Jump to content

338 Lapua Magnum fra eska til hjortelia


KnuteriK

Recommended Posts

Leste om noen finner som skjøt på 2000m med 338 LM og 250 grs Scenar, kula var subsonisk og presisjonen var allikevel upåklagelig. Har selv skutt med 308 og 155 Scenar på "subsoniske avstander", og synes da presisjonen var helt grei (til meg å være vel og merke...). Utifra det jeg har lest på div amerikanske forum virker det som at både Scenar kuler og Hornady Amax kuler er ganske gode selv når de er subsoniske.

 

Forøvrig en skikkelig kvalitetstråd, alltid artig å følge med på slike prosjekter! Gleder meg til flere bilder og rapporter fra felten :)

 

Jeg har jo selv skutt treff på både 2000 og 2500 meter, men det er på ingen måte repeterbart og er ikke noe annet enn griseflaks.

 

Var dette med 338 LM (evt hvilken kule)? Hvordan fikk du kompensert for kuledropp?

Link to comment
Share on other sites

de fleste supersamlingene mine med 6,5mm er skutt i 1:9 pipe med lange VLD kuler og godt inne i det transsoniske området.

Mine er skutt med Sauerpipe- vi får stole på at Høggern kommer med stigninga ( :wink: ) som jeg har glemt - 8ognoe, og lange kuler, 9g Scenar og Amax.

Litz skriver selv et annet sted at de lange kulene er mest trolige til å komme igjennom transsonisk hastighet uten forstyrrelser, dvs. best presisjon. Det han skriver i AB v. 2 (Min ligger på dass, og jeg leser et kapittel hver gang jeg driter :roll: )er at de korte kulene har mindre sannsynlighet for å tumle etterhvert - dvs. et godt stykke etter at de har blitt subsoniske.

 

Vi har sett film av Jerry Teo skyte 80gr Amax på 1700m, fra en .223Rem - selv sett noen kuler tumle, og andre kuler komme fram, og andre igjen bare "forsvinne" - lost in space... 140gr Amax landet trygt på 1550m - men med samling som ei alminnelig garasjedør (var vel godt 1m høy og 3m bred, samme ladning gav dasslokksize på 1300m - men med slengere laaangt sideveis).

Normas 130VLD forsvant for meg et sted mellom 750 og 1000m, Noen andre med erfaringer med denne?

Lapuas Midas+ og CenterX .22LR ammo har så jevn hastighet at de fungerer fint på 300, men på 400m er jeg i tvil ennå

 

Stabilitetsproblemer vil gi kuler som koner mye og til slutt tumler, og vil vise seg med både side og høydespredning - konende kuler har mye mere drag enn de som flyr "rent".

 

Er fullstendig klar over det, men det er unntaket og ikke regelen.

Det er jeg ikke sikker på (men det kan godt være sånn, jeg er nokså ny på systematisk ELR), det kommer såpass mye an på utvalget som er testet at det ikke er godt å si. Det Litz sier om stabilitet er jo også teori, og er en vant til å lese teknisk litteratur så ser en at han ikke er skråsikker. Leser en McCoy så er det ikke lagt mye vekt på heller. Rundt forbi fins det mange teoretiske forklaringer på hvordan ei kule KAN miste presisjon i det transsoniske området - noen er tilforlatelige, andre holder ikke vann, og at noe KAN skje betyr heller ikke at det skjer.

 

Tror vi er enige i om at "the proof of the pudding is in the eating" :wink: KnuteriK får snart fyrt opp 338en, og min fikk jeg skutt for 1. gang idag - 300SMK laget fine trekløver i pappen, så det er lovende (Jr. på 7 forlangte å få prøve, og ble sur da han ikke fikk). Lørdag blir det litt mer fintesting, og søndag - vi får se. Januar og februar kan bli moro iallefall.

