Jump to content

Pussemidler og annet lurium


høggern

Recommended Posts

  • 1 month later...

Henter denne opp igjen :o

 

Prøver å pusse løpet på en gammel Remington jeg har kommet over, den har nok aldri blitt pusset grundig ren og har gått i hvert fall 500 skudd. Har brukt Rem X-bore cleaner og bronsebørster, pussepropper og lapper, får den ikke ren. Kan ikke se mantelrester på propper eller lapper, men derimot kølsvart møkk. Det må vel være fastbrent sot og slam.

 

Tror jeg må prøve foam, gel eller no' sånt, men hvordan bruker man dette ? Fyller man løpet med dette og lar det stå ? Eller bruker man børster med denne guffen på ?

 

Kanskje det er noen som har andre forslag ?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke pleid det. Dette stoffet fordamper ganske fort, så jeg har sprayet til det rant, latt det få virke 10 min. og pusset med bronsebørste.... Gjentas etter behov.
Takk, skal prøve det eller metoden til villreinjegeren. Hva med sånne slipegreier som JB Compound, er det effektivt ?
Link to comment
Share on other sites

Prøver å pusse løpet på en gammel Remington jeg har kommet over, den har nok aldri blitt pusset grundig ren og har gått i hvert fall 500 skudd. Har brukt Rem X-bore cleaner og bronsebørster, pussepropper og lapper, får den ikke ren. Kan ikke se mantelrester på propper eller lapper, men derimot kølsvart møkk. Det må vel være fastbrent sot og slam.

 

Tror jeg må prøve foam, gel eller no' sånt, men hvordan bruker man dette ? Fyller man løpet med dette og lar det stå ? Eller bruker man børster med denne guffen på ?

svart sot fjerner du med våpenolje.

mantel fjerner du med mantelfjerner.

 

er det svart sot hjelper ikke mantelfjerner. da trenger du noe som fjerner sot, dvs en våpenolje.

feks bremserens, ed's red, Hoppes no9 eller lignende. bronsjebørst dynket i olje er også en fin ting for sot fjerning.

 

bronsjebørst dynket i olje, gjennom løpet 10 ganger (med pussestokk fra kammer, ut munning, så skru av børsten, ikke dra den inn i løpet igjen) så pusser du deretter med lapper med olje til du ikke ser mer sot. (går fort 20 gang før det blir rent), så gjør hele prosedyren omigjen, og eventuelt omigjen og omigjen og omigjen.

når du syns løpet er rent nok, (eller du begynner bli gal,) så slutt av.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært borti eldre rifler (mest militære våpen) som er omtrent umulige å få rene. Som regel skyldes dette at løpet har mange porer som holder på dritt og oljerester. I slike tilfeller kan det lønne seg med en mild slipepasta som er laget for formålet. Brukes med stor forsiktighet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært borti eldre rifler (mest militære våpen) som er omtrent umulige å få rene. Som regel skyldes dette at løpet har mange porer som holder på dritt og oljerester. I slike tilfeller kan det lønne seg med en mild slipepasta som er laget for formålet. Brukes med stor forsiktighet.

Kan "Autosol" brukes til dette?

Link to comment
Share on other sites

.................Den bore pasten jeg tenkte på var spesifikt J-B Bore Paste.............
Takk for tips, det er nettopp noe sånt jeg tror at jeg trenger. Problemet mitt er nok fastbrent sot og slam og det virker ganske uoverkommelig å få løpet rent. Jeg innbiller meg at jeg må bruke noe slipegreier som dette, påfører man denne slipepastaen på f.eks. en bronsebørste og skrubber med denne gjentatte ganger ?
Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Er veldig ny i gamet når det gjeld pussing av løp og stokk. Skyt litt i DFS samanheng, har derfor kjøpt ein 200STR.

Til denne brukar eg Super1 våpenolje til pussing av sot og ana drit, og hoppes mantelfjernar.

 

Det eg lurar på er kva eg skal bruke på stokken, er Super1 brukande? Fekk med noko lurium til 200'n som likna mest på gris, noko som virka alt for tjukt til å ha på stokken..

