Jump to content

338 Lapua Magnum fra eska til hjortelia


KnuteriK

Recommended Posts

Ny tur på bana idag.

Hadde med 20 patroner, som var delt opp i 10 stk med 88 grs 570, og 10 stk med 87 grs 570.

88 grs gav perfekt samling, som alltid, og landa på 862 m/sek i snitt. 6 m/sek ES, er heftig bra.

87 grs gav oxo perfekt samling, og landa på 851 m/sek i snitt, med ES på 4 m/sek. Det er utrolig bra, men litt for sakte.

 

Så jeg tror jeg lander på 88 grs siden jeg frem til september kun skal skyte på papp, stål og stein. Rekkevidden er uansett lenger enn det PRF'n klarer å måle, så jeg konsentrerer meg om å skyte bra ut til 1300 meter.

 

Det skjedde noe rart når jeg lada i går, utrolig egentlig, siden alle ladninger er veid og trikla, men eneste forklaringa er at kruttet må ha sittet igjen i trakta, og når jeg har flytta trakta over til neste patron, så har resten av kruttet landa nedi der. Etterfylt av 87 grs 570. Dermed fikk jeg et skudd i 87 grs serien som målte 919 m/sek, og et som målte 775 m/sek. Men stryker man de to, var alt normalt. Hvor mye krutt som ble i den hylsa som gav 919 m/sek, anes ikke, heftig rekyl, og veldig treg hevarm. 775 m/sek ladningen var mer som et "plopp" å regne, men ingen tegn til undertrykk.

 

Så her må man følge bedre med når kruttet skal nedi. Har lyst til å teste en elektronisk kruttmåler/vekt, så slipper jeg dette nitidige arbeidet. Vet om en som har en jeg kan låne.

 

Kameraet var ikke med idag, men samlingene stod i ei klyse, og kunne enkelt dekkes av 1.5 klisterlapp. Det var forøvrig 5 minus grader da jeg skjøt, så farta vil nok gå opp litt utover sommeren.

 

Har fått ny avtrekker i posten idag, den ramla inn i børsa ila 5 minutter. Justerte pittelitt, og avtrekket havna på 350 gram.

Noget lettere enn de 900 gram som var før. Fikk oxo resten av SMK kulene mine, så da har jeg alt i hus. I morra blir det ny innskyting, siden jeg kommer til å vippe et skims inn under siktet. Skal ta noen av lapua hylsene, og bruke de til innskytinga. Så blir det å teste om Lapua har store hastighets forskjeller kontra Norma, ved samme ladning. Når innskytinga er unnagjort, blir det en tur inn på det nye langholds stedet, og verifisere en aldri så liten tabell, utover til 1300 meter, slik at jeg er rimlig klar til skyting i februar hos gutta som kan dette :)

 

Nå føler jeg at jeg er i gjenge, og kan konse maks om selve langholds skytinga, og trening på første skudds treff. Målet er jo hjortejakt til høsten, type uanstendig, så da må alt være drilla.

Link to comment
Share on other sites

Det var heftige hastigheter og samling KnuteriK. Bare å ta av seg skyttercapsen og bukke ærbødig for slik skyting. Veldig bra.

Men 350 grams avtrekk er bort i mot Kamikaze spør du meg. Alt for lett etter min smak.

Sjekk rifla for utilsiktet hanefall når bolten smekkes igjen. Du er langt over grensa for at det skal kunne skje når avtrekksvekta sier 350 gram.

 

Har hatt noen rifler i hendene med alt for lett avtrekk og med utilsiket hanefall som resultat. Ingen hyggelig opplevelse.

 

Holdt på å si........ uansett avtrekksvekt......... lykke til videre med testing og en kjempefin tråd.

Link to comment
Share on other sites

Lader en selv så klarer en å få det til for ca 12-15 kroner med kvalitetskomponenter.

