Fulmen Posted December 13, 2008 Share Posted December 13, 2008 Jeg har vel også bare tørrpusset uten at løpet har endt opp som en kornåker, men siden løsningen inneholder såpe og salter må jeg nesten anbefale puss med vann for ikke å få ansvaret for evt. ødelagte løp... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted December 14, 2008 Author Share Posted December 14, 2008 ok. du anbefaler pusse me vann for sikkerhets skyld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sørlandsjeger Posted December 16, 2008 Share Posted December 16, 2008 Hva bør jeg bruke på de forskjellige plassene i Mauser M98? Nå gjør jeg som de anbefalte på J&F, Ballistol overalt. Stokk, løp ut/innvendig, sluttstykke osv. Men hva mener dere? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
f-groen Posted January 17, 2009 Share Posted January 17, 2009 Henter denne opp igjen Prøver å pusse løpet på en gammel Remington jeg har kommet over, den har nok aldri blitt pusset grundig ren og har gått i hvert fall 500 skudd. Har brukt Rem X-bore cleaner og bronsebørster, pussepropper og lapper, får den ikke ren. Kan ikke se mantelrester på propper eller lapper, men derimot kølsvart møkk. Det må vel være fastbrent sot og slam. Tror jeg må prøve foam, gel eller no' sånt, men hvordan bruker man dette ? Fyller man løpet med dette og lar det stå ? Eller bruker man børster med denne guffen på ? Kanskje det er noen som har andre forslag ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
villreinjegeren Posted January 17, 2009 Share Posted January 17, 2009 Prøv Robla solo (mil) tett igjen munningen og fyll dette i løpet og la det stå natta over. Puss med bronsebørste og pusselapper helt til pusselappene ikke er blå eller svarte lenger, sett inn med lett penetrerende olje etterpå det siste er svært viktig, Robla solo eter stål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted January 17, 2009 Share Posted January 17, 2009 Et annet godt lurium mot karbonavleiringer er Biltemas Bremserens. Forgasserrens virker også bra på slik fasbrent gørr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
f-groen Posted January 17, 2009 Share Posted January 17, 2009 Et annet godt lurium mot karbonavleiringer er Biltemas Bremserens. Forgasserrens virker også bra på slik fasbrent gørr.Fyller dere løpet med dette og lar det virke en stund ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted January 17, 2009 Share Posted January 17, 2009 Har ikke pleid det. Dette stoffet fordamper ganske fort, så jeg har sprayet til det rant, latt det få virke 10 min. og pusset med bronsebørste.... Gejentas etter behov. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
f-groen Posted January 17, 2009 Share Posted January 17, 2009 Har ikke pleid det. Dette stoffet fordamper ganske fort, så jeg har sprayet til det rant, latt det få virke 10 min. og pusset med bronsebørste.... Gjentas etter behov.Takk, skal prøve det eller metoden til villreinjegeren. Hva med sånne slipegreier som JB Compound, er det effektivt ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted January 17, 2009 Author Share Posted January 17, 2009 Prøver å pusse løpet på en gammel Remington jeg har kommet over, den har nok aldri blitt pusset grundig ren og har gått i hvert fall 500 skudd. Har brukt Rem X-bore cleaner og bronsebørster, pussepropper og lapper, får den ikke ren. Kan ikke se mantelrester på propper eller lapper, men derimot kølsvart møkk. Det må vel være fastbrent sot og slam. Tror jeg må prøve foam, gel eller no' sånt, men hvordan bruker man dette ? Fyller man løpet med dette og lar det stå ? Eller bruker man børster med denne guffen på ? svart sot fjerner du med våpenolje. mantel fjerner du med mantelfjerner. er det svart sot hjelper ikke mantelfjerner. da trenger du noe som fjerner sot, dvs en våpenolje. feks bremserens, ed's red, Hoppes no9 eller lignende. bronsjebørst dynket i olje er også en fin ting for sot fjerning. bronsjebørst dynket i olje, gjennom løpet 10 ganger (med pussestokk fra kammer, ut munning, så skru av børsten, ikke dra den inn i løpet igjen) så pusser du deretter med lapper med olje til du ikke ser mer sot. (går fort 20 gang før det blir rent), så gjør hele prosedyren omigjen, og eventuelt omigjen og omigjen og omigjen. når du syns løpet er rent nok, (eller du begynner bli gal,) så slutt av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thor Posted January 17, 2009 Share Posted January 17, 2009 Jeg har vært borti eldre rifler (mest militære våpen) som er omtrent umulige å få rene. Som regel skyldes dette at løpet har mange porer som holder på dritt og oljerester. I slike tilfeller kan det lønne seg med en mild slipepasta som er laget for formålet. Brukes med stor forsiktighet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeBoost Posted January 19, 2009 Share Posted January 19, 2009 Jeg har vært borti eldre rifler (mest militære våpen) som er omtrent umulige å få rene. Som regel skyldes dette at løpet har mange porer som holder på dritt og oljerester. I slike tilfeller kan det lønne seg med en mild slipepasta som er laget for formålet. Brukes med stor forsiktighet. Kan "Autosol" brukes til dette? