Jump to content

Ny jaktbil! avstemming!


Eivind338.

Hvilken bil ville du gått for?  

386 members have voted

  1. 1. Hvilken bil ville du gått for?

    • Hundai santa fe
      32
    • Nissan x-trail
      132
    • subaru forrester?
      121
    • Suzuki grand vitara xl7
      104


Recommended Posts

  • Replies 194
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg synes alle bilene du nevner ovenfor er gode biler og fine jaktbiler, men ville styrt unna Santa Fe på grunn av div. kvalitetsproblemer ved litt "røff" bruk og jeg ville styrt unna XL-7 på grunn av den tregeste motoren som finnes på markedet. Hadde bare XL-7 hatt en motor det hadde gått ann å tatt en forbikjøring med på vanlig vei, hadde den vært mitt førstevalg, men den motoren er helt forferdelig (dieselmotoren).

 

Den jeg har sett på har en 2,0 tdi. Er det den du mener?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder jaktbil så er det en som ikke er nevnt her og det er Daihatsu Rocky ! Har selv en sånn og kjenner flere som har disse. Med høy bakkeklaring,dieselmotor,reduksjonsgir og veldig driftsikker så er dette min jaktbil.Og når den også kan dra henger på 2,5 tonn så dekker den mitt behov. Kort fortalt så er dette en enkel driftsikker bil uten all moderne elektronikk og som bare går og går !

Link to comment
Share on other sites

Den der kan du gjøre suksess med i barne-TV. Stiiilig sier minstemann på snart 5 :)

Er den mest geniale bilen og ha på skauen skal jeg si deg... Og lager mye mindre så i marka enn det 4hjulinger gjør..

 

Men som brugsbil og jakt bil har jeg denne:

IMG_5922.jpg

 

Når en bonde strør sikkelig må til og med denne bilen stoppe:

IMG_5921.jpg

Link to comment
Share on other sites

Subaru, driftsikker og god kvalitet.

 

Ekstra bunnplate, til både motor/gir og bakdiff, fåes til de også i tilfelle du trenger det! :wink:

 

Joda.. subarun er bra den, men for all del,selg den før den begynner å ha rulla endel, da delepriser er desidert høyest i klassen!! Har måtte bytte ut endel på den jeg har, så jeg vet hva jeg snakker om..

 

En annen ting er at det er smått med plass i bagasjerommet i den. Når jeg drar på jakt og skal ha med bikkje, utstyr og noen dyr på vei hjem igjen er det så godt stappa at det buler. baksetene er også veldig trange.

Men det er en praktisk bil som er grei å kjøre etter veien med om du ikke skal ha med alt for mye saker. Tar seg overraskende godt frem og, så lenge den ikke blir hengende :P

Link to comment
Share on other sites

Kun god ord om Subaru Forester fra meg.

Far kjøpte min gamle firmabil, den har nå gått 280000. Har byttet støtdempere bak, foringer i stabstag forrand og ei vannpumpe. Ellers kun service og bremse deler, du bør kjøpe 2003 eller nyere. Eldre modeller har noe mere feil.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg handlet meg ny bil 8) Det ble en suzuki xl7 http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20460171 Link her for de som er int. Fikk den for 250k ferdig registrert, ny registerreim og 60tusen km. service. pluss noen små kosmetiske reprasjoner. Etter prøvekjøring kan jeg ikke si meg enig om at det er dårlig kjøre komfort, men kan nok være enig om at den ikke er super sprek :mrgreen:

 

 

PS: Takk for alle innspill :!:

Link to comment
Share on other sites

Som jakt bil hadde jeg godt for en JEEP. cherokee dette er biler som går og går. hadde en sånn helt frem til i sommer. da en luring kjørte inn i siden og vraka både min bil og sin egen bil. ulykken skjedde på grund av høy hastighet. men jeepen kjøtre fra stedet mens den andre bilen s¨å mere ut som et brøyteskjer..

 

Men ett minus med disse bilene er -hvis noe gikk i stykker er det høy pris på delene. Har hørt at det skjedde en stort forbedring med cherokeen i 97-98. jeg vil og si at det er gode biler og kjøre..

Link to comment
Share on other sites

Er veldig glad i Subaru,men har ingen for tiden.Er for glad i bensin!Drømmen er eb Outback Diesel,men er for dyr.Har nå en familiebil,og en ren jaktbil Mazda B2500 Maxi Cab,glimrende til fjellbruk!Du som skal bruke den til variert kjøring:Ville nok gått for Suzukien ja!har hatt en selv og er mer driftsikre enn folk tror!Men ikke den beste på skikkelig langkjøring..

