Jump to content

Tvilsom reklame for jegerstanden


Sir

Recommended Posts

  • Replies 182
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

drygeste var vel den hjorten som kom løpene igjennom skogen å "jegern" bare plaffet etter den...syns det så ut som det var mye "Lucky Shots" ute å gikk, selv lurte jeg litt på hvem som skjøt en av de siste grisene der man ser den nærmeste jegeren hever børsa mot jaktkameraten..så ivertfall ut som han hevet geværet, men ble jo fortalt på filmen at han måtte omtrent trø løpet neddi grisen for å skyte.

 

raringer :roll:

Link to comment
Share on other sites

Bygdedyret lever i beste velgående leser jeg, kanskje dere skulle dra på drivjakt, da fikk dere ett grunnlag å uttale dere på.

Dere som besitter så mye kunnskap om jakt og drivjakt,

 

Hva gjorde jegerne galt?

Hvordan skal drivjakt utøves?

 

Disse to spørsmålene burde da være enkle å svare på for dere eksperter

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

har sett drivjaktfilmer der man skyter på dyr i fart og slikt, vet at ikke alle scener blir med på slike filmer...men må bare si at det der var drygt, selv om man kjenner sine begrensinger å føler at man har gode nok skyteferdigher så syns JEG at det der var mere flaks enn ferdigheter noen av scenene.

Link to comment
Share on other sites

villreinjegeren: Forsvarer du dette?

 

I laget vårt gjeld denne regelen: Få viltet til å stå i ro før du skyt! Det er ein god regel.

 

Som jeg spurte: Hva gjorde jegerne galt i en drivjaktsituasjon, og tro på at dyre som kommer i en drevkjede står rolig må også tro at julenissen kommer ned gjennom pipa di.

 

Pkt 1. Du var ikke der, hvordan vet du at situasjonen var uetisk på Drivjakt. faktisk ja , jeg har filmmatriell som viser drivjakt på elg på sørlandet, det er iallefall ikke mye å skryte av

 

pkt 2. skal man dømme noen så må man ha ett grunnlag å dømme på, ikke synsing sett ut i fra Norske Forhold, I Norge drives det ikke drivjakt på villsvin

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva de gjør galt?

 

De skadeskyter mange dyr.

De skyter mot usikker bakgrunn.

De har dårlig våpensikkerhet (peker på kameramann med våpen bla)

 

Uahvengig av hva slags jaktform man bedriver, så forstår jeg ikke problemet med å unggå dette.

Enten får man trene nok til å mestre de skuddene man tar, eller så får man la være å ta de.

Link to comment
Share on other sites

villreinjegeren: Nei jeg har faktisk ikke vært på drivjakt, ei heller innehar mye erfaring om det. Var inne på tanken om å ta en tur innen noen år. Men om drivjakt foregår på denne måten som filmen viser, og du forsvarer, så skrinlegger jeg hele driten her og nå.

Det vil da si at skyttere på denne typen drivjakt bør være EKSTREMT gode til å skyte vilt i fart, iom at de hopper over en vei på 5m bredde, på X antall meter avstand. Jeg hadde nok ikke vært i stand til å sette et dødelig skudd i de tilfellene filmen viser..

Link to comment
Share on other sites

Pkt 1. Du var ikke der, hvordan vet du at situasjonen var uetisk på Drivjakt. faktisk ja , jeg har filmmatriell som viser drivjakt på elg på sørlandet, det er iallefall ikke mye å skryte av

 

pkt 2. skal man dømme noen så må man ha ett grunnlag å dømme på, ikke synsing sett ut i fra Norske Forhold, I Norge drives det ikke drivjakt på villsvin

 

Pkt 1. Ok, så har du en film av noen elgjegere på sørlandet som bedriver samma skjiten, men hvorfor legger du det frem slik at en bedriten video godgjør en annen.. (jaaja, jeg har sett at folk gjør sånt før, så da er det greit i denne filmen og)

 

Pkt 2. Filmgrunnlag er vel ganske sikkert.. Det er filmet scener der som verken egner seg på jakt med, eller uten videokamera. (Og det vet du, hvis ikke håper jeg ikke du har jegerprøven)

Link to comment
Share on other sites

Hva de gjør galt?

 

De skadeskyter mange dyr.

De skyter mot usikker bakgrunn.

