Jump to content

Fryser på føttene uansett fottøy...Noen tips til bra sko??


9,3x62 SL

Recommended Posts

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mer enn som så. Et gammelt fyndord sier at "hvis du fryser på beina, skal du ta på deg lua". Når kroppen begynner å synes varmetapet er for stort, vil den først stenge av blodtilførselen til de ytterste delene. Med andre ord fingre og tær, dernest hender og føtter. Det siste som stenges ned er innvoller og hjerne. Derfor er det viktig å ha noe godt og varmt på hodet og at nakken er dekket, for det er fra hode og nakke at varmetapet er størst.

 

Og det kan være nok at hjernen tror at det blir kaldt, før den stenger ned sirkulasjonen til føttene.

 

Og det kan reverseres! For endel år siden gikk jeg på IMO-80 kurs , hvor vi sto oppkledd i "Helly Hansen Imersion suits" og småhutret på en kai i november. Da fikk vi følgende tips av en av instruktørene:

Du blir kald fordi du tror du fryser! Si inni dere følgende mantra: Det er ikke kaldt på føttene , det er ikke kaldt på føttene... osv , og dere skal se blodsirkulasjonen kommer igang etter en stund!

 

Jeg tenkte at: høh, det tviler jeg på , men det skader da ikke å forsøke. Etter ca et kvarter kom varmen!

 

Dette forutsetter jo selvf. at man har varmt fottøy på beina, ellers er det ingen vits. Uansett , vel verdt et forsøk

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har et par Kamik Cody. fikk dem sendt over dammen, skal visst holde 73 minus(skal vel godt gjøres).

Men de er faktisk veldig gode, både til å gå i, og sitte på post i,varmer no jævlig. Men en blir nå fort våt visst en går no langt me de, og da blir en sikkert frossen uansett viss en setter seg ned på post i kaldt vær kan jeg tenke meg

Link to comment
Share on other sites

Baffin Impact http://www.villmarksbutikken.net/produkter/friluft/fottoy/baffin/Baffin+Impact.d2Y-18UlNO38pBp7q5B8Nxh0xE2N13PYpwtfSYE.ips

Noen som har erfaring med disse eller tilsvarende andre modeller på markedet?

Jeg har akkurat hatt disse i litt over ei uke nå, og så langt er jeg fornøyd.

Behagelig lett å gå i, de ser mye tyngre ut enn de er. (utrolig lav vekt egentlig)

En bør ta ut innerskoen når en kommer hjem, det blir kondens mellom den og ytterskoen.

 

Nå har jeg kun kort tid i dem, men de virker meget bra.

Link to comment
Share on other sites

Baffin Impact http://www.villmarksbutikken.net/produkter/friluft/fottoy/baffin/Baffin+Impact.d2Y-18UlNO38pBp7q5B8Nxh0xE2N13PYpwtfSYE.ips

Noen som har erfaring med disse eller tilsvarende andre modeller på markedet?

Jeg har akkurat hatt disse i litt over ei uke nå, og så langt er jeg fornøyd.

Behagelig lett å gå i, de ser mye tyngre ut enn de er. (utrolig lav vekt egentlig)

En bør ta ut innerskoen når en kommer hjem, det blir kondens mellom den og ytterskoen.

 

Nå har jeg kun kort tid i dem, men de virker meget bra.

Hører bra ut. Prøvde å bestille disse, men importøren sendte feil modell til forhandler to ganger. Hvis jeg bestiller de store nok til å få plass til tynne ullsokker, tjukke hjemmestrikka og litt luft så blir det sikkert varmt :)

Link to comment
Share on other sites

En gaupejeger på jobben kjøpte seg nye arbeidssko med varmeelementer ! Disse elementene gikk på batteri. Han prøvde dem på åtejakt til rødpelsen i 21 minus. Vedkommende bruker jakttårn. Han får ikke fullrost disse støvlene. Jeg kan høre med han i morgen hva slags merke dette er, men de var svindyre !