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg handlet meg ny bil 8) Det ble en suzuki xl7 http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20460171 Link her for de som er int. Fikk den for 250k ferdig registrert, ny registerreim og 60tusen km. service. pluss noen små kosmetiske reprasjoner. Etter prøvekjøring kan jeg ikke si meg enig om at det er dårlig kjøre komfort, men kan nok være enig om at den ikke er super sprek :mrgreen:

 

 

PS: Takk for alle innspill :!:

 

 

Her har du en link som sikkert vil glede ditt hjerte

 

http://www.dn.no/dnBil/article1812344.ece

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Når det gjelder jaktbil så er det en som ikke er nevnt her og det er Daihatsu Rocky ! Har selv en sånn og kjenner flere som har disse. Med høy bakkeklaring,dieselmotor,reduksjonsgir og veldig driftsikker så er dette min jaktbil.Og når den også kan dra henger på 2,5 tonn så dekker den mitt behov. Kort fortalt så er dette en enkel driftsikker bil uten all moderne elektronikk og som bare går og går !

 

Ingen som vet av en pent brukt dynamo til denne?

 

Ny koster 6500,-

Link to comment
Share on other sites

Uten å ha lest tråden, så vil jeg anbefale en Hundai Terracan. - dette av den enkle grunn at du får mye bil for penga!

Bilene er perfekte som jaktbil, men kjøp en som er understellsbehandlet - da de ruster nokså lett.

De har 2.9 liter commonrail diesel, som er kraftig og bruker lite suppe.

 

Jeg har hatt en slik i flere år, og egentlig vært veldig fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg unnlot å stemme da ingen av de nevnte bilene falt serlig i smak.

Skikkelig jaktbil skal også kunne brukes som skikkelig familiebil, feriebil, kjøre på fest bil, dra stor henger bil osv.osv.

I tillegg skal det være 8 høl det brenner i, i en bilmotor.

Jeep Grand Cherokee med 4,7 liter V8 passer perfekt til oppgaven.

Link to comment
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24822290

 

Her er det en skikkeli traktor til salgs ser jeg. Slike tar seg fram overalt nesten.

 

Denne biltypen kan jeg personlig gå god for pga. at en kompis har hatt en i mange år. Han har misbrukt bilen sin så til de grader, men den lever, og den tar seg fram, og det sitter også en vinsj i trynet på denne bilen det siktes til her. Det jeg er skeptisk til er at den står oppført med null hestekrefter :lol::lol:

 

Edit: sjøl har jeg hatt en '88 Pajero i 7 år, og en '91 Patrol Y60, og begge bilene kommer seg tålig bra fram, men mitt 1. valg er ikke på lista over her....det er uten tvil en Mercedes G med 300 TD. Denne har sperrer i begge ender, og er vanvittig til å ta seg fram.

 

Men den er jo like aerodynamisk som en middels stor murstein da... Men jeg digger de bilene, problemet er bare at eierne trur dem er gull verdt sjøl om dem er totalt opprusta, og i tillegg null ekstra utstyr.

 

Jeg har ikke 1. hånds erfaring med noen av disse bilene som det stemmes over, så jeg har ikke stemt.

 

Ønsker deg lykke til med bilen du har valgt, og kom gjerne tilbake med hva du synes om den i all slags vær og på all slags føre. 108 hk er ikke akkurat mye, så hvis du kan få chippa den, så gjør det. Fjern den boksen før EU test i tilfelle det blir rapportert, for da får du ekstra avg. pga. hestekrefter.

 

Norges land skal jo ha penger bare man setter i en uoriginal plugg, eller åpent luftfilter....dette ble satt på kanten, men mtp. effektøkning så er Norge et drittland.

Link to comment
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24822290

 

Her er det en skikkeli traktor til salgs ser jeg. Slike tar seg fram overalt nesten.

 

Denne biltypen kan jeg personlig gå god for pga. at en kompis har hatt en i mange år. Han har misbrukt bilen sin så til de grader, men den lever, og den tar seg fram, og det sitter også en vinsj i trynet på denne bilen det siktes til her.

 

Lurer på er hva som gjør at småbulkete og smårustete Toyota LC så mye verd når den er 25 år gammel.

 

Har selv en 12 år nyere Pajero (kort utgave av siste modell av Gen II) og mener nå den er mer verdt de 15 lappene jeg ga mer...

 

Den ultimate jaktbilen må uansett bli MB G-wagen. Den har også sperre foran. Omtrent bare loddrette fjellveger som stopper den.

 

Ville nå heller vurdert denne før LC jeg da...:

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24813700

Link to comment
Share on other sites

Tja jeg er enig med deg at prisen på LC'en jeg linka til kansje er noe stiv, men jeg snakka vel ikek om prisen men om å ta seg fram ;)

For øvrig er MB GD en bra bil til å ta seg fram men definitivt ikke noe av det beste jeg har prøvd i terreng (jeg har bare kjørt statens GD 240 og 300 da, og da er man ikke akkurat redd for kjøretøyet heller..... men de overbeviste ikke)

Tilogmed volvo-felt var bedre syns jeg.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke XL7-en en fransk diesel som originalt har ca 130 HK? Bør vel være uproblematisk å chippes tilbake til original stand. Prøvde en XL7 i sommer, synes at reduksjonsgiret var litt for høyt. Det er mye lavere på Jeepen min, kjekt å ha når man sniker rundt på veldig dårlige veier eller rygger på trange og bratte plasser med henger.

