Jump to content

Fryser på føttene uansett fottøy...Noen tips til bra sko??


9,3x62 SL

Recommended Posts

Noen tips til varme vintersko/vinterstøvler?

 

Jeg har prøvd mange forskjellige slags vintersko og vinterstøvler, men etter en times tid ute i kulda så er føttene kalde og jeg må ta av meg på støvlene og slenge føttene over bålet.

Kommer ofte hjem med svidde ullsokker :oops:

 

Hvilke sko eller støvler bør jeg velge? Har prøvd Nokia vinterstøvler og de blir jeg fort kald i.

Har også prøv Power Original og de reklamerer jo med "Kald på føttene, og du får pengene tilbake"

 

Ja, jeg blir kald på føttene med de støvla også :evil: Men jeg tenker ikke å levere dem tilbake av den grunn. De er da bedre enn ingenting.

 

Har også et par militære tyske vinterstøvler fra krigens dager. Disse holder varm omtrent like lenge som med Power-støvlene...Uansett hva jeg tar på føttene så blir det kaldt :(

 

Jeg er ikke en frossen person ellers, folk undrer stadig hvordan jeg klarer meg så lettkledd ute i kulda :) Men føttene derimot...De blir kalde før du klarer å stave "sjokoladebollespisekonkurranssedeltaker" :?

 

Noen tips til BRA og VARMT fottøy for jakt og fiske? De bør ikke være dyrere enn at en mann med noe tynn lommebok kan betale.

 

Takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Å holde beina varme når man sitter i ro er etter min erfaring komplett umulig. I hvert fall når gradestokken kryper under 0.

Det er flere firma som produserer elektrisk oppvarmede sokker,men det ser ut som om de hovedsaklig har siktet seg inn mot salg gjennom hjelpemiddelsentralen og da folk som får dem der mot legeerklæring. Dette medfører en vanvittig pris (staten betaler). Sist jeg sjekket skulle ett av disse firmaene ha kr. 5000,- for et par Ulvangsokker med innvevde varmetråder og batteripakke.

Kanskje en henvendelse til disse firmaene om at det sikkert er 50 000 jegere og friluftsfolk som fryser på beina hver høst og vinter kunne få dem interessert i det private marked, høyere salgsvolum og lavere priser?

 

Ellers er fotposer et godt tips, også å bryte av noe granbar til å ha beina på.

Link to comment
Share on other sites

Diverse utgaver fra Kamik er SVÆRT varme i forhold til min erfaring. Dette kan selvsagt gå litt på bekostning av om du skal gå langt eller ikke, men jeg bruker gjerne Kamik Frontrange som et kompromiss. Ikke idelle å gå mange kilometer i, men noen få kilometer går greit, samt at du bør holde varmen godt også. Jeg bruker ikke tykke sokker i de støvlene med mindre det er kaldere enn -15, og som harejeger sitter jeg MYE i ro.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Prøv å redusere det totale varmetapet ved å kle det bedre på reste av kroppen og. Det kan gi en viss effekt.
Mer enn som så. Et gammelt fyndord sier at "hvis du fryser på beina, skal du ta på deg lua". Når kroppen begynner å synes varmetapet er for stort, vil den først stenge av blodtilførselen til de ytterste delene. Med andre ord fingre og tær, dernest hender og føtter. Det siste som stenges ned er innvoller og hjerne. Derfor er det viktig å ha noe godt og varmt på hodet og at nakken er dekket, for det er fra hode og nakke at varmetapet er størst.

 

Jeg har egentlig ikke vært plaget med frysing på føttene så lenge resten av kroppen har vært god og varm. Når jeg begynner å bli litt kald ellers, derimot...

Link to comment
Share on other sites

Blir du kald når du går også? Eller er det bare når du sitter i ro?

 

En faktor som kan gjøre at du blir kald på føttene er at du kanskje har for trange sko? Husk at det er luftlaget som varmer. Hvis du ikke har luft i skoene gir 3par med ullsokker ingen effekt så lenge føttene er som 2 surra svinesteiker i skoene.

 

Til postering kan forsvarets fotposer være tingen. Ta fotposene, bruk et tykt lag med avispapir i bunnen, legg ullsåler oppå. Skaff deg et par tykke tova sokker og putt føttene i fotposene UTEN sko. Kun avis, ullsåler og tova/tykke ullsokker i fotposene. Mye luft, og varme tær.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok flere enn oss som fryser på beina - og som diskuterer hva en kan gjøre med det.

 

Både for isolasjonen og blodsirkulasjonen må fottøyet være så stort som mulig - prøv ut med masse ullsokker etc., så mye som går uten å få gnagsår, eller at sokkene "baller" seg. Et sett fottøy for sommerbruk, og et sett tilsvarende, men et (helt europeisk) nummer større til vinterbruk, kan være en god idé. Og støvlene må selvfølgelig være godt impregnerte!

