Jump to content

BUKKEJAKTA 2012


AHL

Recommended Posts

  • Replies 443
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har også sett mye geiter, men troen på at det finnes en bukk eller tre er der jo alltid. Kjenner at jeg gleder meg veldig. Må bare få rota meg på skytebanen. Kanskje allerede i kveld.

 

Uansett blir det stas med jakt igjen etter denne sommeren. Skitt jakt til alle! Gleder meg til å se bildene her...

Link to comment
Share on other sites

Hvordan setter dere inn bilde,får det ikke til.... :lol:

 

Bildet må først lastes opp. Enkelt å bruke "Galleri" her på Kammeret. http://www.kammeret.no/bilder/

Klikk last opp fil øverst til venstre.

Etter dette er gjort må du linke til det i innlegget.

Høyreklikk på bildet ditt etter det er lastet opp og klikk Egenskaper. Sliter du med å finne igjen bildet ditt, klikk siste opplastninger. Kopier nettadressen.

I innlegget ditt trykker du Img, og limer inn den kopierte nettadressen mellom disse klammene :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk et meget frustrerende telefon..

Jeg fikk bukkejakt og glad for det, men det var i det vanskeligste terrenget. Tror ikke det har blitt skutt bukk der så lenge det har vært bukkejakt her i området.

Så forventningene var ikke for store, men så fikk en telefon at det var påkjørt en stor fin 6 tagger i det terrenget, antagelivis den eneste i området.. :cry::cry:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk et meget frustrerende telefon..

Jeg fikk bukkejakt og glad for det, men det var i det vanskeligste terrenget. Tror ikke det har blitt skutt bukk der så lenge det har vært bukkejakt her i området.

Så forventningene var ikke for store, men så fikk en telefon at det var påkjørt en stor fin 6 tagger i det terrenget, antagelivis den eneste i området.. :cry::cry:

 

Ikke sikkert det er krise. Er det bukk, er det rå. Er det rå, er det bukk. Bare en ny. Du får sikkert kontakt. Det er snakk om å ha trua.

Link to comment
Share on other sites

Hadde tak i en en stor 4 takker ifjor med voldsomme stenger, fant en topp den holdt seg på med flere titals sparke og brunst groper. Har vært ute å kikket etter den i år men ikke sett den, vet den ikke er skutt, men rev,ulv eller gaupe kan ha tatt den. Så håper den er i området :) Hadde vært moro å sett den igjen. visst ikke har jeg 2 stk 6 takkere jeg vet om, men de dukker aldri opp i jakta, bare andre jeg ikke har sett før :P

Tror ett vilkamera eller to snart må kjøpes inn... :)

Link to comment
Share on other sites

Tok en tur ut i dag for å kikke i terrenget.

 

27y0uc5.jpg

 

Det var fin stemning tidlig om morgenen

 

rvzj1j.jpg

 

Oppdaget en geit i tåka

 

2n6x6vs.jpg

 

Bukken dukket opp han også :winke1: Hadde med videokameraet og fikk noen kanonfine scener av rådyr i tåka :)

 

m7b77s.jpg

 

Lokket inn denne geita i en kantsone mot en hogst. Hadde den på haglehold :winke1: Ble også veldig tøft på film :)

 

2hozria.jpg

 

Totalt så jeg 12 rådyr i dag. Hadde med børsa, men noen rev så jeg ikke.. Men en kjempe fin morgen i rådyrriket :)

Link to comment
Share on other sites

trenger noen tips angående buttolo...

 

kontaktlyd går greit, angstlyd går greit, men geitas hetslyd får jeg ikke til.

har hørt på lokking på youtube og diverse og hetslyden finnes jo ikke på buttoloen!!!

De blir sagt at man skal klemme fremme på blæra og når det er igjen 1,5 cm så skal man klemme ned. Men alt av lyd som kommer da en vanlig kontaktlyd med en lys slutt, noen tips her :mrgreen: . er ikke lenge til jakta starter nå.

Link to comment
Share on other sites

trenger noen tips angående buttolo...

