Jump to content

BUKKEJAKTA 2012


AHL

Recommended Posts

Ja, da var det på tide og starte en ny bukkejakt tråd i mine øyne :mrgreen:Bukkefeber i desmber er ikke gøy

 

Ble veldig mange timer ute med svært få sjangser i 2011, men han har gått tom for flaks nå 8)

Har kjøpt inn 2 viltkamera fra Cabelas. som skal opp så fort de kommer til gårds, vet av flere stier som rådyra bruker. Skal og få ut en saltstein.

 

Så ja her er vi i gang, er du det?

 

Tråden er for bukkejakt og det i rundt det. Legg gjerne ut viltkamera bilder for bukker du vil ha på post 10.8.2012

Tips og triks må dere og gjerne dele med oss :D

 

:!: Chating tar vi på PM eller på Chaten :!:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • Replies 443
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hva er normalpris for bukkejakt? Kan få kjøpt 6 kort i Trondheim til høystbydende. Hva bør jeg legge meg på? Personlig mener jeg at jakt ikke skal lukte penger, men hva er normalpris?

Kan også nevne at det er brukbart med dyr på terrenget, mener å huske at det var 10000 mål men en del bebyggelse med blandt annet hyttefelt. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal til http://www.sveiobonden.no i år for første gang... Prisen der er 300kr pr. dag i hverdagene, og 350pr dag fredag, lørdag og søndag... Aner ikke noe om bestanden der, men tror den er relativt bra... Grunnen til at jeg valgte det stedet er at jeg har hørt mye bra om området og at det ikke koster skjorta...

 

Jeg gleder meg i alle fall STORT til bukkejakta starter, og jeg sitter klar med min nye rifle og legendariske zeiss... :D Da kan de bare komme.... :mrgreen:

 

Jeg har forøvrig startet nedtellingen..

Link to comment
Share on other sites

Vi har leid hos sveiobonden for noen år siden. da betalte vi 1000 for kortet for en uke pluss kilopris på kjøttet. Var ikke mengder av rådyr der, men bonden gir tips å hjelper til så godt han kan for at det skal bli fall. jeg fikk en liten sekstagger første dagen.

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut... Prisene har steget litt da, men fremdeles rimelig... Jeg gleder meg helt sjukt! Aner ikke om jakten resulterer i felling, men uansett så blir det spennede... har ikke jaktet hårvilt tidligere, så jeg er i ekstase! tror jeg har sett ALLE rådyrfilmene jeg har kommet over sikekrt 10 ganger hver! hehehe.... Skal også ned å titte på terrengene i juni/juli... :D

Link to comment
Share on other sites

Kjenner jeg begynner å glede meg til jakta nå. Bukkejakt på seinsommeren og skogsfugljakt i september :mrgreen:

Håper på at 2012 blir bedre enn regntunge 2011.

 

Tenkte at jeg skal ut å rekognosere i april for å få pekepinn hvor jeg skal lokke.

Hvilke skogs-biotoper utmerker seg mer som rådyrterreng enn andre?

Link to comment
Share on other sites

Hva er normalpris for bukkejakt? Kan få kjøpt 6 kort i Trondheim til høystbydende. Hva bør jeg legge meg på? Personlig mener jeg at jakt ikke skal lukte penger, men hva er normalpris?

Kan også nevne at det er brukbart med dyr på terrenget, mener å huske at det var 10000 mål men en del bebyggelse med blandt annet hyttefelt. :roll:

 

Hvor i Trondheim er dette. Varierer endel prisene i trøndelag også?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

da jeg er ny på forumet har jeg noen få spørsmål:

er det lov å bruke løshund på bukkejakta? erfaringer rundt dette? va er beste jaktmetode når det gjelder kun bukke jakta?

 

har 33000mål å godt tilgang på rådyr jakt da det er relativt få som jakter rådyr i dette område.

har derfor lyst til å prøve med rådyr jakt i tillegg i år for å få en lengre jakt sesong og noe som er litt mer spennende en elgjakt.

 

første året som rådyr jeger(har lest en go del på forumet her,men ingen egen erfaring rundt dette enda)

 

har gått til annskafelse av en kombi til dette formålet da mausern for blir tung å gå lenge med å ikke fullt så "smidig" å ha med seg overalt

 

noen som har noen synspunkter til å bruke kombi til dette formålet? kaliber 12/76 og 308w

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lov å bruke hund i det hele tatt til bukkejakta innenfor "bukkejaktperioden", så løshund er altså uaktuelt. Det er heller ikke lov å bruke hagle, men rifleløpet på kombien skulle det ikke være noe problem med. Vet om flere som bruker kombi på rådyrjakt og de er godt fornøyd, men den kommer jo helt klart mest til sin rett når man har valgmuligheten mellom hagle -og rifleløpet, (når man allikevel kun skal bruke rifle kan man jo likesågodt bruke ei ordinær rifle (spør du meg.))