Dårlig blodsirkulasjon, kommer ofte av røyking, slutt å røyk og peis på med blodfortynnende medisin :shock::lol: :lol: :mrgreen: Bare tull

Det med blodfortynnende medisin er kanskje tull fra Generalen, men at røyking fører til "røyke-bein", dårlig bodtykk i "ekstremitetene", og tilhørende dårlig evne for venene til å føre blodet tilbake til hjertet, er et faktum. Det er en av de masse gode grunnene til å slutte med den uvanen, for de som fortsatt er så skrekkelig dumme!

Link to comment
Share on other sites

Har de siste 6 årene brukt Alfa Walking King både sommer og vinter (med gamasjer), på både i fjell og lavland samt lengere postinger.

Som Sako 30-06 påpekte så går hovedtøngda av varmetapet igjennom haue, ergo skaff deg godt hodeplagg (ull eller alla forsvarets vinterlue) Likeledes at ikke du fyller skoa, luft må til. Bruker selv kun 1 par forholdvis tynne ullsokker og 1 nr.større støvler enn til vanlig. Utover varmepose for posteringsjakt, er en vanlig isoporplate et brukbart tips.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt noen forfrysninger på bena, og da blir de lett kalde og følelsesløse.

Nå bruker jeg å ha følgende poststøvler i sekken;

Innerforet til de Sorel'ene over inne i forsvarets fotposer.

Like varme omtrent som Sorelen, men en tredel av vekten.

Grå ullsokker inni.

Det funker ikke å stole på sånne varmeposer, når de går ut på dato eller de ikke virker er du føkkt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det er mulig jeg er på feil jorde her nå, men er det noen som har prøvd plastikkposer e.l. utenpå ullsokkene?

 

Ulla lager jo et isolasjonslag, og med plast på utsiden slipper jo ikke oppvarmet luft ut?

 

Fuktighet kan være et problem, men jeg vet ikke - er det noen som har testet denne (potensielt dumme) ideen? :-)

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig jeg er på feil jorde her nå, men er det noen som har prøvd plastikkposer e.l. utenpå ullsokkene?

 

Ulla lager jo et isolasjonslag, og med plast på utsiden slipper jo ikke oppvarmet luft ut?

 

Fuktighet kan være et problem, men jeg vet ikke - er det noen som har testet denne (potensielt dumme) ideen? :-)

 

Fuktsperre er ett kjent triks for polfarere, blant annet, men da utapå en tynn sokk, med tykkere sokker utapå igjen. Da blir det ingen fukt i det laget som holder mest luft.

Link to comment
Share on other sites

Fuktsperre er ett kjent triks for polfarere, blant annet, men da utapå en tynn sokk, med tykkere sokker utapå igjen. Da blir det ingen fukt i det laget som holder mest luft.

Ah ok, så på innsiden ullsokkene altså...

 

Man oppnår ingenting ved å ha en pose ytterst også?

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg hørt rykter om og :mrgreen:

 

@Bjørn S: Mulig du har rett, men jeg forstår det ikke helt hvorfor det skulle bli noe mer kondens av to, en av ett tett skikt. Og i sokken som kommer mellom posene vil det jo ikke bli noe mer fuktighet enn det som allerede måtte være der.

Link to comment
Share on other sites

Limer inn denne fra en tidligere tråd.

[list=]

Her er tipps for dere som fryser på føttene med vanlige jaktsko, og ikke er det dyre greiene heller.

Dette er enkle saker som holder en varm uansett hvor kaldt det skulle være.

 

Jeg tar utgangspungt i forsvarets fotposer, men da uten sko inni.

Klipp opp et liggeunderlag til såle, legg det nederst inni fotposen.

Videre bruker jeg en tovet ullfot - kartanka - labber, ja det kalles flere ting og derfor limer jeg inn bilder så det blir forståelig for alle..

Utenå den har jeg en til innersokk til skootersko...

 

image4-1.jpg

 

image6-1.jpg

 

Fryser noen på føttene med dette utstyret, ja da bør de flytte til sydlige breddegrader snarest! :wink:

/list]

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk noen "sokker" til jul for mange år siden. De gikk på et D batteri, altså de store runde, og et sånt batteri skul vare i opptil 3 timer, iflg reklamen/folderen som fulgte med.

 

Jeg prøvde de kun inne, og da ble de kjempevarme, omtrent som å stå barbent på et gulv med varmekablene på full styrke.

 

Jeg prøvde de aldri ute da jeg ikke frøs på bena den gangen. Nå er jeg 25 år eldre, og fryser letere på bena. Kan jo ha litt med alderen å gjøre også ? Er jo en kjent sak at magan kommer, og nattesynet blir dårligere hos noen. så hvorfor ikke det å bli kald på beina også ?

