Jump to content

338 Lapua Magnum fra eska til hjortelia


KnuteriK

Recommended Posts

Det er bra. Man må jo ikke la de stå for lenge i skapet. Det er et flott kaliber, gleder meg til neste lørdag allerede.

Da blir det forhåpentligvis skyting på noe annet enn papp og stein. Det henger noe stål ute i lyngen som kan skytes på, fra 1010 til 1350 meter, så det er på tide å se om man kan lage noen riper i lakken på plata. Alt av data er inne i Shooter nå, så da er det bare mindre justeringer som skal til, og da er det bare satan selv (vinden) som må tuktes. :)'

Men man lærer litt hver gang ;)

 

Driver og pusser løpet nå, og det er en skikkelig drittjobb, 570 kruttet sitter godt igjen inni der, og et er skikkelig svart og seigt. Men det kommer til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Testa noen skudd med lyddemper idag, ute på ei øy. Det blåste godt, men ikke for mye.

Jeg har bare skutt noen få skudd med demper hittil, da skyting med demper fra betong gulv utgjør mye hopp og sprett.

Dette resulterer i at jeg aldri klarer å se treffa mine.

Men idag, lå jeg bak i Avensisen, og da funka alt mye bedre. Børsa hoppa ikke i det hele tatt, og jeg klarte fint å se treffa i de forskjellige steinene jeg skjøt på. Skjøt fra 500-1180 meter, og traff greit hele veien. Kneppa for mye på vinden på alle hold, og var 30 cm lav på det lengste. Artig å prøve iallefall, Shooter ser ut til å stort sett være rett på hele veien.

 

Skjøt til slutt noen skudd på en liten stålgong vi satte opp. Da vi parkerte og målte den, kom vil til ett sted mellom 570 og 592 meter. Kneppa til 570, og var litt lav, traff rett under. Kneppa til 580, og fikk inn 3 treff, kneppa til 590 og satte inn 2 til, høyere opp. Lot demperen kjøle seg ned noen minutter, og skjøt 5 skudd til, men alle disse gikk av en eller annen grunn under og til høyre. Var heftig torvsprut på marka der kulene slo ned. Dette var med 250 grs scenar, kronografert til 989 m/sek.

 

Idag kom nye Millett'n i hus, med 105 MOA elevasjon pluss det man har av prikker i siktet, totalt 140 moa. Så når jeg får de nye montasjene mine, kommer dette siktet på 338'n. Om jeg skimser siktet opp i bakkant, så tårnet er i bånn på 100 meter, kan jeg kneppe meg langt ut i subsonic land. Men foreløbig rekker det med 12-1500 meter.

 

Her er et usselt bilde fra en ellers bra dag. :)

 

IMAG0338.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har du testet med Berger hybrid? Fikk bestilt noen noen hos Poacher, men får ikke testet på en stund.

 

Har testa Berger Hybrid ja,, men de samla hverken bedre eller dårligere enn Scenar, og de koster 3 kr mer pr kule.

De har jo en bra BC, men med nok elevasjon i siktet, kommer man frem med både Scenar og SMK oxo.

 

Blir nok å satse på Scenar fremover for min del. Det kommer noe SMK i posten etterhvert, må prøve de litt mer før jeg bestemmer meg helt.

 

Er ikke mye snø her nei, men vi har mye regn og vind. Men regn er bedre enn snø ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er Millettkikkertene dine, og fikk du med ringer? Hvordan er de i så fall?

 

De jeg finner på ebay har alle 1/8moa justering. Regner med at de også har ikke-medforstørrende retikkel?

 

Vurderer en slik til mitt økonomilangholdsprosjekt, men da må det vel bli den med 30mm rør tror jeg, siden rifla er en Tikka M65 med tilhørende ringer...

 

Edit:

Søkte, og så at du hadde beskrevet dem i en annen tråd. Kan fort bli en slik ja..

Link to comment
Share on other sites

Millett'n er grei den. Min har 1/4 moa justering, Mildot retikkel i 2 plan, og 35mm mellomrør. Det følger med montasjer, men de er satans høye, så jeg har funnet noen lave 35mm ringer som er på vei til meg nå.

