Jump to content

Cz-Klubben


222. Nitro

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Jeg melder meg herved halveis inn i CZ-klubben! Valgets kvaler plaget meg til idag. Valget sto mellom syntetisk eller american heldempet 455, med ekstra løp i .17hmr. Da jeg fikk bekreftet at søknaden var kommet frem idag fikk jeg også høre at american var de utsolgt for. Så en heldempet syntetisk 455 er påvei til meg nå (derav halveis innmeldt) samt 2 ekstra .22magasin, 1 ekstra .17hmr-magasin, bærereim, 2-fot samt litt annet snaks. Siden de ikke hadde .17løp inne (kommer i første halvdel av nermeste fremtid) så skulle det ettersendes fraktfritt! All kreds til Alm for kundebehandling og tips! Gleder meg som en unge! Synd man skal på havet på Tirsdag og blir borte 1 måned. På den måneden er plana å handle et Yodave avtrekkskit samt en Boyds stokk.

 

(om noen kunne behjelpe meg litt ang. hvilke "valg" jeg skal velge på deres hjemmeside ang. stokken, så hadde det vært fint. Litt confused med det med løpsvalg og div. der.)

Link to comment
Share on other sites

Såh! Da ble man eier av en CZ 455 forrige tirsdag. Reiste desverre på jobb samme dag, men rakk å brenne av en 2-300 smell. "smell og smell", dette er det mest fantastiske jeg har vært borti, smellmessig. Det er jo ikke lyd i denne dama. Helt voldsomt lydløst! Jeg syntes vår gamle halvauto med lyddemper var stille, men nå bråker den, rett og slett! Heldempet var ikke feil!

 

Jeg satt hjemme med pakken i nevene ca. kl. 1100. Pakket opp, monterte 2fot og bærereim, tok en generell kontroll på våpenet før det bars utendørs. Monterte en BSA Sweet .22 som jeg hadde liggende. Tok flaske med "dry-lube" (som benyttes i en pistol jeg har) og smurte sluttstykket med dette. Det skulle vise seg å være helt feil å bruke dette på riflen. Jeg tok til med innskyting på 50 meter, noe som tok kun 20-30 skudd før samlingen var innen det svarte feltet på en skive for luftpistol (17x17?).

 

Som sagt ble det brukt dry-lube. Det var en feil som jeg ikke tenkte over engang. Bolten var luggete å ekkel å håndtere. Nøkket den ut etter 60-70 skudd for å se etter noe galt, og da jeg kjente på den skjønte jeg hvor hunden var begravd. Vasket den i parafin og satte den inn med olje (motorolje siden det var det eneste innen rekkevidde) med det resultatet at bolten glir som en skøyte på isen. Lugger fremdeles litt ved låsing, men skal ta den helt istykker når jeg kommer hjem og finpusse og smøre opp, så blir det nok godt!

Det var konstant skyting helt til mørket senket seg og kofferten måtte pakkes.

 

Alt i alt er jeg kanonfornøyd! Gleder meg til å komme hjem for videre testing. Børsa samla bra med alle typene ammo jeg prøvde (SK subsonic, Winchester subsonic round nose, Winchester subsonic hollow point, Topshot, CCI std) og jeg skøt samlinger på 3 -7 cm (nei, jeg er ikke bedre) med anlegg på biltaket. Satser på at samlingene blir bedre nå som det ligger an for mye trening! Tror også at et tunet avtrekk vil hjelpe, da jeg slet litt med dette. Tungt og uten følelse for når det skulle smelle.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye har avtrekket å si for hvor bra samlingene blir? Jeg har to 455, en 22lr og en 17hmr. Sliter med å få samlinger under 15mm med 17hmr på 70m. 22 er det umulig å komme under 50mm på 60m. Skal være sagt at jeg kun har prøvd cci subsonic. Opplever begge avtrekkene som veldig harde.

Link to comment
Share on other sites

Magasin til CZ527 i .222rem er supervanskelig å finne til en vettig pris.

Men jeg hadde tid å slå ihjel i Tromsø i dag og stakk innom Andresens våpenforretning.

Her henger pinade magasinet på veggen til kr.490,-!!!!!!

Jeg har litt rabatter der så når de var trekt fra, og gavekortet jeg fikk i julegave fra jobb var dratt, så endte jeg opp med å betale bare en hundrelapp av egen lomme :D

 

azhucXd6.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg loka med Tapatalk bruker i tidligere innlegg legger jeg ut som normalt.

 

Har nå anskaffet et Sightron siii 2,5-17,5x56 rør.

