Jump to content

Bitt av hund!!!


Kristoffersen

Recommended Posts

Når ble ett løft i nakkeskinnet misshandling?

Er ikke rart at dagens hundehold går på ræva når man ser innstillingen til enkelte.

Er det rart at det har blitt fler problemhunder og problemhundeksperter/problemhundkurs slik hundeholdet er på

vei til å bli!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 243
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

:arrow: En hund hopper opp på meg; da har jeg altså ikke lov til å skyve den bort?

:arrow: hunden reagerer med å bite hvir jseg skyver den bort, da er det min plikt å holde hånden stille til den får gnagd seg ferdig?

 

Nei vettu hva, den hunden hadde fått klar beskjed... Og dersom det er rett at de andre i jaktlaget er redd for hunden, og hundeier vedgår at dette er en hund man må passe seg for, så har hundeeier et problem.

 

Dersom fremstillingen er korrekt (og det er jeg i sterk tvil om!) så er dette en hund jeg ikke ville jaktet med. Fremdeles er mitt spørsmål om fyren ble bitt eller ikke. En tidels mm rift... Denne historien henger ikke på greip.

Link to comment
Share on other sites

Når ble ett løft i nakkeskinnet misshandling?

Er ikke rart at dagens hundehold går på ræva når man ser innstillingen til enkelte.

Er det rart at det har blitt fler problemhunder og problemhundeksperter/problemhundkurs slik hundeholdet er på

vei til å bli!

Helt enig. Terskelen får å kalle ting "mishandling" er veldig lav. En hund er hund, ikke et mennesket.

Link to comment
Share on other sites

En ting er sikkert, OP er i en bedriten situasjon.

Skal han kreve at eier gjør noe med bikkja så blir det hellora mellom dem. Videre vil det vel bli utrivelig i jaktlaget om eieren gir beng og bare syns det er moro.

 

For meg fremstår hundeeieren som en med et lavt intellekt og uten kunnskap om hundehold.

 

Jeg har ikke hund selv pga allergi, men man må ikke ha hund for å forstå hvor dette er feil...

Link to comment
Share on other sites

Hvordan hundeeieren fremstår på den ene eller andre måten er en gåte for meg.

 

På hvilket grunnlag har du dannet deg et bilde av hundeeieren ?

 

Les startinnlegget og se hvordan to bitt karakteriseres (forsiktig eller kraftig), og sammenlign dette med resultatet av disse to bittene.

 

Historiens elementer samsvarer ikke, men bygger på følelser.

Link to comment
Share on other sites

Da glefset den etter eieren før den ble satt fast i et tre litt lengre unna oss, tydelig vis så så ikke eieren dette som en farlig situasjon men han lo å sa at jeg måtte passe på. en annen i lage sa at hunden hadde gjort slikt før så alle bortsjett fra eieren "jaktleder" er redd/ har stor respekt for bikkja.

 

Skrev op...

Link to comment
Share on other sites

Leser første posten en gang til og ser at det var to bitt, litt blod og en hoven hånd noen timer senere. Bitt ja. At ikke det var et fullt ut angrepsbitt vil jo ikke si at det ikke var et bitt. Blir jo litt som å si om en voldspisode på byen at man ikke har slått noen fordi man ikke har slått dem ned.

 

Men fremdeles synes jeg ikke historien henger på greip.

Link to comment
Share on other sites

Når ble ett løft i nakkeskinnet misshandling?

Er ikke rart at dagens hundehold går på ræva når man ser innstillingen til enkelte.

Er det rart at det har blitt fler problemhunder og problemhundeksperter/problemhundkurs slik hundeholdet er på

vei til å bli!

 

Tøv.

Her er hva trådstarter sa:

når jeg skulle trekke hånda tilbake etter å ha dyttet den så bet den skikkelig og jeg ble redd å reiv hånda til meg. Jeg ble å en smule sjokert og sint så jeg tok et skikkelig tak i nakke skinne men den vrei litt på hode så var hånda i kjeften i gjen, da vrei jeg om nakkeskinne så hardt at den slapp, så kom eieren å sa fy

 

I mine øyne er dette hundemishandling, ja.