 

Å dette med pussing berre ein veg gjennom løpet, kvifor det? Er det kroninga på løpet som ikkje toler nokon ting, dersom ein tek av pusselappane/bronsebørsten så vil ein jo dra pussestokken ut mens den subbar nedi løpet, eg trudde ikkje dette var noko bra heller..

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

 

Å dette med pussing berre ein veg gjennom løpet, kvifor det? Er det kroninga på løpet som ikkje toler nokon ting, dersom ein tek av pusselappane/bronsebørsten så vil ein jo dra pussestokken ut mens den subbar nedi løpet, eg trudde ikkje dette var noko bra heller?

 

du kan skade kroninga. derfor skal lappen/proppen/børsten av.

 

svart sot fjerner du med våpenolje.

mantel fjerner du med mantelfjerner.

 

er det svart sot hjelper ikke mantelfjerner. da trenger du noe som fjerner sot, dvs en våpenolje.

feks bremserens, ed's red, Hoppes no9 eller lignende. bronsjebørst dynket i olje er også en fin ting for sot fjerning.

 

bronsjebørst dynket i olje, gjennom løpet 10 ganger (med pussestokk fra kammer, ut munning, så skru av børsten, ikke dra den inn i løpet igjen) så pusser du deretter med lapper med olje til du ikke ser mer sot. (går fort 20 gang før det blir rent), så gjør hele prosedyren omigjen, og eventuelt omigjen og omigjen og omigjen.

når du syns løpet er rent nok, (eller du begynner bli gal,) så slutt av.

 

å skjeftet smører du med skjefteolje.

ikke våpenolje.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Unnskyld!

Men Hva er det der med olje mellom løp og låskasse og vanvittig dårlig presisjon som følge av det?

Hva skjer inne i rifla som gir den forandringen i presisjon.

 

Jeg har aldri hørt om det der før og har derfor sikkert "litervis" med olje over alt i kammer, utenpå sluttstykke og hva det måtte være. Skyter da alltid midt på allikevel...

 

Kan noen forklare med fakta hva som skjer?

 

Og evt. hvordan en rifle skal overleve i skauen uten en dråpe olje i låskassen og kammeret?

Bruker dere fett da eller?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fundert på dette selv, men har vel så langt plukket opp at det er et fenomen som ikke kan forklares sikkert, men man har meninger rundt det basert på at man merker forskjell med og uten olje.

 

Jeg spurte om dette også gjalt Schultz & Larsen som har samme løpskifte system som Sauer, og fikk ikke noe klare råd fra levrandør. Den rifla jeg fikk var innsauset med olje der når jeg tok den fra hverandre.

 

I den grad dette er et klart fenomen på alle riflene, så tenker jeg at det må ha noe med at ligger det en oljefilm mellom sluttstykke og løp, så blir dette som en 'flex pute' på mikroskopisk nivå.

 

Noen annen logikk finner ikke jeg.

Link to comment
Share on other sites

olje mellom løp og kammer, det er et problem med sauer 200str. det gjør at treffpunktet kan bli ustabilt eller våpenet kan spre. selvfølgelig er det ikke sånn at presisjonen blir elendig men det er merkbart...

dette er noe man merker på bane og feltskyting og neppe noe den vanlige jeger merker noe til....

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har blitt forklart er at olje mellom løp og låskasse på en Sauer 200 medfører at "holdet" rundt løpet blir ujevnt fra skudd til skudd, og således påvirker dette presisjonen. Om dette er den reelle grunnen eller ikke kan ikke jeg si 100%, men erfaringsmessig vet jeg at olje akkurat på dette stedet nedsetter presisjonen til godt under godtagbart for en som skyter konkr. i DFS-sammenheng.

