Jump to content

Pussemidler og annet lurium


høggern

Recommended Posts

Jeg bruker Milfoam og synes det fungerer helt utmerket. Finnes i salg nesten i alle våpensjapper, drøy i bruk(billig), lukter ingenting, skader ikke plast eller treverk og er lett å skumme pipa fra kammersiden siden den har en passe lang slangetut fast i boksen. Lar den stå i en halvtime eller to etter en vanlig økt på banen. Anbefaler å bruke en nylonbørste og dra igjennom mens det enda er skum i pipa. På nypipa mi trenger jeg bare å la den stå i 15min og dra gjennom noen få ganger med filla så er pipa gulleren.

Link to comment
Share on other sites

Trodde ikke den kunne misforståes. Gulleren eller gulle ren om du vil betyr at pipa blir ren og fin. Bruker av og til å kjøre på med bronsebørsten og så en fille for å se om det kommer kruttrester på filla. Gjør det ikke det er jeg fornøyd. På matchpipa mi(org Sauer pipe) har jeg måtte kjøre på med mange runder Milfoam, sikkert fordi tidligere eier ikke var supernøye med rengjøring. Jeg pusser pipa etter hver tur på skytebanen. Blir filla lilla/blå etter å ha brukt Milfoam, har det vært mantelavleiring i pipa. Blir filla veldig lilla/blå kjører jeg gjerne en omgang til med Milfoam.

Link to comment
Share on other sites

Trodde ikke den kunne misforståes. Gulleren eller gulle ren om du vil betyr at pipa blir ren og fin

Nei den kan egentlig ikke det, jeg tolker "gullende ren" som at det ikke er noe igjen av kruttrester, mantel, karbon, noe annet enn stål?, men det er såpass utenfor det troverdi.., unnskyld: normale, at jeg måtte får det bekreftet. Etter 15min med foam? Det skulle vært artig å prøve å pusse det "rene" løpet ditt

 

Mine Sauerpiper har også blitt "rene" i den forstand at en ikke får mer dritt ut med foam, etter nokså kort tid. Kjører en imidlertid på med børste, eller andre midler som tar karbon mere effektivt, så er de aldri "rene". Før etter mye bal & bannskap.

I det store og hele har jeg aldri fått et løp helt rent, ned på bart stål, uten aggressiv bruk av bronsebørste - men nå er det neppe noe poeng i å ha løp helt rene heller så det er rent akademisk.

Erfaringen fra den tiden jeg nesten ikke børstet, men kun brukte foam og lignede midler er at de alle fjerner mantel flott og fint, men uten børste så legger en gradvis opp karbon i bakre del av løpet. Fortere jo mer krutt en brenner. i 308 går det langsomt, i 6.5-284 nokså fort.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Pipen som blir gulle ren er en helt ny S&L 308w pipe som jeg har brukt skum fra dag en så at den blir helt ren er nok enkelt å greit fordi den aldri har fått lov til å bli veldig skitten. Bronsebørsten blir brukt nå og da på den for å sjekke at den er helt ren. Tror du skal pusse lenge før en fille ikke blir svertet av stålet i seg selv. Tenkte å bruke litt Pol metall polish for å virkelig shine den helt opp.

Link to comment
Share on other sites

Lurer nesten på om jeg er sær jeg,bruker ofte 1 time med pussing på vært løp når jeg har vært og skutt,har begynt og trøkke i forrester skum på skytebanen sånn at ting ikke rekker og sette seg men dette har ikke kortet ned tiden mye.

Nå skal det sies at lappenne mine skal være reine og bruker bestandig kobberbørste og div oljer og solventer.

Dere som liker og ha reine løp hvor lang tid bruker dere?

Må jeg få behandling for dette og slutte og være så prippen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Personlig ser jeg ingen grunn til å bruke en time på puss etter hver gang jeg har skutt, men får du fred i sjelen av det, så for all del, fortsett :wink:

 

Puss etter hver gang jeg har vært på bana:

Drar gjennom et par lapper godt fuktet med olje, deretter bronsebørste med olje et passende antall ganger gjennom løpet. Følger opp med å kjøre gjennom lapper for å få ut dritten, avslutter med en lapp med litt olje på og så regner jeg meg ferdig.

 

Kjører avmantling med Forest skum en gang i blant, avhengig av hvor mye mantel den aktuelle pipa river.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Og når du er på apoteket så kan jeg tipse om at der kjøper jeg pusselapper også.

 

Mesoft heter de og kommer i perfekte størelser for våpenpuss, og koster ca 30 spenn for 100 stykk store( kluter) og 15 tror jeg for de små lappene!!

 

Eksempel:

https://www.boots.no/butikk/s/products/view.html?p=2166&ref=search

Da bruker du sikkert disse til hagleløpet: https://www.boots.no/butikk/s/products/ ... ref=search" target="_blank :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

No har eg vore på Biltema og kjøpt: white spirit, lampeolje, automatgirolja samt aceton. Da mest praktiske er og laga ei lita blanding ca 1 dl av kvar ingrediens og ha på ei ketchupflaska eller liggnande sån at da er enkelt og påføra pusselappen.