 

Jeg må igjen få presisere at jeg ikke var der, kjenner ikke personene eller hunden, men jeg skjønner veldig godt at hele situasjonen er veldig ubehagelig for trådstarter.

 

Jeg aner ikke hvordan jeg hadde reagert i tilsvarende situasjon, men jeg håper jeg hadde klart å beholde roen, og snu ryggen til hunden inntil den hadde roet seg ned, og så prøvd på nytt.

 

Jeg er forøvrig hundre prosent overbevist om at det er fullstendig unødvendig å dominere hunder fysisk. Jeg vil også gjerne se en av dere dominante tøffinger dominere en fremmed Schäfer på 45 kilo. Jeg betviler at jeg noensinne får se det, men det er lett å være tøff bak tastaturet ;)

Link to comment
Share on other sites

Morpho, hvordan vil du snu ryggen til hvis hunden har bitt seg fast i neven din?

 

EDIT

Dette er noe av det som er uklart...

når jeg skulle trekke hånda tilbake etter å ha dyttet den så bet den skikkelig og jeg ble redd å reiv hånda til meg. Jeg ble å en smule sjokert og sint så jeg tok et skikkelig tak i nakke skinne men den vrei litt på hode så var hånda i kjeften i gjen, da vrei jeg om nakkeskinne så hardt at den slapp, så kom eieren å sa fy

 

Betyr det at han tok tak i nakkeskinnet og fikk revet hånden sin løs, men hunden bet en gang til? Eller betyr det at han rev hånden løs og så tok 'hevn' og tok tak i nakkeskinnet, og hunden svarte med et nytt bitt? Det er det ingen andre enn trådstarter som vet. Dersom en hund biter seg fast i min hånd så vil jeg bruke de metoder jeg kan for å få hånden løs, inkludert (men ikke avgrenset til, som advokatene sier :wink: ) nakkeskinn.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er forøvrig hundre prosent overbevist om at det er fullstendig unødvendig å dominere hunder fysisk

Jeg er i utgangspunktet helt enig, dressur handler om positiv stimulans. Men det kan være situasjoner hvor man må bli fysisk, dog bør det være siste utvei.

 

snu ryggen til hunden inntil den hadde roet seg ned, og så prøvd på nytt.

Hvem dominerer hvem da? Utfordringen med positiv forsterkning kommer når en uønsket handling gir hunden et gunstig resultat. I dette tilfellet vil glefsing/biting resultere i at du viker, og da har den jo oppnådd det den ville. Hvordan luker man dette bort uten å sette klare grenser?

Link to comment
Share on other sites

Min mening bli at hundeeier skulle ha fulgt med bedre på hunden og korrigert den bort med en gang den begynte å hoppe opp i fanget.

løft i nakkeskinnet er ok som en kraftig irretesettelse der hunden ikke hører, MEN korrigering av hund skal skje av flokkens leder, dvs eier! hunder bør ikke korrigeres av fremmede da det kan føre til at de får aggressiv holdning ovenfor fremmede, at trådstarter røsker i nakkeskinnet oppfattes som angrep. Så bitt 2 var tildels selvforskyldt.

 

At jakthunder med sterke drifter oppfattes aggressive tror jeg har mer med at de er "heite". da blir de kaldt aggressive av folk som ikke er hundefolk. etter en slik felling skulle sikkert hunden ha vært bundet unna folket og fått en "time-out" da den sannsynligvis er veldig oppgira.

 

min mening.

Link to comment
Share on other sites

 

Tøv.

Her er hva trådstarter s Jeg vil også gjerne se en av dere dominante tøffinger dominere en fremmed Schäfer på 45 kilo. Jeg betviler at jeg noensinne får se det, men det er lett å være tøff bak tastaturet ;)

 

Kan hende at mange av "tøffingene" allerede har håndtert slike :winke1:

Og 45 kgs Schäfere er langt nede på lista over sinna hunder jeg vil møte gitt!

Men åpenbart at du ikke har møtt og håndtert grinete og sinna hund mtp komentaren din om at du ikke veit hvordan du ville reagert.

