Jump to content

Cz-Klubben


222. Nitro

Recommended Posts

Prøv stokkene selv, det er vel thumbhole og evolution som er tilgjengelig med varmintpipe fra importør. Ingen av disse passer meg, så jeg bestilte en classic med plan om å sette på noe annet som passer senere. Nå mottok jeg faktisk en american, men for meg gjorde dette ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Får fire Tacticool stokker i posten om en ukes tid, til cz 455. To er solgt men de to andre er til salgs, passer cz 455 med varmint løp. kr 1350inkl frakt...

:P

Har en Tacticool på min cz 455, det er en orginal 452 stokk som er blitt tilpasset;)

Link to comment
Share on other sites

Eg er jo i "øvre" skala med mine 197cm og ellers normalbygd,så da spørs det om denne rifla vil passe meg alså,dersom alle stokkene er så små.

Må vel en tur på XXL og tafse dersom de har inne da,er vel den nærmeste forhandleren(2 timer unna).

Link to comment
Share on other sites

Eg er jo i "øvre" skala med mine 197cm og ellers normalbygd,så da spørs det om denne rifla vil passe meg alså,dersom alle stokkene er så små.

Må vel en tur på XXL og tafse dersom de har inne da,er vel den nærmeste forhandleren(2 timer unna).

 

Jeg er selv 196 og har en american. Før jeg forlenget den var det mer eller mindre håpløst for meg å skyte med den.... Fikk liten eller ingen kontakt mellom skulder og kolbe og måtte vri hodet på en merkelig måte for å få ting til... Nå har jeg forlenget den med ca. 4-5 cm og jeg syns kanskje den er litt kort fremdeles. Men å forlenge er en utrolig enkel sak: skjære ut krysfiner etter mønster fra kolbekappa. Sett inn mellom kolbekappe og kolbe. Jeg tredde så over en slik neopren-strømpe med innlegg for å få litt høyere kolbe, og samtidig dekke over forlenger-jobben jeg hadde gjort. :)

 

Ser greit ut, og funker!

Link to comment
Share on other sites

Hei

Er det noen som kan måle total lengden på en 455 låskasse? Skal prøve å lage en jigg for å fribore i stokken slik at løpet kan skiftes uten å skru løs låskassen, og glemte selvfølgelig å måle før jeg reiste på jobb. Diameter er vel 30mm såvidt jeg husker.

Takk.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Skal kjøpe meg ny salong nå, har pdd en Browning bøylesak, morro det, men den er størrelse barnehage xxliten, og samler på det beste 10-15cm på 80m. :) Har lest mye skryt av disse CZ børsene, så dro idag en tur innom børsemakeren og "tafset" på flere cz455. Den thumbhole stokken var god, men det jeg reagerte på var sluttstykkegange. Var det noe galt med den jeg kjente på? Det var tregt og fælt.

 

Er det sånn på alle? Går det seg muligens til etter et par hundre repeteringer? :)

Link to comment
Share on other sites

føltes det som noe metal kunne ta borti bolten? har det problemet med min cz455, der har den bakre skruen blitt skrudd for hardt til som resulterer i ødelagt trevirke som igjen gjør at skruen stikker lengere opp i våpenet som gjør boltgangen treg, så må få søyle bedda herligheten :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Får vel søke om forlengelse av medlemsskapet i klubben, da jeg har montert ny pipe i .22lr i min 455. Kappa til 40cm.

V2,5 på ammoen var oppgitt til 320m/s uten oppgitt løpslengde. I min har omtrent 1% av 500 skudd gått overlyd.

 

Det var mengdetrening på planen i dag! Laga meg blinker av et tomt ølbrett på høykant, med 24 klistrelapper på. Denne sto på ca 50m. De beste 10-skudds samlingene hadde vel litt større spredning enn èn lapp.

 

Hengte også opp en "gong" på ca 60m, og en på ca 120m! Kaller det bare "gong", ettersom det var ei treplate som kula gikk rett igjennom uten noe særlig lyd. Disse var 5x5cm. Ble vel kvitt omtrent 350 Lapua standard pluss.. Endte opp med å skru 43 klikk opp på den lengste. Var ikke enkelt å treffe 5x5cm! (1/4" klikk @ 100yd)

 

20130418_153105.jpg

 

20130418_185113.jpg

 

(Lå utenfor hytta, bak bilen som skimtes i bakgrunnen)

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vil ta på seg oppgaven med å veie en CZ 455 American .17hmr, med tomt magasin og sluttstykke montert? Ser det står 2,8 kg på hjemmesiden til produsenten. Men jeg har selv en CZ 527 Synth som det står at veier 2,61 kg, men i realiteten veier den 2,8 kg. Den veier 2,61 kg UTEN magasin og sluttstykke.

Link to comment
Share on other sites

Hadde meg en tur på skytebanen med min brno mod2, og mot slutten av skytingen (etter ca 100 skudd) fikk jeg problemer med at skutte hylser ikke ble støtt ut. Måtte ta ut sluttstykket for å fjerne hylsene.. Noen som har vært borti dette, og som har tips til løsning?

Link to comment
Share on other sites

Min 455 American (17hmr) veier 3,1 kg med Minox ZA3 3-9x40 kikkert og sluttstykke i.

Uten sluttstykke 2,8kg med kikkert... Gidder ikke ta av den for veiing. (Veid med Digital Badevekt, veier bare 100 gram)

Minox ZA3 skal veie 386gram ifølge Google..

 

2,717 kg. Så det stemmer vel med 2,8kg.

Link to comment
Share on other sites

Hadde meg en tur på skytebanen med min brno mod2, og mot slutten av skytingen (etter ca 100 skudd) fikk jeg problemer med at skutte hylser ikke ble støtt ut. Måtte ta ut sluttstykket for å fjerne hylsene.. Noen som har vært borti dette, og som har tips til løsning?

