villreinjegeren Posted January 22, 2010 Share Posted January 22, 2010 Dette er bilen sin, maken til min: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted January 22, 2010 Share Posted January 22, 2010 Dette er bilen sin, maken til min: oi, vi er enige den bilen er et godt valg. Gode til å ta seg fram, og omtrent uslitelige. (men kjedelig syns noen) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eivind338. Posted January 22, 2010 Author Share Posted January 22, 2010 Jeg synes alle bilene du nevner ovenfor er gode biler og fine jaktbiler, men ville styrt unna Santa Fe på grunn av div. kvalitetsproblemer ved litt "røff" bruk og jeg ville styrt unna XL-7 på grunn av den tregeste motoren som finnes på markedet. Hadde bare XL-7 hatt en motor det hadde gått ann å tatt en forbikjøring med på vanlig vei, hadde den vært mitt førstevalg, men den motoren er helt forferdelig (dieselmotoren). Den jeg har sett på har en 2,0 tdi. Er det den du mener? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SmåviltJeger Posted January 22, 2010 Share Posted January 22, 2010 Dette er bilen sin, maken til min: oi, vi er enige den bilen er et godt valg. Gode til å ta seg fram, og omtrent uslitelige. (men kjedelig syns noen) Hjelper jo litt på å sende de til Arctic Trucks da Kjører selv X-cab og må si det frister litt, men ombygging koster jo like mye som en bruktbil...! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doten Posted January 23, 2010 Share Posted January 23, 2010 Når det gjelder jaktbil så er det en som ikke er nevnt her og det er Daihatsu Rocky ! Har selv en sånn og kjenner flere som har disse. Med høy bakkeklaring,dieselmotor,reduksjonsgir og veldig driftsikker så er dette min jaktbil.Og når den også kan dra henger på 2,5 tonn så dekker den mitt behov. Kort fortalt så er dette en enkel driftsikker bil uten all moderne elektronikk og som bare går og går ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lynvingen Posted January 23, 2010 Share Posted January 23, 2010 Den der kan du gjøre suksess med i barne-TV. Stiiilig sier minstemann på snart 5 Er den mest geniale bilen og ha på skauen skal jeg si deg... Og lager mye mindre så i marka enn det 4hjulinger gjør.. Men som brugsbil og jakt bil har jeg denne: Når en bonde strør sikkelig må til og med denne bilen stoppe: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rufus Posted January 23, 2010 Share Posted January 23, 2010 Kjøpte en Suzuki xl7 2004 i 2006 som jeg syntes var skummelt daff. 5000kr så øket effekten fra 109 til 135hk. Bilen ble en helt annen å kjøre og har ikke hatt noen problemer på 160000km. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vannebo Posted January 23, 2010 Share Posted January 23, 2010 Subaru, driftsikker og god kvalitet. Ekstra bunnplate, til både motor/gir og bakdiff, fåes til de også i tilfelle du trenger det! Joda.. subarun er bra den, men for all del,selg den før den begynner å ha rulla endel, da delepriser er desidert høyest i klassen!! Har måtte bytte ut endel på den jeg har, så jeg vet hva jeg snakker om.. En annen ting er at det er smått med plass i bagasjerommet i den. Når jeg drar på jakt og skal ha med bikkje, utstyr og noen dyr på vei hjem igjen er det så godt stappa at det buler. baksetene er også veldig trange. Men det er en praktisk bil som er grei å kjøre etter veien med om du ikke skal ha med alt for mye saker. Tar seg overraskende godt frem og, så lenge den ikke blir hengende Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D52 Posted January 23, 2010 Share Posted January 23, 2010 Santa Fe får skryt av drosjegutta, så den får min stemme. Selv har jeg Suburban, og er i farta for å kjøpe meg en 2001 Land Rover Freelander som ekstrabil (Land Rover er egentlig bæsj, klar over det) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted January 23, 2010 Share Posted January 23, 2010 Men som brugsbil og jakt bil har jeg denne: Når en bonde strør sikkelig må til og med denne bilen stoppe: jøss. fortell. lyg omså bare det er en bra historie. men det der må jeg høre historien på...