 

Du må ha tilgang på godkjent ettersøkshund da, hvis du ikke var klar over det.

 

Ellers så har jeg erfart at lokking på bukken i denne perioden kan være veldig effektivt om det gjøres riktig.

 

Uansett, lykke til! ;)

Link to comment
Share on other sites

Klaus Demmel sin fløyte skal visstnok være veldig bra da, sier de som har prøvd den. Men man kan lage rådyrlyder med de aller fleste type lokkefløyter med åpen membran. Men jeg skal hvert fall kjøpe meg den tyske lokkefløyta til Demmel, og den skal jeg bestille fra storfangst.no

 

Det er flere butikker som fører denne fløyta, men se opp for billige etterligninger! Tryggest å kjøpe fra etablerte og pålitelige butikker, naturligvis ;)

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg det er greit med mauser`n på bukkejakt, eller en hvilken som helst rifle med mulighet for flere skudd. Det er nemlig ikke alltid du treffer der du sikter å da er det greit kunne følge på med ett raskt andreskudd . Det er jo ikke så styggtungt å bære en mauser. På bukkejakt bør du se mye å gå lite etter min erfaring, å da er det ikke noe problem.

Kombi`n kommer du derimot til å få mye nytte av om du skal jakte med hund senere på året da du kjapt kan velge hagle eller rifleskudd. Jeg har en billig rødpunkt til fem hundre kroner på min å den har fungert i ti år nå.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Skal flytte til Steinkjerområdet i løpet av sommeren og har da vært på utkikk etter et område å jakte bukk på. Inne på Inatur.no lå det ute en del forskjellig men det var Steinkjer kommuneskoger Ogndalsbruket KF, som først og fremst fanget min oppmerksomhet da de skryter av god bestand og fint terreng ikke langt unna Steinkjer sentrum.

 

Har noen av dere jaktet i terrenget før? Har dere noen tips å komme med kanskje?

 

Gleder meg til å prøve ut nye jaktmarker, ønsker resten lykke til :)

 

-Stian

Link to comment
Share on other sites

Har en luring som har lusket rundt her i hele vinter.

Litt forundret over at han fortsatt har bast, da en liten spissbukk allerede har feiet ?

I tillegg har ei geit med trillinger vært fast gjest.

Observerte henne tidlig i juni i fjor med trillingene, og sannelig har hun alle tre med seg fortsatt :)

To bukkelam og ett hodyr.

 

rbukk1003-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skal prøve meg på Rådyret i år jeg også, fikk tilatelse til å felle et dyr, lurer på om det blir forøkt med lokking til og begynne med. prøvde meg på snikjakt i fjor, det ga resultat det og, men det hadde vet spennende og prøvd lokking. Noen som har erfaring med critt`r call på bukkejakt?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest graahund

Har en skikkelig flott bukk gående på en av de terengene jeg kan jakte på. Bare og vente. For dere som så bilde av gullbukken min fra ett par tre år tilbake, denna er ikke mindre !!

Link to comment
Share on other sites

Ja bukkejakta begynner å nærme seg sånn sakte og forsiktig.

Har hatt et par viltkameraer stående ute i vinter og nå på forsommeren for å sjekke hva som rører seg rundt og på foringsplassen. Det er ganske mye som tusler rundt.

 

I vinter har det i all hovedsak vært rådyr, 6-8 stykker av de, ispedd med en rev innimellom, på besøk.

 

Men nå er det bukkejakt denne tråden handler om, så da presenterer jeg like godt gutta og jentene som tusler rundt der nå.

 

Man er høflig og stengt oppdradd og da kommer damene først har jeg lært :mrgreen:

Damen på bildene under har nok vært fast gjest i hele vinter.

PICT27721.jpg

 

 

Litt nærmere og litt nysgjerrig kanskje.

Ser ut som hun har fått kalven/e sine, for hun ser usedvanlig slank og strømlinjeformet ut.

Så en annen geit her om kvelden og den hadde IKKE fått kalv ennå, for den holdt på å eksplodere

PICT2774.jpg

 

 

De aller fleste har vel hørt om elg i solnedgang, men grevling i solnedgang er mer eksklusivt.

Karen på bildet under, er vel det nærmeste en kommer grevling i solnedgang, eller hva :?:

PICT0175.jpg

 

4 tagger innom for å få seg litt saltstein, med fare for eget liv og helse. Blir vel snart jaget veggimellom av far sjøl tenket jeg.

