Jump to content

Hjelp oss å finne Shira!


HyprJinta

Recommended Posts

HVOR ER SHIRA?

 

Nå trenger vi din hjelp, og håper du kan hjelpe – eventuelt bare med å dele siden videre.

 

Har du sett Shira? Har du, eller noen du kjenner overtatt en harehund fra FOD (foreningen for omplasserte dyr) rundt november 2011? Hunden er hvit, med svarte og brune tegninger (se bilder), og ut fra hva vi kan se hos FOD har hun fått det nye navnet ”Anikka”.

Ringer det noen bjeller hos noen av dere der ute? For hva vi vet trenger hun ikke å hete Anikka i sitt nye hjem.

Shiras eier er veldig interessert i å få kontakt med denne nye eieren, da det ligger en tragisk og utrulig historie bak hvordan hunden har kommet til nye eiere.

 

Shira er en kjærlig haldenstøver, som har levd sitt liv som fars jakthund, ungenes kjæledegge og hele familiens gode venn. I november kom Shira løs hjemme, og ble plukket opp av Falck. Ved flere feil i både Politiets og Falcks rutiner ble Shira sendt til FOD – til tross for at eieren hadde gjort seg til kjenne og dokumentert at hunden var hans. Falck kunne ikke gjøre mer, og det ble opp til eier å ta kontakt med FOD. Der ble han møtt av arroganse og en oppførsel på FODs vakttelefon som drar paraleller med en tanke om at FOD tror alle dyr som kommer dit er mishandlet. Dette er IKKE tilfelle med Shira. Eier gjorde seg til kjenne hos FOD, men fikk ikke noe konkrete svar tilbake, og da han senere ringte flere ganger, var det ingen som svarte. – Ikke før han ringte FOD med en telefon med et annet nummer. Da var det svar med en gang. Det FOD da sier er at hunden er omplassert.

 

Shiras eier er en rettferdig mann, og gikk veien om politiet, for å få saken i den rette gang. Politiet og Falck har innrømmet sin feil, og Politiet har gjort en god jobb for å prøve å få kontakt med FOD og få tak i Shira. De har ringt, sendt brev, oppsøkt FOD-gården osv – men uten at de viser en eneste interesse til å samarbeide. De har motarbeidet dette fra dag én, da de ikke trodde på eier da han ringte, og gjorde ingen innsats for å sjekke om det faktisk var en feil at hun var sendt dit.

 

At en forening som skal framstå som ”reddende engler” for dyrene skal kunne opptre slik og vise en slik arroganse og oppførsel er bare ubegripelig. Politiet har gjort gjentatte forsøk på å få noe ut av FOD og få navnet på ny eier, slik at ny eier kan få høre om denne saken. Ny eier har sannsynligvis handlet i god tro, og hva FOD har sagt er det ikke godt å vite. Men det vi vet er at FOD har vært avvisende til at Shira skulle få komme hjem, og at denne hunden hare en familie som er veldig glad i henne og både barn og voksne savner sitt kjære familiemedlem.

 

Følgende tekster kan siden Shira ble borte leses fra Shiras eier og familie;

”Jeg synes dette er forferdelig trist at en forening som FOD som jeg i mange sammenhenger har sett på som moralens tjenere er fullstendig blottet for moral og samvittighet. Jeg var i kontakt med FOD samme dag som de fikk Shira og meldte meg som eier, da ble jeg møtt av skremmende arroganse, og de var overhodet ikke innttressert i å lytte til meg. Flere dager senere ble Shira omplassert, selv om de da kunne ha handlet riktig og levert Shira tilbake!! Det jeg ønsker å gjøre og trenger hjelp til nå er å nå de menneskene som har Shira og håpe på at de kanskje har rett moral og samvittighet til at de leverer Shira tilbake til Familien sin, tenker da på å opprette en side her på Facebook og etterlyse henne og annmode de som har henne til å ta kontakt med meg, min advokat eller Politet i Østfold”

 

” Nysnø, og mye haraspor...... Pappa!, Barna,kona, jaktkollegaer, og venner, VI SAVNER SHIRA!!!”

