Jump to content

Tvilsom reklame for jegerstanden


Sir

Recommended Posts

Fin film. Forstår godt at enkelte reagerer negativt men røynda er mykje ansleis. Eg har vore i polen med Mylla. Dette er kjempekjekt og krevjande jakt. Polakkane er svært dyktige og bikkjene er supriale. Me skaut ca 30 dyr og brukte ca 70 skot. Jaktleiaren førte ein detaljert logg. På førehand må du trena og ha utstyret i orden. Kun ståande skyting og max 3X sikte, eg meiner aimpoint er best. Det var ikkje meir skadeskjoting her enn på norsk elgjakt.

Dette er den ultimate jakt for vidarekomne :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 182
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

For meg har jaktmoral med død og lidelse å gjøre

Det var det han snakket om, syntes ikke det var riktig å skyte på så mange dyr som kom så fort, for stor risiko for, og for mye skadeskyting. Ingenting om "sportsmanship".

 

K

Link to comment
Share on other sites

Man kan ikke uttale seg om noe annet enn hva man faktisk ser på klippet.

Det man ser er dyr i full gallopp,mye skyting,få dyr som faller eller viser skuddtegn.

Skytterne i videoen var enkelt og greit ikke gode nok til å prøve seg på det de gjorde.

 

At man har forskjellig syn på hvor mye lidelse man kan påføre et dyr respekterer jeg,men jeg liker ikke at noen er villige til satse på skudd når sjangsen for å treffe godt, er så liten som i filmklippet.

Link to comment
Share on other sites

Enig i det du skriver Bustergutten, enig i at også jegerne/skytterne i de aller fleste tilfellene kunne vært bedre, det gjelder uansett. Men, de som driver med drivjakt trener også en del på det å skyte raske sikre skudd for å bli bedre iallefall de jeg kjenner som driver med dette.

Men alle kan bli bedre også vi debattanter

 

Det jeg lurer på uten å ta stilling til denne filmen, hvordan vil dere at en drivjaktfilm skal se ut?

da denne filmen faktisk viser drivjakta usminket.

Link to comment
Share on other sites

Idiotien ligger mer i å legge det ut på internnett enn hva som faktisk skjer i selve filme, for det er vanskelig tolke situasjonen 100% riktig.

 

Men neste gang man diskuterer jakt med en motstander og vedkommende drar frem denne videoen blir det vannskeligere å argumenter med jegerens ansvarlighet og gode moral...

Link to comment
Share on other sites

Det jeg lurer på uten å ta stilling til denne filmen, hvordan vil dere at en drivjaktfilm skal se ut?

da denne filmen faktisk viser drivjakta usminket.

 

Hvordan man vil ha jaktfilmene avhenger jo av hvordan man bl.a.ser på dette med å utsette dyr for unødvendig lidelse. Der har vi jo forskjellige meninger.

Jeg vil ha jaktfilmer som viser en respekt for viltet som jeg selv kan stå inne for.

Link to comment
Share on other sites

siden jeg ikke har prøvd det sjøl, har jeg kanskje ikke lov til å si at jeg ikke har lyst på det?
Forresten, jeg prøvde meg på det argumentet en sein kveld i heimen for noen år siden. Det førte ikke fram...

 

 

Selvfølgelig Sako 3006

Når man har prøvd en ting enten det er sko eller jakt, så har man ett litt bedre grunnlag på å si om dette var fælt eller ikke, Du vet ikke om skoen passer før du har prøvd den, eller det er vel da du kjenner hvor "skoen trykker"

Link to comment
Share on other sites

Tvilsomme reklame for jegerstanden?

  • For jegere med erfaring fra lignende jakt? Antageligvis ikke (basert på utsagn i denne tråden).
  • For jegere uten erfaring fra lignende jakt? Antageligvis (basert på utsagn i denne tråden).
  • For Ola og Kari Nordmann? Hvis dette blir vist i nyhetene på TV; så antageligvis. Jeg tror de fleste i Norge har en mening om jakt uansett om de er jegere eller ikke.
  • For "jaktmotstandere"? Absolutt!