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke en frossen person ellers, folk undrer stadig hvordan jeg klarer meg så lettkledd ute i kulda

 

Det har vel blitt nevnt før, men jeg tror det er stor fare for at det er her problemet ditt ligger.

Overkroppen bør kles godt så kjernetemperaturen beskyttes best mulig og spesielt hodet og nakken bør være isolert med lue og skjerf/hals/greie da mesteparten av varmen lekker ut her.

Det oppleves det gjerne som om du er varm på resten av kroppen når kroppen kutter ut varmetilførselen til tottelottene og hendene, mens du egentlig er begynt å bli nedkjølt.

 

Dette skal du ha lært på rekrutten. Hvis ikke kan du klage å kreve å få gå den på nytt. :lol:

 

Jeg hadde samme problem med føtter og fingre, men problemet ble løst med å ta vare på nevnte deler av kroppen.

 

Da kan du spare noen kroner på sko.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og har samma problemet. Fryser som f#¤%& samma hva jeg har på føttene. Noen har tipsa meg om neopren støvler, at dem skal være veldig varme. Har ikke kommet så langt ennå, at jeg har prøvd/kjøpt sånne støvler. Har begynnt med noen varmeputer fra Clas`ern, som jeg klister fast under føttene. Da holder jeg meg god og varm i 6-8 timer. Koster 49 kr for 3 par, så gratis er dem ikke, men det hjelper godt på.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte Kamik Oslo og benyttet de under siste del av hjortejakta (postering).

Ikke ekstremkulde, men jevnt rundt minus 10 og ca tre til fire timer ute hver kveld.

 

Jeg er en pyse når det gjelder frysing på beina (gammel forfrysningskade fra forsvaret), men disse holdt meg god og varm.

Ikke så godt egnet å gå langt i (eller kjøre bil med), men til små turer og stillesitting, er Kamik Oslo det beste jeg har prøvd så langt :D

 

Ellers er selvfølgelig de gode råd om tildekking av hode / nakke kanskje det viktigste av allt.

Link to comment
Share on other sites

De 2 siste ukene før jul her oppe i Trøndelag var det ca - 20 gr i flere dager da jeg jaktet rådyr, sitter da 2 - 3 timer på post om morgen og kveld, med 2 ulltepper, 1 på ryggen og 1 rundt låra og husflidens gode selskinns sko (Topez) på beina, har 2 stk såler i men jeg fryser ikke. Pris ca 2000,- for skoa. Har også prøvd jaktskoa mine samt kjøpt et par Kamik men de holder ikke så bra når vi nærmer oss - 20 gr.

Link to comment
Share on other sites

Nå har Härkila kommet med et par nye vinterstøvler som garanteres ned til -90C. Disse heter Häkila Inuit GTX 15 og skal vist være skikkelig varme.. Med Gore-tex som puster, 50mm isolasjon i sålen og en 20mm tjukk "ullsokk" inni bør dette hindre den verste kulda å komme inn. Har en kamerat som kjøpte disse nå nylig og er spent på å høre fra han hvordan disse er å ha på. Forsøkt å finne vekta på et par, men det står ikke oppgitt på de sidene jeg så langt har vært innom.

 

70_-2094404601_hoved.jpg310100161.jpgresampler.aspx?type=display&src=310100161_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Baffin Impact http://www.villmarksbutikken.net/produkter/friluft/fottoy/baffin/Baffin+Impact.d2Y-18UlNO38pBp7q5B8Nxh0xE2N13PYpwtfSYE.ips

Noen som har erfaring med disse eller tilsvarende andre modeller på markedet?

Jeg har akkurat hatt disse i litt over ei uke nå, og så langt er jeg fornøyd.

Behagelig lett å gå i, de ser mye tyngre ut enn de er. (utrolig lav vekt egentlig)

En bør ta ut innerskoen når en kommer hjem, det blir kondens mellom den og ytterskoen.

 

Nå har jeg kun kort tid i dem, men de virker meget bra.