Prøv først og kom tilbake etter det og fortell oss hvor grensa til misshandling går :lol:

Du har nok endra mening :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

IKKE for å hver frekk men at du blei skikkelig bitt stiller jeg meg i tvil på. Du skriver ingenting om alder på hunden no som ka spille vesentlig inn etter som man har kjønnsmodning på hunder. At du skubber vekk hunden er helt greit da skal hunden gi seg, MEN når du røyser deg for å ta hunden kan det ver at "måten" du reiser deg på virker truende for hunden å den går i forsvars modus å glefser etter dej. Store hunder som biter lager ikke sår på 0,1mm. å til disse bedrevitera som sir at å ta en hund i nakke skinnet er dyremisshandling skal bare spare sej, men dei e inne på nokke HVIS hunden e sky å redd andre personer. Hadde du som en fremmed person skulle tatt nedi bikkjene mine ønska ej dej lykke til å gud tur til legen etterpå. Men syns virkelig at hundeeier skulle ha grepet inn når du skubbet vekk hunden. Å TIL DOKKE SOM HADDE SKUTT BIKKJA SKAM DOKKE!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Merkelig tråd.

En hund som biter, uavhengig av rase, skal og bør avlives.

Blir jeg bitt av en hund ville jeg gjort hva som helst for å ufarliggjøre hunden.

Jeg har sparket flere hunder passelig hardt, jeg har slått og jeg har kasta en 45 kgs, fremmed schæfer mange meter inn i skauen. Jeg kjenner også til en mann som har tatt livet av en slik med bare nevene.

En hund skal få meget tydelig beskjed om hva som er grei adferd, og fysisk korreksjon er noen ganger nødvendig. Godbitdressører og jakthunder fører ofte helt galt avsted. Personlig foretrekker jeg å bite bikkja mi som den mest ekstreme korreksjon, noe som er gjort et par ganger i dens levetid. Etter det er "nei" nok uansett.

Hvis jeg eller noen av mine (barn eller hunder) hadde blitt angrepet av aggresiv hund hadde jeg ikke tatt fem øre for å ta livet av den med alle tilgjengelige midler.

Det er vorsteh jeg har/har hatt....

Link to comment
Share on other sites

Tråden har sklidd ut såpass at det ikke skulle forundre meg om trådstarter snart angrer på at han startet den! :mrgreen: Ingen andre av debattantene var der, så det er umulig å synse så mye om noe man ikke opplevde foran egne øyne. Nå er det fredagskveld gutter, slæpp off, ingen Kim´s - ingen los! :D God helg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ingen andre av debattantene var der, så det er umulig å synse

Nei vi diskuterer vel ikke på et diskusjonsforum? :winke1:

 

Nettopp fordi vi ikke var der kan vi ikke gjøre annet enn å synse. Og så lenge man ikke skal agere som dommer og bøddel må det være lov til å forholde seg til en side av saken. Den andre får eier stå for når han snakker med TS (eller politi om TS skulle anmelde det), om TS har feilvurdert hendelsen kommer det nok frem da. Men slik TS har opplevd hendelsen mener jeg den er helt uakseptabel og jeg ville ikke godtatt det samme.

Link to comment
Share on other sites

Morpho, hvordan vil du snu ryggen til hvis hunden har bitt seg fast i neven din?

 

Jeg burde vel presisert at jeg hadde gjort det FØR hunden satt i neven min - etterpå kan det nok bli vanskelig, ja :) Da hadde jeg selvsagt gjort det jeg kunne for å komme løs, inkludert å stikke fingre i øynene om det skulle gått så langt at hunden ikke slapp. Men det var ikke tilfelle her, såvidt jeg forstår.

