Jump to content

Ny jaktbil! avstemming!


Eivind338.

Hvilken bil ville du gått for?  

386 members have voted

  1. 1. Hvilken bil ville du gått for?

    • Hundai santa fe
      32
    • Nissan x-trail
      132
    • subaru forrester?
      121
    • Suzuki grand vitara xl7
      104


Recommended Posts

Heisann!

jeg er på jakt etter ny bil og denne skal være en 4-hjuls trekker. det er igrunnen 3 biler det står mellom nå, men andre forslag er velkommne. alle de tre bilene er 03 mod og koster mellom 180 og 200 hundre tusen kr. og kilometer er fra 68000 på subaruen (199000kr) 86000 på hundaien(199000kr) og 108000 på nissanen(179999kr) hundaien er disel di andre to er bensin.

 

Er det noen som har erfaringer med noen av nevnte modeller? er det noen anbefalinger eller advarsler så setter jeg stor pris på tilbake meldinger!

 

på forhånd takk :wink:

 

Edit: slenger på suzuki grand vitara xl7 også på listen :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 194
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

jeg ville ikke valgt noen av de som jakt bil. (har ikke erfaring med santa fe'en)

Men. Iallefall subaruen og nissanen er "liksom terrengbiler" som egner seg best på veg.

 

Men Xtrailen har jeg kjørt en del å er en god bil på vinterføre og på veg..... Den har desverre alt for liten baggasjeplass med baksetet oppe.

 

Hva med å vurdere Hilux eller lignende?

Link to comment
Share on other sites

Det spørs litt kva du legg i ordet jaktbil. Eg har ein 01 modell Forester. Det er ein god bil som tar seg godt fram. Den har også lavgir, som gjer at den er litt betre i bratt terreng og med tungt lass. Den har meget bra framkomligheit, iallfall betre enn Nissan X-trail. Den drar likt på alle hjulene permanent, og liker også litt bensin. Veldig bra driftssikkerheit og den er ok å kjøre. . Min stemme blir på den. : )

Link to comment
Share on other sites

Det spørs litt kva du legg i ordet jaktbil.

 

Det blir en kombinert hverdags bil og jakt bil, med jakt bil mener jeg en bil der en kan få med seg litt og som kommer seg godt fram selv om det kansje er litt snø eller bratt, men blir ikke akkurat kjøring i terreng utenfor vei, men at enn kan ta litt inn over en tømmerbil/skogsvei uten å få slått hull i bunnpanne o.l.

Link to comment
Share on other sites

joda subaruen er en god bil, men er litt lav (syns jeg)

 

 

Flere som har gått i den fella å synes det :wink: Subaruen er minst like høy oppunder som andre "soft-roadere", men på grunn av fasongen på karosseriet så er den litt lavere totalt sett. Dette er egentlig bare en fordel for da blir tyngdepunktet lavere og det bedrer både farmkommelighet og kjøreegenskaper.

 

Kjøp Subaru :!:

Link to comment
Share on other sites

Flere som har gått i den fella å synes det :wink: Subaruen er minst like høy oppunder som andre "soft-roadere",

Jepp, den er like høy som en Xtrail regner jeg med. Men det er fortsatt lavt.....

jeg mener fortsatt det jeg skrev i mitt første innlegg, at subaruen og nissanen er "liksom terrengbiler" som egner seg best på veg.

Link to comment
Share on other sites

Av disse tre er jo utvilsomt Subaruen den mest egnede om man ser på de rene fakta!

Skal man ha noe som tar seg fram litt utenfor alfarvei må man ha høy/lavserie.

X-trail er en vits i snø og søle! Hadde lenge lyst på en slik, men de sliter jo på flat mark i 20cm snø :shock:

(Har ikke testa den aller nyeste utgaven, mulig den er bedre)

Fikk nylig testa min Volvo XC70 i 30cm, og den beveget seg rart den også.

Nei, lavgir må man ha skal man kunne kjøre litt ut i terrenget!

Så min stemme ble Subaru, siden det står mellom disse tre.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gå for en Suzuki Grand Vitara du. DET er jaktbil det

 

Har sett litt på den au ja, men då må det bli en xl7 syns den andre blir litt trang i bagasje rommet.