PICT25781.jpg

 

 

Far sjøl er på besøk nå og da, for å sjekke ut om han har fått konkurranse om damen/e. Så langt har han ikke det, men duften av grevling kjenner han definitivt, selv om duften av damer....som nevnt, er nok det han prioriterer mest nå om dagen....og i dagene framover.

Nam nam....saltstein smaker godt tydligvis, for han må bare bortom å kjenne smaken av salt, hver gang han er innom.

PICT34271.jpg

 

 

I en litt annen vinkel, men saltstein smaker like godt.

Som dere ser er det en pinglete 6 tagger. Helt i grenseland for hva jeg gidder å legge i bakken, om jeg skulle være heldig å få'n på kornet, for dette er ikke rare 6 tagge'rn

PICT2843.jpg

 

Kommer tilbake med mere bilder og tekst, om det skulle dukke opp interessante foto-objekter på forplassen.

 

 

Tittentei....her er jeg igjen :lol:

Flere bilder fra litt tidligere i vår

Her er "far" ute å lufter damene sine.....eller er det "far" tro :?::?: Kan være broren hans, for denne bukken er en 4 tagger

PICT3098.jpg

 

 

På bildet under tar "far" en powernap ser det ut for

PICT2509.jpg

 

 

Som nevnt tidligere, er det litt forskjellig som dukker opp på forplassen.

Her er mikkel rev innom for å få seg litt frokost.....eller er det kveldsmat :?:

PICT3530.jpg

 

 

Her var en skvadron skjærer innom. Kan det være 331 skvadron på besøk :?::?: Uansett... pelletsen går ned på høykanet, enten det er skjære, rev grevling eller rådyr

PICT1408.jpg

 

 

 

Ny oppdatering 25.06.2012

Dyra på og i området rundt foringsplassen virker å være veldig tillitsfulle og lette og "samarbeide" med.

Her smiler Gunnar Grevling nesten til kameraet. Det er ikke ofte å se, eller hva synes dere :lol:

PICT0441.jpg

 

 

Gunnar er ofte på besøk. må være områdets mest velfødde Grevling dette

PICT0190.jpg

 

 

Kommer både natt og dag for å få seg en matbit. Like ivrig hver gang

PICT0208.jpg

 

 

Her er en 4 tagger innom for å teste saltstein. Virker som den absolutt faller i smak, men det må da bli mye flis i tunga ut av denne slikkingen :mrgreen:

PICT0283.jpg

 

 

Her er kjæresten hans innom.

PICT0353.jpg

 

 

Både natt og dag kommer hun for å sjekke ut gosakene i delikatesseforretningen.

PICT0425.jpg

 

Det at det er 2 bukker på samme saltstein er litt merkelig. Har lest at i et bukkerevir er det kun en sjef. Her virker det å være 2 Kan saltstein være grensestein mellom 2 revir....evt har ikke revirhevdingen topp prioritet enda :?:

 

Ikke vet jeg, men artig er det uansett. Blir spennenede å se hvordan dette utvikler seg.

 

 

Ny oppdatering 06.07.2012

Skjønner mindre og mindre nå. Virker som det er en bukk nr 3 innom foringsplassen, som jeg ikke har observert før.

Har studert bilder opp, ned og i vinkel. Til og med tegnet av de forskjellige gevirene på kara, men denne kroppen har jeg som sagt ikke sett, før nå.

Ser litt medtatt og pjuskete ut, men legger en govilja til er det vel en øøøøøliten 6 tagger, eller hva synes dere :?:

Uansett er det vel ikke særlig skytbart.

PICT0214.jpg

 

 

Ny oppdatering 09.07.2012

Siste etteranmeldte i foringsautomaten :mrgreen:

 

Einar Ekorn liker også pellets, ser det ut for. Ekorn i foringsautomaten har jeg ikke sett før :lol:

PICT0795.jpg

 

 

Kåre Kråke og kona stikker innom for å få seg frokost......sikkert også lunch, middag og kvelds, etter hvert :mrgreen:

PICT07771.jpg

 

Hva blir det neste i automaten :?: ........Elg og Hjort kanskje :?:

Tiden vil vise :!:

 

 

Her har Gunnar Grevlig tatt med kona på harrytur til foringsautomaten......eller er det kona som har tatt med Gunnar på harrytur :?:

Vites ikke og jeg har ikke tenkt å foreta kjønnsbestemmelse på en levende grevlig. Det må være bort i mot Kamikaze prosjekt.