 

Hvordan er disse med truger på beina :?: blir de for store eller går det greit :?:

Link to comment
Share on other sites

Nå har Härkila kommet med et par nye vinterstøvler som garanteres ned til -90C. Disse heter Häkila Inuit GTX 15 og skal vist være skikkelig varme.. Med Gore-tex som puster, 50mm isolasjon i sålen og en 20mm tjukk "ullsokk" inni bør dette hindre den verste kulda å komme inn. Har en kamerat som kjøpte disse nå nylig og er spent på å høre fra han hvordan disse er å ha på. Forsøkt å finne vekta på et par, men det står ikke oppgitt på de sidene jeg så langt har vært innom.

 

Ei sko i str 45 veier ganske nøyaktig 1.5 kg på fiskevekta her på lageret.

 

Du må påregne å bli noen cm høyere når du tar på deg disse, for sålen er tyyyykk...

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at det ikke finnes sko/støvler som holder føttene mine varme når det er kaldt. Eneste forskjellen er at det tar lengre tid før jeg blir kald med gode støvler på. Jeg har prøvd med elektriske strømper som vist tidligere i tråden, de virker, men ikke godt nok for meg.

 

Jeg lånte et par Baffin Impact på revepost og det er de beste støvlene jeg har prøvd, de holdt lenge før kulden satte inn.

 

De siste ukene av jakta har det vært sprengkaldt og jeg kjøpte "Grabber toe warmers", de var virkelig gode. Det er sånne poser som blir varme når de fjernes fra emballasjen. Da hadde jeg et par tynne ullstrømper, tåvarmere under tåballene, men utenpå strømpene, et par vanlige feltstøvler fra forsvaret og fotposer. Det funket perfekt, men vil sikkert funke enda bedre med f.eks. Baffin Impact og tåvarmere. Men det må være litt romslig for tærne i støvlene og strømpene må ikke være for tykke. Jeg prøvde med ullsokker utenpå strømpene og tåvarmerne også, men det funket ikke så godt, ble litt for tett, tror jeg til at varmerne fikk ønsket effekt.

 

Det eneste som funker for meg er at føttene får tilført varme, som f.eks. tåvarmere. Blir jeg sittende rolig på post uten noe som avgir varme, vil det bli kaldt på føttene uansett hva slags fottøy jeg bruker. Det tar bare litt lengre tid med godt og "varmt" fottøy :D:)

Link to comment
Share on other sites

what predator said!

 

Jeg og konemor har vært vårt par med Tay muckboots, har ikkew frøset på tærme siden jeg kjøpte den. Er fote ute i korte turer med disse. Ville vel valgt noe annet til lengere turer med mye gåing, men til hundtur, skyte stevne og skogsdag med småskolen er de glimmrende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg også fryser som ei bikkje på beina - nesten alltid.

 

Foruten skikkelige fotposer gjerne med et lag liggeunderlag imellom støvel og forpose er mitt foreløpig beste tips Grubs Snowline.

 

Muchboot/Grubs er jo samme firma og Grubs Snowline er 12mm Neopren, mens Tay Sport er 8mm. Grubs utgaven har også vibramsåle og er derfor ikke så inn i hampen glatte som Tay/Tay Sport er.

 

Biltema/Chlas Olson/Cabela's sokker med 1,5V d batteri på leggen fungere også supert. Jaktet i PA Usa for 3 år siden i joggesko med membran og sånne sokker. Det var 15-22 kalde i 3 dager. Anbefales om du skal ha på litt lavere støvler. Batteripakken sitter i veien ved bruk av høye støvler.

Link to comment
Share on other sites

Kan bekrefte tipset til flere andre her inne med dampsperre.

 

Dette er det mest effektive av alt jeg noen gang har prøvd mot kalde tær. -*Spesielt* hvor det skal veksles litt mellom bevegelse og ro, slik at mer svette produseres (bare det å gå ut til post produserer mer fukt enn man tror). Energitapet ved svette som fordamper fra huden er formidabelt, i tillegg fuktes jo de isolerende lagene, slik at varmen ledes lettere ut.

