Jump to content

Schultz & Larsen-Klubben


Drilling

Recommended Posts

bardp skrev (På 31.12.2021 den 12.08):

Det avtrekket fra Våpensmia var jo knallbillig så de har sikkert tatt inne kjempeparti for og bruke i sin Thunder. Tror jeg skal bestille meg et slikt der og prøve og tilpasse det til min Legacy som nå har direkteavtrekk.

Korleis gjekk det å skifte avtrekk på Legacy til trykkpunkt, passer trykkpunktavtrekket som våpensmia selger?

Link to comment
Share on other sites

Hei, har kjøpt meg ein zeiss victory ht med zeiss skinne. Har kjøpt zeiss montasjer. Men får ikke denne enkle patenten på rifla.

når jeg har satt montasjen der de skal være, så vil den bare inn på den ene siden.
føler den eine er litt lavere enn den andre. Står L og H på de. Står det for low og High?😅 

ser at kikkerten blir skeiv.

Disse er kjøpt nye fra j&f. Kan være de har hivd noe brukt oppi boksen?

Her er bilder som forklarer mer

9ECBAA2C-96D6-495E-9FCD-D701E6DC5551.jpeg

EBFAE97B-999C-40CA-A61B-EF9A83BA4220.jpeg

151067FA-F34D-485C-BF8C-82A7BDC4DF9E.jpeg

8FFB99B7-887A-475F-9DE6-94EFA948A9E5.jpeg

Link to comment
Share on other sites

SchweizerStøver skrev (4 timer siden):

Står det for low og High?

Mener å ha lest et sted at S&L har innebygd tilt i festene. Så kan nok stemme med High og Low.👍 Og da skal vel H bak og L fremme. Strammeskruenen skal vel også ALLTID stå på høyre side (sett bakenfra).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den gamle originalmauseren, kal.8-57, etter min bestefar har vorte pensjonert grunna utslite løp, og har dei siste åra lånt min fars, nesten like gamle, mauser, kal30-06. Tungvindt å skrive låneavtale kvart år... så tenkjer det er på tide å investere sjølv, og gjerne i noko meir moderne og smekrare enn nemnte. 

 

Jaktar primært elg, rådyr og hjort, sistnemnte med dachs, så vert ikkje mengder med trasking i alt for krevjande terreng. Ynskjer likevel ein rigg som ikkje vert for tung og "drassete", men i utgangspunktet ikkje behov for noko "mountain rifle"-nivå. Ei superlett bikkjeførarrifle kan ev. kome seinare om behovet melder seg. 

 

Har fått tilbod på ein schultz & larsen classic dl synt 30-06, kappa til 47cm og påmontert A-tec H2. Lengde og dempar etter anbefaling. Har ca. null erfaring med kapping og demping sjølv...

Kjem i utgangspunktet til å nytte aimpointen på denne.

 

Med fare for å dra i gang ein debatt om kaliber og lengde på pipa mm.: Tenkjer de, som har erfaring med S&L, og ikkje minst dempar, at dette framstår som ein fornuftig og velbalansert rigg til føremålet, eller bør eg tenkje annleis? 

Link to comment
Share on other sites

Ljos skrev (5 timer siden):

Den gamle originalmauseren, kal.8-57, etter min bestefar har vorte pensjonert grunna utslite løp, og har dei siste åra lånt min fars, nesten like gamle, mauser, kal30-06. Tungvindt å skrive låneavtale kvart år... så tenkjer det er på tide å investere sjølv, og gjerne i noko meir moderne og smekrare enn nemnte. 

 

Jaktar primært elg, rådyr og hjort, sistnemnte med dachs, så vert ikkje mengder med trasking i alt for krevjande terreng. Ynskjer likevel ein rigg som ikkje vert for tung og "drassete", men i utgangspunktet ikkje behov for noko "mountain rifle"-nivå. Ei superlett bikkjeførarrifle kan ev. kome seinare om behovet melder seg. 

 

Har fått tilbod på ein schultz & larsen classic dl synt 30-06, kappa til 47cm og påmontert A-tec H2. Lengde og dempar etter anbefaling. Har ca. null erfaring med kapping og demping sjølv...

Kjem i utgangspunktet til å nytte aimpointen på denne.

 

Med fare for å dra i gang ein debatt om kaliber og lengde på pipa mm.: Tenkjer de, som har erfaring med S&L, og ikkje minst dempar, at dette framstår som ein fornuftig og velbalansert rigg til føremålet, eller bør eg tenkje annleis? 