Men at de koser seg, det kan vi vel være enige om :wink:

PICT0667.jpg

 

Må bare ha med et bilde av far sjøl. På foringsplassen virker det som han er litt sjef

Et par års tilvekst på denne bukken her....da kan vi begynne å snakke.

Tror denne må være ca 3 å gammel. Lite med slike knupper oppover fra rosenkransene, om dere forstår og rosenkransene er heller ikke veldig omfangsrike. Må være samenvokste for at det skal begynne å likne på ett eller annet.

PICT0633.jpg

 

Jeg kommer tilbake, om det skulle dukke opp interessante foto-objekter på foringsplassen :wink:

 

 

Ny oppdatering 29.07.2012

Fikk en ide her om dagen akkurat idet jeg var på vei ut av postkontoret.

Dere har sikkert sett at posten har et "streksystem" i dørkarmen for å måle høyden på litt for "griske kunder"

Da slo det meg at dette streksystemet må det da gå an og overføre til foringsautomaten, for å kunne måle litt mer eksakt høyde på bukkehønna. Som sagt, så gjort. Lagde en sjablong med centimeter tykke streker. Vips fredig sprøytelakkert foringsautomat.

 

Fungerer grisebra - se bilde.

Om en kan telle til ca 20, så kan dere jo måle selv hvor høye hønna på far sjøl er :mrgreen:

PICT03571.jpg

 

 

Så flere etteranmeldte i foringsautomaten.

Børre Bokfink

PICT03221.jpg

 

 

Svante Svart-trost. Virker som den er en lille smule hypnotisert ut av alle streka :mrgreen:

Vet ikke om det går an å se det på dette pittelille bildet, men den har litt omvendt Kongsberg knekk liksom.

PICT02511.jpg

 

 

KATTE...... trodde ikke katter likte rådyrfor :?:

Ja ja en lærer noe nytt hver bidige dag dere.

PICT0307.jpg

 

 

Så må jeg bare ha med et bilde av 331 skvadron på øvingstokt....type taktisk flygning.....rundt grana og automaten :lol:

Finner på mye rare sprell 331 skvadronen dere :wink:

PICT04071.jpg

 

Ny oppdatering 11.09.2012

Siste utvikling er at alle bukka jeg har hatt på og rundt foringsplassen, har overlevd bukkejakta med god margin, så da går det vel bra ut året for dyra får vi håpe. Så får vi se neste år, hvordan det går med de. Ikke sikkert det er like trygt og fredelig å være bukk da.

Den 12.08 tror jeg jammen det ble saker på far sjøl. Har flere bilder av de, der han jager geita rundt i området. Dette pågikk i timesvis.

Nå etter hvert har han tillatt at de andre 2 bukka får komme innpå plassen hans, men det er kun han som av og til er innom for å få seg påfyll av enegi i foringsautomaten. Ingen andre får lov, utenom kjæresten hans da.

 

Nuvel....hentet ut bilder fra kameraene i dag og da fikk jeg meg en overraskelse. Kan dette være årets blinkskudd tatt med viltkamera tro??

 

Vet ikke hvor mange tusen bilder jeg har av, rev, grevlig, rådyr, trost, skjære og gudene vet hva, men jeg har aldri sett bilde av rådyr og grevlig på samme bilde. Har dere :?:

 

På bildet under ser vi at bukken hører ett eller annet foran seg og er max fokusert og konsentrerert.

Ser nesten ut at han har tenkt å angripe, men han må fire. En grevlig er ikke til å spøke med i nærstrid :shock:

PICT06711.jpg

 

Her er hva han hører og etterhver ser.

Han er jo litt overlegen da, når han viser ræva til grevlingen :mrgreen:

Dette synes hverfall jeg et rimelig spesielt bilde.

PICT06751.jpg

 

Da er vel bukkejakta over for i år vel.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skyt heller den store, når han er stor, og spar de små. De trenger bare litt tid, så blir de store de også. Alt for mange ukjente faktorer til å greie å endre på den genetiske sammensettningen. Det er i all hovedsak mangel på alder som er problemet. Høst fra toppen av stammen.

Link to comment
Share on other sites

Å skyte fra toppen å ned som det siers her er jeg absolutt ikke enig i.

Å la noen stor bukker går igjen minimum til de er på retur er det beste. Man er da sikker på at man avler på kvalitetsdyr. Det gjør igjen til at avkommet har bedre gener som igjen gjør at det blir flere avkom og de vil også klare seg bedre ihht harde vintre osv.

Tenker du langsiktig så spar på storbukken.

