Jump to content

338 Lapua Magnum fra eska til hjortelia


KnuteriK

Recommended Posts

Hvor høyt er ukristelige hastigheter i en TRG? ;)

 

Vel, det er kanskje ikke så esktreme hastigheter for 250gr kule, men jeg får 950m/s + med ladevekter en del under maks i vihtavuori-lapuas tabell. Jeg ga meg der selv om det ikke var trykktegn og kunne gått videre. Føler at hvis hastigheten er der så er trykket der også... Quickload var også helt feil for N570 og forutsa 80m/s mindre, men for R-25 var den +-4m/s fra testladningene. Det var derfor jeg lurte.

Vakkert terreng du har forresten 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å huske at jeg fikk 976 m/sek med 97 grs 570 bak 250 grs Scenar.

Men for min del trives jeg veldig godt med 88 grs 570 bak 300 grs SMK. Har vel de beste samlingene med denne kula.

 

Ser ikke bort ifra at SMK brukes til høsten, men kommer til å bestille en pakke med 300 grs Accubond når disse kommer i hyllene hos pusheren.

 

Det blåser helt jævlig her i dag, så skyting på reinsfigur på 1000 meter utgår. Tar meg en tur på fjellet i stedet, godt å kjenne naturkreftene slite litt i kroppen :)

Link to comment
Share on other sites

normal_8mm_vs_338L_M.jpg

Dette skjedde med min "helt vanlige" stålplate. 6/8mm dørkeplate/tåreplate på 540m med 338 L.M. 300gr SMK.

 

Tror Knut Erik sin er litt hardere og tykkere enn "vanlig" ?

 

Hva er anbefalt? noen erfaringer. Hardox er jo et godt valg, men hvor tykk.

Hardox har 3x strekkfastheten til S235JR som plata mi er laget av. Men slagseigheten er nesten den samme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok at om jeg hadde skutt på samme avstand på min plate, så hadde det nok blitt hull. Korteste avstand jeg har skutt i den på, er 770 meter, og da gikk kulene nesten igjennom.

Plata jeg har, kommer fra skipsverftet som ligger borti her, og jeg tror ikke de opererer med noe heftige greier.

 

Kommer en liten oppdatering av prosjektet i morra, ny kikkert er i emning, men er litt usikker, det står i mellom 2 forskjellige :)

Link to comment
Share on other sites

Det er lang leveringstid på kikkerten, så det skjer vel neppe noe før i neste mnd. Sånn er det når man ikke har lager i Norge.

Skjøt litt med børsa i dag, på 1150 meter, men traff ikke en dritt grunnet mye sterkere vind enn antatt. Når jeg endelig klarte å se hvor jeg traff, var jeg 4 meter til venstre for plata. Men vinden kom og gikk, så det ble ikke kontakt, stussa den litt på venstre sida, det var det eneste.

 

Er merkelig vind der jeg skyter, virker som om at jeg alltid må stille det dobbelte av målt vind. Men idag hadde jeg ikke vindmåler, ei heller shooter, så det ble bare magefølelsen, og den var litt på bærtur.

 

Ny runde på lørdag.

Link to comment
Share on other sites

Det er lang leveringstid på kikkerten...

 

Fikk beskjed om første uka av Februar hos min leverandør.. Har nettopp fått beskjed om at den blir sendt neste uke..

Har fått befamlet den ved et par anledninger tidligere i år - og det er et sikte som kommer til å vise igjen på børsa di!

 

Poacher kommer til å gå fra konseptene når han finner ut at det er en MIL+MOA/MOA - SFP kikkert :lol:

 

 

-H

Link to comment
Share on other sites

Så du får ikke tak kikkerten til neste helg?

Det var synd, hadde vært morro å se hvordan den er optisk med så stor forstørrelse.

 

Fant noe Accurate 8700 krutt i en eske når jeg ryddet. Hadde noen kilo liggende :lol:

Det er svært saktebrennende og egner seg til overbore kaliber som Weatherby og lignende.

 

Prøvde 100grs bak 300grs Scenar og fikk 840ms i min TRG42 med 69cm løp.

Den ladningen skulle gi ca 810-820ms i følge QL.