 

Trådstarter har et poeng i at dette nok er tvilsom reklame for jegerstanden. Uansett om denne jakten er forsvarlig og etisk eller ikke (eller om filmen viser den faktiske sannhet), så lurer vel trådstarter på hvordan denne filmen oppfattes av andre jegere og ikke minst ikke-jegere. Og det er vel oppfattes som er nøkkelordet her. Hvis dette blir en sak i media så blir den nok ikke positivt framstilt og ergo vil det være dårlig reklame for jegerstanden slik filmen vil bli oppfattet.

 

EDIT: Skriveleif

Link to comment
Share on other sites

har vært på noen drivjakter i polen, og ser ikke helt hva som er så ille med skytingen til de på filmen. det er dårlig filming helt klart, og vanskelig å se hvilke dyr det blir skutt på, men det er ikke skytternes feil.

 

på de jaktene jeg har vært på i polen har vi (12mann) skutt mellom 60 og 70 dyr på 3-4 dagers jakt. antall skadeskutte dyr som ikke har blitt funnet og avlivet av ettersøksekvipasjen har vært 1-2 dyr pr tur. det er selvsagt trasig at dette skjer, men statistisk er ikke dette så mye verre enn under norsk elgjakt.

 

hvor mange påskutte elg med litt hår og noen dråper blod har dere bedrevitere her inne for hvert 60-70'ende elg dere skyter?

 

noen ettersøk ender uansett resultatløst, enten det er i norge eller andre steder. synes forøvrig ideologien om kun 1 skudd i dyret uansett situasjon, er noe idiotist pjatt. det er mye mer humant ovenfor dyret og mye mer effektivt å skyte et eller to skudd ekstra og slippe et eventuelt ettersøk enn å sitte der i ettertid og være stolt over kun å ha løsnet 1 skudd pr felte vilt i en årrekke.

Link to comment
Share on other sites

har vært på noen drivjakter i polen, og ser ikke helt hva som er så ille med skytingen til de på filmen. det er dårlig filming helt klart, og vanskelig å se hvilke dyr det blir skutt på, men det er ikke skytternes feil.

 

Ja det er vanskelig å se hvilke dyr som blir skutt på for få av dem viser skuddtegn. Kanskje du også mener at kameramannen filmer helt andre dyr enn dem som blir skutt på :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja det er vanskelig å se hvilke dyr som blir skutt på for få av dem viser skuddtegn. Kanskje du også mener at kameramannen filmer helt andre dyr enn dem som blir skutt på :wink:

 

Er vel nettopp noe av problemet med vildsvin :!:

 

De vil ikke vise et snev av skuddtegn, selv med perfekte hjerte eller lungeskudd. Har sett flere slike skudd i sakte film, skutt med 375H&H. Perfekte skudd, men over hode ingen skuddreaksjon. Ikke en gang i sakte film.

 

Så tenk på det når dere ser filmen igjen. De løper gjerne flere hundre meter etter perfekte hjerte/ lungeskudd uten å vise et snev av skuddtegn.

 

Totalt annerledes oppførsel en ved hjorteviltet vi jakter her hjemme :!:

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Trudde vi diskuterte hva som vises på filmen jeg :roll: Men de som har vert ute en vinterdag før og har behov av å fortelle alle andre hvor mye vilt og erfaring de selv har, samt hvor mye dårligere jegere andre er fordi de ikke har lyst til og delta på slike tilstelninger som vises på filmen...

 

En ting jeg lurer på, hvorfor skal vi gå ut fra at ting er bedre enn det som vises i filmen? Vil vel tro at det like gjerne kan være værre? Kanskje det er de minst ille scenene vi får se?

 

Tilslutt, og det er et spørsmål utifra det som vises på filmen. Ville dere som ikke synes at dette er ille følt dere vel etter en dag med 15- 20 skudd og kanskje 1-2 eller ingen vilt i bakken? I beste fall att en ettersøksjeger har funnet igjenn 1 skadeskutt vilt for deg.