Link to comment
Share on other sites

At det "Å skyte fra toppen" er bra viltforvaltning er (som regel) noe som trofejegere sier for å forsvare det og bare skyte store bukker...

 

Det kan være vanskelig å bedømme om en bukk er en "returbukk" før man har skutt den og får sett nærmere på den, men hvordan geviret ser ut kan ofte gi et hint om bukken er på "retur"

Link to comment
Share on other sites

Skyte fra toppen eller ikke? Ting er ikke svart hvitt. Ingen ting I veien for å skyte store bukker, så lenge det er nok oppkomlinger igjen til å ta over territoriene. Det bør ikke være mer enn ca 10% store bukkeri avskytninga. Problemet er jo at denne prosenten som regel er mye høyere. Samt at vei og vinter tar for mye dyr i en lokal bestand.

Selv i områder med typisk trofejakt, utgjør ikke voksne bukker mer enn 5-10% av skutte dyr.

Per i dag er det vel få områder i Norge, som benytter rettet avskyting på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Hva er normalpris for bukkejakt? Kan få kjøpt 6 kort i Trondheim til høystbydende. Hva bør jeg legge meg på? Personlig mener jeg at jakt ikke skal lukte penger, men hva er normalpris?

Kan også nevne at det er brukbart med dyr på terrenget, mener å huske at det var 10000 mål men en del bebyggelse med blandt annet hyttefelt. :roll:

 

 

750kr i Østerdalen, 700 kr på Romerike

Men samtidig er dette ikke de beste bukketeigene heller da...

 

;)

Link to comment
Share on other sites

For å få flere store bukker,så må storbukkene spares. De må jo få vokse seg stor/størrre. Ref; siste høsts "kampanje" for mer småbukkskyting i hjortejakta. Dette gjelder vel for alt hjortevilt. Storbukkene må få spre genene sine i så mange sesonger som mulig. Dette sikrer avkom med samme gode gener,som nevnt over i tråden.

 

Når sant skal sies,så er jeg vel ikke den som sparer "storbukken" hvis den kommer å stiller seg opp førsteuka i bukkejakta...men det kommer da til nye "storbukker" hvert år likevel.. Ganske solid rådyrbestand der jeg jakter, så jeg har vel ikke vært så bevisst på "riktig" avskytning i bukkejakta,nei....senere på høsten så prøver jeg å ta ut ungdyr for å sikre det som er av produksjonsdyr til neste år. Voksne geiter har jeg ikke skutt i det hele tatt de 5 siste åra,selv om det har vært noen på kvoten. Rådyrbestanden har bare økt de åra jeg har disp. terrenget jeg leier. Dette til tross for økte kvoter hvert år. Så har tro på at det hjelper å spare geiter. De føder jo bukker!! :D (og nye geiter seff...og dessuten tiltrekker flere geiter mere bukker)

 

Rådyret er det eneste hjortevilt det ikke er retta avskytning på, men vi jegere som leier terreng kan gjøre mye for bestanden ved å være litt bevisste på hva vi knaller ned iløpet av sesongen. Så får det heller være at en blir litt heit i bukkejakta og legger revirbukken flat med klovene i været ved første mulige anledning...men vil en ha "Norgesrekord" så bør en vel spare storbukken i flere sesonger før man løsner sikringa...

 

Nå er det straks juli og jeg kjenner det begynner å krible her også. Gleder meg som en unge til 10 august! :D

Har vært ute etpar turer i terrenget og fått bekreftet at de samme geitene har nye kje på de samme kalvingsplassene 8)

Sett noen få småfeiinger her og der,men ikke spottet noen bukk enda. Skal ut flere og lengre turer iløpet av juli. Da med Canon EOS. Får se om det blir noen bilder etterhvert :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det at det er 2 bukker på samme saltstein er litt merkelig. Har lest at i et bukkerevir er det kun en sjef. Her virker det å være 2 Kan saltstein være grensestein mellom 2 revir....evt har ikke revirhevdingen topp prioritet enda :?:

 

Jeg har hatt et kamera ved en saltstein der jeg jevnlig har hatt besøk av tre bukker. For ei uke siden flyttet jeg kameraet mitt til et helt annet terreng. Også her har jeg hatt besøk av tre bukker, men de to minste er de samme som besøkte det første stedet.

 

Så det er nok fortsatt bare én sjef. Revirhevdende bukker lar yngre bukker og eldre returbukker oppholde seg i reviret dersom de oppfører seg "ydmykt" og ikke utgjør noen trussel når geitene er parringsklare.

 

Står en del om rådyrbukkens revirhevding på en danske side jeg fant. http://netnatur.dk/jagt-i-dk/forside/18 ... rarsskoven" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...