Jump to content

BUKKEJAKTA 2012


AHL

Recommended Posts

I området jeg jakter har vi praktisert rettet avskyting i 15 år, med gode resultater. De første åra sparte vi alle geiter for å bygge opp bestanden, for etterhvert når bestandsmålet var nådd gikk over til ca 50% kalv, 35% bukk og 15 % geit. Alle spissbukker er fredet. Vi skyter fra toppen på bukkene. Området er på ca 3500 da tellende areal, og vi skyter ca 10 bukker i året, 4-8 av dem er medaljebukker, hvorav 1-3 gullbukker hvert år de siste 5 år. Går vi 10 år tilbake i tid, ble det knapt skutt medalejbukker. Dog er bestanden tredoblet på de siste 15 år. En annen ting som er rart, er at bukkeandelen på kalvene som vokser opp er på 63 % de siste 5 åra, mot ca 50 % tidligere. Kanskje det har med mye stor bukk i bestanden å gjøre?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 443
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I området jeg jakter har vi praktisert rettet avskyting i 15 år, med gode resultater. De første åra sparte vi alle geiter for å bygge opp bestanden, for etterhvert når bestandsmålet var nådd gikk over til ca 50% kalv, 35% bukk og 15 % geit. Alle spissbukker er fredet. Vi skyter fra toppen på bukkene. Området er på ca 3500 da tellende areal, og vi skyter ca 10 bukker i året, 4-8 av dem er medaljebukker, hvorav 1-3 gullbukker hvert år de siste 5 år. Går vi 10 år tilbake i tid, ble det knapt skutt medalejbukker. Dog er bestanden tredoblet på de siste 15 år. En annen ting som er rart, er at bukkeandelen på kalvene som vokser opp er på 63 % de siste 5 åra, mot ca 50 % tidligere. Kanskje det har med mye stor bukk i bestanden å gjøre?

 

Om 10 bukker er 35%, så vil det si at dere skyter 28-29 rådyr hvert år på 3500da? Merer du dekar (daa) eller Hektar (ha)?

 

Ellers er jeg helt enig med deg. Vi skyter bukker og kje, og så detter det av og til ei geit for hundene rett før jul. Geiteandelen ligger ofte på under 10%

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder revebestanden, så var den fraværende på 90 tallet. Men vi skytter så mye rev som mulig.

Påbudt å skyte rev på all jakt. ikke noe sparing for evt. å ikke ødelegge for rådyrjakta.

Blir skutt ca 10 rever i året på området.

Link to comment
Share on other sites

I Tyskland har man enkelte steder forsøk å skyte "dårlige" bukker i hundrevis av år. Målsetningen om genetisk foredling og dermed større bukker er fremdeles ikke spesielt lett å få øye på.

 

Hjorten på new zealand er for en stor del av skotsk genetisk opprinnelse. Likevel er det umulig å sammenligne trofékvaliteten. Variabelen er beiteforholdene. Synes det er rimelig å anta at det samme gjelder råbukker.

 

Av dette kan en fundere over om genetisk foredling overhode er praktisk mulig med jakt som metode? Og samtidig om det til syvende og sist ikke er genetikken som er mest avgjørende for trofékvaliteten!

 

Eneste sikre metode er å øke gjennomsnittsalderen på bukkene, da vil flere nå sitt potensiale i forhold til den biotopen de lever i. Det gir også større spillerom for naturlig seleksjon i avl ettersom alle "sterke" bukker får leve lenger! Ikke bare dem som allerede er på topp!

 

Altså: skyt fra toppen og la mellombukkene få vokse seg store!

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si meg enig med Hank, alder er nøkkelordet her. Skyt få men gamle bukker. Flere ungbukker på vei opp vil gi naturlig seleksjon på de største bukkene. Poenget er å ha flere eldre bukker i bestanden enn strengt tatt nødvendig. Men siden rådyret er territoriell må dette skje over større områder, ellers oppnår man bare utvandring.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Slenger meg på og legger ved noen bukker som har kommet innen rekkevidde av Bushnellen ;)

 

1225095.jpeg

 

Syns denna hadde et voldsomt høyt gevir? Dette er absolutt hovedmålet i år.

