Jump to content

POD: Ikke behovsprøving på de 6


Doppelganger

Recommended Posts

[Moderator må gjerne legge denne inn i en av de eksiterende trådene om ny våpenforskrift]

 

Link

[17.07.08 10:51 Politidirektoratet]

 

Jaktvåpengarderobe i ny våpenforskrift

 

Politidirektoratet har merket seg at det blant jegere har vært en del usikkerhet rundt forståelsen av §12 i den nye våpenforskriften.

 

Den nye våpenforskriften gir jegere innført i Jegerregisteret rett til å erverve inntil seks jaktvåpen uten nærmere behovsvurdering.

 

Bestemmelsen gjelder seks komplette våpen. Dersom en eller flere av disse våpnene er systemrifler, vil ekstra pipe i nytt kaliber regnes som våpendel og dermed kunne erverves uten å gjelde som våpen i garderoben. En systemrifle er en rifle hvor jegeren enkelt kan bytte kaliber, slik at rifla kan benyttes til flere formål. Det er ikke begrensninger i antall systemrifler som kan erverves innenfor jaktvåpengarderobens begrensninger. Det er opp til jegeren selv å velge hvilke seks våpen som ønskes ervervet innenfor jaktvåpengarderoben, forutsatt at våpnene er tillatt brukt til jakt.

 

Hensikten med denne bestemmelsen er å legge til rette for en mest mulig lik behandling av jegere over hele landet som søker om skytevåpen til jakt. Den erstatter en tidligere praksis hvor søkeren måtte dokumentere behov dersom det ble søkt om flere jaktrifler i kalibre tillatt brukt til samme formål.

 

Edit: skri ve leif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Akkurat. Javel da ser det i alle fall ut som om Osloborgere kan få det litt lettere. :mrgreen:

Det er jo av interesse å se at begrepet Jaktgarderobe nå plutselig dukker opp igjen.

Jeg har en følelse av at det vil dukke opp noen flere av disse pressiseringene etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Dette var godt å høre. Håper de nå tar til fornuft og øker antallet til 8 våpen. Da kan jeg i praksis leve med den nye forskriften.

Er en del prinispielle diskusjoner igjen men de bør tas på et høyere plan, våpenloven.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat. Javel da ser det i alle fall ut som om Osloborgere kan få det litt lettere.

Enig, men jeg vil gjerne høre erfaringer fra kammeretbrukere som søker om erverv av mer enn ett jaktvåpen i Oslo nå til høsten. Hvis jegere tillates en jaktvåpengarderobe på seks våpen, blir det (litt) lettere å bo i denne byen.

Link to comment
Share on other sites

:) Er dette ene og alene takket være NJFFs brev til Justisministeren? Og påfølgende oppfølging av NTB?

I så fall er det kanskje verdt å gå igjennom forskriften og ta for seg de punktene som vi vil ha en

fornuftsendring på?

Kan det hende at Norsk Våpeneierforbund også kan bidra til at vi får en GOD våpenlov her i landet?

En våpenlov som håndheves likt i hele landet, og som ikke mistenkliggjør oss som har en plettfri vandel?

:D Nå ser jeg litt lysere på denne saken!

Link to comment
Share on other sites

Og et systemrifle er alle rifler du kan bytte pipe i? Med kassenøkkel og pipestikke er det meste mulig.

 

Ja det er det jeg tenkte på.... Sitter med pipestikke og kasse nøkkel til mei rem 700.... :D

så det er jo ikke så gale da.. vist man kan ha 6 kasser å bytte på,,,,

 

 

 

 

Guffen

Link to comment
Share on other sites

Nei, nhd, det bør de ikke. Om ikke direktorat eller departement evner eller klarer å informere godt nok, forholder folk seg til det som står skrevet. jeg synes ikke det på noen måte er kritikkverdig.

 

Også jeg som levde i villfarelsen om at den nye forskriften skulle bearbeides på en slik måte at behovet for rundskriv ble drastisk redusert. Jaja - ny rundskrivsrunde, med andre ord.

Link to comment
Share on other sites

:) Kanskje du KydeX eller Cardinal kan lage litt tekst om hvordan dette BØR presiseres?

Hva bør en sette som fornuftige grenser / regler? (Jeg har ikke fått satt meg godt nok inn i alle forskriftene enda, så unnskyld hvis jeg skriver noe dumt.) Det kan være greit for oss alle å få fornuftige

vinklinger på saken!