 

Her står vi altså ovenfor en uskyldig familie som har mistet et kjært familiemedlem – fordi Falck og Politiet har sviktet i rutinene sine – og fordi Foreningen for omplasserte dyr ikke ville vedkjenne seg det at hunden faktisk hadde en eier og ikke var mishandlet, og at de ikke ville handle rett og med moral både ovenfor hunden selv og hundens eiere da de hadde muligheten.

 

Shira er av den norske rasen Haldenstøver. Dette er en liten rase i Norge, med en stor historie rundt seg. I Norge blir rasen betegnet som utrdydningstruet. Shira er et potensielt avlsindivid for rasen, og for Haldenstøveren er det viktig at hun kan brukes i avl – da dette vil være med på å redde rasen fra å dø ut. Slik som det er nå, vil ikke Shira kunne få registrerte valper.

 

HJELP OSS Å FINNE SHIRA!!

 

Har du tips i saken, vennligst ta kontakt med:

Lars Erik Elven på mobil 982 95 393 eller hjemmenr 69 14 37 37 - eller hhvis ikke kontakt på de to første: 920 67 414

 

Det er også laget en facebookside: http://www.facebook.com/pages/Hjelp-oss ... 370?ref=ts

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 598
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hadde jeg vert eieren hadde jeg oppsøkt disse sabla FOD folka og lagt frem hele saken face to face. Hadde de da hatt den samme arogante tonen hadde hvertfall jeg blitt kraftig iritert. De har jo "kid nappet" ett kjært familie medlem!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

NKK er informert, og Haldenstøverklubben.

Den er ikke omregistrert - og det får de heller ikke gjort uten eiers underskrift.

 

Aviser/TV er holdt på sidelinja enn så lenge, da den nye "eieren" kan, og mest sannsynlig, har handla i god tro om at FOD er engler..

 

...jeg opplevde i midlertid samme arroganse som hundeeier nå, da jeg posta linken til facebooksida på FODs gruppe. Og vips så var vi tre stk som fikk sletta innlegg og er kasta ut fra gruppa... Det sier sitt..

Link to comment
Share on other sites

"Alle henvendelser i "Shirasaken" må rettes til Politiet i Fredrikstad som rette vedkommende. Vi tar ingen diskusjon her på Facebook-siden vår om dette, da saken er vesentlig mer kompleks enn hva som fremgår av innleggene." Skriver FOD oslo på facebooksiden.

 

:roll:

 

Nå bør FOD legge kortene på bordet.

Link to comment
Share on other sites

Og de ber om at saken skal gå sin gang;

Saken er den at FOD har overtatt hunden, og feilen ligger hos Politiet og Falck.

Men slik jeg ser saken har også FOD hatt mulighet til å handle rett da eieren tok kontakt med FOD.

 

Jeg ble kasta ut av gruppa til FOD på nettet, som fler andre. Og det viser jo forsåvidt den samme arraogansen de har vist hele tiden.

 

 

Saken nå er i grunnen ikke å rakke ned på FOD - men å få kontakt med ny eier.

 

det er altså en HALDENSTØVER, tispe. Hvit med sorte og brune tegninger. Fra FOD bærer hun navnet Shira.

Link to comment
Share on other sites

Kikket innom de facebook sidene, og det er en veritabel shitstorm der ja.

Innlegg som redigeres bort og en stormposting av muntre kattebilder for å få kritiske poster vekk fra synsfeltet på veggen.

Nå har oftest en medalje to sider, men her har FOD tydligvis gått inn i østersmodus og nekter å innrømme evt. feil.

 

Misstenker at det foreligger føringer fra bidragsytere som ikke ønsker omplasserte hunder benyttet til jakt. :|

Link to comment
Share on other sites

NKK er informert, og Haldenstøverklubben.