 

1225102.jpeg

 

Denne er også en tydelig markert 6-tagger. August blir moro :)

 

Fryktelig små bilder av en eller annen grunn. Høyreklikk på bildene -> Kopier bildenettadresse og lim den inn i weblesern så blir det større ;)

Link to comment
Share on other sites

Hey!

 

Kanskje litt teit sted og poste dette men,

 

Har nå fått meg jaktrett på hytta, og har sykt lyst til og felle en bukk, problemet er at jeg har aldri vært på rådyr jakt før.

Terrenget er på snaue 80000mål og det flommer over av elg, noe jeg ikke er intr i, men derimot rådyr.

Siden jeg inntil nå ikke har vært så fryktelig intr i dette , har jeg ikke lagt så mye i det heller mtp finne ut av bestand osv.

 

Men hvordan finner jeg de? hehe skjønner at det egentlig bare er og gå ut og lete men siden dette terrenget er 20 mil fra der jeg bor vil jeg gjerne bruke tiden mest mulig fornuftig da det som oftest bare blir helgeturer.

 

Skjermbilde2012-07-10kl012318.png

 

Den røde markeringen til høyre i bildet er grensa og mot en elv. Langs elva er det litt flatere terreng da mesteparten bare er skråning opp mot åsen og det barskog. mens langs elva går det et 100m bredt belte med løvskog. Er det da helst her det er mest henisktsmessig og bruke tiden?

 

Og siden det er første sesongen for meg der, kan det lønne seg med lokkefløyte?

Eller er det bare og ta bena fatt og se om jeg finner noe?

 

Og er det noen forskjell på dyretråkk for rådyr, rev og elg? eller bruker de, de samme stiene?

Og er det noe spesielle rådyr"tegn" jeg burde se etter for og vite om det er dyr i området?

 

Har satt ut en saltstein på jordet ved huset , og støkka ei geit nå i helga, men har inntrykk av at det ikke er flust med rådyr der og er lite keen på og ta ut ei geit.

men er en geit et tegn på at det finnes en bukk? eller opererer geita like gjerne på egenhånd i disse tider av året og?

 

Og det er vel ikke kanskje ikke noe vits og lete etter de oppe i selve barskogen?

 

 

Ble mye på en gang! hehe

Men håper det er noen som tar seg tiden til og skrible ned noen tips til en fersking :)

Link to comment
Share on other sites

Er det geit er det og bukk, så om du observerer geita der nå gjevnlig fremover ville jeg ha satset på å poste på jorde ved hytta di! kanskje kombinert med lokking!

 

Ellers så bør du gå i terrenget å se etter "feie" merker som er merker på mindre trær, søk på youtube om rådyrjakt så finner du ut en del der...

 

Å har du flere jorder i terrenget er det egentlig bare å prøve å få sett om det er noe aktivitet der nå fremover... Er enkleste å poste etter bukken ved jorder siden du ikke er så kjent!

 

Jeg skjøt min første bukk på eit gjorde i eit jakt terreng jeg ikk hadde jaktet på før...

Link to comment
Share on other sites

Marius87:

 

Rådyr holder seg ikke langt unna der det er lettest tilgang på mat. Gjerne i nærheten av dyrket mark hvor de kan gå å gresse, spise korn etc. Er det jorder i nærheten som f.eks dyrker erter så er dette en skikkelig slager på rådyrmenyen.

 

Jeg ville brukt et par dager nå i juli på å gå litt i jordekantene for å se etter rådyrstier. De går ofte ut og inn på jordene på samme sted. De er like mye vanedyr som oss;) Følg stiene littinn i skogen og se etter feiemerker på småbusker og små brunstgroper. Råbukken har da gjerne et revir på ca. 1 kvkm. Men dette varierer.

 

Du kan jo teste lokken en morgen nå i juli også for å se om du får et glimt av høstens mål;)

 

Skitt jakt!!

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Var en tur og sjekka ett av terengene mine i går kveld. Og det var oppløftende. Så en piggbukk, en kluftbukk og en liten 6 tagger. Samt ei geit med en kalv. Stor og fin var kalven :D . MEN, det er mye rev, så vi må konsntrere oss om og få tatt mest mulig rev i høst. Ellers så er det jo bra ut :D .