Link to comment
Share on other sites

Interessant, men det gir dessverre som nevnt over fortsatt rom for spørsmål/tolkninger.

 

Slik jeg leser dette skal det normalt maksimalt kunne være 6 komplette skytbare våpen i skapet til enhver tid. Om man kan skifte pipe på disse selv, det være seg raskt uten tolker og med en umbrakonøkkel eller noe mer arbeidssomt med tolker og skrustikke (forutsatt at POD da definerer dette som enkelt), så skal dette dermed ikke ha noe å si da flere piper og bolthoder/bolter til samme våpen/kasse regnes som våpendeler.

Det neste er da hagler der man kan ha flere løpssett i forskjellige kaliber både som hagle, kombi og som rifle. Dette leser jeg på samme måte som over at de ekstra løpssettene kan erverves uten noe om og men sålenge samme baskylen brukes.

Skal bli interessant å se hvilken forvaltningspraksis som det legges opp til her.

 

Ellers må jeg si at §19 og 20 meget positive :D

Link to comment
Share on other sites

Kanskje noen av de mest paranoide dommedagsprofetene, som har vært aktive siden fredag, bør gå litt i seg selv?

 

Jeg tror bestemt at du skal vente med å rulle rundt på ryggen og logre med halen på grunn av denne ene presiseringen fra POD.

Videre er jeg overbevist om at de du kaller "paranoide dommedagsprofetene" har et mer realistisk syn på denne saken enn du tydeligvis har.

 

Dette er en materie som har hatt mange år til å etablere seg i de lokale politidistrikt, og jeg er fortsatt redd for at det tar tid før eventuelle positive endringer blir synlige.

Mange saksbehandlere ser på adiministreringen av våpenloven med forskrift og rundskriv som sin egen lille sfære og de skifter nok ikke holdninger sånn over natta.

(ikke paranoid, ikke dommedagsprofet, men realist etter et langt liv)

Link to comment
Share on other sites

Det jeg kommer til å spør om nå, er sikkert helt på jordet, så jeg håper at jeg kan få et raskt å ryddig svar på dette.

Altså, hvordan blir det nå med å søke på våpen? Har kun 1 nå. Siden det ikke trengs noe behovsvurdering, vil det si at jeg går til politiet og sier at jeg skal ha meg et våpen? Eller må jeg søke på vanlig måte?

 

Vil forresten si til alle dem som skrek opp tidlig her, at det er bra at dere gjør dette. Om alle bare skulle tie stille (som meg i denne saken), så ville det vært mye verre enn å sitte i ro uten å gjøre noe som helst.

Link to comment
Share on other sites

Dæven. Dersom POD ser ut til å bruke fornuft, står alt eg har "lært" på SL og Kammeret for fall. Er ingenting hellig lenger??? :D

 

Å kalle folk dommedagsprofeta, eller logre med halen til nokon som helst, vil eg ikkje. Men ingen tvil om at med denne presiseringa er eit særs viktig moment er avgjort, til fordel for oss jegerar. So der fekk nok ikkje dei verste pessimistane rett.

 

Wow, jeg er veldig positivt overrasket. Nå ble det ganske spiselig for meg, med mine behov.

 

Må sei meg einig. Vil påstå at våpenkjøp no er enklare enn før for dei aller fleste jegerar i Noreg. Og det er jo bra.

Link to comment
Share on other sites

POD har alldri brukt hue, eller fornuft som noen velger å kalle det. Pod har fått dette akkurat som de vil. Også ved at Pod kan utferdige rundskriv ettersom behovet melder seg, vil da anta at det kommer rundskriv som hele tiden vil gjøre vår (jegere og skyttere) hverdag vanskeligere mht. våpenbehovet vi har. Hvem skal vurdere behovet og hvilken sjanser tror man at det er for å få løyve til flere en 6 våpen, Politiet kommer til å drive samme praksis som i dag forskjellsbehandling, og selvsagt avhengig av hvor man bor.

Hele forskriften vitner om en enda sterkere politistat en tidligere, er det snart så det er nazitilstander? :evil:

 

Husker tilbake til den gangen våpenloven ble endret, da ble Politiet sure/snurt/furtne for at de ikke fikk det helt som de ville, da var Politistat-tenkingen også meget aktuelt.

Dette provoserer meg.

