Jump to content

338 Lapua Magnum fra eska til hjortelia


KnuteriK

Recommended Posts

Heisann. Så du ikke fikk rifla i kofferten. Kjenner en som hadde samme problemet, og han var innom ei musikksjappe å kjøpte en syntkoffert / transportkoffert som var lang nok. De får du visstnok i div. størrelser. Men - de er tunge, men djævelsk solid - unnskyld språket :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har søkt litt rundt på nettet etter noe å ha rifla i, men finner ikke noe som er langt nok. Er det noen som kjenner til noe som jeg kan forsøke, rifla er 147cm lang. De fleste Drag Bags jeg finner er 51", så da hjelper det lite.

 

På forhånd takk :)

 

mener at Voodoo tactical har en dragbag ment for 50 bmg rifler og at denne er 60" lang, jeg har en voodoo dragbag og er veldig fornøyd med den, plass til begge remington riflene, magasiner, trefot, tofoter, leupold mk4 spottescope, databok, vind- og avstandsmåler, og leupold kikkert veska henger på utsiden av bagen på mollefestene som er der :wink: alt man trenger, tilgjengelig, og den har stropper for å bære bagen med begge skuldrene på ryggen

Link to comment
Share on other sites

Siden det er meldt fuktigt vær under skytinga i helga, dro jeg en tur bortom Biltema for å se om de hadde en presenning eller noe. Jeg gikk og kikka i hyllene og hadde god tid, og kom plutselig over noen fine dekken som de bruker å ha over gassgriller. Siden de kosta det samme som en halvliter ute på by'n, ble ett med hjem, og etter noen runder med saksa har jeg nå fått en perfekt hette for børsene. Skal jobbe litt mer med den i kveld, og ordne så jeg kan stramme den inn i buken, så den ikke blåser avgårde under bruk.

 

Alt man finner på når man kjeder seg ;)

 

IMAG0301.jpg

IMAG0303.jpg

IMAG0302.jpg

IMAG0304.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lw pipa kjøpte jeg hos Sannes Våpen & Ammo på Åndalsnes. Den måtte spesial bestille pga løpslengden. Litt leveringstid, men helt klart verdt det :)

 

Idag teste jeg 300 grs kuler, men fy faen for et vær. Det blåste i snitt 12 m/sek, og i kastene målte jeg godt over 22 m/sek. Det gjorde sitt utslag på papp'n kan man si. jeg sitter igjen med 0 erfaring, alle 3 kule tupene samla nokså likt, og det ble pga vind en og annen slenger hit og dit. Når i tillegg haglebygene slo inn på standplass, ja, da ble det dårlig skyting. Men jeg tok bilder av det jeg skjøt, føler at SMK kanskje er et hår forran de andre, men jeg vil prøve igjen når det er vindstille. SMK er billig i utlandet, Scenar har jeg ikke sjekka pris på, men det må jeg gjøre.

 

Det var uaktuelt å kronografere noe, det må jeg gjøre i morra om det blir langhold i Hornindal.

 

Første serie

IMAG0305.jpg

 

Andre serie

IMAG0308.jpg

 

Så kom det litt hagl

IMAG0306.jpg

IMAG0307.jpg

 

Avslutta med 300 grs Scenar øverst og SMK nederst

IMAG0311.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke så mye greie på dette, så jeg lot børsemakeren gjøre det han mente var best, og det ser ut til å fungere helt knall. Det var en mulighet og la løpet hviøle i beddemasse gjennom hele forskjefte, og la kassa henge fritt, men det synes jeg er ekstremt. Så det ble som det ble, og jeg er gla for det. Rima den der gitt ;)

Link to comment
Share on other sites

Kan ta en liten oppdatering.

Har tatt av Millett'n, for å kunne jakte med børsa, har satt på en zeiss 6-24x72. Med 20 moa tilta skinne, er denne skrudd i bånn på 100 meter, så da har jeg 16 mil å gå på i høyden. Det gir meg en teoretisk knepp bar rekkevidde på 1700 meter med Berger VLD. Mer enn nok.