 

Og ville du forsatt å skyte i samme takt, på samme dårlige tilfeller og dyr i like stor fart etter å ha skutt tomt magasinet uten dyr i bakken? :roll:

 

tulling

 

og om mine betenkligheter mot drivjakt etter å ha sett denne filmen kvalifiserer for medlemsskap i hakkespettenes utmerkede organisasjon så tar jeg gjerne i mot dette klubbbevis :D

Selv om jeg mener hakkespettbegrepet er grovt missbrukt i denne tråden!!! :evil:

Man må da kunne ha en annen oppfatning og mening uten å bli hakkespetterklært!

Link to comment
Share on other sites

Med all repekt og melde LongRange,

 

Drivjakt på villsvin har århundre lange tradisjoner på kontinetet og mange i hverfall flere hundre tusen, antagligvis over en million europeiske jegere deltar på disse jaktene hvert eneste år. Så at Villreinjegeren skule være i noe mindre mindre tall fordi han er positiv til drivjakt på villsvin er total skivebom.

 

Ikke rart mannen reagerer når dere ikke engang har vært på drivjakt etter villsvin, og bygger hele saken på et heller dårlig filmet videoklipp dere har funnet på Youtube.

 

At det finnes mye rart der ute i cyber verden er dessverre bare et faktum, og mya av det hadde jeg personlig klart meg utmerkt fint uten.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

synes forøvrig ideologien om kun 1 skudd i dyret uansett situasjon, er noe idiotist pjatt. det er mye mer humant ovenfor dyret og mye mer effektivt å skyte et eller to skudd ekstra og slippe et eventuelt ettersøk enn å sitte der i ettertid og være stolt over kun å ha løsnet 1 skudd pr felte vilt i en årrekke.

 

Jeg kan ha gått glipp av noe tidligere i diskusjonen, men det er da vel ikke noen som mener det er feil å skyte til dyret ligger? Det blir presisert noen ganger at man bør være sikker på at første skudd er dødelig. Er det det du sikter til? Tror det er relativt unison enighet om at det er helt greit å fortsette å skyte på påskutt vilt.

 

Det vi ser i videoen er imidlertid at jegerne brenner løs på en rekke forskjellige dyr uten at noen av dem faller. Det er ikke "kosher" i mine øyne.

 

Er vel nettopp noe av problemet med vildsvin :!:

 

De vil ikke vise et snev av skuddtegn, selv med perfekte hjerte eller lungeskudd. Har sett flere slike skudd i sakte film, skutt med 375H&H. Perfekte skudd, men over hode ingen skuddreaksjon. Ikke en gang i sakte film.

Så tenk på det når dere ser filmen igjen. De løper gjerne flere hundre meter etter perfekte hjerte/ lungeskudd uten å vise et snev av skuddtegn.

Totalt annerledes oppførsel en ved hjorteviltet vi jakter her hjemme :!: Nils-Ole

 

(jeg kan ha misforstått hensikten/meningen din med innlegget, og i så måte må du straks si fra. Jeg oppfatter at du mener at dette gjør at man ikke kan vente med skudd på flere dyr. Stemmer det?)

 

Du ser ikke nødvendigvis særlig til skuddtegn på en elg, men nettopp det er jo et argument for ikke å skyte på andre dyr før du vet at den første ligger død. :roll:

 

Hvis svina hadde falt i skuddet, noe som jo for så vidt hender av og til, ser jeg selvfølgelig ikke noe problem med å slippe en kanonade mot et annet dyr, men når de nesten aldri gjør det ville min fornuft si at da er det eneste riktige å vente med å skyte flere. Hvordan kan du ellers vite om du har tre-fire-fem skadeskutte svin rennende omkring, eller om de er døde alle sammen?

Link to comment
Share on other sites

1# Det er helt riktig at mange ser på skyting av rådyr på 400 meter (langholdsjakt) og buejakt/håndvåpenjakt som cowboymentalitet her på forumet.

2# Det er påfallende at nesten alle som brenner for disse tingene også forsvarer cowboyskytingen som vi så på denne filmen.

3# Vel, jeg for min del blir ikke mer overbevist om at dere selv innehar den moral og selvdisiplin dere påberoper dere på langholdsjakt når dere så innbitt forsvarer slike drivjakter.