 

Ut over det, så har vi et lite "ELR", eller "store gutter - store skytere"-treff i tankene her nede, 1500m UNL eller noe :mrgreen:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sjekk ut gammel mg-ammo. Den er som regel testet for stabilitet i det transoniske og subsoniske området fra ca 2000 til noen ganger 4000m. 6,5x55 ble valgt i Norge/Sverige fordi den hadde best raserende ytelse på ,hvis jeg husker riktig, 2000m foran alle andre kalibre. Man testet sevfølgelig også stabilitet og penetrasjon på alle avstander. På tynn is nå men lurer på om ikke dagens matchkuler har tyngdepunktet for langt bak til å være stabile på ekstreme avstander. 170gr Lapua lockbase som engelskmennene bruker i sin mg-ammo likner de gamle skolen.

 

 

I HV rundt gamle Fornebu ble det satt opp mg-stilling når holdene ble lenger enn 900m. Vi hadde en MG34 med matchpiper som skjøt imponerende bra. Sub moa på enkeltskudd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått testskutt børsa og alt ser bra ut. Pga at jeg har vært veldig opptatt de siste dagane, har jeg ikke hatt tid til å sette meg ned og legge inn bilder og film, men håper på noen timer i morra, så skal jeg poste :)

Det har blitt 3 hjort på meg oxo, men kun med 65 rws'n.

Link to comment
Share on other sites

Er så mye som skjer om dagene, så jeg har litt lite tid til å skrive så mye ennå, men jeg slenger ut noen bilder.

Børsa skal til børsemaker for løpsskifte denne uka, så det blir ikke mer skyting før den kommer tilbake.

 

IMAG0221.jpg

IMAG0218.jpg

IMAG0219.jpg

IMAG0220.jpg

IMAG0222.jpg

IMAG0223.jpg

IMAG0224.jpg

IMAG0225.jpg

 

Er en grei 3 skudd samling det der, på 100 meter, 250 grs Scenar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Børsa ligger hos børsemakeren for løpsskifte, så jeg har ikke fått testa Millett'n så mye, men den virker veldig bra hittil. Kneppa er presise, optikken er skarp og fin. Det kan virke som om at den har mindre forstørrelse ved 25x, enn det Zeissen min har ved 24x, men det kan være at 72mm linsa på Zeissen lurer meg litt i forhold til 56mm på Millett. Det kommer mer så fort jeg får tilbake våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Dere sier at det er lekende lett å skifte Remington-avtrekk.

Da har jeg en liten nøtt til dere:

 

Jeg tenker å sette på et Jewell-avtrekk på min .338Edge.

Når den ble laget, så satte jeg i en 4" magasinboks, hvor den ble plassert litt bakover også, ikke bare fremover, for å spare så mye gods som mulig ved materampe mv.

Dette innbar også at boltstopperen ble redusert noe, for å tillate at bolten kommer lenger bak, og kamrer fra magasinet.

 

Mitt spørsmål da blir: Får jeg en utfordring mht montering av Jewelavtrekket??

 

Artig å se at du planlegger å jakte med din .338 Knut Erik - jeg tenker i samme baner... 8)

Link to comment
Share on other sites

Ang avtrekket ditt, så har jeg ikke peiling. Vi fikk problemer med mitt avtrekk, fikk bla ikke brukt sikring, den passa rett og slett ikke, men nå har børsemakeren sagt at han skal fixe det, så da senker jeg skuldrene.

Jeg sa han skulle justere det til maks 500 gram, helst litt lettere.

 

Han har oxo begynnt på løpet mitt, råemnet er 81cm, i værste fall blir pipa 76cm lang, men han trodde den ble noget lengre. Munningen blir 28mm, og ikke 30mm som jeg hadde håpet. Men det går greit, pipa blir over 4 kg uansett :)

 

Skal helt klart jakte med 338'n, skal lade med 300 grs berger Hybrid G2 kuler, og så må jeg få skutt litt. Jeg skjøt relativt bra med original oppsettet, men det blir vel bedre når alt er ferdig tilpassa. Må lage mellomlegg av bly, i kolbekappa, for å ha litt motvekt til løp og demper. Blir kjøpt en Painkiller fra Mr Allen i USA, i tillegg til en Vektor brems.

 

Det nærmer seg nå, I can feel it :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Hehe, ja fly må man ha. Driver med store modellfly i tillegg, så det er dyre hobbyer det her.

