Jump to content

Cz-Klubben


222. Nitro

Recommended Posts

Hei.Har fryktelig lyst på den stokken selv!! 8) Men måtte du endre adresse på betalingskortet ditt eller noe sånd,for at di skulle godta ordren?Og på jetcarrier sine sider,hvilken kategori la du stokken inn under,gun parts eller other??

Boyds sendte i forrige uke en tacticool-stokk til min adresse hos Jetcarrier, så om det ikke er noe som har skjedd siste dagene skal det gå fint. :)
Link to comment
Share on other sites

Heisann!

 

Har gått til anskaffelse av en CZ 452 Style i 22LR, og som kjent er avtrekket noe som kunne vært forbedret. Tenkte å høre med dere om hva som kan være verdt å gjøre? Tenker da på enten et Yodave-kit eller et Timney-avtrekk. Yodave skal være løselig å gjøre selv, men har ikke hørt om noen som har montert Timneyavtrekk selv?

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med at dersom en strammer skjefte-skruene for mye ved løpsskifte, så er det umulig/vanskelig å bevege sluttstykket frem. Det kiler seg fast. Om jeg løsner disse, går det bra igjen.

 

Hvor mye skal man dra skruene til?

4,5Nm er anbefalt moment på skjefteskruene

Link to comment
Share on other sites

Den så kjekk ut, men var jæv*** dyr. Noen som vet om tilsvarende til 1/3 av prisen?

 

 

http://viewitem.eim.ebay.no/12-DRIVE-TORQUE-WRENCH-10--80-Ft-lbs-WITH-12F-to-38M-ADAPTOR--BLACK-CASE-/140753480248/item

 

ikke denne da den ikke går lavt nokk på nm, men var første søket på ebay, og viser pris, så leit så finner du,, utenom det går det vell å bruke en skrumaskin justere momentet til riktig tall, vet ikke hva som 4,5 så det må du nokk forske litt på det om ingen andre her vet...

Link to comment
Share on other sites

Et lite spørsmål til cz eiere her på kammeret. Har en cz 452 lux kal 22.lr, men er noe missfornøyd med avtrekket. Ser det er flere her inne som har bestilt nye avtrekk av type timney og er fornøyd med de. Er det likevel mulig å stille avtrekket noe på det orginale? Tenker på den stillemutteren som sitter mellom avtrekker og den fjæra som skyver avtrekkeren frem igjen? Er jeg helt på villspor kanskje....har ikke lyst til å begynne å file på mekanismen.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe problem å tune et CZ avtrekk så det blir bra men ser ikke helt argumentet at et Timney avtrekk skal være så dyrt. Koster ikke mer enn 50 jaktmatchskudd til ei "storviltrifle" så man sparer jo inn igjen investeringen etter kun 1 dag på skytebanen.

 

En annen ting man bør være litt obs på er at originalavtrekket til CZ slites etter X antall tusen skudd med det resultat at skuddet går når man tar av sikringen. Grunnet gode våpenrutiner ble ingen skadd da dette skjedde med min salong men det er uansett VELDIG ubehagelig. Timney avtrekket er litt bedre designet og vil ikke få samme problemet ved slitasje.

Link to comment
Share on other sites

Min CZ er så gammel at den er en Brno. Avtrekkermekanismen på disse er identiske men skal selvfølgelig ikke påstå at materialet er det samme. X tusen skudd er x tusen skudd. Om vi snakker 2000 eller 10000 aner jeg ikke men vil tro at det er nærmere 10k enn 2k.

 

Hvis man ser på hvordan searen henger på avtrekkeren er det ikke vanskelig å forstå at dette kan slites over tid. Når man sikrer våpenet trekkes tenn nåla noe tilbake slik at searen ikke lenger står i spenn (fra tennfjæren) mot avtrekkeren. Når våpenet avsikres slippes tennålen litt fremover og stoppes av searen som hviler mot avtrekker. Etter tilstrekkelig mange avtrekk er sear/avtrekker så polert/slitt til at searen glipper på avtrekkeren som resultat av at sikringen løses ut. Våpenpuss (eller mangel på) er også selvsagt en medvirkende faktor.

 

Har ikke noen stor erfaring med CZ og kan ikke uttale meg om hvor ofte dette skjer men har nok mekanisk forståelse til å si at dette vil kunne skje før eller siden med alle CZ som har tilsvarende avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Heisann CZ-folket!

 

Tenkte å slenge ut et lite spørsmål angående ammunisjonen dere bruker i 22LR til 1. Mengdetrening med OK presisjon og 2. Jakt. Er aldeles innerforstått med at et løp kan være like individuelt som oss mennesker, men NOEN fellesnevnere må det da være mtp. presisisjon i våres kjære CZ`er? Har selv en CZ 452 Style med 47cm løp og demper. Så her mottas forslag på både sub-ammo og vanlig med takk! Fyr ivei deres erfaringer! :D Hva bør prøves og hva bør en styre unna?

Link to comment
Share on other sites

Topshot koster 0,39 og gir submoa på 100 meter i min salong.

 

Ok, da kan jo den være aktuell å teste ut. Hvem er det som forhandler disse da? Og er de bare å få kjøpt i 500skudds pakninger eller mindre også? Er forresten "Topshot" navnet på fabrikanten?

Link to comment
Share on other sites

Cz455 17hmr. Skutt på 100m i -20C. En kald fornøyelse. CCI 20 grains. Det hjalp å helbedde låsekassa.

