Jump to content

Tvilsom reklame for jegerstanden


Sir

Recommended Posts

  • Replies 182
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

La meg i første omgang forholde meg til trådstarters innfallsport, og kommentaren knyttet til om dette er god reklame for jegerstanden eller ikke.

 

Jeg synes dette er elendig reklame, og slike videoer bidrar nok til å sette jakt og jegerstanden i et dårlig lys hos den jevne ”Ola Nordmann”. For, hva er det vi ser her?

1. Vi ser skyting i situasjoner hvor man ikke har sikker bakgrunn.

2. Vi ser skjødesløs våpenbehandling.

3. Vi ser at det løsnes en rekke skudd som åpenbart ikke treffer.

4. Vi ser skyting i situasjoner hvor det antagelig heller ikke er mulig å få et godt sikte, og dernest et godt treff.

 

Så kan man prate i vei så mye man vil om kameravinkler, klipping, at man vet eller ikke vet noe som slik jakt. Uavhengig av alt dette, så viser denne filmen at det løsnes en rekke skudd som åpenbart ikke treffer, og som i mine øyne sendes av gårde mer eller mindre på måfå.

 

For en som ser denne filmen, er det da nærliggende å tro at det er slik jakt foregår. Man sitter på en tue inne i skogen, og hver gang et dyr viser seg – så skyter man.

 

Jeg kan ikke mene noe om denne jaktturen i sin helhet, for jeg har ikke vært deltaker under denne jakten. Men, med utgangspunkt i denne videoen, så synes jeg dette er dårlige greier.

 

Så har jeg lyst til å kommentere noe av det som nevnes her inne om moral, etikk, normer – kontra det å følge lokale skikker.

Mine verdier, min moral – hva jeg opplever som etisk riktig – dette er noe som for min del er en relativt stabil størrelse. Om jeg flytter over kommunegrense, eller over landegrensa – så er jeg fremdeles meg.

 

I noen land er det vanlig å gifte bort døtrene sine når de er 10 – 12 år. Skulle jeg tilfeldigvis være i et slikt land, så ville jeg likevel avslå å gifte bort mine tre døtre – uavhengig av lokale skikker. I noen kulturer er det vanlig for kvinnen å holde seg hjemme, underordne seg mannen – og dekke til hele kroppen (inkludert ansiktet) om hun skal være synlig for andre. Selv om kulturen skulle tilsi at dette er normalen, ville jeg ikke akseptere at min kone skulle gå inn i en slik tradisjon bare fordi vi har krysset en landegrense.

 

Dette er to enkle eksempler, og jeg mener de har overføringsverdi.

 

De av oss som har vært ute og reist litt, har sett at mange nordmenn synes å legge igjen både vett og forstand når de går gjennom sikkerhetskontrollen på Gardermoen. Jeg kan ikke se noen som helst grunn at man skal senke noen etisk standard, eller legge alt som heter jaktmoral igjen hjemme – bare fordi man tilfeldigvis har krysset en landegrense.

 

Det som avslutningsvis både overrasker og skremmer meg litt, er at flere med kommersielle interesser synes å forsvare en slik jakt som blir vist i denne filmen. Det har fått meg til å tenke at jeg skal være særdeles nøye med å sjekke referanser til jeg skal ut og reise.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært på 5 drivjakter i Polen. Jeg forsvarer ikke det som vises i denne filmen men det er nå slik det foregår av og til .Enhver får stå for den jaktutøvelsen han selv bedriver .Har selv hatt med Polakken som setter ut postrekka på post flere ganger og han kan ikke forstå at jeg ikke skyter på villt som løper på 300 meter så at vi nordmenn har noe å skjemmes over i Polen er jeg ikke med på. De som har et frynsete rykte i Polen er søreuropeere.At kanskje ikke den filmen er egnet for allmenheten (les jaktmotstandere)er nok sant men det er vel ikke noen film der man skyter et dyr.