 

Det er det jeg har faktisk. Som 7 seter. Legger ned setene bak og har gigant plass. Bilen er god å kjøre og rimelig i drift.

4WD Law kryper gjennom det meste. Fanastisk godt fornøyd med den jeg iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Er tilbøyelig til å være enig med sniper-two her!

Men det er kanskje slemt å gi deg et fjerde alternativ...

Dog må det nevnes at Suzuki er bort i mot blottet for kjøreglede og go'følelse etter min mening.

Kanskje uten om mestringsfølelsen i ulendt terreng.

Er man mer en gjennomsnitlig interesert i bil er det slett ikke sikkert man blir fornøyd.

Jeg fant ut at jeg ikke trengte fjellgeit-egenskapene og kjøpte Volvo XC istedenfor.

Så der er alltid mange ting man må vurdere, ting man ofte bare kjenner til selv.

Man kjenner jo sin egen smak og stil best selv ;-)

Kanskje X-trail er midt i blinken for deg fordi du, som jeg, egentlig heller vil ha litt komfort enn en terrengbil.

Jeg synes iallfall den er flott på alle andre måter, kunne bare hatt litt bedre 4wd-system.

Link to comment
Share on other sites

Toyota Landcruiser

det er god bil god og kjøre og kommer godt frem i ulent tereng

 

er jo en grund til at de bruker de i afrikka og det eneste de bytter er demperene etter noen år(snakka med mekaniker som har vært der nede og skrudd på de)

Link to comment
Share on other sites

Flere som har gått i den fella å synes det :wink: Subaruen er minst like høy oppunder som andre "soft-roadere",

Jepp, den er like høy som en Xtrail regner jeg med. Men det er fortsatt lavt.....

jeg mener fortsatt det jeg skrev i mitt første innlegg, at subaruen og nissanen er "liksom terrengbiler" som egner seg best på veg.

 

Helt enig, men det var nå tre slike "liksom..." han spurte om. Så da svarte jeg utfra det. Av disse tre er i hvertfall ikke jeg i tvil :wink:

Link to comment
Share on other sites

jada. Iallefall subaruen og nissanen er gode biler å kjøre (brukt begge, men x trail mest) så det er klart, skal du ha en bil som er god å kjøre på veg, som kan komme seg fram bittelitt bedre enn en forhjulsdreven sak, så er nok disse tre greie alternativer. subaruen har nok best firehjulstrekk.

 

Om du velger X trail, ta dieselutgaven. den er råsterk og gjerrig i drift (drkker 0,7-0,8l/mil som oftest på blanda kjøring)

Jeg har kjørt X trail mye, og har enda ikke sittet fast med den på veg. Men syns bilen var lav under til å være en "stor 4X4". Subaruen (forrester) har jeg bare kjørt litt, der og, lav under , god å kjøre, men gla i drivstoff. Men har kjørt legacy endel, den er og god å ta seg fram på veg. (gla i drivstoff den og syns jeg)

Link to comment
Share on other sites

Toyota Landcruiser

det er god bil god og kjøre og kommer godt frem i ulent tereng

 

er jo en grund til at de bruker de i afrikka og det eneste de bytter er demperene etter noen år(snakka med mekaniker som har vært der nede og skrudd på de)

 

Enig!

men for biler i den pris klassen jeg har sett på blir det eldre mod og mye mer km enn de andre. xc 90 syns jeg også blir litt i dyreste laget. Kan vel også nevne at for meg er bil ett nødvendig onde, ett framkomst middel som helst skal starte når jeg vrir på nøkkelen. bryr meg lite om utsende men kan godt ha litte grann komfor men at det fungerer er det viktigste!

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har selv en Toyota 4runner, ypperlig bil i ulendt tereng. Tar seg fram på all slags føre. Bare synd de begynner og bli litt gamle nå. Jeg har den siste som kom, 1996 og er utrolig fornøyd. 3,0 l diesel. Finner du en av dem uten formye rust har du bil i mange år. Motorene er omtrent umulig og kjøre ihjel. :D

Link to comment
Share on other sites

Kva er det du skal jakta?

Kvar plasserar du bagasjen?

Korleis er vegen til jaktområde?

Kva skal du nytta bilen til elles?

Kor er næraste serviceverkstad?