De har dårlig våpensikkerhet (peker på kameramann med våpen bla)

 

Uahvengig av hva slags jaktform man bedriver, så forstår jeg ikke problemet med å unggå dette.

Enten får man trene nok til å mestre de skuddene man tar, eller så får man la være å ta de.

 

Hvor mange så du ble skadeskutt positivt? Jeg så faktisk ingen, men utelukker ikke at det ble skadskutt dyr, Men det som er saken er at etter at drevet er gjort går ettersøksjegere med hunder gjennom og søker opp de eventuelle skadeskutte, I polen og andre Europeiske land hvor det bedrives drivjakt er det proffesjonelle ettersøksjegere som vi her på berget bare kan missunne dem.

 

Hvor var den usikre bakgrunnen, er bakken på ett jorde usikker bakgrunn? jeg så ingen hus eller andre ting, Jakta er organisert slik der nede at hver enkelt jeger får tildelt skytesektorer som det er dødsens alvorlig å gå utenom. slik at sikkerheten er ivaretatt, tro dere jaktselskapet i Polen tar risiko med gjestejegere? NEI overhodet ikke.

 

Unskyldningen deres er jo at dere taler mot bedre vitende, hva vet dere om skyteferdighetene til jegerne på filmen, Etterrettelighet karer, den kan være gull verdt.

 

Jeg forsvarer ikke jakta på noen som helst måte, men det irriterer meg at folk som knapt har vært på jakt er såkalte selvutnevnte eksperter, dra på drivjakt og opplev dette, så regner jeg med at synsingene uteblir og at man uttale seg på ett faktagrunnlag.

Link to comment
Share on other sites

Før enkelte begynner å dra det for langt her, så vil eg opplyse om at drivjakt ein vanlig praktisert jaktform her til lands. For dei som ikkje har praktisert denne jaktformen og ikkje har sett den i praksis før, so kan det sjå kanskje litt makabert ut. Jakta er dessuten foregått i Polen og ein kan rekne med at kanskje ikkje dei er like "politisk korrekte" som me er her på bjerget med tanke på dyr i fart og sikker bakgrunn ( berre ein tanke ). Tråden vil bli holdt under oppsikt, og drittpostinger blir sletta fortløpende...

Link to comment
Share on other sites

Jaktkultur er forskjellig alt etter hvor vi er i verden. Se bare på hvalfangst eller seljakta (de søte små selungene med de diiiigre øynene) som vi blir voldsomt kritisert for...

 

Dersom dette er vanlig jaktmåte så innser jeg at drivjakt overhodet ikke kommer på tale for min del. Jeg er altså ikke supergod til stående skyting på dyr i full fart. Det hadde nok ikke blitt sluppet et eneste skudd fra børsa mi er jeg redd...

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke helt se grunnlaget for den store harme over den videoen, så rimelig "normalt" ut spør du meg (selv etter norske forhold). Ja, de "knaller i vei" på dårlige sjangser på dyr i bevegelse og ja, de skadeskyter sikkert en god del.

 

Ingen her inne som har vært på rypejakt? Eller andejakt? Duer? Skarv? Storfugl? Kråker? Hver eneste dag gjenneom hele jaktsesongen i Norge går det da jegere ut på jakt med 20 patroner i beltet om morningen, som kommer tilbake med en fugl og 3 patroner i beltet om kvelden... Ingen "hylekor" av den grunn. I Norge er det tradisjon for å skamskyte fuglevilt på sprotslig vis, i Polen tydelighvis på hjort og villsvin. Hvorfor skulle det ene være bedre/værre enn det andre?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Før enkelte begynner å dra det for langt her, så vil eg opplyse om at drivjakt ein vanlig praktisert jaktform her til lands. For dei som ikkje har praktisert denne jaktformen og ikkje har sett den i praksis før, so kan det sjå kanskje litt makabert ut. Jakta er dessuten foregått i Polen og ein kan rekne med at kanskje ikkje dei er like "politisk korrekte" som me er her på bjerget med tanke på dyr i fart og sikker bakgrunn ( berre ein tanke ). Tråden vil bli holdt under oppsikt, og drittpostinger blir sletta fortløpende...

 

Klar over at det er drivjakt i Norge, på Hjort på vestlandet bla. skal man diskutere drivjakt generelt kan man ta med drivjakta i Norge også, nå var dette i Polen, og objektet er hovedsaklig villsvin det tillates felling av hjort og andre jaktbare dyr i tillegg.