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thor Posted January 19, 2009 Share Posted January 19, 2009 Jeg har ikke brukt autosol til noe annet enn å shine opp fnishen på rustfrie våpen med. Det har fungert bra til å fjerne misfarging på stainless våpen som har blitt mishandlet av tidligere eiere. Den bore pasten jeg tenkte på var spesifikt J-B Bore Paste (http://www.brownells.com/aspx/NS/store/ProductDetail.aspx?p=1160) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
f-groen Posted January 20, 2009 Share Posted January 20, 2009 .................Den bore pasten jeg tenkte på var spesifikt J-B Bore Paste.............Takk for tips, det er nettopp noe sånt jeg tror at jeg trenger. Problemet mitt er nok fastbrent sot og slam og det virker ganske uoverkommelig å få løpet rent. Jeg innbiller meg at jeg må bruke noe slipegreier som dette, påfører man denne slipepastaen på f.eks. en bronsebørste og skrubber med denne gjentatte ganger ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted January 20, 2009 Author Share Posted January 20, 2009 slipepasta på lapp eller propp. olje på børst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audun Posted January 20, 2009 Share Posted January 20, 2009 Hei! Er veldig ny i gamet når det gjeld pussing av løp og stokk. Skyt litt i DFS samanheng, har derfor kjøpt ein 200STR. Til denne brukar eg Super1 våpenolje til pussing av sot og ana drit, og hoppes mantelfjernar. Det eg lurar på er kva eg skal bruke på stokken, er Super1 brukande? Fekk med noko lurium til 200'n som likna mest på gris, noko som virka alt for tjukt til å ha på stokken.. Å dette med pussing berre ein veg gjennom løpet, kvifor det? Er det kroninga på løpet som ikkje toler nokon ting, dersom ein tek av pusselappane/bronsebørsten så vil ein jo dra pussestokken ut mens den subbar nedi løpet, eg trudde ikkje dette var noko bra heller.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted January 20, 2009 Author Share Posted January 20, 2009 Å dette med pussing berre ein veg gjennom løpet, kvifor det? Er det kroninga på løpet som ikkje toler nokon ting, dersom ein tek av pusselappane/bronsebørsten så vil ein jo dra pussestokken ut mens den subbar nedi løpet, eg trudde ikkje dette var noko bra heller? du kan skade kroninga. derfor skal lappen/proppen/børsten av. svart sot fjerner du med våpenolje.mantel fjerner du med mantelfjerner. er det svart sot hjelper ikke mantelfjerner. da trenger du noe som fjerner sot, dvs en våpenolje. feks bremserens, ed's red, Hoppes no9 eller lignende. bronsjebørst dynket i olje er også en fin ting for sot fjerning. bronsjebørst dynket i olje, gjennom løpet 10 ganger (med pussestokk fra kammer, ut munning, så skru av børsten, ikke dra den inn i løpet igjen) så pusser du deretter med lapper med olje til du ikke ser mer sot. (går fort 20 gang før det blir rent), så gjør hele prosedyren omigjen, og eventuelt omigjen og omigjen og omigjen. når du syns løpet er rent nok, (eller du begynner bli gal,) så slutt av. å skjeftet smører du med skjefteolje. ikke våpenolje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fourten Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 http://www.frfrogspad.com/homemade.htm Her var oppskrift på allt. Skummet fort igjennom tråden, og jeg tror ikke noen har postet den før... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Osse Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 Jeg har hørt at Forrest skum er det samme som ovnsrens. Noen som har sjekka dette? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kurtz Posted February 3, 2009 Share Posted February 3, 2009 Skytterlinken har laget en pusseveiledning for Sauer 200. Fungerer like bra til jaktrifler også. Jeg håper den kan være til nytte... http://www.mamut.net/skytterlinken/pusseveiledning.