Jeg er helt sikker på at viss du spør KnutErik pent så kan han fortelle deg hemmeligheten bak hvordan han får dette til å bli en 7-8kr pr.smell :mrgreen:

 

Tror han bruker noen litt spesielle briller når han regner det ut :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke se at jeg har skrevet noe sted at jeg lader disse patronene til 7-8 kr stk.

Men om hylsene lever la oss si, 10 omladninger, så er hylseprisen 1.8 kr.

Og da er jeg på under 9 kr iallefall, uten noen form for briller :)

 

Avtrekket bekymrer meg lite, det kan justeres til 50 gram, men da må jeg bytte en fjær i det. Har tatt endel kjappe lade grep med det nå i kveld, og det glepper ikke over hittil.

 

Blir det for heftig, så er det en smal sak å justere det litt tyngre, uten å demontere børsa.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok fremdeles du må bytte briller. Under 9? 1,8 på hylse, 7 kr i beste fall på kule, med mindre du har en ukjent kilde, 25 øre på tennhette og minst 2 kr i krutt i hver patron blir for meg ca 11 kr. :wink: Men det er jo ikke så ille, mye moro for 11 kr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk 300 grs smk fra usa nå til kr 3,85 pr kule, levert på døra.

Så sier vi 40 øre pr tennhette.

Jeg betaler 18 kr hylsa, 10 omladninger gir da en patronpris på 1.8 kr.

Så går det med 88 grs N570, så med en pris på 550 kr kg, blir det 3 blanke kr med krutt. Jeg har ikke fått regninga på kruttet ennå, så akkurat den prisen er jeg usikker på.

Skal vi se: 3.85

+ 0.40

+ 1.80

+ 3.00 evnt 2.85

= 9.05 evnt 8.90

 

Så ved 10 omladninger, som jeg selvfølgelig sikter på, får jeg en skudd pris på 9.05 kr, og dette er reelle tall.

Det ble snakka om ca 500 kr kg for kruttet, og da blir det rett under 9 kr skuddet.

 

Jeg henger meg uansett ikke opp i skuddprisen. Jeg synes ikke det er dyrt når jeg kan gjøre det på denne måten, og regnestykket er ikke hverken løgn eller skryt.

Og nei, jeg skaffer ikke kuler fra USA til andre, desverre ;) Jeg har brukt et halvt år på denne dealen, så noe må jeg ha for meg selv.

Link to comment
Share on other sites

Du må vel også regne inn pris på pipeslitasje noe som varierer fra 2 - 3kr pr skudd.

 

Ref tidligere innlegg om imp kontra std kammer for hylseliv, pipeslitasje og muligheten til å kutte kruttprisen til de halve ved bruk avskytterlagskrutt i N100-serien. Prisreduksjonen pr skudd ligger på ca 2-3kr hvis man optimaliserer komponentene innenfor rammene til 338LM.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk 300 grs smk fra usa nå til kr 3,85 pr kule, levert på døra.

Så sier vi 40 øre pr tennhette.

Jeg betaler 18 kr hylsa, 10 omladninger gir da en patronpris på 1.8 kr.

Så går det med 88 grs N570, så med en pris på 550 kr kg, blir det 3 blanke kr med krutt. Jeg har ikke fått regninga på kruttet ennå, så akkurat den prisen er jeg usikker på.

Skal vi se: 3.85

+ 0.40

+ 1.80

+ 3.00 evnt 2.85

= 9.05 evnt 8.90

 

Så ved 10 omladninger, som jeg selvfølgelig sikter på, får jeg en skudd pris på 9.05 kr, og dette er reelle tall.

Det ble snakka om ca 500 kr kg for kruttet, og da blir det rett under 9 kr skuddet.

 

Jeg henger meg uansett ikke opp i skuddprisen. Jeg synes ikke det er dyrt når jeg kan gjøre det på denne måten, og regnestykket er ikke hverken løgn eller skryt.