Den er ikke omregistrert - og det får de heller ikke gjort uten eiers underskrift.

 

Aviser/TV er holdt på sidelinja enn så lenge, da den nye "eieren" kan, og mest sannsynlig, har handla i god tro om at FOD er engler..

 

...jeg opplevde i midlertid samme arroganse som hundeeier nå, da jeg posta linken til facebooksida på FODs gruppe. Og vips så var vi tre stk som fikk sletta innlegg og er kasta ut fra gruppa... Det sier sitt..

 

Kan det stemme at du kjenner til eieren av denne hunden.

 

Om så, kunne du ikke åpnet en konto, å få satt igang en kronerulling, slik at vi får bidrat litt mtp advokatutgifter.

Link to comment
Share on other sites

Om så, kunne du ikke åpnet en konto, å få satt igang en kronerulling, slik at vi får bidrat litt mtp advokatutgifter.

 

Støttes! Jeg vil være med på en kronerulling! Hele denne saken roter seg jo mer og mer til for FOD. Jeg har forståelse for at FOD ikke oppgir ny eiers kontaktinfo i tilfeller der gammel eier er fratatt hunden på grunn av mishandlig, men i denne aktuelle saken foreligger det ikke mistanke om mishandling. Tvert i mot, her har det blitt begått en grov feil fra politiet og Falck, noe FOD er informert om. Rettmessig eier var tidlig inne i saken med avtale om henting av hunden. Likevel har FOD valgt å omplassere. I tillegg begynner det nå via Facebook -siden å dukke opp info om løgn fra FOD.

 

Det er på tide å få ikke bare denne saken gransket, men hele virksomheten til FOD. Mener jeg. For gud vet hvor mange andre hunder som har blitt omplassert urettmessig? Eller ER dette en unik sak?

Vel det bør i alle fall kastes lys over det. Og hvorfor i alle dager skal ikke en dreven jakthund kunne omplasseres til en jeger dersom omplassering er nødvendig? Hvorfor tvinge en jakthund til å leve som sofahund? Hva med trekkhunder? Kan de omplasseres til en hundekjører? Vel, jeg skravler nå, men det er fordi jeg er så hoppende forbannet på hele denne saken..

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor holdes media utenfor egentlig? For hvær dag som går så distansere en hund seg fra tidligere eier,å det vil bli vanskelig å få hunden"komplett"tilbake.

Jeg sier bare en ting: Ta kontakt med VG og Dagbladet. Å håpe på et forsidebildet..da løser saken seg mest sannsynlig.

 

Å når det kommer til FOD,så er det å mobilisere til et massivt"angrep"påfjæsboksiden demmes litt utpå natta. Da får dem mye å henge fingeren i skulle jeg tro :mrgreen:

Nå er ikke jeg på den boka,så jeg kan dessverre ikke bidra.

 

Spred the word innad fjæsbokprofilen din,å mobilisere til et sammarbveid på det bestemt klokkeslett og dato.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Å plassere en slik jakthund hos "vanlige folk" blir som å kjøpe en sportsbil til en blind.

 

FOD ble startet i sin tid av noen få mennesker som hadde et ønske om å skape noe, for dyrene og seg selv. Idag handler det kun om å skape noe for seg selv, penger.

De reklamerer med at hundene får det beste stell og det beste foret, og vi vet jo at maismel er vel det de bruker mest av. Frivillige arbeider til alle døgnets tider, belønningen er jo at de får være i nærheten av dyr...... Er folk helt lamme i hue?

Skjønner ikke noen at FOD må gås etter sømmene, her er det store økonomiske fordeler ved omplassering av dyr, for de gjør det IKKE gratis. Dyr som ikke blir raskt omplassert blir avlivet.

Alt handler om penger, kanskje den nye eieren av haldenstøveren har betalt litt mer enn vanlig gebyr....? Som jeg har tidligere nevnt, anmeld saken og ring en advokat.