Rifla er primært reverigg, men siden den også brukes til morroskyting, jakt på mindre

Predatorer og fugl, ville jeg ha noe høyere forstørrelse og utvendige tårn.

 

Det er mange å velge mellom i prisleie denne ligger på, men tenkte jeg skulle prøve noe annet en tysk optikk.

 

"Gamle" amerikanern Leupold vx-r hadde også sikkert holdt livet ut..

 

Kikkertsikte produseres hvor også de rimeligere Vortex modellene kjem frå..

 

U2UwcGZu.jpeg

Røret ruver på rifla, og det er papirtykkelse klaring mellom pipe og linsebeskytter.

QjBDNmda.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Slet med det samme problemet på min 455. Bedding hjalp mye, men i dag så jeg lyset.

Etter å ha googlet og lest.

Momentet for både løpsskruene og stokken er feil i fra cz. Begynte å prøve meg frem.

4,5nm -sånn passe

4,0nm- ting begynte å bli bra

3.0nm et litt avlangt hull, avstand til blink var 62m.

 

Tror det er mulig å få dette til på 100m, men i dag blåste det mye 5-7m/s

Ammo, fiocchi biatlon 340.

 

3NM, 62m

12206709443_f54e35c263.jpgby -killertriz-

Link to comment
Share on other sites

Stokken på Cz455 American er håpløst kort. Så jeg må enten forlenge den eller kjøpe en ny stokk. Noen som har tips til hvor man kan kjøpe stokk til Cz455 som er lengre enn American std stokken, eller kolbeforlengerplater som er enkle å tilpasse?

Link to comment
Share on other sites

Skal kjøpe meg ny salong da den gammle toz'n ikke holder mål..

Rifla vil bli brukt til "langholdstrening" og treningsskyting generelt, blir toppet med en Vortex PST FFP

Tenkte da på en CZ, men ser schau har mange modeller å velge i.

 

Plukket ut to stk med synth her..

http://schouvapen.no/produkter/vapen/sa ... tic-22-lr/

 

http://schouvapen.no/produkter/vapen/sa ... yle-22-lr/

 

Hvem av disse er å foretrekke?

Link to comment
Share on other sites

Vist du har planer om og bytte løp så der jo 455 grei nok. Vist du tenker som meg at det blir for mye jobb med innskyting etter kaliber bytte å av den grunn sikkert bare kommer til og bruke den med et kaliber så er jo 452 grei.

Personlig synes jeg pipebytte systemet til CZ er litt så som så og ville heller valgt Sako vist det var aktuelt og bytte i mellom flere kaliber. Jeg vurderte lenge ei 455 men ble for usikker på kvaliteten på pipebyttesystemet til CZ, det solgt mange tusen 455 også så jeg hverken vil eller kan på noen som helst måte si det er et dårlig våpen, jeg er bare så pass usikker på kvaliteten på pipebyttesystemet at jeg ikke vil ha den,da på grunn av dette med 100% nøyaktighet på moment når en bytter løp og hvor holdbart dette er etter noen år og x antall ganger av og på med forskjellige løp.

Jeg valgte ei 452 til isteden for 455 for ikke så lenge siden på grunn av at det er enklere og ha ei komplett rifle i 22LR og ei i 22 magnum å da slipper jeg også fremtidige problemer med det løpsbytte systemet og usikkerheten rundt det.

 

En tusenlapp fra eller til betyr lite når en kjøper et våpen vist en får et våpen som passer til formålet, den 452 rifla du linker til har justerbart avtrekk og det er sikkert et bedre avtrekk en det som er standard på CZ 452 og 455.

 

Hva som er et fint eller stygt våpen er en personlig vurdering, jeg for min del synes den 452 M2E Style ser helt ok ut og kunne lett ha fått plass i skapet mitt vist jeg måtte hatt meg ei 22LR rifle til.

 

Nå har jeg tre CZ rifler ei 452 i 22LR og ei 452 i 22 mag og ei 527 i 223 å føler det er en grei løsning :-)

Den våpen garderoben til jakt våpen blir full og fort for liten uansett hvordan en snur seg, det er alltid noe mer en vil ha,må ha. Tror det er lurt og velge noe en føler er praktisk til tiltenkt bruksområdet og fokusere litt mindre på den jaktgarderobe begrensingen, en har jo tross alt ande muligheter en bare våpen til jakt vist en trenger mer og skyte med.

 

Det er helt sikkert mange som er uenig i min vurdering av 455 og det er helt ok, som jeg sier så velger en våpen utifra behov, behovet er forskjellig fra person til person :-)

Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt uenig i alt det du skriver om 455, mitt svar er grunnlagt på hva jeg har valgt og min smak. Viss man vet at man kun skal skyte med 22lr så hadde jeg nok sterkt vurdert en 452, da har man jo strengt tatt ikke behov for løpsbytte.

