at ingen andre i et jaktlag enn hundefører forstår seg på hunder virker litt søkt. At bittet ikke var alvorlig denne gangen er heller ikke noe godt argument, neste gang kan det smelle for fullt. Det er adferden man må se på, venter man til noen blir skadet er det for sent. Med tanke på at de fleste hunder aldri biter noen for noen grunn er det all grunn til å bli bekymret over en slik hendelse.

 

Det er selvfølgelig mulig dette var en misforståelse, men den bevisbyrden ligger hos hund/eier ikke alle andre. Man kan selvfølgelig diskutere skylddeling mellom eier og hund, men når en hund biter er det i praksis uvesentlig. Enten er hunden skrot eller så er eier ute av stand til å dressere den, uansett er resultatet uakseptabelt og når man først har lagd en hund som biter kan man aldri stole 100% på den (annet enn for helt unge individer som får kyndig oppfølging). Og jeg mener likevel at avliving er veien å gå så lenge hunder ikke er en begrenset ressurs, jeg er glad i dyr men ikke mer enn mennesker.

 

Det er mange hunder som er slik og som underkaster seg de fleste mennesker og samtidig er knall i skogen.

Nettopp. En del mener at jaktbikkjer skal ha litt "baller", men de som er uenige har vel bevist at slikt lynne ikke er nødvendig. Og om man skulle miste noe av jaktegenskapene så får det bare bli slik. Vi forsvarer ikke risikabel skyting fordi det gir bedre utbytte under jakt? Eller risikabel adferd i trafikken fordi man sparer tid? Hvordan kan man da forsvare risikable hunder kun fordi de er bra i skauen?

 

Morpho79: Det var helt sikkert en vond avgjørelse å ta, men du gjorde helt riktig. Vi kan slenge ut begreper som "messingpokal" over en lav sko her inne, men de fleste forstår nok at selv når det ikke er noen vei utenom så er det en kjip avgjørelse for alle parter. Men noen ganger må det bare gjøres.

Link to comment
Share on other sites

@Erlend Meyer: Egentlig er jeg enig i mye av det du sier i hele denne tråden. Også dette siste. Jeg er bare ikke riktig så rask til å ville dele ut messinpokaler, og vil heller ikke ha en hund som underkaster seg hvemsomhelst(selv om hun gjør det hvis det er utsikter til mat :P).

 

Det hadde uansett vært interessant å vite hvorfor jaktlaget til trådstarter er villige til å valse rundt i skogen i flere dager med en hund de er redde for!

Link to comment
Share on other sites

hvorfor jaktlaget til trådstarter er villige til å valse rundt i skogen i flere dager med en hund de er redde for!

Jeg tipper de har blitt lært opp til å tro at det skal være slik, samt at de kanskje ikke har noe stort valg av hund i det laget. Vi som er vokst opp med familiehunder har ikke fått i oss de gamle mytene og har hatt hunder som familiemedlemmer, ikke noe som står i en hundegård utenom jakta.

 

Jeg vokste opp med en snill fillebikkje som man kunne gjøre hva men ville med, en lykkelig dumsnill sak som instinktivt lystret alt og alle av ren glede (men selvfølgelig oss over fremmede). Den største faren for folk var en stooor våt suss, men den satt til gjengjeld løst :mrgreen: Når man vet hvor lydige og snille hunder kan bli med et minimum av arbeid blir det svært vanskelig å akseptere noe annet kun fordi den skal jakte.

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn: Det får så være, denne tråden her har overbevist meg om at det fremdeles er en del holdninger rundt jakthunder vi bør bli kvitt. Jeg trodde faktisk de var utryddet for lengst.

 

Evert: Dette med snille og folkekjære bikkjer er faktisk ikke helt uproblematisk, for de har en egen evne til å oppsøke unnvikende mennesker. Og når man er så vant med at de aldri gjør noe galt er det lett å bli litt slapp med ettersynet. Der kan nok mange bli flinkere, jeg har ingen problemer med å innrømme det.

 

Bikkja vår kunne legge seg flatt ut foran en dør til en butikk, vel vitende om at ingen ville drømme om å tråkke på henne (masse folk = masse kos). Og gikk vi forbi en bil med åpen bakluke kunne hun hoppe inn helt utav det blå. Ikke alltid like populært, så selv snille hunder må passes på. Det er likevel problemstillinger i en helt annen størrelsesorden enn aggresjon.