Blir jeg en farligere våpeneier ved å ha 8-10 ja 20 våpen i forhold til de 6 som forskriften begrenser mitt våpeninnehav til, Politistaten lever i beste velgående. Ikke vanskelig og forstå heller når man ser hvordan politiet agerer i samfunnet vårt. Kan de ikke heller bruke ressursene på å bekjempe våpeninnehavet i det kriminelle miljøet, det er vel der problemet er, men det klarer dem ikke, da er bedre å gjøre livet vårt surt, for det har dem kontroll på. Jeg er irritert.

 

Jeg har av våpen:

- Halvautohagle

- Drilling

- Salongrifle

- Jaktrifle kal 6,5x55

- Jaktrifle kal 7,62

- Jaktrifle kal 375

 

Skal jeg kjøpe meg ei ny rifle må jeg selge en av de jeg har, hvem skal vurdere mitt behov for ei 4 jaktrifle i F.eks kal 416 Rigby?

er ikke jeg god nok til å vurdere mitt eget behov for våpenet, jeg er funnet edruelig og skikket til å ha de andre våpenene, hvor er da problemet, jeg har også FG godkjent våpenskap som det er plass til flere våpen i. Hvor i H...... er logiken?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fint at de presiserer dette, men det viser jo igrunnen hvor ufattelig dårlig jobb de har gjort med forskriften. Hva med å rett og slett skrive dette i forskriften? Passer kanskje dårlig med ostehøvelpolitikken?

 

Disse halvhemelige rundskrivene hører f..en til!

Link to comment
Share on other sites

Fint at de presiserer dette, men det viser jo igrunnen hvor ufattelig dårlig jobb de har gjort med forskriften. Hva med å rett og slett skrive dette i forskriften? Passer kanskje dårlig med ostehøvelpolitikken?

 

Disse halvhemelige rundskrivene hører f..en til!

 

Selvfølgelig kan det ikke stå i forskriften! Da har jo ikke POD mulighet til å reversere seg senere.... :wink::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kanskje noen av de mest paranoide dommedagsprofetene, som har vært aktive siden fredag, bør gå litt i seg selv?

Det var taktiskt riktig av POD å legge frem dette akkurat i dag. Men gjør ikke meg mindre kampvillig i den dårlige behandlingen fra Justisdepartementet av den grunn.

 

Det er forøvrig SVÆRT gledelig at NJFF heller ikke gir seg i denne kampen etter nyhetsmeldingen fra POD.

Link to comment
Share on other sites

For egen del har jeg store problemer med å legge meg på kne vendt mot hovedstaden 5 ganger daglig og fremføre takketaler til POD.

 

Jeg var en av "idiotene" som etterregistrerte gamle våpen.

 

Deriblandt fantes ei gammel Star Baikal 12/70 som er høyst sannsynlig ubrukelig kominert med stålhagl, og den er "låst" til 70mm patroner i ei tid der lengre hylser er blitt vanlig.

 

I tilegg registrerte jeg ei Anscutz 9mm trostehagle som er fullstendig ubrukbar til enhver jaktsammenheng i mine øyne.

Den eies kun som en kurositet.

 

Ergo har 2 av mine 6 muligheter nærmest stilt seg sjakk matt.

 

Jeg kan selge dem, eventuelt plombere, men da er de også fullstendig ødelagt i mine øyne.

 

Star Baikalen ble kjøpt på min 16 års dag for mange 10 år siden, og kan`fungere med de rette patroner, og jeg har vondt for å selge den.

 

Så jeg ser intet godt i presiseringen til POD.

Link to comment
Share on other sites

:D Vi TRENGER en annen forskrift. Å begrense en 'standard' garderobe til 6 våpen er greit nok, men

det må da ikke være 'all verden' å få lov til å utvide antallet til det du selv ønsker... Eventuelt med å

sette strengere krav ved større mengder våpen? For eksempel krav til alarm! (Jeg jobber i den bransjen!)

Eller krav til å låse ned vital våpendel i et annet godkjent våpenskap... (dvs minst to skap.. Gjør det mye værre for en tyv å få med seg godsakene..)

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg svarer på mitt eget spørsmål, men dersom det ikke er behovsprøvning på de 6 våpnene i garderoben betyr det teknisk sett at en kan dersom man ønsker kjøpe 6 stk 22 kal. rifler for å sette det på spissen (ikke at det i seg selv ville vært galt da men :) )?