Og til dere som skriker høyest, hva med all haglejakt i Norge hvor det skytes på skogsfugl, duer , ryper og ender/gjess som flyr på 20-30 meter. Er vel ganske stor mulighet for at de har fått inn et hagl eller to hvis de flyr videre etter skuddet. Men her er jo ikke bambifaktoren så høy at det blir foretatt ettersøk med hund engang. Tar du gjennomsnittet av fuglejegerene så tror jeg ikke fellingstallet er så mye høyere enn 50-60%

Men jeg oppretter ikke en tråd for å kritisere dette , og jeg mener det dummeste vi jegere kan gjøre er å kritisere det andre jegere driver med. Det er vi i allefall ikke tjent med ,men det er vi heller ikke med å legge ut jaktfilmer på youtube eller andre åpne forum. Sier ikke vi skal skjule det vi driver med men la oss holde oss til filmer og blader vi som er interessert kan kjøpe selv.

Link to comment
Share on other sites

...Og til dere som skriker høyest, hva med all haglejakt i Norge hvor det skytes på skogsfugl, duer , ryper og ender/gjess som flyr på 20-30 meter. Er vel ganske stor mulighet for at de har fått inn et hagl eller to hvis de flyr videre etter skuddet. Men her er jo ikke bambifaktoren så høy at det blir foretatt ettersøk med hund engang...

 

.. og jeg mener det dummeste vi jegere kan gjøre er å kritisere det andre jegere driver med.

 

Det ble en liten selvmotsigelse der. :)

 

For å kommentere kritiken av fuglejakt i Norge så får hver og en svare for seg selv. Utøves ikke jakten etter hva samfunnet krever av oss så er det bare et tidsspørsmål før småviltjakta får et strengere regelverk. Et påbud om ettersøkshund og skytterprøve kan være aktuelle virkemidler.

Link to comment
Share on other sites

Med hagle så har man som regel flere hundre hagl i patronen hvertfall!

Og svermen har jo litt størrelse på 20-30m. Så er nok litt lettere å treffe fugl med hagle, enn å slenge etter ei riflekule mot noen villsvin.

 

Hvor mange skyter med rifla si slik som i videoen egentlig? Trodde rifleskyting gikk ut på å sikte litt jeg, mot litt rolige mål? :roll:

Ikke som med hagle hvor man peker på/feier gjennom målet og trekker av.

Slik dem skyter i filmen minner mer om hagleskyting enn rifleskyting, spør du meg.

Og da dem skyter på reven i fart med rifle, ja da har dem hvertfall trua! :lol:

Tipper dem fleste bare har skutt på elg som står rolig her i Norge, så da er det vel ikke rart at dem bommer som dem gjør? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Polardego: Om eg ikkje er einig, so tek eg det sjølvsagt til etterretning!

 

Skal formulera meg annleis: I jaktlaget som eg er med i (hjort, elg, rein) er det ein uskriven regel at ein ikkje skal skyta på dyr i bevegelse. Og i alle fall ikkje på dyr i gallopp (unnataket er ved skadeskyting).

 

Stiller meg undrande til at ein slik regel ikkje kan brukast ved all storviltjakt...

Link to comment
Share on other sites

Vil bare si at jeg ikke kritiserer hagle jakt i Norge . Driver med det selv men vil bare frem til at muligheten for skamskyting få flyvende fugl er ganske stor og kanskje enda større enn å slenge en enkel riflekule etter et vilsvin som hopper over veien. For ikke å snakke om hvis holdet blir 35-40 meter noe som alle fuglejegere må innrømme de har løsnet skudd på.

Kommer fortsatt til å drive de jaktformene som er lovlige , både haglejakt i Norge og drivjakt i Polen. Det er bare min egen samvittighet det kommer an på men en ting er jeg sikker på at jeg har flere fugl med haggel i seg her hjemme som jeg ikke har funnet enn villsvin med riflekule i seg i Polen som ikke er funnet enda . Gjør det da den haglejakta jeg bedriver mer stueren enn drivjakta i Polen. Det ville være en selvmotsigelse det!

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke blande meg veldig i denne diskusjonen, men syns mange innlegg blir veldig følelseslada. Dersom utgangspunktet er å diskutere denne videoen og om den er dårlig reklame/kan skade jegerstanden så vil jeg gjerne komme med et innspill. Prøv å vurder videoen ut fra flere hensyn:

 

- Er dette lovstridig på noe vis?

- Lar deg seg begrunne? Etikk er oppfatningen av hva som er rett og galt (oss mennesker imellom). Et viktig spørsmål å stille seg da er: tåler dette offentlighetens lys?