Og nei, jeg skaffer ikke kuler fra USA til andre, desverre ;) Jeg har brukt et halvt år på denne dealen, så noe må jeg ha for meg selv.

 

men om .338 lapua er dyrt eller billig du glemte å ta med dette i regnestykket:

Hvor mye er skytteropplevelsen verdt :wink: og den tror jeg er verdt mer enn 10 kr skuddet :) stå på knuterik liker denne tråden veldig godt :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fulgt med tråden fra begynnelsen. Utrolig spennende og inspirerende. Jeg liker spesielt måten du går frem og skriver med ydmykhet og lærevillighet. Ingen ekspertnykker (selv om du er langt over mitt nivå). Jeg syns du er tøff som tøyer hylsene så langt du kan. Jeg har ikke turt å lade om 338LM mer enn 4 ganger selv om de ser greie ut. Nå tror jeg kanskje jeg skal vurdere å plukke dem frem igjen 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke annet enn takke for hyggelige ord.

Skal gjøre mitt beste for å fortsette å lage en underholdende tråd.

 

Har fått verifisert 338'n idag. Jeg mistenker at jeg er litt ute av senter sideveien, men det kan jeg ta igjen på lørdag på bana.

Dro til stedet vårt, og satte kronorafen forran tuten, og fant en stein på 475 meter. Skjøt noen skudd, la inn hastighet i Shooter, og flytta meg til 1028 meter. Gjorde det samme, men var litt høy, så jeg forandra bc en smule og økte hastigheten, og etter 4 skudd stemte det. Testa litt på 1220 meter oxo, og traff stein til å begynne med, men så rota jeg det til sideveien.

 

La fra meg børsa og tok frem 300 win mag'n, og herja litt med den.

Monterte så lyddemper, og skjøt en ny runde på 1040 meter, og så på en istapp jeg fant på 1220 meter. Dette har jeg filma, så dere kan se hva som skjer.

På lørdag blir det ny runde med skyting på 300 meter på bane, så da skal jeg sjekke at 0 er 100 meter, sideveien, og så blir det å se om jeg klarer ny personlig rekord på 300 meter, hva samling angår.

 

Å skyte med 350 grams avtrekk kan bare beskrives som jævla deilig :)

Skyte opplevelsen med denne børsa er helt rå, og det er min absolutte favoritt børse, gjennom tidene.

Skaff deg en 338 av noe slag og se hvor gøy det er.

 

Her er et par bilder fra dagen, som var nydelig, været var flott, kaldt, men omtrent vindstille.

Hadde kongeørn i siktet på 450 meter, men siden det er vanskelig å oppdrive taxidermist som tar på seg en sånn jobb, lot jeg den sitte.

 

Hehehe. Jaja, er lov å kødde litt, men den satt iallefall der :)

 

017.jpg

018.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for fine tilbake meldinger, jeg er bare meg selv, og kommer lengst med det. :)

 

Driver egentlig å funderer litt på om jeg skulle ha oppretta en egen blogg på nettet, men aner ikke hvordan man gjør det, og vet heller ikke hva jeg skulle kalt en sånn blogg.

 

Snø her på kysten har det vært lite av denne vinteren, heldigvis. I fjor og året før hadde vi snø fra oktober til langt uti mars, så det er deilig å ligge å strekke holda på bar mark, med en stadig varmere vårsol i ansiktet.

Isen ligger tjukk og blank her, og får meg til å drømme om å skyte langhold på papp, over isen, men det kan jeg bare glemme.

 

Så ikveld skal jeg heller koke meg en liter kakao, og stikke nedom i kanten på isen og fyre bål, og bare nyte stillheten, og fundere mer på skytinga som kommer utover året.

Etter at jeg begynnte med langhold, har skyting fått en helt ny mening for meg, og man kommer på en måte aldri til et punkt der man kan si at man er utlært.