 

Jeg har bare en lei uvane med å ombestemme meg 2-3 ganger i året om hvilken randtenningspatron som er best :oops: Og jeg har gode muligheter til å skyte inn på nytt når jeg vil. Ønsker heller ikke å fylle opp garderoben med salonger da det ikke er det som blir mest brukt, men det er som Nils sier over her, det er lurt å velge etter behov og smak :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ok, 22LR altså. Jeg tror jeg går for trestokk, siden jeg har Syntetisk stokk på rilfa jeg har nå, og at jeg en gang i fremtiden kommer til å gå til innkjøp av nye rifle i syntetisk stokk, og neste hagle skal være en syntetisk halvauto (tror jeg) Bare for å ikke få det helt svart og trist i våpenskapet :)

Noen fordeler med CZ sin syntetiske stokk bortsett fra vekt?

 

Noen som vet hva en CZ 455 Varmit modell med 22LR veier?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Trenger hjelp eller gode tips.

Restaurerer nå en gammel brno 2 fra 1966

Etter noen skudd nå begynner tennstiften å slå igjen når jeg tar ladegrep.

Åpnet den opp og ser mulig årsak.

1. Slitt tennstift, mulig litt avrundet der avtrekket går opp i stiften.

2. Litt slitt og avrundet den delen av avtrekket som holder tennstiften.

 

Hvor får jeg deler til denne?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har endelig fått kloa i en CZ 452 American 22lr links så da melder jeg meg inn her jeg også. Løp ut og kjøpte ammo med en gang og kjørte ut i skogen en tur for å teste den litt. Det satt en lyddemper på rifla, så jeg ble litt overrasket over lydnivået på skuddene. Etter å ha sjekket her så ser jeg at jeg burde ha kjøpt subsonic ammo. Er det skadelig for demperen å skyte med de patronene jeg har kjøpt eller går det greit? Er det noen som kan tipse om subsonic ammo som går greit og som kanskje selges over disk i Oslo? Hadde også vært hyggelig om prisen var grei. Er helt fersk i gamet, så det kommer kanskje noen dumme spørsmål, men pyttsann.

Bør kanskje kjøpe tofot, Harris eller Norma, er det et fett? Synes kanskje kolben var litt kort, er det bare min uvitenhet eller kan det stemme? Hvordan har dere evt løst dette, kolbekappe? Alle gode tips tas i mot med takk.

 

BOL

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hvilken ammunisjon skyter du? (Produsent, modellnavn)

Ammunisjonen du skyter er mest sannsynlig allerede subsonisk. CCI Standard, f.eks, er subsonisk, men inneholder såpass mye krutt at kruttgassene lager ganske mye bråk. "Subsonisk" ammunisjon i .22LR er som regel redusert ladning som gir mindre smell av kruttgasser.

 

Det har ingenting å si om du skyter subsonisk eller supersonisk ammunisjon hva slitasje angår.

 

Kolben er kort ja, helt vanlig på .22LR-rifler

Link to comment
Share on other sites

Stikk på XXL og kjøp deg en kartong med Top Shot, disse er subsonisk i de fleste rifler. Du får og kjøpt ammunisjon som er spesielt stillegående, men har ikke testet disse. Eley subsonic har svært lav utgangshastighet og går godt i de fleste rifler, men koster litt.

 

Du kan bare først som sist begynne å spekulere ut hvordan du skal forlenge kolben. Jeg mistenker cz for å produsere salongene sine for pygmeer. Jeg måtte forlenge min ca 5cm og er enda usikker på om den er lang nok for min 196cm lange kropp.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg var en tur på Jakt & friluft og handlet noen patroner som het Geco .22 rifle (tror jeg det var) og etterpå var jeg på XXL og handlet Fiocchi .22 et eller annet. Fikk da også med en boks Top shot, men denne boksen hadde fått seg en smell og flere av patronene var skjeve så da tok jeg ikke sjansen på å teste disse i og med at jeg er helt fersk og har stor respekt for kuler og krutt. Han på Jakt og friluft anbefalte Geco for pistol (i og med at de snart var tomme for riflepatroner) og disse var visstnok svakere ladet (noe som kanskje gir mindre smell pga lavere hastighet?).

 

Fredrik: på hvilken måte har du forlenget kolben 5 cm?

 

Kjøpte rifla brukt, men da jeg fikk den så så den så god som ny ut så det var hyggelig.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...