Jump to content

Pussemidler og annet lurium


høggern

Recommended Posts

Brusflasker er vanligvis av PET, trodde det skulle holde bra mot såpe og salmiakk
:twisted: Så det er DEG som holder på å svine til returflasker! Synes det av og til smaker pyton av brusen fra de gjenbrukte plastflaskene ja.... Neste gang jeg kjøper brus med hvitt bunnfall, tunga blir blå og smaken tenderer mot salmiakk så er det altså et par kandidater her som har hatt dårlig råd og pantet luriumflasker... Hmmmmm :!:

 

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Brusfabrikantene bruker sniffere for gardere seg mot at flasker med rester av kjemikalier kommer ut på markedet igjen :mrgreen: Sjekk en tilfeldig garasje, så finner du ut at brusflasker brukes til mye rart..derfor har de systemer som fanger opp disse flaskene

Link to comment
Share on other sites

Neste gang jeg kjøper brus med hvitt bunnfall, tunga blir blå og smaken tenderer mot salmiakk så er det altså et par kandidater her som har hatt dårlig råd og pantet luriumflasker...
hehe

det er ikke meg. for når jeg har hatt lurium eller whitesprite eller andre kjemikalier i flaskene å de er tomme, stikker jeg hull på flaska med kniv ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

drar opp denne tråden her igjen. har ett spørsmål ang Ed's Red, er denne smørende og rustbeskyttende? når jeg leser innholdet blir jeg litt i tvil om noen av stoffene motvirker hver andre. Når jeg bruker denne føler jeg at denne er "feit" og legger igjen en oljefilm nesten som diesel gjøre. Jeg har alltid pusset bort alt av Ed's Red og satt inn med en annen tynn olje i løpet når jeg pusser, men tanken har slått meg om enn bare kan avslutte med en runde Ed's Red. Går litt opp og ned hvor mye jeg bruker denne, men siste tiden har jeg brukt Ed's Red ganske mye. ( fulmens Greenbore er ikke så mye brukt)

Link to comment
Share on other sites

Det er fordi ammoniakk angriper stålet om det ikke blir nøytralisert etter bruk.

Derfor bruker en del å pusse gjennom rifla med bremserens etter bruk av mantelfjerner som inneholder ammoniakk.

For så å sette inn løpet med en tynn oljefilm.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

http://picasaweb.google.com/magnus.nils ... 1757901282

 

Greenbore ser ut til å virke bra utifra bilde :-)

Jeg har dette på pumpe plaske. En det har vært baby såpe på :mrgreen: funker bra, har hatt det på samme flaska i lengre tid så den holder.

 

Bruker også ED's red, men synes denne er for tynntflytende, og blir nesten litt tørr på en måte. Lurer på om det kan gå an å blande den med noe annet lurium får å få den tykkere.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har forrest skum (blå sprayflaske), hoppes bore snake og en Remington solvent løpsolje som skal brukes til innvendig løp.

 

I tillegg har jeg ballistol som jeg har tenkt å bruke på utvendig løp, låsekasse, bolt, sluttstykke, mekanisme og plaststokken.

 

Vil dette funke greit eller? Hvor ofte må jeg til med skum i løpet? Bore snaken har jeg planer om å dra gjennom hvert 20. skudd.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Ser det e lengesiden noen har vert her inne men prøve meg fordet.

 

E ny innen dette her, men netopp kjøpt ein tikka hunter og lure litt på om någen har formeining om å bruke bremserens og teflon olje til rengjøring og smøring. eller e det å anbefale å bruke produkter kjøpt hos våpenforhandler.

Jobbe sjøl me disse produktene daglig(bil mekk), og bremserensen rense jo det meste, mens bedre smøreolje en teflonspray e vel vanskelig å oppdrive, men om dette egne seg til våpen ane eg ikkje. Nåken så har noe erfaring me dette??

Link to comment
Share on other sites

Har brukt "Molyflon" lenge, basert på en oppskrift fra Sluttstykket om jeg ikke husker helt feil, det er en blanding av motorolje, molybdenfett og Biltemas teflonspray. Molybdensulfid tåler høye temperaturer og smører bra ved høyt trykk, teflon smører bra ved lavt trykk. Om det ER bedre vet jeg ikke, men den gir en egen "sleiphet" som føles veldig riktig ut.

Link to comment
Share on other sites

Testet Fulmens Greenbore idag.