 

Og det beste med dampsperre; det FØLES knusktørt og nydelig! (Når man kommer hjem og skal ta av seg jævelskapen, avsløres det dog fort at realiteten er en ganske annen :lol: )

 

-Tynne, tettsittende sokker innerst (materiale er egentlig uvesentlig; dressokkene i bomull kan brukes)

-Plast utenpå (hvite søppelsekker fra kontoret er best)

-Deretter ullsokker, kartanker og sko etter eget ønske.

 

Plastpose UTENPÅ ullsokkene har ingen gunstig virkning; heller negativ. -Da får du verken dampsperre eller pusting -det verste av begge verdener :D

Link to comment
Share on other sites

når jeg jobber ute i under 20 minus, stillestående på asfalt, har jeg følgende kombinasjon på beina.

 

-et par godt isolerte arbeidsstøvler, størrelse 47(til vanlig bruker jeg 43)

-et par tynne ullsokker, UTEN strikk i toppen, som sitter relativt løst.

-et par tjukke ullsokker, som også sitter løst.

-tjukke ullfiltsåler.

-minst to par stillongs av litt for stør størrelse, uten trang strikk.

 

Nøkkelen til å holde seg varm er å holde blodomløpet i gang, og da må man ha god plass og lite press. god plass gjør også at de isolerende plaggene ikke komprimeres.

Link to comment
Share on other sites

Begynner å lure litt på hvor kammerfolket pleier være som er " der ingen fottøy er varme nok uansett". Jeg har bodd i årevis i indre finnmark, ut mot finnmarks kysten, jeg har bodd i østerdalen i "den kaldeste vintern i manns minne" og alikevel vil jeg påstå at det går an å kle seg slik at man ikke fryser plagsomt mye på bena.

Jeg mener altså at det går an å finne bekledning slik at man ikke fryser for mye på bena. Men om man ikke vil fryse på bena når det er skikkelig kaldt ute, betinger det at man kler hele kroppen riktig.

Men det kan jo være jeg ikke har vært like kalde steder som andre har vært.

Link to comment
Share on other sites

Har skumlest igjennom tråden. Og ser til min forundring at Jørn Jensens, Jørn klangor anti freez ikke er nevnt med ett ord.

Disse er lett 1.8kg for paret

Har løs filt såle, som er lett å ta ut. Samt at skoen er lett å smette på seg.

Har vanntett cellegummi underdel.

Sålen er tykk og har veldig fin bue, så de er godt isolert fra bakken,

Cellegummien gjør at skoene får litt fasong, dermed er de god å gå med, både med og uten truger.

Lær overdelen har god stramming.

Og kjøper en modellen med "nebb"(lav skalle tupp) så blir det lettere å smette skoen inn i bindingene på trugene.

Jeg har prøvd mange forskjellige vinter sko. Sorel, kamik, Yeti. fotposer.

Men denne er det beste jeg har hatt på foten. Brukes hele tiden :D .

Om noe negativt skal nevnes, må det være mønsteret i sålen som er litt små knotter.

 

De koster flesk rundt 4 tusen. Men blir sålen utslitt. Send skoene inn og de blir byttet eller reparert.

 

Anbefales !

Link to comment
Share on other sites

Begynner å lure litt på hvor kammerfolket pleier være som er " der ingen fottøy er varme nok uansett". Jeg har bodd i årevis i indre finnmark, ut mot finnmarks kysten, jeg har bodd i østerdalen i "den kaldeste vintern i manns minne" og alikevel vil jeg påstå at det går an å kle seg slik at man ikke fryser plagsomt mye på bena.

Jeg mener altså at det går an å finne bekledning slik at man ikke fryser for mye på bena. Men om man ikke vil fryse på bena når det er skikkelig kaldt ute, betinger det at man kler hele kroppen riktig.

Men det kan jo være jeg ikke har vært like kalde steder som andre har vært.