- Er dette lønnsomt?

- Beholder vi som jegere vår troverdighet eller skader det vårt omdømme?

- Er det rett? Strider dette mot din egen jaktmoral?

- Er det vi ser i samsvar med verdigrunnlaget til oss jegere og skyttere?

 

Gjør vurderingen selv og forsøk å konkluder! Husk: det er ikke alt som er sort/hvitt.

Link to comment
Share on other sites

Var på min første drivjakt i Polen i førsten av desember. Hadde sett mange filmer på både DVD og youtoube om dette før avreise. Da vi fikk sikkerhetsinstruksene før første drev var det: kun villsvin og rev inn i drevet å maks avstand 40 meter. Ut av drevet maks 100 meter å da kunne vi skyte villsvin, rev, rådyr og hjort. I tillegg måtte du som jeger holde igjen selv da du ikke hadde bakgrunn eller at drivere eller hunder var rett i nærheten. Vi er selv ansvarlige for alle skudd vi selv skyter. På denne turen syntes jeg sikkerheten var godt ivaretatt, om det var skjerpet inn etter andre turer eller vanlig sikkerhetsbestemmelser vet jeg ikke. Hadde selv fotograf med på post hvor det ble filmet både felling av vilt og det å holde igjen skudd.

Til dere som har lyst på drivjakt etter villsvin, rådyr og hjort så er det en opplevelse.

Link to comment
Share on other sites

Skal formulera meg annleis: I jaktlaget som eg er med i (hjort, elg, rein) er det ein uskriven regel at ein ikkje skal skyta på dyr i bevegelse. Og i alle fall ikkje på dyr i gallopp (unnataket er ved skadeskyting).

 

Stiller meg undrande til at ein slik regel ikkje kan brukast ved all storviltjakt...

 

Klart den kan - men da kan en ikke samtidig forvente å få særlig mye ut av ei helg med drivjakt på villsvin. :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

I noen land er det vanlig å gifte bort døtrene sine når de er 10 – 12 år. Skulle jeg tilfeldigvis være i et slikt land, så ville jeg likevel avslå å gifte bort mine tre døtre – uavhengig av lokale skikker. I noen kulturer er det vanlig for kvinnen å holde seg hjemme, underordne seg mannen – og dekke til hele kroppen (inkludert ansiktet) om hun skal være synlig for andre. Selv om kulturen skulle tilsi at dette er normalen, ville jeg ikke akseptere at min kone skulle gå inn i en slik tradisjon bare fordi vi har krysset en landegrense.

 

.

 

Igjen, hva har dette med jakt å gjøre? Håper forresten du ikke tar med deg din kone til f.eks Saudi-Arabia eller Iran. Der har de nemlig et eget politi som tar kvinner som ikke er tildekket. Straffen er ca. 5 piskeslag, også for utlendinger :!: Så noe må du bare finne deg i ikke er likt i andre land.

Link to comment
Share on other sites

eies skrev

Stiller meg undrande til at ein slik regel ikkje kan brukast ved all storviltjakt...

 

Synes personlig man ikke trenger faste regler på hvilke skudd man tar, det er himmelvid forskjell på ferdighetene til folk. For min del har jeg skutt 150 poeng flere ganger i jegerklassen på jaktfelt, og føler meg sikker på stillestående dyr feks inneklemt mellom trestammer, og lengre skyteavstander, men jeg er en dårlig fluktskytter. Noen jegere/ skyttere hadde klart mange av fluktskuddene det ble bommet på i denne filmen.

 

Poenget er at de fleste med litt jakt/ skyteerfaring ser at jegerene på denne filmen tar seg fullstendig vann over hodet, og skyter på dyr som de selv regner med blir bom før de drar i avtrekkeren.

 

For å ta jegerene litt i forsvar, er jeg rimelig sikker på at det er jaktbyråene som er skyld i at det blir som det blir! Dette er sikkert jegere som oppfører seg som folk hjemme i Norge!

