Jump to content

BUKKEJAKTA 2012


AHL

Recommended Posts

  • Replies 443
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Oioioi, for en kveld!

 

7 kvelder med venting var det som skulle til. Mitt første rådyr er et faktum :D 6 tagger, hvorav en var knekt av. Hva sier reglene om slikt? Jeg er totalt uvitende på pelsdyrfronten da jeg kun har skutt fugl før. 14 kilo slaktevekt. Brukbart skritt opp fra min største gås på 5kilo +/- :D

 

Nå hadde jeg sett bukken 2 kvelder tidligere, men å skyte på 150m med enkeltfots skytestokk er ingenting for meg enn så lenge. Så da var det bare en ting å gjøre, ompostering. Satt meg slik at jeg fikk den på 40m da den kom ut av skogen. Stilte seg straks opp med breisia til og det hele var over på 30 sekunder fra jeg hørte det raslet i buskene inne i skogkanten, til skuddet hadde gått.

Den måtte selvfølgelig rase inn i skogen og nedover lia slik at jeg fikk all verdens tanker i hodet. "Heregud, hadde den egentlig horn?!!" "hva om jeg hadde sett feil", "traff jeg egentlig godt?", "nå må jeg fan meg ringe etter hund, neiogneiognei".

Utrolig hva man kan få seg til å tenke gitt. Skremte jo dritten av meg selv der jeg for etter inn i skogen. Etter 10min leiting(føltes som 10 timer) så gikk jeg meg på den. 50-60 meter fra skuddplassen. Hvordan den kom seg dit med et hjerte i skikkelig Bjørn Afzelius-stil var godt gjort.

 

LYKKE!

 

Med kun utvomming av fugl og hare på samvittigheten var jeg milt sagt spent på etterarbeidet. Sett "det ville kjøttet" 300 ganger for å være forberedt på dette, men ble jaggu usikker når bukken lå der. Men nå er den vomma ut og flådd etter beste evne. Det ble litt av en kveld gitt.

 

 

Hvordan går jeg frem om jeg vil ta vare på gevir + evt skalle? Noen som gidder slenge over noen tips og trix, evt linke til en tråd om temaet. Det er sikkert laget 10stk fra før, men jeg har ikke tid til å søke opp da vekkerklokka ringer om 3 timer. Blir nok en trøtt, men lykkelig mann på jobb i morgen.

 

386863_10152063365380114_1709184634_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

grattis med første hjortevilt. når man ikke tenker etter skudd mot hjortevilt, er man blitt følelsesløs og bør vurdere å slutte - en helt normal reaksjon :D

 

ligger link lenger ned på siden her "storviltjakt" - eller søk på preparering av rådyrskalle

http://bukkeopsats.dk/" target="_blank - kan brukes for å sjekke om valør er innen rekkevidde... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Etter en litt treg start kom bukkejakta ordentlig igang idag. Jeg har vært ute 4 ganger før i høst - sett geiter, geiter, geiter - og to forskjellige bukker. Og enda flere geiter.

Den ene bukken stor og fin, men på et litt vanskelig sted, og ØKH var vel begynt å kommentere om det egentlig var jakt jeg drev med når jeg alltid kom tomhendt hjem :oops: Den andre har vært på eller i nærheten av to jorder, et med havre, og et med gulrot. En liten kar, og jeg ar siktet på ham før, men på 350m hold stående så var det ikke noe mye mer jeg oppnådde enn å se på. Knekke Butler Creeken klarte jeg derimot fint. Hevet opp rifla idet han "fersket" meg inne i skogen har jeg også gjort.

 

På plass ekstra tidlig for å se etter hjort, fikk jeg studere to geiter som beitet havre i hver sin retning, og jeg satt og sløvet verre, da et rutinescan avslørte et rådyr øverst på gulrotjordet. Langt - og Leicaen avslørte ikke noen horn. Jeg satt og koste meg med kaffe og var igrunn blitt vant til å se dyr på nært hold, og denne var jo omtrent på andre sida av jorda, så det var ikke noe å stresse med.

 

Fant ut at jeg skulle ta bilde av den gjennom kikkertsiktet, i beste Roe-stil. Den så tross alt ut som en regelrett Zeiss-reklame der den gikk og åt gulrot i morrasola. Men vent...

 

Den SER jo ut som en bukk, den gikk med ræva til, og bukke og geiter ser forskjellige ut.

 

Ned bak rifla og opp med forstørrelsen,

23ab82c4.jpg

Sauer 200STR, 40cm pipe i 308, 6-24x56 Zeiss DV,

 

Jeg ålte meg mer rett bak rifla, jiglet tofoten litt stødigere og fikk kom meg igrunnen inn ien svært stødig stilling - presisjonsmessig nesten på BR-nivå kjentes det som, selv om venstrebeinet lå på den glatte fjellduken. Men den stod/gikk med ræva til. Ruslet sakte og ubesværet, og åt gulrot - skadedyret, stylterotta, som ØKH kaller dem. Opp med hodet, ned med hodet for å spise, osv., trippelsjekket at den har horn...