Kva bil er lettast å omsetja og få att mest pengar for av desse tre om du etter tre år vil selja den?

Om du med Nissan meiner Trail-X, så har den god markedsverdi og er populær.

 

Dette er nokre spørsmål eg ville stilt meg.

Link to comment
Share on other sites

X-trail er en vits i snø og søle! Hadde lenge lyst på en slik, men de sliter jo på flat mark i 20cm snø :shock:

Kan skrive under på dette! En kompis har en 2004 eller der omkring diesel. Den har antispinn som ikke kan slås av og gjorde at når vi skulle kjøre i litt snø, hvor man jo ofte trenger litt fart på hjula, så bare dabbet den av på gassen til den kveltes, selv om han holdt flat fjøl! Latterlig dårlig! Vi ble nesten stående pga det! Og det er altfor lite bagasjeplass i de bilene.

Link to comment
Share on other sites

En bil er jo ofte kompromisser. Skulle jeg gått for en rendyrket jaktbil, ville jeg ha vurdert Toyota Hilux.

 

Bra fremkommelighet, eget lasterom.

 

Bilene du i utgangspunktet har listet opp, er greie biler. Men, bærer preg av kompromisser. Utover det, har du fått mange gode kommentarer i denne tråden.

 

Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en Toyota Landcruiser vx90, suveren bil på vei og terreng/dårlig vei.

 

Kjøpte ny Toyota Hilux D-cab i sort metalic i høst 2009 modell, enda råere bil i Terreng/dårlig vei, og like god på vanlig vei som Landcruiseren

 

det koster litt men man har igjen for det i det lange løp

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd 2009 mod Santa Fe med stor bilhenger med innhold, fullastet innvendig tur retur Drammen - Elverum og sitter igjen med litt delte meninger.

 

For det første så er det bare å glemme å kjøpe denne bilen hvis du skal ha den som varebil. Jeg satt helt inntil rattet, ca midt på dørsiden. Sikkerhetsselen var vond å få tak i, håndtaket over døra var umulig å bruke, ikke mulig å justere setet lenger bak, osv. Satt rett og slett altfor langt fram.

 

4wd systemet var knall så lenge det funket. Sikringen til ESP'en røyk (pga tungt lastet bil tror jeg. Sikringen hold seg når bilen var tom.) og det slår ut 4wd systemet samt bremselysene. Da blei det bare forhjulstrekker. Veldig tullete system.

 

Ellers fikk jeg ikke helt følelsen av underlaget. Bilen var altfor bløt og jeg følte jeg surfet rundt på snøføret. Styringen var ikke helt optimal.

Men pga dette var det en meget komfortabel bil å kjøre, hadde den store dieselmotoren som var meget villig.

 

Et ekstra pluss var alle de smarte løsningene i coupe'n. Koppholdere, brilleholdere, kjøleboks, masse lagringsplass, ipod inngang osv. Manglet bare elektrisk lukking av sidespeil. Greit å ha over trange broer og slikt.

 

Mitt tips: Styr unna.

 

Hva med en Isuzu D-Max med 2 eller 5 seter (hvis du må ha det)?

Link to comment
Share on other sites

Hadde en Toyota Landcruiser vx90, suveren bil på vei og terreng/dårlig vei.

 

Kjøpte ny Toyota Hilux i høst 2009 modell, enda råere bil i Terreng/dårlig vei, og like god på vanlig vei som Landcruiseren

 

det koster litt men man har igjen for det i det lange løp

 

Ah, en mann med min smak.

 

Har hatt/har Landcruiser 73, 90 og 120 samt en spell ny Hilux 3.0SR+. Jeg for min del er Toyotamann. Dette fordi jeg har en meget serviceinnstillt forhandler, bilene er av meget god kvalitet osv osv.

Har også hatt en 05 modell X-trail 136hk Diesel. En traust og kjedelig bil som faktisk var veldig praktisk. Endel mer småplukk med enn Toyota.

Subaru har jeg aldri eid, men vet at de har sin trofaste tilhengerskare.

"Hunndaii" har jeg rett og slett aldri vurdert. Kanskje jeg har bommet stygt og gått glipp av en formidabel bil, men kan ikke si at det kribler nevneverdig av Santa Fe'n.