Link to comment
Share on other sites

Det er rimelig enkelt.

 

Vil eier ha tilbake hunden, så starter morgendagen slik:

 

 

0900: Ringer advokat og presenterer saken. Advokaten tar saken.

1000: Oppmøte hos politiet og politianmeldelse av FOD.

1100: Formulere mail til FOD om hendelsene av kl 0900 og 1000.

1130: Ringe Dagbladet / VG / Aftenposten, samt lokalaviser og fremlegge saken. Forhåpentligvis vil noen hjelpe deg med å få oppmerksomhet rundt saken. Dette er journalistsnadder.

 

Så er det opp til FOD om de vil drøye ut saken, tape ansikt, og tape saken i retten.

Link to comment
Share on other sites

Den pressemeldingen står det egentlig ingen ting i, annet enn at de ikke har noen interesse av å gjenforene hunden med sin opprinnelige eier. Litt ironisk all den tid de vissnok driver dette foretaket med tanke på å bringe hunder og mennesker sammen.

 

Jeg får litt inntrykk av at her skal hunder inn og ut i rasende tempo, og at reelle hensyn går ut vinduet.

 

"Hunden har funnet seg til rette i sitt nye hjem og dette taler i mot gjenforening med tidligere eier"... Er de morsomme?

 

For meg kan denne saken sammenfattes til en setning: "En bortkommen hund som desperat ønskes tilbake av sin fortvilte eier".

 

Hvordan i helvete kan ANDRE hensyn komme foran det? "andre momenter som vi ikke går inn på her..." - sikkert at den brukes som Jakthund... og dette er selvfølgelig forkastelig.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg hadde drevet denne gården, og fått rede på at denne hunden vi nettopp fikk inn var et elsket og savnet familiemedlem - hadde jeg sporenstreks lagt meg flat ovenfor eieren om jeg hadde begått denne brøleren - for deretter å tatt kontakt med den nye familien, beklaget så mye - men forklart at denne hunden er faktisk sårt savnet. Dette vil jeg tro det hadde vært STOR forståelse for. Og hvem burde være risikoen nærmest når de foreliggende opplysninger er kommet i dagens lys. Den nye familien som har hatt hunden en uke, eller den gamle familien som har hatt den i årevis?

 

Jeg har respekt for FOD og deres innsats for bortkomne hunder, men de pisser litt på leirbålet når de begynner å ta loven til hjelp for å beskytte hundenes nåværende lokasjon fra desperate hundeeiere som ønsker kjæledyret sitt tilbake.

 

Stikkordet her er : God Tro

 

Tviler på at FOD har hatt det her.

Link to comment
Share on other sites

Ja, hø, hø...

Nå har brenne meg FOD atpåtil opphøyet seg som moralens voktere i denne saken.

"Foreningen vil avslutningsvis innstendig oppfordre alle til ikke å imøtekomme tidligere eiers anmodning om å ta rede på hvor hunden befinner seg nå, da dette etter vårt syn vil stride mot god moral... "

 

T :)

Link to comment
Share on other sites

En tanke tvinger seg fram: HVORFOR gjemmer FOD seg så mye bak paragrafer i en sak de vet er feil? Har de "mistet" hunden, slik at de rett og slett ikke kan gjøre rede for den? Og dersom de nye eierne vet hva som skjer i denne saken (etter hvert er det vel merkelig om de IKKE vet), har de da valgt å tviholde på hunden? De har jo rukket å bli glad i den de også. Men det må da være ille å gå tur med en hund som blir så grundig etterlyst..

Link to comment
Share on other sites

Det må da være svært pinlig for FOD!

At de ikke leverer hunden tilbake til sin rettmessige eier, er for meg helt uforståelig.

Etter min mening så opererer FOD med en arroganse, som ville selv gjort Napoleon misunnelig.

 

Advokatbrevet, hinter frem om å avstå fra sosiale medier, for på en måte å sensurere, forhindre omtale.