4# Langholdsgeneralen selv har lav moral som prinsipp i sin avartar, og var tidlig ute med å ta cowboyene i denne filmen i forsvar. Jeg skjønner ærlig talt ikke strategien deres for å få aksept for buejakt, langholdsjakt og revolverjakt...

 

Jeg delte opp innlegget ditt litt, og svarer utifra dette...

1# Derfor har jeg lagt ned mye arbeid i tråden: Langholdsjakt, hva & hvordan [LINK] for å belyse ting&tang rundt dette.

 

2# Hvor i denne tråden har jeg forsvart det du kaller cowboyskyting? Jeg har i denne tråden 3 innlegg fra før. Dette er det 4. innlegg i denne tråden. Det jeg påpekte var at man kritiserer noe man ikke har erfaring med selv. Hadde du forsøkt drivjakt og sagt etterpå at dette var ikke noe for meg, eller dette likte jeg ikke. Så hadde det vært helt greit.

 

3# Se svar ovenfor

 

4# FEIL! Vet du hva avatar er? Min avatar er et bilde av BR rifla mi sammen med 3 gull og en sølv fra EM. Jeg har dog i min signatur... (som er noe annet) at jeg er medlem av jaktlaget: Lav Moral (ikke at jeg har lav moral) du ser kanskje ikke forskjellen? Isåfall kan jeg ikke hjelpe deg...

Link to comment
Share on other sites

 

Er vel nettopp noe av problemet med vildsvin :!:

 

De vil ikke vise et snev av skuddtegn, selv med perfekte hjerte eller lungeskudd. Har sett flere slike skudd i sakte film, skutt med 375H&H. Perfekte skudd, men over hode ingen skuddreaksjon. Ikke en gang i sakte film.

Så tenk på det når dere ser filmen igjen. De løper gjerne flere hundre meter etter perfekte hjerte/ lungeskudd uten å vise et snev av skuddtegn.

Totalt annerledes oppførsel en ved hjorteviltet vi jakter her hjemme :!: Nils-Ole

 

(jeg kan ha misforstått hensikten/meningen din med innlegget, og i så måte må du straks si fra. Jeg oppfatter at du mener at dette gjør at man ikke kan vente med skudd på flere dyr. Stemmer det?)

 

Nei, det mener jeg ikke :!: Poenget mitt er at det som kan se ut som total bom i videoen kan være en god treff :!: Da villsvin som regel bare forsetter som om ingen ting hadde hendt selv etter meget gode treff. Husk jegerene har har mye større synsvinkel og oversikt en det vi klarer å få med oss på videoen.

 

Nils-Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det me ser på videoen er frykteleg!

 

Villreinjakta der du villreinjegeren (visstnok har vore oppsyn med politimynde... ) må vel liggja i den motsette enden av skalaen? Kan ikkje tenkja meg at slik skytemoral som me ser på videoen kan aksepterast i høgfjellet.

Link to comment
Share on other sites

De vil ikke vise et snev av skuddtegn, selv med perfekte hjerte eller lungeskudd. Har sett flere slike skudd i sakte film, skutt med 375H&H. Perfekte skudd, men over hode ingen skuddreaksjon. Ikke en gang i sakte film.

 

Så tenk på det når dere ser filmen igjen. De løper gjerne flere hundre meter etter perfekte hjerte/ lungeskudd uten å vise et snev av skuddtegn.

 

Totalt annerledes oppførsel en ved hjorteviltet vi jakter her hjemme :!:

 

Nils-Ole

 

Hvis grisen ikke viser skuddtegn men bare løper videre,hvordan vet du da om du har truffet,skadeskutt,eller bommet ?

Skyter du ett skudd på første gris i rekka og regner med at det er innertier,for så å gi neste gris et skudd,eller skyter du ett skudd på en gris,går etter de flere hundre meterne han løper for å se om han har ramlet eller ei?.

Jeg har ikke jaktet svin så jeg vet ikke,jeg bare spør.