 

For den prisen du antyder, ville jeg seriøst sett litt på Landcruiser 90. Fram til 2001 hadde de en vanlig 3 liter TD på 125hk. Denne klakrer og går veldig bra.

Og gjør jobben sin godt.

Har vel vært noen episoder med toppen på de, men ikke noe stort problem.

I 2001 kom de med D4D motoren (Common rail) 163hk. En flott maskin som jeg aldri har hatt noe problemer med.

Jeg hadde 90'n min i vel 60000 km. Skifta fire lyspærer bare, i tillegg til vanlig service.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Helt enig med MPS!

Det gjør ingen ting om det er et par hundre tusen på telleren til en Landcruiser!

Har hatt en LC 80 i fem år i Norge (nåværende eier passerte akkurat 500' med den og den maler fremdeles som en katt(en stor en)), og her i Afrika (Bushen i Etiopia) ville jeg ikke beveget meg utenfor tettbygd strøk uten! Vi har bare gode erfaringer med å bruke Landcruiser her (riktignok en litt større utgave), og det gjelder nesten alle andre som kjører litt utenfor hovedstaden her også!

 

Gå for en 90 (1998-2000 mod), eller aller helst en 80! Velger du manuelt gear, så bruker de ikke noe mere drivstoff enn de andre du har listet opp heller! I tillegg så slipper du vanligvis dyre vedlikeholdskostnader.

 

Om du lurer på noe ang. forskjellige modeller, kan du alltids kikke innom dette:

 

http://nlck.no/

 

Lykke til med bilvalg!

Link to comment
Share on other sites

Får blande meg inn her jeg og da...

 

Ut i fra pålitelighet er det XL7 du bør velge. I en svensk undersøkelse er denne utrolig bra (dvs Grand Vitara, men XL7 er jo en lang Vitara). Kun CRV er foran. En ting å tenke på er at høy/lavserie er utrolig kjekt å ha når du skal dra tungt feks. Dette har ikke 4x4-light utgavene (CRV, RAV4 mfl.)

 

Link: http://www.dn.no/dnBil/article1812344.ece

 

Skulle JEG valgt fra øverste hylle fra lista jeg har linket til er jeg ikke i tvil, Mitsubishi Pajero. Bare så synd de koster skjorta med flere enn to bakseter (mange skjorter!)

 

En 2. generasjons Pajero er også bra saker. Knall 4x4-system. Generelt lite feil.

 

Men i og med at den ikke er på lista så må det bli XL7. Subaru er nr to, men Forester forbinder jeg med menn over 70... Outback derimot... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eg kjøpte meg ein X-trail i oktober. 02-modell med 2.2DCI (114hk). Er veldig godt fornøgd til no!

 

Klart, det er jo ikkje den største 4x4 akkurat, og ikkje like mykje plass som i sine større fettera (Pajero, Patrol, LC etc)

Bakkeklaringa er heller ikkje like høg som på dei nevnte. Kunne gjerne tenkt meg lavgirserie på den, sjølv om eg ikkje har hatt bruk for det endå.

 

Men;

Den har lågt forbruk til tross for ganske sterk motor. Den har bra køyrekomfort og eg for min del syns det er einglimrande vinterbil (ser andre ikkje er einige i det).

Kort fortalt syns eg det er ein skikkeleg bra allrounder.

Den vart valget for meg som som tenker litt økonomi, litt på plass, og som helst går på jakt :wink:

 

Lukke til med valget, trur det er mest smak og behag.

 

Eg ville forøvrig gått for diesel.

Link to comment
Share on other sites

Jaktbil kan være så mangt. Jeg har selv, 2006 XL7, 1997 A4 TQ, og en 2009 LC. Og har aldri stått fast med noen av disse hverken på fjellet eller i skogen. Har også hatt X-trail og rexton. Som best konta pris. Må det være XL 7`n. Men Best i uansett vær og vind er LC. Bedre bil finnes ikke.

Link to comment
Share on other sites

"Jaktbil" ja!, det kan være så mangt. Ute på tunet mitt står det 2 Nissaner. En 2001 mod Nissan Terrano og en 2006 Modell X trail. Er fornøyd med begge, og bruke både Terranoen og X trailen på mine jakt turer oppi lia. Men bruker mest Terranoen da, for den er best egnet til å kjøre over stokk og stein, med lav gir 4 wd, stiv bak aksel og buk panser.