 

8408887818_53e775e824.jpg[/url]

17hmr,100m, -20C by killertriz, on Flickr[/img]

 

Før helbedding ala mauser m98. Beste samling skutt på 50m

7785824354_c52cfc323b_b.jpg[/url]

Photo Stream-972 by killertriz, on Flickr[/img]

 

 

Fra i sommer

7785830660_c37b99fbf3_b.jpg[/url]

Photo Stream-976 by killertriz, on Flickr[/img]

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg gleden av å melde meg inn i C-Z. klubben!! :D . En cz 455 str, m/17hmr. og 22lr. har funnet seg ett nytt kjærlig hjem! 17hmr,n skal få vikariere i revegluggen som jeg har brukt 30-06,n med voldsomme resultat tidligere. Kikkerten som er med, gamo 3-9x40 har ikke særlige nattegenskaper, så jeg lurer på og montere QR.montasjer på begge riflene sik at jeg kan fløtte Meopta,n mellom dem intil jeg kan kjøpe en ny zeiss 3-12x56 HT. til hjorterifla. Gamo kikkerten går fint til trening eventuelt jakt dagtid. Har noen greie på dette med QR. til CZ 455 og Browning A-bolt.

Link to comment
Share on other sites

Timney avtrekk og Boyd stokk montert. Ble litt mer jobb en jeg hadde regnet med. Først måtte stokken åpnes opp for avtrekkeren (dette var jeg klar over). Deretter måtte utfresingen for pipa justeres for å få et frittliggende løp. Fant så ut at jeg ikke likte den manglende støtten i stokken rundt bolten for som holder kassa på plass. Dreide til og monterte derfor en søyle. Da jeg har heldempet løp (og derfor ikke har mulighet til å sette inn fremre bolten som normalt sitter i løpet) fant jeg ut at jeg like kjerne kunne bore og gjenge et hull i kassa og montere en bakre søyle i stokken. Til tross for Timney avtrekket som bygger litt bakover i forhold til originalt avtrekk gikk dette fint. Deretter ble det en liten beddejobb. Siste punkt ble justering av underbeslag da utfresingen for dette var litt forskjøvet. Et par drag med fila og utløseren for magasinet fungerte som normalt. Blir prøveskyting på onsdag.

 

Norges eneste søylebeddede Brno Mod 2 (CZ452) med 100% frittliggende løp og 2 bolter i kassa?

Link to comment
Share on other sites

ta ut sluttstykket ditt. hold så i fremre del og spenn ned hevarmen. hvis tennstiften ikke stikker utenfor "kanten" (les: skal stikke ut av hullet) kan du trygt tørrklikke.

 

Kanskje litt klumsete forklart. du kan også bruke murplugg eller tomhylse som du roterer slik at nåla treffer ubrukt område.

Link to comment
Share on other sites

hallo godt kammerfolk!

 

gick til inkøp av en (pent og lite) brukt cz 455 th med to varmint løp till en meget god pris. har vært ett par ganger og skutt med den no, og rifla går så godt du kan forvente av .22lr. men, i tre tillfeller ved repetering har jeg plutselig stått med hele bolten i handa. sist det skedde var det to ganger etter verandre. jeg er enda ikke så flink på konstruktionen til denne rifla, men min teori ær att det eventuellt byggt sig opp så mye groms och drit runt den "haken" som sticker opp i bakenden av låskassa, den som ær dær for o låse/løsne bolten når du håller in avtrekker. er det noen som hatt vært borti detsamme med sin 455?

eller ev. noen som har en bedre teori en min?

 

alle svar og inspill settes pris på :D

Link to comment
Share on other sites

hallo godt kammerfolk!

 

gick til inkøp av en (pent og lite) brukt cz 455 th med to varmint løp till en meget god pris. har vært ett par ganger og skutt med den no, og rifla går så godt du kan forvente av .22lr. men, i tre tillfeller ved repetering har jeg plutselig stått med hele bolten i handa. sist det skedde var det to ganger etter verandre. jeg er enda ikke så flink på konstruktionen til denne rifla, men min teori ær att det eventuellt byggt sig opp så mye groms och drit runt den "haken" som sticker opp i bakenden av låskassa, den som ær dær for o låse/løsne bolten når du håller in avtrekker. er det noen som hatt vært borti detsamme med sin 455?

eller ev. noen som har en bedre teori en min?

 

alle svar og inspill settes pris på :D

 

Det samme skjer på min etter at børsemaker har letta avtrekket "litt" for mye.

Børsemakeren sier at han gjorde jobben på samme måte som han alltid hadde gjordt på 452 men det viste seg at de avtrekkene dessverre ikke var 100% like. Han hadde fått flere liknende tilbakemeldinger.

Han mente også at dette var noe som enkelt kunne fikses ved å stramme eller slakke (husker ikke i farta) litt på en mutter som sitter på ei fjær i avtrekket.

Dette var jo fantastisk dårlig forklart men forhåpentligvis litt til hjelp...

 

Forøvrig er avtrekket på min 455 så fint at jeg kan leve med at bolten glir bak på 1 av 20 skudd :wink:

Link to comment
Share on other sites

8449215274_405d4724bd_m.jpg

 

Må bare vise denne serien som dattera mi på 12 presterte i helga med CZ 455 17hmr, 95 meters hold på 15m luftskive.

Har bare skutt noen få serier med 22lr tidligere, og hadde lyst til å prøve 17hmr etter at jeg fikk demper montert.

Snakker om talent :-) Stolt far ja :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...