Jump to content

Hjelp oss å finne Shira!


HyprJinta

Recommended Posts

Å jeg som hadde kjøpt økonomipakke med popkorn :-(

Ikke noe problem.

Sett poppen i kjølen, du vil få bruk for den.

 

Enten vil FOD vinne saken og du får bruk for popkornet for del 2

eller

FOD taper saken og du får bruk for popkornet for del 2

 

WinWin...ikke sant.

(Eller for å si det litt folkelig: Denne saken vil, ikke bli glemt!)

T :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 598
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mtp at FOD vel aldri sender med NKK stamtavle på de rasehundene de omplasserer(tar litt forbehold om forandring i systemet der) så sier vel det litt om tiltroen de har til NKK.

Det er klart at NKKs vurdering av saken også burde veie tungt i hundeeiers sak så den vil nok ikke FOD overhode ha noe med og gjøre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sendte mail til FOD og spurte hvorfor de fjernet innlegg på faisbokk:

 

 

Hei og takk for mail.

Det er ingen som har fjernet noe som helst fra facebooksiden vår i dag og det vil vi heller ikke gjøre så lenge innleggene holdes på et plan uten hets, sjikane og rasistiske kommentarer.

Saken er forøvrig nå hos våre respektive advokater og vi kan derfor bare henvise til vår pressemelding som er tilgjengelig på våre nettsiden www.fod.no

 

Med vennlig hilsen

 

FOD Oslo v/Elisabeth

Link to comment
Share on other sites

Nytt svar:

 

Hei!

Har nå sjekket med også de på kattehuset vårt som er adm. på siden og ingen har fjernet noe som helst. Jeg kom hjem minutter før jeg svarte på din mail og siden vår ser slik ut. Øverst ligger to innlegg med link til NKK.

 

Ingen har fjernet verken innlegg eller kommentarer idag, men jeg har snakket med en fra FOD som også mente innlegg var blitt borte. Jeg har ingen forklaring dessverre.

 

Med vennlig hilsen

 

FOD Oslo v/Elisabeth

 

og enda et:

 

 

Som du ser, fikk vi litt hjelp til å finne igjen innleggene, de var havnet blant skjulte innlegg og er nå på veggen igjen sammen med de andre hilsenene som også lå der. Man lærer så lenge man lever, er det noe som heter.

 

Med vennlig hilsen

 

FOD Oslo v/Elisabeth

Link to comment
Share on other sites

Hvordan havner innlegg som "skjult" sånn uten videre? Men det er bra at de ikke har slettet. :)

 

Dette skjedde på siden til Hjelp oss og finne Shira her om dagen også, så dette kan skje på facebook innimellom.

De som driver den siden forklarte dette her om dagen, så alle forsto.

 

Nå kom FOD med en helt grei forklaring på det samme, da måtte du dra i tvil deres forklaring i tvil.

 

Jeg bryr meg mindre hvem som måtte sitte igjen med hunden til slutt, og tar ikke noe parti.

 

Men når jeg ser hvor blinde enkelte på tilhengersiden til Shira er , så håper jeg hunden blir der den er nå.

Link to comment
Share on other sites

De som ikke skjønner hva jeg mener, følger vel ikke godt nok med.

 

Jeg trenger ikke forklare noe som helst jeg i tillegg til det jeg skrev over her, og ihvertfall ikke til folk som kommer med masse bannord i innleggene sine eller oppfordringer som dette:

 

"Nå må for svarte svingende eier ta av seg silkehanskene å dra å hente hunden sin. Om dette er strafbart så la det nå være det.

Hadde dette vært min hund, hadde jeg hentet den med makt, og tatt straffen for det. BASTA."

Link to comment
Share on other sites

Og hvilken stilling har du hos FOD :?:

Folk som enda er på barnehage nivå, eller ikke selv er hunde eier, har ikke inteligens til å sette seg inn i en slik situasjon

 

Mener du virkelig det du skriver her, eller er det de ortografiske evnene det skorter på?

Link to comment
Share on other sites

For dem som ikke har lest utalelsen fra NKK

 

Ref:

Shira-saken

 

I slutten av oktober kom Shira (haldenstøver) seg løs hjemmefra, og ble plukket opp av Falck. Til tross for at eieren hadde gjort seg til kjenne ble Shira sendt til Foreningen for Omplassering av Dyr (FOD). I følge FOD ble hunden etter kort tid omplassert til en familie på Østlandet med hjemmel i lov om godtroerverv § 1 av 2. juni 1978.

 

I denne saken har eier, etter gjentatte henvendelser ikke fått gehør hos FOD, selv om de på sine nettsider bekrefter å ha blitt kontaktet av politiet i Østfold per telefon og senere brev. I brevet ble FOD oppfordret til å levere hunden tilbake til den opprinnelige eier, da overdragelsen av eierskapet ifølge politiet skyldtes en misforståelse.