Link to comment
Share on other sites

Jeger 64, nei det var ikke myntet på ditt innlegg, men myntet på de som har den kunnskapen at det vi ser på videoen ikke er slik ndet vises. Når vi diskuterer det som vises i videoen så syns jeg det er merkelig at vi skal diskutere hvordan det evt kunne vert :roll:

 

Villreinjegeren jeg står ved det jeg sier, mulig jeg en gang vil dra på ei slik jakt, men at jeg vil skyte på alt som "lear seg" slik denne filmen gir intrykk av. At jeg ikke skal kunne ha evnen til å vurdere hva som er skudd jeg kan være noenlunde sikker på, og hvilke skudd jeg bør holde igjenn håper jeg virkelig ikke forandrer seg av å ta en tur.

Dessuten vil jeg nok være nøye med hvem jeg ønsker å jakte sammen med på en slik jakt, ingen jaktopplevelse er så stor at den er verdt å utsette seg for livsfare pga uvøren våpenbehandling og slett vurdering av bakgrunn for skuddet.

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Det me ser på videoen er frykteleg!

 

Villreinjakta der du villreinjegeren (visstnok har vore oppsyn med politimynde... ) må vel liggja i den motsette enden av skalaen? Kan ikkje tenkja meg at slik skytemoral som me ser på videoen kan aksepterast i høgfjellet.

 

Nå er ikke villreinjakt det samme som drivjakt heller, de to jaktformene ligger også i hver sin ende av skalaen.

drivjakt er en type jaktform hvor det skjer veldig mye på svært kort tid, på villreinjakt har man ett helt annet utgangspunkt på alle måter

Link to comment
Share on other sites

(jeg kan ha misforstått hensikten/meningen din med innlegget, og i så måte må du straks si fra. Jeg oppfatter at du mener at dette gjør at man ikke kan vente med skudd på flere dyr. Stemmer det?)

Nei, det mener jeg ikke :!: Poenget mitt er at det som kan se ut som total bom i videoen kan være en god treff :!: Da villsvin som regel bare forsetter som om ingen ting hadde hendt selv etter meget gode treff.

Nils-Ole

 

Okei. Da er vi kanskje enige da? Jeg mener jo som sagt at man ikke bør fortsette å skyte på andre dyr før man vet at det første ligger nede.

 

Men den "retingslinjen" ser det ikke ut til at noen følger i denne videoen. For alt jeg vet ser skytteren at de faller, men det ser altså ikke slik ut. Hvis det er tilfelle at han ikke ser noe fall har han lavere krav til seg selv enn det jeg har.

 

Jeger64: Sikker kan man aldri bli, men det ser ut som om de bedriver vill skyting etter mange dyr i gangen uten å tenke nevneverdig på hva som skjer med dyra de først skjøt på, og mange reagerer på det. Ingen av dem som er med i videoen har avkreftet dette, og flere har påpekt at dette er vanlig praksis på drivjakt i Polen, så da opplever i hvert fall jeg det som helt kurant at noen reagerer med avsky på det de ser i filmen.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt riktig at mange ser på skyting av rådyr på 400 meter (langholdsjakt) og buejakt/håndvåpenjakt som cowboymentalitet her på forumet. Det er påfallende at nesten alle som brenner for disse tingene også forsvarer cowboyskytingen som vi så på denne filmen. Vel, jeg for min del blir ikke mer overbevist om at dere selv innehar den moral og selvdisiplin dere påberoper dere på langholdsjakt når dere så innbitt forsvarer slike drivjakter. Langholdsgeneralen selv har lav moral som prinsipp i sin avartar, og var tidlig ute med å ta cowboyene i denne filmen i forsvar. Jeg skjønner ærlig talt ikke strategien deres for å få aksept for buejakt, langholdsjakt og revolverjakt...

 

 

Nå har jeg både Europamester tittel og Norgesmester tittel i cowboyskyting, og jeg kjenner ikke igjen noe av cowboyskytingne i filmen. I tillege så skyter vi stort sett på veldig nære hold, og i den grad jeg har skutt gris (og bukk) har den vært laget av stål og løp veldig lite.

 

Når det er sagt så har jeg vel markert meg mot håndvåpenjakt tidligere uten at jeg føler meg spesielt anti-cowbpy av den grunn.