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KBJ Posted January 23, 2010 Share Posted January 23, 2010 Kun god ord om Subaru Forester fra meg. Far kjøpte min gamle firmabil, den har nå gått 280000. Har byttet støtdempere bak, foringer i stabstag forrand og ei vannpumpe. Ellers kun service og bremse deler, du bør kjøpe 2003 eller nyere. Eldre modeller har noe mere feil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shooter 2 Posted January 23, 2010 Share Posted January 23, 2010 Forrester er tørst syns jeg ! så som jaktbil burde man ha hatt en dieselutgave av noe slag og her er det jo mange alternativer med høyere bakkeklaring . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eivind338. Posted January 23, 2010 Author Share Posted January 23, 2010 Da har jeg handlet meg ny bil Det ble en suzuki xl7 http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20460171 Link her for de som er int. Fikk den for 250k ferdig registrert, ny registerreim og 60tusen km. service. pluss noen små kosmetiske reprasjoner. Etter prøvekjøring kan jeg ikke si meg enig om at det er dårlig kjøre komfort, men kan nok være enig om at den ikke er super sprek PS: Takk for alle innspill Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malle Posted January 23, 2010 Share Posted January 23, 2010 Den så jo riktig så snasen ut ! Gratulerer ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
45-70gov Posted January 23, 2010 Share Posted January 23, 2010 Ingen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Kid Posted January 23, 2010 Share Posted January 23, 2010 Som jakt bil hadde jeg godt for en JEEP. cherokee dette er biler som går og går. hadde en sånn helt frem til i sommer. da en luring kjørte inn i siden og vraka både min bil og sin egen bil. ulykken skjedde på grund av høy hastighet. men jeepen kjøtre fra stedet mens den andre bilen s¨å mere ut som et brøyteskjer.. Men ett minus med disse bilene er -hvis noe gikk i stykker er det høy pris på delene. Har hørt at det skjedde en stort forbedring med cherokeen i 97-98. jeg vil og si at det er gode biler og kjøre.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eivind338. Posted January 23, 2010 Author Share Posted January 23, 2010 http://www.dinside.no/96334/test-suzuki-grand-vitara-xl-7-tdi http://www.dinside.no/96336/motor-og-kjoreegenskaper http://www.dinside.no/96337/plass-og-komfort http://www.dinside.no/96338/konklusjon-og-konkurrenter Må kansje sende den en tur til island http://www.dinside.no/33855/test-suzuki-grand-vitara-xl7-arctic-trucks Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cameron Posted January 24, 2010 Share Posted January 24, 2010 Er veldig glad i Subaru,men har ingen for tiden.Er for glad i bensin!Drømmen er eb Outback Diesel,men er for dyr.Har nå en familiebil,og en ren jaktbil Mazda B2500 Maxi Cab,glimrende til fjellbruk!Du som skal bruke den til variert kjøring:Ville nok gått for Suzukien ja!har hatt en selv og er mer driftsikre enn folk tror!Men ikke den beste på skikkelig langkjøring.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rammstein85 Posted January 24, 2010 Share Posted January 24, 2010 XL7 har jo turbo, så du får jo lett ut mer krefter ved og chippe den egentli er den sprek nok, men samtidig daff nok til og hindre hasardiøse forbikjøringer (idiotsperre) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polardego Posted January 24, 2010 Share Posted January 24, 2010 Gratulerer med ny doning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puzzaque Posted January 24, 2010 Share Posted January 24, 2010 Da har jeg handlet meg ny bil Det ble en suzuki xl7 http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20460171 Link her for de som er int. Fikk den for 250k ferdig registrert, ny registerreim og 60tusen km. service. pluss noen små kosmetiske reprasjoner. Etter prøvekjøring kan jeg ikke si meg enig om at det er dårlig kjøre komfort, men kan nok være enig om at den ikke er super sprek PS: Takk for alle innspill Her har du en link som sikkert vil glede ditt hjerte http://www.dn.no/dnBil/article1812344.ece Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nemo Posted October 9, 2010 Share Posted October 9, 2010 Når det gjelder jaktbil så er det en som ikke er nevnt her og det er Daihatsu Rocky ! Har selv en sånn og kjenner flere som har disse. Med høy bakkeklaring,dieselmotor,reduksjonsgir og veldig driftsikker så er dette min jaktbil.Og når den også kan dra henger på 2,5 tonn så dekker den mitt behov. Kort fortalt så er dette en enkel driftsikker bil uten all moderne elektronikk og som bare går og går ! Ingen som vet av en pent brukt dynamo til denne? Ny