Jump to content

BUKKEJAKTA 2012


AHL

Recommended Posts

  • Replies 443
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Conibear: Fin bukk og fine bilder :-) Har selv tre døtre som bare er sånn måtelig interessert, men hadde et fint dykk med hun ene i går, i mellom posteringsjaktene :-)

 

Chr

 

Har du bare litt ekstra tolmodighet så går det helt fint å ta de med. Kanskje ta med en eller to om gangen. Min datter er veldig ofte med. De får fine opplevelser og synes det er kjekt å se hva som fåregår og hva du også driver med når du er ute på jakt :)

Link to comment
Share on other sites

Grattis til alle som har skutt :)

 

Selv ikke fått noe enda, bukken er på mms kamera 10 m på utsiden av jordet men vil ikke innpå. Lokken er prøvd men vil ikke... Tok piss fra en annen bukk idag på flaske så lurer på om noen har erfaring med å bruke dette? Å noen som har erfaring med en kunstig rådyr figur etter bukk?

Link to comment
Share on other sites

Ja da har jeg endelig tid til å fortelle litt utfyllende om mitt første rådyr/bukkefall.

 

Etter å ha hatt stang ut på morran den 10'ende så ville jeg prøve igjen på kvelden. Kl 19:00 satt jeg klar på post. Full løvkamo dress satt jeg meg blandt noen høye tistler i kanten mellom kornåkeren og enga. Kl 21:00 så jeg to små spisser stikke opp på andre siden av haugen jeg posterte mot.

Litt om litt kom bukken til syne på toppen av haugen. Og det var den store jeg hadde sett der tidligere.

Da bukken bare ville vise frem hodet sitt begynte jeg å bli litt utolmodig, så jeg brukte demmelfløyta.

Den eneste reaksjonen fra bukken var to ører som peilet seg inn mot lyden, men ellers ingen interesse. *frustrert*

Etter 15min forsvant han bak haugen igjen og jeg tok generalavgjørelsen av å snike meg inn til skuddsjangs. Etter 30m med halvegs kryping og halvegs gåing i det lange gresset poppa han plutselig hodet opp og satte øynene i meg. Stiv av skrekk for at han skulle bli skremt frøys jeg alle bevegelser, men nå var han mistenksom. Begynte å brøle mens han fortsatte å se på meg... Denne standoff'en varte i (en evighet i mitt sinn) rundt 5-7min...

Til slutt snudde bukken litt på hodet og jeg sank så sammen ned i gresset.

Bukken fortsatte å brøle og var nå urolig, den beveget seg litt, brøla og gikk litt igjen. Når hodet hans var skjult av gresset på haugen snek jeg meg lenger opp på den samme haugen.

Hadde nå sneket 100m og var straks på toppen mens bukken holdt på å brøle og sprette rundt på andre siden.

Når jeg ikke kunne bevege meg mer, da hodet til bukken fungerte som en radar i min posisjon vendte bukken rundt og ned på min høyre side. Jeg så da at jeg ville få bukken i klar sikt om 30m og satt meg klar i knestående med stoneypoint godt planta i bakken. Bukken kom som bestillt og blei stoppet da jeg plystra på den.

 

85grn Nosler Partition kula fant fort frem til hjertet fra .243win VTR'en min. Bukken sakk sammen og løp 50m ut i en havreåker fra enga før den gikk rett på trynet og blei liggende. Min første bukk var nå et faktum...

Skuddet gikk 21:35 (ringte fattern 21:41). Så etter en halv time med høy puls og indianer sniking på høyt nivå gikk alt som det skulle.

Et prektig 6takker gevir med noe av den flotteste perlinga jeg har sett. Denne skal inn til poeng vurdering. :)

 

536c096d-a46d-3661.jpg

536c096d-a482-6c2f.jpg

536c096d-a4b1-0615.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da datt det jaggu en bukk på morran idag. :D

 

Kom fram til jordet jeg skulle sitte ved rundt 04.20 tiden, og får umiddelbart øye på rådyr på jordet. Smyger meg fram og ser at dette er geit med 2 killinger, alltid like flott å se ;)

Tenkte at her er det en bukk i nærheten! Sitter til 06.00 tiden uten å se snurten av no bukk. Tar opp Demmel fløyta og prøver alt som er av toner og kall, men fortsatt helt dødt, og gir myggen god tid til å feite seg opp.