 

@Erlend Meyer: Slik jeg tolker situasjonen er det en unghund som er oppgiret. Når jeg snur ryggen til den og fullstendig ignorerer oppførselen dens, skjer flere ting. Hunden ser at jeg ikke bryr meg om den, og anser den for å være en så liten trussel at jeg tør å snu den ryggen, i tillegg får den en liten knekk når jeg overhodet ikke bryr meg om spilloppene dens. Jeg vil påstå at jeg er enda mer dominant, psykisk, enn om jeg står der og kjefter, skyver den unna, eller noe lignende. Jeg har gjort det med en oppgiret ridgeback og en oppgiret boxer; det fungerte usedvanlig godt. Det som ikke hadde fungert hadde vært å ta de i nakken, det er jeg helt sikker på. Men selv jeg er enig i at man noen ganger må gå litt fysisk til verks, men det holder som regel med en liten markering. Gjør det ikke det, og man må slåss med hunden sin for å få den på stell, så drar jeg heller til veterinæren.

 

@E.J : Du har rett, jeg har sjelden vært nødt til å håndtere sinna hunder. Lurer på hvorfor...Og ja. Det er mange andre raser som jeg mener er hardere en Schäfer i så måte. Grunnen til at jeg nevnte Schäfer er rett og slett at noen av de er trent til å legge en voksen mann i bakken med største enkelhet, det viser hva noen er istand til, jeg ville få frem at det er ikke bare å gå bort til en fremmed hund og kaste den veggimellom, og så er dere friends4life.

 

@ween: Jeg tviler ikke på at det finnes mennesker som er i stand til å ta livet av en schäfer,eller andre hunder, men jeg tør påstå at det er de aller færreste iblant oss som klarer det, om hunden er innstilt på å ta livet av deg.(EDIT: Noe hunden trådstarter møtte tydeligvis ikke var) Forøvrig synes jeg du ska melde deg på norgesmesterskapet i slegge eller kulestøt :) Jeg har forsåvidt kun møtt to Vorsteh i hele mitt liv som kan kalles noenlunde stabile. De var oppdratt ved bruk av positiv forsterkning - absolutt -alle- andre Vorsteh-hunder jeg har møtt har vært i en kategori JEG ville belønnet med den etterhvert berømte messingpokalen. Fellesnevner? Fysisk avstraffelse.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg tolker situasjonen er det en unghund som er oppgiret

Det kan selvfølgelig være tilfelle, jeg synes bare folk er veldig raskt ute med å finne en uskyldig forklaring på noe som godt kan være en aggresjon. Hva om det ER aggresjon og det smeller til med tenner i ansiktet neste gang? Hvis bremsene på bilen din svikter, tenker du at det er noe feil på bilen eller at du sikkert bare bommet på pedalen?

Link to comment
Share on other sites

På generellt grunnlag lurer jeg på følgende: Morpho,og Erlend ser ut til å inneha stor kunnskap om hundeadferd og kan kanskje begynne ? :).

 

-Hva er et bitt ? Må hunden punktere huden før det er et bitt?,må det blod til ?,Må hånda tygges skikkelig på,eller holder det at bikkja holder hånda di i munnen uten å punktere huden,hva er egentlig et bitt ?

 

-Spiller det noen rolle hva slags situasjon bittet kom i ? Opphetet jaktsituasjon,ved matskåla,sovende på plassen sin,når man prøver å stoppe to bikkjer som sloss osv ?

 

- Spiller det noen rolle om hunden bet av aggresjon,frykt,under lek osv ?

- Når man blir fortalt av noen at de har blitt bitt,er det da viktig å vite noe om kunnskapen denne personen har om hundeadferd før man feller dom ?

Link to comment
Share on other sites

]eg tviler ikke på at det finnes mennesker som er i stand til å ta livet av en schäfer,eller andre hunder, men jeg tør påstå at det er de aller færreste iblant oss som klarer det, om hunden er innstilt på å ta livet av deg.

 

 

Skal like å se den hunden som jeg ikke tar livet av i det den angriper min datter/kone. Aggresive hunder bør og skal dø. jeg omgåes tre Bernere til daglig.

 

Mvh

110kg

202cm

Link to comment
Share on other sites

Hva er et bitt ? Må hunden punktere huden før det er et bitt?

