Jump to content

Gå på jakt med bajonett på rifla?


Ei tohi varjata

Recommended Posts

Tiden er snart inne for at jeg skal kjøpe mine første ildpinner og akkurat nu er faren høy for at jeg skal ha en Mosin Nagant, nærmere bestemt M44.

Dette er da altså en slik en:

tumblr_lv1s0n4QVs1r5ds8oo1_500.jpg

Gammel sovjetisk-belgisk traver, designet av russiske Serjej Mosin og belgiske Leonel Nagant. Kaliber 7,62x54R, foldebajonett permanent festet til rifla, fast magasin på fem skudd, etc.. :wink:

 

Problemstillingen er den følgende..

Disse ble på fabrikk skutt inn med bajonett på. Dermed lider disse av en fæl treffpunktforandring uten bajonett kontra med. Uten bajonetten på så går kula laangt til høyre.. noen har opplevd så galt som 20-30cm på 100 meter.

 

Selvsagt går det an å fjerne bajonetten, drite i siktene og bare kleise på kikkert, men jeg vil helst beholde den så original som mulig. Det er ikke sikkert om jeg kommer til å bruke kikkert eller i det hele tatt jakte med denne, men om jeg skal det så ønsker jeg at kikkerten skal være skutt inn likt med de åpne siktene. Delvis fordi "derfor"; delvis fordi jeg vil kunne bruke kikkert og åpne sikter om en annen (slik noen gjør med Mausere).

 

Montasje skal festes på siden, på en av de to originale måtene, slikt at jernsiktene kan brukes.

 

Dette byr da på ett problem; da må jeg med all sannsynlighet komme til å være nødt til å traske rundt i kongleriket med stor skrutrekker, 30 centi lang, fæl type, stikkende fram. :twisted:

 

Er det noen slags restriksjoner på dette? Blir det sett ned på? Faren for å falle og havne på bajonetten er jo tilstede også.. :forvirra:

 

Jeg har selv vurdert å fjerne bajonett og sette på en permanent flammedemper (type H&K G3 eller FN FAL), men jeg har slått ifra meg denne idéen da jeg vil beholde den original. Eller mest original som mulig..

Link to comment
Share on other sites

Du skal nok både trene en god del og skyte opp først før du i det hele tatt tar med den der til skøx, gamle jernsikter krever noe mer trening i mine øyne mtp trygg skyting ifm jakt (nei jeg sier ikke det er umulig).

Dersom den bajonetten er lett å fjerne går det jo an å prøve seg frem mtp treffpunktforandringer etterhvert som du får rifla i hus, ellers finnes det jo kikkerter som kler slike gamle børser ganske godt (f.eks en gloss 1-4x20).

Gratulerer med orginalt valg av rifle.

Link to comment
Share on other sites

Men dersom du skal gå med bajonett på, vil den da stå som på bildet ditt, altså ned langs forskjeftet. Eller pekende rett frem?

 

Altså i utfoldet posisjon. Mitt plomberte eksemplar ser slik ut sammenlignet med en Mauser K98KF1:

IMG_1102.JPG

Her er festemekanismen:

IMG_1106.JPG

Presser ganske mye på løpet.

 

Du skal nok både trene en god del og skyte opp først før du i det hele tatt tar med den der til skøx, gamle jernsikter krever noe mer trening i mine øyne mtp trygg skyting ifm jakt (nei jeg sier ikke det er umulig).

Dersom den bajonetten er lett å fjerne går det jo an å prøve seg frem mtp treffpunktforandringer etterhvert som du får rifla i hus, ellers finnes det jo kikkerter som kler slike gamle børser ganske godt (f.eks en gloss 1-4x20).

Gratulerer med orginalt valg av rifle.

 

Jepp, tenker det samme, men vil likevel at det skal stemme. Litt fordi "derfor". :oops:

 

Problemet er at montasjene som festes på siden tar originale/etterproduserte PU-sikter, ikke "normale" 30mm.

 

Går det ikke an å ta av bajonetten for så å justere siktene?

 

Ja, det går, og det går óg an å simpelten justere siktene med bajonetten slått inn.

 

Har sett en del skyttere som sikkert kunne ha hatt nytte av en slik bajonett til oppskytinga... :-)

 

:lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Ser problemet, i utfoldet posisjon spenner den mot munning. Løsningen er enkel, skaff en ekstra bajonett og kapp den rett foran festet. Da får du spennet du trenger.