Kneppa er veldig bra på den jeg fikk på tirsdag, skarpe og tydlige, på den forrige, var de litt seige på en måte. Og iflg Shooter, så er kneppa 7.3mm på 100 meter oxo, siden jeg traff rett i, på 940 meter med første skuddet etter innskyting på 100 meter.

Den første Millett'n jeg kjøpte, var oxo 1/4 moa knepp, men endte opp på 5,4mm pr knepp. Så lenge man lager en tabell i PCB eller QL/QT er ikke dette et problem da man kan legge inn nøyaktig mm verdier.

 

Millett'n har nå kommet med lys, grønt og jævlig, men ok. Skal neppe bruke denne til noe nattjakt.

Den har også 105 MOA elevasjon, noe som gjør at man kan skru seg virkelig langt avgårde om man bruker ei 40 MAO skinne under montasjen.

Skal ta noen bilder av sakene når jeg har fått de mye montasjene ila neste uke.

Link to comment
Share on other sites

Da har problemene begynnt en smule.

Hylsene mine begynner å sprekke, og jeg har hatt 2 hylse separasjoner. Litt kjedelig, med tanke på at jeg kun har ladet de om 5 ganger. De var engangsskutte da jeg kjøpte de, og jeg målte hylsene ved ankomst og de var da 1.1 mm lenger enn trimlengda. Om dette er mye etter første skudd, aner jeg ikke, men det finner jeg ut når mine nye ankommer.

 

Jeg har gløda halsene på de siste 50 jeg lada, og det er disse som nå begynner å separere seg. Jeg holdt alle hylsene med fingrene, og varma halsen til jeg kjente at det ble ubehaglig og slapp de så ned i en bøtte vann. Men jeg tviler på at det er dette som er grunnen. Ser at de er tynnslitte ved bruddet, så de er vel egentlig regelrett utslitte.

 

Mange mener helpressing av hylser sliter mye, men jeg er heldig og har kun en 100 dels mm forskjell på skutt hylse og helpressa hylse, noe som tilsier at slitasjen er lik nesten 0, og at necksizing for min del ikke er nødvendig, eller gir lenger levetid.

 

Jeg fikk tak i 100 stk Norma hylser på en lokal butikk her i går. Har ikke lest så mye positivt om disse i 338, men de er formidable i 300'n min, så jeg gir dem et forsøk. Fikk dem dessuten så billig at jeg MÅTTE kjøpe dem ;)

 

En annen ting som jeg "plutselig" oppdaga, er at skinna på børsa, er skeiv. Dvs, hullene i låskassa er ikke borra i senter. Så nå har jeg tatt av skinne, og utvida de 3 bakerste hullene, slik at det ble litt slarke sideveien, og skinna kunne rettes opp. La beddemasse under bakre del, så nå er skinna heva 0.5mm oxo, og gir litt mer tilt.

 

Nye Millett'n er på plass i nye montasjer, og det gjenstår å stikke på bana og skimse opp siktet så det er i 0 på hundre meter med turret'n i bånn. 500 stk SMK er på vei i posten, samt en Jewell avtrekker, så nå håper jeg at jeg kan finne godladninga, og holde meg der. Føler det har blitt mye tull med eksperimentering med diverse kulevekter, typer og kruttladninger. Har brukt endel N15, men nå blir det kun 570.

 

Ting kan bare bli bedre nå ;)

 

IMAG0342.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da har problemene begynnt en smule.

[...] Så nå har jeg tatt av skinne, og utvida de 3 bakerste hullene, slik at det ble litt slarke sideveien, og skinna kunne rettes opp. La beddemasse under bakre del

 

Noen andre med kompetanse får uttale seg her, men "potensielt mer problemer" var det første som poppet opp i hodet mitt.

Har sett nok kikkerter som har løsnet under vibrasjon og rekyl uten at det har vært slike løsninger...

 

338 LM er dessverre en dyr maskin å drifte...

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke annet en være enig med både Roe og Skaaning,

 

Det første jeg tenkte på var at kammeret til den andre rifla er for langt - hva er målene, før og etter trim? Selv har jeg aldri hverken målt eller trimma disse hylsene, bortsett fra at jeg tar noen få stikkprøver om de er over 70mm, det er de ikke.