 

FODs respons på eiers krav om å få Shira hjem var at dette ikke lot seg gjøre, da hunden allerede hadde blitt levert videre, og at deres erverv uansett var beskyttet av lov om godtroerverv § 1 av 2. juni 1978. Videre sier FOD at de under enhver omstendighet handlet i aktsom god tro da de overtok hunden, og den nye eier ville også være beskyttet av de samme reglene, slik at både deres og det etterfølgende erverv ikke er rettsstridige. I følge FOD har hunden nå funnet seg til rette i sitt nye hjem, og dette taler i vesentlig grad imot å levere hunden tilbake til den opprinnelige eier, sammenholdt med andre momenter som de ikke vil gå videre inn på.

 

 

NKKs kommentar til saken

 

 

- Så vidt vi kan se, har FOD omplassert en hund selv om den rettmessige eieren er kjent, og nekter å oppgi opplysningene om omplasseringen til eierne. Dette til tross for at politiet har erkjent en feil. Det synes vi er en spesiell måte å forvalte både loven og hundevelferden på, sier Espen Engh, administrerende direktør i NKK.

 

- Dersom FOD vet at hunden var mishandlet eller har lidd på en eller annen måte og har beviser på dette, hadde saken selvsagt stilt seg annerledes, forklarer han.

 

- Men slik NKK oppfatter, er dette ikke tilfelle. Det er besynderlig at FOD får lov til å holde opplysningene tilbake. Dette handler attpåtil om en rase som er definert som utrydningstruet, og som NKK og raseklubben jobber hardt for å bevare. Dette er en alvorlig sak, avslutter Engh.

 

NKKs advokats vurdering av saken, basert på tilgjengelig informasjon, er at man må forholde seg til Hundeloven § 10 om "Løse hunder" når saken skal vurderes:

 

Etter Hundeloven § 10, 2.ledd skal løse hunder leveres til hundeholderen, dersom denne er til stede. Dette gjelder ikke dersom hundeholderen åpenbart ikke kan ta hånd om hunden på forsvarlig og lovlig måte. Hvis hunden ikke blir levert til hundeholderen, skal den snarest leveres til politiet.

 

Unnlater hundeholderen å hente hunden innen en uke etter at han eller hun er varslet personlig eller ved kunngjøring i en alminnelig lest avis på stedet, kan politiet selge, omplassere eller avlive hunden. Er det fastsatt krav om merking etter § 13, er det tilstrekkelig å sende varsel til den person og adresse som hunden er registrert på.

 

FOD har bekreftet at de ikke har omplassert hunden etter noe gyldig vedtak fra politiet om omplassering, og politiet sier at FOD har basert seg på en misforståelse. FOD har derfor etter mitt skjønn her omplassert hunden på ulovlig måte.

 

FOD må nå skaffe hunden tilbake til eier, eller betale erstatning til hundeier for hundens verdi. Det hjelper ikke at FOD hevder å være i god tro, man kan ikke forgripe seg på annen manns hund, og gi denne bort til ny eier fordi man tror man er berettiget til det når lovlige vedtak etter § 10, 2.ledd ikke foreligger. Forvaltningsvedtak skal formentlig foreligge i skriftlig form før man kan disponere i henhold til vedtaket.

 

Her har dessuten omplasseringen skjedd over svært kort tid og kunngjøring om at hunden er innkommet politiet synes ikke å være fortatt. FOD har ikke håndtert saken forsvarlig. FOD har medvirket til å bryte Hundeloven § 10, og må søke å reparere sitt lovbrudd i størst mulig utstrekning ved å skaffe hunden tilbake eller betale erstatning om dette ikke lar seg gjøre.

 

Det fritar ikke for ansvar og erstatningsansvar at man som FOD hevder bare å ha vært snill og operert til hundens og samfunnets beste innenfor ideell virksomhet uten fortjeneste, når hundeiers eiendomsrett er krenket så vesentlig som her.

 

Ref slutt

 

Dette skulle vel tilsi at hunden SKAL og MÅ tilbakelevers så lenge det lar seg gjøre og den enda lever. Hvist ikke så tror jeg det vil bli meget dyrt for FOD.

Link to comment
Share on other sites

Det sies mye om FOD om dagen. Blant annet at enkelte av hundene de omplasserer kan være skumle. Men de skal for alt i verden ha en sjanse. I 2009 ble et barn bitt kraftig av en rottweiler fra FOD. Nå forsøker de å finne hjem til en annen hund, til tross for at han allerede har bitt flere. Bør de ikke vise mer ansvar?

