Jump to content

Tvilsom reklame for jegerstanden


Sir

Recommended Posts

Må jo si at det vi ser på denne filmen, om det er feil kameravinkler etc eller ikkje så ser eg jo som jeger at dette er en ganske hissig jaktform. Som trådstarter skriver : "tvilsom reklame for jegerstanden" så tror eg nok definitivt det :( . Vil man utøve denne type jaktform og som eg personlig mener er ikkje nordiske jaktformen (vil eg tro), så versågod. Men trur ikkje dette vil gå oss jegere i favør.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 182
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

de som har sett en del villsvin filmer har sett at grisen ikke viser skuddtegn før den hiver seg i bakken stein død.

Og hvordan mener derre at du skal se skuddtegn på en film og dyret du ser derborte bare løper om det rykker til har du ikke mulighet til å se!!!! det eneste jeg ikke syntes var god jeger moral var skytingen på noen hjorter.

Villsvin jakten ville ikke vert så populær om det ikke vart "litt" fartsfylt som den er, får ikke grisen til å stoppe som vi får vår "domme" elg til å gjøre........

Link to comment
Share on other sites

Greit nok det at villsvin ikke viser skuddtegn, men blant annet der en skytter sitter i en åpen glenne og skyter masse skudd mot gris, etter jakta ser vi aldri skikkelig hvor mange av de som datt. Og det er flere bokskudd både på hjort som du sa og gris hvor møkka spruter flere meter bak..

Link to comment
Share on other sites

de som har sett en del villsvin filmer har sett at grisen ikke viser skuddtegn før den hiver seg i bakken stein død.

Og hvordan mener derre at du skal se skuddtegn på en film og dyret du ser derborte bare løper om det rykker til har du ikke mulighet til å se!!!! det eneste jeg ikke syntes var god jeger moral var skytingen på noen hjorter.

Villsvin jakten ville ikke vert så populær om det ikke vart "litt" fartsfylt som den er, får ikke grisen til å stoppe som vi får vår "domme" elg til å gjøre........

 

Hos oss er det slik at man "helst ikke" skal fyre løs på resten av bølingen hvis man ikke er sikker på at dyret man først skjøt på har fått sitt så det holder. Jeg skjønner ikke for mitt bare liv hvordan dette prinsippet kan være ivaretatt i denne jakta. Det kan godt hende det er helt greit for dem som arrangerer jakta at man skyter så lenge man ser ett eller annet dyr( :shock: )Men jeg syns det ser helt jævlig ut. Intet mindre.

 

En ting er at det ikke er sikkert at man finner alle grisene som har fått dårlige, men dødelige skudd, men hva med dem som "bare" har fått en fot eller en kjeve avskutt da?

 

Jeg har tidligere sagt at man ikke trenger å dømme andres jaktprestasjoner hvis man ikke var der, men her er det sirlig tatt opp på film, og det viser en villighet til å avgi skudd som jeg ikke har noe problem med å kalle skytekåthet.

 

Se for øvrig de andre filmene fra jaktselskapet for ytterligere merkelige reklamer. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Konklusjon:

Skudd avfyrt: Minst ca. 35

Tilsynelatende skadeskyting: 2 gris

Døde dyr: 3 gris og 3 hjort

 

Men da unnlater du forsåvidt at det var fremvist 10 døde villsvin og 7-8-9 (?) døde hjortevilt på viltparaden midt i filmklippet. Og forutsatt at de ikke har sjøldaua, så går vel treffprosenten en del opp... Frem til viltparaden har oppsummeringa di fått med seg 2 døde gris og 3 døde hjort, altså mellom en femtedel og en fjerdedel av totalen...

 

Så konklusjonen min er at man har klipt ut de beste filmsekvensene fra 2-3 dagers jakt/filming for å lage en kort reklamesnutt for jaktreiser til Polen. Og i mine øyne har man lyktes med nettopp det.

 

Og jeg synes forøvrig ikke klippet var verre eller bedre enn annet jeg har sett fra denne jaktformen. I allefall ikke verre...

Link to comment
Share on other sites

Triste greier :cry: Men enda tristere skulle det vært om jeg hadde vært filmet under slik jakt, filmen hadde blitt lagt ut til alles forlystelse og jeg hadde kommet hjem med null vilt og førti-femti tomhylser og med en konto 20-30000 slankere. Det hadde vært flaut det. Da tror jeg at jeg hadde banka løpet på rifla flatt og begynnt med frimerkesamling :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg var ikke der. Ikke vet jeg hvordan kameraet stod i forhold til jegerne. Jeg reagerte på at det tilsynelatende drives "vill skyting" på raske bevegelige mål. Jeg reagerte også på at hele jaktlaget framstod som en gjeng ungdom på en alene hjemme -fest. Det er ikke sikkert det var slik i virkeligheten, men det var inntrykket jeg fikk. JEG er jeger. Ikke alle er det. Hvordan ser en slik video ut for dyrevernere? Det jeg vil fram til er at ikke alle jaktvideoer bør legges ut på YouTube. DEN vurderingen bør tas etter grundig gjennomgang hjemme. Blandt annet med tanke på hvordan ikke-jegere kan oppfatte filmen, og hvordan den kan påvirke folks allmenne oppfatning av norske jegere. Jeg tror at denne filmen vil gjøre mer skade enn gagn..

Link to comment
Share on other sites

 

Men da unnlater du forsåvidt at det var fremvist 10 døde villsvin og 7-8-9 (?) døde hjortevilt på viltparaden midt i filmklippet. Og forutsatt at de ikke har sjøldaua, så går vel treffprosenten en del opp... Frem til viltparaden har oppsummeringa di fått med seg 2 døde gris og 3 døde hjort, altså mellom en femtedel og en fjerdedel av totalen...