Halspresser i Redding Comp. Bushing dier.

 

Måtte helpresse 6 hylser, etter noe ladningstesting (870m/s og 300gr Scenar + 890m/s og 267GSC).... og en omlading senere har jeg 6 hylser med sprekker i halsen, vet ikke om det er sammenheng, for jeg har unødig mye hold på kulene, og det gir halsene unødig mye arbeid, nye bushinger er på vei.

 

Remmy-kassa er nok en av de 338kassene som flekser mest, og derav lar hylsene krype mest - eller tåler minst trykk før hylsene kryper. Jeg har hylser nå som er gått 5 omladinger uten å trenge helpressing, de er brukt med 835m/s og 300gr Scenar. Men så var det de halsene, virker som mange 338er har "halsproblemer".

 

dyr maskin

De færreste skyter vel 1000vis av skudd med 338n, mengdeskyting med 6.5 er iallefall det som driver opp skytebudsjettet her i huset

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dette med hylsene, er for meg et kapittel jeg ikke har lest så mye om. Men under skyting så strekker mine seg fra 69.2mm, som er trimmelengda mi, til 69.3mm. Men hylsene var 70.3mm da jeg fikk de, og etter 5 omladninger hos meg er de 69.7 på det lengste. Jeg vil tro at et strekk på 1.1mm, ikke er den beste medisinen for hylsene, og at det forkorter levetida. Uansett, jeg driter i det, har 100 nye Norma hylser her nå, og innen mnd'n er omme ligger det 100 Lapua hylser her oxo.

 

Hva angår skinna, så har jeg gjort dette før, med null problemer i etterkant. Skinna er jo uansett limt til låskassa med Locktite 638, og det er ikke SÅ stor rekyl i denne børsa. Da jeg monterte siktet første gang, skrudde jeg til de skruene som er på montasjen med et bits jeg holdt i fingrene. Planen var å trekke til med verktøy seinere, men det ble glømt. Skjøt vel 200 skudd med og uten brems, og kikkerten hadde ikke flytta seg i det hele tatt. Flaks kanskje. Men om jeg får problemer med denne løsninga etterhvert, så skal jeg være mann nok til å skrive om det her, og innrømme det. Jeg har ikke utstyr til å borre og gjenge nye hull i låskassa, og jeg gidder ikke sende den til børsemaker for å fixe dette, FØR jeg får problemer med det.

 

338 er kanskje dyrt å skyte med. Det kommer litt an på økonomien hos den enkelte, og hvor mye man skyter. Når man får tak i kuler til under 4 kr og jeg får 5 omladninger med Norma hylsene, så er prisen pr skudd inkl krutt og tennhette ca 10.25 kr. Klarer jeg 6 omladninger, så er jeg nede i litt over 9 kr, osv osv. Men morro faktoren når alt virker, er priceless.

 

Jeg er desverre og kanskje heldigvis, ingen ekspert på hverken skyting, eller lading eller noe som har med dette å gjøre. Men jeg koser meg stort med det jeg driver med, og et lite tilbakeslag får man av og til. Så istedet for å lage ørten tråder med spørsmål om hvordan skal jeg gjøre ditt og datt, så kjører jeg på for egen maskin, og så får de som vil riste på hodet, gjøre det. Jeg skyter ihvertfall, er ikke alle som gjør det. ;)

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen: Jeg elsker måten KnuteriK gjør ting enkelt og derfor riktig på, lim den fast, det funker!

 

Da jeg monterte siktet første gang, skrudde jeg til de skruene som er på montasjen med et bits jeg holdt i fingrene. Planen var å trekke til med verktøy seinere, men det ble glømt. Skjøt vel 200 skudd med og uten brems, og kikkerten hadde ikke flytta seg i det hele tatt.

Hvor mange er vet hvor mye en slik 2-3mm skrue skal trekkes tli? Ikke mange, ikke jeg heller faktisk. Men jeg har skrudd nok til kunne gjette og det er 4Nm. 4Nm er så lite at KnuteriK antakelig kommer nærmere når han skrur til med fingrene enn mange gjør når de drar til det de tør med umbrako/Torx-nøkkelen. De fleste skinner og montasjer som løsner gjør det garantert fordi skruene nesten ble slitt av under tiltrekkingen.