Link to comment
Share on other sites

:D Vi TRENGER en annen forskrift. Å begrense en 'standard' garderobe til 6 våpen er greit nok, men

det må da ikke være 'all verden' å få lov til å utvide antallet til det du selv ønsker... Eventuelt med å

sette strengere krav ved større mengder våpen? For eksempel krav til alarm! (Jeg jobber i den bransjen!)

Eller krav til å låse ned vital våpendel i et annet godkjent våpenskap... (dvs minst to skap.. Gjør det mye værre for en tyv å få med seg godsakene..)

 

Offf, aslkjasldkdlkppprrrrrrrr!!!!!!! FYDDA...

Det der gjentar du ikke........

Det dreier som å gjøre ting bedre for oss og ikke døtte på noe slikt dritt som koster i bøtter og spann.

Skikkelig sur nå.

Ta aldri med deg den drittjobben inn her igjen......

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen: Neida! Skal ikke dytte på deg noe jeg! Og jeg tenkte KUN sikkerhet i 'bytte'

mot en utvidelse over standardgarderoben på 6 eller 8 våpen som et forslag..

Et ekstra skap for oppbevaring av vital våpendel vil ikke koste så mye ekstra HVIS du har råd

til å eie OVER 6 (8) våpen? Og en alarm er jo en sikkerhet som ikke koster all verden den heller..

Men jeg forstår at unødvendig dyre forslag ikke er velkommne hos mange...

Link to comment
Share on other sites

NJFF ser ut til å gjøre jobben sin i denne saken-kjempeflott. Men hva med de andre forbundene?

 

NFPS er på saken iallefall, det er jo noen småting i den nye forskriften som er litt utydelige i forhold til f.eks praktisk rifle.

Link to comment
Share on other sites

8) FINT hvis flere forbund jobber med saken, men det hadde vel vært mye bedre om alle kunne samles om de forskjellige forskriftsendringene og stå SAMLET i en henvendelse til Justisministeren..

Hadde ikke Vømmøl Spellmannslag en fin formulering om samhold? Sammen så veier vi flere tonn...

Link to comment
Share on other sites

hehe dere klager på den nye forskriften og er redde for at "noen" i POD skal lage fine nye forskrifter som begrenser vår bruk av jakt og konkuransevåpen. POD trenger for #### ikke tenke selv engang, de kan bare gå inn her å klippe ut alle forslagene på hvordan lage restriksjoner, forbud og påbud.

 

Fra mitt ståsted, så ser forskriften overraskende bra ut! Det er jo selvfølgelig ting der som jeg synes er merkelig og som jeg er faglig uenig i. Det kan også stilles et stort spørsmålstegne med behandlingen osv..

Men den kunne blitt mye værre.

Og med forslagene i denne tråden og i den andre så er det jo ikke til å undres over hvor POD får ideene sine fra når de skal skrive rundskriv :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har av våpen:

- Halvautohagle

- Drilling

- Salongrifle

- Jaktrifle kal 6,5x55

- Jaktrifle kal 7,62

- Jaktrifle kal 375

 

Skal jeg kjøpe meg ei ny rifle må jeg selge en av de jeg har, hvem skal vurdere mitt behov for ei 4 jaktrifle i F.eks kal 416 Rigby?

er ikke jeg god nok til å vurdere mitt eget behov for våpenet, jeg er funnet edruelig og skikket til å ha de andre våpenene, hvor er da problemet, jeg har også FG godkjent våpenskap som det er plass til flere våpen i. Hvor i H...... er logiken?

Link to comment
Share on other sites

Jeg telte opp nå, bare for gøy. Jeg kom til 15 "langvåpen". 7 av de er i aktiv bruk, resten er gamle hagler og arvegods.

 

Noen som vil kjøpe arven etter mine avdøde bestefedre for noen hundrelapper, sånn at POD blir fornøyd?

Brenn i he***te...

Link to comment
Share on other sites

hehe dere klager på den nye forskriften og er redde for at "noen" i POD skal lage fine nye forskrifter som begrenser vår bruk av jakt og konkuransevåpen. POD trenger for #### ikke tenke selv engang, de kan bare gå inn her å klippe ut alle forslagene på hvordan lage restriksjoner, forbud og påbud.

 

Fra mitt ståsted, så ser forskriften overraskende bra ut! Det er jo selvfølgelig ting der som jeg synes er merkelig og som jeg er faglig uenig i. Det kan også stilles et stort spørsmålstegne med behandlingen osv..