Nå stiller du gode og vanskelige spørsmål. Hva som kan kalles et bitt er noe situasjonsbetinget, uhell ved lek kan fort skje. Derfor fokuserer jeg mer på adferd enn på bittets alvorlighetsgrad. Er det et uhell vil en normal hund gi seg når du reagerer med smerte eller sinne, dette skal de forstå. Det er også situasjoner hvor instinkt kan ta overhånd, men igjen bør de vise anger hvis de feks skvatt fordi de hadde oppmerksomheten et helt annet sted.

 

Når det gjelder kunnskapsnivå er jeg litt ambivalent. På den ene siden vil en uerfaren person lettere kunne bli bitt og feiltolke situasjonen, men på den andre siden må en hund være trygg selv for ukyndige (ren provosering av regelrette idioter er unntatt). Her har hundeeier et stort ansvar til å passe på at ukyndige ikke kommer i kontakt med litt småproblematiske eller viltre individer.

 

Når det gjelder frykt er det enda verre enn dominans og aggresjon, og er etter min mening den klareste grunnen til avliving, om ikke annet så for å spare dyret for lidelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke blande meg så mye inn i denne diskusjonen.

Jeg er heller ingen guru vedr hundehold, men har vassa i bikkjer og fof. Vorsteh i mange år. Masse dyktige hundefolk, som aldri finner seg i noe "tull" og hvor samtlige bikkjer er trygge, glade og aldri aggressive. Bortsett fra enkelte knepp mot hverandre. Veldresserte hunder er trygge, glade og har det absolutt utmerket i det daglige.

Hunder som prøver å sette folk på plass har fått for frie tøyler! Jeg er en rolig fyr på 40+, 190 og passelig sprek. Tåler litt kødd, men ikke av en hund. Jeg står 100%

inne for det jeg skrev i første innlegg...

Link to comment
Share on other sites

IKKE for å hver frekk men at du blei skikkelig bitt stiller jeg meg i tvil på. Du skriver ingenting om alder på hunden no som ka spille vesentlig inn etter som man har kjønnsmodning på hunder. At du skubber vekk hunden er helt greit da skal hunden gi seg, MEN når du røyser deg for å ta hunden kan det ver at "måten" du reiser deg på virker truende for hunden å den går i forsvars modus å glefser etter dej. Store hunder som biter lager ikke sår på 0,1mm. å til disse bedrevitera som sir at å ta en hund i nakke skinnet er dyremisshandling skal bare spare sej, men dei e inne på nokke HVIS hunden e sky å redd andre personer. Hadde du som en fremmed person skulle tatt nedi bikkjene mine ønska ej dej lykke til å gud tur til legen etterpå. Men syns virkelig at hundeeier skulle ha grepet inn når du skubbet vekk hunden. Å TIL DOKKE SOM HADDE SKUTT BIKKJA SKAM DOKKE!!!!!!!!

 

Feil feil og ater feil, jeg har aldri sakt at jeg reiste meg når jeg tok tak i den, jeg satt heletiden!!!! hunden er 4-5 år, det har jeg vel nevnt allerede, og jeg har også endret d fra 0,1mm til max 3-4 mm tidligere :)

Link to comment
Share on other sites

Siden det er fredag, og det sikkert er noen som har tatt en pils eller to, så lar vi "hvem kan drepe en boerboel med bare venstrehånda" ligge. Hvem som er hvor gammel, hvor tung og hvor lang er heller ikke veldig relevat til trådens tema

Link to comment
Share on other sites

Her var det litt av kvart, mange meininger og erfaringer.

Har elghund sjølv, og ein ting kan eg garantere! Om han biter så snakker vi ikkje om rifter og rød hud. Diverse leiker og andre ting han setter tenna i vitner om langt større kraft en det. Men det var vel kanskje poengtert for lenge sia.

Hunder er individer, ikkje programerbare maskiner. Folk er ulike, så kvar enkelt møte og situasjon vil bli ulik. Skal vi ikkje ha hunder som jager, gjeter, forsvarer, vasler og markerer?

Mitt svar på dette er ja, og i mitt hode er det uproblematisk når ein tek annsvar som hundeeigar!

Men jager ein jakthund ting den ikkje skal jage blir det problemer, gjeter ein gjeterhund ting den ikkje skal gjete bilr det problemer, forsvarer ein vakthund ting den ikkje skal forsvare osv....

