Jump to content

Ny jaktbil! avstemming!


Eivind338.

Hvilken bil ville du gått for?  

386 members have voted

  1. 1. Hvilken bil ville du gått for?

    • Hundai santa fe
      32
    • Nissan x-trail
      132
    • subaru forrester?
      121
    • Suzuki grand vitara xl7
      104


Recommended Posts

Takk KJB og Egil. Kikka på Forestern-syns det blir en for gammel bil når jeg maks har 150, men har tenkt å prøvekjøre en iallefall.

 

Egil: Nå snakker vi ja - dette er noe annet enn en Caddy, men jeg blir jo skeptisk til biler som har gått så pass langt (eller dette er kanskje ingenting for en slik en).

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 194
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vel, hiver meg på her jeg også:)

 

Kjører MB GW240 84 modell, i jakt sammenheng, til jobb og ellers rundt uansett hvor og når. Dette er en bil som etter min mening er helt konge. Den kommer frem over alt, selvsagt ikke den raskeste akserlasjonen men 80+40 kmt går helt fin på flate 8)

 

Det sies at disse bilene er skikkelig dårlige på vinterføre. Vel, selvsagt derrsom man ikke tar forhandsregler slik som avpasse farten, avstand til bil forran og hastighet i skarpe svinger.......noe jeg vil tro gjelder uansett pokker hva slags bil man har.

 

Kjørekomfort, det er det visst noe som heter. Denne bilen har mere "get the fuck out of my way or I will run you over"fort..... man sitter ikke som i en HiLux eller Landcruser men man sitter godt nok til å ta en tur fra Mo I Rana og ned til bergen, eller Bergen-Ålesund-Bergen sånn helt frivillig en helg :D

 

Varme er det heller ingen manko på i denne bilen. Varmapparatet fungerer utmerket og skulle stokken trekke ned på 25 blå så er det bare å smelle på Webastoen i tilleg og da har man en varmestue med en gang :P

 

Men, smaken er som baken. Jeg har lenge hatt lyst på en slik bil og fikk endelig tak i en nå i sommer og kan ikke si noe annet enn at jeg er strålende fornøyd :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sjøl har jeg Landrover Defender Td5 110 - 99mod.

Tar seg godt fram - plass til overnatting for hund og mann.. samt allt du har brukt for forøvrig.

Billige deler... og lette å skru... og det kan komme godt med!!

Har hatt den i 10 år... fortsatt morro...

Å ja.. det regner og snør inn.. og det ryker noe i ny og ne..

Link to comment
Share on other sites

Har selv Hilux og det er den bilen jeg har eid som jeg er mest fornøyd med.

Tar seg godt fram, grovbygd og sterk, enkel å skru på (hvis det skulle trengs :D ), super hvis man skal frakte saker osv.

Skal man ha jaktbil er pickup med 4wd sorten, mener nå jeg, det være seg Hilux, L200, Navara osv. Supre biler alle sammen og geniale som bil nr 2

Link to comment
Share on other sites

Har selv Hilux og det er den bilen jeg har eid som jeg er mest fornøyd med.

Tar seg godt fram, grovbygd og sterk, enkel å skru på (hvis det skulle trengs :D ), super hvis man skal frakte saker osv.

Skal man ha jaktbil er pickup med 4wd sorten, mener nå jeg, det være seg Hilux, L200, Navara osv. Supre biler alle sammen og geniale som bil nr 2

 

Forsiktig når man skal kjøpe navara. http://www.nissan4x4.no/forum/viewtopic.php?f=2&t=1250

Har selv sett dette, alle servicer var fulgt til punkt og prikke. Rådene fant veien ut gjennom bunnpanna ved 100 000km.

 

 

Dette ble en fin biltråd til slutt synes jeg :)

Link to comment
Share on other sites

hehe,blir nok ikkje skuffa nei :D har 2 stk i daglig drift er på tunet vårt. Og ikkje mer vedlikehold en smøring og oljeskift ,som i enhver god amcar. Og hvor kommer den påstand om at de ikkje er spesiell driftsikker ?? 1987 og 1997 modell,rakler som en detroit gjør,men går og går og går ....over alt 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skikkelig jaktbil har sperrer! Ikke slikt lekefirehjulsdrift som er på bilene i dag! I beste fall funker dette som antispinn på litt glatt føre. Ikke om du virkelig må fram.

 

Dette gjelder også på atv'er. Jeg har kjørt en del av dem og det er kun et fåtall som har sperre de fleste har noe antispinn tull som skal flytte drakrafta fra det hjulet som spinner over på et annet.. funker ikke.

Har du kjørt deg ned i en bekk inni ett seljekratt i motbakke med sleipe steiner og myr både forran og bak hjula så hjelper ikke dette antispinn tullet, da er det bare skikkelige sperrer som hjelper og eller winsj!

 

Og slik er det på bil også. Kjører en fin L 200 på jobb, splitter ny og greier men -nei nei - den er ikke god til å ta seg fram, eller komme seg løs fra litt ekle steder. Fin på brøytet vei hvis det er litt is og nysne da, det skal den ha.