 

Uavhengig av hva som faktisk reel har skjedd når man filmet det som er vist i den omtalte traieleren er det min bestemte mening at det inntrykket den gir er at norske jegere er en gjeng med tullinger. (Selv om jeg ikke aner noe om drivjakt og heller ikke tro det er sant)

Link to comment
Share on other sites

@villrein jegeren; Jeg slengte ut en kommentar der jeg antok, etter din argumentasjonsrekke i denne tråden, at du jakter slik vi ser på filmen og at du syns det er helt normalt.

 

Om jeg har fornærmet deg personlig så beklager jeg det.

 

Da har du ikke lest innleggene godt nok, Når jeg jakter her hjemme jakter jeg slik man skal ihht. Norske regler. Noe jeg også forøvrig gjør ellers i verden også.

 

Drivjakt på Villsvin er så spesiell jakt at man ikke kan sammenligne dette med jakta her hjemme på noen måte, gidder ikke gå i dybden på dette, da det er innlysende

Link to comment
Share on other sites

Det er mye jakt som er anderledes enn vår, som er utfordrende å se på og oppleve. Jeg har vært med på:

:arrow: I USA skjønte ikke en fyr at han hadde bomma på en hjort, han som skjøt på kort hold. Hjorten løp jo, men det var jo bare 450 yards til dyret. Han gjorde ikke ettersøk for dyret datt jo ikke. Oppsynet hørte på samtalen vår, og viste medfølelse med jegeren som ikke fikk dyret sitt.

:arrow: På jakt i Lithauen brukte de ikke sporhund, var ikke noe vits i dersom dyret ikke lå innen skogkanten mente de, bedre å bare skyte et nytt.

:arrow: Guiden i Tanzania mente at man kan ikke smygjakte på antiloper, de må skytes fra sete på pickupplanet. I hvertall skjønte han ikke vitsen med å ut å gå.

 

Dette var opplevelser som for meg var grelle. Men helt normale i den jaktkulturen der det skjedde. Filmen her er helt typisk for filmer fra drevjakt på kontinentet. Det jeg har opplevd når jeg har jaktet villsvin er at de tegner dårlig for treff. Dersom de ikke slår kollbøtte på stedet så løper de stort sett rett frem uten å hoppe til eller lignende, slik hjortevilt ofte gjør. Vanskelig å se treff på film altså. Norske jegere kan selvfølgelig ha synspunkt på slik jakt, og mislike det intenst. Men vi kan ikke forandre det. Dersom du vil jakte på stillestående dyr, så for guds skyld ikke dra på drevjakt! Det er også mange eksempler på at kontinentale europeere fordømmer vår jakt og fangst. Seljakt og hvalfangst er nevnt. Husk også at da Svenskene ble med i EU fikk de forbud mot vårjakt på rugde. Helt barbarisk mente EU byråkratene.

Link to comment
Share on other sites

HAr ikke bedt noen om å holde kjeft om noen ting, jeg har bare motargumentert på saken jeg og det jeg har skrevet har ikke hatt til hensikt å målbinde noen heller, snarere tvert imot.

 

Det er flere spørsmål som jeg har stilt i innleggene mine, som man ikke har svart på.

 

Ja, drivjakta er slik organisert at det som kommer på din post og som er tillatt å skyte ja det skyter man på, er ikke så vanskelig det, Der hvor det er forbudt å skyte rådyr eller andre dyr i drevet, der skyter man selvsagt ikke det som er forbudt vilt

Men kommer det flere villsvin i følge og det gjør det jo, ja store flokker sågar, ja da er drivjakta innrettet slik at da skal man prøve å få skutt flere dyr, men ingen tvinger deg til det, det er ikke sikkert du rekker å skyte ett skudd en gang. alt ettersom hvor mye du har trent på denne skyteformen, det å gå inn på skyteteknikker og sikteteknikker ser jeg liten vits i å gå innpå, annet en at du trener på å skyte med rifla som deu gjør med hagla.

Link to comment
Share on other sites

Godt spørsmål Sakofar! Trådtittelen er jo Tvilsom reklame for jegerstanden

Trådstarters første innlegg er

fikk nesten sjokk da jeg fant ut at dette faktisk er nordmenn.