 

Siden det er en liten del av jordet jeg ikke ser, velger jeg å smyge meg sakte i kanten i tilfelle de ligger og drar seg akkurat der. Krysser jordet og da kommer bukken trampende inne fra skogen og ut mot meg. Siden jeg står helt i jordekanten og har på meg full X3M1 drakt, ser den ikke at det er et menneske på 3m (!). Vi har en stirrekonkurranse, før den stikker tilbake i full fart.

 

Sa noen gloser for meg selv, da jeg tenkte at nå røk den sjansen og. Plutselig kommer den tilbake, fortsatt sinna på den som bråker i reviret hans. Denne gangen hopper han ut på jordet for å finne ut hva dette er for noe. Jeg har nå rifla til skuldra og sikter mens bukken, merkelig nok, bare går på 10m og ser på meg. Skuddet går, utras på 30m før den segner om. 5-tagger.

 

Vanvittig spennende øyeblikk, og utrolig merkelig vil jeg si. Dette viser jo at lokkinga faktisk fungerer og denne var tydelig irritert på inntrengeren. Må også rose X3M1 kamuflasjen så høyt som mulig. Hadde ikke fått bukken uten den idag! :) Ble langt det her, men var en syk opplevelse som jeg ville dele ;)

 

mj3acp.jpgsyw8xt.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer, Marius! :D Lange innlegg er bra, fyldige historier. For min egen del har det bare gått rett i dass så langt, men vi er enda bare på dag 2. Har hatt 3 sjanser på 3 år med bukkejakt, fortsatt uten fangt. Ut igjen om noen timer få noen timer på puta først.

 

Og stor gratulasjon til deg Dusty, innlegget dit blåste fyr i bukke gløden som holdt på å slokna litt! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Kan aldersbestemmelse etter tenna av hjort overføres direkte til aldersbestemmelse av rådyr? Det står en rimelig enkel "oppskrift" her.

 

Problemet mitt er at jeg kun har overkjeven tilgjengelig, underkjeven er gravd ned sammen med innvoller ol., men i oppskrifta står det at 2 1/2-åringer har tre hvite og uslitte tenner fremst i underkjeven. Bukken min hadde tre slike tenner i overkjeven. Kan jeg da konkludere med at det var en 2 1/2-åring? Eller er det en 1 1/2-åring som jeg antok tidligere?

 

2lvee5c.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle som har fått bukk!

 

Kom hjem fra en liten ferietur i ettermiddag. Slo plen, la unger og dro ut for å se etter bukk. Satt i et tårn ei stund, men ikke noe å se. Bytta plass. Det kom innpå en bukk ca. kl. 22. Den beitet et stykke oppi bakken. Ordnet meg med godt anlegg og la kula skrått inn bak bog og ut over bog. Bukken gikk rett ned. Godt å slippe stresset med å stå opp tidlig i morgen. :D

Slaktet ble veldig fint. Woodleigh skuffer ikke. Ikke Tikka M55 med Swaro heller :wink:

IMGn_2678.jpg

Link to comment
Share on other sites

Endelig blei det bukk... postet mye på ett jordet siden fredag men ikke sett bukken annet enn på kamera. Reiste til ett av dem andre terrengene jeg leier å resultatet blei en spissbukk å liten 5-6 tagger. Begge kom på lokk, skutt på 70 m å 200m.

 

17eqfa.jpg

 

jkzqft.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer Stian. Veldig bra. Ikke ofte en opplever 2 bukker i en smell for å si det slik.

Til dere adre som har felt bukk......gratulerer også til dere. Flotte historier og bilder.

 

Et par av bukka er orntli voksne karer. Må få de bedømt, når dere kommer så langt.

 

Har en orntli voksen staselig kar på gang selv, men har ikke fått draget på'n enda.

 

Lykke til videre og skitt jakt.

