hyperlink Posted November 15, 2010 Share Posted November 15, 2010 Takk KJB og Egil. Kikka på Forestern-syns det blir en for gammel bil når jeg maks har 150, men har tenkt å prøvekjøre en iallefall. Egil: Nå snakker vi ja - dette er noe annet enn en Caddy, men jeg blir jo skeptisk til biler som har gått så pass langt (eller dette er kanskje ingenting for en slik en). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egil Posted November 15, 2010 Share Posted November 15, 2010 219 000 ? Langt? Bilen er knapt innkjørt Jeg har en som er 11 år eldre, og en kompis av meg har en som er gått nesten 1 000 000, ja det er sant. Denne var rimelig synes jeg, og de står godt i pris. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nordpeak Posted November 15, 2010 Share Posted November 15, 2010 Vel, hiver meg på her jeg også Kjører MB GW240 84 modell, i jakt sammenheng, til jobb og ellers rundt uansett hvor og når. Dette er en bil som etter min mening er helt konge. Den kommer frem over alt, selvsagt ikke den raskeste akserlasjonen men 80+40 kmt går helt fin på flate Det sies at disse bilene er skikkelig dårlige på vinterføre. Vel, selvsagt derrsom man ikke tar forhandsregler slik som avpasse farten, avstand til bil forran og hastighet i skarpe svinger.......noe jeg vil tro gjelder uansett pokker hva slags bil man har. Kjørekomfort, det er det visst noe som heter. Denne bilen har mere "get the fuck out of my way or I will run you over"fort..... man sitter ikke som i en HiLux eller Landcruser men man sitter godt nok til å ta en tur fra Mo I Rana og ned til bergen, eller Bergen-Ålesund-Bergen sånn helt frivillig en helg Varme er det heller ingen manko på i denne bilen. Varmapparatet fungerer utmerket og skulle stokken trekke ned på 25 blå så er det bare å smelle på Webastoen i tilleg og da har man en varmestue med en gang Men, smaken er som baken. Jeg har lenge hatt lyst på en slik bil og fikk endelig tak i en nå i sommer og kan ikke si noe annet enn at jeg er strålende fornøyd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truls Posted December 17, 2010 Share Posted December 17, 2010 Dette er også en grei jaktbil: Tar seg i alle fall brukbart fram. Er det en Hilux med 35" dekk? Arctic Trucks? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
proud Posted December 17, 2010 Share Posted December 17, 2010 Sjøl har jeg Landrover Defender Td5 110 - 99mod. Tar seg godt fram - plass til overnatting for hund og mann.. samt allt du har brukt for forøvrig. Billige deler... og lette å skru... og det kan komme godt med!! Har hatt den i 10 år... fortsatt morro... Å ja.. det regner og snør inn.. og det ryker noe i ny og ne.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arne Vegar Posted December 17, 2010 Share Posted December 17, 2010 Har selv Hilux og det er den bilen jeg har eid som jeg er mest fornøyd med. Tar seg godt fram, grovbygd og sterk, enkel å skru på (hvis det skulle trengs ), super hvis man skal frakte saker osv. Skal man ha jaktbil er pickup med 4wd sorten, mener nå jeg, det være seg Hilux, L200, Navara osv. Supre biler alle sammen og geniale som bil nr 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vavlo Posted December 17, 2010 Share Posted December 17, 2010 Er det ingen her som GÅR når de er på jakt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimjorgen Posted December 17, 2010 Share Posted December 17, 2010 Nei, vi kjører hjemmefra og rett på post. Sveiver ned ruta, lader børsa å legger an i vinduskarmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
magnumsize Posted December 18, 2010 Share Posted December 18, 2010 Ett par gode alternativ. Volvo med 35 12,5" 15. toyota med 38 15,5" 15 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
boganis Posted December 18, 2010 Share Posted December 18, 2010 Dette er også en grei jaktbil: Tar seg i alle fall brukbart fram. Vel, slikt føre er vel det man har leiebiler til? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