Jeg ser for meg at de har blitt fortalt hvordan den lokale "kulturen" er og at det er greit å sveive ivei som det blir gjort i filmen. Vi blir jo fortalt av jaktreisebransjen at i denne filmen er alt som det skal være på en ordinær drivjakt. Det står jo i kontrast til det 358 Win sier, som viser at det er mulig å tenke selv, også i utlandet! Som nevnt er det jaktbyråene som tjener på action, siden ingen jeger som kommer hjem uten å ha løsnet skudd, bestiller en ny tur, eller anbefaler dette til sine kamerater.

 

For min del er konklusjonen at jeg ikke skal støtte en slik industri!

Link to comment
Share on other sites

Man får jo nesten lyst å grine....

 

Nå har det vært et par beskrivelser fra slik jakt i Polen (fra noen som har vært med på det) og det er tydelig at det ikke fungerer slik som enkelte her i tråden har påstått,

men som ble nevnt i et annet innlegg her på forumet så er det til tider VM i å få rett....denne tråden er desverre ikke noe unntak selv om den ene siden lager fiktive umotstridende argument fremstilt som oppleste sannheter.

 

Må nesten stille spørsmålet om de samme personene syns det er greit med slik drivjakt i Norge? (som vi ser på filmen)

 

(regner med at de som svarer på dette føler seg truffet ;) )

 

 

 

 

Edit: Så innlegget til tikkat3 etter jeg postet..

Link to comment
Share on other sites

Dette er en gammel jaktform som spesielt tyskerne liker, drivere i hopetal presser dyrene frem mot postene. En får mange "skuddmuligheter" på kort tid uten at en trenger å gå seg i hjel. De lokale aktørene holder klokelig kjeft, for dette betyr penger i kassen. Jeg vil ikke kalle dette jakt i det hele tatt, når det kommer dyr er det bare å ause på så lenge det er noe å skyte på. Jeg har liten tro på at en hær av prima ettersøkshunder finner alle de som er skade skutte. En må ta i betraktning at neste jaktlag er rett om hjørnet etter at disse er forduftet. Vilttettheten er så stor at det spiller liten rolle om alle blir funnet. Dette burde ikke blitt lagt ut på nettet i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Jegerkammerater. Skal denne filmen være ment som en jaktopplevelse? Det som slår meg er at: er det slik, at straks man kommer utom vart lands egne grenser så skal man glemme alt om vår egen jaktetikk? Hva har skjedd om denne skytingen har foregått her til lands? Ok, greit at slik er denne jaktformen i polen. Men jeg syns at når en person står fram og sier at nå er det skikkelig spennende så, ja.... Om det er et svin i polen eller et vilt her hjemme, hva er forskjellen. Som jeger, så bør man ha respekt for viltet. Det har ikke denne filmen vist. Syns det er en skam for norske jegere å forsvare denne skytingen. Men om det er slik at jakta foregår på dette viset i polen, så kjenner ikke disse skytterne, (vil ikke kalle dem jegere) i dette tilfellet, sine begrensinger.

Link to comment
Share on other sites

Jegerkammerater. Skal denne filmen være ment som en jaktopplevelse? Det som slår meg er at: er det slik, at straks man kommer utom vart lands egne grenser så skal man glemme alt om vår egen jaktetikk? Hva har skjedd om denne skytingen har foregått her til lands? Ok, greit at slik er denne jaktformen i polen. Men jeg syns at når en person står fram og sier at nå er det skikkelig spennende så, ja.... Om det er et svin i polen eller et vilt her hjemme, hva er forskjellen. Som jeger, så bør man ha respekt for viltet. Det har ikke denne filmen vist. Syns det er en skam for norske jegere å forsvare denne skytingen. Men om det er slik at jakta foregår på dette viset i polen, så kjenner ikke disse skytterne, (vil ikke kalle dem jegere) i dette tilfellet, sine begrensinger.

 

Helt enig.... Og dessverre er dette også en sjeldenhet i vårt moderland..... :|

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville dratt på drevjakt, og det er en rekke skudd jeg ikek ville løsnet. En rekke av de vi ser i filmen, dersom de nå ser ut for skyttere i RL slik de se ut for oss sett gjennom et kamera. Men, man skal ikke reise mye påakt før man skjønner at det er ikke Norske forhold i resten av verden, og jaktkultur og teknikk kan ikke direkte overføres.