 

kontaktlyd går greit, angstlyd går greit, men geitas hetslyd får jeg ikke til.

har hørt på lokking på youtube og diverse og hetslyden finnes jo ikke på buttoloen!!!

De blir sagt at man skal klemme fremme på blæra og når det er igjen 1,5 cm så skal man klemme ned. Men alt av lyd som kommer da en vanlig kontaktlyd med en lys slutt, noen tips her :mrgreen: . er ikke lenge til jakta starter nå.

 

Det er som du sier. Hold tommelen lengst frem på buttoloen og klem den helt i bunn lengst frem. Da får du en lengre tone med en lysere avslutning enn du gjør med kontaktlyd. Prøvde ut dette skikkelig i Skottland for et par år siden. Bukkene løftet kun på hodet når jeg kjørte kontaktlyd, men i det jeg gikk over til hetslyd ble det full fart og bukkene kom styrtene rett inn :)

 

PS! Brunst sin første lokkejaktfilm er verdt å se om du jakter med buttolo og Hubertusfløyte. Se teaser

.
Link to comment
Share on other sites

er sjansene dårlig får uttelling på postjakta under regn?

 

Vil ikke si det, i fjor datt den første bukken i øs pøs regnvær og sterk vind. Satt i jaktstige og så bukken komme beitende ut på et hugstfelt i 5 tiden om morgenen.

Jeg var blitt våt og kald + at treet svaiet så mye at jeg måtte vente på en opphold i vinden for å få et godt skudd.

 

På smygjakt har jeg hatt veldig hell med regn og lite vind. Da er det så mange konkurrerende lyder at der er mulig å snike seg inn på bukkens dagleie.

Et av mine mest spennende jaktøyeblikk var å sitte i gresset og vente på at en bukk som lå nede i dagleie skulle reise seg slik at jeg fikk et godt skudd. Holde bukkefeber i sjakk, kikkertlinsene tørre og fri for dugg mens minuttene sneglet seg av sted... Til slutt reiste den seg og klødde seg i øret med bakbeinet, før den til slutt stilte seg i profil.

 

Hører ofte jegere som holder seg hjemme på våte og kalde dager fordi da "trykker" dyra. Erfaringen er vel at det ofte er jegerne som trykker foran peisen/TV :D

Link to comment
Share on other sites

Da er bukkejakta i boks! Var ute å så i kveld, og jeg ble tatt imot på skogsveien av ei geit og en bukk. Ikke verdens største bukk, men en meget pen bukk. Tror det var en 4-tagger. Dette var noen hundre meter unna det beste reviret, så jeg håper det er en større bukk her. Så ei geit i dette området, men ikke noe bukk. Uansett - det er bukk i området!

Link to comment
Share on other sites

Hører ofte jegere som holder seg hjemme på våte og kalde dager fordi da "trykker" dyra. Erfaringen er vel at det ofte er jegerne som trykker foran peisen/TV :D

 

 

Saturday morning I got up early, put on my long johns, dressed quietly, made my lunch, grabbed my shotgun and the dog, slipped quietly into the garage to load the truck, and proceeded to back out into a torrential downpour.

 

There was snow mixed with the rain, and the wind was blowing 50 mph. I pulled back into the garage, turned on the radio, and discovered that the weather would be bad throughout the day.

 

I went back into the house, quietly undressed, and slipped back into bed. There I cuddled up to my wife's back, now with a different anticipation, and whispered, "The weather out there is terrible."

 

She sleepily replied, "Can you believe my stupid husband is out hunting in that sh*t?"

Link to comment
Share on other sites

Bare et lite spørgesmål! Har nå gått igjennom terrenget mitt der jeg jakter, og lurer litt på ang bukkerevir:

 

Hvor stort kan et revir være?

Kan det være flere revir i samme område med noen hundre meters avstand?