 

Men morro faktoren når alt virker, er priceless.

Jepp

 

Litt fysikk,

Rekylen er ikke så stor på disse digre kanonene. Min er 8.5kg, *(veide igår), om vi antar at rekylimpulsen av ei 300grs kule i 830m/s er det dobbelte av ei 140grs i 850 (neppe langt ifra sannheten) så vil altså rifla (under antagelsen at den er nesten helt stiv) akselerere like mye bakover som ei 4.25kg rifle i 6.5x55. Noe som sjelden gir problemer med kikkertene.

Afrikarifler i 375 og sånt er jo notoriske for å riste løs kikkerter, for de veier nettopp 4.25kg, og vil således doble akselerasjon og kreftene på kikkertbasene.

På Barnarden er skinna dradd til med 4 4mm skruer på rad, og det er en helt annen kontaktflate enn std. baser på ei Brno 602.

Det jeg vil fram til er at kreftene som virker på kikkertbaser og sånt kanskje er overdrevet,

 

At det er brems på gjør uansett ikke saken bedre, heller verre - for om det ikke er brems, så går krefter mellom kikkert og rifle til nær 0 når kula slipper. Rifla akselererer i det drøye millisekundet kula er i løpet, men få skyttere stopper den på mindre enn det tidobbelte. En brems øker disse revers-kreftene dramatisk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Brownells sier:

We recently obtained some ring and base screw specs from Leupold: base screws 14 in/lbs, ring screws, 15-17 in/lbs, and 45 in/lbs on the windage screw, 65 in/lbs on the cross bolt for the Mk IV ring. Previously, they told us that base screws with 6 or more threads of engagement would require 22 in/lbs, 6 or less 12 in/lbs.

 

For the gunsmith a torque specification is more of a guideline than a rule.

 

Let’s consider the 15-17 in/lb specification offered by Leupold for their ring. Currently they’re using 8 x 40 torx head screws, applying 15-17 in/lbs would not cause the fastener to stretch and impart preload to the joint; but it will likely hold the scope tight enough to keep it from slipping and not damage the tube. However, if the front and/or rear ring was made out of spec, or if the height of the scope bases do not concur, or you are using an off brand scope, you may need to impart more torque to the ring screws to get them to hold the scope properly.

 

There are plenty of standardization organizations out there (ANSI, ISO, ASTM, and SAE) to help. We don’t currently have membership and are unable to offer any of their information, but it is generally the fastener manufacturer who will be able to tell you what certification their product has. For large automotive fasteners this is rarely a problem, the small screws gunsmiths see are rarely designated like this. Generally, the screws contained within our screw kits are made of 1038 steel and match SAE grade 8 specifications; and I recommend the traditional German Torque Specification: Gooduntight!

Link to comment
Share on other sites

Takk for det. Jeg gjør mitt beste for å holde oppe "nivået" ;)

 

Her er bilder av verktøyet.

Det er bare en M10 gjengetapp, type lang. Den passer perfekt i halsen på hylsene, så det går greit å få de ut, foreløbig.

Så det blir vel å skyte alle sammen, og ha med verktøyet på banen. Hehehe. Kanskje ikke å anbefale, men man har jo tidligere vært gal. ;)

 

IMAG0343.jpg

IMAG0344.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det der var et smart verktøy, skulle hatt en slik da jeg hadde kipplauf (det beste hadde selvfølgelig vært om utdrageren min virket).

 

Har selv brukt samme riv-og-røsk løsning på flere av mine kikkertskinner og hatt null problemer, men Streken og (ukjent brukernavn) fikk "flygende kikkert" på limt/skrudd skinne om jeg husker rett så man kan jo ha det i bakhodet.

Link to comment
Share on other sites

Skikkelig verktøy er halve jobben, sies det. Jeg håper at jeg i fremtiden ikke trenger den flere ganger, men siden jeg har 40 skudd stående av den heller ekle sorten, blir den med på bana i tilfelle rottefelle :)

Blir forhåpentligvis å skyte de i morra og bli ferdig med det, da får jeg iallefall skutt inn Millett'n og gjort klart for nye eventyr med Norma hylser og 300 grs SMK kuler.