 

Men så satt det vel ikke en kamramann på hver eneste post heller, så om det var en 5-6 andre postskyttere med den samme treffprosenten (15% pr skudd ca) så forklarer det antallet villt på paraden.

Det så jo ut til å være nok av folk på filmen.

Link to comment
Share on other sites

jeg synes forøvrig ikke klippet var verre eller bedre enn annet jeg har sett fra denne jaktformen. I allefall ikke verre...
Da styrker du meg i troen om at dette sannsynligvis ikke er en jaktform som passer for meg.

 

Forøvrig synes jeg at Jegerjente utdyper veldig bra det poenget som jeg ikke fikk godt nok fram

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke forsvare noe av denne skytingen men hvordan mener derre at slik jakt skal utøves??

Og vi vet ikke (ut i fra dette klippet) hva antallet dyr blir de viser bilder av store troffeer og ikke flere.

Husk at de går etterøk med MANGE ettersøks hunder/jegere og avliver dyr som har skadd.

Det er vel også filmet over flere dager så tror ikke treff prosent er så ille som derre antar!

Enn om noer spør jaktselskapet hvordan dette er gjort å la de uttale seg :?:

Link to comment
Share on other sites

Ser endel folk skriver at det går mye folk/hunder i ettersøk etterpå, og at det på en måte skal forsvare at det kan ligge 10/20/30++ skadeskutte vilt i skogen.. Synes virkelig ikke på noen måte forsvarer skadeskyting (om det er tilfelle)

Vi jegere her i Norge har også tilgang på ettersøk om det skulle være tilfelle, mulig jeg snakker for meg selv når jeg sier at jeg heller vil sette 1(ett) dødelig skudd, isteden for å bare skyte, satse på å treffe, å heller finne igjen dyret skadeskutt senere.

Link to comment
Share on other sites

men hvordan mener derre at slik jakt skal utøves??

Jeg er klar over at dette er en veldig krevende jaktform, og jeg vil ikke si noe bastant uten å ha vært der og prøvd det selv. Det jeg imidlertid kan si er at denne jaktformen ikke passer for meg. Jeg har jaktet elg både med drivjakt og som snikjeger, med der er det tross alt helt andre forhold. Elgen kan komme fort den også, men ikke på dette viset. Og under elgjakt får man som regel god tid til å vurdere om skuddet er sikkert nok til å sende avgårde -eller la være. Grisene på filmen ville jo vært borte for lengst dersom man ga seg til å tenke før skuddet. Ikke min type jakt. JEG foretrekker å tenke først. Dessuten så det ut til at noen av skuddene gikk på lenger skuddhold enn jeg føler meg fortrolig med, i alle fall på dyr i fart.

 

Jeg drives heller ikke av prestasjonshunger eller "få noe igjen for pengene" -tanker. En jaktdag uten kjøttbytte er uansett en fin dag. For meg. :)

Link to comment
Share on other sites

Ser endel folk skriver at det går mye folk/hunder i ettersøk etterpå, og at det på en måte skal forsvare at det kan ligge 10/20/30++ skadeskutte vilt i skogen.. Synes virkelig ikke på noen måte forsvarer skadeskyting (om det er tilfelle)

Vi jegere her i Norge har også tilgang på ettersøk om det skulle være tilfelle, mulig jeg snakker for meg selv når jeg sier at jeg heller vil sette 1(ett) dødelig skudd, isteden for å bare skyte, satse på å treffe, å heller finne igjen dyret skadeskutt senere.

 

Du vet ikke en dritt om hvor mange som eventuelt ble skadd,

 

Ettersøksjegerne her i norge er amatører samenlignet med de som jobber i Polen, husk at de er heltidsansatte jegere som ikke driver med annet

 

Det du skriver om å sette ett dødelig skudd, ja, men da er du ikke på drivjakt, skal du da skyte ett skudd på en gris og la 40 andre passere, det er så langt det går an å komme fra drivjakt.

 

Sette dere inn hva dette egentlig dreier seg om så slipper man en hel haug med synsing, det vitner om et nivå langt under gjennomsnittet i hva drivjakt er, ja kanskje jakt som sådan

Link to comment
Share on other sites

Hele gjengen framstår jo som en haug amatører! Etter "nær kampen", kommer jo skytteren bort til kameramannen med sluttstykket i fremre posisjon, ladd for alt jeg vet, og peker kameramannen RETT opp i trynet. Hadde jeg vært kameramann hadde jeg tatt fra karen børsa omtrent. Det samme ser jeg når det er høysesong på oppskyting på et par baner her og der. Det er spesielt gamlingene som er ille. De veiver rundt med ladd børse, tar med våpen inn i klubbhuset og tar generelt aldri opp sluttstykket før de gjør ladegrep... Blir faen meg redd av å gå på skytebanen.

 

Vi her inne på kammeret utgjør JEGERELITEN, tror nå jeg da. Vi bryr oss såpass mye om hobbyen vår at vi føler behov for å utveksle meninger om emnet. Det finnes tusenvis som ikke er her inne, og videoen illustrerer det ganske fint.

Jeg har hvertfall lært mer enn jeg noengang har lært på skolen siden jeg ble medlem av sluttstykket for 4-5 år siden.

Vi kan sitte her og diskutere til vi blir blå uten at det hjelper stort. Jeg mener at ALLE skulle hatt jegerprøvekurs selv om de jaktet før jegerprøven kom, for nivået av kunnskap og respekt er tydeligvis nesten ikkeeksisternde hos enkelte.