Jeg har syslet med modellfly like lenge som skyting, siden 1986, og der har jeg på en måte gått tom, stagnerer hva øvelser og utfordringer angår, og har det siste året nesten ikke rørt et eneste fly. Fortsetter denne trenden, blir den hobbyen lagt på hylla, og om jeg får solgt flya mine, har jeg plutselig mye penger som heller kan investeres i våpen, optikk og utstyr.

 

Jeg har brukt mye tid på skyting siste åra, og føler at jeg kanskje vet 10% mer nå, enn da jeg begynnte med 6.5x65 rws prosjektet. Så det er langt igjen å gå ennå. Men ting har iallefall utvikla seg i riktig retning, og det er nå veldig lett å treffe mål av størrelse 30x30-50x50 opp til 600 meter med første skudd. 1000 meter begynner også å bli enklere, men det er mye arbeid som gjenstår før jeg er like komfortabel der, som på halve holdet. Men nå som jeg har fri tilgang til et område som egentlig er et paradis å skyte i, regner jeg med at 1000 meteren skal sitte spikra før 10 september.

 

Vi får lov til å sette opp en standplass, så vi har tak over hodet, denne blir ikke permanent, men noe som kan pakkes ned, for er det permanent så må man ha godkjenning osv. Man kan kanskje kalle det en gapahuk, og at den tilfeldigvis er fin å skyte ifra, kaller man flaks og tilfeldigheter.

Arbeidet fremover nå, er å få plassert ut stål, fra 500 til 1500 meter. Isen ligger ikke lenge oppi fjellsida, og å skyte på en stein eller i en bergvegg, er rett og slett ikke godt nok. Spesielt ikke når man er alene, og det eneste man ser er ei røyksky sånn cirka der man sikta. Da er det bedre å få bekrefta treff ved lyd, og så kan man evnt ha 2 gonger ved siden av hverandre , der den ene, tilsvarer vital treffsone, og dermed har man iallefall peila seg inn nogenlunde.

For min del, blir det plater fra 30x30 cm, fra 1000 meter og nedover. 50x50 og 30x30 fra 1000 meter og utover.

Så det blir litt trim utover våren. Men forhåpentligvis blir man ikke alene om denne jobben.

 

Så det er bare å følge med, det kommer bilder og film etterhvert som tiden går :)

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute og skutt litt med 338'n på 300 meter idag, men idag gikk ikke ting som det skulle, og jeg sleit endel.

Jeg har de siste dagene måttet demontere børsa da jeg ikke fikk sikringen på Jewell avtrekket til å virke.

Det viste seg at dette avtrekket bygger mer sideveien enn original avtrekkert, og jeg måtte frem med en fres, og frese ut 2mm av alukassa i stokken. Da dette var gjort, var alt i orden.

Har oxo demontert siktet, flytta litt på det, og satt det sammen igjen. Og da har jeg mest sansynlig stramma skruene på ringene litt for hardt, for når jeg skulle kneppe idag, flytta treffpunket seg 3x av verdien jeg kneppa. Fikk ordna det på slutten av dagen, men da var jeg frustert og hadde mest lyst til å kaste kikkerten i veggen. Men når det er min egen feil og ikke siktet, så får man ta det på sin egen kappe.

Jeg sitter og teller på knappene om å kjøpe en Vortex HD kikkert, den har 35mm mellomrør og ramler rett nedi montasjene her.

Får se på mandag hva jeg gjør.

 

Siste serien på 300 meter ble noget bra, og det kunne ha blitt en ok 5 skudds serie om ikke jeg hadde skutt vekk det ene skuddet.

Presisjonen er upåklaglig, og jeg har funnet godladninga, kan man trygt si.

Her er bildet av serien, som KUNNE blitt bra.

 

007.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vi får se hva jeg ender på av sikter, men det er Nightforce og Vortex som står på ønskelista.

 

Demonterte hele stasen igår, og fant da ut at den bakre montasjen var løs, så da tippet jeg at årsaken lå der.

