Jump to content

Bitt av hund!!!


Kristoffersen

Recommended Posts

Er ikke sikker på om det er riktig å poste dette emne her, men jeg regner med at det er folk her som kan gi meg kjappe svar.

Var på elgjakt i dag å det ble felt en kalv, vi "jegerne" satt rundt et bål og koste oss i det ene hunden "øst sibirsk laika" kom bort til meg for å få kos. Den begynte etterhvert å hoppe opp i fange mitt men jeg dyttet den bare unna og etter andre gangen så glefser den til meg og biter meg over hånda. Jeg vrir og sliter hånda ut av kjeften på den og tar et solid tak i nakken på den for å vise hvem som er sjefen, men det hjalp lite. Den bet skikkelig en gang til før den roet seg. Det er ca 5 timer siden og jeg sitter hjemme med en litt hoven hånd. Jeg begynte å blø lit etter bitte og lurer på om det er farlig å bli bitt av hund??? har hørt at det er farlig å bli bitt av katter men har ikke hørt noe om hund, så hvis noen vet noe så setter jeg stor pris på det ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 243
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I tillegg til det som er nevnt tidligere,- event. legg til systemisk antibiotika (Fucidin muligens hvis du har fått jord eller dritt i såret). Hva den bikkja har i kjeften av bakterier vet jeg ikke, men noen hundre arter er det sikkert i alle fall.

 

Legevakten er vel stedet å oppsøke.

 

Bikkja fortjener messingpokal...ja....

Link to comment
Share on other sites

Spørs akkurat hvor mye dritt bikkja har glefset i seg på fallet, men faren for blodforgiftning kan være til stede og ett utall av infeksjoner som mest sannsynlig må antibiotikabehandles, fint at det blødde, ved at det blør så renser det i seg selv, men viktig å få renset sårene og ha på antibakteriell salve under eventuelt plaster

Link to comment
Share on other sites

merkelig hvor sinte folk er på bikkja...

det er vel aldri hundens feil at eier ikke innehar hjernekapasitet til å dressere skikkelig.

 

men så er jo ikke situasjonen beskrevet så godt da, slik jeg tolker innlegget ditt virker det som om bittet ikke var så alvorlig og at bikkja egentlig så det som lek da du dyttet den bort. man bør vurdere situasjoner litt før man inngår lynsjestemning. og var bittet gjort i aggresjon må man se an om kanskje hunden forsvarte fallet? eller kanskje følte seg truet, om hunden kommer til deg et stykke fra fallet og vil ha kos for så å bli avvist og biter med skadefølge så er det tydeligvis et underliggende problem hos hunden, hvilket jeg ALLTID gir eier skylda for.

 

kanskje trådstarter kan utdype situasjonen, og hva som skjedde?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble bitt av en hund for et år siden og var og tok sprøyta.. Å ETTER at jeg var ferdig med dette og skulle betale sa ho at det egentlig ikke er vits å ta den sprøyta lenger.. Å jeg hadde et rift i ræva/låret på 1,5 cm. Så tror ikke du trenger og bekymre deg for at krampa tar deg. :)

Link to comment
Share on other sites

merkelig hvor sinte folk er på bikkja...

Jeg er ikke "sint" på bikkja, jeg konkluderer bare med at den ikke har livets rett.

 

det er vel aldri hundens feil at eier ikke innehar hjernekapasitet til å dressere skikkelig.

Blir hunden mindre utrygg om det er eiers skyld? Sorry, men slik adferd må man ha null-toleranse på.

 

Min far ble bitt av vår forrige hund, hun stod helt oppslukt med noe med hodet i noen busker, han kommer bakfra og tar tak rundt lyskene for å varme hendene litt. Bikkja spinner rundt og setter jekslene hardt i hånda. Forskjellen her var at når bikkja forstod hva hun hadde gjort var hun flatere enn et gulvteppe og ville ikke vise seg på flere timer. Med så umiddelbar anger over et uhell er jeg villig til å gi bikkja en sjanse til, men ellers er det ikke mange situasjoner som gir rett på en ny sjanse.

Link to comment
Share on other sites

merkelig hvor sinte folk er på bikkja...

det er vel aldri hundens feil at eier ikke innehar hjernekapasitet til å dressere skikkelig.

 

men så er jo ikke situasjonen beskrevet så godt da, slik jeg tolker innlegget ditt virker det som om bittet ikke var så alvorlig og at bikkja egentlig så det som lek da du dyttet den bort. man bør vurdere situasjoner litt før man inngår lynsjestemning. og var bittet gjort i aggresjon må man se an om kanskje hunden forsvarte fallet? eller kanskje følte seg truet, om hunden kommer til deg et stykke fra fallet og vil ha kos for så å bli avvist og biter med skadefølge så er det tydeligvis et underliggende problem hos hunden, hvilket jeg ALLTID gir eier skylda for.

 

kanskje trådstarter kan utdype situasjonen, og hva som skjedde?

 

Ja.