komatøs Posted December 19, 2010 Share Posted December 19, 2010 Har selv Hilux og det er den bilen jeg har eid som jeg er mest fornøyd med.Tar seg godt fram, grovbygd og sterk, enkel å skru på (hvis det skulle trengs ), super hvis man skal frakte saker osv. Skal man ha jaktbil er pickup med 4wd sorten, mener nå jeg, det være seg Hilux, L200, Navara osv. Supre biler alle sammen og geniale som bil nr 2 Forsiktig når man skal kjøpe navara. http://www.nissan4x4.no/forum/viewtopic.php?f=2&t=1250 Har selv sett dette, alle servicer var fulgt til punkt og prikke. Rådene fant veien ut gjennom bunnpanna ved 100 000km. Dette ble en fin biltråd til slutt synes jeg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HighPower Posted December 19, 2010 Share Posted December 19, 2010 Forsiktig når man skal kjøpe navara. Kjent problem på D22-motoren, rettet på D40 og nyere (2006 ->, 2,5l turbo diesel, 171hk, 405NM) Har forøvrig en slik 2007 mod., anbefales på det varmeste ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truls Posted December 19, 2010 Share Posted December 19, 2010 "Geniale som bil nummer 2" ? Og hva i innerste, svarte granskauen menes med det, liksom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kriss94 Posted December 19, 2010 Share Posted December 19, 2010 Lamborghini Gallardo.. firhjulstrekk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M40A1 Posted December 19, 2010 Share Posted December 19, 2010 HUMMER H1 ,ingen over og ingen ved siden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kriss94 Posted December 19, 2010 Share Posted December 19, 2010 HUMMER H1 ,ingen over og ingen ved siden Når det gjelder drivstofforbruk,nei Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roall Posted December 19, 2010 Share Posted December 19, 2010 HUMMER H1 ,ingen over og ingen ved siden Tror du kommer til å bli skuffa en dag.. Ikke bare tørst på drivstoff, krever en del vedlikehold og ikke spesielt driftsikker heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M40A1 Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 (edited) hehe,blir nok ikkje skuffa nei har 2 stk i daglig drift er på tunet vårt. Og ikkje mer vedlikehold en smøring og oljeskift ,som i enhver god amcar. Og hvor kommer den påstand om at de ikkje er spesiell driftsikker ?? 1987 og 1997 modell,rakler som en detroit gjør,men går og går og går ....over alt Edited December 20, 2010 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M40A1 Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 noen må jo holde raffeneria igang........ nåja,mye er bestemt av høyre foten,men de bruker overkant av en tahoe/van,med andre ord..verd hver krone! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nix cabriolix Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Du burde absolutt inkludere Honda Element der. Jeg har en og har sovet ukesvis i den bilen, har satt på den allterrain dekk og den er så godt som uslitelig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steve Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Skikkelig jaktbil har sperrer! Ikke slikt lekefirehjulsdrift som er på bilene i dag! I beste fall funker dette som antispinn på litt glatt føre. Ikke om du virkelig må fram. Dette gjelder også på atv'er. Jeg har kjørt en del av dem og det er kun et fåtall som har sperre de fleste har noe antispinn tull som skal flytte drakrafta fra det hjulet som spinner over på et annet.. funker ikke. Har du kjørt deg ned i en bekk inni ett seljekratt i motbakke med sleipe steiner og myr både forran og bak hjula så hjelper ikke dette antispinn tullet, da er det bare skikkelige sperrer som hjelper og eller winsj! Og slik er det på bil også. Kjører en fin L 200 på jobb, splitter ny og greier men -nei nei - den er ikke god til å ta seg fram, eller komme seg løs fra litt ekle steder. Fin på brøytet vei hvis det er litt is og nysne da, det skal den ha. Så om jeg skulle velge meg en bil som jaktbil så hadd det blitt en med sperrer! Eventuelt fått ettermontert noe.. Men hva er definisjonen på en jaktbil? Hvis du bor i Bærum og skal til Kautokeino på jakt så er det vel helt andre krav som stilles enn om man bor på en gård et sted på vestlandet og skal opp til fjells på en traktorvei.