 

Ser ut til at han ville dele sin bestyrtelse over jakten og at nordmenn er med på sånt? Jeg for min del kan ikke se at denne videoen er laget som en reklamfilm for jegerstanden :wink:, men nå er det jo ikke min tråd heller da.

Link to comment
Share on other sites

Hva er egentlig topic for tiden? Videoen det ble lenket til, jaktmoral hjemme og ute, drevjakt, villsvinjakt eller enkeltpersoners erfaring og moral?

Kan bare snakke for meg selv, men jeg har iallefall basert mine innspill på videoen, men når det blir tatt frem argument som virker å forsvare det den viser må man nesten gi noen tilsvar samme hvor OT det måtte være...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke påberope meg kompetanse på villsvin eller jakt i Polen. Men jeg har deltatt på drivjakt og jakt med støtende hunder.

 

Drivjakten krever flinke folk og hele poenget er å ikke skremme dyrene, men kun sette dem i bevegelse på sine vante tråkk. Jakt med støtende hund gir ofte panisk flukt på dyrene og krever en helt annen postering enn det som vises på filmen. Min metode er å ha bjelle på hunden som gir meg informasjon nok til å avgi et hurtig skudd, dette er definitivt kortholdsjakt. Hunden kommer som et lyn når den hører skudd så ettersøkshunden er på plass umiddelbart.

 

Hvor mye erfaring jeg måtte ha er betydningsløst når børsa er ladd - det er eksamen hver gang.

 

Hadde jeg blitt tilbydt det vi tilsynelatende er vitne til i denne filmen hadde jeg gitt faen å satt meg på puben.

Link to comment
Share on other sites

Ja vel så er dette vanlig i polen, men jeg synes ikke det rettferdigjør skytingen og jakten vi ser her. I Norge læres vi opp til at slik jakt og skyting er forkastelig og det synes jeg det er selv om det forgår i Polen.

Skadeskytingsprosenten er alt for høy denne videoen er uten tvil dårlig reklame for jegerstanden.

Link to comment
Share on other sites

Synes det var en grei film de hadde lagt ut der, litt texas men det likte jeg :P

Skulle gjerne vært en tur på drivjakt.

Har vel vært med på rimelig texas rypejakt her i Norge og i min tid...sikker flere her inne som har det, som har uttalt seg negativt om denne jakten..

Synes enkelte gåsejakt og duejakt filmer som legges ut er rimelig rå...men de gjelder kansje ikke siden det gjelder fugl..

Link to comment
Share on other sites

Desidert den morsomste tråden hittil i år!

 

Trur det ville vært hardt å være turoperatør, hvis forutsetningen for å bli med var at man kun skal skyte på stillestående dyr med breisida til på 100 meter; Jegerprøveboka™.

 

Jeg hadde ikke betalt 20 000 for ei drivjakt der jeg kun får skyte på den ene stakkars grisungen som setter seg fast i et gjerde på 100 meter. Og sånn med tanke på antallet som drar på den typen jakt, og ikke minst historiene rundt det, så trur jeg kanskje jeg ikke er alene om det. Trur forøvrig ikke jeg har sett en jaktfilm fra drivjakt hvor det utelukkende blir skutt dyr som er stillestående. Så hvor kommer sjokket over at det løsnes skudd på dyr i fart i drivjakt eller andre jaktformer? Samma om det er i Norge, Bakvendtland eller Polen? Det må vel finnes sånn ca. en million klipp, jaktfilmer etc. hvor det blir skutt på dyr i fart, dyr på 400 m, dyr i fart på 400 m.

 

"Det er kaldt ute, men pipan er varm!"

Link to comment
Share on other sites

Noe som var dumt med videoen, var at vi ikke så utfallet av skuddene.(begynnelsen av filmen/trang skytegate)

Noen antar at om grisen ikke detter i smellen, så er det en skadeskyting.

Hvor mange griser så vi bli skadeskutt?

Avstand blir klaget på ser jeg, hvor lett er det og bedømme avstand i en vinglete video?

Har filmet litt sjøl og blitt overrasket over hvordan avstanden ser ut på film etterpå.

Tror ikke vi skal være så raske til å dømme etter en litt dårlig video.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...