koster 6500,- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jackrussel Posted October 9, 2010 Share Posted October 9, 2010 du kan få kjøpe min, susuki xl7 2006 mod, hvit med sotede vinduer, og skinn seter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ko-stens Posted October 9, 2010 Share Posted October 9, 2010 Ingen som vet av en pent brukt dynamo til denne? Ny koster 6500,- Gå inn på, og evt registrer deg på, http://www.offroad.no. Der kan det hende du kan få tips og råd om deler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted October 9, 2010 Share Posted October 9, 2010 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24822290 Her er det en skikkeli traktor til salgs ser jeg. Slike tar seg fram overalt nesten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hunting jack flash Posted October 9, 2010 Share Posted October 9, 2010 Uten å ha lest tråden, så vil jeg anbefale en Hundai Terracan. - dette av den enkle grunn at du får mye bil for penga! Bilene er perfekte som jaktbil, men kjøp en som er understellsbehandlet - da de ruster nokså lett. De har 2.9 liter commonrail diesel, som er kraftig og bruker lite suppe. Jeg har hatt en slik i flere år, og egentlig vært veldig fornøyd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruger no.1 Posted October 9, 2010 Share Posted October 9, 2010 Jeg unnlot å stemme da ingen av de nevnte bilene falt serlig i smak. Skikkelig jaktbil skal også kunne brukes som skikkelig familiebil, feriebil, kjøre på fest bil, dra stor henger bil osv.osv. I tillegg skal det være 8 høl det brenner i, i en bilmotor. Jeep Grand Cherokee med 4,7 liter V8 passer perfekt til oppgaven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kenneth32 Posted October 9, 2010 Share Posted October 9, 2010 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24822290 Her er det en skikkeli traktor til salgs ser jeg. Slike tar seg fram overalt nesten. Denne biltypen kan jeg personlig gå god for pga. at en kompis har hatt en i mange år. Han har misbrukt bilen sin så til de grader, men den lever, og den tar seg fram, og det sitter også en vinsj i trynet på denne bilen det siktes til her. Det jeg er skeptisk til er at den står oppført med null hestekrefter Edit: sjøl har jeg hatt en '88 Pajero i 7 år, og en '91 Patrol Y60, og begge bilene kommer seg tålig bra fram, men mitt 1. valg er ikke på lista over her....det er uten tvil en Mercedes G med 300 TD. Denne har sperrer i begge ender, og er vanvittig til å ta seg fram. Men den er jo like aerodynamisk som en middels stor murstein da... Men jeg digger de bilene, problemet er bare at eierne trur dem er gull verdt sjøl om dem er totalt opprusta, og i tillegg null ekstra utstyr. Jeg har ikke 1. hånds erfaring med noen av disse bilene som det stemmes over, så jeg har ikke stemt. Ønsker deg lykke til med bilen du har valgt, og kom gjerne tilbake med hva du synes om den i all slags vær og på all slags føre. 108 hk er ikke akkurat mye, så hvis du kan få chippa den, så gjør det. Fjern den boksen før EU test i tilfelle det blir rapportert, for da får du ekstra avg. pga. hestekrefter. Norges land skal jo ha penger bare man setter i en uoriginal plugg, eller åpent luftfilter....dette ble satt på kanten, men mtp. effektøkning så er Norge et drittland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ko-stens Posted October 9, 2010 Share Posted October 9, 2010 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24822290 Her er det en skikkeli traktor til salgs ser jeg. Slike tar seg fram overalt nesten. Denne biltypen kan jeg personlig gå god for pga. at en kompis har hatt en i mange år. Han har misbrukt bilen sin så til de grader, men den lever, og den tar seg fram, og det sitter også en vinsj i trynet på denne bilen det siktes til her. Lurer på er hva som gjør at småbulkete og smårustete Toyota LC så mye verd når den er 25 år gammel. Har selv en 12 år nyere Pajero (kort utgave av siste modell av Gen II) og mener nå den er mer verdt de 15 lappene jeg ga mer... Den ultimate jaktbilen må uansett bli MB G-wagen. Den har også sperre foran. Omtrent bare loddrette fjellveger som stopper den. Ville nå heller vurdert denne før LC jeg da...: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24813700 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted October 9, 2010 Share Posted October 9, 2010 Tja jeg