Jump to content

Ny jaktbil! avstemming!


Eivind338.

Hvilken bil ville du gått for?  

386 members have voted

  1. 1. Hvilken bil ville du gått for?

    • Hundai santa fe
      32
    • Nissan x-trail
      132
    • subaru forrester?
      121
    • Suzuki grand vitara xl7
      104


Recommended Posts

  • Replies 194
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

elendigwagon har ikke noe utenfor asfalten og gjøre. 4-runner er ok, men LandCruiser er maskinen du burde satse på, har selv en 1982 HiLux til røft bruk, og det er ubeskrivelig morro om man skal frem på dårlige traktorveier.

Gelendewagen er jævlig bra utenfor veien. Banker de fleste. Men rett dekk har mye å si. Har selv hatt en gammel G, veldig rolig og behagelig offroad. Patrol har jeg hatt fire av,solid som fy, eneste jeg har gjort med de bilene var å etterstramme ett hjulager og skifte en dynamo. Men G kom lenger inn i skogen... i orginalutførelse ja.

Lc, har kjørt en 120 i ett år i 50 grader i ørken, ikke en feilkakk! Men ikke mest hardcore kanskje med uavhengig framhjulsoppheng.

Volvofelt har jeg og hatt, enorm på snø, men motorsvak.

Men favoritten er min 1981LC med sperrer foran og bak, det vil frem, men komfort er jo et fremmedord, men det gjør ingenting, i følge fruen burde jeg bodd i skogen iført skinnskjørt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Med senterdiff har man jo egentlig bare tohjulstrekk.

Er vell bare "fulltime 4wd" som har senterdiff, med senterdiffen inne er man jo egentlig ikke kommet lenger enn en gammel Hilux uten..

 

Har vel firehjulsdrift helt til et av hjulene begynner å spinne ukontrollert :) Så lenge alle hjul tar tak går det bra. Kjører man på skrå over en kant og får hjulene som står diagonalt ovenfor hverandre i lufta så er man parkert. Har gjort det et par ganger ja.

Link to comment
Share on other sites

Joda, sikkert fornuftig å la hvem som helst her på kammerset mene noe om mye og mangt. Men: fortell meg hvilken bil jeg bør kjøpe? Litt mye penger å legge i andres hender? Ville vel vært mest opptatt av mine egne behov og hva jeg selv mener. - Og hadde jeg vært usikker på hvilken bil jeg skulle kjøpe ville jeg vel søkt råd i et bilforum?

Link to comment
Share on other sites

For tre år siden kjøpte jeg en bil som viser seg vanskelig å kvitte seg med. Jeg hadde to hunder, barnevogn, elendige grusveier og ti meter snø (Tromsø). Så jeg kjøpte en Landrover Defender Td5 fra 2001. Den er ikke verdens raskeste på motorveien, men jeg tåler 45 graders krenging sideveis, 50 - 60 graders møtende vinkel foran og bak, 60 cm vadedybde, aluminiumskarosseri og latterlig lave delepriser. Lavserie, diffsperre og stive akslinger. Kan ha rundt 400 kg på taket og trekke 3,5 tonn. I dag ligger en 2001 mod gått rundt 130.000 km på mellom 150 og 180 tusen som personbil. De holder seg veldig godt i pris og stor sett alt kan repareres selv med det man vanligvis har av verktøy.

 

Kona mi hater den selvsagt. Synes den er bråkete og ukomfortabel, men jeg har kjørt Norge på langs og hatt en fin tur. Anbefales dersom man vil ha noe litt spesielt og som faktisk fungerer i terrenget. Jeg hadde ALDRI turt å vade eller forsere en gjørmete skogsbilvei med en XL7, XC 70, RAV4, X-Trail eller Santa Fe... Det er tross alt bare marginalt forskjellig fra en personbil med en masse svindyr plast.

 

Men det det er jo i bilkjøp som i andre forhold at det er forskjell på å klippe seg og skjære av seg hodet :wink: Alt til sin bruk.