Jeg har kronografert endel idag, og med 79 grs N15 får jeg 820 m/sek med 300 grs kuler, uansett merke.

Har oxo lada noen skudd med 570 krutt, 92 grs, bak Berger VLD og fikk deilige 909 m/sek. Slå den.

 

Jeg har fått 3 klikk med 570 kruttet, så jeg må få tak i en kulehammer og få ut kulene så jeg får bytta tennhetter. Bruker Large Magnum 215 hetter fra Federal, merkelig, men kun med 570 krutt.

 

Opplevde idag plutselig spredning og treffpunkt forandring etter at jeg rørte bremsen. Tok den av og satte på demper, og da var alt i orden igjen. Så den bremsen er i mine øyne moden for en heftig modding hva angår hylsa som indekserer den. Den patenten er ikke god nok.

 

Målte en stein på 955 meter, la inn alle data i Shooter, bomma på trykk og temp og luftfuktighet, og traff 30 cm over. Kom hjem og gikk på nett og la inn riktige verdier, og da fikk jeg en reduksjon på 6 knepp, som utgjør 30 cm @ 1000 meter, så det er jeg happy med. Shooter gjør jobben om det man putter inn er rett.

 

Er litt sur pga dette med bremsen, og så ble det litt stress idag pga unger som må kjøres og hentes, så jeg får roe meg ned til en dag med god vær, ny foring i brems, og ta det på nytt da. Ingen bilder, men siden jeg skal på langholdstreff i Hornindal 17 desember, skal det komme endel bilder derfra. + film. :)

Link to comment
Share on other sites

Du bør legge ett blyhaggel mellom bushingen og skruen.

D får du mye større friksjon og slippe at bremsen roterer.

Har aldri hatt noe problem med det på min TRG.

 

Får du 909ms med 300grs kuler? Uten trykktegn?

Det er meget heftig!! Trodde ikke du tjente så mye på det lange løpet.

Jeg har 840ms med 69cm.

Link to comment
Share on other sites

Det ligger blyhaggel der allerede, så det er ikke problemet. Problemet er mest at det er slarke i gjengene mellom brems og bushing, så mye at jeg kan trekke den skeiv ved å stramme ene sida mer enn den andre, noe jeg har gjort uten å være klar over det, med det resultat at kula subba i bremsen.

Link to comment
Share on other sites

Dro sammen med LongRange på skytebanen i dag, og testa bremsen. Skrudde den på, skjøt 3 skudd, og alle satt der de skulle, 2 i ett hull, og siste rett ved siden av, i klisterlappen. Så nå er alt i orden, og brems og demper har samme treffpunkt. Da kan jeg slappe av og se frem til jakt i natt og langhold den 17 desember.

Link to comment
Share on other sites

Steike førr en bra presisjon, nesten skremmende :) hehehe .... Antar det var på 100 m ?? Her er det bare å få fart på prosessen her for min del, så jeg får noe kraftfullt selv. Ble tilbudt en rifle fra en børsemaker ferdig og skyteklar for ca 24 laken, så det spørs om det kanskje er en vei å gå ;)

 

Her er dataene: Ei 704 RT kasse med piccatinnyskinne, krieger løp opptil 71cm og brems eller 704 IPR kasse med integrert skinne og rekylklakk, for 3 laken ekstra....

 

For å se et bilde av denne kassa - klikk på linken: http://i1191.photobucket.com/albums/z461/ronnywollert/706IPR3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har vært på skytebanen noen dager nå, mest for å få skutt endel med rifle generelt, har hatt med 338'n et par ganger. Har testa den på stein @ 1610 meter, men klarte ikke å se om jeg traff den, så derimot nedslag i snøen noen meter bak og litt til høyre.

Har også forsket pittelitt på N15 ladningen jeg bruker, og idag testa jeg 78 grs mot 79grs. Tok testen på 300 meter, og 78 grs ladninga gav bedre samling. Denne ladninga stod bak SMK kuler, og 79 grs ladninga bak Scenar. Har hatt en liten mistanke om at SMK går bedre enn Scenar, men har egentlig ikke skutt nok til å konkludere. Men jeg har nå lada 30 skudd med 78 grs og 30 med 79, så får vi se neste helg på langhold i Hornindal. Skal kronografere der. Om jeg får rundt 790-800 m/sek, så er det godt nok til skyting på 12-1300 meter for min del,så får jeg heller ladde med 570 til jakta.