Link to comment
Share on other sites

Kikka nedpå viltåkeren i 10-tida i dag. Da gikk det ei rå og en bukk og åt formargkål. :D

Råa hadde jur, men ikke med kalver. Bukken er moderat. Men tydeligvis hissig på råa. Fotfulgte ho

hele tida. Kjekt å se for far og unger. :)

Bildene tok jeg fra vinduet i 2.etg:

IMGn_2316.jpg

IMGn_2317.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var ut å sonderte terrenget jeg har kort på i dag tidlig og satte meg til ved ei myr der jeg veit en del av brunstrunden går. Etter ca en times tid kom bukken. men det er det snåleste jeg har sett den hadde ikke ordentlige gevir. men mer som to deformerte klumper som fortsatt hadde bast? er dette en form for sjukdom, eller er det bare det at det er en ungbukk fra i fjor? Utvekstene var temmelig kraftige og så fikk det liksom ikke til å stemme med at det er en liten spissbukk. Noen som har vært borti dette?

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som det kanskje kan ha vært et tilfelle av parykkhorn. Men slik jeg forstår det er dette et tvekjønna dyr?? Hvordan stiller dette seg opp mot bukkejakt, denne oppførte seg som en bukk da den bjeffet/brølte når den fikk været av meg. Å er dette spiselig kjøtt i det hele tatt?

Link to comment
Share on other sites

Her nede i sør er brunsten godt i gang. Har nå i det siste sett både geit og bukk sammen. Da helst bukken hakk i hæl på geita. Begynner tidligere og tidligere syntes jeg. Har sett mindre enn før, er vel pga gaupas inntog de siste 2 årene. håper på gode snø forhold i vinter så vi kan prøve å redusert stammen av kattene

Link to comment
Share on other sites

Men slik jeg forstår det er dette et tvekjønna dyr?? Hvordan stiller dette seg opp mot bukkejakt, denne oppførte seg som en bukk da den bjeffet/brølte når den fikk været av meg.

 

Kan ha vært bukk eller ei gammel geit med hormon forstyrrelser. Geitene brøler på samme måte som bukken. Har hørt om noen tilfeller og du har nok ryggen fri hvis du skyter den og det viser seg å være ei geit.

Link to comment
Share on other sites

hiver meg på her.

 

parykk bukker bør skytes, da dette såkalte gevir ikke slutter å vokse. det går ofte så langt at bukken dør en smertefull død. det kan bli veldig tungt å gå rundt med dette på hode etterhvert da det ikke gir deg med å vokse. og ofte vokser geviret ned i øyne og inn i øyne og gjør dyret blindt. det kan skyldes genefeil eller testikkelfeil som gjør at det blir sånn.

har selv sett en 4 takker råbukk som ikke klarte å slippe geviret fra året før, så kom det opp nytt på samme sted året etter og da ble den faktisk 9eller 10 takker.

 

 

lars

Link to comment
Share on other sites

Jakter på samme terrenget i år som i fjor. I fjor observerte jeg flere rådyr på dyrket mark på ca 200 meters hold, og som løp inn i skogen ca nord fra jordet. På mandag var jeg ute og trasket i området for å se etter spor, men kunne ikke se noe spesielt. Så også etter en egnet posteringsplass, men skulle gjerne hatt noen tips her. Terrenget kan beskrives som relativt tett skog, men enkelte områder er det "stier" som jeg får inntrykk av at var det som kalles "dyretråkk" (?). Satt opp et viltkamera og en saltstein her rett ved stien. Stien ligger i samme retning som rådyrene løp da de løp over jordet og inn i skogen.

 

Dette er antagelig et ganske vanskelig spørsmål, men hvor ville du postert i et sånt tilfelle?

 

- relativt tettpakket skog uten særlige høydeforskjeller åpne plasser.

- vet om andre og mer åpne områder ikke så langt unna oven nevnte plass, men på disse områdene har jeg ikke observert dyr tidligere. I nærheten av det jordet har jeg sett dyrene opptil 3-4 ganger.

 

Planen er å reise opp 9 august, men burde jeg evt. reise opp før for å rydde litt i område, skape større plass i nærheten av saltsteinen?

 

Beklager et uoversiktlig, upresist og generelt faktum, men er helt fersk i gamet og da er det jo her man søker en hjelpende hånd ;) Jeg jakter med en tikka t3 308 og har en 2,5-10 zeiss classic diavari.