 

Bedre jakt har en teori vedr drivjakt på Hjort

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes heller ikke så mye om denne typen jakt, men det er vel den tradisjonen de har der nede, Jeg vil tippe at med den vilt tettheten som er der nede er dette den eneste måten og holde avskytingen oppe på selv om det blir noen skadeskytinger. Men å sammenligne dette med elgjakt på sørlandet eller i norge generellt er jo direkte latterlig spør du meg :!:

 

Og en ting til, hvis en syns dette er dårlig reklame for jegerstanden, hjelper det vel ikke på å legge det ut på norges største jakt og skyte forum :roll:

Link to comment
Share on other sites

Først av alt jeg har aldri vært på denne typen Drivjakt. Har vært på jakt på villsvin i Tyskland, hvor og NasseNøff kom fort. Men der kom NasseNøff rett mot oss.

Men jeg har sett noen filmer fra drivjakt, fra ulike steder i verden. Denne filmen skiller seg ikke mye ut fra det som selges over disk, eller det en finner på de forskjellige nett stedene med filmer fra denne typen jakt.

Det er slik drivjakten foregår.

Men Som Poacher skriver, Filmer og Skytter står ikke på samme sted. Noe som kan gjøre at det ser ut som det er usikre possisjoner.

Vi vet ikke om de som er deltagerne i denne jakten er medlemmer på Kammeret, er de det er det greit at de kommer med tilsvar på det som er skrevet.

Dersom de ikke er det er, blir det vanskelig å få en reel behandling av det vi ser på filmen.

Så til begge parter i en gryende krangel vær litt ydmyk og tenk hva dere skriver.

Link to comment
Share on other sites

Når nordmenn kommer utforbi landegrensene er det plutselig greit å sende avgårde tvilsomme skudd. Snakk om dobbeltmoral! Denne videoen er direkte kvalmende for mitt vedkommende. Jeg skal ikke til Polen, det er helt sikkert. Dette er det absolutt verste jeg noengang har sett....

 

Ja denne videoen skader helt klart jegere.

Link to comment
Share on other sites

De som ikke vil bruke pengen sine på dette, men ønsker å skytte gris. Kan reise til nabolandet og skytte gris i fra tårn ved eplehaugen.

for gris som blir jaget på stopper ikke opp i ei glenne slik at man får skutt, den løper alt den kan for å redde troffeet. Dette har den vært med på før. Så reglene kan den.

I Polen er jakt områdene som regel svært tette og det er trang mellom skytterene. Det ser nok mye være ut en det er, under skyttingen.

 

Men når man så på alt det viltet som lå der var det da ikke få, så uttelingen var da ikke så dårlig

Link to comment
Share on other sites

Er det virkelig noen som sammenligner denne videoen med drivjakt i Norge?? Hva som forventes av jaktetikk for en gjestejeger i Polen og på jakt i Norge er to komplett forskjellige ting. En slik oppførsel av en jeger på Norsk drivjakt tolereres vel ingen steder i Norges land håper jeg?

Link to comment
Share on other sites

Er det virkelig noen som sammenligner denne videoen med drivjakt i Norge?? Hva som forventes av jaktetikk for en gjestejeger i Polen og på jakt i Norge er to komplett forskjellige ting. En slik oppførsel av en jeger på Norsk drivjakt tolereres vel ingen steder i Norges land håper jeg?

 

Sammenlignet ikke mellom Norge og Polen, men nevnte drivjakt på elg som heller ikke sett ut ifra ett Norks stå sted ikke er noe å skryte over.

Filmsnutten jeg har fra denne jakta er skadeskutt elgku med kalv på slep kastet seg på et lite tjern, jeger/ne skjøt så rikosjettene kvein fra vannet, kalvene kom seg opp på land og forsvant i panikk, det er vel heller ikke noe man hyler høyt om, da handler det litt om å feie for egen dør først.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tilgode å se en (1stk) skytter som er "dyktig" nok til å treffe et så lite mål i så stor fart...for ikke å snakke om et dødelig skudd :lol:

 

Noen her inne som "jakter" på den måten der og samtidig treffer der de sikter...? Det tror jeg ikke et sekund på....