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Hjelp oss å finne Shira

Hei!

Idag har vi vært og besøkt FOD, sammen med TV2 Hjelper deg! Det har vært filmet masse de to siste dagene, og vil tro at de fleste sider av saken nå er kommet frem, hvertfall for vår del. Dette vil komme på TV en av de nærmeste ukene, og vil gi nærmere beskjed om dato.

 

Mvh.

Lars Erik

(Shira`s eier)

Blir spennende å se! :)

Link to comment
Share on other sites

Et begrep som heter nyttig idiot er det som faller meg nærmest...

 

Jeg har respekt for FOD for det de gjør og det samfunnsnyttige sidene i Deres virke....men, med medarbeidere som i dette tilfellet her....så er de selv sin verste fiende...

 

de må da for herrens skyld ha et menneske med mer utdannelse enn halvgått folkeskole...?

Link to comment
Share on other sites

20:30 TV 2 Hjelper deg 6 : 30

Solveig Barstad presenterer aktuelle forbrukersaker og produkttester. (Sendes også på TV 2 fredag.)

 

Fembarnsfaren Lars Erik har kjempet i fire måneder for å få hjem familiehunden Shira etter at den slet seg fra båndet sitt i hagen. En rekke uheldige omstendigheter førte til at hunden ble omplassert uten at familien ble informert, til tross for at alle instanser som hadde tatt hånd om hunden visste at familien lette etter den.

 

Fra TV2s TV guide for torsdag 15. mars.

Link to comment
Share on other sites

Det kunne vært min eller din hund :-(

 

Hjelp oss å finne Shira

 

Satusoppdatering: da viser deg seg at de "nye eierene" har omplassert Shira inntill en evt. rettsak avgjør Shira`s skjebne! dette har de gjort av den grunn til at de føler seg hetset og er redde for å gå tur eller la barna være alene med henne.. at de nå har gjort dette viser jo nok en gang at de aldri kommer til å gi fra seg Shira uten det foreligger en domsavgjørelse på hvem som er rettmessige eirere av Shira, mange av dere vil nok mene at "bare de hadde levert Shira tilbake til meg, så hadde de sluppet denne hetsen" men jeg vil nå uansett annmode dere alle om å moderere dere i forhold til hva dere skriver her inne, som nevnt har denne familien barn, og det er helt tydelig at de følger godt med her inne, så vær snill å tenk etter på hva dere skriver, og det gjelder begge "sider" jeg ønsker ikke at denne familien skal leve i frykt for at noen skal "stjele" Shira fra de, de mener de har handlet i god tro, og er rettmessige eiere av Shira, og jeg mener det motsatte, og da blir det opp til retten å avgjøre, og ikke oss! grunnen til at jeg opprettet denne siden var for å få belyst saken og forhåpetlighvis nå de "Nye eierene" og få de til å forstå at dette er min hund, og vi er en stor famile som savner henne, noe som er oppnådd, de har lest på siden her, og de har sett bilder, og valgt å beholde henne. jeg velger å si at FOd er den store synderen i denne saken, da det er kun de som ikke på noe tidspunkt har beklaget noen ting, jeg beklager at det tok så lang tid før jeg hentet henne, jeg levde i go tro jeg og`, OG jeg var ikke på noe jakt eller andre forlysteleser som vil dokumenteres i kommnde rettsak, Politet har beklaget, og Falck har beklaget, mens FOD har gjort" alt rett", selv om de valgte å omplassere Shira, når de visste at jeg eide henne, noe de sier selv i sin pressemelding, og dette MÅ det bare gjøres noe med, slike Foreninger er så sårt trengt og de gjør en kjempeviktig jobb, og de bør ikke være kjent med slike saker som denne, og rydde opp, når de da ikke gjør det, så får vi hjelpe de med å få ryddet!! ett godt eksempel er jo nettopp det at de nå sender Shira til enda noen "Nye eiere" som Shira skal innrette og tillpasset hos, jeg forstår det ikke jeg, er jeg virkelig SÅ ille? stakkars stakkars SHira`n våres, nå er jeg virkelig lei meg, og det er visst bare meg som tenker på hundens ve og vel, og ikke FOD ivertfall, det viser jo bare denne siste handlingen!!!

Link to comment
Share on other sites

her gir ingen seg.

 

 

Foreningen for omplassering av dyr (FOD OSLO)

 

 

Vi ønsker å informere om at det i morgen, torsdag 1.mars, kl 2030 vil bli sendt et innslag på TV 2 Hjelper Deg, som blant annet berører FODs håndtering av den såkalte «Shira-saken». Vi er klar over at dette innslaget kommer til å fremstille oss mindre fordelaktig, da hensikten med programmet var å presse frem en tilbakelevering, samt å få FOD til å beklage at de har begått en feil ved å omplassere hunden i første omgang. Som mange har fått med seg allerede, ble ikke dette resultatet.