Link to comment
Share on other sites

Under hjortetellinga i mars/april såg vi en del rådyr. De siste par månendene har vi sett lite. Naboen såg ei gaupe oppunder skogkanten i forrige uke. Mulig det kan være litt av forklaringa. Det går en bukk og ei geit her. Men det er alt vi ser. Fra 8-11 dyr og ned til disse to er en dramatisk nedgang. Observert en kalv for en måned siden. Ikke sett siden.

Har tre viltkamera oppe for å fange opp rådyr. Ikke noe å se.

Da er det ikke på måfå jeg har satt de opp....

Link to comment
Share on other sites

Klar som f...., var ute en tur med Petiten og kikket over terrengene i går, på viltkamera har jeg registrert fire brukbare bukker, men jeg ville sjekke litt i andre områder. Gikk i høyt gress på et hugstfelt da det begynte å brake, plutselig kom en stor sekstagger hoppende rett på meg og hunden. Den må nok ha feilberegnet hvor vi kom fra, men bråsnudde et par meter fra meg og Bella.

 

Bikja gikk opp på to bein og loset i falsett mens hun gikk på to bein rundt i gresset. Bukken stoppet i skogbrynet og bjeffet. Det ble en skikkelig tenning for meg og hunden. Bare synd hunden må vente litt lenger en meg med å slippe til.

 

Var ute med ryddesag og ryddet litt et par steder for et par dager siden. Rydder noen smygestier og noen skuddsektorer, men er forsiktig med å ta for mye. Da skifter gjerne rådyret sti til en som går mer i dekning.

 

Så godt med skrapegroper, feiemerker og spor. Så nå blir det mange søvnløse netter mens jeg ligger og vurderer strategi på åpningsdagen. Hvor begynner jeg hvis det blåser fra nord? Skal jeg gjøre som i fjor som ga suksess etter et par timer, skal jeg prøve noe nytt.... Sån går miuttene og timene frem til premieren.

Link to comment
Share on other sites

Eystein..høres ut som du hadde en fin tur i terrenget..en sekstaker rett i fanget er ikke hverdagskost..var nok morro.

 

Jeg skulle også ha ryddet noen flere poster men er også redd det er litt seint no, så bare og håpe jeg ikke mister noen sjanser på grunn av det :)

 

Var også ute en tur i går..bra liv i skogen nå. Så 5 rådyr hvor denne på bildet var den eneste bukken av de. Tror muligens det er en 4 tagger..håper på å få sett den bedre før jakta starter.

 

DSC_0513.jpg

Link to comment
Share on other sites

heisann folkens. er veldi klar for bukkejakta nå! hang opp slikkesteiner og viltkamera i vår.. mn har ennå ikke fått noe dyr på steinen der jeg har hatt kameraet.. men har funnet feiemerker ikke langt i fra de to steinene jeg hang opp,dette er to forskjellige plasser..men ikke særli færske feiemerker...så jeg begynner å bli motløs nå....!! men da jeg var ute å skjekket kameraet nå så såg jeg en sti med både rådyr og elgespor 20m fra steinen og 5m fra det ene feiemerket.. så jeg flyttet heller kameraet bort til den stien.. håper å få noen bilder av en bukk nå,så jeg får motet tilbake..

 

har foresten et dovrefjell viltkamera.. magasinet selger det for 999 kr.. noen andre som har det kameraet og er fornøyd med det?

Link to comment
Share on other sites

Ny oppdatering 29.07.2012

 

Fikk en ide her om dagen akkurat idet jeg var på vei ut av postkontoret.

Dere har sikkert sett at posten har et "streksystem" i dørkarmen for å måle høyden på litt for "griske kunder"

Da slo det meg at dette streksystemet må det da gå an og overføre til foringsautomaten, for å kunne måle litt mer eksakt høyde på bukkehønna. Som sagt, så gjort. Lagde en sjablong med centimeter tykke streker. Vips fredig sprøytelakkert foringsautomat.