Link to comment
Share on other sites

Isuzu D-Max eller trooper edition... IKKE tørst - MYE billigere og forsikre enn f.eks Mitsubishi som i tillegg skal ha to nyrer av deg etter passerte 100.000 km på triptelleren.. Fin den garantien de har på 5 år eller 100.000 km - men etter det...nei takk...

 

Min far har Izuzu D-Max - og det er i mine øyne den ultimate jaktbilen - dersom du karer deg med to seter da - skal du ha plass til hele familien - så er den uaktuell på pris for mitt vedkommende iallefall...

Link to comment
Share on other sites

ko-stens: jeg snakka varmt om biltypen, og ikke prisen, så er det sagt. Biletypen er kjempebra, gode å kjøre, sitte i osv. Men det finnes så mye bra biler at det er vanskelig.

 

Ja, det er vel derfor de er så høyt priset i forhold til alder. Men personlig mener jeg at MG G-wagen er mer for penga fra den tida. :wink:

 

Har nå hatt drøyt 20 biler på 23 år. Blant merkene har det vært mye VW, Audi, Mazda, Mercedes, men nå er det Mitsubishi Pajero som pryder garasjen. Vurderte Landcruiser (den store fra midt/slutt på 90-tallet) samtidig med Pajero og, første gangen jeg skulle ha jaktbil, men det var pris med bakseter da... 4-Runner var også inni bildet, men du verden så mye rust det var på de fleste, og mange var seriøst RØDE inni! Knallrødt interiør tiltaler meg ikke så veldig akkurat.

 

Pajeroen min nå er nr 2, og det ble samme biltype da jeg var særdeles godt fornøyd med den gamle skuta (92-modell). Den nåværende er 99-modell kort utgave (reg 98).

 

Den skal få pryde garasjen en stund til, men neste bil blir nok en vanlig stasjonsvogn. Det blir en BMW 3-serie. Det er ikke til å komme bort fra at eldre 4x4 diesel på ramme er og blir noen daue krøkker, med ganske dårlig komfort i trafikken i forhold til nyere og mer moderne stasjonsvogner til samme pris. Vi kjøpte en BMW X3 i vår, og den får i så fall fungere som jaktbil når den tid kommer! Har med andre ord egentlig ikke behov for Pajeroen lenger, men den er jo litt morsom da, selv om jeg stadig får nye prolapser i ryggen når jeg kjører over fatsdumper og hull i veien... :wink: Null plass, null komfort, høyt forbruk, men den er litt kul... :lol:

 

01_-641998060.jpg

Denne er lei å ta rotta på i terrenget! :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvilke biler har egentlig god gammeldags sperre bak? Vet om G-wagen, Pajero II og Patrol, samt endel Landcruisere (var det tilleggsutstyr på disse på sent 90-tall?).

 

G-wagen er vel den eneste med sperre foran og? Det gjør vel den til vinneren om noen skal kåres i "standardbilklasse" når det gjelder 4x4 utafor asfalt, eller?

 

I dagens, moderne 4x4'ere er det vel stort sett antispinn/diffbrems det går i?

Link to comment
Share on other sites

er stor fan av x-trail! god bil, som tar seg fram! men ingen multi offroad, som feks pajero, patrol, G-klasse og den gjengen der, men absolutt en god bil!

ikke finn på og kjøp landrover freelander! må bare sitere autofil: om noen bilforhandler er interessert i å ta din land rover freelander i innbytte, bør du sjekke om du er med i skjult kamera! :lol: lover ikke godt!

 

et tips til dere som sitter fast i 20cm snø på flatmark med x-trail: kjøp VINTERDEKK! ikke bruk bare de dekka som er M+S merket :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvilke biler har egentlig god gammeldags sperre bak? Vet om G-wagen, Pajero II og Patrol, samt endel Landcruisere (var det tilleggsutstyr på disse på sent 90-tall?).

Siste Hilux har hvertfall sperre bak som låser 100%, dette er på bilen med manuell giring (2.5 literen). 3 literen med automat har vel på senterdiffen i tillegg til antispinn osv.

Nissan Navara har også sperre bak mener jeg. Mitsubishi L200 vet jeg lite om, men tipper den har det samme.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke biler har egentlig god gammeldags sperre bak? Vet om G-wagen, Pajero II og Patrol, samt endel Landcruisere (var det tilleggsutstyr på disse på sent 90-tall?).

Pajero IV

 

Edit: Virker kun på lavserie og er det eneste som kobler helt ut antispinn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...