Link to comment
Share on other sites

ble en 6 tagger på meg også, var ute på 10 august. klokka 4 :) så 2 bukker og ei geit, men ble ingenting. dro på jobb kvart på 7 :) kom hjem fra jobb, og var på post klokka 6. satt i 3 timer på først post, tok å dro en gang i fløyta da kommer rådyr geita på 10 meter i fult sprang, Utrolig moro !! også flyttet jeg meg på ei stor hogst flate, satt å lura der i 1 time, så en liten spiss bukk, også satt jeg med ned på et mindre jorde, som jeg tok 2 blås med fløya da kom rådyr geita 'med' 3 rådyr killinger etter seg ! vanvittig moro å se, hadde dem på 50 meter ! også siste post satt jeg bare å lura ved jorde kanten. da kommer rådyr bukken og geita fram etter 20 min ca.. SÅ HELT RÅ OPPLEVELSE PÅ EN DAG ! så rådyr skallen ligger å koker i kjelen nå ! :) blir spennende med ny hund i høst ! mye fine bukker her, shit jakt videre folkens ! :D

Link to comment
Share on other sites

Takk AHL! Fint at folk likte innlegget... Følte mitt første bukkefall måtte deles med dere andre. Har kokt skallen og veid den nå etter kapping og den veier 490gram. Gj.snittet på lengden av stengene er 25,25cm. Og da er jeg foreløpig langt innenfor gullkravet slik jeg regner på det?!

536c096d-8c01-6306.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk AHL! Fint at folk likte innlegget... Følte mitt første bukkefall måtte deles med dere andre. Har kokt skallen og veid den nå etter kapping og den veier 490gram. Gj.snittet på lengden av stengene er 25,25cm. Og da er jeg foreløpig langt innenfor gullkravet slik jeg regner på det?!

536c096d-8c01-6306.jpg

 

Litt vanskelig å si hvor mye det vil veie etter at det har tørka, men du ligger så absolutt godt an til gull. Selv har jeg en bukk som veide over 500 gram etter koking, og den kom ned i 428 gram når jeg fikk den bedømt. Den hadde en gjennomsnittlig stanglengde på 25,8, og den fikk 18 skjønnhetspoeng av 23. Det ga meg 137,9 poeng og gull. Din veier nå 490 gram. 490 g x 0,25 gir deg 122,5 poeng, pluss 25,25 cm x 0,5 gir deg 12,6, og allerede da er du innafor gullkravet. Det er et fint trofè, så du vil nok få rundt 18 poeng på skjønnhet også. Men som sagt, den vil bli lettere. Tipper du får mellom 130 og 140 poeng.

Link to comment
Share on other sites

Takk for fin utredning. Var slik jeg regnet også, så da blir det spennende å se hvor mye det veier om 3mnd. :) Medalje eller ikke så er det ett av de peneste gevirene jeg har sett på lenge og jeg har slått fatter'n en høy gang. Så da er jeg mer enn fornøyd jeg! ;)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle som har fått bukk.

 

Ble en helt grei 5 tagger på meg i går 11. august kl. 21.30

Stengene er 26 cm høye, vidde 14,7 cm, godt sammenvokste rosenkranser.

 

Og lykke til dere som fortsatt jakter....stå på folkens.

Bukkejakt er herlig :-)

 

normal_Bukk2012RL.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sist jeg var innom tråden, var det for å sukke litt over at det var stille i skauen der jeg har vært. I dag løsnet det.

 

Selv om det ikke akkurat begynte bra... Parkerte bilen litt unna jordekanten jeg og 9-åringen min skulle poste. Satte i sluttstykket og skulle lade, men fikk pinadø ikke sluttstykket helt inn. Noe hadde tydeligvis skjedd med det i hanskerommet. I dårlig lys, halv fem, begynte jeg å plundre med dritten, og klarte å demontere hele sluttstykket, uten å miste noe, bortsett fra humøret. Men fikk det til til slutt.

 

Da vi kom til post var det helt vindstille og sånn ca en million knott. Hadde ikke nubbesjanse til å sitte. Vi dro oss til vei igjen og bestemte oss for å smyge litt når vi først var kommet oss opp og ut så tidlig.