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjom Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Unnskyld! Men Hva er det der med olje mellom løp og låskasse og vanvittig dårlig presisjon som følge av det? Hva skjer inne i rifla som gir den forandringen i presisjon. Jeg har aldri hørt om det der før og har derfor sikkert "litervis" med olje over alt i kammer, utenpå sluttstykke og hva det måtte være. Skyter da alltid midt på allikevel... Kan noen forklare med fakta hva som skjer? Og evt. hvordan en rifle skal overleve i skauen uten en dråpe olje i låskassen og kammeret? Bruker dere fett da eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S.O.N Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Jeg har fundert på dette selv, men har vel så langt plukket opp at det er et fenomen som ikke kan forklares sikkert, men man har meninger rundt det basert på at man merker forskjell med og uten olje. Jeg spurte om dette også gjalt Schultz & Larsen som har samme løpskifte system som Sauer, og fikk ikke noe klare råd fra levrandør. Den rifla jeg fikk var innsauset med olje der når jeg tok den fra hverandre. I den grad dette er et klart fenomen på alle riflene, så tenker jeg at det må ha noe med at ligger det en oljefilm mellom sluttstykke og løp, så blir dette som en 'flex pute' på mikroskopisk nivå. Noen annen logikk finner ikke jeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted February 4, 2009 Author Share Posted February 4, 2009 olje mellom løp og kammer, det er et problem med sauer 200str. det gjør at treffpunktet kan bli ustabilt eller våpenet kan spre. selvfølgelig er det ikke sånn at presisjonen blir elendig men det er merkbart... dette er noe man merker på bane og feltskyting og neppe noe den vanlige jeger merker noe til.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
300kongen Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Det jeg har blitt forklart er at olje mellom løp og låskasse på en Sauer 200 medfører at "holdet" rundt løpet blir ujevnt fra skudd til skudd, og således påvirker dette presisjonen. Om dette er den reelle grunnen eller ikke kan ikke jeg si 100%, men erfaringsmessig vet jeg at olje akkurat på dette stedet nedsetter presisjonen til godt under godtagbart for en som skyter konkr. i DFS-sammenheng. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sauer møre Posted February 5, 2009 Share Posted February 5, 2009 Olje i mellom løp og klemringen fører til veldig store utslag ved hurtig skyting, kommer til ca 25 - 35 skudd så begynner du å få et og annet skuddet du ikke skjønner bæret av. Det er forbindelsen som er mellom løps enden og kassen som må vaskes med rødsprit for å unngå dette problemet. Jeg adskiller etter feltrunden for vask, etter halve banesesongen og etter sesongen. Merker forskjell på presisjonen før og etter. Har ikke vært plaget av rust i denne forindelsen, enda det regner og snør på felten Det er også veldig viktig hvordan skruene trekkes, ikke etter brukerveiledning (den er feil) se link : http://rakvaag.skytterlag.no/minebilder/sauer200.doc Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted February 6, 2009 Author Share Posted February 6, 2009 forresten, olje mellom kasse og løp på 200str' en min gir samme symptomer som slitt pipe. sprer mer når varm eller flytter treffpunkt når varm. (eller begge deler samtidig) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
300kongen Posted February 6, 2009 Share Posted February 6, 2009 Det antar jeg er pga. at olje utvider seg noe ved økt varme? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted February 6, 2009 Author Share Posted February 6, 2009 Det antar jeg er pga. at olje utvider seg noe ved økt varme? vet ikke, det oppstår i allefall i følge min erfaringer ved varmskyting av børsa. dvs på felt har jeg ikke opplevd å se noe til det fenomenet, (kansje også fordi at man ikke merker det pga at det er felt???) om det er pga at olja endrer viskositet pga varme(blir mer tyntflytende og smører bedre) eller pga mangel på friksjon eller eller har jeg ikke peiling på. jeg bare vet at det er sånn. enkelt og greit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sideligger Posted March 23, 2009 Share Posted March 23, 2009 siden den våpenoljen jeg bruker blir for dyr å kjøpe i finanskrisa ! må jeg prøve noe nytt, noen som bruker WD-40 på våpna sine? funker det? erfaringer ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted March 23, 2009 Author Share Posted March 23, 2009 hva med å blande deg litt "ed's red" ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ole_Netland Posted July 22, 2009 Share Posted July 22, 2009 bruk av Fulmens Greenbore og Ed's Red.... her om