 

Prøv å puss sluttstykket ditt. Det kommer dritt inn under utdrageren som gjør at den ikke får godt nok feste på hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Må melde meg inn jeg og. Fikk min 455 varmitt i går. Redfield 3-9x40 og sonic30 i enden. Har kasta ut 70 skudd i dag. 25stk CCI standard og 50 rws subsonic hp. Synes begge smeller like mye selv med demper. Var det einaste jeg fikk fant i dag. Fikk 2cm samling på 50m med cci og litt større på RWS. Men er nok skyttern som er dårlig :oops: Blir nok mer testing når jeg får mer skudd.

Link to comment
Share on other sites

Skulle hatt det helt stille egentlig. Har prøvd en 452 american med demper og der hørte du bare klikket. Men den var ikke kappet, bare montert demper. Min er 42 cm+demperen.

Får den lille pisken når kula har gått, så regner med at den går overlyd. Men får se når jeg får prøvd flere typer amo, og testet litt mer. Ser det egentlig ikke som noe negativt enda.

Link to comment
Share on other sites

Har noen kjøpt av den "nye generasjonen" cz 455?

Står på Schou sine sider at det er nytt design på låskasse og stokk.

Hva er forskjellen?

Kan man fremdeles bruke triggerkit fra Yodave i desse riflene? Kanskje bedre å kjøpe med SST eller ettermontere..

Link to comment
Share on other sites

Ny stokk er vel sikkert synthetic, nye tommelhull..

Men låskassa, begynnte å tenke på avtrekkermekanismen og form på sluttstykke?

Hadde thumbhole før, men den blei solgt.

Skal ha Varmint utgava med 22LR og 17 HMR, picatinny er bestilt. Tenkte jeg skulle bestille kit fra yodave også, men ble litt usikker da Schou har skreve nytt design på låskasse..

 

Rifler med serienr etter A956497 kan ettermonteres SST avttekker, så da er det sikkert forandringer

i avtrekkermekanismen.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd på 455, men det ligner veldig på avtrekket til 452/Mod. 2 som jeg har installert noen av.

Mekanisk er det ren drop-in, bare å skru låskassen ut av stokken, dytte ut to bolter, fjerne originalavtrekket, sette inn Timneyen og sette boltene på plass igjen. MEN før du skrur riflen sammen igjen må du skjære ut i stokken for å få plass til Timney-avtrekket. Det er ikke vanskelig, men du bør ikke ha for mange tomler. Det må skjæres ut både foran og bak originalåpningen. På min Mod. 2 fra 1957 måtte jeg også file ut litt i åpningen i underbeslaget.

Link to comment
Share on other sites

Yodave kittet til $18 er jo bare å reversere vis du ikke blir fornøyd.

Det er jo så enkelt å ordne selv..

Youtube video viser også hvordan...

 

Kan jo faktisk prøve med en slakkere fjær fra en fyllepenn vis en passer...

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd på 455, men det ligner veldig på avtrekket til 452/Mod. 2 som jeg har installert noen av.

Mekanisk er det ren drop-in, bare å skru låskassen ut av stokken, dytte ut to bolter, fjerne originalavtrekket, sette inn Timneyen og sette boltene på plass igjen. MEN før du skrur riflen sammen igjen må du skjære ut i stokken for å få plass til Timney-avtrekket. Det er ikke vanskelig, men du bør ikke ha for mange tomler. Det må skjæres ut både foran og bak originalåpningen. På min Mod. 2 fra 1957 måtte jeg også file ut litt i åpningen i underbeslaget.

 

Har også montert Timney på min 452 med syntstokk. Er som sagt bare å smette på plass der det gamle avtrekket sto, men åpningen som avtrekkeren skal komme ut må gjøres litt større. Løste dette på elegant vis med KUN en leatherman. Sage løs åpningen og file kantene etterpå. Enkelt og greit og en trenger absolutt ikke børsemaker for å fikse dette hvis en er en smule praktisk anlagt. :)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd på 455, men det ligner veldig på avtrekket til 452/Mod. 2 som jeg har installert noen av.

Mekanisk er det ren drop-in, bare å skru låskassen ut av stokken, dytte ut to bolter, fjerne originalavtrekket, sette inn Timneyen og sette boltene på plass igjen. MEN før du skrur riflen sammen igjen må du skjære ut i stokken for å få plass til Timney-avtrekket. Det er ikke vanskelig, men du bør ikke ha for mange tomler. Det må skjæres ut både foran og bak originalåpningen. På min Mod. 2 fra 1957 måtte jeg også file ut litt i åpningen i underbeslaget.

 

Har montert Timney på 455, dette var ikke "Drop in" som på 452´n . Sluttstykke gikk veldig tregt, og kunne faktisk dra den ut av kassa. Prøvde å stille avtrekket i alle retninger uten at noe hjalp. Byttet til slutt ut en av pinnene som holder avtrekket på plass med en litt tynnere ( tangen av en bor) . Dette fungerte greit, men måtte selvfølgelig justere inn avtrekket igjen. Alternativet er muligens å file hullet i avtrekket litt slik at det skaper litt mer avstand til kassa. Det er små marginer her , mener det var 0,3mm forskjell på den originale pinnen og den jeg satte inn.

Link to comment
Share on other sites

Har noen kjøpt av den "nye generasjonen" cz 455?

Står på Schou sine sider at det er nytt design på låskasse og stokk.

Hva er forskjellen?

Kan man fremdeles bruke triggerkit fra Yodave i desse riflene? Kanskje bedre å kjøpe med SST eller ettermontere..

 

455 er det nye designet, 452 er det gamle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...