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roffa Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Byttet til Range Rover Sport i sommer og er veldig imponert over terreng egenskapene dens, desverre litt for fin bil å kjøre ned små tær med da Så det blir nok en Sj413 eller Jimmy på meg igjen som lekebil/veltebil ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rammstein85 Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Har sagt det før og sier det igjen, skal du ha en reindyrka jaktbil så finnes ikke noe bedre enn den gode gamle Volvo Felt har brukt min mye på jakt i høst og vinter og er særdeles fornøyd med den. med gode dekk (petlas nt3) så er framkomligheten mildt sagt syk (og ja,jeg har prøvd den i stridsvognløyper+++) på de bilene som er lista opp på avstemmninga så burde man i det minste velge en som har lavserie. men ingen av dem egner seg til og kjøre ned busker og kratt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truls Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Fikk haik med en Volvo feltbil ned fra Hardangervidda en gang. Hadde akkurat vomma ut en reinsbukk da jeg hørte motordur inni steinhelvete. Og ut av gråsteinkaoset kom en sånn en, på vei ned. Hvor han hadde vært, veit da rakkern, det nytta ikke å spørre heller da jeg først kom på det, for når du først satt inni bilen og den var underveis, dreide alt seg om å holde seg fast. Makan til skumpetur har jeg aldri vært i nærheten av. Men jøss, som den tok seg frem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
magnumsize Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Enig med Rammstein85. " target="_blank Fungerer til mye rart Volvo valpen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ko-stens Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Men hva er definisjonen på en jaktbil? Hvis du bor i Bærum og skal til Kautokeino på jakt så er det vel helt andre krav som stilles enn om man bor på en gård et sted på vestlandet og skal opp til fjells på en traktorvei.. Min definisjon på jaktbil er at man har en bil som tar seg frem på dårlig vei, men ikke utenfor vei, samt at man klarer å ta seg til jaktområdet uten varige mèn. Utenfor vei er det jo knapt lov å kjøre. Man får heftig bot om man kjører i utmark og blir tatt. Uansett, man kan jo foreta noen heftige parkeringer om ikke annet. Med en god 4x4 trenger man heller ikke være spesielt redd for å sitte fast på dårlige grusveier i vårløsninga når man er på jakt etter bever, og man trenger heller ikke være redd for å sitte fast på ubrøytede småveier de siste turene før jula setter inn. Med andre ord trenger man en bil som er høy oppunder, har inn-/utsjaltbar 4x4 med lavserie og helst også en sperre eller to. Men, en jaktbil skal heller ikke bare være til hjelp utenfor E6. Man skal jo også ta seg til jaktområdet uten å få ristet på seg whiplash, hjernerystelse og prolaps, samt bli døv på turen. Litt komfort bør en også ha! Mine forslag til gode jaktbiler: Nissan Patrol, Toyota Landcruiser, Mitsubishi Pajero og Mercedes Geländewagen. Disse har mye av det over. I tillegg har de plass til litt vilt og, samt at de ikke ramler sammen i første sølepytt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puzzaque Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 (edited) Helt grei bil som tar deg stort sett dit du vil og kommer du ikke fram må det sansynligvis en kraftig taktor til for å få deg ut Edited December 20, 2010 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truls Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Den der tar meg fankern ikke noe sted. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puzzaque Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Den der tar meg fankern ikke noe sted. Joda bare fikk retta opp litt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egil Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Hadde vert moro med en sånn en... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