Eigar, eigar og eigar. Sosialisering, dresur og sosialisering.

Det hender seg og at du treffer hunder som av ein eller anna grunn er agresive heile tida eller i gjette situasjoner! Det er desse vi må få bort!

Elghunder på elgfalle............ Du finner noen hunder som forsvarer fallet mot fremmed folk og ein del som er agresive mot andre hunder. Noen folk kan gå inn på alle fall uten å bli bitt( de veit kva dei gjer) og noen blir bitt av hunder som "aldrig er agresive". Ein del av nøkkelen ligg i korleis vi mennesker oppfører oss og. Dette må vi som har hund styre!

Veldig mange hunder kan du faktisk provosere til å bite deg! Kva som utløyser det styres av individet.

Om du setter deg ned til min hund, og yter han fra deg trur han du skal leike. Merker han at personen blir redd/trekker seg "girer" han opp leiken. Om du reiser deg og sier nei, går han.

Luk ut agresive individer, ta annsvar som eigar og så må omverdenen ha i bakhodet at det er dyr og "uteaktiviteter" vi held på med! Avliving av hunder, eigare og jaktkamerater på stedet får vi tru er eit produkt av at vi sitter på internett og skriver under alias! Framleis god jakt! :)

Link to comment
Share on other sites

På generellt grunnlag lurer jeg på følgende: Morpho,og Erlend ser ut til å inneha stor kunnskap om hundeadferd og kan kanskje begynne ? :).

 

-Hva er et bitt ? Må hunden punktere huden før det er et bitt?,må det blod til ?,Må hånda tygges skikkelig på,eller holder det at bikkja holder hånda di i munnen uten å punktere huden,hva er egentlig et bitt ?

 

-Spiller det noen rolle hva slags situasjon bittet kom i ? Opphetet jaktsituasjon,ved matskåla,sovende på plassen sin,når man prøver å stoppe to bikkjer som sloss osv ?

 

- Spiller det noen rolle om hunden bet av aggresjon,frykt,under lek osv ?

- Når man blir fortalt av noen at de har blitt bitt,er det da viktig å vite noe om kunnskapen denne personen har om hundeadferd før man feller dom ?

 

Jeg sier bare det jeg mener. Om det er riktig for andre,vet jeg ikke noe om, men ja, jeg innrømmer gjerne at jeg skulle ønske hundeeiere gikk bort fra å straffe hundene sine fysisk og heller brukte positiv forsterkning i opplærings/trenings/adferdsøyemed. Når det er sagt, så skal man selvsagt ikke være redd for å ta i hunden sin; de er ikke laget av porselen, og noe fysisk behandling tåler de,og jeg har selv ved et par frustrerte anledninger nakket hunden min. Ønsket effekt uteble selvfølgelig fullstendig. Problemet slik jeg ser det er at vi mennesker(og da mener jeg de aller, aller fleste) ikke innehar hverken kunnskap eller fintfølelse nok til å gjøre som hundemor, eller som lederhunden, og da ender vi ofte opp med å straffe uønsket adferd for hardt og for sent, og vi ender opp med en hund som i beste fall lystrer deg og bare deg fordi den er redd deg, og i verste fall med en hund som er nervevrak. Og alt imellom. I tillegg er jeg hellig overbevist om at hunder er smertelig klar over at de er hunder og vi er mennesker, så jeg tror ikke noe på å oppføre seg som en hund i forhold til hunder. Og hva skulle nå egentlig vitsen med det være?

Nå er min hund langt ifra verdens lydigste, men hun er nok verdens mest bortskjemte, og akkurat det angrer jeg noen ganger litt på. Så jeg er egentlig ikke veldig trygg på at jeg innehar så særlig stor kunnskap om hundeadferd...men det er et interessant tema! :)

 

Over til spørsmålene dine, så synes jeg Erlend Meyer gir deg gode svar, men jeg kan jo supplere med hva jeg synes i tillegg.