Har et løp liggende som sto på mausern, det er nokk aldri fjernet mantel (iallefall ikke når jeg har hatt det og neppe når bestefar hadde det) så da fikk jeg sett at greenbore funker som snus :D

Tettet løpet og fylte i greenbore, etter et par min pusset jeg tørt løpet før jeg pusset med Ed's Red

IMAG0453.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd det meste av oljer for utvendig beskyttelse av løp og kasse, uten å finne den "rette" typen som tørker inn og tåler slitasje.

 

Kom over dette:

 

For long term storage one of the best and simplest products to use is Lee Liquid Alox. This is actually the same material used by the Ziebart Co. to rustproof automobiles, and is a mixture of 45% calcium soap and 45% mineral spirits (petroleum distillates). According to Alox/Lubrizol Corp. (www.lubrizol.com), who sell the product under the stock #606-55 in 5 and 55 gallon drums this material was intended to be sprayed on to protect naval machinery on the decks of ships against salt spray.

 

It is supposedly available in smaller quantities from http://www.lsstuff.com/lube/liquid-x.html or http://dragonbulletlube.com/products.php

 

Thanks to William Josephson for the availability info.

 

The only drawback is that it dries hard and is somewhat difficult to remove, but the material does come off readily with military rifle bore cleaner (Mil-C-372B or Mil-L-63460), or with ordinary firearms cleaners such as Ed's Red. It must be removed from the bore prior to firing, as would any grease or wax, because it would constitute a bore obstruction. If you wanted to secure a gun in a container for several years, and have it ready for future use, clean and lubricate it normally and then apply an even coating of Liquid Alox to all metallic surfaces. Store in a sealed storage bag with about100g of silica gel.

 

Er det noen som tror dette kan være det jeg leter etter, og eventuelt kan oversette innholdsfortegnelsen? :P

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Har kjøpt ingredienser til Ed`s Red. Alt på biltema. En liter av ATF, Lysfotogen, white spirit og aceton. Ble kr 199,50

 

Jeg skal bruke det bl.a til å fjerne plastavleiringer i chokene på hagla, etter tips jeg fant på robsoft. Det jeg lurer på, er om acetonet vil ødelegge fargeringen rundt choken om de legges i bad?

JCOCE1-Extended-Optima-Choke-Tubes-12-Gauge.jpg

Link to comment
Share on other sites

jeg hørte noen som laget denne uten aceton for å legge div våpendeler i til rengjøring, mener det var snakk om å legge sluttstykker, låsekasser og hele pistoler i da for å løse opp dritt... hvorfor aceton ble droppet vet jeg ikke, men kanskje ikke heldig å legge noe i den...

 

men dette er ikke noe jeg har dokumentert, kun ting jeg har hørt

Link to comment
Share on other sites

Det jeg lurer på, er om acetonet vil ødelegge fargeringen rundt choken om de legges i bad
JA! det vil det :wink: Dessuten stinker denne ATF-oljen noe aldeles forjævlig!

 

Slik så chokene ut etter 2 runder med forskjellig etsende lurium kombinert med bronsjebørste, og en natt i vann med masse maskinoppvaskmiddel. Plastavleiringen har såvidt sluppet taket i kanten. Tviler på at jeg har riktig trangboringsgrad i disse.

img1971ub.jpg

 

Etter et døgn med Ed`s Red og litt pussing ble chokene slik. De fargede ringene slapp taket den første timen.

img1982xv.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Ed Red kan ikke brukes som nitrosolvent all den stund den er laget av olje, whitespirit, lampeolje og aceton?

 

Jeg bruker min egen variant som er motorolje (for jeg hadde det i garasjen), tennvæske og whitespirit. Jeg pusser mest inne, og vil ikke ha all acetondampen innabords.

Denne blandinga funker tålig bra til å dispergere karbonrester.

 

Før brukte jeg en slant gammel militær våpenolje oppi, og da tar den også mantel, sakte rett nok.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ok. Så hvis jeg har forstått riktig:

Ed's Red = Løser opp krutt, plast, bly, smører og beskytter.

Greenbore = Tar kobberet.

 

Man trenger kun disse to for all våpenpuss?

Kan det være greit å bruke Wd40 som olje til slutt for å forhindre rust?

 

Har mixet meg 5dl med greenbore nå. Dritt at biltema er så langt unna, får se om jeg finner noe aceton og ATF olje på byen her. Regner med at vanlig girolje for manuell kasse og diff ikke kan brukes (har 3l liggende)?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...