 

Vil tilslutt si at skytinga på den filmen var forkastelig. Har sett mange andre villsvinfilmer fra polen og andre østeuropeiske land, eks villsvinfeber og et par hunters videoer, og der er skytinga ganske mye bedre. Vel, de skyter jo på løpende gris, og det må man jo nesten på drivjakt skal man lykkes, men forskjellen er at de skyter ikke langt utenfor innskytingsavstanden, og de har faktisk TRENT på forhånd!! Jeg kunne aldri dratt på drivjakt uten å ha trent en god del på løpende elg/villsvin på banen..

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser flere tilfeller/episoder i filmen som JEG ikke ville ha skutt på, men det ER faktisk slik drivjakten i Polen og de nærliggende områdene arrangeres. At det er nordmenn som skyter på denne filmen, skal da ikke bety noe for oss Norske jegere her hjemme. Dette da det foregår i et annet land, med andre regler, etikk og normer. Skjønner at flere reagerer på dette, men legger også merke til at de (som regel) samme personene ikke har vært med på slik drivjakt.

 

Dersom det er tilfelle at div individer får "vann på mølla" av slike filmer, hvorfor i guds navn legges de ut her da?!? Og hvorfor i jesu navn nevnes dette tema (motstandere får vann på mølla) gjenntatte ganger??! Slike ting gjør at tråden får ekstra mange treff ved søk i søkemotorer...... :!:

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg stikke hodet fram jeg også.

Det er mange innlegg i denne tråden som kvalifiserer til medlemskap i hakkespettklubben.

Når man ikke har kunnskap om hva som foregår så skal en avholde seg fra å kommentere.

Jeg har ikke verdens største erfaring med drivjakt, men jeg har vært med på slik jakt der en av Norges beste jaktfilmere var med. Som noen allerede har skrevet vet en ikke hvilke brennvidde som ble brukt under filming, dvs avstanden og vinklene kan ikke vurderes. Det ikke sikkert at fotografen stod på den posten som skuddene kom fra, postene står ofte tett.

Fotografen vet ikke hvilke dyr som blir beskutt, og filmer der han tror at skuddene vil komme. I mange tilfeller "bommer" fotografen og filmer dyr som ikke blir beskutt. Det er da lett å tro at det er bomskudd selv om det detter dyr utenfor bildet.

 

At filmen er god jegerreklame er vel å overdrive litt, jeg hadde nok ikke lagt den ut, men det er ofte slik filmer blir klippet for å gi mest mulig action på kortest mulig tid. Det gjelder alle typer filmer med actionpreg.

Skulle man bedømt bilkjøring etter filmer og videosnutter ville det også gitt et lite tillitsvekkende inntrykk.

Samme om våpenbruk og skyting skulle bli vurdert ut fra det en ser på amerikanske actionfilmer.

Men når det gjelder jakt, så er filmen gudsens sanning - forstå det den som kan.

Link to comment
Share on other sites

Hadde nok tatt meg noen øl mellom skyteøktene her ja. For å døyve en økende skyldfølelse........ :roll:

 

Greit man har jaktreiseaktører her på forumet, men at de skal for en hver pris forsvare dette klippet er noe jeg ikke begriper. Kan snakke brennvidde og vinkel i det vide og brede. Her var det texas og vel så det.

 

Og dersom Polens viltstamme er så ute av kontroll at dette er resepten tror jeg den lovgivende forsamlingen bør utvide jakttidene, gi alle single, homofile, enker, blinde og døve et gevær, helst automat, og be de være med på å begrense viltstammene.

 

I mellomtiden er det ned med skyggelappene og hive seg på karusellen. Kanskje, kanskje treffer man drømmegalten og får tennene på veggen. Og siden det er såååå dyktige ettersøksekvipasjer der, gjør det jo ikke noen verdens ting at gris, hjort og andre viltarter springer videre med vomskudd, avrevne tarmer og bly i låret. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Og siden det er såååå dyktige ettersøksekvipasjer der, gjør det jo ikke noen verdens ting at gris, hjort og andre viltarter springer videre med vomskudd, avrevne tarmer og bly i låret. :roll:

 

Jaa den der skjønner ikke jeg heller. At skadeskyting kan forsvares med at det går maasse ettersøk i ettertid..

Link to comment
Share on other sites

følg med han som skyter grisen på kloss hold. i skuddøyeblikket er han farlig nær retning av kameramannen, så i neste klipp konstaterer jeg at bolten er framme... er børsa ladd eller ikke, den svinger han så å peiker direkte på kameramannen.

jaktetikk og skyting i fart er en ting, men å peke direkte på folk med avsikret ladd våpen( rett før skuddet på grisen),,,,, der går grensen min... ville ikke ha vært kameramann der nei

Link to comment
Share on other sites

Jaktmoralens voktere rider igjen.... :roll:

 

Lik det eller ikke, men dette er helt vanlige scener, fra en helt vanlig drivjakt, som kunne ha foregått hvor som helst på kontinentet. Eller i Sverige. Eller andre steder i verden.

 

+1. Ingen kan si at Mylla og Vegard driver villedende reklame i hvertfall. Så får jo hver enkelt ta stilling til om dette er noe for dem eller ikke. Tusenvis av slike drivjakter arrangeres hver eneste dag og er fult ut aksepterte over hele Europa.

 

Broderfolkets ulvejakt og vår egen selfangst skaper nok mye høyre bølger ute i Europa en drivjakt på villsvin. Enten vi liker det eller ikke.