Link to comment
Share on other sites

Ingen av dem ville jeg hatt...kjedelige biler syns jeg.

 

Vær snusfornuftig og velg Peugeot partner 4x4.

Plass og fremkommelighet.

 

Vær litt gal og ta en Cayenne , fra ca 450.000.

Mer edruelig med en BMW X5 3l bensin fra ca 250.000.

!!!!

 

 

Både Cayenne og X5 er no asfaltsuvar til tusan. Dei er sett opp for å køyre på asfalt og kortare stykke på gode grusvegar :roll:

Link to comment
Share on other sites

Barbarosso.

Dette er egentlig den bilen jeg ønsket meg, men ble frarådet av mange da jeg ikke vet opp ned på en skiftenøkkel.

Ifølge allviterne går disse bilene istykker stadig vekk, og eier bør helst være mekansk kyndig...

 

Derfor ble det en Mitsubishi L200, 2005 model, som har fungert prikkfritt til mitt bruk både på og av vei.

Med Defender´n ligger der fortsatt som en drøm :)

Kanskje neste gang...

Link to comment
Share on other sites

seawolf:

Flaks for deg at du ikke gikk på den. Land Rover er rett og slett en møkkabil. Og noe lignende kan man si om den norske importøren. Jeg hadde en Defender Td5. Rammen i bakdøra rustet opp, fordi det visstnok er satt en svak spenning på p.g.a. varmetrådene i bakruta. Grunnen til at jeg fant ut av dette, var fordi bakruta plutselig singlet mens jeg kjørte på en gjennomsnittlig asfaltvei i Oppland. Sjokkopplevelsen skjedde mindre enn tre uker etter at ordinær garantiperiode utløp, og dermed fikk jeg sjokk nummer to, idet en spirrevipp av en reklamasjonssjef sa at de ikke engang ville være med på å dele regningen.

 

Jeg kunne ramset opp mye mer, som at alle hjullagrene måtte byttes etter at bilen hadde gått 47.000 km.!

Møkkabil. Punktum.

Link to comment
Share on other sites

Egil,gled deg til varmeapparatet slutter å virke på GD`n , ca 1-2 dagers jobb..

Vel... Det har virka i 25 år nå på denne bilen, det er vel de færreste 4x4 biler som som blir såpass opp i åra... :wink:

1-2 dager skruing blir ikke rare tiden på 25 år da, tror jeg skal greie det egentlig. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har aldri hørt at Geländewagen ikke er en bra bil? Trodde faktisk det var en av de bedre.

Hvordan er Patrol, forresten? Er de like driftssikre som Land Cruiser?

Patrol står ikke noe tilbake for Land Cruiser. Hvis vi ser til Australia, som kanskje er verdens mest ugjestmilde kontinent, så er Patrol høyt hevet over LC.

Du skal være litt obs på toppen og kjøling til motoren, avhengig av årsmodell, men det må du på LC også, så det er hipp som happ.

Link to comment
Share on other sites

elendigwagon har ikke noe utenfor asfalten og gjøre. 4-runner er ok, men LandCruiser er maskinen du burde satse på, har selv en 1982 HiLux til røft bruk, og det er ubeskrivelig morro om man skal frem på dårlige traktorveier.

 

Dette ble bastant, udokumentert og for dum uttalelse spør du meg. Når ble høy/lav serie, sperrer foran og bak, og kanskje kort karroseri i tillegg dårlig offroad? Har du i det hele tatt kjørt offroad noen gang?

Link to comment
Share on other sites

Har en MB ML270 CDI med både lavgir og grei nok bakkeklaring til det meste. Når jeg bare får slitt ut de helsikes lavprofildekka som den kom med, så kan vi kanskje få på noe bedre. Forresten så har madammen okkupert denne, så nå vurderer jeg å kjøpe en til. Men da kanskje en ML400 CDI.

 

Dere som påstår at GD ikke duger utenfor vei har åpenbart ikke prøvd den. Har kjørt fullasta GD240 (70hk!!) med 2,5 tonns henger laaaangt utafor vei. Med tre kjettinger, alle sperrer inne og 1. lav så tygger den seg fram over alt.