 

Situasjon. Jeg godtar overhodet ikke ressursforsvar ift. mat. Det betyr ikke at jeg umiddelbart avliver hunder som knurrer eller glefser når man nærmer seg beinet eller matskåla, men det betyr at det vil jeg jobbe med til det er borte. Og den beste måten å gjøre det på er å gjøre det klinkende klart for hunden allerede fra valpealder hvem det er som sørger for mat her i huset. Kontrollerer du maten til hunden fullstendig, så kontrollerer du også hunden din på ganske mange områder. Min ridgeback kan holde et kjøttstykke i munnen mens sikkelet renner, slippe det på kommando og vente med å spise det til hun får et 'ja!'. Ikke så spesielt, tenker kanskje mange, men for meg er det mer enn et triks. Det er et bevis på at hunden min vet at jeg bestemmer om hun skal få næring og overleve, eller ikke.

 

Når det gjelder soveplass, så synes jeg det er viktig at hunder har sitt eget sted de kan trekke seg tilbake til, og vite at der kan de være uten å bli forstyrret, og hovedårsaken til det er egentlig at jeg ønsker at hunden min skal like å være i buret slik at det ikke er et problem å være i bur når det er nødvendig. Men jeg skal kontrollere det også. Jeg skal kunne forstyrre hunden uten noen sure miner. Ut og inn på kommando. Jeg bestemmer. Men dette er litt mer komplisert, for hunden skal som sagt også kunne slappe av der, og være i fred. Noen ganger vil hunden bare sove og kose seg, og noen ganger er det helt greit.

 

Min hund har blitt angrepet to ganger i voksen alder når vi var ute og gikk tur. Begge gangene gikk jeg rett imellom og sa 'NEI'! og/eller 'KUTT UT!' mens jeg bare pekte bortover. Begge gangene trakk den andre hunden seg unna. Jeg tror jeg hadde flaks. Å skille to hunder som sloss er egentlig å be om å bli bitt, og stort sett finner de ut av det der selv ganske kjapt. Men noen ganger gjør de ikke det, og ta må man kanskje være forberedt på å få seg en omgang tenner hvis man vil skille dem. Jeg mener ikke man kan begynne å snakke om avlivning av en hund som biter deg i slosskamp med en annen hund. Om hunden din sloss med absolutt alle hunder den ser, så er saken selvsagt en helt annen.

 

Jeg har ikke vært borti hunder i en 'opphetet jaktsituasjon' ennå, begynte å jakte elg i år, og vi har ikke felt elg med hund til nå. Men jeg hadde ikke godtatt å være i et jaktlag som har en hund som alle er redd for heller. Og det synes jeg ikke noen skal. Hunder skal være venner, hjelpemidler og arbeidere, ikke terrorister.

 

Kunnskapsnivå har noe å si, ja. Alle opplever vi ting forskjellig, og i slike sitasjoner skjer ting fort. Hva man gjør og hva man egentlig får med seg mener jeg har betydning for både utfall og for hva man forteller og husker etterpå. Derfor synes jeg det var vel drøyt å umiddelbart konkludere med at denne hunden i dette eksempelet fortjente å dø. For meg er det sjelden det er så enkelt. Men kanskje hadde saken vært en annen om jeg kjente hunden og så hva som skjedde.

 

Så hva er et bitt?

Jeg synes dette er veldig interessant å diskutere, og som Hr. Meyer sier, situasjonsbetinget. Nettopp derfor erfaring og en liten analyse av situasjonen kan være med på å avjøre om hunden har livets rett eller ikke. Skulle man tatt av dage alle hunder som i vanvare trakk litt blod en eller annen gang, så hadde det muligens ike vært så mange hunder igjen. Men som Hr. Meyer sier, hva hunden gjør etterpå er viktig - og viktig å legge merke til!

 

Og ja, Hr. Meyer, jeg er enig i at frykt i mange tilfeller er den klareste grunnen til avlivning, om frykten fører til biting og aggressiv oppførsel. Det trenger den ikke gjøre alltid.