Festa alt på nytt, og så begynnte prosessen med å lade 50 hylser.

Disse har nå vært avfyrt 2x, og jeg begynnte med å vaske alle hylsene. Smurte de inn og pressa de. Så avfetta jeg de, og satte de i hylsefresen. Trimma de litt, og fresa så hettelommene. Deretter måtte jeg mekke meg et opplegg for gløding av hylsene, og brukte ei pipe, som jeg teipa fast på en forlenger og satte dette i borremaskina. Etter en runde på nettet med diverse videoer av denne operasjonen, fant jeg ut at 6-8 sekunder med gløding er normalt.

Så da var det bare å sette igang, og det gikk greit. Skal kjøpe en brenner til idag, så jeg får 2 flammer, en fra hver side, så lir det enda litt jevnere gløding.

 

Dro så på skytebana igjen idag, skjøt inn alt på nytt. Alt fungerte perfekt, og jeg traff også plata på 1010 meter, med det som ble anbefalt av Shooter med knepp. Så da er jeg klar for Kongsberg :)

 

Her er noen bilder av glødeprosessen.

 

2012-02-05171141.jpg

 

2012-02-05171211-1.jpg

 

2012-02-05190855.jpg

Link to comment
Share on other sites

Utifra de lærde herrer, som jeg leser om i USA, så gløder de hylsene ved annenhver omladning, og etter pressing. De gjør det etter pressing for å ta bort spenningene. Jeg har oxo vurdert om det er bedre å gjøre det før pressing, men har ikke kommet frem til noe svar der.

Jeg eksperimenterer mye nå, for å se hvor langt hylse liv jeg kan oppnå.

 

Har lest litt her: http://www.longrangehunting.com/article ... ange-2.php

 

og noen andre steder. Ikke at denne karen er noen verdensmester, men jeg vil tro det er et snev av sannhet i noe av det han skriver :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest den tråden, og om jeg husker rett, så kan det være greit å gløde FØR ompressing om man skal endre hylsa drastisk, dvs, presse om fra et kaliber til et annet. Men når det kun skal presses om for å size hylsa innen samme kaliber, er det greit å gløde etter pressing.

Jeg skal fortsette med dette utover, og selvfølgelig skrive om resultat her, så får vi se om det har noen positiv effekt i det hele tatt.

Har pressa 50 lapua hylser i dag, og de har nå blitt ompressa 10x, med 1 gløding @ 6x. Har gått over de hylsene, og de kjennes fine ut innvendig, og ser bra ut utvendig.

Jeg håper at min beskjedne mengde 570 bak 300 grs kula, gjør at hylsene lever lenger, enn om jeg går opp på 90-92 grs, som andre bruker. De 25 skuddene jeg skjøt idag, hadde veldig god presisjon, så jeg forandrer ikke noe på min ladning. Som sagt tidligere, jeg trenger ikke 900 m/sek for å skyte papp, stein og stål, men til høsten, så skal jeg gi mer gass :)

 

Har kjøpt en ekstra brenner nå, og skal gløde noen av de lapua hylsene som er kasserte, for å se hvordan resultatet blir, sånn rent kosmetisk. Jeg gløda en hylse i går til den ble helt glødende, men fikk ikke den mørke fargen som man ser på Lapua hylsene fra fabrikk. Så der må det være noe spesielt de gløder med.

Kan ta noen bilder og legge ut nå etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner det å ligne på noe her.

Har de siste dagene, ladet en del skudd, da jeg skal på langholds treff i Kongsberg neste helg. I den forbindelse har jeg som tidligere skrevet, gløda hylsene mine.

Etter først å ha gløda med en brenner, prøvde jeg å gløde de 50 gjenværende Lapuahylsene mine med 2 brennere. Resultatet ble kanskje det samme, men kosmetisk ble det mye finere, da det ble en jevnere farge fra glødinga rundt hylsene. Det krever litt trening å få det likt fra hylse til hylse, men på slutten satt det skikkelig i fingrene. Det er jo dessuten litt morro.