seawolf Posted December 20, 2010 Share Posted December 20, 2010 Mobil postplass dette Egil Forøvrig ser jeg at flere er negative til Mitsubishi L200. Min er en 2005 modell og så langt er jeg svært godt fornøyd med den. Har Mikke Mus lykter på veltebøyla samt en winch montert der som fint trekker en hjort opp på planet når jeg jakter alene. Har ikke kjørt den i terrenget, men dårlige skogsbilveier og ubrøyta veier (til en viss grad) fikser den fint. Med høy og lav 4x4 samt sperre på bakaksling dekker den mitt behov for jaktbil. Samt at den har tatt meg fra Mosjøen i nord til Ålborg i sør uten prolaps eller andre ubehagelige hendelser Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truls Posted December 21, 2010 Share Posted December 21, 2010 Puzzaque: Nå snakker vi. Er det 37"? Og sperrer foran og bak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M40A1 Posted December 21, 2010 Share Posted December 21, 2010 2 gode eksempler på jaktbiler http://www.offroad.no/forum/2-Hummer-t115670.html&pid=1604969#entry1604969 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roall Posted December 21, 2010 Share Posted December 21, 2010 hehe,blir nok ikkje skuffa nei har 2 stk i daglig drift er på tunet vårt. Og ikkje mer vedlikehold en smøring og oljeskift ,som i enhver god amcar. Og hvor kommer den påstand om at de ikkje er spesiell driftsikker ?? 1987 og 1997 modell,rakler som en detroit gjør,men går og går og går ....over alt Påstanden om at driftsikkerheten ikke er helt på topp kommer av: Snakk med noen som har eid slike.. lest via 4x4 forum.. lest via forskjellige rapporter fra tidligere og nåværende eiere... Info fra folk som har tjenestegjort i FN forskjellige steder, men da om Hmvee sammenlignet med en type riskoker... sett H1 i aksjon på 4x4 treff osv.. Når tidligere eiere av H1 som har byttet til Range Rover, og som i ettertid påstår at Rangien har bedre kvalitet med mindre problemer så bør det være nok til at klokkene ringer evt. flyalarmen går Volvo felt fungerer svært godt i skogen, men ikke bedre enn en vanlig type 4x4 med like store hjul (35") Under elgjakta så har man faktisk lov til å hente ut elgen med bil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
villreinjegeren Posted December 21, 2010 Share Posted December 21, 2010 Se på der hvor jaktbilene brukes av proffesjonelle Nemlig Afrika. Toyota Landcruiser pick up og Toyota Hi Lux rigget som safarribil, så kommer LAndrover, dette er de tre som i hovedsak blir brukt, og de blir brukt ja tøfft brukt. Det er ett ordtak som sier at "Uten Toyota stopper Afrika" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M40A1 Posted December 21, 2010 Share Posted December 21, 2010 hehe,blir nok ikkje skuffa nei har 2 stk i daglig drift er på tunet vårt. Og ikkje mer vedlikehold en smøring og oljeskift ,som i enhver god amcar. Og hvor kommer den påstand om at de ikkje er spesiell driftsikker ?? 1987 og 1997 modell,rakler som en detroit gjør,men går og går og går ....over alt Påstanden om at driftsikkerheten ikke er helt på topp kommer av: Snakk med noen som har eid slike.. lest via 4x4 forum.. lest via forskjellige rapporter fra tidligere og nåværende eiere... Info fra folk som har tjenestegjort i FN forskjellige steder, men da om Hmvee sammenlignet med en type riskoker... sett H1 i aksjon på 4x4 treff osv.. Når tidligere eiere av H1 som har byttet til Range Rover, og som i ettertid påstår at Rangien har bedre kvalitet med mindre problemer så bør det være nok til at klokkene ringer evt. flyalarmen går Volvo felt fungerer svært godt i skogen, men ikke bedre enn en vanlig type 4x4 med like store hjul (35") Under elgjakta så har man faktisk lov til å hente ut elgen med bil. Vel,ikkje for å tråkke noen på tærne,men en H1/Humvee trår over alle typer 4x4 som nevnes her. Klart det kan bygges spesifikk kjøretøy til sitt bruk,men snakker nå om noe du bare kan kjøpe og kjøre avsted med. Her er det ikkje noe som er spurt tidl eier,lest på forum,vi har brukt våre i 4 og 5 år nå . Kun en drivknute er skiftet. Eneste minus for disse kjøretøy ,er prisen ! Og si at det det er mindre kvalitetsproblemer på en Rover,he he ...jeg sier ikke mer. volvo feldt har eg kjørt i mange mil,kjempe