Jump to content

Cz-Klubben


222. Nitro

Recommended Posts

 

Forøvrig er avtrekket på min 455 så fint at jeg kan leve med at bolten glir bak på 1 av 20 skudd :wink:

 

 

ah, det forklarer litt. sitter ett yodave avtrekkskit i rifla mi, ska demontere og se viss jeg finner ut av vilken skrue det er som går opp til låsen til bolten. etter att jeg pussa skikkelig (demonterte, avfettet og skylt gjenom i kokende vann) så har jeg ikke hatt ett tillfelle der bolten blitt med ut i repetering på de seneste 50 skudda, men jeg har også gått over till å lade nytt skudd med en litt forsiktigere bevegelse.

 

tusen tack for god information, kanske skulle hatt mig en telefon til noen børsemakere som jobber mye med cz 455 og lært mig litt mere. i øvrig så er jeg helt enig med dig! avtrekket ær så gott att jeg kommer vertfall ikke till å bytte vekk det, uansett om problemet kommer tilbake.

Link to comment
Share on other sites

at man sitter igjen med bolten i hånda ved lading er diskutert noen sider lengere frem.

hadde samme problem etter å tatt avtrekker jobb på rifla. løste seg med at kryphylsen jeg satte inn ble erstattet med en annen av de som var med i settet, den er rett og slett for tykk, slik at avtrekkeren løser ut så bolten kan løses ut når man trekker bak over.

Bytt kryp hylse på avtekket til en tynnere en, problem løst

 

skal ikke være nødvendig med forsiktig lading.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fant denne under surfing :) Jeg har bestemt meg, pga bra med utrykninger på everket i helga, så blir en sånn en med 22lr og 17 hmr bestillt forhopentligvis raskt :)http://schouvapen.no/sitefiles/26/dokum ... trifle.pdf" target="_blank" target="_blank

 

Noen som vet om det da bare er og kjøpe 22 wmr løp senere? Må ikke ha noe ekstra?

 

Og er det noen som vet hvor jeg kan kjøpe 17 hmr/22 wmr ammo i nærheten Orkdal? Foruten tr.heim(bor ca en tim og kvarter fra tr.heim)

Link to comment
Share on other sites

Flott valg av salonggevær. Har selv en CZ455 American med 22Lr og 17Hmr løp.

 

22Mag og 17Hmr løpene passer rett inn i låskassen, du trenger ikke noe ekstra foruten magasinene som følger med for å montere dem, men du må selvsagt søkes om kjøpetillatelse hos politiet slik som for våpen, men løpene er våpendel og tar ikke plass på våpenkortet.

 

Vil tro at de fleste utsalgsstedene for amo begynner å få både 17Hmr og 22Mag amo på lager, hvis ikke så kan de bestille, men regn med en bra lang ventetid derfor har jeg brukt å hamstre litt amo når jeg drar forbi en butikk som har utvalg.

 

Søk og les alle trådene som ommhandler CZ455, 17Hmr og 22Mag så får du mange svar og enda flere spørsmål å tenke på... 8)

Link to comment
Share on other sites

Min gamle CZ452 jhar fått ny stokk og nytt avtrekk, ble meget bra.

 

P3080026_zps50cfd502.jpg

Slik så den ut før.

 

P3080027_zpsb7018dde.jpg

3 skruer, så var metall og ved adskilt.

 

P3080029_zps1e4bb73a.jpg

Orginalstokken veier 814 gram

 

P3080030_zps4b055e14.jpg

Den nye veier 1146 gram

 

P3080031_zps96ba7190.jpg

Helt like inni, så her er det bare plug and play.

 

P3080032_zps82eb34e9.jpg

Resultatet ble ok, har mer sansen for rett stokk, så kommer nok til å skyte bedre med denne.

 

 

Nytt avtrekk fra yodaveproducts.com til 18 dollar...

 

P3080036_zps059b62de.jpg

Jeg brukte den grønne hylsa og den nest svakeste fjæra, da ble avtrekket perfekt på min børse, for meg.

 

P3080037_zpsa47fcf5d.jpg

For å demontere er det bare å slå ut 2 pinner, dvs forre pinne må files/slipes litt, den er klinket.

Hylsa settes inn på den forre pinnen, og fjære settes på før en setter på plass avtrekkeren.

 

Ble ett fantastisk godt avtrekk på børsa mi, så godt som null kryp.