 

Så om jeg skulle velge meg en bil som jaktbil så hadd det blitt en med sperrer! Eventuelt fått ettermontert noe..

 

Men hva er definisjonen på en jaktbil? Hvis du bor i Bærum og skal til Kautokeino på jakt så er det vel helt andre krav som stilles enn om man bor på en gård et sted på vestlandet og skal opp til fjells på en traktorvei..

Link to comment
Share on other sites

Har sagt det før og sier det igjen, skal du ha en reindyrka jaktbil så finnes ikke noe bedre enn den gode gamle Volvo Felt :wink: har brukt min mye på jakt i høst og vinter og er særdeles fornøyd med den. med gode dekk (petlas nt3) så er framkomligheten mildt sagt syk (og ja,jeg har prøvd den i stridsvognløyper+++) :mrgreen: på de bilene som er lista opp på avstemmninga så burde man i det minste velge en som har lavserie. men ingen av dem egner seg til og kjøre ned busker og kratt 8)

Link to comment
Share on other sites

Fikk haik med en Volvo feltbil ned fra Hardangervidda en gang. Hadde akkurat vomma ut en reinsbukk da jeg hørte motordur inni steinhelvete. Og ut av gråsteinkaoset kom en sånn en, på vei ned. Hvor han hadde vært, veit da rakkern, det nytta ikke å spørre heller da jeg først kom på det, for når du først satt inni bilen og den var underveis, dreide alt seg om å holde seg fast. Makan til skumpetur har jeg aldri vært i nærheten av. Men jøss, som den tok seg frem.

Link to comment
Share on other sites

Men hva er definisjonen på en jaktbil? Hvis du bor i Bærum og skal til Kautokeino på jakt så er det vel helt andre krav som stilles enn om man bor på en gård et sted på vestlandet og skal opp til fjells på en traktorvei..

 

Min definisjon på jaktbil er at man har en bil som tar seg frem på dårlig vei, men ikke utenfor vei, samt at man klarer å ta seg til jaktområdet uten varige mèn.

 

Utenfor vei er det jo knapt lov å kjøre. Man får heftig bot om man kjører i utmark og blir tatt.

 

Uansett, man kan jo foreta noen heftige parkeringer om ikke annet. Med en god 4x4 trenger man heller ikke være spesielt redd for å sitte fast på dårlige grusveier i vårløsninga når man er på jakt etter bever, og man trenger heller ikke være redd for å sitte fast på ubrøytede småveier de siste turene før jula setter inn.

 

Med andre ord trenger man en bil som er høy oppunder, har inn-/utsjaltbar 4x4 med lavserie og helst også en sperre eller to.

 

Men, en jaktbil skal heller ikke bare være til hjelp utenfor E6. Man skal jo også ta seg til jaktområdet uten å få ristet på seg whiplash, hjernerystelse og prolaps, samt bli døv på turen. Litt komfort bør en også ha!

 

Mine forslag til gode jaktbiler: Nissan Patrol, Toyota Landcruiser, Mitsubishi Pajero og Mercedes Geländewagen. Disse har mye av det over. I tillegg har de plass til litt vilt og, samt at de ikke ramler sammen i første sølepytt.

Link to comment
Share on other sites

Mobil postplass dette Egil :D

 

Forøvrig ser jeg at flere er negative til Mitsubishi L200.

Min er en 2005 modell og så langt er jeg svært godt fornøyd med den.

Har Mikke Mus lykter på veltebøyla samt en winch montert der som fint trekker en hjort opp på planet når jeg jakter alene.

 

Har ikke kjørt den i terrenget, men dårlige skogsbilveier og ubrøyta veier (til en viss grad) fikser den fint.

Med høy og lav 4x4 samt sperre på bakaksling dekker den mitt behov for jaktbil.

Samt at den har tatt meg fra Mosjøen i nord til Ålborg i sør uten prolaps eller andre ubehagelige hendelser :)

 

Elgbilen1.jpg

Link to comment
Share on other sites

hehe,blir nok ikkje skuffa nei :D har 2 stk i daglig drift er på tunet vårt. Og ikkje mer vedlikehold en smøring og oljeskift ,som i enhver god amcar. Og hvor kommer den påstand om at de ikkje er spesiell driftsikker ?? 1987 og 1997 modell,rakler som en detroit gjør,men går og går og går ....over alt 8)

 

Påstanden om at driftsikkerheten ikke er helt på topp kommer av: Snakk med noen som har eid slike.. lest via 4x4 forum.. lest via forskjellige rapporter fra tidligere og nåværende eiere... Info fra folk som har tjenestegjort i FN forskjellige steder, men da om Hmvee sammenlignet med en type riskoker... sett H1 i aksjon på 4x4 treff osv..