Jaja, har vært og skutt litt med rifla, og den skuffer ikke. Skjøt noen runder i går uten brems, og rekylen var ikke ille. Traff greit oxo, iallefall greit nok. Smekka på demperen på de 3 siste skudda, og de gikk likt med resten, så det er jo hyggelig. Og Whisperen demper som om det skulle vært en 6.5 med demper. Ble veldig imponert over den.

 

Fikk brems i posten i går, og idag har jeg skutt litt med den, og samlingene krympa helt ned til under en klisterlapp på 3 skudd. Bildene sier vel sitt.

 

Pga tykk tåke ble det ikke noe langhold, kun 100 meter, så vi får ha tilgode å teste på over 1000 meter, til ut i uka.

Her er noen bilder fra idag.

 

 

DSC00936.jpg

DSC00937.jpg

DSC00938.jpg

DSC00939.jpg

 

DSC00941.jpg

DSC00942.jpg

DSC00943.jpg

DSC00944.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lite respons i denne tråden, så jeg tror jeg gir meg med dette innlegget.

En liten tur på bana idag, skjøt 10 skudd, og seriene målte 19mm og 15mm 5 skudd, fra ytterkant til ytterkant. Målte ikke senter senter.

Børsa går over all forventing og er min favoritt blant de våpenene jeg disponerer nå. Angrer ikke på at jeg valgte ei så lang og tjukk pipe, og når denne er ferdig blir det ei ny som er maken.

 

Så her er et bilde av samlingene, rett så bra, tykker jag.

 

Hej då.

 

IMAG0298.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har eit Lilja løp i 338 RUM på vei inn, det er 36 tommer langt og skal stå i en M700 kasse. Ser at du bruker Whisper demperen til Hausken, hvor tykt løp går inn in den?

Løpet skal monteres av Rafdal og blir det slik som eg håper på skal eg kunne bytte mellom 300 RUM, 338 RUM og 7 mm STW kunn med litt meir enn håndmakt.

Link to comment
Share on other sites

Nei, ikke gjør det da! Dette er jo beste inspirasjonstråden av dem alle for tia! Jeg har ikke kommentert, men det er fordi jeg ikke føler jeg har noe konstruktivt å bidra med. Bortsett fra å rope STEIKE TA for noen børser og for en skyting! Kjempetråd! Har den også på abonnement, så keep it coming! Please.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har eit Lilja løp i 338 RUM på vei inn, det er 36 tommer langt og skal stå i en M700 kasse. Ser at du bruker Whisper demperen til Hausken, hvor tykt løp går inn in den?

Løpet skal monteres av Rafdal og blir det slik som eg håper på skal eg kunne bytte mellom 300 RUM, 338 RUM og 7 mm STW kunn med litt meir enn håndmakt.

 

Jeg klarer å måle min Whisper til snaue 34mm, innvendig, så da har du litt å gå på.

Lange piper er digg, og når de blir så lange så bør de nesten være litt tykke oxo. Lekkert med enkle løps skift, savner det på mine børser.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo ikke slutt tråden her! Sitter jo å gleder meg til test fra lengre hold og hvor langt ut du får akseptabel presisjon med den:) har jo ikke så mye å bidra siden jeg ennå er en wannabe, men denne tråden følger jeg. Inspirerende! Har ladet 80 grs. A-Max i 223rem'en som samler 11 mm. på 100 metern så nå er det bare å finne tid å tigge seg en tur med ut til Kjerring øy med proffene.

Link to comment
Share on other sites

Slutter meg til resten, liten respons betyr ikke at vi ikke følger med som hauker. Det betyr kun at du er ute med noe som vi andre sikkler på, og at vi ikke vil søpple til tråden din med tomprat. Hele bøla sitter jo og venter på lenger avstand og nye opplevelser. :wink:

6 responser på en drøy halvtime nattestid i det du nevnte slutte av sier vel sitt. :winke1:

 

P.s Tofoten som var på den SSG'n Roe/Sauer150, er det lov å spørre om hva det var for noe her i denne tråden?

Link to comment
Share on other sites

KnuteriK,

 

Det er liten respons for vi bare sitter og nyter, og ikke helt vet hva vi skal si

 

Trondheim, jeg hiver en litt rapport fra mitt eget prosjekt:

 

Jeg har noen 267grs kuler fra GS Custom. Har ikke eksperimentert mye med dem, men skutt 5-6 skudd på 100m og kanskje like mange på 500m.