Link to comment
Share on other sites

elendigwagon har ikke noe utenfor asfalten og gjøre. 4-runner er ok, men LandCruiser er maskinen du burde satse på, har selv en 1982 HiLux til røft bruk, og det er ubeskrivelig morro om man skal frem på dårlige traktorveier.

Dette er det jeg vil kalle "SKIVEBOM"

Jeg jobber i skauen og bruker bilen (elendigwagon) hver dag.

Glad jeg ikke har japansk riskoker lengre, de tåler ikke like mye juling.

Hilux.... :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeger'n79: wow, det var helt rått :shock::lol:

 

Nå sklir tråden ut enda mer, men jeg synes fortsatt den holder seg innafor temaet, men hvis noen synes den er for lang, eller er for langt utenom tema, så får dere bare slette den. No problemo 8)

 

Som jeg skreiv på 1. eller 2. sida i tråden.

 

Jeg har en '91 Patrol 2.8TD GR. Jeg liker denne bilen veldig godt, men bare 1 diff bak med brems er altfor dårlig. Funker hvis det kniper litt i en bakke ute i trafikken, men får den mer belastning enn det, så har jeg fortsatt bare drift på 1 bak likevel :cry: Fått på 1 ARB sperre på bakaksel hadde gjort en enorm forskjell + at bra dekk og lite luft i hjula har jo sinnsykt mye å si. Men uten å ha med luftkompressor, eller bruke kompressoren til ARB sperra, så får man jo ikke etterfylt hjula da man kommer på normalt føre igjen, før man er hjemme eller innom en bensinstasjon.

 

(Litt OT. Er det i tillegg mye snø, så er det jo en stor fordel med minst 35" hjul + høyere bakkeklaring i form av heving. Enten man hever på fjærene, karosseriet, eller gjerne begge delene. Men da begynner vi å snakke om ikke godkjente biler å kjøre med for oss i Norge :evil:

Dem fratar oss enhver mulighet til å ha råe biler i det landet her, og det plager meg litt. Men det var jo ikke poenget her :oops: )

 

Jeg har som tidligere nevnt at jeg også har en '88 Pajero 2.5 TD. Også en knallgod bil, men diffbrems blir for dårlig på denne bilen også. Ingen av disse bila mine har senterdiff, så hvis man har 4x4 innkobla ved kjøring på vei, så risikerer du å gå rett fram i en sving med f.eks is i pga. at drivverket ikke får utligna forskjellen mellom forhjul og bakhjul. Patrolen har gudskjelov stiv aksel foran og bak. Pajero'n har jo uavhengig oppheng foran, og i tillegg så er det bare diff foran fra bil med V6 bensin som kan monteres ARB sperre i. Så da må man bytte hele diffen i tillegg til å montere sperra. Men diffen må jo ut for å få montert sperra, så det blir ikke noe ekstra jobb, men en ekstra kostnad. Det er ingen fordel med uavhengig fjæring i terrenget mtp. flexing, veigrep osv.

 

Med stive aksler, så kan man heve bilen på fjærene, så da har man mulighet til å få den så høy man vil.....så lenge det finnes deler til det da. Med Pajero'n sin uavhengige fjæring foran, så blir det veldig begrensa hva man kan heve på fjærer....der får man bare stramma torsjonsfjæra mer, også mener jeg noen har satt på bærearmer fra gen2 for å få bittelitt mer løft, men det har dessverre sin klare begrensning, så der må man bare gå for bodylift....altså heve karosseriet fra ramma. Dette gjør jo også så du får større bakkeklaring og kan ha på litt større hjul. Spesielt hvis man kutter litt i skjerma, og setter på skjermbreddere, så er 35" hjul innen rekkevidde der også.

 

Jeg synes jeg så en oppi her som nevnte Volvo felt i terrenget.....dem er faktisk ganske så råe, spesielt pga. god høyde oppunder, og store/høye hjul. Men dem kunne gjerne hatt noe annet enn en B18 Volvomotor synes jeg. Men den er jo så lavt gira, at den klatrer opp det meste på lavgiret. Vi kjørte sånne i terrenget og klatra opp bakker da jeg var i militæret, så jeg har sett hva den er kapabel til.