Skal kutte en hylse på langs i morra, og se på galskapen :)

 

To be continued.....

Link to comment
Share on other sites

Trossa sterk kuling og regn, og dro på skytebanen kl 10 idag.

Kongen av skims hadde med seg akkurat det, og endel verktøy og noen skudd.

 

Jeg la 3 skims under siktet, satte det fast og tok en retting av kikkert ved å se igjennom løpet. Dønn i, med Turret'n i bunn.

Ahhh, hvilken glede. Satte i slutt stykket, monterte kinnstøtta, la inn skudd og gjorde meg klar. Skrudde litt på paralaxen, samt bak på okularet, men kikkerten ble ikke skarp.

Da den stod på 65RWS'n forrige uke var den sylskarp, så hva i helv.......??

 

Slakka på skruene, tenkte kanskje noe stod i spenn pga skimsa, men nei. Så ut av regnet kom tanken på å skru tårnet opp 3 runder. Kikka inni, og vips, der var den skarp gitt. Skrudde ned igjen mens jeg kikka inni siktet, og det ble sakte mer og mer utydlig. Ikke veldig utydlig, men nok til at jeg ikke ville ha det sånn. Dette var på 25x, skrudde ned til 18x, og alt var normalt.

 

Gav faen, og reiv av siktet, tok vekk skimsa, monterte det på nytt, "nesten" sylskarp på 25x. Mangler en runde på at den er helt skarp, men man skal jo ha noen runder igjen oxo, så da blir den der.

Så da gikk jeg fra å ha 3.6 Mrad, til noe mindre, har ikke sjekka.Tror jeg mista 30 MOA, av 113 tilgjenglig.

 

I tillegg, lada jeg noen patroner idag, med lapua hylser som jeg inspiserte i går. De så ok ut på forhånd, og ikke kunne jeg kjenne noen kant innvendig på de heller.

3 skudd seinere var jeg i senter på skiva, og hylsene ser like fine ut. Aiai, kanskje jeg kan presse de en runde til, og komme opp i 8x omladninger på de.

 

Skjøt endel skudd til jeg var fornøyd, og tok så frem 20 av de skumle patronene, som hittil har sprukket i tur og orden.

Skjøt de med litt hjerte i halsen, men ingen separasjon idag. Noen sprakk nesten tvers av, men de fleste fikk en fin skarp utheva ring 5-6mm fra hylsehodet. De gikk i søpla.

 

Alt i alt, en god dag for meg, og jeg er litt mer avslappa. Nå vet jeg at jeg har 60 skudd som garantert ikke revner, og jeg kan stikke og skyte litt langhold på det nye stedet mitt i morra, om det ikke regner helt for jævlig.

 

Tok bilde av en ok 5 skudds serie, som var skutt med hjertet i halsen. Kanskje man skyter bedre om man er litt redd ????

 

IMAG0345.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har tatt en runde med hylsene som ble skutt idag, og gått igjennom de. Tok også å kappa en i to, for å se hva som skjer når jeg kjenner etter med ståltråden på innsida av hylsene. Den hylsa var selvfølgelig perfekt, omtrent ikke slitt i det hele tatt, godset var ikke spesielt tynt, i mine øyne, noen steder (se bilde).

 

Har gått igjennom samtlige tomhylser med strengen, og de som helt klart har en synlig stripe rundt magen, kjenner jeg også at har en kant som ståltråden henger litt igjen på, på innsida. Men det var forbausende mange som var helt glatte inni, og de har nå fått ny dose krutt, og en 250 grs Scenar i trynet. Gikk ned fra 85 til 82 grs N15, da Norma sin tabell, varierer endel, ettersom hvilken kule man bruker. Jeg bruker nå oppskrifta for Nosler. Hornady hadde faktisk 87 grs som max, og Nosler 82.4, ved samme kulevekt.