Link to comment
Share on other sites

På den nye stokken er det mulig å sette på en skrue på løpet, se rundingen helt til venstre på bilde 5. Det er en runding på orginalstokken også, men der går det ikke helt gjennom stokken. På Boyd's stokken går dette hullet gjennom, men om en setter i en skrue der trekker en løpet ned, så om det skal settes skrue må det beddes! Men har det noen hensikt?

 

Jeg har i min ombygging ikke brukt denne muligheten til å sette på en skrue på løpet....

Link to comment
Share on other sites

Det er lux modellen du har?

 

På min (452 lux) har denne 2 festepunkt. Et mellom avtrekker og magasinhus og et der foran. Du skriver at dette hullet ikke er gjennomgående på din stokk. Vil det si at du festet rifla med kun 1 skrue? Dersom ditt bilde nr 2 er komplett, vil jeg si det.

 

Når jeg bygget min stokk, beddet jeg helt frem til fremre festepunkt, slik at jeg har 2 bolter som holder stokken til mekanismen/løpet. Dette var også 2 skruer på originalstokken.

 

Edit: Om det har noen hensikt, som du faktisk spør om, vet jeg ikke. Men dette fremre feste fungerer som rekylklakk på min rifle. Presisjonen min er ihvertfall ypperlig.

Link to comment
Share on other sites

Joda Ranger#44, bilde 2 er komplett. Det er ikke hull i orginalstokken min der framme, men det er det i Boyd's stokken.

 

Har hatt god presisjon på på børsa mi i alle år, og jeg skyter enda bedre med den nå, særlig har jeg fått bedre treff stående.

 

Vurderer å bedde den, da både søyle og glass (har begge deler pga annet prosjekt), så da kunne det vært greit å sette inn skruen forran også?

Link to comment
Share on other sites

Da er en cz.527. i 223 rem. ventendes i posten, kjøpt brukt, med std. stokk, jahtijakt pro 2,5-10x50, og br-refleks demper, kjøpt usett så nå er spenningen på topp. Bare en mnd. igjen av revejakta!!! Men jeg håper å få prøvd den før den er slutt. Den må nok oppgraderes med ny kikkert og kansje ny stokk egnet til kikkert, så vist noen på kammeret vet noe om vor man kan få tak i ny stokk ville det vært fint å fått opplysning om.

Link to comment
Share on other sites

@MacJoJo, om du setter i fremre skrue er en vurdering du får ta selv. Personlig liker jeg ikke å tulle med ting som er vist at fungerer. Du kan evt prøve først uten, for så å ta en vurdering etterpå om du vil bruke fremre skrue. Burde være en smal sak å få montert/beddet dette i ettertid om du skulle føle et behov.

Link to comment
Share on other sites

Melder meg inn her snart jeg også :D . Har bestilt en CZ 455 Thumbhole .22lr (med kapping av løp til 47 cm), A-TEC CMM-4 demper, BSA Sweet 22 og montasje i dag.

 

edit: Yodave kit og tofot fra dx også bestilt :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har nylig kjøpt samme pakke som siste taler selv, men med American-stokk i stedet for thumbhole (feillevering, bestilte egentlig classic, men gjorde meg ingenting). Nå mangler det bare å få tid til å bruke dyret, og kanskje mekke ny stokk også med tid og stunder.

Link to comment
Share on other sites

3500 for pang og demper hos interarms*, 800 for kikkert hos xxl, 150-ish for montasje hos Sandefjord Paintball. Totalt rundt 4500 pluss frakt, så omtrent 5000 levert. Kappet ikke løpet, ser ennå ikke behovet. Kanskje en dag, hvem vet.

 

*Merk at dette var bestilt som classic (billigste modell) og ikke american (som var det jeg fikk). Om jeg nå føler for å kjøpe til en boyds ligger vel de på en tusenlapp levert, men jeg skal ta for meg et aluminiumsrør selv først og se om det er mulig å få til noe morro med det.

Link to comment
Share on other sites

Da har CZ 455`en fått seg en facelift! :) Bestilte en SS Evolution fra Boyds 3. mars og i dag lå den på postkontoret. Ti dager synes jeg er helt innenfor akseptabel leveransetid fra over dammen :)

 

ix8ug3.jpg

 

Måtte ikke utføre noen form for tilpasning på stokken, perfect fit! 17HMR (ikke varmint). Har også et 22LR løp men vurderer å selge dette da det aldri blir brukt ;)

 

2wg80nm.jpg

 

Gleder meg til å få på reimfeste slik at tofoten kommer på plass, ble noe ustødig med det improviserte anlegget i dag.