dagen skulle jeg pusse ett gammelt løp som var fult av dritt. etter som at jeg har blandet Ed's Red og Fulmens Greenbore i 4liter spylerkanner så satte jeg like godt løpe nedi kanna og kjørte på med børsten mens løpet sto i kanna. først i Ed's Red, og etterpå i Fulmens Greenbore (fjernet så klart rester av Ed's Red før neste runde). løpet ble reint, det var en grei jobb. Om denne fremgangsmåten kan anbefales vet jeg ikke, vet ikke hvor snilt dette er med utsiden av løpet og slikt. kan legge til at dette var løst løp som ikke satt i noe låsekasse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted July 22, 2009 Share Posted July 22, 2009 Fulmens Greenbore i 4liter spylerkanner Har du gått totalt fra sans og samling eller planlegger du å pusse en kanon? Greenbore er ganske så drøy i bruk, en halvliter vil nok vare i maaaange år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rango Posted July 22, 2009 Share Posted July 22, 2009 Hva er Ammonium persulfate? Jeg har skjønt at det etser kobber og man bruker det til å etste printkort. Norskt navn? Noen som har prøvd? Fra: http://www.frfrogspad.com/homemade.htm Military Copper Fouling Removal Solution (c.1917) Described in the US Military publications for the 1903 and M1917 rifles was the following "heavy duty" copper removal formula. 1 oz Ammonium persulfate 200 grains Ammonium carbonate 6 oz 28% ammonia 4 oz water Finely grind the persulfate and carbonate, dissolve in the water and then add the ammonia. Allow to stand for 1 hour before using. Plug the breech and slip a piece of rubber hose over the muzzle. Fill the cold barrel and the section of hose with the solution. Allow to stand for 30 minutes. Dump the solution and clean the bore normally and oil. Mac's Red A modification of Ed's Red that is claimed to remove copper fouling was developed by Richard McQuisten and published in The Cast Bullet #113, Jan-Feb, '95. 1 part Dexron II, IIe or III Automatic Transmission Fluid 1 part K1 Kerosene 1 part Mineral Spirits or Stodard Solvent/Varsol 1 part Acetone 1 part GM Carburetor/Upper Cylinder Cleaner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted July 22, 2009 Share Posted July 22, 2009 Det heter bare ammoniumpersulfat, og er som du sier et vanlig middel for å etse kretskort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ole_Netland Posted July 22, 2009 Share Posted July 22, 2009 Fulmens Greenbore i 4liter spylerkanner Har du gått totalt fra sans og samling eller planlegger du å pusse en kanon? Greenbore er ganske så drøy i bruk, en halvliter vil nok vare i maaaange år. nei, men det passet slikt, og de fleste ingrediensene kom i kvantum som passet å blande 4 liter... men er ikke så mye i de nå da, har vært noen innom som har fått seg en skvett på tomme barnemat glass.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted July 22, 2009 Author Share Posted July 22, 2009 jeg skyter mye og pusser mye og det går en halvliter greenbore i året ....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rango Posted July 22, 2009 Share Posted July 22, 2009 Det heter bare ammoniumpersulfat, og er som du sier et vanlig middel for å etse kretskort. Vil ikke det være egnet til å etse bort kobber (messing, bronse, tambak) i løpet og? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nordlandsdrevern Posted July 22, 2009 Share Posted July 22, 2009 Hepp! Er det noen som har prøvd KG-12 (Big Bore Cleaner)? Leste en test av kobberfjernere, og KG-12 var milevis foran andre kjente merker i oppgaven å tære vekk mest mulig av ei homogen kobberkule over et gitt tidsrom. Stoffet skal også være vannbasert, fritt for amoniakk og skal ikke tære på stålet. "No need to neutralize"! Utviklet for militær bruk på haubitsere. Hørtes ganske snilt og bra ut tenkte jeg... Så derfor ble en bestilling nettet avgårde og jeg sitter med flaska og ler litt... IKKE av virkningen - men av innholdet (som jeg jo spekulerte en del på): Hør på denne - Starter forsiktig, men tar seg opp etterhvert... "Some of the ingredients in KG-12 are classified toxic. Avoid prolonged contact with skin. Wash hands after each use. If skin is exposed, flush thoroughly with water and seek medical attention. If swallowed, call poison control immediately for possible cyanid poisoning." Blåsyre ja, lukta av mandel lifler forsiktig i nesa Tror jeg blander meg en klunk med Greenbore #2 og Ed's red jeg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