Link to comment
Share on other sites

Olje i mellom løp og klemringen fører til veldig store utslag ved hurtig skyting, kommer til ca 25 - 35 skudd så begynner du å få et og annet skuddet du ikke skjønner bæret av. Det er forbindelsen som er mellom løps enden og kassen som må vaskes med rødsprit for å unngå dette problemet. Jeg adskiller etter feltrunden for vask, etter halve banesesongen og etter sesongen. Merker forskjell på presisjonen før og etter. Har ikke vært plaget av rust i denne forindelsen, enda det regner og snør på felten :shock:

 

Det er også veldig viktig hvordan skruene trekkes, ikke etter brukerveiledning (den er feil) se link : http://rakvaag.skytterlag.no/minebilder/sauer200.doc

Link to comment
Share on other sites

Det antar jeg er pga. at olje utvider seg noe ved økt varme?

vet ikke, det oppstår i allefall i følge min erfaringer ved varmskyting av børsa. dvs på felt har jeg ikke opplevd å se noe til det fenomenet, (kansje også fordi at man ikke merker det pga at det er felt???)

 

om det er pga at olja endrer viskositet pga varme(blir mer tyntflytende og smører bedre) eller pga mangel på friksjon eller eller har jeg ikke peiling på. jeg bare vet at det er sånn. enkelt og greit.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...

bruk av Fulmens Greenbore og Ed's Red....

 

her om dagen skulle jeg pusse ett gammelt løp som var fult av dritt. etter som at jeg har blandet Ed's Red og Fulmens Greenbore i 4liter spylerkanner så satte jeg like godt løpe nedi kanna og kjørte på med børsten mens løpet sto i kanna. først i Ed's Red, og etterpå i Fulmens Greenbore (fjernet så klart rester av Ed's Red før neste runde). løpet ble reint, det var en grei jobb.

 

Om denne fremgangsmåten kan anbefales vet jeg ikke, vet ikke hvor snilt dette er med utsiden av løpet og slikt.

 

kan legge til at dette var løst løp som ikke satt i noe låsekasse.

Link to comment
Share on other sites

Hva er Ammonium persulfate? Jeg har skjønt at det etser kobber og man bruker det til å etste printkort.

Norskt navn? Noen som har prøvd?

 

Fra: http://www.frfrogspad.com/homemade.htm

Military Copper Fouling Removal Solution (c.1917)

 

Described in the US Military publications for the 1903 and M1917 rifles was the following "heavy duty" copper removal formula.

 

1 oz Ammonium persulfate

200 grains Ammonium carbonate

6 oz 28% ammonia

4 oz water

 

Finely grind the persulfate and carbonate, dissolve in the water and then add the ammonia. Allow to stand for 1 hour before using. Plug the breech and slip a piece of rubber hose over the muzzle. Fill the cold barrel and the section of hose with the solution. Allow to stand for 30 minutes. Dump the solution and clean the bore normally and oil.

 

Mac's Red

A modification of Ed's Red that is claimed to remove copper fouling was developed by Richard McQuisten and published in The Cast Bullet #113, Jan-Feb, '95.

 

1 part Dexron II, IIe or III Automatic Transmission Fluid

1 part K1 Kerosene

1 part Mineral Spirits or Stodard Solvent/Varsol

1 part Acetone

1 part GM Carburetor/Upper Cylinder Cleaner

Link to comment
Share on other sites

Fulmens Greenbore i 4liter spylerkanner

 

Har du gått totalt fra sans og samling eller planlegger du å pusse en kanon? :lol:

 

Greenbore er ganske så drøy i bruk, en halvliter vil nok vare i maaaange år.

 

 

nei, men det passet slikt, og de fleste ingrediensene kom i kvantum som passet å blande 4 liter... men er ikke så mye i de nå da, har vært noen innom som har fått seg en skvett på tomme barnemat glass....

Link to comment
Share on other sites

Hepp! Er det noen som har prøvd KG-12 (Big Bore Cleaner)?

 

Leste en test av kobberfjernere, og KG-12 var milevis foran andre kjente merker i oppgaven å tære vekk mest mulig av ei homogen kobberkule over et gitt tidsrom.