Det spørs jo hva man driver med når man er ute da, det er veldig stor forskjell på å sitte på post i -20 enn det er om man beveger seg litt, feks smygjakt. Men å sitte på post hele dagen, da er det beina som er ille.

Link to comment
Share on other sites

Joda jeg er klar over at det er kaldt å sitte i ro i 20 minus. Har gjort det og. Og som ved alt annet er riktig bekledning av hele kroppen nøkkelen til å ikke fryse. Føttene er vanligvis første plass man fryser på når man har for lite klær på seg. Om man skal være på post hele dagen er eget fottøy til posteringen greit å ha. Feks kartanker, fotposer og liggeunderlag løsningen bla egil foreslo. Jeg personlig pleier bruke fotposer og kartanker på fjellet vinterstid.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Altså jeg har altid hatt problemer med å holde varmen på beina fordi jeg altid blir fort klam. Og nå har det blitt værre fordi at jeg må gå med kompresjons strømper som hemmer blodomløpet. Så jeg putter på et par tynne ullsokker innerst og strømpene som jeg må ha og ullsåler også kan det hende jeg bruker et par ullsokker på utsiden, men nå på vinteren så blir jeg fortsatt kald på beina. Håper noen har noen gode forslag så jeg får vært mye ute i vinter også. Alt fra å gjøre ting på en anne måte til fottøy til..

Link to comment
Share on other sites

Forsvarets fotposer uten sko inni. Bare masse ull og gode såler laget av f.eks liggeunderlag. Ikke så mye sokk at det blir trangt, dog. Ikke spesiellt behagelig å bevege seg langt i, men varm holder du deg. Fra en som har jaktet ælj i dag, og atpåtil er en frysepinne.

Link to comment
Share on other sites

et par tips:

 

Om du har lett for å fryse på bena så er det viktig å ha tørre sokker. Jeg er nok også litt frossen på bena, men jeg er påpasselig å alltid skifte til tørre sokker rett før jeg går ut. Har også alltid med et par tørre sokker i sekken. Og der er kun ull som gjelder! Det beste er om du kjenner noen som er litt hendig med strikkepinner, min samboer har tovet noen til meg, og det er gull!! og brukes på de kaldeste dagene.

En annet knep er å kjøpe fot deo. dette hjelper slik at en svetter mindre på bena = ikke så fort kald.

 

Tenkte jeg skulle legge ut en link til en nettbutikk der de hadde gode tilbud på vinterstøvler, men siden var nede for vedlikehold. Men om en går inn på www.motorspeed.no og velger webshop til høyre i menylinja og går inn på vintersko eller om det var bekledning? så finner en mye fint skotøy til kalde dager. Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips. Jeg har kikket litt på Sorell men alt av sko/støvler må jeg prøve fordi beina er små og breie og høy over rista(føttene trenger ikke å bli mer skvist enn det dem er i strømpene) og her jeg bor er det bare et fåtall av Sorell modellene i butikken. Håper dem er små nok i størrelsen ut fra hva jeg har sett så ligger jeg helt i nedre grense og kan ikke gå over i barnestørrelser.

Det finnes noe her jeg må sjekke mer san som sokker med batteri, kan se ut til at jeg kan få det via legen. Skal lese mer og lurer på om jeg faktisk bør bruke ullstrømper på utsiden av støttestrømpene for å få mer varme til beina. (Oj da må jeg finne strikkepinner). Men kom gjerne med flere forslag for det kan da hende jeg finner ut av noe som fungerer selv om de ikke er det som blir foreslått.

Ull sokker og ullsåler har jeg da brukt siden jeg var liten og san jeg har sett nå så er det ikke nok desverre

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Baffin Impact en stund og er så langt veldig fornøyd. Har kun brukt de på scooterturer, bla. en lengre tur like over nyttår da det var en god del minus. Ikke noe man går langt i, med gåcomfort forventa jeg heller ikke. Kjøpte de to nummer større enn mine jaktsko, får plass til et par normaltjukke Ulvang og et par hjemmestrikka.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...