 

Mer kommer :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fader og!

Her har hele høsten gått uten at jeg har fått med meg denne tråden. Men kanskje like greit, du har dyre tråder. :)

Du har "kostet" meg en investering i en 300 winmag tidligere i år. Jeg kjenner at jeg fikk lyst på en 338 når jeg leser dette. Men tror jeg skal konsentere meg om å få kontroll på den 300 winmag`en først. Har et stykke igjen der. Derfor er det ikke så mye jeg har å bidra med av faglige innspill. Men jeg leser alt med stor interesse, og suger til meg det jeg kan av hva du og andre skriver.

Langholdsskyting er veldig fascinerende, og jeg må virkelig prøve å få gjort noe seriøst med den for egen del.

Så ikke slutt å skriv, men bare kjør på med det du har bilder, videoer, ladedata osv osv.

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Ja det kan bli dyrt å lese litt på nettet. Enda dyrere blir det å stikke og skyte med andre entusiaster, da ser en forskjellig som en vil ha.

Børsa går bra, skjøt litt i helga i Hornindal, og 30x30 plata på 1030 meter, fikk 3 av 5 skudd. De 2 første gikk rett over og til venstre.

Har modda bremsen litt, den har 3 stk 8mm hull på topp, har borra opp de to bakerst(nærmest løpet) til 10mm, og fikk mye mindre vipp i børsa. Dønn rolig under skyting, så jeg er fornøyd.

Driver nå og vasker hylser i vann med oppvaksmaskin pulver. Hele tiden på utkikk etter den ultimate hylsevasken, utenom ultralyd og trommel.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Min metode for å vaske hylser før jeg kjøpte trommel var i vaskemaskinen. Pakket en passe antall hylser i forsvarets sokk, type grønn. Snurpet igjen på toppen. Tredde så en sokk utenpå der igjen. Så en runde på kortprogram, 40 grader. Litt vaskepulver må selvfølgelig være med.

Når de var ferdige la jeg de ut på gulvet på badet.

De ble strøkne!

Grunnen til jeg sluttet er rett og slett mengden jeg må tromle ble for mye.

En gang gikk snøringen opp, og det fløt med hylser i maskinen. Ingenting skjedde anet at det bråkte litt. :-)

Link to comment
Share on other sites

Fin tråd du har her :D . Vi lader med 250gr Scennar,denne samlinga fikk eg sist gang på banen. 300m harris 2 fot og første runde med nytt jewel avtrekk,hohhh det var lett gitt :D

Ser vi bort fra 1st skudd,så er de andre 4 24mm ,det er noe ganske eget med å skyte .338LM ,går rett i blodet til enn.

nye11211021.jpg

28122011005.jpg

Link to comment
Share on other sites

Litt artig at dette kom opp nå, da jeg skal ut og skyte litt med 338'n i morra på 300 og 600 meter.

Mitt foreløbige inntrykk er at 250 grs Scenar gir gode samlinger. 300 grs sliter jeg litt mer med, men kan hende det er psykisk. Har lada 30 skudd med 300 grs SMK forran 78 grs n15, en noe slapp ladning, men vil se om presisjonen kommer da. Har nye kuler på vei i posten, så jeg skal også gå opp til 82 grs, for å se om det skjer noe den veien.

 

Rem avtrekket mitt er fixa av børsemakeren, og er lett og fint, uten kryp og etterslep, men jeg vurderer et Jewell avtrekk etterhvert, da mine Tikka avtrekk er en hel del lettere. Tipper jeg er på 800 gram nå med 338'n.

 

Skal legge ut bilder fra morgendagens skyting i morra kveld, og om jeg rekker å filme litt stålplate skyting på 600 og kanskje 1010 meter, så legger jeg ut film oxo.

 

Skal oxo bruke opp 225 grs Nosler som jeg har lada. Skal tro om de samler greit på 300 meter??