 

Nja, selve sokkelen er jo også en del av løpet (i den stand at det er boltet og loddet fast). Selve bajonetten veier jo en del, så den påvirker løpet rundt og rett bak munning.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke til å komme i fra at ganske mange (de aller fleste?) jegere og ikke-jegere ville lure litt på den mentale stabiliteten til en som gikk rundt i norske skoger med bajonett montert på riflen. Om det så er grunnløst å tenke slikt, så tror jeg at det dessverre ville være et faktum, og dermed potensielt til skade for oss jegere generelt. Dette tror jeg vil fort kunne føre til et negativt oppslag i VG/Dagbladet etc. Selv om det ved først øyekast kan virke som en artig ide.

Link to comment
Share on other sites

For det første: Ikke prøv å fjerne bajonetten. I følge manualen er dette straffbart :mrgreen:

 

Bajonetten på disse riflene er ikke akkurat lett og hvis man kutter den tipper jeg man fremdeles har treffpunktsforandring pga. endret løpsressonans. Skal man ha en Mosin Karabin uten bajonett er M38 et bedre valg. Selve treffpunktsforandringen er ikke noe stort problem i seg selv. Man kan justere forsiktet med litt tålmodighet. Det finnes også montasjer for kikkertsikte for de fleste Mosinvarianter, men dette synes jeg blir for anakronistisk. Det er bare 91/30 snipervarianten som skal ha kikkert og da med et tidsriktig PU sikte :wink:

 

Siktemidlene på disse riflene er ikke akkurat det beste man fant under 2vk engang og stokkformen, kombinert med et frisk kaliber, gjør rekylen såpass ubehagelig at man ble anbefalt å bruke ekstra lag med klær under innskyting (refererer til manualen igjen). Ellers er sikringen på disse riflene såpass klumsete at det er enklere å basere seg på tomt kammer.

 

Jeg har en rekke Mosinvarianter i samlingen min, men har aldri prøvd å skyte noe annet enn helmantel i dem. Jeg tviler på at utvalget i jaktkuler i .312" er så veldig imponerende sammenlignet med ordinære kalibre.

 

Summa summarum så regner jeg disse riflene noe som egner seg bedre for koseskyting enn jaktbruk. Finnene bygde om diverse Mosinrifler til jakt i etterkrigstiden men det er lenge siden de fant ut at moderne jaktrifler fungerer bedre til slikt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst: :lol::lol: deretter vil jeg si flott rifle du vil ha :) Trener du litt flittig så er den der med åpne sikter fullt brukbar til jakt. Og det med bajonetten.. hvis den står ut på rifla så ser det sikkert spesielt ut for andre :mrgreen: men for all del, bare jakt med bajonetten på. bare ikke stikk deg selv på den :)

Link to comment
Share on other sites

For det første: Ikke prøv å fjerne bajonetten. I følge manualen er dette straffbart :mrgreen:

 

Bajonetten på disse riflene er ikke akkurat lett og hvis man kutter den tipper jeg man fremdeles har treffpunktsforandring pga. endret løpsressonans. Skal man ha en Mosin Karabin uten bajonett er M38 et bedre valg. Selve treffpunktsforandringen er ikke noe stort problem i seg selv. Man kan justere forsiktet med litt tålmodighet. Det finnes også montasjer for kikkertsikte for de fleste Mosinvarianter, men dette synes jeg blir for anakronistisk. Det er bare 91/30 snipervarianten som skal ha kikkert og da med et tidsriktig PU sikte :wink:

 

Siktemidlene på disse riflene er ikke akkurat det beste man fant under 2vk engang og stokkformen, kombinert med et frisk kaliber, gjør rekylen såpass ubehagelig at man ble anbefalt å bruke ekstra lag med klær under innskyting (refererer til manualen igjen). Ellers er sikringen på disse riflene såpass klumsete at det er enklere å basere seg på tomt kammer.

 

Jeg har en rekke Mosinvarianter i samlingen min, men har aldri prøvd å skyte noe annet enn helmantel i dem. Jeg tviler på at utvalget i jaktkuler i .312" er så veldig imponerende sammenlignet med ordinære kalibre.

 

Summa summarum så regner jeg disse riflene noe som egner seg bedre for koseskyting enn jaktbruk. Finnene bygde om diverse Mosinrifler til jakt i etterkrigstiden men det er lenge siden de fant ut at moderne jaktrifler fungerer bedre til slikt bruk.

Der var du jo :mrgreen:

 

Er helt enig i med at jeg ikke bør tukle for mye. Skal jeg endre noe vesentlig blir det antagelig å sette på en ATI-stokk. Sluttstykket med bøyd hevarm skal jeg ha uansett, men jeg får se om jeg bytter ut siktene og/eller setter på montasje for kikkert. PU-montasjene blir som du sa litt feil på en karabin, og blir ganske dyrt og passe spesielt i og med at de er 25,6mm og kun tar PU-siktene..

 

Og nei, det blir nok mest, om ikke kun, moroskyting med denne. Jaktplanene er foreløpig kun ønsketenkning.