Link to comment
Share on other sites

Jøss, side 5 :shock: Dette blir litt som skolevalg: Det serveres klare svar og enkle og tydelig løsninger som man er skråsikker på at er rett, ut fra et ufattelig tynt grunnlag.
Minner i grunnen litt om rettspsykiatri, hvis man ser bort fra den delen om klarhet og enkelhet.

Sorry OT, kunne ikke dy meg. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du virker som en fyr med huet skrudd på plass windspeed, men det jeg synes er litt trist er at du bagatelliserer hunder som biter.

Det er endel folk rundt om i landet som har opplevd å bli skambitt av hunder - spørs om de ser like lett på det som deg.

Med utvalget som finnes i dag bør slike hunder avles bort.

 

 

Jeg prøver virkelig ikke å bagatellisere hunder som biter. Men jeg jobber mye med hund og har gjort det i veldig mange år, jeg har jobbet med heite og virkelig fæle tjenestehunder og jeg har jobbet mye med søkshunder og jakthunder. Jeg har en relativt god bakgrunn når det kommer til testing, trening og dressur av hund. Derfor tillater jeg meg å tømme litt kaldt vann i blodet på en del av holdningene til hundehold og nervekonsistens på hunder.

 

Med å være så kategorisk bastant på hva som er bra og dårlig med en hund, i en situasjon man faktisk må se med egne øyne for å forstå den faktiske årsakssammenhengen, er det jo avslørt at man snakker bare om sine personlige følelser, ikke om en adferds- og situasjonsmessig forståelse av hva som faktisk skjedde.

 

Du kan finne europas snilleste og mest menneskekjære hund og slippe den inn i en barnehage, (fordi noen tror at det er et bra måleparameter på en bra hund), slik at ALLE barna kan klappe og kose med den. La deretter en av ungene ta en strikkepinne og plugge den i eksosen på hunden, så kan du jo gjette hvor folkekjært hunden ter seg... Kan man da konkludere med at hunden ikke er helt frisk i toppen fordi den biter, eller er det da greit at det kommer et bitt fordi man ikke kan torturere en hund med å gjøre noe slikt og tro at intet skjer? ( Ja da, søkt tilfelle, men vil sette det på spissen). Skal man etter en slik episode si at hunden aldri mer kan bli med inn i en barnehage igjen, men ellers er det greit, eller må vi ta livet av den fordi at hunden kan bite igjen om noen stikker en strikkepinne i eksosanlegget på den en annen gang?

 

Det er lett å trene og dressere hund. Det er også ganske lett å plukke unoter og en del uønsket adferd av hunder. Det eneste som kreves er at du kan det! Jeg har møtt utallige hundehviskere som ikke klarer å dressere hunden sin til noe ting. Og det som er enda mer rått, er at jeg kjenner masse folk som ikke har hund og aldri har hatt det, men som kan ALT om temaet. Da er du talentfull da :D

Link to comment
Share on other sites

Er naturligvis enig i endel av de poengene du fremfører, men jeg tror ikke det er noen som vil klandre hunden om den responderer på fysisk mishandling.

Det kan være mange bakenforliggende årsaker til hvorfor hunder reagerer som de gjør, dessverre er ikke hunder mennesker vilket vil si at vi i endel sammenhenger rett og slett må avlive dem heller enn behandle dem for traumer og årsaker til den ustabile oppførselen... Det er trist, men nødvendig.

På samme måte kan man nok også vende av selv de mest mannevonde bikkjene med riktig dressur, men spørsmålet er om man skal gidde?

Link to comment
Share on other sites

Er naturligvis enig i endel av de poengene du fremfører, men jeg tror ikke det er noen som vil klandre hunden om den responderer på fysisk mishandling.

 

Trådstarter mishandlet da vitterlig hunden fysisk, ihvertfall i mine øyne. Kanskje ikke i første omgang, men etterhvert.

 

Ellers må jeg si at Windspeed skriver mye bra som jeg uforbeholdent stiller meg bak og er helt enig i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...