 

Fikk bilder av en bukk som snuste no fryktelig på ei geit som lå rett foran snuta på bukken, der jeg også skjøt en spissbukk i fjor. Selvom det var ganske uklare bilder så jeg ikke noe sæærlig til gevir på denne bukken heller! Men fy som den har romstert i området? Derfor lurer jeg litt på om det er enda en spissbukk som driver der eller om det er en som er hakket større i området?

Link to comment
Share on other sites

Bukken markerer mest der han er mest. Altså, dersom du finner et område der sparkegroper og feiemerker står tett som hagl så er han kanskje i nærheten. For han følger etter brunstige geiter på denne tiden, og dersom det er ei berte som snart er klar så er det der han er. Og følger han etter brunstig geit så skal det mye til at han bryr seg om piping fra ei anna geit. Men, han kan komme stormende dersom han tror det er en annen bukk som vil ta dama hans! Altså, ser du bukk og geit så kan det funke å ta en pinne og late som om det er en bukk som feier horna, eller skrape i bakken/knekke kvist, og angstskrik.

Link to comment
Share on other sites

Der jeg jakter finner jeg ofte dagleie i overgangen mellom åpen og tett skog, gjerne oppe på en åsrygg med litt oversikt.

F eks der hvor et plantefelt med tett gran går over i åpen furuskog, gjerne litt opp på en topp eller i på en hylle i en skrent.

Der kan de ligge rett i blåbærlyngen og da er det bare hodet som stikker opp. Går 10 - 15 skritt mellom hver gang håndkikkerten brukes flittig.

 

Når de føler seg utrygge er det kort vei til dekning. Om natten ser det ut til at de legger seg mye tettere innpå beitet i kulturlanskapet. Gjerne midt i en høy åker, i et hugstfelt som gir god dekning. Men det er vanskelig å gi noen fasit. Jeg går veldig mye i terrenget, i alle årstider og har etterhvert begynt å kjenne favorittplassene.

 

Når det gjelder fordeling av revir, blir jeg aldri klok på praksisen. Har to kameraer ute, ved to saltsteiner. Tre forskjellige bukker besøker begge stedene, selv om de ligger med god avstand. Feiemerker og sparkegroper er det riklig med ved begge. Ser litt ut som om de passer på sitt eget område mest og så sniker de seg over til naboen og sjekker litt i ny og ne. Noen ganger er de sporløst forsvunnet over en lengre periode, da mistenker jeg dem for å ha tatt seg en liten runde i nabolaget. En slags sex-turisme.

Link to comment
Share on other sites

Lokkejakt på rådyr, P. Aker, samt et glass rødvin. Nedtellingen har begynt!

 

Bytter ut vinen med en øl, men filmen er den samme ;) Har sett meg ut to flotte poster, og en veldig trang en hvor det er tett i tett med ymse bukkemarkeringer. Skal prioritere rein postering første morraen, også blir det vel litt kombinert smyg, post og lokk utover i jakta. Sammen med gluggjakta på rev er vel bukkejakta den mest asosiale jakta jeg bedriver, og det liker jeg. En stille og behagelig start på jakthøsten. Lykke til, alle sammen - dette blir stas! :)

Link to comment
Share on other sites

Var ute å prøvelokket i kveld, fikk svar i form av bukke bjeff ! Men holdt seg på trygg avstand. Kom ikke nærmere. Var også geit sammen med bukken ! Noen som har en formening om hvorfor bukken ikke rykket nærmere ??

 

Hva slags lyder prøvde du? Som skaubjønn skriver i et par innlegg over her, så skal det litt til for at bukken forlater den geita den allerede går sammen med bare pga lyder fra ei annen geit. Det som da kan funke er å prøve å lokke til seg geita, ved bruk killingskrik, og håpe at bukken vil følge etter.

Link to comment
Share on other sites

åy åy!! da er jakt klærne og børsa funnet fram!! bare noen timer igjen nå!! digg digg digg!!! håper jeg klarer å få lurt bukken når skytelyset kommer til bake i mårra timene!! ikke sett en eneste bukk i år, mn håpet er der fortsatt!! skitt jakt til alle galninger som skal ut i natt/morra tilig!!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...