 

Prøvde 101grs og 102grs også, uten særlig økning i hastighet. Noe som ofte tyder på at man har nådd maks ladning.

Ingen tegn til høyt trykk, fine hetter, lett hevarm og trykkring minimalt over fabrikk.

Presisjonen ble 3 skudd i ett rufsete hull.

 

Fikk litt stor ES, 10ms. Så vurderer å gløde hylsene for å se om det hjelper.

Hver ladning var veid, men siden jeg bare skjøt 3 skudd er det litt lite grunnlag statistisk sett.

 

Får prøve mer på lørdag. Skal teste presisjon på 500m.

Link to comment
Share on other sites

Kikkerten blir nok rå på børsa. Sånn jeg forstod det på importøren så hadde de ikke noen på lager i Romania, så jeg skulle få utstillingsmodellen som de hadde på IWA.

Har også bestilt 40mm ringer med 20moa tilt, så da har jeg 40 moa tilt totalt. Et BDC tårn er oxo bestilt, men jeg hadde trodd at de trengte litt mer info enn bare kuletype/vekt og utgangshastighet.

 

Uansett, jeg stoler helst på et vanlig MOA tårn, der har jeg allerede tabellen liggende klar.

 

Har lada opp 150 skudd, venter på flere hylser. Har oxo vært litt frem og tilbake med politi og posten ang noen kuler som ligger på Alnabru, og det er nå oppklart, og jeg fikk viljen min, igjen. Posten og tollen driver med løgn og maktmisbruk, og idag fikk de vite hvor David brygger ølet.

Det jeg kan røpe, er at man ikke trenger importlisens på prosjektiler sålenge det er til eget bruk, og et begrenset antall.

Dette fikk jeg bekrefta hos lokale politimyndigheter, som fikk dette opplyst hos Oslo Politidistrikt. Da jeg informerte posten om dette, fikk jeg til svar at de er klar over det. Så hvorfor i helv..... sende meg brev med krav om denne type dokumentasjon når den ikke trengs. Idioter.

Så pakken min blir videresendt på mandag.

 

Har vært oppe ved 1010 meter plata idag, og drevet litt kreativ lakkering, ble helt greit, og nå har jeg en innersirkel å strekke meg etter. Brukte en papptallerken, denne er 22cm i diam. Om jeg setter 5 skudd i denne, eller i reinen er kanskje ett fett, men jeg skal ta reinen og få den cognac flaska, kanskje nå i helga. Yr melder 3 m/sek vind fra vest/sørvest, så da burde det være mulig.

 

Her er et stemningsbilde. Modellen på bildet er innleid for anledningen ;)

 

2012-03-23_134502.jpg

Link to comment
Share on other sites

Et BDC tårn er oxo bestilt, men jeg hadde trodd at de trengte litt mer info enn bare kuletype/vekt og utgangshastighet.

 

Synes du skal spesifisere hvilket temperaturområde og trykk du vil ha tårnet kalibrert for.

 

Ellers er jeg stygt redd de tar betalt for et produkt du egentlig ikke vil ha...

Link to comment
Share on other sites

Jeg lakkerer plata før jeg skyter på den. Da får jeg litt trim og i tillegg får jeg sjekka at det ikke er folk i området.

Skal sende en mail til importøren av siktet og gi ham all info han trenger på BDC Turret'n. Om IOR da i sin tur ikke trenger denne infoen, avbestiller jeg turret'n.

Link to comment
Share on other sites

Har snakka med importøren, og stasen er nå på vei hit, så da får det bli som det blir.

Har lest mye om denne kikkerten på amerikanske fora, og den får sinnsykt mye skryt. Kan bli en aldri så liten højdare det her.

 

Har skutt 5 skudd på 1010 meter nå i ettermiddag, filma gjennom spottescopet med mobilen, mest som en test, ser helt greit hva som skjer, men den hvite plata lyser såpass opp at det grønne forsvinner. Når jeg zooma inn mer på både kamera og kikkert etter skytinga, gikk det greit å se. En erfaring rikere der. Bomma til og med på skudd nr 2 pga at jeg rett og slett glemte å kikke på vann bobla, og kanta meg uttafor plata. På filmen ser det ut som om jeg treffer over, eller til høyre, men fra hvor jeg lå, så det ut til å være til venstre. Ikke godt å si. Resten av skudda traff litt her og der, ikke godt nok til noen reins figur cognac skyting.

