Jump to content

Gå på jakt med bajonett på rifla?


Ei tohi varjata

Recommended Posts

Fallgrop med marinade og spisse spyd slik at en får marinaden skikkelig inn i slaktet!

 

Litt mer seriøst; om hensikten er jakt synes jeg bajonetten er en biting i forhold til våpenvalget TS har tenkt å gjøre. Men har han tid, mulighet og økonomi (7,62x54R er vel ikke akkurat hyllevare på G-sport..) til å lære seg å bruke våpenet og forstår begrensningene (som er enorme selv i forhold til en HV-mauser med 2,5x32 Tasco)-ja så lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg får legge inn noen siste ord om 7,62x54R siden jeg har en og skyter en god del med den 150 - 200 skudd i året. Dette er mange skudd til å være et "leketøy" for moroskyting og trening med åpne sikter. Ammo: Som hjemmelader er tilgjengeligheten på komponenter og ladedata greit, kostnadene er heller ikke avskrekkende pr.skudd. Jakt: Jeg har ikke valgt min for jaktbruk, ville aldri gjort det så lenge det finnes mer brukervennlige alternativer over disk. Børsa går så bra at jeg ikke har betenkeligheter med å bruke den på småvilt opp til rådyr. Jeg skyter prøven med den hvert år. Jeg har ennå ikke skutt vilt med den, det er ikke en stor drøm heller. Bajonett: Den sitter der bare, innfelt. Bajonetten har ingen funksjon eller tema når våpenet er i bruk, den er en raritet som gjør våpenet litt spesielt. Jeg finner det litt merkelig at noen vil debutere som jeger med et slikt våpen når andre alternativer finnes.

Åpne sikter krever mer lys og byr ellers på noen utfordringer, jeg har jaktet en del med 30-30 Winchester mod.94 og har måtte holde tilbake skudd p.g.a. avstand og dyret forsvinner bak kornet o.s.v.

Jeg bruker generelt en god jaktrifle (bolt) i 7mm.Rem.Mag. med et Zeiss sikte. Valget i jaktgarderoben blir lett å velge i. Når det gjelder Mosin Nagant M44 og andre modeller, det kan være ymse kvalitet på disse, jeg har sett flere panikkproduserte fra krigen. Min er produsert i Polen i 1954. Kvaliteten på denne er utrolig bra, tight og nydelig finish. Rifla var ubrukt når jeg kjøpte den for kr.1000,- Hvordan andre skrothauger fungerer har jeg ikke sett mye av, men litt. Min så ut som den skulle være plukket fra "rullebåndet" på fabrikken.

I år.2000 importerte jeg en MAS mod.36 i kaliber 7,5x54 MAS. Tottalkostnad kr,2.500,- ut av tollen! Den var også ubrukt når jeg mottok den, den har også en bajonett monert inne i stokken fremme. Jeg har fire eldre armèrifler for interessen sin skyld. Eks.kaliber 7,5x54 MAS er meget ukurant, noe som gjør hjemmelading litt morsommere. Jeg synes slike gamle "slagmarktravere" har en viss skjarm. Det er jo hobby jeg driver med her, seriøst nok.Tilsammen skyter jeg nesten 1000 skudd i året med disse gamlingene. Hadde jeg fått lov av våpenkontoret ville kjøpt meg en strøken Enfield MK.4. Den er "romlemantisk", men garderoben er over full etter nye regler, desverre.

Link to comment
Share on other sites

Tja, det er da andre som skyter litt 7.62x54R også. En 150-200 skudd kan det vel gå med på en ettermiddag når man skyter SVT eller SVD. Både M38 og M44 er morsomme karabiner selv om jeg foretrekker 91/30 for koseskyting. Lang påle som alle stirrer på.

 

MAS-36 synes jeg er en langt mer forfinet rifle, selv om låsemekanismen er mindre rigid enn f.eks Mauser eller Mosin. I tillegg har de en del rare franske nykker som mangel på sikring, versjoner med foldekolbe eller (min favoritt) integrert granatkaster for 22mm halegranater av den gamle NATO typen. Jeg aner ikke hvor mye rart tilleggsutstyr jeg har kjøpt til både 36'er og ikke minst 49/56 for å få med meg alle de franske særhetene. F.eks munningssats med tritiumsikter og verdens største flammedemper er i alle fall noe å starte en samtale med. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det går, men det skjer ikke. :lol: Den skal ikke klures med, og jeg måtte likevel ha siktet inn på nytt om jeg sveiset, kappet eller tok av bajonetten.