 

En kar jeg kjenner oppi her har en Volvo felt med kjettinger på alle hjula. Han kommer steder som stort sett er best egna for traktorer med 4x4. Men så har en annen bekjent av meg tatt samme ruta med sin G wagen. Kjettinger på alle 4 hjula, inn med sperrene og lavgir + å drite totalt i bilen sin var suksess. Det slo oppunder og det hadde vært mye stygge lyder, men bilen lever, og er like hel....men kanskje litt mer bulkete under, men det veit jeg ikke. Dette trur jeg er en 86 mod. G wagen. Det er ihvertfall en 300 TD som sitter i den såvidt jeg veit.

 

Jeg personlig leita ræva av meg, og kjørte til sammen over 140 mil for å finne en G wagen med 300 TD. Alle jeg ringte og spurte om tilstand på bilen, så var det jo alltid lite rust, sterk motor, pent og helt interiør osv. Men da jeg kom fram, så var virkeligheten en helt annen, og da jeg begynte å prute på prisen, så var dem ikke med i det hele tatt. Dem trudde dem var lagd av gull. Men den ene jeg dro for å se på tok kaka. Dem sa at den var perfekt til å dra hestehenger med, og at det var en virkelig bra bil. Ja tenkte jeg, det hadde jo vært kjempefint med en bil med trøkk i....men jeg måtte bruke lavgir for å komme meg opp bakken til hovedveien, og der rusla min Subaru 2 liter opp på 1. gir og nesten ingen gass. Da sa jeg til han som satt på at dette er jo helt vilt. Og girstanga var løs, så å finne rette giret da vi kom opp på veien var lettere sagt enn gjort. Ikke han som eide bilen klarte det hver gang heller. Og her ringte jeg og spurte om bilen var bra. Faen det var jo en bomtur på 25 mil :evil:

Da var jeg irritert, og det trur jeg dem merka, for jeg sa ikke mye positivt om dem, da dem sier til meg over tlf. at bilen er kjempebra.

 

Og denne drittbilen med oppspiste seter av hund sa dem at var helt fin. Eneste som var brukbart på den bilen var ramma. Den vil jeg påstå at var ganske nærme rustfri. Prisen på finn.no var prisen 49990,- pga. at for biler under 50000,- koster annonsen mindre på. Så hvis jeg ville ha med vinterdekka skulle dem faen meg ha 13000,- til. Etter litt prating fram og tilbake, så sa jeg at jeg drar hjem, for dette gidder jeg ikke være med på. Men dem ville ha et bud fra meg, og da sa jeg at det vil jeg ikke, for da blir dere dødelig fornærma på meg. Men dem ville høre budet mitt. Da sa jeg at det er 25000,- inkl. vinterdekka. Da vart jeg nesten jaga av eiendommen. Hu dama i huset vart så sur som edikk. Ja sa jeg, jeg sa ifra at du ikke ville like det. Men dere sa at bilen var helt fin, også kommer jeg og får se dette vraket her. Og hvis dere trur dere får denne summen for denne bilen, så er det en tulling som har førerhund. Da vart hu jo ihvertfall ikke så mye blidere, så vi dro vi :mrgreen:

 

Jeg fant en vanvittig hel og fin bil i Oslo. Det var en 280 bensin med automat. Den var virkelig komfortabel, sterk, rask akselrasjon osv. Og prisen var midt i blinken.....helt til jeg spurte hva forbruket var....da datt jeg av lasset, og skjønte at skal jeg ha G wagen med bensin, så må jeg arve en rik onkel i Amerika :shock::cry:

På blanda kjøring lå den sjelden under 1.8 liter/mil. På bykjøring lå den på rundt 2-2.2 liter/mil. Det er jo klart at en automat er litt tørstere, men det får da være grenser :shock:

Jeg ville jo helst ha en bil med automat, uansett åssen bil jeg skulle ende opp med, men det vart aldri sånn :roll:

 

Men jeg mener at det finnes knapt biler med bedre framkommelighet pga. sperrer i begge ender, enn G wagen. Har man ikke noe pristak, så ville jeg gått for en av de nyere G wagen med kraftig V8 motor...f.eks 400 CDI eller AMG 63 for da har man senterdiff + ekstremt mye mere power. Det er ikke mange biler som stopper dette. Men hvem faen drar sånt uti skauen med muligheten for riper osv. Jeg ville ha en bil jeg kan bruke uten å tenke på, men jeg fikk tak i en ganske så "strøken" Patrol Y60, så jeg slipper meg ikke helt løs og kaster meg inni skauen og får stygge riper i lakken osv. Pajero'n ga jeg totalt faen i. Den fikk leva ja.

 

Men så kan vi jo gå tilbake til Landcruiser, og Patrol som er bygd av Arctic Truck....da snakker vi framkommelighet da. He he he. Kjenner nesten at jeg begynner å sikle her :oops::mrgreen:

Den Landcruisern som det ble linka til på finn.no...den røde gamle med vinsj. Prisen var stiv, men se hvor lite den har gått'a, til å være så gammel. Jeg ser ikke bort ifra at den bilen faktisk var verdt den prisen, men etter det jeg mener noen nevnte oppi her, så er den jo solgt, så da er det jo uansett for seint.

 

Men ut av drømmeverden igjen og til virkeligheten.... Jeg synes helt seriøst at du bør prøvekjøre flere typer, gjerne med ekstern ramme og stive aksler, og ekte lavgir er et must. Det lavgiret som f.eks Subaru Legacy '93 mod. har er bare en stor spøk. Ja, det hjelper for all del på, men det suger i forhold til ekte saker. Og jeg ville også gått for dieselmotor. Jeg trur faktisk aldri jeg kommer til å ha bil igjen uten dieselmotor.

 

Jeg har hatt div. småproblemer med mine gamle dieselbiler mtp. fryst dieselfilter, men jeg har lært veldig mye underveis av det. Dvs. at inntil i 2009 har jeg ikke vært helt klar over alt, så jeg har bare drenert filteret + skifta det 1 gang i året på Pajero'n fra 2001-2007. På disse årene, så frøys filteret for meg bare et par ganger i 2006/2007 så det klager jeg ikke på. Det er jo ikke så gæli på de åra, men da det er 20-30 blå ute, og jeg har himmelen som garasjetak, så er det lite trivelig.

 

Etter at jeg kjøpte Patrolen i september 2008, så har jeg slitt mer. Dette pga. at jeg har hatt mer vann/kondens i tanken enn på Pajero'n, og ikke visst om noe annet å gjøre enn å drenere filteret. Da dette over litt tid samler seg i bunnen av dieselfilteret, så fryser det til, og da stopper det ganske fort. Men ifjor fikk jeg tips om å gjøre disse tinga her.

1. drenere filteret for vann da det begynner å bli kaldt.

2. bruke ca. 2-3 dl. westfrost på 1 full dieseltank + 2 dl. 2 taktsolje.....hver eneste gang gjennom hele vintern. Da jeg gjorde dette ifjor vinter, så var det null trøbbel, enda det var en uvanlig kald vinter med tanke på sammenhengende kulde.

 

Men etter jeg begynte med dette i vinter, så hadde jeg null trøbbel 8)

 

Når det gjelder Terrano, så er en tidligere kamerat av meg veldig fornøyd. Den har vel en 2.7TD trur jeg. Men som nevnt, så bør du gå for den bilen du synes er best, men siden du blander inn at du skal ha jaktbil så finn en med ekte lavgir, og gjerne sperre på bakaksel + senterdiff. Dette er de tinga som jeg ville satt høyt på lista mi. Disse såkalte by suvene er og blir asfaltsleikere og bør holde seg innafor de hvite stripene i veien.