 

Da har du ikke sett så mye da Lang Range, som trur så dårlig om oss Norske skyttere og jegere

 

Men nå skal jeg gi med å kaste mere bensin på dette bålet, trur eg

Link to comment
Share on other sites

Er det virkelig noen som sammenligner denne videoen med drivjakt i Norge?? Hva som forventes av jaktetikk for en gjestejeger i Polen og på jakt i Norge er to komplett forskjellige ting. En slik oppførsel av en jeger på Norsk drivjakt tolereres vel ingen steder i Norges land håper jeg?

 

Sammenlignet ikke mellom Norge og Polen, men nevnte drivjakt på elg som heller ikke sett ut ifra ett Norks stå sted ikke er noe å skryte over.

Filmsnutten jeg har fra denne jakta er skadeskutt elgku med kalv på slep kastet seg på et lite tjern, jeger/ne skjøt så rikosjettene kvein fra vannet, kalvene kom seg opp på land og forsvant i panikk, det er vel heller ikke noe man hyler høyt om, da handler det litt om å feie for egen dør først.

 

Men nå er ikke dette standaren for elgjakt her på sørlandet, ihvertfall ikke meg bekjent :!:

Link to comment
Share on other sites

Alle jegere har sine egen jakterfaring og forskjellig skyteerfaring. Om du ikke skyter på annet enn stillestående dyr så er det OK. Om du har erfaring og mener at skudd på løpende vilt er innenfor ditt ferdighetsnivå så er jo det OK. Det jeg ser på filmen er normal adferden på villsvin og andre dyr under drivjakt her går det unna :D Det er krevende skuddsituasjoner.

Det er mange situasjoner her som jeg ut fra filmen å dømme ikke hadde løsnet skudd men det en nå meg. Syntes noen av dyrene var på litt drøy avstand med litt for god fart til at jeg hadde valgt å skyte.

En ting er å se dette på film gang etter gang, noe annet er det å være jeger i den aktuelle situasjonen. Virkligheten kommer ikke alltid så godt frem på en videosnutt.

Godt å være etterpåklok når det er festet på film :wink:

Bra med dyr, kunne godt tenkt meg å jakte der :D

Link to comment
Share on other sites

Vel, om man går gjennom drevområdet med hunder og ettersøksjegere, så forsvarer det noe av jaktformen.

 

Men; det ble løsnet ca 50 skudd under den filmsekvensen, og kun tre vilt ble liggende på plassen.

Flere ganger ble det løsnet skudd mot to tre forskjellig dyr i løpet av noen sekunder.

I værste fall resulterer det i fler titalls skadeskytninger i løpet av bare ett drev.

Proffe jegere til tross, de får en helsikes jobb om de skal rydde opp i det innen rimelig tid :!:

 

Legg merke til at jeg ikke kritiserer jaktformen i seg, jeg kritiserer postjegerne!

Om man ikke har rimelig mulighet med de ferdighetene man besitter til å avlevere ett dødlig skudd, så burde ikke skuddet tas!

Hverken i Polen eller i Norge.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"Tilpass deg jaktkulturen der du befinner" deg sies det!

 

Og hvem er det som sier dette gang etter gang? Jo, de som lever av å selge slike jaktturer til oss! Uten å ha lest et eneste innlegg visste jeg på forhånd hvem som kom til å ta jegerene i forsvar og hvem som fordømte dette.

 

Mulig det ikke finnes noen annen måte å forvalte de tydeligvis enorme viltstammene i disse områdene, enn i store actionfylte drivjakter. Selv har jeg en mistanke om at det er reiseoperatørene som setter standarden på hvordan jakta skal foregå. De er klar over at folk ikke vil betale mye for å sitte i et jakttårn og vente på beitende dyr, eller slippe forbi seg 30 griser på posten før det kommer en som faktisk stopper. Folk betaler for actionfylte jaktreiser som vi så klipp av. Jaktlykke sa ho ikke hadde løsnet et skudd på denne jakta. Her er vi ved poenget! Veldig få vil betale for å stå å se på griser som springer forbi! Derfor sier jaktindustrien: Skyt i vei, tilpass deg jaktkulturen på det stedet du er! -Som om ikke hjorter med skudd i vomma lider like mye på det stedet som hjemme...

Link to comment
Share on other sites

Skaalviseee. Da skal jeg kun forholde meg til det som filmen viser og prøve å unngå å mene noe som helst om verken moral eller skyteferdigheter hos de som figurerer på filmen.

 

0:26-0:35: 2 skudd på løpende hjort, ingen skuddtegn på filmen

0:43-1:22: ca. 5 skudd på løpende gris, ingen skuddtegn på filmen. Klipp til død gris.