Jeg merker at jeg skyter dårligere med lyddemper, enn med brems, da det er mye mer liv i børsa med demper. Så jeg skal ta en repeat i morra, med brems, så får vi se om jeg har rett :)

 

Filmen får jeg ikke lagt inn på vanlig måte, så den må jeg laste opp på youtube fra mobilen, det tar sin tid, men et dårlig bilde fra etter skytinga fikk jeg til.

Kvaliteten er ikke så bra når mobil kamera er zoom ut maks. Hadde vært bedre om det var litt mindre lys, kanskje.

 

020.jpg

Link to comment
Share on other sites

Stakk en kjapp tur innom "feltet" i går, hadde med 5 skudd og ville bare ta en siste sjekk før skytinga til neste helg.

Det blåste friskt, vinden lå hele tida og jobba mellom 4-8 m/sek.

For å forklare bom skuddet som kom først. Det er ikke en bortforklaring, men jeg tillot meg å bruke G7 bc i Shooter for å se om den kan være mer rett enn min justerte G1 bc. Den var som dere ser, ikke rett i det hele tatt, så på skudd nr 2-5 brukte jeg tabellen som ligger i skytematta. Så sånn er det med den saken.

 

Jeg traff litt lavt og til høyre, justerte ingenting for å se om jeg kunne skyte ei grei gruppe, noe som det jo ikke ble. Det så bra ut i siktet @ 12x men når jeg ser igjennom videoen på full skjerm, så ser man jo at det er endel høyde spredning, så her må det trenes mer. Men det blir snart cognac på meg, det føler jeg på meg ;)

 

Her er video og et bilde av serien, tatt gjennom Biltema spottescopet med Samsung Galaxy II. Videoen er filma med videokamera, uten spottescope.

 

034.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Det var jo hyggelig å lese :)

 

Blir en større oppdatering over helga, da det blir en del skyting da. Kommer tilbake til det neste mandag.

Ellers så kan jeg jo nevne at jeg kommer til å bestille meg en ny 2 fot fra Roedale. Den passer børsa meget bra, kosmetisk, og ser også ut til å være helt grei funksjonibelt. Den har "ski" eller skids, de virker litt glatte, og jeg ser for meg at børsa vil gli fremover når jeg legger press på den, så jeg må modde litt ved å bore hull i de og skru ned en pigg. Dette er enkle greier.

 

Skal også bestille meg et mirage bånd, selv om jeg ikke er plaget av det, ved skyting uten demper. Men det ser litt tøft ut, og da må man ha det. ;)

Link to comment
Share on other sites

Pakka ei stålplate i sekken i går, sammen med litt tau og noen sprayboxer og dro til skogs.

Tenkte jeg skulle henge den opp på litt lenger hold enn 1010 meter plata. Etter en god times gange, ser jeg et egnet sted oppe ved en berghammer. Kommer meg opp dit, men det er utrolig bratt og sleipt der. Eneste løsninga for å henge opp plata, er å knyte tauet fast i et tre, og så kaste det over til et annet tre og så klatre opp der, og tre plata innpå tauet. Ikke den beste løsningen, da sprut fra plata kommer til å kutte tauet på sikt, men nå henger den iallefall der. Kan evnt stikke opp seinere med et stålrør og tre det uttapå tauet slik at tauet er skjerma for sprut der plata henger.

 

Plata er 25cm høy og 30cm bred. Den henger på ca 1300 meter. Skal stikke og måle den seinere i dag. På en bergnabb 20 meter lavere spraya jeg en hvit sirkel med oransje senter, slik at det skal være enklere å måle. Så er det bare å plusse på 20 meter. Steinen er i tillegg fin å skyte på. Fordelen sånn plata henger nå, er at det blir lett å spotte nedslag siden det er stein bak plata. Blir spennende å teste etterhvert. Tror ikke den blir så enkel å treffe, men litt utfordring må man ha :)

 

 

013.jpg

 

Plata er over til venstre, steinen er den store hvite sirkelen. Tatt med full zoom fra mobilen.