 

Lykke til, også håper jeg at jeg ikke har kjeda deg ihjel med et så langt innlegg. Med LFT...let, finn, og trykk, så har det tatt "litt" tid å skrive det :oops::lol:

Link to comment
Share on other sites

Bare lurer litt. Dere som har slike "traktorer"? Brukes de daglig til og fra jobb, har dere lang vei til jaktområdet osv? Eller har dere en bil til?

 

Jeg har min 99 Pajero, kort, og den er aldeles ubrukelig på lengre avstander (har hatt lang Pajero II og, og den er ikke sååå mye bedre, og Pajero skal visstnok være ganske komfortabel. Hvordan er da de andre!?)! Jeg kjører opptil 40 mil på jakt, men det gjør jeg i så fall med konebilen! Høye 4x4 er så håpløst elendige å kjøre at det grenser til det glade vanvidd å kjøre mer enn et par, tre mil synes jeg! Jeg har dårlig rygg i utgangspunktet. Den blir ikke bedre av å krangle meg bortover i seks mil til hytta!

 

Jeg kommer til å kjøpe meg en vanlig stasjonsvogn som neste jaktbil... De dårligste veiene jeg kjører på er dårlige grusveier, og der kommer også normale biler frem! Så snart fruen gir meg lov er det vekk med den! :wink:

 

Er lei av å være sliten bak rattet!

Link to comment
Share on other sites

ko-stens!

Kjøp deg ett skikkelig sete, det forandrer komforen, og formen er toppers etter kjøringa.

Jeg har stoler fra Recaro i mærsj'n og merker ikke noe til stive fjærer og traktorfornemmelser.

Kjører ca 40-60 mil i uka på dårlige veger.

Link to comment
Share on other sites

Bare lurer litt. Dere som har slike "traktorer"? Brukes de daglig til og fra jobb, har dere lang vei til jaktområdet osv? Eller har dere en bil til?

 

Jeg har min 99 Pajero, kort, og den er aldeles ubrukelig på lengre avstander (har hatt lang Pajero II og, og den er ikke sååå mye bedre, og Pajero skal visstnok være ganske komfortabel. Hvordan er da de andre!?)! Jeg kjører opptil 40 mil på jakt, men det gjør jeg i så fall med konebilen! Høye 4x4 er så håpløst elendige å kjøre at det grenser til det glade vanvidd å kjøre mer enn et par, tre mil synes jeg! Jeg har dårlig rygg i utgangspunktet. Den blir ikke bedre av å krangle meg bortover i seks mil til hytta!

 

Jeg kommer til å kjøpe meg en vanlig stasjonsvogn som neste jaktbil... De dårligste veiene jeg kjører på er dårlige grusveier, og der kommer også normale biler frem! Så snart fruen gir meg lov er det vekk med den! :wink:

 

Er lei av å være sliten bak rattet!

 

 

Prøv en pent brukt MB ML, så er det ikke sikkert du har så lyst på "vanlig" etterpå. -Koster det samme som en ny ministasjonsvogn med forhjulstrekk, men er fullt brukbar på traktorveier og helt nydelig å kjøre langt med. Tok min på sommerferie nordover i juli med 3 unger og fullt opp med bagasje + takboks og kajakk på taket. Det ble 7000 km på til dels dårlige veier, men også lange strekk på E4. Var ikke støl en gang, selv med dagsetapper på rundt 100 mil opp og ned. Kjørte hardt og fikk derfor forbruk på 1L/mil. Normalt går den på 0,9L/mil. Jeg kjører ca 50.000 km/år på forskjellige kjøretøy (inkl 26 tonns lastebil). MB'n er kosekjøring, alt annet er bare ARBEID...

Link to comment
Share on other sites

Den bilen likte jeg :D

Toyota FJ40 ? Modell og motor + dekk ?

Modell BJ42 1981 mod.

Motor 3B 3,4l diesel ca 90 hk

På bildet er det 35"Mud dekk, har gått ned til 33", tok i skjermer ved max flex. Har lengre sjakler og bodyliftkit liggende, men tror ikke jeg løfter den mere, OME fjærer på den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Jeep Cherokee 2,5L TD.