 

Nils-Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Altså; Hvor fort springer et villsvin som springer for livet? 50 km/t?

 

Er det noen her som med hånden på hjertet tror at det finnes over et titalls skyttere i verden som kan treffe

et mål på la oss si 25 cm i dia på godt over 100 meter i denne farta så skal jeg vurdere å bli religiøs :lol:(not)

 

 

Edit: Og da mener jeg selvfølgelig ikke på 1 av 20 skudd...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Vi her inne på kammeret utgjør JEGERELITEN

 

Hva får oss til å tro dette? De beste jegrene sitter ikke på nettet, de er ute og jakter eller studerer dyrene og naturen.

Ellers er jeg imponert av enkelte som kan analysere en jakttur på flere dager, men er klipt ned til et par minutter.

Link to comment
Share on other sites

Rent personligt, så satt jeg og tenkte: For fort, for langt, for mange. Men der var også ett par gode skudd etter komentarene å dømme.

 

Men:

Jeg merket meg at ett av de lengre skuddene jeg så, ble komentert til å være på ca 100m, noe som jeg fra første øyeblikk tenkte på. Nemlig, hvor mye lyver kameraet om avstanden (noe jeg i alle år har slitt med ved blandt annet ved filming av modellfly).

 

Her ser altså skudd avstandene lange ut på filmen, så jeg trekker av for at filmen lyver. Da for langt av utseende betyr ca 100m i virkligheten.

 

Noe jeg ville ha prøvde meg på? Å jada, 99 av 100 kuler hadde nemlig havnet bak viltet i denne farten. Så rent teoretisk skulle skadeskytingen bli minimal. :wink: Ironimodus av.

 

Slik sett er filmen ikke så enkel og liketil å bedømmes som mange her gir inntrykk av, men jeg syntes situasjonen der villsvinet i los gikk etter jegeren var heftig. Så han holdt igjen skuddet til han var forbi jaktlaget med kameraet (tøft gjort med de tenna så å si i kroppen), og om jeg hørte rett, så var pipa pressa i svinet ved avfyring (holdt vel dyret borte med rifla). Skjønner karen godt jeg, som syntes det ble litt vel mye spenning. :lol:

 

En annen ting er at der ihvertfall en gang, ved skyting på en flokk svin, så var det minst 2 jegere som skjøt (hørte flere kalibre). Noe som fikk det til å virke som om det ble avfyrt flere skudd på dyret/ene i fokus enn hva som sansynligvis ble det til del.

 

God reklame:

 

Vedrørende jaktmotstandere? Ikke søren, men det vill ikke en eneste film der dyr dør være.

 

For den som ikke bryr seg om jakt (hverken den ene eller andre veien), så har dette ingen betydning, da de ikke har noen form for moralkodeks innprentet i forhold til jakt (jeg blir til stadighet sjokkert over vanlige ikke jegres syn på hva som kan skytes på, og når de ville ha skutt). Så la oss ikke forlede til å tro at ola og Kari Norman bryr seg.

 

Nyttig å ha sett, helt klart. Skal man dit trenger man tydligvis solid trening på løpende vilt.

 

Noe for meg? Ikke slik jeg skyter nå, for denne formen for jakt blir litt for mye action for meg, da det rett og slett går fortere enn hva jeg rekker å henge med på. Så av skytetekniske grunner nei.

 

Når man er i Rom, så gjør man som Romerne. Jeg må vel si at jeg blir litt kvalm over noe av moraliseringen her i tråden. Er dette ok for polakkene, så er det ok for polakkene. Og noe mer er det egentlig ikke å si om den saken, utover at vår jaktlovgivning, ikke aksepterer påskyting av flere dyr uten skuddtegn samtidigt (man må som jeger vær sikker på å ha avlevert dødligt skudd, før man har lov til å gå på neste dyr).. Og mere er det heller ikke å si om drivjakt i Norge.

 

Moral er forøvrig noe dritt om man blander den jaktmoralen som er vanlig ett sted. Sammen med den jaktmoralen som hører hjemme ett annet sted. Dette utelukker ikke at man ikke kan følge den jaktmoral og jakt etikk man selv føler seg komfortabel med, så lenge denne er innenfor lokal sedvane. Så hva norske jegre gjør av lovlige ting i ett annet land, har da ingenting med hva norske jegre gjør av lovlige ting i Norge. Skjerp dere litt da, denne suttringa er verre reklame en hillbilly skytinga i filmen.

 

P.s angående Påskutt dyr hiver seg på vannet ved elgjakt i Norge. Og jeger skjøt så kulene haglet. Hva var problemet med det, dette er da lovligt (og ønskligt) ved påskutt vilt her i norge. Ja så sant som at man har sikker bakgrunn for rikosjettene da.

 

 

 

Jeg er av den oppfattning, at den største faren for jegrene her til lands, er denne iveren etter å hetse alt og alle som ikke er 100% perfekt (eller i det minste ser 100% perfekt ut). Det hadde vært bedre å ha en mere jordnær innstilling til det hele, der man åpent aksepterer at jakt er noe som til enhver tid er foranderlig, der det eneste man alltid kan være sikker på, er at noe uventet kan skje. Og at det hele handler om å å utføre den slik, at man tar høyde for det meste.

 

Jakt er enkelt:

 

Man skal utføre den slik at man ikke treffer noe annet enn det man sikter på.

 

Man søker å skyte dyrene slik at de dør med minst mulig lidelse.

 

Man må aldri glemme at alt kan hende under utførelse av jakt, da man jakter på levende og uforutsigbare dyr, og jegeren ikke er en maskin. Derfor messer vi hele tiden om sikkerhet, sikkerhet, sikkerhet.