 

Desverre er naganter ganske så "sjeldne" her kontra der du bor. :cry: Hadde jeg kunnet så hadde jeg nok kjøpt en finsk M28 eller M39 istedet, men..

 

Når det gjelder ammo så er det vel mest Barnaul jeg kommer til å bruke (selv om du godt kan sende en container med overskuddsammo på boks :mrgreen: )

Vet at f.eks S&B og Prvi Partizan produserer 54R også. Kommer antaglig ikke til å kjøpe ladeutstyr for 54R i og med at det blir koseskyting en gang i blant. Da kjøper jeg heller 1000stk for 3-4k ett par ganger i året.

 

Du får bare sveise en liten krok ytterst på bajonetten sånn at du kan holde kaffekjelen med den, da kan ingen klage. Husk å ta ut skudda før kaffekokinga..

 

Barnaul 7,62x54R smeller såpass godt at rifla kan fungere som kaffekoker og, den. :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Alternativt slutte å spørre om råd på k, og heller plukke opp en mauser "som alle andre" :)

Spesielt skal det være.. :wink:

 

Kan jo også være greit å kunne bålgrille et ferskt rådyrhjerte på bakonettspissen... :-) Du får fortelle oss hvordan innskytingen går, med og/eller uten bajonett.

:lol:

Ja, det blir nok en prosjekttråd en gang i fremtiden. :D

Link to comment
Share on other sites

Harald wold bygde seg en Mauser i 9,3x57 med bajonett på som villsvin rifle. Mange mosin i Russland ennå, men de skifter over til store lagre av Mauser der for jakt og selvforsvar mot farlig vilt på 2 og 4 føtter .

Mosin er ikke dumt valg, mye fint de har bygd av jaktmodeller.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mulig jeg har nevnt det en gang tidligere også, men jeg var en gang i kontakt med en danske som gjerne ville ha tak i en original bajonett til Mauser Kar/98.

Jeg lurte på hva han skulle med den: "Ettersøk av skadede villsvin" var svaret. :wink:

 

Om det kanskje ikke fungerer 100% i praksis så vil det vel ha en viss psykologisk effekt i nevnte tilfelle.

Jeg hadde ikke vasset inn i siv og kratt etter et skadet villsvin uansett bajonett eller ikke!

Link to comment
Share on other sites

Bajonett eller spyd (også kjent som villsvinspyd), virker være trenden der man har mye å gjøre med ettersøk av svin (T.d. Tyskland).

Laaange kniver/korte spyd, og lange spyd er på vei tilbake som normalutrustning. Så en utfellbar bajonett på børsa er ikke nødvendigvis så dumt, da dette vil tilsvare ett kort villsvinsspyd.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe ulovlig med å ha bajonett på rifla under jakt.

Angrer som en sokk at jeg ikke hadde med Mauseren og bajonetten på en post under elgjakta, fikk en elg på 2m (ja du leste riktig, 2 meter) og en 5m bak der igjen hold under grana jeg satt. Hadde bare ei gammel sako med meg :D

 

På en annen side, med mindre du faktisk har noe opplæring i bruk av bajonett og CQB-trening med rifle, vil jeg ikke anbefale det. Om du jakter på storvilt og du prøver på "en slik en" du har sett på gamle krigsfilmer, vil du ende opp skamslått (om du er heldig) og en elg løpende rundt med rifla di stikkende ut av seg. Sant skal sies, så tror jeg ikke en gang den minimale treningen man får med bajonett ville fungert mot en elg. Aldri gått hånd mot hånd mot en elg så kan ikke uttale meg noe mer :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noe svar på bajonett, men børsa er nå slik som den er. Jeg tror neppe noen lager trøbbel rundt dette?

JEG HAR ELLERS LANG ERFARING MED EN SLIK BØRSE:

Jeg kjøpte min "uskutt" i 1997 og den er logget med ca.1600 skudd pr.dato.

Ladningen jeg har best erfaring med er en Sierra "Pro-Hunter" 150 grain kule. Bak denne kula bruker jeg 48 - 50 grain N-140 i en Lapua hylse (7,62x53) Russerne sier 7,62x54. Det beste jeg har skutt fra benk 100 meter er 3-4 cm. samling, dette kan bevitnes fra skyttervenner.

Denne børsa har overrasket mange i hvor godt den går tross bajonettfeste og bajonett med en viss slark. Løpet på børsa mi måler .312". Derfor er det lurt å holde seg til kuler beregnet til Enfield .303 British. Sløgg pipa med en blykule og mål diameter på løpet eller få en børsemaker til å måle dimensjonen. Det dårligste jeg har prøvd var overskuddsammo av et eller annet slag.

