Jump to content

Cz-Klubben


222. Nitro

Recommended Posts

Hei

Da melder jeg meg inn i CZ klubben,fikk beskjed fra våpenkontoret idag at søknaden ble godkjent 21.12,satt en 455 american i bestilling med meopta 4-15 -.50

Kaliber 22lr +17hmr løp

Løpet kappes til 46cm samt montering av atec demper(4moduler),gleder meg til å få det ihus,blir predator jakt primært.

Vet ikke helt om jeg skal korte ned 17hmr løpet,noen som har noe erfaring med presisjon om man kutter ned dette kalipret?

tavi

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Denne stokken vil da være i en utgave- som er lik enten det gjelder for 22LR, 22WMR eller 17HMR- så vidt jeg kan forstå?

 

Har en 452 style i 22LR med Boyds tommelhullstokk- men vurderer sterkt å anskaffe en 455 i 22WMR. Jeg liker Boyds-stokken såpass at det er en forutsetning å få på en slik.

 

Virker som at den er lik ja. Alle 455 har så vidt jeg skjønner samme inletting til stokken uavhengig av kaliber. Jeg har ikke varmint løp på min American så ble jo god klaring til løpet uten at jeg syntes det så rart ut.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

Hvor i huleste var den stokken gjemt? Boyds-sidene er da ikke sååå rotete :oops:

Vet du tilfeldigvis om de nyproduserte stokkene også omfatter stokker til American uten thumbhole? Det kommer vel neppe som en overraskelse at jeg heller ikke har funnet en slik variant...

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

Hvor i huleste var den stokken gjemt? Boyds-sidene er da ikke sååå rotete :oops:

Vet du tilfeldigvis om de nyproduserte stokkene også omfatter stokker til American uten thumbhole? Det kommer vel neppe som en overraskelse at jeg heller ikke har funnet en slik variant...

 

Nei den finner man ikke uten å bruke linken virker det som. Har ikke funnet noen andre stokker til 455 der nei :-)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm...virker som det er en 452stokk det refereres til her.

92$ er veldig billig (ca644.-) men det er vel en pris vi bare kan drømme om her i Norge.

Her er vel ett mere realistisk pris for oss i gamlelandet...bare synd at det er en 452stokk..

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... 3&kwUnica=" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Boyds har en Magnum stokk som de påstår passer 453èn så da er det kanskje håp at 455èn passer i den samme stokken.

Dessverre skriver Boyds dette "INTERNATIONAL ORDERS FOR THIS PRODUCT WILL NOT BE PROCESSED. "

Jeg kjøpte fra den selgeren der, han er legit. Jeg var redd for å bli lurt men det virker heller som om han har bestilt en haug med stokker for videresalg. Eska var ikke engang åpna fra Boyds, han hadde bare klistra på posten sin sendelapp.

 

Det ble forøvrig pent seende ut :)

boydstokken_zpsd6e67b62.jpg

 

edit: vet ikke hvorfor jeg var redd for å bli lurt, mulig jeg er litt i overkant skeptisk til fjernkjøp av usette varer... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk forresten mail fra Kayla hos Boyds der hun fortalte at de kommer til å tilby flere stokkalternativer til 455 i begynnelsen av Februar. :)

 

Ble det tilfeldigvis nevnt noe om disse også vil passe for cz 452?

Link to comment
Share on other sites

Heihei! Sitter i skrivende stund å leser og beundrer!! Har heftige planer om å bli medlem i denne klubben iløpet av første halvdel av nermeste fremtid! Derfor stiller jeg mine spm. her direkte til dere som eier denne typen våpen og som har erfaringer i øst og vest.

 

1. Min far har en gammel Voere .22lr halvauto (fra 60tallet tror jeg) ifra min farfar som jeg bruker mye! Dette er ikke like presist som disse CZ`ene blir beskrevet som, men et morsomt treningsvåpen, som jeg har felt flere kråker\måker med i sesongen. Sikler dog etter en riktig presis .22, og har fattet såpass at dette er hva jeg vil ha mtp. pris og kvalitet. Jeg står da ovenfor et dillema. Jeg er en skyteglad mann, som fyrer av 2-5000 skudd med min fars rifle sammen med en .22 pistol jeg har. feller alt fra 0-10 kråker\skjærer\måker i året mye pga. at fuglene i min kommune sjelden sitter når mennesker er nærmere enn 60mtr.

 

2. Mtp. mitt utsagn om fuglenes tendens til å ta til vingene på 60mtrs avstand (gjerne før) vurderer jeg også kalibret .17hmr. Jeg er som nevnt glad i å skyte! kunne jeg samle innenfor ringen på en 10mtrs. luftpistolblink med .22 på 50mtr, samt være veldig nær samme resultat med .17hmr på 100mtr hadde jeg blitt strålende fornøyd! (Dette setter selvfølgelig mine ferdigheter som skytter på en prøve)

 

Jeg kjøper ikke en Ruger 10\22, da min fars Voere skaper mye morro på søndager på banen i godt lag, selv om den kun har 10skds magasin. Dette er nå noe jeg forsker på, prøver å finne en smed som kan kopiere magasiner.