1:28-1:34: 2 skudd på løpende hjort, ingen skuddtegn på filmen

1:35: Påskutt vilt (gris?), skuddtegn, reiser seg og løper. Ikke fall.

2:20-2:50: 8 skudd på løpende gris, ingen skuddtegn på filmen. Klipp til død gris.

3:10-3:30: 3 skudd på vilt (rådyr? hjort?) i trav, ingen skuddtegn på filmen. Bom bak? Ihvertfall virker det slik på lydsporet. Klipp til død hjortebukk.

3:41: Klipp til død kronhjort.

3:54: Klipp til enda en død kronhjort.

4:02-4:13: 6 skudd på løpende gris. Ser ut som to av skuddene går i bakken. Ingen skuddtegn på filmen.

4:20: Klipp til viltparade

4:25-4:37:3 skudd på løpende rev, bom. Det første foran?

4:38: Skudd. På hva?

4:46: Det var visst løpende gris. Nytt skudd, ingen skuddtegn på filmen

4:53: Skudd. På hva?

4:57: Det var visst to løpende griser. Nytt skudd, tilsynelatende fall. Nytt skudd på ny flokk griser, gris skriker. Skadeskyting?

5:20: Gris i los skytes omtrent ved føttene av jegeren

6:18: Skudd på gris som løper over vei. Klipp til felt gris, samme jeger

6:32: Klipp til stor flokk gås. Kortnebb? Ingen skudd, klipp til bål og slutt.

 

Konklusjon:

Skudd avfyrt: Minst ca. 35

Tilsynelatende skadeskyting: 2 gris

Døde dyr: 3 gris og 3 hjort

 

Hver sin lyst, men dette så ikke ut som noe jeg ville følt meg helt vel med å være med på. Jeg vet ærlig talt ikke om jeg for min del ville skutt i noen av de situasjonene som ble vist, kanskje bortsett fra den der jegeren var omtrent nødt til å stikke børsepipa inn i grisen før det smalt.

 

 

Var dette tilstrekkelig ikke-fordømmende og ikke-moralistisk?

Link to comment
Share on other sites

Tror noen virkelig at ikke-jegere bryr seg et sekund om å analysere den videoen der på en så diplomatisk måte som Sako nettopp gjorde?

NEI - En slik video vil i 95% eller mer av tilfellene bli dømt utfra førsteinntrykket og da hjelper det jævlig lite hvilke argument man har til jegerenes favør...

Link to comment
Share on other sites

På film blir ting annerledes enn i virkeligheten, dette SER opplagt verre ut enn det er.

Jeg kan ikke si at jeg ser godt nok her hva som skjer, til å sitte å kritisere skytingen.

Noen av holdene ser lange ut fra kamera, men er det sånn i virkeligheten?

 

Jeg har skutt mange dyr i fart med rifle, hvor mange vet jeg ikke, men jeg vet jeg ikke har skadeskutt dyr i fart. (men det kommer sikkert til å skje en gang)

Men å sammenligne dette med å skyte flygende måser blir uten tvil helbom.

 

Jeg skal ikke forsvare skytingen på filmen, og jeg skjønner hvorfor noen reagerer, men her er det kun ett kamera og mye vingling, ikke mange skyttere å se heller på opptaket, så her er litt for mye overlatt til fantasien for å mene noe bastant!

 

Var egentlig veldig dårlig filmet... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det drives forskjellige jaktformer i verden. I Polen er drivjakt en av jaktformene. De har også mye jakt fra torn, men da helst på hjortevilt trofe (i hvertfall i den delen av Polen vi var i). Jeg har selv vert på drivjakt i Polen og syntes dette var en spennende jakt.

 

Jeg tror det er viktig å ta med i betraktning den jaktkulturen som er i det landet en jakter i, og kan ikke forvente at alle andre jakter slik vi gjør i Norge. Det er også viktig å huske på at hver enkelt jeger selv må bedømme sine skudd på samme måte som de må når de jakter i Norge.

Link to comment
Share on other sites

HVEM fortalte deg hvordan jaktkulturen var Optus 8)

Etter min erfaring kan få polakker engelsk, langt færre norsk...

 

Og et oppfølgingsspørsmål: Hvor mange av lokalbefolkningen pleier å delta på slike drivjakter. ( som postskyttere, utkommanderte drivere telles ikke 8) )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...