 

Men skal prøve å finne ut av disse "sokkene" Het noe med "Heat......"

 

 

Var noe Amerikanske saker, selvfølgelig :D

 

 

EDIT, har funnet litt, limer litt her.

Jeg søkte litt og fant sokkene. er ikke så dyre heller

 

http://www.cabelas.com/p-0005479820755a.shtml

 

http://www.topgearsuperstore.com/advanced_search_result.php?keywords=heated&categories_id=&manufacturers_id=&inc_subcat=1&gclid=CPuR2dWgwJ4CFQUEZgod9QdadA

 

http://www.brookstone.com/battery-socks.html

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

@trådstarter 9,3x62 SL

 

Stakkars deg!

 

Send meg en PM med adressen din og jeg sender deg et par Lectra sokker

gratis. Jeg har ikke prøvd dem selv, men gi meg gjerne en tilbakemelding

på hvordan de fungerer, så kanskje jeg importerer flere. Du høres ut som

en god kanditat for å prøve disse = )

 

Batteries not included

 

203883281.jpg

Link to comment
Share on other sites

@Moose on the loose: Applaus!

 

@robert: Neoprene gjør de fleste klamme og fuktige og etterhvert veldig kalde på beina... Støvelsubstitutt uten fuktflukt!

 

@Egil: Denne tror jeg vil funke topp som posterings og kortturfottøy. [Ctrl]-[c] :P Fram med toveulla og grønnsåpe, her skal det kartankes!

Istedenfor liggeunderlag har jeg et arti substitutt; ubrukte tykke tovede ullsåler som min tippoldefar lagde.

Link to comment
Share on other sites

Råd nr. #1 er å starte med ett varmt fotbad i grønnsåpevann, deretter gå på med en grov hudfil og bli kvitt all træl på beina. Du får bedre blodsirkulasjon med en gang og føttene blir varmere. Jeg klarte meg fint i -46 grader med vanlige militærstøvler og forsvarets grå + grønne sokker, og gode ull såler så lenge bena var velstelte. Av vinterstøvler nå så bruker jeg en av Oakleys militærmodeller for vinterforhold, eneste minus med de er at de ikke er noe gode i hele tatt på isføre.

 

56522235-250x250-0-0_Oakley+Oakley+Casing+Grey+Men+s+Shoes.jpg

 

Om noen så den dokumentaren om hvordan man overlever i Sibir, så sverget alle russerne til en slags blanding av ull og gummi :lol: Kanskje en idé.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Er også på utkikk etter varme sko. Egenskaper jeg setter pris på i prioritert rekkefølge. Varme, innersko det er lett å ta ut for tørking, at det går fort å ta av og på skoen, rimelig vanntette, lett å gå i.

 

Har funnet noen sko som virker greie:

 

Baffin Selkirk http://www.villmarksbutikken.net/produkter/friluft/fottoy/baffin/Baffin+Selkirk.d2Y-18UlNO38pBp7q5B8Nxh0xE2N13PYpwtLMZl.ips

 

Baffin Impact http://www.villmarksbutikken.net/produkter/friluft/fottoy/baffin/Baffin+Impact.d2Y-18UlNO38pBp7q5B8Nxh0xE2N13PYpwtfSYE.ips

 

Kamik Oslo http://www.oslosportslager.no/produkt/kamik-oslo-wp-vinterstovel-herre-4907.aspx

 

Noen som har erfaring med disse eller tilsvarende andre modeller på markedet?

Link to comment
Share on other sites

svigermor og svigerfar har kjøpt MuckBoot til meg i julegave..svigerfar (Generalcuster på forumet) har selv muckboot og skryter av de.

jeg prøvde de idag på en kald vinterdag og jeg ble ikke kald på føttene, så jeg er fornøyd:)

 

De grønne går til -20* og de svarte går til -30*

Link to comment
Share on other sites

Har samme problemt som deg, eneste stede eg fryser er på beina, å da får man ikkje vbarmen tilbake. Eg jobber som taktekker så er ute i alt som heter dritt vær. Det eg er begynt med etter masse prøving, er å ha helt inntil sittende ullsokker, litt romslige sko, å bevege på tærene ganske mye, skifte ullsokker et par ganger fordagen også funker. Eg har sett at class olson har noen billige, har ikkje prøv de.

http://www.clasohlson.no/Product/Produc ... =154714382

Link to comment
Share on other sites

Jeg var også plaget med kalde føtter for noen år siden, men det var før jeg begynte å bruke ull, også de tynne sokkene innerst mot foten er ull. Med en tynn ullsokk innerst så er jeg også mye mindre plaget med gnagsår enn før. Har faktisk ikke syntetiske sokker i mitt eie lenger, og er heller ikke plaget med vond fotlukt lengre heller. Til og med mine 2 år gamle arbeidssko lukter ikke svette etter en 15timers varm sommerdag!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...