 

11j53pt.jpg

 

Selv med litt vind og en skytter som ikke var helt fokusert i dag synes jeg børsa samler bra. Måtte justere noen knepp etter bytte av stokk. Ei flue som jeg var klar over..

 

2w388qq.jpg

 

Skiva var satt opp på 105-110 meter (skrittet med lange skritt hehe)

 

amz7v8.jpg

 

Må si jeg så langt er knallfornøyd!

Link to comment
Share on other sites

Hei alle sammen.

 

Da er jeg også med i klubben. Har fått handlet meg en pent brukt CZ BRNO Mod 2 til en billig penge, og er kjempefornøyd med det. Den har både originale jernsikter og gjenget pipe, og jeg kommer nok ikke til å modde noe særlig. En liten avtrekksjobb til å begynne med, og så kanskje prøve meg på justerbar kolbekam etterhvert.

 

Børsa går veldig godt synes jeg, når den klarer 4 av 5 skudd i en klistrelapp på 50 meter med rem og meg som skytter. Dette var med CCI Standard, så det virker på meg som om det lange løpet hjelper godt til med å stabilsere ammo som tidvis kan være noe ujamn.

 

Et spørsmål til slutt: Er det vanlig med fabrikkgjenget pipe på disse? Jeg synes ikke det er mange gamle børser jeg ser dette på.

Link to comment
Share on other sites

Har testet min Cz455 American 22WMR med nedslående resultat. CCI Maxi Mag gir spredning opp til 10cm på 100m, og Winchester amo vesentlig mere.

Installerte Yodave avtrekk, og det ble virkelig bra. Men presisjonen er like dårlig. Selvfølgelig sjekket at alle skruer er skikkelig trukket til.

Hva er da neste sjekkpunkt? Har bedding mye å si på så lette kalibre? Sjekket med å trekke et ark mellom pipa og stokken, og det ser ok. Hva er beste måte å sjekke bedding på?

Link to comment
Share on other sites

Har testet min Cz455 American 22WMR med nedslående resultat. CCI Maxi Mag gir spredning opp til 10cm på 100m, og Winchester amo vesentlig mere.

Installerte Yodave avtrekk, og det ble virkelig bra. Men presisjonen er like dårlig. Selvfølgelig sjekket at alle skruer er skikkelig trukket til.

Hva er da neste sjekkpunkt? Har bedding mye å si på så lette kalibre? Sjekket med å trekke et ark mellom pipa og stokken, og det ser ok. Hva er beste måte å sjekke bedding på?

 

Sjekke kroninga på løpet? Bruker du demper? Hvis ja, sjekke at ikke noe tar borti der.

Link to comment
Share on other sites

 

Sinnsyke samlinger fra en således billig salong!

Hva legger du i det? Nysjerrig nå :)

 

Se tråden til rifla. Ligger en rimelig pen samling med billigammo der. Dette var før jeg fikk ny stiv stokk. Får håpe på lite vind i helga, for da skal utstyret testes! Poster selvsagt samlinger her.. (så lenge de ikke blir hinsides dårlige da. ) :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hei! Trenger hjelp her. Har en cz 455 varmint.

Ifølge manualen skal man ha 6nm på sskjefteskruer og 5 på løpsskruer.

 

Når jeg strammer til har jeg ikke sjans til å få inn bolten. Det er kun når jeg strammer bakre skjefteskrue. Da stopper bolten og den kiler seg fast når jeg fører den inn. Fremre skrue kan jeg stramme til og ingenting skjer. Bolten går fint når jeg ikke trekker mer til en 1-2 nm på bakre.

Det er iallefall noe som ikke stemmer.

Håper noen har vært borti samme problem :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hei! Trenger hjelp her. Har en cz 455 varmint.

Når jeg strammer til har jeg ikke sjans til å få inn bolten. Det er kun når jeg strammer bakre skjefteskrue. Da stopper bolten og den kiler seg fast når jeg fører den inn.

 

Det er ikke skjefteskruen som er for lang, det er treverket i stokken som har blitt komprimert (klemt sammen) da du har skrudd skruen hart til og dermed stikker bakre skrue så høyt opp at den er i veien for sluttstykket når det skal inn i låskassen.

Har selv gjort det samme :shock:

Ikke kapp bolten, men du må ta en søyle bedding.

Bedding kan du sikkert lese om i mange tråder her inne på Kammeret.

