Jump to content

BUKKEJAKTA 2012


AHL

Recommended Posts

.Ser på yr.no at d meldes regn i trøndelag.Har ikke mye erfaring anngående bukkjakta, er sjansene dårlig får uttelling på postjakta under regn?

 

Samme her, det er meldt lett regn frem til sjutida. Jeg har tenkt å lokke, og lurer på om det kun er postjakt/smyging som er gangbart? Hvis lokking i regn er nyttesløst, tror jeg det er bedre å satse på å vente til det er pent vær, slik at det ikke er fare for tilvenning av lydene. Det er meldt vesentlig bedre vær utover dagen, funker lokking om kvelden også?

 

Takker for svar, er ikke mange timene igjen nå!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 443
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Veldig vanskelig å lese om alle som skal ut inatt/morgen... Det er ingenting på denne jord, jeg heller vil enn å gå ut på jakt imorgen, men jeg sitter inne med brukket bein. Akkurat nå er jeg langt nede! :cry:

 

 

Det er noe jeg ikke kan tenkt meg, du vil ut og jakt på bukken, men det går ikke med beinet ditt.

Jeg føler med deg skal du vite.

 

Sliter med å sove jeg også

Link to comment
Share on other sites

Veldig vanskelig å lese om alle som skal ut inatt/morgen... Det er ingenting på denne jord, jeg heller vil enn å gå ut på jakt imorgen, men jeg sitter inne med brukket bein. Akkurat nå er jeg langt nede! :cry:

 

 

Det er noe jeg ikke kan tenkt meg, du vil ut og jakt på bukken, men det går ikke med beinet ditt.

Jeg føler med deg skal du vite.

 

Sliter med å sove jeg også

 

 

Jo, takk! Det blir vanskelig å få skikkelig tak på søvnen inatt...

Link to comment
Share on other sites

Hehe har 2 rådyr på samvittigheten på krykker i skogen, tungt å grusomt, men vill man så får man det til :)

 

Veldig vanskelig å lese om alle som skal ut inatt/morgen... Det er ingenting på denne jord, jeg heller vil enn å gå ut på jakt imorgen, men jeg sitter inne med brukket bein. Akkurat nå er jeg langt nede! :cry:
Link to comment
Share on other sites

Hehe har 2 rådyr på samvittigheten på krykker i skogen, tungt å grusomt, men vill man så får man det til :)

 

Veldig vanskelig å lese om alle som skal ut inatt/morgen... Det er ingenting på denne jord, jeg heller vil enn å gå ut på jakt imorgen, men jeg sitter inne med brukket bein. Akkurat nå er jeg langt nede! :cry:

 

Åssen fikk du dem med ut av skauen? Skjønner at det var tungt! Får se hva vi får til, men det blir ikke den første uka ihvertfall. :)

Link to comment
Share on other sites

å dæven :) så 2 rever, skutt en av dem, kom på lokk så det plystra, og 2 elg kalver og ei ku ! og 2 rådyr bukker å ei geit. og en liten bukk som kom på lokk ca 80-100 meter...men sto litt feil for meg,så jeg tok ikke sjansen på å skyt ! prøve igjen i kveld !

Link to comment
Share on other sites

fikk se geita, ho prøvde seg også med noen kontakt lyder men bukken kom ikke.. prøver igjen i et gammelt hogst felt i kvellinga...

naboen sier han så ulven for noen dager siden,men geita viste ingen tegn til å være skremt og kuene har heller ikke gjort det så jeg tar det med ei klype salt..

 

også ringa en kammerat å sa han hadde funnet et dødt kje i gardsveien.. verken påkjørt eller drept av dyr... hadde et gammelt sår på det ene beinet..

 

 

gratulerer med flotte bukker! :)

Link to comment
Share on other sites

To flotte bukker blei sett i dag. Den ene støkka jeg på vei til post selvfølgelig! :( Den andre klarte jeg å snike meg innpå helt til en gårdsarbeider kom traskende oppover grusveien. Bukken brølte avgårde mens jeg lå igjen kliss blaut i gresset. Grrr...

Prøve igjen i kveld

Link to comment
Share on other sites

En morgen av de skjedne i dag gitt. Min måte å drive jakt på er ikke å sitt på post og slikt, men å snike. Dagen startet rundt 04:30, og da så jeg 5 elger spredt utover. Den ene hadde over 20 spir. Jeg traska innover marka, og ikke lenge etter så jeg en bukk sammen med ei geit. Denne bukken hadde jeg sett tidligere også. Ikke særlig stor, men så absolutt en fin bukk. Jeg brukte veldig lang tid på å snike meg innpå. Rundt 1 time og 30 minutter på kanskje 100 meter. Veldig krevende, i og med at det stakk opp masse busker, trær og kratt overalt. Når jeg hadde to meter igjen til en åpning, løp den ut i en kornåker. Bare hodet stakk opp, så den bukken ble blåst. Nesten!

 

Etterpå stakk jeg til en annen god plass, og der så jeg ei geit med engang. Bukken er vel i nærheten, så jeg satte meg ned. Jeg satte ei stund og lokka, og tilslutt kom den ut på marka. Fint skuddhold. Jeg lå lenge og sikta på den før jeg skjøt, for jeg klarte ikke helt og bestemme meg om det var en bukk som var på vei opp, eller en returbukk. Tilslutt bestemte jeg meg for å skyte. Skuddet ble godt plassert i lungene, og bukken sprang knappe 50 meter før den lå død. Når jeg kom til den så jeg at det var en returbukk, som var helt tannlaus. God følelse og skyte disse også, så fikk jeg i hvertfall spart den andre.

 

1248903.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Vi bestemte oss for å bruke morgenøkta for spaning iogmed at vi ikke hadde fått spanet på terrenget tidligere og dermed ikke visste hva slags dyr som befant seg i nærheten. Vi manglet også ettersøksavtale, da vi var litt seine til å komme oss til jaktstedet. Vi observerte en geit med kje stående like ved åkerkanten der vi skulle jakte , men ingen bukk og se. Men han er der sikkert.

Vi så lite dyr imot normalen, det var duskregn så det kan være årsaken? Men igjen, det var flere dyr som sto midt ute på gresset selv om det regnet. Totalt tre par med bukk og geit som tydeligvis var ferdig med brunsten. Vi så også noen single geiter som ikke hadde funnet seg bukk. Av erfaring så er det dårlig med respons på lokking så seint på sommeren. Vet derfor ikke om vi skal prøve lokkinga i kveld, men vi får se om bukken dukker opp uten lokking først.

 

Vi prøver oss igjen i kveld sånn i 8-tia. Denne gangen med rifle på ryggen.

Link to comment
Share on other sites

Helt rå start på årets bukkejakt. Droppa å stå og selge fløyter på Elverum idag, og det angrer jeg ikke på nå :D

2 pene bukker, sniking, Demmelfløyta og nærkontakt. Kan ikke bli bedre.

Bukkejakt er bare helt rått.

Utfyllende info og bilder på bloggen.

(Min utheving)

Jeg år ikke dreis på Demmel. Hvordan bruker man den? høres ut som en sjøsyk and med diare når jeg blåser i den. Har du en link til instruksjoner?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...