 

Tilslutt, den norske jaktmoral og jaktetikk, er blant verdens beste. Dette må ikke forveksles med at den er perfekt, eller at alle har den samme oppfattning av hva som er god jakmoral og jaktetikk.

Loven krever nemlig kun at dyr skal avlives på en human måte.

Link to comment
Share on other sites

For å gjøre det klinkende klart :!:

 

Kommer aldri til, og har aldri hatt til hensikt å forsvare bevist skadeskyting, men det er nå en gang jegernes ansvar og ikke jaktformen eller reisearrangørens ansvar :cry:

 

At enkelte blir i overkant heite i toppen til tider skjer dessverre ikke bare på drivjakt :!:

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Denne type "reklamefilm" finnes overalt.. En trenger ikke å gå lenger enn til utstyrsforretningene for å få tak i filmer som viser noe av det samme, også under norsk jakt. Hvis en vil være kritisk så er det nok å sette fingeren på i nesten enhver film. Den siste jeg har sett er en norsk rypejaktfilm hvor det er nok av grums..

 

Min personlige mening er at dette er uetisk jakt. Jeg har dessverre for mange år siden konkludert med at dette ikke er noe som vil forandre seg. Jegeren kan moralisere og snakke varmt om jaktetikk i det daglige, men med en gang utstyret finnes frem og han langer ut innover marka, så er dette glemt.. Da koker det i toppen hos langt de fleste. Som en følge av dette, med noen meget uheldige episoder av mine jaktkamerater, så valgte jeg å avslutte. Det vil ikke si det samme som at jeg ikke følger med eller ikke har interesse av miljøet.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange som vokter moraler her. Både enkelt og dobbelt.

Nå har ikke jeg vært på slik drivjakt (enda?), men jeg er overbevist om at det vi ser her på denne filmen er mer regelen enn unntak ut i europa.

 

Man må huske på at under slik drivjakt er det guider som tjener sine euro på felt vilt eller blod på bakken. Med en slik guide bak i nakken som maser på deg i ett sett at du skal skyte er det faktisk vanskelig å la være.

 

Jeg har vært på kombinert svin og dåhjortjakt i sverige, og en gang vi gikk langs en skogsbilvei kom det en stor og flott rådyrbukk over veien. Jeg som var først av de betalende jegerne fikk beskjed om å skyte. Det lå jo i tykke lag utpå guiden at her var det gode penger å tjene.

Men jeg som hadde gratis rådyrjakt hjemme hadde ikke planer om å skyte rådyrbukk i nabolandet med en prislapp på flere hundre kroner centimeteren for geviret, så jeg sikta bare på bukken med uladd børse.

Fikk bare kjeft etterpå om at jeg var "för treg" !

 

Jeg kan tenke meg at flere slike episoder vil prege deg til å miste selvdisiplinen og faktisk skyte. Flere skudd til og med.

Link to comment
Share on other sites

Hva er da poenget med normene her i det hele tatt? Jeg følger de jaktnormene som er allmenne her i landet, ikke fordi alle andre gjør det, men fordi det er det jeg tror er best for viltet og jaktsikkerheten. Er jeg i et mindretall her eller?

Du må ikke glemme at normer7 jaktmoral er 3 forskjellige ting:

- Normen her

- Normen der

- og normen DIN

 

Du velger selv hvilken du vil rette deg etter. Det enkleste og mest lærerike er som oftest å følge normen der du er, uten å trå for langt over normen DIN. Hva normen er hjemme er fullstendig likegyldig.

Om din egen norm samsvarer eksakt med almenne jaktnormer her i landet ( hva de enn er) så påstår jeg at det er usannsynlig og isåfall ren flaks.

Normen på Kammeret er trolig en av de strengeste som fins (unntatt fuglejakt med hagle der 35 skudd på en dag med 5 treff er helt ok iht. mS og andre i andre tråder, billig ammo er viktig, så en kan bomme endel, enkeltes fokus på ammopris tyder på at dette egentlig gjelder elgjakt også :roll: )

Kammerets strenge norm skylde "Polsk Riksdag" prinsippet, der alle har vetorett, summen av alle begrensninger gjelder. Særlig er alle strenge overfor det de IKKE har prøvd selv - drivjakt, langholdsjakt, buejakt, håndvåpenjakt. Jakten alle har drevet med, som unge og dumme, den er vi slakkere med.

 

På virkelig norsk jakt er det oftest noe slakkere enn her på forumet er min erfaring, noen steder littegrann, andre steder veldig mye. Samme med våpensikkerhet, veldig stor variasjon. Noen (mange) har egne normer som tillater ting ingen ville tørre å skrive på kammeret og som overgår det mest vi har sett på Youtube.

Både her og der flyter normene fort når det er langt mellom viltet. Mye kan være sagt, men når elgen skal i bakken så skal den i bakken...

 

Vår aksept hos almenheten er avhengig av at vi holder oss innenfor "allmen oppfatning" av jaktmoral, eller klarer å endre denne til å reflektere faktisk jaktrealitet. Derfor tror jeg at slike diskusjoner og "hakking" på Kammeret er en god ting. Det som ikke kan forsvares i en åpen diskusjon har vi ikke bruk for.

 

At Bamrud har rett i det han sier om guider: "shoot goddammit, shoot" vet jeg, og jegerprøven har ingen verdens ting med dette å gjøre. alle må ha bilsertifikat, det gjør intet med holdningen til trafikk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

[...]Normen på Kammeret er trolig en av de strengeste som fins (unntatt fuglejakt med hagle der 35 skudd på en dag med 5 treff er helt ok iht. mS og andre i andre tråder, billig ammo er viktig, så en kan bomme endel, enkeltes fokus på ammopris tyder på at dette egentlig gjelder elgjakt også[...]