Vi hadde samlet oss for å spise, elgkalven lå ca 10 meter fra oss og hunden var i bånd, Først så kom den til meg å jeg klappet den å strøk den mens jeg ga den ros, den ville opp i fange mitt noe som jeg ikke ville så jeg skyvde den forsiktig til side og da hoppet den i gjenn og jeg dyttet den mens jeg sa nei. når jeg skulle trekke hånda tilbake etter å ha dyttet den så bet den skikkelig og jeg ble redd å reiv hånda til meg. Jeg ble å en smule sjokert og sint så jeg tok et skikkelig tak i nakke skinne men den vrei litt på hode så var hånda i kjeften i gjen, da vrei jeg om nakkeskinne så hardt at den slapp, så kom eieren å sa fy. Da glefset den etter eieren før den ble satt fast i et tre litt lengre unna oss, tydelig vis så så ikke eieren dette som en farlig situasjon men han lo å sa at jeg måtte passe på. en annen i lage sa at hunden hadde gjort slikt før så alle bortsjett fra eieren "jaktleder" er redd/ har stor respekt for bikkja. så fortsatte matpausen.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg nok ikke oppfattet adferden så feil, og tror jaggu jeg hadde skutt bikkja rett foran eier så han også fikk seg en lærepenge. Det er helt sikkert ikke hundens feil, men den må dessverre betale prisen for eiers manglende evner. Hva f*en feiler det folk som synes det er OK å ha slike hunder? Hvis de lever livet i en kjeller hvor bare de har adgang får det være deres sak, men man kan da for helvete ikke ta med slike hunder ut blant folk og advare de etter at de er bitt!

Link to comment
Share on other sites

er litt hoven ja men ikke mye, i overkant av en 20 kroner i rundt hulle/såre, bitte er ca 0,1 mm dypt.

Da har den ikke gått igjennom lærhuden. Skyll med litt saltvann. Hevedes er helt naturlig i ettertid av bitt, om man mistenker infeksjon så tegn med tursj rundt det røde merke og se om det sprer seg nermermeste dagene. Hold såret reint, boostrix (stivkrampe vaksine) holder i ti år.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for mange gode svar, skal på jakt i gjenn i morgen, hvis der jævla styggheita prøve sæ igjenn så blir d 3006 12gr blyspiss i skallin!!! Hvilke skader/sykdomer kan jeg få hvis jeg ikke tar stivkrampe sprøyte ???

 

Tror kanskje du skal roe deg ned litt! Hørtes ikke ut som store skaden det der og, andre bittet tror jeg du provoserte fram!

Kan hende hunden var vel ivrig etter elgfallet!

Link to comment
Share on other sites

Dette er noe jeg opplever ofte i jobben min. Hunder med for stort hode og for liten eier. Er ikke hunden sin feil. Men eier. Da denne hunden tydeligvis ikke er tilstrekkelig dresert/dominert. Hunden skal jakte for deg. Ikke motsatt. Men jeg skjønner jo at du er sint av bitte. Da dette er utilgivelig. Ta deg en skikkelig prat med eier. Å be han vurdere sitt hundehold. (ja jeg vet jeg trør på mange øme tær nå. Beklager) god bedring til trådstarter.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bittet som er mest bekymringsfullt men adferden. En hund som glefser etter eier ved korreks er verdt like mye som flatlus.
Første "bitt" høres for meg ut som lek, når du så tar hunden i nakkskinnet, går hunden naturlig nok i forsvar.

Ikke lag en hel hønsegård av to små fjær

Har selv hund "Breton" og når den leke biter så biter den ikke hardt, den slipper når jeg rykker i hånda og den leke biter ikke på nytt igjenn når jeg først har dratt hånda til meg for så å stryke den :)

Link to comment
Share on other sites

NEI! Når man tar hunden i nakken skal den legge seg flat! Noe annet er uakseptabelt!

Nope

Nakkeskinnet på terriers er håndtak man løfter de etter når man skal ha de ut av hi :winke1:

 

Virker på meg som en merkelig situasjon for å være ærlig.

Virker mer som en markering enn ett bitt! Man merker ett skikkelig bitt for å si det enkelt! Hadde bikkja biti skikkelig

så hadde det neppe blitt jakt i morra ;)

Men ikke en akseptabel oppførsel av hund uansett!

Link to comment
Share on other sites

Enig med Enradoo og flere. Ro dere ned litt.

At folk begynner å rive i nakkeskinnet på fremmede hunder kan fort få fatale konsekvenser.

Spesielt på fall hvor hunden er vant til at den er midtpunktet og føler at en skal ha ros istedet for tusk.

Og det er hunden som får ta støyten. Kjenner verken hunder eller folk i denne situasjonen,

men vær litt forsiktig med å dødsdømme en hund hvor dere ikke kjenner hele historien.

Link to comment
Share on other sites

At folk begynner å rive i nakkeskinnet på fremmede hunder kan fort få fatale konsekvenser.

Spesielt på fall hvor hunden er vant til at den er midtpunktet og føler at en skal ha ros istedet for tusk.

Og det er hunden som får ta støyten. Kjenner verken hunder eller folk i denne situasjonen,

men vær litt forsiktig med å dødsdømme en hund hvor dere ikke kjenner hele historien.

 

:clap:

Link to comment
Share on other sites

Enig med Enradoo og flere. Ro dere ned litt.

At folk begynner å rive i nakkeskinnet på fremmede hunder kan fort få fatale konsekvenser.

Spesielt på fall hvor hunden er vant til at den er midtpunktet og føler at en skal ha ros istedet for tusk.

Og det er hunden som får ta støyten. Kjenner verken hunder eller folk i denne situasjonen,

men vær litt forsiktig med å dødsdømme en hund hvor dere ikke kjenner hele historien.

Kloke ord på en fin lørdagskveld syns vi kan stoppe tråden her mtp hvor mye den er sklidd ut...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...