En søyle er ett rør som passer eksakt utenpå skruene og er i ett materiale som ikke lar seg komprimere, disse settes i skruhullene i stokken som skruene går gjennom og gir da den rette avstanden mellom låskasse og underbeslaget, la de være "litt" for lange når du begynner og prøv deg frem med å file litt av lengden til du finner den rette lengden der skrue er "litt" lavere en innerflaten i låskassen, hvis du tar av løpet skal du komme til å få kjenne med fingeren der den fremste skruen kommer opp i låskassen og den bakre ser du når sluttstykket er tatt ut av låskassen.

Der treverket har blitt komprimert under låskassen og det nå er åpenrom fylles det opp med beddemasse rundt fremre og bakre skjeftekrue og søylene limes samtidig fast i stokken (smør beddemasse på søylene når de tres ned i hullene) og når dette har tørket har du en "seng" som låskassen passer 100% oppi og det skal gi makimal stabilitet og presisjon.

Pass samtidig på at løpet ikke ligger borti fremskjeftet på stokken, hvis det ikke lar seg gjøre å tre ett ark mellom løp og fremskjeftet så må enten fremre søyle være lengre eller det må fjernes treverk fra fremskjeftet.

Hør om det er noen kjente som kan hjelpe deg hvis du er usikker eller sett bort jobben til en børsemaker da det er litt vanskelig med tilpassing av fremre søyle da det må tas ut litt gods av den i overkanten da den kommer i konflikt med fremste skrue til magasinbrønnen.

Lykke til, og søk og les her inne så finner du bilder av hvoran fremre søyle må se ut for å passe sammen med magasinet på 455èn, tror kanskje bildene befinner seg i Cz Klubben tråden? du får lete... :D

Nå skal jeg dra på byen å se om jeg finner noen emner til å lage mine søyler av 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har liksom ikke helt klart å akseptere at topshot ikke gikk bra i min CZ 455 american, men i dag gav jeg opp... Testet den med MANGE skudd, opp mot Fiocchi maxxac. Sistnevnte samler på et kronestykke på 70 meter, mens topshot samler på sitt beste på 15 cm.. Så dessverre så fungerer ikke topshot i min :/

 

Hva er neste billig-ammo å teste? :) må ha en rimelig en som går greit... Fiocchi sin koster vel nærmere 1 krone pr skudd.

 

Forresten; jeg spurte han gutten på xxl hva var forskjell på maxxac soft vs ikke soft. Var kun hardhet på kule svarte han.....??

 

Jeg testet da denne som ikke var soft; den går jo i overlydshastighet. Er det det soft betyr?

Link to comment
Share on other sites

Satt inn yodaveproducts tennstiftfjær, men fyttikatta hvor høy mekanisklyd d ble nå.

Bråker jo mer enn skuddet, å høres ut som tennstiften vrir seg i smerte.

Er tennstiften sterk på disse?

 

Går forøvrig kanon bra med cci std min :)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg søylebeddet min CZ 455 american, og gleder meg til å teste den! :D

 

Resultatet ble ikke mega-pent, men er heldigvis få som skal oppi stokken å se :P jeg valgte å ikke kline epoxy nedi hele stokken, men heller gjøre det litt punktvis. I bakkant brukte jeg mye.

 

Men spørsmål: ser enkelte har en dasj beddemasse fremme i løpskanalen, helt inntil låsekassa. Hvorfor det? Da vil vel ikke løpet være 110% frittliggende lengre??

Link to comment
Share on other sites

Ser i andre forum at de har beddet hele løpet, med stort hell.... Dette er jo stikk i strid med mye annet man har lest :P Og ikke minst testet!! Men er jo mye som ikke er som andre ting når det kommer til randtenning.

 

http://forum.snipershide.com/snipers-hi ... rmint.html" target="_blank

 

Står en del om dette temaet her og:

http://rimfireshooting.com/index.php?showtopic=8318

 

Jaia har skrevet MYE om 455 i diverse forum..

Link to comment
Share on other sites

Leter etter ny stokk til min CZ 452. Fikk lyst på Boyds tacticool men ser på nettsiden at de bare er til CZ 455.

Noen som vet om det er mulig å bruke stokk for 455 på en 452?? Mye tilpasning?

 

Eventuelt andre forslag til stokk?

Bør være rett kolbe (ikke svinerygg som på lux-versjonen) og nok gods framme til å montere versapod tofotfeste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...