jaktbil,men kommer nå til kort på kjørekomfår etter vei da. Toyota rule det meste i afrika ,du finner de og delebiler over hele verden,helt sant det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rammstein85 Posted December 21, 2010 Share Posted December 21, 2010 Det er ikke bare de store hjulene til Volvofelten som gjør at den tar seg godt frem, men i tilegg go vektfordeling. og det har jævli mye og si. dessuten har den framskutt førerplass som gjør oversikten framover og til sidene fremragende og kan ikke sammenlignes med en "konvensjonell" bil der man sitter midt i bilen. i tilegg så er jo både motor og driverk bånnsolid. men det er jo ingen komfort langs vei (dette er mer traktor enn bil, husk det), men helt grei spør du meg men som så mye annet så får man ikke i pose og sekk. når det gjelder Hummer H1 så er jo det et typisk stort og jævli breit amerikansk beist som egentlig egner seg bedre i ørkenen i arizona enn til og trekke ut en elg i erkenorsk skogsterreng. vil tro den kommer til kort pga bredden og vendediameter men vær sin inntresse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sako_35 Posted December 21, 2010 Share Posted December 21, 2010 Tror Lada Niva kommer bedre enn Hummer i denne testen! Sako_35 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M40A1 Posted December 21, 2010 Share Posted December 21, 2010 Det er ikke bare de store hjulene til Volvofelten som gjør at den tar seg godt frem, men i tilegg go vektfordeling. og det har jævli mye og si. dessuten har den framskutt førerplass som gjør oversikten framover og til sidene fremragende og kan ikke sammenlignes med en "konvensjonell" bil der man sitter midt i bilen. i tilegg så er jo både motor og driverk bånnsolid. men det er jo ingen komfort langs vei (dette er mer traktor enn bil, husk det), men helt grei spør du meg men som så mye annet så får man ikke i pose og sekk. når det gjelder Hummer H1 så er jo det et typisk stort og jævli breit amerikansk beist som egentlig egner seg bedre i ørkenen i arizona enn til og trekke ut en elg i erkenorsk skogsterreng. vil tro den kommer til kort pga bredden og vendediameter men vær sin inntresse Enig med deg der,hver sin interesse ja. Få biler som slår en valp i trange situasjoner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M40A1 Posted December 21, 2010 Share Posted December 21, 2010 Tror Lada Niva kommer bedre enn Hummer i denne testen! " target="_blank" target="_blank Sako_35 hehe,var dette en øko test ikke en "riktig" Hummer en gang ,H2 gitt. Hadde nok slitt en del mer i park huset med H1 ja. Det kom frem senere at de hadde brukt flere Niva ,for å gjøre ferdig episoden???? tror eg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
komatøs Posted December 21, 2010 Share Posted December 21, 2010 Min 96mod pajero. 2.8l diesel, 32" BFG mud terrain, varebil med god plass. Kjøres mye offroad Denne bilen er en annen verden enn den første generasjon pajeroer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egil Posted December 21, 2010 Share Posted December 21, 2010 Min 96mod pajero. 2.8l diesel, 32" BFG mud terrain, varebil med god plass. Kjøres mye offroad Denne bilen er en annen verden enn den første generasjon pajeroer. Å taukveilen på panseret er "sperrer"....? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimjorgen Posted December 21, 2010 Share Posted December 21, 2010 Gleder meg til nyåret. Da skal cruiseren heves 2", og 33 eller 35"-dekk monteres Da begynner det å bli brukbart på søle/snø Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
komatøs Posted December 21, 2010 Share Posted December 21, 2010 Min 96mod pajero. 2.8l diesel, 32" BFG mud terrain, varebil med god plass. Kjøres mye offroad Denne bilen er en annen verden enn den første generasjon pajeroer. Å taukveilen på panseret er "sperrer"....? Taukveilen ble i dette tilfellet brukt til å dra opp en toyota uten sperrer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truls Posted December 22, 2010 Share Posted December 22, 2010 Det må ha vært en Yaris. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.