 

Nå vet ikke jeg hvor du fikk det fra at jeg syntes sånn jakt er "helt OK", jeg synes den er "helt normal" og dermed ikke automatisk krever fordømmelse (det der med feiekoster, egne og andres dører, bjelker, øyne, brødre og splinter). En ganske stor forskjell. På fuglejakt med hagle i Norge er tilsvarende oppførsel ganske normal. Har da jevnlig hørt "man må jo prøve" eller "hvorfor f"#¤% skjøyt du ikke" på assortert norsk fjærviltjakt. Har også fått blodkjeft flere ganger for å skyte ryper og ender på bakken/vannet, fordi det var usportslig og ga ikke viltet en sjangse til at jeg skulle "bomme"... Att man skal ha ett helt nytt sett etikk og moral når men skyter på ting med pels og som kan skrike, enn man har på jakt etter mer tause karer med fjær. Det er vel omtrent det samme som å bytte etikk og moral ettersom hvilket geografisk område du er i.

 

Men dette blir litt på siden, og jeg vet vi har ganske lik holdning til den vanlige haglejakta etter fjærvilt.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er vel i bunn og grunn at folk generelt vil ha mest mulig igjen for pengene......

Det må være 2 år siden jeg så denne første gang hos min svoger som er gift med en polsk dame.

Hu var ganske skjokkert over videoen.

Hu er oppvokst på gard der familie og venner jakter selv.

Dette var dårlig reklame for nordmenn sa hu, men så lenge de betaler godt kommer pengene før moral......

Link to comment
Share on other sites

Man må huske på at under slik drivjakt er det guider som tjener sine euro på felt vilt eller blod på bakken. Med en slik guide bak i nakken som maser på deg i ett sett at du skal skyte er det faktisk vanskelig å la være.
Det tviler jeg ikke et sekund på. Dette, samt videoer à la den vi diskuterer, har bidratt sterkt til at jeg har fått mindre lyst til å bruke pengene mine på drivjakt i Polen eller noe slikt.

 

Det enkleste og mest lærerike er som oftest å følge normen der du er, uten å trå for langt over normen DIN. Hva normen er hjemme er fullstendig likegyldig.
Sorry, her falt jeg av lasset. Normen MIN samsvarer faktisk nokså bra med "normen hjemme" (forutsatt at "normen hjemme" er sånn omtrent det man prøver å formidle gjennom jegerprøveopplæringen), så "normen hjemme" er langt fra likegyldig. Den er grunnlaget for normen MIN.

 

På fuglejakt med hagle i Norge er tilsvarende oppførsel ganske normal. Har da jevnlig hørt "man må jo prøve" eller "hvorfor f"#¤% skjøyt du ikke" på assortert norsk fjærviltjakt. Har også fått blodkjeft flere ganger for å skyte ryper og ender på bakken/vannet, fordi det var usportslig og ga ikke viltet en sjangse til at jeg skulle "bomme"...
Kjenner den. Men siden slik oppførsel ikke samsvarer med "normen MIN", velger jeg å gi nokså blankt f... i sånne uttalelser og rolig fortelle årsaken til at jeg skjøt, eventuelt holdt skuddet. Hvis dette ikke aksepteres, kan vedkommende jakte sammen med noen annen enn meg.

 

Jeg er dermed selvtilfreds og moralistisk nok til å påstå at jeg prøver å følge samme normer ved fuglejakt som ved jakt på hårvilt, ved jakt i Norge som ved eventuell jakt i utlandet. Hvis en lokal guide ikke mener at dette er "riktig" oppførsel, so be it. Da har jeg nok av andre ting å bruke pengene mine på. Og hvis dette kvalifiserer til medlemskap i Hakkespettklubben eller Moralens Voktere, står jeg for det og mottar gjerne et medlemskort eller to.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev:

Særlig er alle strenge overfor det de IKKE har prøvd selv - drivjakt, langholdsjakt, buejakt, håndvåpenjakt.

 

Det er helt riktig at mange ser på skyting av rådyr på 400 meter (langholdsjakt) og buejakt/håndvåpenjakt som cowboymentalitet her på forumet. Det er påfallende at nesten alle som brenner for disse tingene også forsvarer cowboyskytingen som vi så på denne filmen. Vel, jeg for min del blir ikke mer overbevist om at dere selv innehar den moral og selvdisiplin dere påberoper dere på langholdsjakt når dere så innbitt forsvarer slike drivjakter. Langholdsgeneralen selv har lav moral som prinsipp i sin avartar, og var tidlig ute med å ta cowboyene i denne filmen i forsvar. Jeg skjønner ærlig talt ikke strategien deres for å få aksept for buejakt, langholdsjakt og revolverjakt...

 

Vingemuttern skrev:

Er dette ok for polakkene, så er det ok for polakkene.

Jeg synes ikke det er rart at polakkene ser gjennom fingrene med dette sålenge vi rike nordboere betaler godt for å strø rundt oss med halvdaue hjorter og villsvin. Økonomisk sett er de vel på det stadiet vi var for 100 år siden. Det er vel ingen som sier noe på at Ola jeger for 100 år siden tømte kragmagasinet inn i reinsflokken i håp om å berge familien fra sult...

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg er noe forundret over dere som forsvarer denne reklamefilmen.

Reklame er jo laget for at fremtidige kunder skal få lyst på produktet som

selges. Får man lyst på produktet som selges i denne filmen så må jeg være

ærlig å si at jeg ikke kan forstå det.