* Jeg ville ha deltatt på cull-hunting i Sør Afrika. Om grunneieren ville ha nakkeskutte dyr, slk det er vanlig, så ville jeg har skutt nakkeskudd. Det gjør jeg ikke i Norge.

* Jeg ville ha deltatt på drevjakt på svin, og skutt på dyr i bevegelse. Alternativet er å ikke delta på drevjakt på svin.

* Jeg ville ha deltatt på dueskyting i ARgentina, og skutt 2000 skudd på et par dager. Glatt!

*Jeg er invitert på drevjakt med hunder etter whitetail i USA til neste år, man bruker buck shot og skyter på dyr i bevegelse. stiller jeg? Jepp!

* Får jeg sjanse til å jakte med bue så gjør jeg det. Trener i Norge, jakter i utlandet.

osv osv.

*Da jeg aktet i Tanzania sa en PH jeg snakket med at han likte Skandinaviske jegere. Skikkelige folk som likte å gå. Men, de var tydeligvis ikke vant til Afrikansk vilt, der man får en sjanse noen sekunder og må ta den. Han hadde revet seg i håret over skandinaviere som la seg ned trodde dyret kom til å være der enda når de var klare....

 

Poenget mitt er at det er fantastisk lett å sitte på den Stor Norske Tuen å bedømme jegere i utlandet ut fra vår moral og jaktetikk. Valget består ofte i om man vil delta eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan først som sist si at jeg ikke har noen erfaring med drivjakt på villsvin i utlandet, så derfor spør jeg: Grunnen til at de kommer i full gallopp, er det tempo på driverne? Eller har villsvin bare 2 hastigheter, rolig gange eller full sprut? For å dra en samenlikning til drivjakt etter hjort på Vestlandet, så kommer hjorten ofte spaserende eller småjoggende, jeg har ikke opplevd mer enn en hjort som kom i fullt firsprang. (Det skal sies at den ble skutt på naboposten, hvor 2 av 3 skudd traff, dette på ca 40m).

 

Ut fra det jeg faktisk ser på filmen, så får jeg bekreftet at drivjakt etter villsvin ikke er noe for meg, da jeg føler at riflejakt er presisjonsjakt, til forskjell fra haglejakt. (Jeg mener ikke at en bare skal skyte på dyr som står stille, men som tidligere nevnt, det er stor forskjell på stillestående dyr og dyr i maks fart).

Link to comment
Share on other sites

Ok at du oppfattar det slik, må godta det.

 

Tenkte berre at villsvin som også lever på animalsk føde - at det då var ekstra uheldig viss vominnholdet kom i kontakt med kjøtet. Men slik meinar du at det ikkje er, forstår eg.

 

Elles skriv Kammerherren noko eg har tenkt på lenge. MÅ dyra koma i gallopp ved drivjakt? Viss ein td aukar drevlengda, er det vel vanleg at dyra kjem rolegare. Når dyra vert skremde ut, går dei ofte i gallopp - seinare roar dei seg noko.

Link to comment
Share on other sites

Av de 82 dyrene vi felte i førsten av desember på drivjakt vil jeg anslå at 10 % stod rolig. Spesielt rådyr kom som regel rolig innenfra drevet men da var det ikke lov å felle og da de hadde passert skyterekka var det full fart. Vi felte kun 3 rådyr på denne turen. De som ikke føler for å skyte på dyr i bevegelse (forståelig og valgfritt) så anbefales heller vak jakt.

 

På denne turen var det ca 10 drivere og 8-10 hunder. Drevene var ikke store. Det virket som om alle drev var ca like store å da de har lang erfaring i denne utøvelsen er nok dette det ideelle.

 

Vi hadde med filmfolk og vi fikk se noen av opptakene på kvelden, og de situasjoner vi som skyttere opplever selv gjennom kikkert eller åpne sikter blir ikke helt like. Det ser lengre ut på film.

 

Da det gjelder etikk så er det mange tillfeller av overtramp/ uheldig episoder både hjemme å ute. Den filmsnutten vi ser er vel en reklamefilm for en jaktarrangsjør og skal vise vilttetthet å mulighetene for skuddsjanser. Den ene av de på filmen jakter jeg elg sammen med å det er den som hittils har vært den sikreste skytteren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...