Jeg vil ha en presis, fin boltrifle.

 

Det store spm. er da: Skal jeg kjøpe en 455 med 2 løp, eller skal jeg kun forhålde meg til min fars Voere, og heller kjøpe en brukt 452 med 17hmr-løp? Dette er jeg klar over blir en smakssak, og et individuelt valg, men jeg føler for løpsbyttesystem, da jeg erglad i våpen og skyting generelt.

 

Valget står mellom american eller varmint. "Thumbhole" er snasne greier, men jeg er også glad i "gammeldags\std" utseende. Også glad i "Tacticool", men ikke et must. Dette kan man ev. trikse med i ettertid.

 

Om du som CZ-eier skulle slå på stortromma idag, med dine erfaringer, hva hadde valget blitt?

 

Mvh. Jonas

Link to comment
Share on other sites

Svar til Ormlår

 

Da jeg skulle kjøpe meg ny 22lr børse så valgte jeg CZ455 American, og dette er mine grunner.

Tengte på Varmint men konkluderte med at geværet skulle bæres på ryggen mens jeg har hagla i hånden, derfor valgte jeg American pga lettere vekt.

Jeg bruker kikkertsikte og ikke åpne sikter, derfor American og ikke Lux modellen.

Valgte 455en pga mulighet til å ha flere kaliber på samme våpenlisens uten å oppta mere enn en plass i våpengarderoben.

Pr dags dato har jeg 22lr løp og 17hmr løp og kommer nok også til å kjøpe meg 22mag løp, dette bare for at jeg kan gjøre det uten å miste plass på lisensen min og har lyst til å prøve dette kaliberet.

Å bytte løp er lett men det krever innskyting hver gang for å være sikker på at jeg treffer 100% og for at de forskjellige kalibrene skytes inn på forskjellige hold. Dette har resulter i at det er 17hmr løpet som har fått stå montert i kassen for det meste av tiden da dette gjør jobben godt ut til 100m og fungerer på dyr store som rev hvis jeg som skytter gjør jobben min som jeg skal.

Kjøpte meg en lyddemper av merket Sonic 35 og kappet løpene slik at totallengden med demper ble som orginalløpene uten demper, altså børsa ble ikke noe lengre.

Kjøpte meg også en Weaver skinne fra Kimney som skyves inn i original sporene på låskassen og muliggjør at jeg kan bruke ett vidt spekter av kikkertringer og ikke er låst til spesialringer for salong og luftgevær.

Dette gjør at jeg ettervert kan ha en kikkert til hvert av kalibrene og bytte kikkert samtidig som jeg bytter løp, da eliminerer jeg problemet med innskyting på forskjellige hold, men må vel fortsatt ta prøveskudd for å være sikker på treffpungtet.

Jeg er meget fornøyd med riggen slik den er nå men kommer sikkert til å kjøpe meg litt småstærs ettersom det dukker opp ting og tang som ser kule ut :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Endelig gidda (klart) å laste opp bilder på kammeret! (ble dårlige bilder, er ikke utdannet fotograf og brukte telefonen) Har hatt børsa siden september i fjord. CZ 455 TH med Varmint pipe i .17 HMR. På toppen er det en 2 timer gammel Vortex Crossfire II 3-9x40. Har ikke skutt noe med den enda av flere grunner, bla. at jeg hadde en skam av en kikkert på før Vortex'en :oops: Gleder meg som en unge til å få jaktet rev med den! :)

35hg00l.jpg

2rdddvq.jpg

Link to comment
Share on other sites

Her er jenta mi. Har en tråd liggende her på forumet om henne, samt inngrepene jeg har gjort for å få max presisjon ut av rifla.

 

Les gjerne mer her: viewtopic.php?f=38&t=82996

 

20130108170017.jpg

 

20130108170132.jpg

 

Innskutt på 100 meter. Her er hvordan hun samler med Norma NO2 ammo (100 meter).

 

20130111194651.jpg

 

Prosjektet mitt er langt fra ferdig, så se gjerne etter tråden i kommende fremtid. Masse nytt på gang :)

Link to comment
Share on other sites

OBS OBS OBS!

 

Når dere demonterer salongene så pass på magasinbrønnen. Utløseren og pinnen som holder denne på plass sitter løst og er lett å miste av magasinbrønnen.

Heldigvis har Pedersen Vaabenlager disse på lager.

De er heldigvis så billig at frakta og fakturagebyret er halve prisen... :lol:

 

 

(Ja jeg er svimete når jeg mekker) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om de tunge løpene til Cz 455 er på lager om dagen? Skulle hatt ett i 22 magnum. Følger magasin med løpet eller må det kjøpes utenom?

 

har sett at jaktdepotet annonserer 22wmr i 455,så da skulle vel det være mulig å få kjøpt løp der. men om dette er tunge (varmint?) løp vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...