De samler like bra som noe annet på 100m, 3sk på 12-15mm på eneste ladning jeg har prøvd, litt større samlinger enn det KnuteriK viser her - men det er det på det meste jeg skyter. 5 i ett hull med 338LM er rimelig respektabelt.

Jeg ladet de med 92.5grs N570 til en COL på 103.5mm, og fikk 860m/s omtrent (eller var det 880, husker ikke her)

 

Med ukjent BC måtte jeg gjette, og skjøt under, skrudde opp iht spotter, skjøt over, skrudde ned, skjøt under osv - til jeg stoppet. Dette må tas i trinn utover, og uten å være avhengig av spotter.

Om spotteren spottet rett, og klikkene på kikkerten stemmer (noe de ellers gjør), så var høydespredninga på 500m bortimot 1m, uten sidespredning :? , Så noe er rart, og det hele krever en mer vitenskapelig innfallsvinkel enn bare å begynne å skyte over et vann... Men jeg kommer tilbake til det.

 

Utover det så bestemte jeg meg tidlig for å holde meg til 300grs kuler, og Scenar er det som er enkelt her i Norge. Er det 338 så skal den være satt opp for å skyte LANGT, og det skal leveres maksimalt moment i målet :mrgreen: Det er jo gøy å se at man treffer.

Iallefall, så har jeg vært innom 92.5grs N570/ 97mm og funnet at 860-870m/s med 300gr er i overkant av det jeg gidder når det kommer til hylsearbeid. Måtte helpresse noen allerede etter 4 omladinger.

90gr lader jeg nå, og samme lengde, det gir 835m/s i 10°C, og den laveste ES jeg har sett ever, 5m/s på 15 skudd.

 

Både 92.5 og 90 har gitt utmerket presisjon, det ble fort tomt for både lerduer og colabokser rundt blinkene på 500m.

V. blink er skutt av Svein Olav med TRG42, H. er meg med Barnarden. Vi var i grunn nokså fornøyde begge to

06112011173.jpg

 

 

- jeg er ikke sikker på at jeg kan skyte så mye bedre uansett presisjon i rifla. En blir jo flyttet litt mer rundt enn med 223 :wink: Men jeg skal nok teste litt forskjellige settedybder etterhvert. Foreløpig fungerer rifla etter planen, så jeg fokuserer på ha ei ladning, og vite hvor den treffer.

Det viktigste er antakelig å terpe på å ligge rett, og likt - har litt problem med at treffpunkt endrer seg mellom stillinger.

 

Barnard PL, TrueFlite 30" pipe, heavy palma profil, Robertson Composites TAC stokk, IOR 3-18x42 FFP, Hausken std. Ti/ Vektor

29102011160.jpg

 

22102011157.jpg

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Får vel skrive litt til da, er bare så kjedelig å skrive til seg selv, når ingen kommenterer eller noe. Man kan jo skrive noe selv om det ikke handler om akkurat dette prosjektet, er lov å bable litt :)

 

Mens jeg venter på kuler, fant jeg ut at jeg ikke har noen ammoboks for denne patronen. Jeg har bare hatt patronene i en isboks, ikke særlig proft. Så jeg kjørte en tur bort på Biltema i går kveld, og mysa gjennom diverse bokser, og endte opp med en Powertool koffert. 80 kr seinere var vi på vei hjem. Kofferten er passe romslig og har skumgummi limt fast i bunn. Så jeg tok frem ei finer plate, og borra 50 hull, og tilpassa den til kofferten. Tenkte det får være nok med 50 patroner, da har jeg litt over halve kofferten tilgjengelig for vindmåler, avstandsmåler og diverse.

 

Skrudde så finer plata fast i kofferten, fra utsiden, og vips så var den klar. På utsiden av lokket er det 3 rom, der man kan oppbevare litt verktøy, ørepropper og diverse.

 

Ble fornøyd med denne jeg, så slipper jeg å drasse rundt på en isboks iallefall. Billigste ammo eske jeg har kjøpt noen gang.

Her er noen bilder, glemte å ta bilde av tom koffert, beklager.