er enig med deg at prisen på LC'en jeg linka til kansje er noe stiv, men jeg snakka vel ikek om prisen men om å ta seg fram For øvrig er MB GD en bra bil til å ta seg fram men definitivt ikke noe av det beste jeg har prøvd i terreng (jeg har bare kjørt statens GD 240 og 300 da, og da er man ikke akkurat redd for kjøretøyet heller..... men de overbeviste ikke) Tilogmed volvo-felt var bedre syns jeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SmåviltJeger Posted October 9, 2010 Share Posted October 9, 2010 Land Cruiseren er solgt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polardego Posted October 9, 2010 Share Posted October 9, 2010 Har ikke XL7-en en fransk diesel som originalt har ca 130 HK? Bør vel være uproblematisk å chippes tilbake til original stand. Prøvde en XL7 i sommer, synes at reduksjonsgiret var litt for høyt. Det er mye lavere på Jeepen min, kjekt å ha når man sniker rundt på veldig dårlige veier eller rygger på trange og bratte plasser med henger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gamstar Posted October 14, 2010 Share Posted October 14, 2010 Her er broderen sin. Har jeg hatt råd skulle jeg ha kjøpt den glatt. Nydelig jakt- og fisketurbil. http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=24487229 Av de du ramser opp ville jeg glatt gått dor suzukien. Gamlingen har en slik "gårdsbil" m/ 2TD. Slitesterk som få! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
katta er dau Posted October 14, 2010 Share Posted October 14, 2010 Mercedes Geländerwagen AMG ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lassewan Posted October 15, 2010 Share Posted October 15, 2010 Isuzu D-Max eller trooper edition... IKKE tørst - MYE billigere og forsikre enn f.eks Mitsubishi som i tillegg skal ha to nyrer av deg etter passerte 100.000 km på triptelleren.. Fin den garantien de har på 5 år eller 100.000 km - men etter det...nei takk... Min far har Izuzu D-Max - og det er i mine øyne den ultimate jaktbilen - dersom du karer deg med to seter da - skal du ha plass til hele familien - så er den uaktuell på pris for mitt vedkommende iallefall... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kenneth32 Posted October 15, 2010 Share Posted October 15, 2010 ko-stens: jeg snakka varmt om biltypen, og ikke prisen, så er det sagt. Biletypen er kjempebra, gode å kjøre, sitte i osv. Men det finnes så mye bra biler at det er vanskelig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ko-stens Posted October 15, 2010 Share Posted October 15, 2010 (edited) ko-stens: jeg snakka varmt om biltypen, og ikke prisen, så er det sagt. Biletypen er kjempebra, gode å kjøre, sitte i osv. Men det finnes så mye bra biler at det er vanskelig. Ja, det er vel derfor de er så høyt priset i forhold til alder. Men personlig mener jeg at MG G-wagen er mer for penga fra den tida. Har nå hatt drøyt 20 biler på 23 år. Blant merkene har det vært mye VW, Audi, Mazda, Mercedes, men nå er det Mitsubishi Pajero som pryder garasjen. Vurderte Landcruiser (den store fra midt/slutt på 90-tallet) samtidig med Pajero og, første gangen jeg skulle ha jaktbil, men det var pris med bakseter da... 4-Runner var også inni bildet, men du verden så mye rust det var på de fleste, og mange var seriøst RØDE inni! Knallrødt interiør tiltaler meg ikke så veldig akkurat. Pajeroen min nå er nr 2, og det ble samme biltype da jeg var særdeles godt fornøyd med den gamle skuta (92-modell). Den nåværende er 99-modell kort utgave (reg 98). Den skal få pryde garasjen en stund til, men neste bil blir nok en vanlig stasjonsvogn. Det blir en BMW 3-serie. Det er ikke til å komme bort fra at eldre 4x4 diesel på ramme er og blir noen daue krøkker, med ganske dårlig komfort i trafikken i forhold til nyere og mer moderne stasjonsvogner til samme pris. Vi kjøpte en BMW X3 i vår, og den får i så fall fungere som jaktbil når den tid kommer! Har med andre ord egentlig ikke behov for Pajeroen lenger, men den er jo litt morsom da, selv om jeg stadig får nye prolapser i ryggen når jeg kjører over fatsdumper og hull i veien... Null plass, null komfort, høyt forbruk, men den er litt kul... Denne er lei å ta rotta på i terrenget! Edited October 15, 2010 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