Link to comment
Share on other sites

Knuterik: Prøvd gscustom kuler

Jeg har prøvd GSC 267grs kuler, i mitt 1:9" løp. husker ikke ladningen men får 880-890m/s - og god til fantastisk presisjon på 100m. På 500m får jeg bortimot en halvmeter høydespredning, så noe rart er det. Men det skal forskes mer etterhvert.

 

Forløpig skal det skytes, og da med 300grs Scenar, som funker perfekt i 835m/s. Er tilogmed under Roes superlangholds-krav om < ±5m/s :D Leirduer @ 500m :mrgreen:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Helt tilfeldig fant jeg dennne tråden, og nå har jeg lest hele greia i én smell. Veldig inspirerende. Jeg har hittil klart å melde meg inn i en klubb, og så snart jaktsesongen er over skal jeg også begynne å skyte langhold. Har en 300 wby mag som går bra, og funderer på å brotsje den opp til 340 wby når jeg skal bytte løp (som forresten ligger an til å bli et 76 cm Krieger).

 

Håper du fortsatt vil stå på, KnuteriK

Link to comment
Share on other sites

Da er en lang dag på skytebanen over, og også et helt år med skyting går mot siste dag.

Det var dårlig oppmøte, regner med at fylla i går har skylda for det. Men vi som var der, kosa oss.

 

Jeg skjøt endel med 300'n, men jeg må bedde den nye stokken da jeg synes jeg aldri har skutt så dårlig med den som idag.

Jeg kronograferte oxo mine ladninger med 78 grs N15 bak 300 grs SMK i 338'n, og fikk stabile 801 m/sek. Hylsene ble endel sota nedover skuldra, så jeg mistenker at jeg er på den slappe sida når det gjelder trykk.

 

Presisjonen derimot, var meget hyggelig. Aller best presisjon fikk jeg med et parti 300 grs Scenar som var lada med 79 grs N15, og hadde 814 m/sek under dagens forhold. En konsentrert 5 skudds serie på 300 meter gav meg 30mm senter senter. Om det er noe å slå seg på brøstet for, vet ikke jeg, men til mitt bruk er det godt nok.

 

Skjøt en 10 skudd serie med slappe ladningene, og alt så bra ut inntil jeg kjente vinden i fjeset ved standplass. OM det var vinden eller meg, vet jeg ikke, men de 3 siste skudda forlot ei ellers så hyggelig 7 skudds gruppe og åpna opp serien.

 

Skal putte 80 grs N15 bak neste batch med kuler og se om jeg kommer opp i mot 825 m/sek, og kanskje klarer jeg å presse hullene tettere. Retikkelet i Zeissen er ikke skapt for å skyte på blink, så jeg er spent på å se hva som skjer når jeg får satt på Millett'n igjen.

Sparka avgårde resten av 225 grs Nosler skudda, de gikk høvelig greit på 300 meter, men ikke noe jeg tok bilde av. 16 stk av de ble sendt inn i en furulegg, så får vi se om jeg klarer å skyte den av til slutt, den står 400 meter fra standplass.

 

Nå skal jeg pusse løpet på LM'n, og så slapper jeg av resten av året ;)

 

Godt nyttår.

 

DSC01111.jpg

DSC01112.jpg

DSC01113.jpg

DSC01114.jpg

DSC01115.jpg

DSC01116.jpg

DSC01117.jpg

Link to comment
Share on other sites

En konsentrert 5 skudds serie på 300 meter gav meg 30mm senter senter. Om det er noe å slå seg på brøstet for, vet ikke jeg, men til mitt bruk er det godt nok.

 

Godt nyttår.

 

5 skudd på 30mm @ 300 meter er da jæklig respektabelt, for å si det pent :)

 

Takk for en av årets virkelig gode tråder Knut Erik.

Godt nyttår.

Link to comment
Share on other sites

Fine samlinger må man vel kunne si :)

Da er det jo bare å se hva det nye året bringer - for min del prosjekt .338.......