 

Så da er jeg oppe i 8x omladninger på disse, så 9 avfyring står for tur. Været er ikke helt på min side i morra, men det er ofte store lokale forskjeller her på øya, så jeg håper å få testa litt drygt hold nå. Fint å skyte i fjæra, da kan man bruke sjøen som anviser om man er i tvil. Ligger mange fine som steiner og dupper i vannkanten, så det er håp. Problemet blir vel å klare å måle over vann med Prf'n. Går det ikke, så skyter jeg litt oppi sida i stedet.

 

Wish me luck ;)

 

 

Denne er omladet 8 ganger.

 

IMAG0347.jpg

Link to comment
Share on other sites

Endelig fikk jeg kommet meg avgårde og skutt litt på lengre avstander.

Dro inn i fjære til det nye langholds stedet mitt, og rigga meg til der. Det ble ikke noe veldig seriøs skyting, da jeg bare er ute etter å få brukt opp de siste 250 grs Scenar kulene jeg har. I tillegg er det litt blanda drops, noen patroner er ladd med 97 grs 570 og gir 990m/sek, mens resten er lada med 82 grs n15, og gir iflg QL 890 m/sek.

 

Om jeg skal ta til grunne det som jeg måtte korrigere på treffpunkt iflg Shooter, så ligger jeg på 905 m/sek med N15 kruttet nå.

 

Slo like godt til med å starte å skyte på 1300 meter. Pga veldig kald vind, la jeg meg litt bak en haug, og dermed fikk jeg ikke utsyn bortover vannlinja, slik at jeg istedet måtte skyte oppover i lia, noe jeg ikke liker. Får dårlig kontakt med kolben, og pga for kort 2fot, så måtte jeg sette ammokassa under denne, og da ble det før høyt. Ny mellom lang 2 fot er i posten, så det ordner seg til neste gang. Prøvde oxo litt på ca 1500 meter, men det ble bare rot, og jeg mistenker at noen av de høye treffa der var 570 patroner. Traff rett i høyden på skudd nr 2, men det kan ha vært flaks.

 

Alle skudd er filma, filmen ligger klar, så da er det vel bare å poste linken. :)

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har liten tro på at noen er borti lia der, da har de et ønske om å ramle ned og drepe seg, så da tåler de vel noen kuler rundt ørene oxo ;) Det er en veldig bra plass å skyte på, og de som eier der er veldig positive og den ene naboen vil oxo skyte litt. Så alt i alt, en bedre plass finner jeg ikke her på øya. Men jeg ser ikke vekk ifra at fjellfolk som hører skytinga, sikkert skal klage på det. Men det driter jeg i ;)

 

Det er desverre ikke et HD kamera jeg filmer med, og jeg velger beste kvalitet når jeg publiserer filmen. Har ikke funnet noen HD kameraer som kan tukte mitt kamera når det kommer til optisk zoom. Jeg har 78x optisk, og velger da å ha litt dårligere kvalitet på filmen. Men jeg slipper å filme gjennom spottescopet, så da sparer jeg meg for masse styr der. Så langt så klarer jeg fint å se nedslag i filmen, og selvfølgelig i siktet.

 

Skal sette meg ned med digital vekt ikveld, og sortere ut de 570 patronene, og lade resten av kulene som ligger her. På onsdag blir det en ny runde, men da med 6.5x65 rws, så får vi se om den kommer seg ut til 1300 meter den oxo. 1500 har jeg ikke knepp til der, men kan jo alltids holde over, og se om jeg treffer.

 

Det kommer mer :)

Link to comment
Share on other sites

Ja det er sant det.

Er 2 forskjellige kruttvekter og krutt typer ute og går her, og jeg kunne vel ha unngått dette ved å veid patronene før jeg dro avgårde, men det er jo dette med å gidde da ;)

 

Målet var som du sier, å få bruke opp disse kulene, da nye 300 grs SMK'r er på vei, og samtidg bare koseskyte på langt hold, noe jeg oxo gjorde.

Har lufta 65 rs idag, og den gikk raka vegen til 1300 meter den oxo. Men det blir seriøs skyting med den i morra, så jeg legger ut film da. Men det kommer i en annen tråd.

 

viewtopic.php?f=43&t=38322&start=320

Link to comment
Share on other sites

Da har kulene mine ankommet trygt og godt, og det gikk over all forventning. Så nå har jeg 500 stk 300 grs SMK klare for action.