Man forsvarer også denne jaktformen med at man har profesjonelle ettersøksjegere

som rydder opp etterpå. Og disse er så dyktige at norske ettersøksjegere ikke kan

måle seg. Til det vil jeg si at takk og lov at man her på berget ikke har ettersøksekvipasjer,

som er i nærheten av å ha det erfaringsgrunnlaget de profesjonelle har der nede.

Det er som jeg forstår slik denne jakta skal foregå, og man blir på en måte

presset til å legge bort gode vaner og holdninger for at pengene skal flyte.

Er det lov så gjør jeg slik, uansett om det i utgangspunktet byr meg i mot.

Når jeg skjønner at enkelte lar seg friste til å jakte på denne måten, fordi det er lov,

Så gjør det egentlig godt å vite at vi her hjemme, har lovgivende organer som

setter grenser for oss. Selv i disse tider med heftige diskusjoner om ny våpenlov.

Jakta i norge hadde aldri hatt en sånn god posisjon blandt det norske folk,

som den faktisk har hvis den hadde foregått noe i nærheten av det denne filmen viser.

Og ja jeg uttaler meg uten å ha erfaring fra denne type jakt, og det kommer jeg

heller aldri til å få.

Taiko

Link to comment
Share on other sites

30-06

Sorry, her falt jeg av lasset.

Ingen grunn til å falle av lasset, problemet mitt er at jeg de siste årene har jaktet litt alene og litt sammen med andre - og innsett at dette med moral og normer for hva en gjør og ikke gjør er svært forskjellig, fra menn til mann, sted til sted og faktisk fra tid til annen tid (mandag til fredag :wink: .

Som Per S sier så er jaktmoral en luksus vi tillater oss fordi vi kan. Dersom vi må senke den for å få felt viltet så gjør vi ofte det.

 

Tikka3

Det er påfallende at nesten alle som brenner for disse tingene også forsvarer cowboyskytingen som vi så på denne filmen.

Tolker du at jeg forsvarer innholdet i denne filmen?

Jeg vil ikke hive meg på "fordømme" koret fordi jeg ikke var der og kunne se hva som egentlig foregikk, men dæ... det ser håreisende ut på film ja - det er jo rene "spray and pray", (og sannelig er det ikke lenge siden jeg så noe lignede på ei Norsk harejakt...) Tror uansett ikke det var en situasjon i den filmen jeg ville kalle en skuddsjanse. Jeg har heller ikke prøvd drivjakt av dette "drivende" slaget, og det ser ikke ut som jeg har noen grunn til å prøve heller. Men det vissste jeg fra før.

En buejeger jeg vet om hadde vært i Polen på (lignede filmen tror jeg, etter beskrivelsen) drivjakt, og kom hjem (til USA) og stemplet det som totalt uetisk. For å fortsette å skyte sine hjemlige svin på 30-40m hold - med langbue... Samme mann mener bruk av løs hund på elg er umoralsk, men forer inn hjorten? Folk er forskjellige.

 

Jeg kan ikke si noe for "pastoren", utover at det er nokså fornøyelig hvor mye han klarer å irritere enkelte. Min egen "langholdsjakt" foregår vel knapt nok på langt hold, men likevel langt ut over det som er "normen" til enkelte forståsegpåere. Likevel oppfatter jeg min egen "moral" som nokså høy, dette føler jeg har nøye sammenheng med evnen til å la være å skyte (hvordan måler en denne "moralen", skudd pr felt vilt? )

Det er isåfall der denne filmen feiler, det er jo bare masse skyting. Jeg tror dette har sammenheng med generell jaktlyst eller "jaktinstinkt", for det fins endel folk som bare MÅ skyte når de ser et vilt, det fins tom. folk som skyter når de tror de ser et vilt, og folk som skyter fordi de kanskje treffer.

 

K

 

 

PS og offtopic, siterer meg selv i samme innlegg..

Dersom vi må senke den for å få felt viltet så gjør vi ofte det.

Tror det er her mange misforstår "langholdsjakta" (kan bare snakke for meg selv). Det er slik at om en har "lav moral" og skyter i utide - så får en ikke noe vilt. Derfor er det lett å holde "moralen" oppealt ligger til rette for det, du skyter bare når du er bombesikker på å treffe, ellers så venter du, da venting gir større sjanse for vfelt vilt enn skyting. Dette gjelder om du vil ha viltet.

På drivjakt hvor det kommer hvor mange dyr som helst og det bare er å skyte, så blir det motsatt. MEr skyting = mer vilt

Link to comment
Share on other sites

En buejeger jeg vet om hadde vært i Polen på (lignede filmen tror jeg, etter beskrivelsen) drivjakt, og kom hjem (til USA) og stemplet det som totalt uetisk. For å fortsette å skyte sine hjemlige svin på 30-40m hold - med langbue... Samme mann mener bruk av løs hund på elg er umoralsk, men forer inn hjorten?
Sorry, her snakker du i mine øyne ikke om moral. Her snakker du om en eller annen ullen oppfatning av "sportsmanship". For meg har jaktmoral med død og lidelse å gjøre. Et tiltak som minsker faren for skadeskyting (kortere avstand, bedre klikktabeller, holde skudd i marginale situasjoner, skyte fugl på bakken) er i utgangspunktet moralsk positiv. Et tiltak som øker faren for skadeskyting (lengre hold enn nødvendig, skudd på dyr i fullt firsprang, vente til rypa flyr) er i utgangspunktet moralsk tvilsomt. Og før noen begynner å karikere dette ved å trekke inn skyting på tamme dyr istedenfor ville, eller "jakt" i små innhegninger der dyret ikke kan gjemme seg, glem akkurat det. Det er igjen en diskusjon om "sportsmanship" og mer avhengig av personlig "moral", mens det forrige godt kan hevdes å være nokså universell moral (død og lidelse for andre levende vesener).