 

014.jpg

 

015.jpg

 

016.jpg

 

017-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg og Longrange dro en tur ut i vinden og regnet idag, for å se om vi kunne tukte "nye" plata. Fra der vi lå, ble det 1198 meter til plata. 6-7 m/sek vind, gjorde det til en kald opplevelse. Longrange skjøt med 300 winmag, men etter x antall skudd gav han opp. Vi klarte ikke å spotte noe som helst, og problemet ligger nok i at veggen bak plata er så bratt, at det ikke blir noe sprut av kulene når de slår inn. Vi lå i en sånn vinkel at berget bak plata lå til høyre, og dermed var det kun lyng som bakgrunn.

Han skjøt derimot meget bra på 1000 meter plata, og jeg regner med at han legger ut et bilde av det, etterpå.

 

For, vi dro hjem til meg, hadde egentlig gitt oss for dagen, men pga mye mas fra Longrange, henta jeg 338'n og 5 skudd, og lyddemper. Dro tilbake og rigga meg til fra samme sted.

 

Kneppa 41 MOA opp og 6 MOA høyre. Skudd nr 1 gav 0 nedslag. Skjøt så på venstre kant av bergveggen, men så ingenting. Tok så et nytt skudd på plata, og da så jeg at jeg var 20-30 cm høy og en anelse venstre. Kneppa noen knepp ned, og til høyre, og på skudd nr 4, ble det liv i plata. La inn siste skudd og pressa forsiktig på avtrekkeren. Poooffff---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- KLANG!!! Og så ramla plata ned i lyngen og forsvant.

Jaja, mye slit i går for lite morro idag.

Vi har nå vært oppe og hengt opp plata igjen, kjørte opp med ATV, og nå henger den skikkelig fra kjettinger. Jeg traff helt oppe på plata, 1/3 innpå fra venstre på første skudd. Skudd nr 2 traff venstre hjørnet, og kappa dermed tauet.

 

Regner med at gutten med kameraet logger inn her etterpå og legger ut noen bilder :)

 

Morro.

Link to comment
Share on other sites

Detta er ein kjempe fin tråd å følge med på.Vi er en gjeng lang holds entutiaster her i valdres,men vi sliter med å finne sikre skyteplasser over 600 meter.

Virker som det er vanskelig å få lov til å skyte på druge hold her.Vil helst ikke ha besøk av onkel blå etter ei skyte økt.

Noen tips anngående det å få lov av grunneiger/politi motas med stor takk.

Det ser ut som at storvilt prøva på 1000 meter sitter i boks snart.

Jeg personligt har skutt på reinen på 600 meter,men ut til 1000 meter må jeg nokk trene litt til.

Skyter med tikka 30-06 standard jakt tikka,og jeg er nokk fornøyd med 600 meter,men jeg blir ganske sjuk når jeg leser om hva slags utstyr dere har. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Trur pinadø han her trønder'n må ta en tur til møre snart. :D skal uansett til møre for å se på nytt hjorteterreng, har et fra før men mye vil ha mer vettu. :mrgreen: imponerende skyting. Får se om jeg får lagt ut noen videosnutter jeg og når det nye kameraet ankommer fra Østerrike.

Link to comment
Share on other sites

Hadde gjort seg med noe slik M67, men da måtta man ha hatt en fot og noen armer inn i ett ammolager ;) Har skutt med heftige greier opp gjennom tiden, og det som virkelig gir mersmak er den 20mm gunneren jeg skjøt med en gang i forsvaret - det tok bare 2x8 sek (oppdelte skuddserier), men den spydde ut vel 250 skudd.... Men skulle ha fått prøvd en type gatlig en gang - det virker litt artig.... Men presisjonsmessig så tror jeg ei grovkalibret boltrifle kan være like "gøy" å skyte med ;)

Link to comment
Share on other sites

Synes egentlig at en 22lr er mer enn kraftig nok til all type skyting vi driver med her i landet :) Og jakt.

 

Om noen føler de har for mye penger, kan jeg alltids stille opp med Edge 540'n som drone. Det vil koste dere 80 lapper å skyte den ned, men det er sikkert morro mens det pågår. Den er 3.5 meter i vingespenn, 3.2 meter lang, har en 4 syl boxer motor på 220ccm i snuten på 27 hk, og har en toppfart på rundt 200 km/t.