Men er detta godt nok, la merke til at acetonet ikkje kom i plast dunk men i ein slags metall beholder, lure på om acetonet dunstar vekk viss da blir oppbevart i plastikk.

Link to comment
Share on other sites

Ed’s red har jeg i et syltetøyglass med skrulokk. Plastflaske tror jeg ikke er å anbefale. Jeg har hatt i acetonen. Utover den plastløsende effekten, øker den «krypeevnen» til oljene, visstnok. Om det betyr noe? Aner ikke. 

 

 

 

https://www.hensleygibbs.com/edharris/articles/EdsRedRecipe.htm

 

 

Edited by spindrift
Redigert på grunn av inkompetanse
Link to comment
Share on other sites

Ja var da eg tenkte glas eller metall. Gjeld berre og finna ein helletut til å bruke på flaska.

Takk for linken spindrift, leste berre kjapt gjennom den no i ein sildig morgontime men såvidt eg forstår skal ein bruka den faste lanolinen og smelta den for så og røra den i lag med da andra.

Eg har spray lanolinen men kan muligens få tak i den fastere varianten og, men noken som tok kor mykje lanolin da skulle vera oppi? Dei andre inngrediensane er jo greie dei er da lika mykje av.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt vitsen i å styre på med alskens sære blandinger med blandingsforhold som må telles på fingrene og så blandes en søndag og kun kan brukes etter første halvmåne..

I beste fall er det grisete og funker, i verste fall er det direkte helsefarlig å rave rundt med en blanding av aceton, lampeolje, og girolje, som du skal sprute rundt og søler litt med, og som trekker inn i huden?

 

Nei, løsemiddel lagd for våpen er ikke sunt det heller, men da har du en egnet oppbevaringsenhet med tut, du har klare og enkle bruksanvisninger, du har som regel et tilgjengelig datablad som forteller deg akkurat hvor farlig eller ufarlig det er..

 

At US Army/Marines/Coastguard/Potato farms/whatever brukte det for 60 år siden er litt sånn.. ok, kult, men den gamle våpenolja på grønne bokser er jo rimelig ubrukelig satt opp mot f.eks. lett tilgjengelig CLP eller Ballistol, selv om noen sverger til den også.

 

Kanskje jeg er litt for ung til å skjønne vitsen med å smøre sluttstykket med hjortetalg når en kan kjøpe Flunatec på boks, spraye på, og ha et sluttstykke som er smørglatt det neste året ;) 

 

Ole

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

På 9.7.2019 den 13.19, Ei tohi varjata skrev:

Kanskje jeg er litt for ung til å skjønne vitsen med å smøre sluttstykket med hjortetalg når en kan kjøpe Flunatec på boks, spraye på, og ha et sluttstykke som er smørglatt det neste året

Tja kanskje😊. Men det handler om ritualer, gammel overtro eller kanskje mest ren eksperimemtell glede tror jeg... Jeg røyker mitt eget kjøtt ,selv om jeg får kjøpt bacon på Hypermat til halve prisen( kona sier det er like godt også, men det nekter jeg å tro),. Vil jeg ha røykt fisk er det enklest å gå på COOP og kjøpe en makrell, i stedet for å surre rundt med ved og einerkvister. Grise med sløying og salting. Og til slutt må røykehuset passes på kontinuerlig. Noen av oss har både tid og glede av sånt.  Finnes mange Isak Sellanraa rundt omkring.

For å holde meg til temaet: Jeg gjør det enkelt. Robla solo til mantelfjerning og Brunox til sot/slam. Men måtte på med JB pasta på en HVA m46 som ikke gikk bra, uansett hvor mye jeg pussa med de andre. Har en mistanke om at tidligere eiere bare har dratt igjennom med olja fille, og at den har reagert med slammet til en knallhard avleiring. Etter to runder m JB pasta fikk jeg akseptable samlinger igjen.

Link to comment
Share on other sites

På 9.7.2019 den 13.19, Ei tohi varjata skrev:

Kanskje jeg er litt for ung til å skjønne vitsen med å smøre sluttstykket med hjortetalg når en kan kjøpe Flunatec på boks, spraye på, og ha et sluttstykke som er smørglatt det neste året ;)

 

:) du er alt for ung..

Lanolin var/er suverent som rustbeskyttelse(sau, ikke hjort). Brukes vel fremdeles offshore, og på bil.

Bruker selv Flunatec omtrent på alt nutildags. Har sett lyset :)

 

Har vært innom Ed`s red og Greenbore. Bruker fremdeles blandingene fra Sluttstykkes dager hvis det trengs på gjenstridige løp.

 

BTW Ed`s red må beholdes på glass. Plast  krymper  ;)

 

Beskyttelse av stål har gjennomgått til dels revolusjonerende endringer de siste tiår.

Når det gjelder treverk, må det fremdeles lakkes, eller oljes på dets premisser.

Edited by Ruger #1
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...