 

MEr skyting = mer vilt
Forutsatt at skuddene avfyres i situasjoner der man har en tilstrekkelig sjanse til å avlive viltet med første skudd. For meg så det ikke ut til at dette var tilfelle i den videoen vi diskuterer
Link to comment
Share on other sites

Må si jeg er noe forundret over dere som forsvarer denne reklamefilmen.

Reklame er jo laget for at fremtidige kunder skal få lyst på produktet som

selges. Får man lyst på produktet som selges i denne filmen så må jeg være

ærlig å si at jeg ikke kan forstå det.

 

Først av alt jeg hverken forsvarer eller fordømmer denne filmsnutten av den grunn at jeg ut i fra opptakket ikke veit hvor mange dyr som ble skade skutt ei heller kjenner jeg mennesken som deltok på denne drivjakten. ( Selv om en del av skytinga nok var over kanten )

 

Jeg og alle andre kan lage fantastiske reklame filmer hvor idyllen blomstrer og det ikke vises et eneste bomskudd, eller vi kan prøve og lage en film som viser det sånn som det er, eller kanskje være uheldige som her og vekke avsky :!:

 

Hadde jeg valgt det første her og "virkligheten" var som vist på filmen ville jeg i hvertfall følt meg umoralsk. Skal folk invistere tusenvis av kroner på ei "drømme helg" med drivjakt på villsvin bør de i hvert fall få vite, så langt det lar seg gjøre, hva det er som møter dem. ( Så sånn sett har jeg ingen ting og utsette på filmsnutten fra Mylla, for "verre" en dette blir det i hvert fall ikke. )

 

Har også store problemer med at en 7.min filmsnutt på Youtube plutselig gjør oss alle til eksperter på polsk drivjakt ( eller drivjakt generelt ), og polsk jaktmoral. Klarer ikke med min beste vilje å se den sammenhengen.

 

Da disse drivjaktene er forhådsbetalt og det sjelden forekommer trofeeavgift på felte griser under slike jakter, ser jeg heller ikke poenget med at guiden skulle rope skyt, skyt da han overhode ikke tjener en penny på det. Og skulle guiden min ha oppført seg sånn ville jeg definitivft ha tatt en lang alvorsprat med han der og da. For det hadde jeg ikke funnet akseptablet. Det er jeg som betaler og det er jeg som bestemmer om jeg vil skyte eller ikke. Ingen andre og i hvert fall ikke guiden :!:

 

Men, men det er meg................og min måte å ressonere på :!:

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Tror folk at kameraet sitter på et børseløp slik at alt kommer rett på? Hvordan bedømme avstand på film? Her må mange være gode, ser jeg.

 

Vente til viltet stopper eller stoppe jakta når ett dyr er påskutt, vanlig her kanskje, men slik fungerer ikke på drivjakt. Da må man lære seg fluktskyting. Proffene tar seg av resten.

 

På forsommeren var jeg på skytekino i Tyskland, det ble skutt med vanlige rifler påmontert rødpunktsikter og 1,1x forstørelse kikkerter med ammo som var konstruert til å gå i biter i bakstoppen. Dyr fosset over læretett i stor fart og div avstander. Kameraer fanget opp kuletreff i læretett. Etter tre skudd fikk man vist hvor dyret var med nøyaktig kule treff. Veldig lærerikt og fult mulig selv for en som har passert 50.

Det folk beiljer og skriker om at er håpløst her, er faktisk mulig med litt trening og begge øya åpne.

Link to comment
Share on other sites

Må være fryktelig gode skyttere på løten, for jeg tror heller ikke et sekund på at de treffer på mange av skuddene som blir sendt av gårde her.

Jeg er mye på skytebanen og tør påstå det det er nærmere 1 av 100 en 1 av 10 som er så gode til å skyte.

Skal ikke kommentere selve jakten for den har jeg ikke greie på, men føler vel strengt tatt at dette ikke er noe for meg.

 

:wink:

 

Jå på Løten finnes Norgeseliten av skyttere,som det oogså gjør i andre deler av landet, det har dere vel sett på konkuranse siden i NJFF

At dette ikke er noe for deg er en ærlig sak og respekteres, det er heller ingen som tvinges til dra på jakt heller hverken her gjemme eller i Polen for den sakens skyld, Ikke sammenlign deg selv og generaliser de andre skytterne her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at ALLE skulle hatt jegerprøvekurs selv om de jaktet før jegerprøven kom, for nivået av kunnskap og respekt er tydeligvis nesten ikkeeksisternde hos enkelte.

 

:shock: Så du mener jegerprøven er det som avler kunnskap og respekt :?:

Burde egentlig være det, men lesning her inne viser noe annet etter min mening :?

 

Det er dessverre slik at enkelte tror at så snart jegerprøven er tatt, ja da kan vi alt om jakt og utøvelse av jakt, flott, deg er det ingen som vil ha med på jakt.

Jegerprøven er som med førerkortet for bil, en tillatelse til å bedrive jakt, du får også en tillatelse til å kjøre bil med førerkortet, men kan du kjøre bil eller jakte, nei ikke faen om du kan, det må læres gjennom praktisk ærfaringshøsting.

Når det får billappen vil dere skjønne mere hva det dreier seg om.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...