FOD har utført sin oppgave, som er å omplassere dyr i nød. Den omtalte hunden ble unnlatt hentet av eieren sin i 14 dager. Avtalen med Falck om henting var da oversittet med ti dager. Dette til tross for at han var fullt klar over hvor hun befant seg, hvilket var i eierens nabokommune, drøyt en mil unna.

FOD har, som de fleste andre, stor tiltro til den jobben politiet utfører, og hadde ingen grunn til å stille spørsmål ved lovligheten av omplasseringen fra politiets representant. FOD har tidligere, som i denne saken, erfart at hundeeiere som har blitt fratatt eierskapet av mattilsyn og politi har henvendt seg for å få dyrene igjen, men på lik linje med at FOD må stole på at det offentlige har gjort sin jobb når dyrene utleveres til videre omplassering, må politiet kunne stole på at deres medhjelpere handler lojalt i henhold til de vedtak som fattes.

Denne saken har skapt et voldsomt engasjement, hvilket FOD både respekterer og forstår. Imidlertid må vi få påpeke at mange av de engasjerte baserer sine mange innlegg på mangelfull eller feilaktig informasjon. FOD har vært så åpne som denne saken tillater, sett i lys av prosessvarsel fra tidligere eier; pressemeldingen fra 14.februar gir en oversikt over saken; http://www.fod.no/​viewPage.php?page=9

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fulgt denne tråden også, og må si meg enig med siste to. Synes det lukter litt svidd av at hunden ble stående så lenge hos Falck. Hadde dette vært min hund, jeg hadde satt himmel og jord i bevegelse for å få hunden hjem.

 

Jeg syns at eier her bør redegjøre for hvorfor dette ikke skjedde. Eier har gått ut hardt i sosiale medier og her på kammeret. Bevist brukt dette som kanaler for å fremme sin sak. Derfor synes jeg også at det hadde vært realt å informere om hvorfor valget, om å la hunden stå så lenge hos falck, ble tatt.

 

Eier har sakt at han ikke kan informere for mye pga at saken skal opp for retten. Jeg mener det informeres over en lav sko her, om alt, untatt dette viktige punktet med henting av hund.

 

Ser helt klart at det er en del prinsipielle sider ved denne saken. Selv om saken er veldig ensidig framstilt, så har jeg vondt for å se at FOD kan ha rett til å gjøre det de har gjort.

 

Håper hundeeier informerer om dette i respekt for de som aktiv støtter opp om saken.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

må politiet kunne stole på at deres medhjelpere handler lojalt i henhold til de vedtak som fattes.

 

Hvilket vedtak? Det som kommer til å bite FOD, Falck og Politiet i r..æ er nettopp at det ikke finnes noe vedtak, alle parter har til og med innrømmet at de rutinemessig har latt være å følge de formelle reglene. En kan snu og vende og vri men dette er et TYVERI. Alle de som mener noe annet kan jo bytte ut "hund" med "Bil" og "FOD" med "skraphandler" og se om de fremdeles mener det samme?

Link to comment
Share on other sites

Jussen ligger vel i at FOD rimelig kunne anta at det forelo et vedtak, og dermed handlet i god tro.

At politiet har gjort en feil ved å la falck omplassere hunden uten at vedtaket er fattet, er ikke FODs problem.

 

Dersom bilen din ble solgt på politiets hittegodsauksjon, så ville ikke ny eier trenge å gi deg tilbake bilen, selv om politiet hadde gjort en feil.

 

Å hate FOD for at de er fanatiske hundemennesker som driter i alt annet, blir litt som å hate ulv fordi den spiser sau.

Rett eller "hatet" mot de som gjorde feil i første omgang.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir veldig offtopic, men ja, du er en idiot om du hater en ulv fordi den gjør hva ulver gjør.

Du må gjerne hate regjeringen, illuminati, WWF eller andre du mistenker at setter ut ulv, men det er meningsløst å hate instinkter.

Link to comment
Share on other sites

La oss rent hypotetisk tenke oss at mannen i familien har gjort en eller flere feilvurderinger i løpet av 14 dager denne saken. Vil det være avgjørende for om vi mener at han,kona og ungene skal få tilbake sitt elskede familiemedlem ? Står straffen familien opplever i stil med "ugjerningen"?

 

Var eier klar over konsekvensene av sine handlinger ? Ville han gjort de samme valgene hvis han visste at hunden ville blitt gitt bort til noen andre ? Hvis du svarer nei på dette,hva vil det si?

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...