 

Genialt. Det skal prøves :D

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute etpar turer i terrenget mitt med kamera. Kartlagt noen bukker. Går flere ungbukker og etpar fine,kraftige firetakkere,men denne er vel den fineste i år og lever styggfarlig på tidligmorran den 10.august!! :D

 

Den har revir i et område hvor det har vært ei geit som har hatt tilhold i flere år. Det er oppi noen hauger(kulturlandskap) hvor det er en åker som ligger brakk.Skikkelig urte-eng, omkranset av tett løvskog. Ikke nok med at han har gammelgeita, men ei ung jomfrugeit har tilhold på samme plass. Antagelig avkom av gammelgeita i.o.m at hun godtar denne ung-geita i "sitt område"

 

Denne bukken har jeg observert tidligere. De siste fire åra faktisk. Første gang jeg så den var den en spissbukk med utrolig lange,tynne og spisse pigger (En mördare som svenskene sier) så har den gått stegene etterhvert og nå er den en pen 6-takker. Ganske lange gevirstenger, men er usikker på hvor massiv den er.

 

Litt dunkle bilder,men de er tatt på over 100 mtr med telelinse og hadde ikke med stativ. Satser på å få skarpe fine bilder av den 10.august ;)

IMG_9673.jpg

IMG_9684.jpg

IMG_9699.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei! jeg har satt opp salt stein og viltkamera i terenget mitt og har hatt bra me trafikk de to første ukene, men denne uka har elgen vert der nesten vert døgn og da har rådyra holdt seg unna. Noen som veit om rådyra trekker unna når det er mye elg trafikk på salt stein?

Link to comment
Share on other sites

hewi, prohunter15 og jone 83......flotte bilder av MEGET bra bukker.

 

Et par av de bukka der kvalifiserer til edelt metall i en eller annen farge.

 

Må gi oss tilbakemelding i form av tekst og helst bilde da, om og evt når det skjer noe.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute å kjørt noen kvelder, og har sett veldig bra med både elg og rådyr. Fikk filmet denne flotte bukken, og vi har også sett flere flotte bukker. Kan virke som rådyrstammen har tatt seg veldig opp :)

 

1240562.jpeg

 

1240564.jpeg

 

Klar medaljebukk!!!! Heldiggris,håper du får den med breidsida til på premieredagen, lukke til

Link to comment
Share on other sites

hewi, prohunter15 og jone 83......flotte bilder av MEGET bra bukker.

 

Et par av de bukka der kvalifiserer til edelt metall i en eller annen farge.

 

Må gi oss tilbakemelding i form av tekst og helst bilde da, om og evt når det skjer noe.

Lykke til.

 

Blir rapport å få etterhvert;) Håper det ihvertfall......."skal vel ikke selge skinnet før bukken er skutt....." Hehe.

 

[

Jakter på samme terrenget i år som i fjor. I fjor observerte jeg flere rådyr på dyrket mark på ca 200 meters hold, og som løp inn i skogen ca nord fra jordet. I nærheten av det jordet har jeg sett dyrene opptil 3-4 ganger.

 

Da har du posten du leter etter! TIDLIG morgen og sen kveld ved dette jordet. Så kan du prøve deg fram i tetta etterhvert som du blir bedre kjent. Dyretråkk/stier er også fine å postere ved, finn en plass der du har relativt åpent skuddfelt og kan sitte uten å værstøkke. Hvis det blir for kjedelig å sitte å glane på bark, så kan du smyge forsiktig etter denne stien/tråkket. Litt fort å støkke dyra når en går i tettskogen,men du må regne med noen støkk før du lærer deg terrenget og dyras vaner der å kjenne. For hver tur lærer du noe nytt om både terreng og hvor dyra er på dag og kveldstid. Til slutt sitter du med såpass mye kunnskap om terrenget at taktikken sier seg selv år etter år. :)

 

Lykke til! :)

Link to comment
Share on other sites

Her var det mye flotte bukker gitt!

Håper dere alle lykkes i jakten på de utvalgte :)

 

Her er en bukk jeg fotograferte i går kveld. Har "fulgt med på" denne bukken i et par år.

Og har fått tilgang til jakt i ytterkant av dens revirområde. Hovedreviret ser ut til å være i veldig bebygd område, så jeg får satse i ytterkanten.

I år får det bli denne eller ingen :)

 

Ps. Veldig dårlig billedkvalitet, da alt jeg hadde i bilen var et enkelt kamera og avstanden var stor.

 

Bukk.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...