Det var en 1998 model.

Den var veldig god å kjøre, både lange og korte turer med. hadde på noe større hjul en orginalt og da brukte faktisk bilen mindre pr mil.

Den brukte faktisk 0.8l på langkjøring om sommeren og 1,1 på vinterstid da med 4 trekken innkoblet.

 

Det som var det mest iriterende med den bilen var at den var GRISE dyr og ha på verksted. Delene var og veldig dyre..

 

Men jeg savner den bilen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Skal hente min Jeep cherokke av samme modell som den du hadde "The Kid" nå på fredag. Alt av servicer er fulgt og null rust eller oljelekk fra topp eller toppdeksel.

Gleder meg!

Kommer til å stå for skruinga sjøl på denne.

Er jo også smørenipler på ledd og kuler på disse, noe jeg er fan av :wink:

Kommer også til å montrere trykkluftstyrt manuell diffsperre forran og bak på denne, tror det skal litt til å sette seg fast på dårlig brøyta veier da.

Håper bare ikke at kona i sin "villfarelse" kommer til å tro det er konebilen.......... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Da har både du og kona missforstått peodden :wink:

 

Mulig jeg i en bisettning nevnte at hu av og til kunne disponere den (utenfor jaktsessong) for å hjemle kjøp av bilen. (ikke nevn dette for kona di før kjøpet er i havn, kan fort bli tull). Håper jeg ikke har lovet for mye! Ender nok opp med å være konebil uansett tenker jeg..

Link to comment
Share on other sites

seawolf:

Flaks for deg at du ikke gikk på den. Land Rover er rett og slett en møkkabil. Og noe lignende kan man si om den norske importøren. Jeg hadde en Defender Td5. Rammen i bakdøra rustet opp, fordi det visstnok er satt en svak spenning på p.g.a. varmetrådene i bakruta. Grunnen til at jeg fant ut av dette, var fordi bakruta plutselig singlet mens jeg kjørte på en gjennomsnittlig asfaltvei i Oppland. Sjokkopplevelsen skjedde mindre enn tre uker etter at ordinær garantiperiode utløp, og dermed fikk jeg sjokk nummer to, idet en spirrevipp av en reklamasjonssjef sa at de ikke engang ville være med på å dele regningen.

 

Jeg kunne ramset opp mye mer, som at alle hjullagrene måtte byttes etter at bilen hadde gått 47.000 km.!

Møkkabil. Punktum.

 

Jaja. Litt rust i bakdøra må man da kunne tåle ;-) Det samme gjelder hjullager. Har kjørt min 125.000 uten at noe spes har inntruffet. Dvs. jeg måtte bytte ei plate bak etter at kona rygga på en full strøsandkasse. Lite hull i bilen, strøsandkassen ble knust og lå to meter fra opprinnelig plassering. Men det morsomste med LR er deleprisene og ekstrautstyret. Man får tak i ALT, og det til en rimelig penge. Og aluminiumskarosseri er ikke så dumt heller.

 

Med tanke på importører og verksteder så er det riktig at de er rimelig sløve, men det samme gjelder forøvrig de fleste av importørene når garantien går ut.

 

I terrenget er defenderen uslåelig. Det er en terrengbil, ikke en SUV, og den kler en bulk eller to.

 

Sjekk forøvrig lrforum.com og paddockspares.com mfl.

Link to comment
Share on other sites

Skal hente min Jeep Cheroke av samme modell som den du hadde "The Kid" nå på fredag. Alt av servicer er fulgt og null rust eller oljelekk fra topp eller toppdeksel.

Gleder meg!

Kommer til å stå for skruinga sjøl på denne.

Er jo også smørenipler på ledd og kuler på disse, noe jeg er fan av :wink:

Kommer også til å montrere trykkluftstyrt manuell diffsperre forran og bak på denne, tror det skal litt til å sette seg fast på dårlig brøyta veier da.