Etter en liten evighet vinkler den svakt mot høyre, nærmere 45grader, jeg ville ha den bredside av hensyn til slaktet, men dette tok tid, og snart kommer den til enden av jordet. Det er 235m langt, men den har vel nesten 50m igjen tipper jeg - vrir på 4 klikk (175m). Den kommer aldri bredside... Utålmodigheten tar overhånd, jeg vrir meg godt inn i rifla, slapper av, puster ut, finner et punkt så langt bak på høyresida som jeg tør av hensyn til invollene - og klemmer ferdig. Den detter rett ned, og ruller rundt med beina i været, spreller i 4-5 sekunder. Så er det slutt

 

Er vel ikke noe premiegevir, og så på et jorde... 8)

efdc489c.jpg

 

23c4c275.jpg

 

Kula hadde gått inn 15cm bak høyre skulder, knust 3-4 rygghvirvler og pulverisert halvparten av lungene, og gått ut like foran venstre skulder. Berger 155gr Hunting VLD

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kan være, fi nhøyde og symetri, men veldig vanskelig å si utifra bilde siden en ikke får inntrykk av tykkelse på stengene, Da må du ta et bilde som viser geviret litt nærmere og kanskje litt skråt slik at en kan se hel heten. Men en flott bukk uansett :D Gratulerer

Link to comment
Share on other sites

Ikveld datt det omsider en bukk i forbindelse med postering etter hjort. Satt langt inne i år gitt...

Felte ikke den store jeg fikk tatt bilder av før jakta,da den ikke har vist seg etter 10 august, og nå var jeg lei av å vente. Sparer den til neste år, da er den sikkert enda større :D Håper bare det blir bedre jaktvær i førsteuka 2013 og ikke styrtregn og tett tåke som i år.

Bukken som datt ikveld var en femtakker. På den ene sida var det tre pigger som en ordinær sekser, mens på den andre sida var gevirstanga litt spinklere og hadde bare to pigger. Den hadde dessuten en byll på størrelse med en tennisball i selve skinnet på høyre side rett foran bakfoten ( i pelsen på mage) Sikkert en betennelse av noe slag.Den var full av gul puss..Er vel årsak til den ujevne gevirveksten. Kanskje greit å få tatt ut denne bukken før vinteren, men den så frisk og rask ut og var i ellers god kondisjon.

 

Bilder kommer litt senere.

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Etter 10 turer ble det endelig klaff med bukkejakta..

 

ble en spontan tur i kveld.Fikk beskjed av kona at jeg måtte bare dra ut en tur etter bukken om jeg ville.Ankom parkering ganske seint 18 45.bestemte meg får og prøve et jorde 500 meter unna hvor jeg har sett dyr tidligere i høst.Etter 40 meter støkker jeg to elger som stikker i den retningen jeg skal,men satser på at eventuelle dyr ikke skal støkkes.Da jeg kommer frem til jorde jeg skal sitte går det 15 minutter så kommer det ei rådyrgeit og begynner og beite.Noen minutter senere blir jeg var ei bevegelse i skogkanten til høyre for meg.Jeg kan se at det er en bukk som kommer utpå jorde ikke den aller største men "bukk er bukk" i mine øyner.Der jeg sitter er det en del or og bjørkkjerr så det er umulig og få skutt.Jeg trekker meg tilbake og finner ny posisjon 50 meter til venstre oppå en kolle.Bukken står på ca 140 meter når jeg lar en 62 grains Fusion forlate løpet. En dempet smell høres etterfulgt av et klask. Bukken spretter til værs og løper 30 meter.Når jeg kommer frem ser jeg en fin spissbukk felt med en pent skudd.

Link to comment
Share on other sites

Fin 6-tagger på vei mot retur, solide rosenkranser og ca 1,5 ørehøyde på geviret...jeg ville tippe bronse, men jeg tror det vil avhenge av hvor tette/tunge stengene er. Jeg er redd du må vente 3 mnd på svaret, men du vil få en indikasjon etter at du har kokt og skrapt skallen samt fjernet underkjeven

 

Hel fersk skalle bør veie bortimot 470 g hvis det skal holde til bronse.

Det er uansett et fint jaktminne :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Gratulerer til de som har fått medalje på bukkene siden fra høsten 2012.

Dusty sin bukk var råflott, synd skallen var kappet før måling. Kanskje hadde du fått enda noen poeng med hel skalle !

 

Sven Stenbrenden (NJFF) bedømte min og SNØA66 sine bukker fra i høst i går.

SNØA66 fikk 124 poeng og sølv på sin bukk, og jeg fikk 109 poeng og bronse på min.

Begge bukkene skutt i Heradsbygd, søndre Elverum (Hedmark).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...