villreinjegeren Posted October 15, 2010 Share Posted October 15, 2010 Ingen av de bilene som er på avstemmingen er definert som jaktbil etter min mening, Toyota Landcruiser LJ 70, 73 Toyota Hilux Jeep Grand Cherokee de med lavserie høøyde oppunder hjula, og manuelle sperrer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linduvarri Posted October 15, 2010 Share Posted October 15, 2010 Ford Kuga er no min favoritt. Kombinerer behagleg køyring, høg komfort og terrengeigenskaper på ein høveleg måte. Mvh Lindu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truls Posted October 15, 2010 Share Posted October 15, 2010 Enig et stykke på vei med Villreinjegeren. Bortsett fra et par av bilene han nevner etterpå. jeg ville gått for Toyota 4Runner, Land Cruiser, MB Geländewagen eller Pajero. Kanskje Nissan Patrol GR. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Posted October 15, 2010 Share Posted October 15, 2010 elendigwagon har ikke noe utenfor asfalten og gjøre. 4-runner er ok, men LandCruiser er maskinen du burde satse på, har selv en 1982 HiLux til røft bruk, og det er ubeskrivelig morro om man skal frem på dårlige traktorveier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
balter Posted October 15, 2010 Share Posted October 15, 2010 Ingen av dem ville jeg hatt...kjedelige biler syns jeg. Vær snusfornuftig og velg Peugeot partner 4x4. Plass og fremkommelighet. Vær litt gal og ta en Cayenne , fra ca 450.000. Mer edruelig med en BMW X5 3l bensin fra ca 250.000. !!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polardego Posted October 15, 2010 Share Posted October 15, 2010 Kjørte en del Hi-Lux på Svalbard, kan ikke si at 4X4 uten annet enn senterdiffsperre er imponerende. Man må i alle fall ha sperre på bakakslinga i tillegg. Helst må alt kunne låses av Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ko-stens Posted October 15, 2010 Share Posted October 15, 2010 Hvilke biler har egentlig god gammeldags sperre bak? Vet om G-wagen, Pajero II og Patrol, samt endel Landcruisere (var det tilleggsutstyr på disse på sent 90-tall?). G-wagen er vel den eneste med sperre foran og? Det gjør vel den til vinneren om noen skal kåres i "standardbilklasse" når det gjelder 4x4 utafor asfalt, eller? I dagens, moderne 4x4'ere er det vel stort sett antispinn/diffbrems det går i? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
buttolo Posted October 15, 2010 Share Posted October 15, 2010 er stor fan av x-trail! god bil, som tar seg fram! men ingen multi offroad, som feks pajero, patrol, G-klasse og den gjengen der, men absolutt en god bil! ikke finn på og kjøp landrover freelander! må bare sitere autofil: om noen bilforhandler er interessert i å ta din land rover freelander i innbytte, bør du sjekke om du er med i skjult kamera! lover ikke godt! et tips til dere som sitter fast i 20cm snø på flatmark med x-trail: kjøp VINTERDEKK! ikke bruk bare de dekka som er M+S merket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truls Posted October 15, 2010 Share Posted October 15, 2010 Polardego: Hadde ikke Hiluxen sperre, da? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polardego Posted October 15, 2010 Share Posted October 15, 2010 Jo, senterdiff. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mvs Posted October 15, 2010 Share Posted October 15, 2010 Her er min, dog lite brukt til jakt. Men fin å transportere ryper baki.... D-Max med 35" ombygging fra Xtreme4x4. ARB sperrer og Lett trimming. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SmåviltJeger Posted October 15, 2010 Share Posted October 15, 2010 Hvilke biler har egentlig god gammeldags sperre bak? Vet om G-wagen, Pajero II og Patrol, samt endel Landcruisere (var det tilleggsutstyr på disse på sent 90-tall?). Siste Hilux har hvertfall sperre bak som låser 100%, dette er på bilen med manuell giring (2.5 literen). 3 literen med automat har vel på senterdiffen i tillegg til antispinn osv. Nissan Navara har også sperre bak mener jeg. Mitsubishi L200 vet jeg lite om, men tipper den har det samme. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John A Posted October 15, 2010 Share Posted October 15, 2010 Hvilke biler har egentlig god gammeldags sperre bak? Vet om G-wagen, Pajero II og Patrol, samt endel Landcruisere (var det tilleggsutstyr på disse på sent 90-tall?). Pajero IV Edit: Virker kun på lavserie og er det eneste som kobler helt ut antispinn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.