 

2012-02-06211914.jpg

2012-02-06211951.jpg

2012-02-06212024.jpg

 

Igår tok jeg en siste test ang kikkerten, og dro avsted med 3 skudd for å teste litt. Satte opp ei skive på 100 meter, er innskutt på 106 meter for tiden. Skrudde høyde tårnet til topps og til bunns, flere ganger, det samme sideveien. Satte alt tilbake til 0, og la meg ned og skjøt 3 skudd på en svart klisterlapp. Hadde ikke hullet vært litt ovalt, hadde det vært umulig for meg å påstå at det gikk 3 skudd igjennom. Så kikkerten fungerer dønn på kneppinga, og blir beholdt inntil videre.

 

2012-02-07122752.jpg

 

IDAG, har jeg nådd en milepæl. Skulle egentlig skyte på papp på 1000 meter, men da jeg kom til skytebana, var det minst 20 politifolk der, som drev skytetrening, og da orka jeg ikke utsette meg for spørsmål vedr å skyte fra innmark og 1000 meter ut i utmarka. I tillegg blåste det friskt ca 9-10 m/sek. Har laga meg et skivestativ for 200 meter skive, som jeg hengsla på midten, for å lettere oppbevare det og transportere det. Ble bra.

 

2012-02-08162938.jpg

2012-02-08162954.jpg

 

Litt mutt i sinnet, dro jeg inn til det nye stedet, bare for å leke litt med de 20 patronene jeg hadde med.

Har de siste 2 gangene der inne, verifisert Shooter, og har laga en tabell som går til 1400 meter. PRF'n måler ikke lenger.

Så jeg la meg ned, fant noe is, målte til 1199 meter, kneppa i vei iflg tabell og skjøt noen skudd.

Som alltid, traff jeg litt over.

Ergelig syntes jeg, men brått kom Jesus gående over fjorden, og fortalte meg at kikkerten min har 16 moa pr runde, og ikke 15, som jeg har tenkt. Helt sinnsykt idiotisk av meg å ikke legge merke til dette før, og dette forklarer alle mine høye treff på avstander som krever mer enn en runde på turret'n

 

Vel, inspirert av Jesus, fant jeg endel is, mye lenger unna, og tippa 15-1600 meter. Kneppa til 1400, iogmed at jeg kunne se nedslag både over og under siktepunktet. Traff lavt kneppa opp det som iflg retikkelet skulle gi korrekt treff, og prøvde igjen. Joda, høyden var perfekt, men litt lite sideveien. Skjøt endel skudd, og samlingen var meget bra, under en meter vil jeg påstå.

Gikk tom for skudd og dro hjem, kalkulerte med Shooter antall MOA jeg hadde kneppet til, og fikk 1625 meter. I tillegg brukte jeg et kart som ligger på nettet, og det stemmer forbausende bra.

Jeg ble helt vill, og lada fort opp 25 nye skudd, tok med videokamera og dro tilbake. Dette måtte jeg bare ha på film i dag, og legge ut her.

Jeg strakk meg til 1660 nå etterpå, og alt er på film. Jeg klarte dog det kunststykket å kneppe feil vei under siste skyting, sånn er det når man tenker Zeiss, men skyter med Kina kikkert.

Jeg er ganske kry akkurat nå.

 

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

, og har laga en tabell som går til 1400 meter. PRF'n måler ikke lenger.

Finnes en avstandsmåler i huset her som måler adskillig lengere enn angitt over. Den er tilsalgs :wink:

 

Så gjør jeg samme manøver som VeTUs bøyer meg i støvet osv - helt skyting Knuterik

Den rifla er presis både på korte og lange hold kan man se og si. Veldig bra, særlig med de vindforholdene på stedet.