 

Link to comment
Share on other sites

I helga som var, dro jeg og en kompis en tur til Kongsberg for litt langholds kos.

Det ble som sist, ei kanon helg, med mye god skyting, mye skitsnakking og sosialt samvær, og endel vind.

 

Jeg er vant til litt vind her hvor jeg skyter, men vinden som opererer på b14 er midlt sagt utfordrende. Vi hadde med 338'n, en 300 win mag og en 6.5x55. Jeg kan ikke legge skjul på at 338'n virket meget mye bedre enn de 2 andre under disse forholda. Jeg skjøt ikke så veldig mye, var mest opptatt av å hjelpe makkeren min, siden han er litt rusten. Men han traff samtlige hold med 6.5'n og vi klarte å få den ut til 1220 meter. Jeg spotta treffa hans til de var like under målet, så forsvant alle spor :)

 

Jeg hadde et fint førskeuddstreff på 1220 meter selv, og jeg skjøt oxo to 3 skudd serier på en liten stein på 900 meter. Den første serien var heftig, treffa satt midt i. På neste serie var det frem med kamera, og de 2 første sitter rimlig dønn i, og det siste treffer venstre kant. Uansett, med tanke på størrelsen på steinen og vinden, synes jeg det var kjempemessig.

 

Til slutt fikk jeg låne en avstandsmåler som klarte å måle en liten stein helt ute i horisonten på 1610 meter. Jeg var inne på steinen på fjerde skuddet. Etter dette var jeg like under med 2 skudd, og de siste klarte jeg ikke å spotte.

 

Jeg sliter litt med Millett'n, den er ikke skikkelig skarp fra 20x og opp. Så jeg holder meg ved 14-18x for å klare å se skikkelig.

Nå venter jeg bare på IOR'n, håper den ikke er langt unna. Jeg har ladet opp igjen alle hylsene mine, så de er klar for mer action over påske. Norma hylsene har nå blitt pressa 10x og Lapua hylsene 15x. Ingen tegn til slitasje, så jeg er en happy gutt.

 

Her er en liten snutt fra helga.

 

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

Dette er protoype bullpup fra Shawn Carlock. Fåes i de fleste magnum kaliber. Ganske kort sak, med tanke på at pipa er 81cm.

Den som er på bildet er i kaliber 338 Edge +p. De har skutt 3 skudd på 10 cm med den på premiere dagen på ca 1200 meter. Lover godt.

 

Prisen ligger på ca 30 lapper, så det er jo ikke avskrekkende. Vekta ligger på ca 8.5-9 kg avhengig av løpslengde. Snerten sak å ha i sekken på diverse jakt i fjellheimen.

Link to comment
Share on other sites

Det hadde jeg nok, men de koster vel 3x mer.

Jeg liker best "vanlige" boltrifler med tommelhullstokk eller til nød en McMillan A5. Når de ser ut som om de kommer direkte fra Transformers, klarer jeg å styre min begeistring.

 

Det skal være en kar her i nærheten, i Volda, som har en sånn DSR-1, kunne gått tenkt meg å kikka på den, men som så mange andre, er ofte folk anonyme og sysler for seg selv, og da får man aldri møtt hverandre. Jeg er helt sikker på at det finnes folk som skyter mye bedre og lengre enn meg og mange andre her inne, men som ikke er på nettet og som man aldri får høre om. Synd for oss, og synd for dem. Er feks 2 ungdommer på sørlandet som sikkert overgår de fleste her, men jeg tror ikke de er på nettet og skriver noe om det.

 

At jeg velger å skrive om mine ting går mer på å dele erfaringer, få råd og kritikk, samt å vise samfunnet at det går ann å drive med dette uten å være cowboy, slik at det sakte men sikkert får mer aksept i dagens gubbevelde. Man kan jo se hvordan bue skytterne nå faktisk har kommet så langt at de kan begynne å jakte. Sikkert ikke aktivitet på kammeret som er årsaken, men allikavel. Det er ikke forbudt å skyte ei heller å jakte på lange hold, og kan man "bevise" at det er like humant som all annen jakt, så blir nok hylekoret mindre. If you can't beat us, join us.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...