 

Har slått fra meg idéen om å jakte noe spesielt med denne. Blir nok bare koseskyting med Barnaul og diverse objekter som kan plasseres ut på ei mark.

 

Jeg vil jo se om den faktisk kan skyte så langt som siktet tilsier.. 1000 meter :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Her er skjønnheten.. :mrgreen:

Riflingen er i meget pen stand, kroningen er intakt og stokken er nesten perfekt. Bittelitt patina på sluttstykket og endekappen, men det gir bare litt preg.

Kjøpte to esker Barnaul som skal gjennom førstkommende lørdag. :twisted:

IMG_1220.JPG

Låner den (med full lovlighet og med papirer, før noen får angstanfall) til jeg forhåpentligvis får søknaden innvilget og den blir offisielt overført til meg.

Link to comment
Share on other sites

om noen hadde dukket opp med en orginal mosin nagant på jaktlaget mitt hadde jeg absolutt ikke sett ned på han.

 

sjansen for at han hadde måtte sett ned på meg er nok mye større, altså den voksne personen som ligger på sine knær å trygler om å få prøve :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg få spørre hvorfor du absolutt skal jakte med den ? Skjønner at det er litt stil men..

Det er vel bedre og skyte med ei "vanlig" nymoderne boltrifle?

Heller ha med denne spesielle riflen din på stemner og skytebaner ?

 

Jeg spør for jeg har null interesse for sånne våpen, vet ikke hva som er spesielt med den.

 

Mvh animalhunter med vanlig boltrifle 8)

Link to comment
Share on other sites

Solid og gode våpen som er i full bruk i det daglige i Russland og Sibir ( mot vanlig vilt og farlig vilt på et par bein og flere )

 

Hvorfor kan de ikke være i bruk herover hvis en har en MN? Jeg ville brukt en på jakt hadde jeg hatt en som var god og presis.

 

Gjort en annen utgave av den , kamra den i 6.5x54 Vostok, samme hylse bare med 6.5 kule . mye brukt i match skyting og endel i jakt der over . Nesten 6.5-06 i energi og hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fullforståelse for at noen ser glede i noen annet enn moderne allværsrifler med xxl-tilbudskikkerter, selv om sistnevnte høyst sannsynlig er klart best egnet til jakt. Derimot er de totalt blottet for sjarm. Tenk feks en Weatherby plastikk 30-06 eller ei Silma o/u hagle fra XXL. Supre børsee, men utrolig kjedelige. Jeg har gjennom årene hatt lyst på, av og til kjøpt, lånt, skutt og jakta med mye rart. Mye har ikke blitt realisert. Våpeninteressen er varierende fra -jeg må ha den rifla nå -til- tja den er god nok den jeg ha. Jaktinteressen derimot er stadig økende. Det har resultert i nokså alminnelige jaktvåpen i alminnelige kalibre. Men jeg har jakta med mye rart, og syns feks det er gøyere å skyte hare i los for en Dunker med en tysk sideligger kaliber 16 fra 1923, enn med en Benelli Comfort. Jeg har skutt villrein på langt hold med Sako, men det hadde nok vært enda mer stas med Krag. Noen er svært interessert i våpen, andre er svært ineteressert i jakt og vil ha helt greie våpen, og atter andre er interessert i begge deler. Jeg har intrykk av at mange ev de norske jegerkjendisene( i den grad en kan kalle noen det), har normalt gode våpen/ optikk, alminnelige kalibre og ikke er spesielt opptatt av våpen utover at de ønsker driftsikre, presise og lettstelte våpen. Andre bruker mer tid på kammeret.no og pussing og gnikking av litt spesielle våpen. Noen kjører Toyota Avensis, bilen svar på Weatherby fra XXL, mens andre har et prakteksemplar av Ford Mustang i garasjen.

 

Selv drømmer jeg om å skyte storoksen med en nydelig ss-rifle med åpne sikter, men det blir neppe realisert.

Link to comment
Share on other sites

Var på hytta vår i dag. De som eier områdene rundt er veldig hyggelige og jeg fikk lov til å skyte der inne. :smile:

Photo0042.jpg

Photo0045.jpg

 

Satt opp ei pappskive diameter ~50cm på rundt 60-70 meters hold. Ut av 6 skudd skutt mot den traff rundt 5 i midten. :mrgreen: Selv om den er 60 år gammel, riflingen er slitt og den ikke har blitt pusset siden Pavlov hadde skutt inn rifla på fabrikken så er presisjonen på topp. Meget morsom rifle med mild rekyl. Barnaul-ammoen høres dog ganske godt..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...