Stoffet skal også være vannbasert, fritt for amoniakk og skal ikke tære på stålet. "No need to neutralize"!

Utviklet for militær bruk på haubitsere. Hørtes ganske snilt og bra ut tenkte jeg...

Så derfor ble en bestilling nettet avgårde og jeg sitter med flaska og ler litt...

IKKE av virkningen - men av innholdet (som jeg jo spekulerte en del på):

 

Hør på denne - Starter forsiktig, men tar seg opp etterhvert...

"Some of the ingredients in KG-12 are classified toxic.

Avoid prolonged contact with skin.

Wash hands after each use.

If skin is exposed, flush thoroughly with water and seek medical attention.

If swallowed, call poison control immediately for possible cyanid poisoning."

 

Blåsyre ja, lukta av mandel lifler forsiktig i nesa :shock:

 

Tror jeg blander meg en klunk med Greenbore #2 og Ed's red jeg :roll:

Link to comment
Share on other sites

Vi har litt erfaring med KG12 i Nidaros BSK, og dette er en meget god mantelfjerner. Den er noe mer brukervennlig enn Sweets, Robla Solo og hva de heter alle med ammoniakk. Fordelen med Ammoniakksolventene er at de viser blåfarge ved mantelbelegg.

 

Det som gjør at jeg liker KG-produktene er at de er kompatible med hverandre. Jeg har lest at noen solventer i kombinasjon kan føre til "pitting".

 

KG 1 er en god karbonløser, og fjerner også mantel godt nok til at denne blir brukt alene hos meg. Denne gir blåfarge og anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker gammel NATO olje som er best før 1966 står det på den :lol: . Beste olja jeg har hatt, passelig tykk og fordamper ikke.

Smøres på alt.

Det er en Grønn litersflaske som jeg fikk av min Bestefar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker gammel NATO olje

....

Det er en Grønn litersflaske som jeg fikk av min Bestefar.

åhh du har den gode gamle "kreft-olja" til forsvaret? den er effektiv. men visstnok helseskadelig så det hyler.

 

Tenker det var den olja som gjorde at forsvaret måtte øse ut en del kroner til børsemakere og kanonteknikere sånn på begynnelsen av 90 tallet. Var ikke kreft som var problemet, men løsemiddelskader...

 

Tror den olja er relativt mett av TRI, tyntflytende irrgrønn sak...

Link to comment
Share on other sites

Tenker det var den olja som gjorde at forsvaret måtte øse ut en del kroner til børsemakere og kanonteknikere sånn på begynnelsen av 90 tallet. Var ikke kreft som var problemet, men løsemiddelskader...

 

Tror den olja er relativt mett av TRI, tyntflytende irrgrønn sak...

ja den olja jeg tenkte på. selv om løsemiddelskader høres logisk ut går den bare under navnet "kreft olje" i omgangskretsen min å den er meeeget effektiv til å få løp rent med ;)

Link to comment
Share on other sites

en anna løsning er å plugge løpet. fylle det med greenbore, la det stå feks et kvarter-halvtime, så tømme det ut og pusse rent.

 

Funker dette greit? Normalt sett vil jo ammoniakk kreve oksygen for å reagere med kobber, men kanskje det kan gjøre nytte av oksygenet i vannet som tilsettes?

Link to comment
Share on other sites

en anna løsning er å plugge løpet. fylle det med greenbore, la det stå feks et kvarter-halvtime, så tømme det ut og pusse rent.

 

Funker dette greit? Normalt sett vil jo ammoniakk kreve oksygen for å reagere med kobber, men kanskje det kan gjøre nytte av oksygenet i vannet som tilsettes?

vet ikke jeg. det later til å funke bra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også laget meg litt Fulmens greenbore. i flaska mi ser det som om det legger seg litt salter i bunnen på flasken? er dette normalt eller har jeg gjort noe feil?

Jeg har også tenkt på å bruke en slik lano handskum flaske til og pumpe det ut med, den lager jo skum av flytende såpe og da får en ihvertfall oxygen inn i mixen. Noen tanker om det?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...