Men den kunne blitt mye værre.

Og med forslagene i denne tråden og i den andre så er det jo ikke til å undres over hvor POD får ideene sine fra når de skal skrive rundskriv :lol:

 

Amen!

Uansett hvor liberale våpenlovene noensinne kommer til å bli, er jeg helt sikker på at en gjeng her inne kommer til å sitte og klage og syte om hvor fælt de har det og hvor ufyselige POD er. Etter å ha lest denne og andre tråder angående den norske våpenlovgivningen har jeg gjentatte ganger tenkt tanken at jeg har en viss forståelse for POD. Hadde jeg jobbet der ville i allefall jeg, på ren trass mot misfornøyde, klagete sytepaver, vært fristet til å gjøre hva jeg kunne for å stramme inn. Kun for å være jævlig.

 

Og nei, jeg er ikke en tilhenger av et tak på 6 våpen. I mine øyne burde folk funnet skikket til å inneha våpen få ha så mye de bare måtte ha plass til. Men i blant må det vel gå an å se bittelitt lyst på tilværelsen og ikke slenge rundt seg med dommedagsprofetier og tolke alt av regler og tekster på skrekkeligst mulig måte? Det har faktisk skjedd en oppmyking, det er ikke en stor blysekk som er tredd over norges jegerstand. Å kunne kjøpe 6 våpen uten behovsprøving må da vel være litt deilig? Og det er ikke slik at det skal være umulig å kjøpe flere heller, de må bare behovsprøves. Hvilket selvsagt er komplett uforståelig, men sannsynligvis til å leve med for de fleste av oss. Et lite brev ved siden av søknaden som sier at "jeg trenger denne rifla fordi jeg har behov for et gevær innskutt med annen ammo/trenger et reservevåpen for viltet jeg skal jakte på osv." bør da være mer enn gyldig grunnlag for innvilgelse av søknaden.

 

Jeg ser rimelig lyst på fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg jobbet der ville i allefall jeg, på ren trass mot misfornøyde, klagete sytepaver, vært fristet til å gjøre hva jeg kunne for å stramme inn. Kun for å være jævlig.

 

Gratulerer, det der er i tillegg til det mest egoistiske tøvet jeg har hørt på lenge

en knallsolid søknad på fremtidige jobber i departementet...

Vi skyttere og jegere MÅ holde sammen, slike meninger du viser her er det som feiler skyttermiljøet i Norge idag!

Hvorfor skal andre... når ikke jeg... - mentaliteten er en kreftsvulst som eter oss opp! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

[? Det har faktisk skjedd en oppmyking, det er ikke en stor blysekk som er tredd over norges jegerstand. Å kunne kjøpe 6 våpen uten behovsprøving må da vel være litt deilig? Og det er ikke slik at det skal være umulig å kjøpe flere heller, de må bare behovsprøves. Hvilket selvsagt er komplett uforståelig, men sannsynligvis til å leve med for de fleste av oss. Et lite brev ved siden av søknaden som sier at "jeg trenger denne rifla fordi jeg har behov for et gevær innskutt med annen ammo/trenger et reservevåpen for viltet jeg skal jakte på osv." bør da være mer enn gyldig grunnlag for innvilgelse av søknaden.

 

 

Aner ikke hvor du holder hus, men for mitt distrikt er det snakk om en kraftig innskjerping.

Det at du vet noe om hva som blir (eller bør være) godt nok behov for å ervereve mer enn 6 våpen er ikke mindre enn utrolig all den tid POD uttaler at de ikke har dette klart enda.

 

Forskriften inneholder endel bra den, men den inneholder såpass mange muligheter for PODs saksbehandlere til å lage rundskriv at den på mange måter er like håpløs som dagens ordning.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg jobbet der ville i allefall jeg, på ren trass mot misfornøyde, klagete sytepaver, vært fristet til å gjøre hva jeg kunne for å stramme inn. Kun for å være jævlig.

 

Gratulerer, det der er i tillegg til det mest egoistiske tøvet jeg har hørt på lenge

en knallsolid søknad på fremtidige jobber i departementet...

Vi skyttere og jegere MÅ holde sammen, slike meninger du viser her er det som feiler skyttermiljøet i Norge idag!