 

Finfin tråd - regner med du med flere bruker den videre i 2012 :)

 

Selv skal jeg ikke skyte mer med rifler før til neste år :overrasket::shock: - men litt smell blir det nok i til kvelden som kommer ;)

 

Godt Nytt År!

Link to comment
Share on other sites

Har hatt noen timer ved ladebenken de siste dagene, og har gått over alle hyslene mine, grundig.

Veide alle, og de er innenfor 2 grs av hverandre, så der har jeg vært heldig. Har pressa og vaska alle, og etter litt måling, fresa jeg de ned 0.6mm. Gikk over alle hettelommene og fresa disse.

Igår tok jeg frem en boks 570 krutt, kikka i Lapua sine tabeller, og ser at de skyter med 98.8 grs 570 bak 250grs Scenar. Jeg har 200 stk av disse liggende, og satte igang å lada opp 50 patroner med 97 grs 570.

 

Dro på skytebana i dag, ivrig som jeg er, men der var det 2 karer som dreiv og saga i skogen bak 300 meter vollen, så jeg forlot stedet. Dro bort på ei mark, og tenkte at jeg vil uansett kronografere noen skudd, og se hva jeg klarer. Lapua skriver 911 m/sek med sitt testvåpen ved 98.8 grs ladning. Jeg satte opp kronografen, ca 7 meter forran munning, lett overskya og endel vind.

Klaska 3 skudd igjennom, og gikk frem og kikka.

Resultatet ligger her. Skudd 1-3 og siste er snitthastighet. I say no more. ;)

 

DSC01125.jpg

DSC01126.jpg

DSC01127.jpg

DSC01128.jpg

Link to comment
Share on other sites

Heisann. Var litt forandring fra det som Lapua skrev til den hastigheten du fikk. Hva tror du er årsaken til de forandringene. Var patronene tempererte på noe vis, eller var de tilnærmet utetemp? EN - skøy er det ;)

 

Jeg innbiller meg at de har testskutt i en TRG, og da har jeg endel å hente på at pipa mi er en god del lenger.

Patronene var like kalde som omgivelsene da de har ligget i bilen i flere timer før jeg skjøt. De var iallefall iskalde mot fingrene da jeg laa de i kammeret ;)

 

Artig med fart, men dette brenner mye løp tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg aner ikke hvor jeg er trykkmessig,av det jeg kunne se på de 3 tom hylsene, så er det ingen umiddelbare tegn til høyt trykk, men jeg skal rafse over de med et mikromter og se om de har blitt litt feitere enn normalt.

Det jeg derimot vet, er at iflg M67, som jeg kjøpte kruttet av, så gir denne boksen noget større fart, enn andre lot'r som han har skutt, så når jeg etterhvert får nytt krutt, så er det mulig at ting normaliserer seg. Nå vet ikke jeg hvor mye forskjell det er på denne boksen og de andre han har, kanskje han kan si noe om det selv. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er den boksen ja, det forklarer ting... Den loten gir omtrent 30m/s mer enn de nyere lotene (jeg fikk 870m/s med 90grs, 300grs Scenar), du fikk den der fordi jeg fikk tak i noen bokser av en annen lot, og da ble den der odde. N570 er ikke så lett å få jevn forsyning av føler jeg. Uansett så er den omtrent 2.5gr "hetere" enn de lottene som er fra 2011.

Fra min egen og Tommys lading av den og andre loter, kronografering og QL - så tolker jeg den ladninga di som i grenseland av CIP-maks for 338LM.

Ladninger på det nivået gav hylser som måtte helpresses etter 4-5 omladinger, men ingen andre trykktegn.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det blei noen timer på bana idag, mest for å kose skyte med 22lr, men oxo for å skyte litt med 338'n.

Med siktet skrudd helt i bunn, hadde jeg treffpunkt 2 cm over senter på 100 meter. Samlingene var under 10 mm på 3 skudd seriene. Skjøt ingen 5 skudd serier. Snitt hastigheten var på hele 989 m/sek, og etter litt fikling med Shooter, var jeg fint inne på en stein på 930-40 meter. Lekkert at ting virker. Vinden derimot, har jeg begynnt å legge for hat :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...