Dette rokker ved min rettsoppfatning, og håper virkelig at dette blir prøvd i rettsapparatet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner til eier, ja...

Og for den del er det jeg som har bistått eier med å lage facebooksiden.

 

Angående hvorfor media ikke har vært inni bildet, er at Shiras eier er en rettferdig mann og har hatt ønske om å gjennom FB-siden komme i kontakt med Anikkas eier - slik at de kunne finne ut av ting, og evn. sammen gå til media med saken. Ja rett og slett for å skåne ny eier som han har sett på som en uskyldig part i dette.

 

Advokat har hele tiden vært på saken fra Shiras eier.

 

I dag har det igjen vært kontakt med TV2, og de har vist stor interesse for saken.

Jeg har hatt litt å gjøre de siste dagene, med å lese meg opp på hva som skjer her og der - og lese gjennom det som står på Shiras side, slik at det ikke står ting som ikke skal stå der (eks. trussler - noe det heldigvis ikke har vært noe av. Ingen ting som har behøvd moderering :) ) - så jeg har ikke lest alt so mstår ovre her.

 

 

Ang et tidlig spørsmål her om kronerulling så har jeg også vært på tanken. Denne småbarnsfamilien står på, bruker titalls tusen kroner på advokat (og merkostnader med denne saken) - og ikke minst fremmer de en sak som like godt kunne skjedd med deg eller meg - om det er jakthund eller familiehund. Oppi alt dette er de en familie som skal leve og har et savn fra sin elskede firbente venn. Om noen vil avse en liten sum til dette formålet, så ville det jo trolig blitt et lite bidrag i prosessen.

vet ikke hvordan interessen er - men det blir jo heller ikke noe om tilbudet ikke er der - og slik jeg ser det så tenker jeg litt slik "har man ikke ei krone så har man ikke to", og at alt bidrag i denne saken er et godt bidrag.

Jeg kan godt sjekke ut litt mer om dette - men har noen tips om hvordan dette skal foregå, både i forhold til enklest løsning for å gi, og for formalitet?

Link to comment
Share on other sites

Ser på "fjasboka" at det er noen som har reist spørsmålet om Shira i det hele tatt befinner seg i Norge lenger, eller om hunden har blitt solgt til avl eller forskning i utlandet...

Sånn som dette har begynt å utvikle seg er det nok på høy tid at FOD begynner å hoste opp noe med mer konsistens enn denne pressemeldingen hvor de egentlig ikke gjør stort annet enn å vaske sine hender, uten at de evner å nå Pontius Pilatus til anklene.

Link to comment
Share on other sites

Selv om all erfaring har lært meg at en sake lltid har minst to sider, synes jeg FOD virker påtatt unnvikende og klamrer seg krampeaktig til paragrafer og vås om moral og etikk.

Hva er det de prøver å skjule, og hva er det de tror de har å tape på stille med åpne kort og få til en løsning til alles beste.

Link to comment
Share on other sites

Virker som de har et eller annet de MÅ skjule og derfor er så avvisende. Undres hvor denne bikkja egentlig er.

Solgt for en ikke ubetydelig sum pga. relativt sjelden rase??

Person tilknyttet FOD som har tatt den og ikke under noen omstendighet vil levere den tilbake??

Som en antydet, solgt til forskning??

Solgt til utlandet??

 

Er litt spesielt når eier får bevis på at FOD hadde bikkja ca. en uke lenger etter han fikk opplyst at den allerede var omplassert. Da er det motiver inne i bildet og man undres hva disse var/er.

 

Leste også at FOD, eller person tilknyttet FOD, skrev at ny eier visste om saken men ikke ønsket å levere tilbake hunden.

Er dette en ny løgn fra FOD? Hvis ikke, ser jeg ingen grunn til å skulle skåne ny eier for negativ publisitet.

 

Må bare oppfordre eier til å kjøre saken i media og rettssystem så fort som mulig, hvis dette har pågått siden oktober er det allerede langt på overtid.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...