 

Det ble en flott liten runde, og litt over halvveis satte vi oss ned for å lokke. Knotten kom til, men vi orket i fem minutter, før vi smøg oss litt videre. Like ved så vi en skikkelig herjet busk, og jeg sa til sønnen at her et sted må det være en bukk. Ti meters gange etterpå var jeg opptatt med å finne veien over en litt dyp bekk idet sønnen min prikker meg relativt febrilsk i siden og visker - der er rådyrbukken! Den var tydelig på vei for å sjekke lokkelydene.

 

Børsa kom lynraskt av skuldra og en sveip med siktet for å bekrefte gevirene, og skuddet gikk. Bukken tegnet klassisk med et voldsomt kast, og far og sønn strålte mot hverandre. Dette var i boks!

 

Det ble en liten leterunde, selv om det lå en relativt stor lungebit på skuddstedet, men ti meter unna fant guttungen den. Det uttrykket og smilet var virkelig selve symbolet på jaktlykke. Det vil jeg nok aldri glemme. Etter noen seiersdanser og jubelrop, ble bukken vommet og fraktet til mine foreldre. Som selvfølgelig måtte vekkes så de fikk se.

 

Endelig fikk sønnen min drømmen oppfylt om å "være med når det smeller". Han var til og med den som så bukken først, og fikk se hele opplevelsen "som på jaktfilm". En stor dag i våre liv.

 

Ps! Dere får klare dere med bilde av bukken, da jeg og ekskona er forholdsvis restriktive med å legge ut bilder av barna på nettet...

 

539104_10151025640261687_499233170_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har hatt 3 turer ute nå, og har hatt tak i 4 bukker! En stor 4 takker, en 5 takker og 2 6 takkere. Men det som forundrer meg er at alle disse bukkene er innenfor ett område på ca 300mål og den ene store 6 takkeren og en forholdsvis stor 5 takker er sett med kun 100m mellomrom, beitende i skogen, lurer nesten på om de har sluttet fred å driter i å ha revir :P Den ene holder til på et jorde de andre i skogen. Føler ikke de kommer på lokken men at jeg sitter riktig å ser de på beitet. Er brunsten på hell her tro? Men får ut å kikke etter den ene 6 takkeren igjen i kveld.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Lokket inn en spissbukk i kveld, perfekt for fryseren og den eneste bukken jeg har sett så langt. Dessverre vær og synsstøkket jeg den voldsomt da den kom snikende bakfra.

 

Er det noen som har erfaring med at man kan lokke inn samme bukk flere ganger, til tross for støkk? Er det best å vente noen dager før jeg prøver igjen?

Link to comment
Share on other sites

Endelig fikk jeg bukken!!!

Fikk den i går morgen i 05:20 tiden :D

Snek meg inn til post og når jeg hadde 40 meter igjen til post, så var det noe som raslet og løp 30 meter lenger fremme. Og litt etterpå så var det et rådyr som brølte 150 meter til venstre for meg, så jeg fortsatte og snike meg til post for og få oversikt. Og da jeg hadde sneket med 30 nye meter hører jeg det brøle på høyresiden min. Jeg snur meg og der står det en bukk med bisia til på 30 meter :D

 

http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... permPage=1" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Ble en bukk til i går kveld, en 5 takker på vei over i alderdommen. Skjøt også på en bukk til på fredagskvelden, den datt men reiste seg igjen og forsvant og ble ikke funnet igjen etter ettersøk med hund, så jeg får håpe den lever videre uten for store skader.

IMAG0112_%28Kopia%29.jpg

IMAG0113_%28Kopia%29.jpg

Koker helgas fangst.

IMAG0114_%28Kopia%29.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har hatt litt uflaks i år. Ble veldig overrasket da en fremmed jeger dukket opp på terrenget mitt og fortalte at han hadde dette området. Han fortalte at han akkurat hadde klart å lokke en bukk til seg uten at han skjøt den. Han har også gjort en del forhåndslokking og spaning på området før jakte med blant annet prøvelokking. Da jeg fortalte at han var på feil sted, sa han han at dette visste han ikke. Litt rart når jeg har området på fjerde året nå. To år på rad har jeg fått bukk de første dagene. Jeg har sjekket med tilbyder som påstår at de ikke har solgt han kort der, men på et annet område.

Veldig kjedelig for meg som ikke har sett snurten av noe bukk i starten av jakta dette året.

Litt skummelt at andre jegere befinner seg der uten at jeg vet det også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...