 

Selv om tråden kanskje har sklidd noe ut, så synes jeg dette stort sett er en fin diskusjon :)

Link to comment
Share on other sites

Siden det er fredag, og det sikkert er noen som har tatt en pils eller to, så lar vi "hvem kan drepe en boerboel med bare venstrehånda" ligge. Hvem som er hvor gammel, hvor tung og hvor lang er heller ikke veldig relevat til trådens tema

 

:lol::lol::lol::lol:

 

Tar selv 160 i benk gutter, og elghund på fall som ikke rygger unna får en vandrestaff opp i fisern og blir langgrillet over jaktbålet som en ostegrill resten av kvelden!

Link to comment
Share on other sites

Feil feil og ater feil, jeg har aldri sakt at jeg reiste meg når jeg tok tak i den, jeg satt heletiden!!!! hunden er 4-5 år, det har jeg vel nevnt allerede, og jeg har også endret d fra 0,1mm til max 3-4 mm tidligere :)

 

Dro du til legen og fikk stivkrampesprøyte da? :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis det var et bitt, ble det nok både flere sting og noen ukers sykemelding.

 

Denne historien, med påfølgende endringer minner mest om trolling.

Utrolig hvordan enkelte biter på. :roll:

 

Tråden burde blitt delt opp i en diskusjon om hva som er bitt, og hva man gjør med hunder som faktisk biter.

 

Jeg har opplevd en hund som har bitt. Den var død få dager senere, etter mitt initiativ. Men den saken hører ikke hjemme i samme tråd som beskrivelsen i startinnlegget.

 

Forøvrig er jeg enig med det jeg tror er intensjonene i forrige innlegg - la oss få vite hva legen sa om skadene.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig tråd.

En hund som biter, uavhengig av rase, skal og bør avlives.

Blir jeg bitt av en hund ville jeg gjort hva som helst for å ufarliggjøre hunden.

Jeg har sparket flere hunder passelig hardt, jeg har slått og jeg har kasta en 45 kgs, fremmed schæfer mange meter inn i skauen. Jeg kjenner også til en mann som har tatt livet av en slik med bare nevene.

En hund skal få meget tydelig beskjed om hva som er grei adferd, og fysisk korreksjon er noen ganger nødvendig. Godbitdressører og jakthunder fører ofte helt galt avsted. Personlig foretrekker jeg å bite bikkja mi som den mest ekstreme korreksjon, noe som er gjort et par ganger i dens levetid. Etter det er "nei" nok uansett.

Hvis jeg eller noen av mine (barn eller hunder) hadde blitt angrepet av aggresiv hund hadde jeg ikke tatt fem øre for å ta livet av den med alle tilgjengelige midler.

Det er vorsteh jeg har/har hatt....

 

 

Du høres ut som en dust...

Link to comment
Share on other sites

Jeg lever godt med at folk synes jeg er en dust. Jeg synes det er artig at folk mener noe om mitt hundehold uten å ha peiling på hvordan hundene mine har det og har hatt det.

Det er trist det er over 5000 hundebitt registrert hvert eneste år, og det er trist det enkelte steder er innført båndtvang året rundt.

At det er mange som ikke burde ha hund er åpenbart, mht hvor mange ustabile, udresserte bikkjer som reker rundt.

God helg, jeg skal til skogs med den stakkars, mishandla bikkja mi.

Link to comment
Share on other sites

For noe tull! Hvis en hund kommer bort til deg og du dytter den bort, hva gjør du? Ber den pent å gå bort? Hvis den ikke skjønner norsk og fortsatt slikker deg i trynet, hva er neste steg da? Du flytter deg bort?

 

Her er kjernen i problemet for meg som allergiker: det er hundeiers ansvar... og hundeeiere tar sjelden dette ansvaret.

Link to comment
Share on other sites

For noe tull! Hvis en hund kommer bort til deg og du dytter den bort, hva gjør du? Ber den pent å gå bort? Hvis den ikke skjønner norsk og fortsatt slikker deg i trynet, hva er neste steg da? Du flytter deg bort?

 

Her er kjernen i problemet for meg som allergiker: det er hundeiers ansvar... og hundeeiere tar sjelden dette ansvaret.

 

Bør ikke du som er alergisk heller ungå hunden?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...