 

Når tidligere eiere av H1 som har byttet til Range Rover, og som i ettertid påstår at Rangien har bedre kvalitet med mindre problemer så bør det være nok til at klokkene ringer evt. flyalarmen går :wink:

 

Volvo felt fungerer svært godt i skogen, men ikke bedre enn en vanlig type 4x4 med like store hjul (35")

 

Under elgjakta så har man faktisk lov til å hente ut elgen med bil.

Link to comment
Share on other sites

hehe,blir nok ikkje skuffa nei :D har 2 stk i daglig drift er på tunet vårt. Og ikkje mer vedlikehold en smøring og oljeskift ,som i enhver god amcar. Og hvor kommer den påstand om at de ikkje er spesiell driftsikker ?? 1987 og 1997 modell,rakler som en detroit gjør,men går og går og går ....over alt 8)

 

Påstanden om at driftsikkerheten ikke er helt på topp kommer av: Snakk med noen som har eid slike.. lest via 4x4 forum.. lest via forskjellige rapporter fra tidligere og nåværende eiere... Info fra folk som har tjenestegjort i FN forskjellige steder, men da om Hmvee sammenlignet med en type riskoker... sett H1 i aksjon på 4x4 treff osv..

 

Når tidligere eiere av H1 som har byttet til Range Rover, og som i ettertid påstår at Rangien har bedre kvalitet med mindre problemer så bør det være nok til at klokkene ringer evt. flyalarmen går :wink:

 

Volvo felt fungerer svært godt i skogen, men ikke bedre enn en vanlig type 4x4 med like store hjul (35")

 

Under elgjakta så har man faktisk lov til å hente ut elgen med bil.

Vel,ikkje for å tråkke noen på tærne,men en H1/Humvee trår over alle typer 4x4 som nevnes her. Klart det kan bygges spesifikk kjøretøy til sitt bruk,men snakker nå om noe du bare kan kjøpe og kjøre avsted med. Her er det ikkje noe som er spurt tidl eier,lest på forum,vi har brukt våre i 4 og 5 år nå . Kun en drivknute er skiftet. Eneste minus for disse kjøretøy ,er prisen ! Og si at det det er mindre kvalitetsproblemer på en Rover,he he ...jeg sier ikke mer.

 

volvo feldt har eg kjørt i mange mil,kjempe jaktbil,men kommer nå til kort på kjørekomfår etter vei da. :)

Toyota rule det meste i afrika ,du finner de og delebiler over hele verden,helt sant det!

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare de store hjulene til Volvofelten som gjør at den tar seg godt frem, men i tilegg go vektfordeling. og det har jævli mye og si. dessuten har den framskutt førerplass som gjør oversikten framover og til sidene fremragende og kan ikke sammenlignes med en "konvensjonell" bil der man sitter midt i bilen. i tilegg så er jo både motor og driverk bånnsolid. men det er jo ingen komfort langs vei (dette er mer traktor enn bil, husk det), men helt grei spør du meg :) men som så mye annet så får man ikke i pose og sekk. når det gjelder Hummer H1 så er jo det et typisk stort og jævli breit :lol: amerikansk beist som egentlig egner seg bedre i ørkenen i arizona enn til og trekke ut en elg i erkenorsk skogsterreng. vil tro den kommer til kort pga bredden og vendediameter :) men vær sin inntresse :)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare de store hjulene til Volvofelten som gjør at den tar seg godt frem, men i tilegg go vektfordeling. og det har jævli mye og si. dessuten har den framskutt førerplass som gjør oversikten framover og til sidene fremragende og kan ikke sammenlignes med en "konvensjonell" bil der man sitter midt i bilen. i tilegg så er jo både motor og driverk bånnsolid. men det er jo ingen komfort langs vei (dette er mer traktor enn bil, husk det), men helt grei spør du meg :) men som så mye annet så får man ikke i pose og sekk. når det gjelder Hummer H1 så er jo det et typisk stort og jævli breit :lol: amerikansk beist som egentlig egner seg bedre i ørkenen i arizona enn til og trekke ut en elg i erkenorsk skogsterreng. vil tro den kommer til kort pga bredden og vendediameter :) men vær sin inntresse :)

 

Enig med deg der,hver sin interesse ja. Få biler som slår en valp i trange situasjoner :D

Link to comment
Share on other sites

Tror Lada Niva kommer bedre enn Hummer i denne testen!

 

" target="_blank" target="_blank

 

Sako_35

 

hehe,var dette en øko test :lol: ikke en "riktig" Hummer en gang ,H2 gitt. Hadde nok slitt en del mer i park huset med H1 ja. Det kom frem senere at de hadde brukt flere Niva ,for å gjøre ferdig episoden???? tror eg

Link to comment
Share on other sites

62566_10150294840215473_794405472_15035337_7494217_n.jpg

 

Min 96mod pajero. 2.8l diesel, 32" BFG mud terrain, varebil med god plass. Kjøres mye offroad :)

 

Denne bilen er en annen verden enn den første generasjon pajeroer.

Å taukveilen på panseret er "sperrer"....? :mrgreen:

 

Taukveilen ble i dette tilfellet brukt til å dra opp en toyota uten sperrer :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...