 

 

DSC00945.jpg

DSC00946.jpg

 

DSC00947.jpg

DSC00948.jpg

DSC00949.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fabrikkpipa har en fastmontert brems, som er limt. Man kan nok ta den av om man bruker litt varme og muskler. Jeg kaller det en magnaport og ikke en brems, for i forhold til bremsen jeg har nå, så er det lite effekt i den. Men den stabiliserer pipa i skuddet, så man lettere ser hva som skjer.

 

50 skudd er nok for meg med LM'n, jeg satser på kvalitet fremfor kvantitet. Dessuten blir jeg ganske susete i skallen av å ligge å smelle mange skudd i slengen. Har vel skutt 28 skudd på det meste ila en økt, og da var jeg sliten etterpå. Men det er faktisk mer slitsomt å skyte med 300 win mag'n, da denne har en skarpere lyd og mer følt rekyl.

 

Det er bare fantasien som setter grenser, Peder, så det er bare å gå i mekkeboden og lage det man trenger ;)

Link to comment
Share on other sites

Ang. den montasjen din, synes den ser fryktelig høy ut? Er det på grunn av stokken at du må ha den så høyt?

 

Ja, den er ganske høy. Det er disse montasjene som fulgte med siktet, og jeg har nå funnet lavere montasjer fra Millett, disse er vistnok de høyeste, så jeg skal bestille de som er Medium. Men sånn rent praktisk så plager det meg ikke, det bare ser litt snålt ut. Sålenge jeg kan justere kinnstøtta som nå, så er det problem fritt å skyte med så høye montasjer.

Link to comment
Share on other sites

Det blir jævlig lange greier dette...

Min går i Sauerkofferten med et kusehårs margin - uten brems. I den Galati-dragbagen jeg har er den akkurat for lang, men det funker sånn passe - med demper på så stikker demperen ut foran/oppe, med enden av pipa omtrent midt i glidelåsen. Det går fint å bære den sånn, og jeg har gått med den slik på "jakt" et par ganger - da også med 110% fullt av stash i lommene på dragbagen. Det går forbausende bra å bære - men er bedre i båt :roll:

02112011172.jpg

 

Her er en test av en 60" dragbag. 60" er 1.5m og burde dekke det meste?

 

Noen 60" bager til salgs

http://www.voodootactical.net/p-1013-voodoo-tactical-50-caliber-rifle-drag-bag-60-long.aspx

http://aimfieldsports.com/AIM-60-Tactical-Dragbag-Green

http://www.bigrivertactical.com/catalog/item/6811215/8673199.htm

 

Jeg hadde egentlig planlagt at dere skulle kjøpe noen og så fortelle meg hvilken jeg burde kjøpe. Har ikke fått fingeren ut for å kjøpe noe selv enda, mest fordi volumet av slikt stash i huset begynner å bli merkbart - men og fordi det funger "OK" med den bagen som er for kort.

Har vurderte å kappe pipa, men er ikke der enda. Ulempen med lang pipe er ikke så stor sålenge en ikke skal bære våpenet skuddklart.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67: Hei, ser du nevner på side 2 at du har prøvd både 97mm COAL og 103mm COAL. Har du brukt en throater for å gjøre kammeret klart for 103mm ?

Hvordan er det å skyte 97mm ammo i 103 kammer ?

 

 

Kammeret er skjært for å passe 300gr Scenar med et kaliber bæreflate i halsen, MCOL med Scenar er 97.85mm. 103mm er maks for å kunne ta ut en patron gjennom ladeporten.

267grs GS Custom, og noen norskproduserte jaktkuler jeg tester, har laaaange neser. Med 103mm COL er det ikke mye Scenar igjen i hylsehalsen...

Og som Vetle sier, magasin har jeg ikke. HEller ikke utkaster, da kan jo de fine hylsene bli kastet på bakken, bli våte, eller få bulker - Gud Forby! :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet 300 grs Scenar, SMK og Berger VLD i kveld, og med 1mm friflukt fikk jeg 93mm col på de to førstnevnte og 97mm på VLD'n, denne med 0.5mm friflukt. Så da blir det test skyting på fredag, med påfølgende langholdskyting på lørdag i fylket lenger sør for meg :) Gleder meg til det.

 

IMAG0299.jpg

IMAG0300.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...