Nordavind fra alle kanter så det ut som. Igjen - veldig bra.

 

Som min gamle fader sa "ikke rør en eneste skrue så lenge motoren går"

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takker for det karer. :)

Jeg er ikke helt nede på jorda igjen ennå, det var en rå opplevelse, og jeg skal tilbake i morra og prøve noen skudd til.

Det er desverre meldt enda mer vind, 10-12 m/sek, men tar det som en utfordring. Skal ha med en kompis som vil teste samme avstand med 300 win mag, mulig han får det til.

 

Ang den avstandsmåleren din, kanskje vi kan diskutere det neste helg?

Skulle hatt noe som måler lenger enn den jeg har nå, kan jo evnt legge Zeiss Prf'n ut for salg.

Hvor langt måler din da? Skulle jo hatt en som måler ut i sub land ;)

 

Skal ikke røre annet enn ratta på kikkerten i fremtiden, denne børsa har potensiale til mye rart, med rette mannen bak. Så jeg må trene mer.

Link to comment
Share on other sites

gratulere med flott skyting, moro dette når en finner ut av ting, må si du har vært utrolig heldig med denne pipa, den går jo som f.... :overrasket: synes virkelig at du bør komme deg oppover til nidaros på nm 500 i juni, slik at noen av oss som ligger og skyter "frosk" , kan danke ut noen av disse gubba som sitter i svingstol å skyter :)

Link to comment
Share on other sites

Ang den avstandsmåleren din, kanskje vi kan diskutere det neste helg?

Skulle hatt noe som måler lenger enn den jeg har nå, kan jo evnt legge Zeiss Prf'n ut for salg.

Hvor langt måler din da? Skulle jo hatt en som måler ut i sub land ;)

 

Den måler langt nok, tro meg :wink:

Og det gjelder laaaangt inn i sub land også :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil se treff på over 2km 8)

 

Kan garantere deg, at det vil jeg oxo.

Men, i lia der jeg skyter, så kommer jeg til 16-1700 meter, så forsvinner terrenget litt bak en haug, det svinger inn i ei lita vik, og når det kommer ut igjen, så er jeg ifølge kartet, 2700 meter unna. Så det finnes mao ingenting å skyte på mellom 1700-2700 meter. Jeg prøvde dog noen skudd mot is på 2700, jeg visste ikke da at det var så langt unna, så jeg traff jo selvfølgelig ingenting. Men jeg har anledning til å skyte i vannlinja, men da må jeg ha noe å måle med, som måler 2km+.

 

Hvor langt måler en Leica 1600? Noen som vet det?

 

Nå næmer det seg stygt skyting i KOngsberg, så jeg tripper lett her :)

Link to comment
Share on other sites

Har sittet på sidelinja lenge å sett på trådene dine KnuteriK, og det er imponerende å se på skytingen og testingen din.

De har gitt mye inspirasjon på kveldene når en har vært borte på jobb. Heldigvis friperiode nå slik at en selv får testet litt ;-)

 

Stå på, vil se mere av dine prosjekter og Jakt/Skyting :D

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, dette er en tråd jeg følger med.

Hadde vært kjekt å sett 2km, hvor langt kan du plystre kulene montro, og samtidig treffe det du sikter på :P . Som jeg nevnte tidligere, så har jeg noen pappblinker bl.a rådyr som hadde vært kjekke å brynet seg på (Sånn 600-1000m), kanskje satt de opp en gang til vårene, på forskjellige avstander.

 

Berglid: Blir garantert ikke feil med en .50 kal ...

Link to comment
Share on other sites

Den måler langt nok, tro meg :wink:

Og det gjelder laaaangt inn i sub land også :mrgreen:

 

Hvis eg ser på deg med store dådyrøyne (forutsatt at dådyr har blå og rødsprengte øyne..), gir pent labb og tigger pent; kunne du tenke deg å informere om din avstandsmålers merke og modell?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...