Originalammo måler som regel .310" Jeg holder meg unna .310" kuler av frykt for gasslekasje mellom løp og kule, errosjon i riflene/løpet. Dårlig går .310" kuler uansett i min børse. .311" kulene til Sierra går som regel best 150 - 180grain. Jeg har en egen ladebok hvor jeg noterer hva jeg har gjort og testet, jeg faller stadig tilbake på 150 graineren til Sierra nr.#2300 som favoritten. Og jeg har prøvd MYE i dette kaliberet. Jeg stortrives med denne børsa, morsom. Låskassa er bunnsolid. Jeg skyter også mye med en MAS mod.36, en franskmann armerifle i bolt. Denne rifla er mer kresen og låskassa stoler jeg mindre på. Den har også bajonett skjult inne i stokken. Ellers ang.7,62x54 så bruker jeg Lee die-sett som tydeligvis matcher kammer mitt tålig godt, jeg halspresse for ikke å stresse messingen for mye. Jeg har noen testhylser som jeg "råkjører" over 20 omladninger, og disse er kun trimmet 2 ganger, noe som sier sitt.

LYKKE TIL MED EN MORSOM OG LEGENDARISK SAK.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å virke arrogant ,men hvor " harry" går det an å bli. Hadde jeg møtt en på jakt med bajonett på børsa hadde jeg straks ringt onkel.

Og hva skulle du i så tilfelle sagt til "onkel"? God jul og godt nyttår?

 

(Det er en del personer som skal "melde" Gud og hvermann for alt mulig - kunne de kanskje tatt seg tid til å lese Straffeloven, Viltloven etc., før de sponset Telenor?)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i all verden skal man lage trøbbel for sine medmennesker bare fordi dem har utstyr som ikke er helt A4? Slike holdninger synes jeg er trist!

 

Har faktisk vurdert muligheten til å ordne et slags bajonettfeste på min Marlin 1895 i 45/70. (Har en gammel bajonett for svenskemauser liggende.) Ble litt inspirert av en artikkel i et svenskt jaktblad om bruk av villsvinspyd ved avliving av skadeskutte svin i situasjoner hvor bruk av skytevåpen er uforsvarlig. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med deg Mikkel!

En annen ting om våpen med miltært preg er egentlig ment for å luke ut US.carabin, Garand, AG-3 og tilsvarende halvautorifler. Slikt som gode gamle HV-Mauseren er fortsatt å se i elgskogen, jeg måtte en gang ty til en reserveløsning kjapt med min originale KV-59 med diopter. På 70 tallet var det ennå noen som brukte Lee Enfield .303 British i mitt terreng.

Hvis noen behersker disse åpne siktene så er disse våpnene fult ut lovlige. Det er fult ut lovlig å bruke en militær original utgave av Krag til rådyr og nedover. Jeg kjenner en gamel mann som bruker en tysk Mauser 7,92x57 i opprinnelig stand, men med påmontert kikkert som oppgradering. Når det gjelder denne Mosin Naganten så jeg en artikkel fra Svalbard for noen år tilbake, da var det en russer stasjonert der som hadde reddet en turist eller en annen forsker i "deep shit" med en isbjørn (store hvite mus uten hale). Russeren posserte i artikkelen med børsa, en Mosin Nagant M44. Jeg har sett andre bilder fra Svalbard hvor russere har slike børser, men nordmenn har trasket mye rundt med HV-Mauseren der oppe.

Som du ellers skriver, det er farlig å bryte A4 mønsteret i Norge. Forordningsfundamentalistene finnes det mange av og de trigges fort opp. Se bare på Andhøy i Sørishavet, Thor Heyerdahl var ti ganger så gal og ble nasjonalhelt. Gud nåde den som hopper ut av sandkassa, da roper de andre barna av misunnelse på "Nanny" for å hanke inn luringen tilbake til alle oss andre. Men dette er en diskusjon i et annet forum.

Link to comment
Share on other sites

En som skal melde fra om hytt og pine på et jaktlag, ville fortere enn svint, forsvinne fra jaktlaget enn en som kommer med en bajonett på rifla.

 

De som skal melde i fra om alt mulig, har ingenting å gjøre i hverken jaktmiljøet eller skytebanen generelt. Er også særdeles ødeleggende for resten av miljøet med "angivere" da den gemene hop ikke orker "bråk" med onkel om de bruker enten ei rifle som ser litt militær ut til jakt eller møter opp på pistolbanen med en Glock og 32 skudds magasin. Resultat: Ingen gidder å dukke opp på skytebanen.

Link to comment
Share on other sites

Det neste blir vel: kan jeg gå på jakt med min nye "army autodings med geværgranat"

Jakt er faktisk "kultur" la disse militære nykkene være.

Lurer rett og slett på om vi burdte innføre den tyske Jägerprüfung. Det kunne luka ut noen raringer med bajonetter og granater.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...