Håper bare ikke at kona i sin "villfarelse" kommer til å tro det er konebilen.......... :shock:

 

Da var den hentet :D

 

Klarte ikke å finne en rustlekk, ganske utrolig på en så gammel bil :D Motoren var også helt tørr, noe som nesten er like utrolig på disse motorene.

God å kjøre var den også. Understellet er helt kompakt, og null rakling :wink:

 

Veldig fornøyd med kjøpet :!:

Link to comment
Share on other sites

Land Rover, ja.

 

Som ikke det var nok, dugger Defenderen som bare rakkern. Og hvis det regner, renner vannet inn i kupeen ved torpedoveggen. Den er faktisk såpass lekk at du garantert blir våt på beina. Dette er velkjent problematikk. Og det elektriske anlegget er levert av Lucas, som også kjent som mørkets fyrste.

 

Det er heller ikke korrekt at den er uovertruffen i terrenget. Det er et ufortjent rykte som Land Rover fortsatt selger en del biler på. Jeg ble lett frakjørt av Geländewagen. Toyota Landcruiser er også minst like god i terrenget.

 

At det er Land Rover, og ikke bare Defender-modellen som er dårlig, viser også det faktum at den minste modellen er konstruert med en motor der toppen ryker etter ganske kort tid. Dette er også velkjent problematikk.

 

Tidligere var det Land Rover man møtte på i afrikansk utmark. Ifølge folk som visstnok har greie på det, er de i dag nesten utelukkende byttet ut med Toyota og Nissan.

 

Land Rover er og blir den verste møkkabilen jeg noensinne har hatt. Ingen ting andre kan argumentere med, endrer det. Men én ting kan jeg gå med på, og det er at delene ikke er like dyre som de er for andre bilmerker. Men det oppveies kanskje av at du trenger så sørgelig mange flere av dem. Men for all del, jeg kan godt forstå at Defender er en grom bil for folk som har mekking som hobby. Den er enkel å skru på, og hobbymekkerne får uendelig mange anledninger til å drive med noe de kanskje synes er gøy.

Link to comment
Share on other sites

Ikke jaktbil men jobb-bilen min..

 

En mitsubishi L200 (tror det er en 2009 mod, kanskje 2008mod).

 

Denne vil jeg ikke anbefale til kjøring der det kreves litt ekstra.. I en liten bakke på en ganske ok skogsbilvei med litt sne på - 30cm ca - der kom jeg ikke lenger.

 

Bilen er utstyrt med noen ganske standard vinterdekk - Nokian Hakkapeliitta ett eller anna nummer.

 

På planet hadde jeg litt ved, og kanskje 1000 kilo på hengeren...

 

Jeg koblet inn lavgear med "sperrene" og bilen spant så fint på to hjul, et forran og et bak.

 

Uten henger kom jeg opp med litt fart! Man skal ikke trenge fart!

 

Forøvrig har jeg også opplevd problemet på diverse ATV'er. Det er kun Yamaha som leverer ATV med sperre som fungerer, ikke bare noe antispinn-tull! Det leveres veldig mye rare kjøretøy som selges som firehjulstrekkere men som i praksis bare trekker på max to hjul. Funker fint på brøytet vei, men i myra, steinura, i mye sne eller i tang og tare i fjæra så er det ikke brukbart!

 

Hvis jeg må velge, så ofrer jeg gjerne fart og kjørekomfort på vei til fordel for ekte framkommelighet.

 

Men- dagens reklame :)Yamaha Rihno - Dette kjøretøyet har jeg vært en del med i ulent terreng i sommer, svært god framkommelighet, billig i drift, god plass for to og bra bagasjeplass = fin jaktbil

 

Ja og sykt morro å kjøre !!

Link to comment
Share on other sites

@Hyperlink. Dra og prøvekjør Subaru Forester, Der den ikke kommer frem er det ikke lov til å kjøre etter norsk lov.

Samtidlig får du fem seter og mer "personbil komfort", firhjulstrekk systemet til subaru er helt genialt og virker vesentlig bedere enn hos de aller fleste andere suv'er.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...