100 nye hylser og en del krutt står også på benken.

Skal lade 10 patroner nå i kveld, og stikke på banen og skyte inn og kronografere i morra. Håper jeg er på rette siden av 900 tallet, dvs under, og at jeg kan kose meg med mine planlagte 90 grs 570. Er spent på disse Norma hylsene. Skjøt forøvrig tomt alle Lapua hylsene i går, og etter dagens inspeksjon, er de klare for flere oppdrag, og da er vi snart oppe i 10x omladinger. Blir nr 9 nå da :)

 

Et lite stemnings bilde fra benken.

 

009.jpg

Link to comment
Share on other sites

En liten snartur på banen idag for å teste litt.

Hadde med 10 skudd, Norma hylser, lada med 90 grs 570 og 300 grs SMK. Col 93.8mm.

 

Skjøt alle 10 skudda gjennom kronografen, ES var på 7 m/sek, det er bedre enn med Lapua hylsene. Farta i gjennomsnitt endte på 873 m/sek. Samlinga var helt grei, merker at det er mer trykk i rekylen med 570 krutt og 300 grs kuler, enn N15 krutt og 250 grs kuler. Men man blir fort vandt til det.

 

Vurdere om jeg skal gå ned til 89 grs 570, men er usikker. Hva mener de lærde herrer om dette? Er ute etter lang levetid på hylser og løp, og farta er jo god, som om jeg dropper ned 1 grs, så er jeg fremdeles over 850 m/sek.

 

Hmmmm. Vanskelig dette. :)

 

056.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvis du innenfor et gitt hastighetsområde på en magnumpatron går opp i volum (feks fra std til imp) og benytter singlebase krutt istedet for dobbelbase (som er mye tøffere mot løpet) kan du øke levetid på løpet med 25-30%. Da må du skifte fra VV560/70 til VV160/170.

 

Analogien er lett og se med 300 magnumer. Lader man feks ei 190gr lule til 2900fps med dobbelbase krutt i en 300winmag og med enkelbase i en 300weamag er levetiden i wea-løpet ca 20-25% lenger. Slike tester er gjort ved å kamre i hver ende av en pipeblank slik at man får samme hastighet 2900fps begge veier med forskjellig kammer og krutt. Så kapper man blanken i 2 og ser hvordan erosjonen utvikler seg i hvert sitt kammer/krutt.

Link to comment
Share on other sites

Ny runde på bana i dag. Hadde med 10 skudd ladd med 89 grs 570.

Merkelige ting skjer med hastigheten, den gikk nemlig opp. Fatter ikke dette helt. Snittet gikk opp til 881 m/sek med 1 grs mindre krutt.

Umulig for meg å vite hva som gjør det, hastighetene var jevne også. Presisjonen derimot, var veldig bra. Skal nå lade om de 20 hylsene jeg har brukt i går og idag, og lade de med 88 og 87 grs. Så får vi se ila uke hvordan det utarter seg.

 

Her er bildene fra de to 5 skudd seriene.

 

2012-01-28135750.jpg

 

2012-01-28143543.jpg

Link to comment
Share on other sites

89gr krutt er vel ganske mderat ladet etter det jeg har sett/hørt andre lade bak den kulen. Det at du får hastigheter opp mot 900m/s kommer av det lange løpet. Siden hastigheten kommer av langt løp og ikke høyere trykk så tror jeg ikke du sliter mer løp med den hastigheten du får. Lite vits med langt løp hvis man skal kjøre patronene på tomgang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke endret på settedybden, og hyslene er helt nye, så jeg vil tro holdet der er det samme på alle 100.

Har pressa om de 20 hylsene jeg hittil har skutt, og lader de med 88 og 87 grs i morra.

Å kalle det tomgang vet jeg ikke, jeg trenger ikke full gass for å skyte hull i papp og lage lyd i stål. Kan heller lade full pupp når jeg skal velte en hjort på xxxx meter :mrgreen:

 

Har pussa løpet nå, og 20 skudd med 570, nei fy faen, det er så mye dritt inni det løpet, at det er ikke til å tro.

Men nå er det reint ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...