 

Har hatt den X trailen i snart 2 år nå, å kjenner meg ikke igjen i det at noen sier at den nesten ikke tar seg frem. Faktisk inponert over hvor godt den kommer seg frem i snø og sleipe forhold. Får ofte testet både x Trailen og Terranoen ofte da jeg henter opp digre ved lass på henger nede i et "hull" der jeg har vedlageret mitt. På X Trailen er det 2 muduser en kan ha 4 hjulstrekket i, det er auto, som gjør at den kommer inn ved behov. DVS hvis du er på vei opp en bakke, og det begynner å bli glatt, så kobler den seg inn hvis det trengs. Så er det FULL TIME 4 WD, og da er alle hjul inne hele tiden med diff brems. Med dette inne har jeg ikke stått fast ennå!!!!!. Tror da den har omtrent samme bakke klaring som Terranoen. DVS rundt 20 cm, som er vanlig på de fleste andre 4 WD og SUW.

 

Er ikke noen hardbarket x Trail fan el no sånt, men er blitt glad i den "lille" og sterke bilen. God å kjøre og tar seg frem. Men alt av biler som er nevnt her lenger opp er bra og gode alternativer til Jaktbil. Har selv mest lyst på Land cruiser, men koster alt for mye. Var før jul innom Toyota å så litt. Nesten 1 mill bare for en varebil blir litt for drøyt. Brukt koster også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes alle bilene du nevner ovenfor er gode biler og fine jaktbiler, men ville styrt unna Santa Fe på grunn av div. kvalitetsproblemer ved litt "røff" bruk og jeg ville styrt unna XL-7 på grunn av den tregeste motoren som finnes på markedet. Hadde bare XL-7 hatt en motor det hadde gått ann å tatt en forbikjøring med på vanlig vei, hadde den vært mitt førstevalg, men den motoren er helt forferdelig (dieselmotoren).

 

Subaru Forrester har vi hatt 2 stk. av i familien. En med turbo og en uten, begge er bra biler om enn litt tørste på bensin og høye delepriser på reservedelene og service. Siden du i det hele tatt nevnte XL-7, så skjønner jeg at det er bruktbil du ser etter og da er vel ny Forrester med dieselmotor utelukket. Jeg synes personlig at det eneste riktig på en sånn type bil er dieselmotor.

 

Da står det egentlig bare en bil igjen i lista di ovenfor, det er jo X-trail som du jo allerede har og er fornøyd med... :wink:

 

Mvh

 

Georg.

Link to comment
Share on other sites

Mmm!, skal MOR og bruke en "jaktbil", tror jeg hun ville hatt en bil ala X trail, forrester eller Outlander. Har litt erfaring med dette, da jeg har 2 litt forskjellige typer biler. Terranoen er en fullblods jakt/terrengbil med 2 girkasser, rammebygd og er høy og tung. Mor kjører nesten aldri den. Skal heller ha X Trailen, for Terranoen er TRAKTOR sier hun. Er vel litt ening med henne i det, sjøl om den har alt utstyr og en 2,7 TDI motor.

 

Skulle jeg sett på jaktbil hadde jeg sett på noe laget av enten Toyota, Nissan eller Mitsubushi. Dem har laget sånne biler i en mannsalder, og lager topp 4 WD.

 

Det er noe med Suzuki, sikkert ok biler. Rart for dem som har Suzuki kjøper aldri en til. Så en statestikk over alle bil merker i Europa, og Suzuki eiere kjøpte sjelden nr 2. Jobber sammens med en som har en 2005 mod Viagra(el hva den no het :lol: ), og han er fornøyd da. men sikkert som en sier at det er småe og trege motorer på dem, og det er irriterende i lengden.

Link to comment
Share on other sites

Sett på Landrover da?

Havesyken min har opparbeidet seg en enorm lyst for en Discovery 4 TDV6... Men den blir noe over ditt (og ikke minst mitt!) budsjett. Av nyere briter under 200k er det mest Freelander å finne, som går får være problembil, selv sammenlignet med øvrige briter, men du kan også finne en del Defendere. Ikke verdens fresheste interiør, men der har du jaktbilen sin!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...