Hvorfor skal andre... når ikke jeg... - mentaliteten er en kreftsvulst som eter oss opp! :twisted:

 

 

Tjah.. Jeg vet ikke hva du har gjort, men personlig har jeg sendt klagebrev til justisministeren hvor jeg uttrykker min misnøye med taket på 6 våpen, samt min enighet med NJFF i saken. Om du leser litt lenger ned ser du at jeg ikke er for forslaget.

 

Jeg prøver bare å si at det ikke hjelper å syte og gnage. Det gir bare et inntrykk av jegerne som infantile klagehoder. Å sitte her å si at "Åhh! POD er noen skikkelig dumminger!" er ikke noe som binder skytternorge sammen og fremmer vår sak.

 

 

Aner ikke hvor du holder hus, men for mitt distrikt er det snakk om en kraftig innskjerping.

Det at du vet noe om hva som blir (eller bør være) godt nok behov for å ervereve mer enn 6 våpen er ikke mindre enn utrolig all den tid POD uttaler at de ikke har dette klart enda.

 

Forskriften inneholder endel bra den, men den inneholder såpass mange muligheter for PODs saksbehandlere til å lage rundskriv at den på mange måter er like håpløs som dagens ordning.

 

 

Du har forsåvidt et poeng. Dog står det i forskriften at flere våpen skal kunne innvilges ved "særlig behov", og om ikke et reellt, faktisk behov går under "særlig behov" kan jeg ikke helt se hva som skal gjøre det.. Jeg har forøvrig ikke uttalt at jeg vet noe som helst, men snarere brukt en smule logisk sans til å trekke slutninger. Jeg bruker ordene "bør være" og ikke ordet "er" om grunnlag for innvilgelse.

Link to comment
Share on other sites

Tjah.. Jeg vet ikke hva du har gjort, men personlig har jeg sendt klagebrev til justisministeren hvor jeg uttrykker min misnøye med taket på 6 våpen, samt min enighet med NJFF i saken. Om du leser litt lenger ned ser du at jeg ikke er for forslaget.

 

Jeg prøver bare å si at det ikke hjelper å syte og gnage. Det gir bare et inntrykk av jegerne som infantile klagehoder. Å sitte her å si at "Åhh! POD er noen skikkelig dumminger!" er ikke noe som binder skytternorge sammen og fremmer vår sak.

 

Godt poeng, POD og justisdep. d..er i hva vi skriver her inne, vi oppnår mer (ikke mye men litt..) med et kort og velformulert brev til Storberget.

Jeg begynner på mitt nå i kveld og oppfordrer de øvrige av forumets medlemer til å gjøre det samme!

Link to comment
Share on other sites

Dog står det i forskriften at flere våpen skal kunne innvilges ved "særlig behov", og om ikke et reellt, faktisk behov går under "særlig behov" kan jeg ikke helt se hva som skal gjøre det..

Legg merke til at i forskriften står det "et meget kvalifisert behov". Og hvem avgjør hva som er et "et meget kvalifisert behov"? Det gjør sentrale saksbehandlere i PoD og rundskrivene deres, ikke du eller jeg. Inntil jeg ser eksempler på det motsatte, er jeg redd for at det nåløyet kommer til å bli meget trangt, antakeligvis trangere enn at en noenlunde alminnelig¹ jegerentusiast klarer å klemme seg gjennom det.

 

Å sitte her å si at "Åhh! POD er noen skikkelig dumminger!" er ikke noe som binder skytternorge sammen og fremmer vår sak.

Her er vi nokså enige :)

 

 

¹ Jeg skrev først "normal" istedenfor "alminnelig", men jeg kom på at det nok var feil ordvalg...

Link to comment
Share on other sites

Dog står det i forskriften at flere våpen skal kunne innvilges ved "særlig behov", og om ikke et reellt, faktisk behov går under "særlig behov" kan jeg ikke helt se hva som skal gjøre det..

Legg merke til at i forskriften står det "et meget kvalifisert behov". Og hvem avgjør hva som er et "et meget kvalifisert behov"? Det gjør sentrale saksbehandlere i PoD og rundskrivene deres, ikke du eller jeg. Inntil jeg ser eksempler på det motsatte, er jeg redd for at det nåløyet kommer til å bli meget trangt, antakeligvis trangere enn at en noenlunde alminnelig¹ jegerentusiast klarer å klemme seg gjennom det.

 

Åh, da har jeg husket litt feil. Får håpe det lar seg gjøre å få innvilget likevel, men må nok si du har et meget godt poeng. Håper ting ordner seg nå som NJFF legger litt press på myndighetene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...