300kongen Posted July 22, 2009 Share Posted July 22, 2009 Testen du referer til er egentlig ikke dugandes. De slapp blant annet kuler i de forskjellige solventene. Med tanke på at amonikk trenger oksygen for å reagere med kobber blir det litt feil.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Osse Posted July 22, 2009 Share Posted July 22, 2009 Vi har litt erfaring med KG12 i Nidaros BSK, og dette er en meget god mantelfjerner. Den er noe mer brukervennlig enn Sweets, Robla Solo og hva de heter alle med ammoniakk. Fordelen med Ammoniakksolventene er at de viser blåfarge ved mantelbelegg. Det som gjør at jeg liker KG-produktene er at de er kompatible med hverandre. Jeg har lest at noen solventer i kombinasjon kan føre til "pitting". KG 1 er en god karbonløser, og fjerner også mantel godt nok til at denne blir brukt alene hos meg. Denne gir blåfarge og anbefales. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
... Posted July 23, 2009 Share Posted July 23, 2009 Jeg bruker gammel NATO olje som er best før 1966 står det på den . Beste olja jeg har hatt, passelig tykk og fordamper ikke. Smøres på alt. Det er en Grønn litersflaske som jeg fikk av min Bestefar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted July 23, 2009 Author Share Posted July 23, 2009 Jeg bruker gammel NATO olje.... Det er en Grønn litersflaske som jeg fikk av min Bestefar. åhh du har den gode gamle "kreft-olja" til forsvaret? den er effektiv. men visstnok helseskadelig så det hyler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
... Posted July 23, 2009 Share Posted July 23, 2009 Åååå........ Faen jaja Har jeg ikke fått kreft til nå så får jeg aldri kreft, så mye annet jeg kan daue av uansett Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flashman Posted July 24, 2009 Share Posted July 24, 2009 Jeg bruker gammel NATO olje.... Det er en Grønn litersflaske som jeg fikk av min Bestefar. åhh du har den gode gamle "kreft-olja" til forsvaret? den er effektiv. men visstnok helseskadelig så det hyler. Tenker det var den olja som gjorde at forsvaret måtte øse ut en del kroner til børsemakere og kanonteknikere sånn på begynnelsen av 90 tallet. Var ikke kreft som var problemet, men løsemiddelskader... Tror den olja er relativt mett av TRI, tyntflytende irrgrønn sak... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted July 24, 2009 Author Share Posted July 24, 2009 Tenker det var den olja som gjorde at forsvaret måtte øse ut en del kroner til børsemakere og kanonteknikere sånn på begynnelsen av 90 tallet. Var ikke kreft som var problemet, men løsemiddelskader... Tror den olja er relativt mett av TRI, tyntflytende irrgrønn sak... ja den olja jeg tenkte på. selv om løsemiddelskader høres logisk ut går den bare under navnet "kreft olje" i omgangskretsen min å den er meeeget effektiv til å få løp rent med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thor Posted July 24, 2009 Share Posted July 24, 2009 Løsemiddelskader er da ikke noe problem. Får man slike glemmer man det men en gang uansett Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sirhitalot Posted August 1, 2009 Share Posted August 1, 2009 så greenbore er totalt uskadelig for våpenet om du renser løpet med en fuktig fille etterpå og så en tørr fille? Hvor mange skudd skyter dere før dere bruker greenbore? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
300kongen Posted August 1, 2009 Share Posted August 1, 2009 en anna løsning er å plugge løpet. fylle det med greenbore, la det stå feks et kvarter-halvtime, så tømme det ut og pusse rent. Funker dette greit? Normalt sett vil jo ammoniakk kreve oksygen for å reagere med kobber, men kanskje det kan gjøre nytte av oksygenet i vannet som tilsettes? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted August 1, 2009 Author Share Posted August 1, 2009 en anna løsning er å plugge løpet. fylle det med greenbore, la det stå feks et kvarter-halvtime, så tømme det ut og pusse rent. Funker dette greit? Normalt sett vil jo ammoniakk kreve oksygen for å reagere med kobber, men kanskje det kan gjøre nytte av oksygenet i vannet som tilsettes? vet ikke jeg. det later til å funke bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted August 2, 2009 Share Posted August 2, 2009 Jeg har også laget meg litt Fulmens greenbore. i flaska mi ser det som om det legger seg litt salter i bunnen på flasken? er dette normalt eller har jeg gjort noe feil? Jeg har også tenkt på å bruke en slik lano handskum flaske til og pumpe det ut med, den lager jo skum av flytende såpe og da får en ihvertfall oxygen inn i mixen. Noen tanker om det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.