@Ljos, Eg har identisk børse, berre med 52cm 30-06 løp. Synes den er kanon med ein litt hendig og kompakt kikkert (aimpoint er sikkert suverent). Har og eit 6.5x55 løp på 56cm til rifla. Med dette løpet og ein stor kikkert dreg eg ikkje denne med meg på reinsjakt med det første kan du sei (dette er og en mm større i diameter enn 30-06’en). Med modulbasert A-tec kan du jo kutte litt der, sjølv har eg alle modulene på. Angrar ikkje på at eg kappa på 52cm, sjølv om dette var lengre enn anbefaling i butikk. Greit å ha litt å gå på når et blyforbud mest sannsynlig treffer rifleverden og snart.
 

Min blei kjøpt med hjortejakt og elgjakt i tankene, derav 30-06. Seinare tenkte eg at eg kan skyte litt meir i løpet av året, også med moglegheit for bukkejakt i bakhodet klarte jeg fikle fram nok argumenter til å kjøpe meg et 6.5x55-løp i tillegg. Greit med systemvåpen sånn sett, sjølv om ein strengt tatt aldri trenger verken meir eller mindre enn ein 30-06.

 

Sammenlignet med en Tikka T3x og en Benelli LUPO før kjøp. Syntes begge disse føltes for billige når eg håndterte dei, og ein god del mer skranglete enn S&L’en. S&L’en var noko tyngre enn begge, men ikkje meir enn at vekta ikkje blei en faktor når eg valgte mellom dei. Eg har ikkje angra på mitt valg vertfall.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg kasserte min gamle mauser i 8x57 og ga bort den jeg hadde i 30-06. Kjøpte jeg en S&L Tactical med aluminiumskasse. Til den fikk jeg jaktpiper i 8x57 52 cm og 6,5x55 56 cm begge gjenget med 14x1 for demper. Den fungerer aldeles utmerket og har fenomenalt bra presisjon. Men noe kortere piper en det jeg har ville jeg ikke hatt. Bruker A-tec H2 lyddemper.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da kan jeg endelig melde meg inn i den eksklusive S&L-klubben med en S&L Victory i 30-06 med KKC😁

Blir noen småjusteringer i starten. Skal få montert Versa-Pod tofoten, men uten den klumpete vortelignende reimfesteadapteren som fulgte med originalt. Litt lite gods i fremkant av stokken, så blir picatinny skinne. Og så vil jeg sette inn QD flush cup reimfeste, siden dette er en eldre KKC med "vanlig" reimfeste. På toppen er tanken at det blir det stående en Vortex PST II 3-15x44, i Leupold montasje. 

Har også bestilt skruer med "ratt" til justering av kolbekam, siden denne må av hver gang sluttstykket skal ut.

Rifla kjennes og ser bra ut så langt, men gleder meg til å skutt litt med den. 

157_1233045962.jpg.585d0846786bd74848110628870460f4.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei. Jeg har pr i dag en Tikka med Meopta kikkert . Fungerer forsåvidt greit nok. Men vurderer å steppe det opp ett hakk .

 

Klarer ikke å ta øya vekk fra s&l classic dl med kkc stokk , eller Victory ...er det noen som kan anbefale det ene mot det andre? 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Rifla er jo nydelig, men kan jo hende noen av detaljene «skremmer» vekk massen. Virker som «tactical» selger bedre, og der treffer den ikke helt:

-Farge/form på skjeftet, selv om jeg liker det!

-Åttekantet pipe; «Har jeg sett Delta-styrken bruke det før? Ingen «proffer» på banen bruker det?»

-270w er en nydelig patron som favoriserer lettere kuler enn 30-06, men den lider under ikke eksisterende ferdigladd treningsammo. Mao du må lade..


Personlig hadde jeg ikke kjøpt den i den patronen (har 270w selv), da pipa er for kort (skal man ha ei hendig, kort lita skogsrifle, velger man 308, 7mm-08, 260 etc. 270’en gjør seg med lettere kuler i høy hastighet, og med løpslengde. Den er ikke veldig langt unna en 7mm magnum..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Selg rifla i "løse deler". 

Kikkert og lyddemper for seg selv.

Så skal jeg være litt sær. Kjøpere som er appellert av 8-kantet pipe liker antagelig ikke lyddemper på løpet. Jeg hadde fjernet gjengene for demperen hvis jeg ikke hadde hatt en løpsmutter som går i ett med 8-kantene på pipa. Klakkene på kassa hadde jeg også tatt bort for å gjøre rifla så fotogen som mulig. Og så hadde jeg tatt nye bilder på en "lekker" bakgrunn.

 

Og så hadde jeg forandret annonsen fra "ønsket kjøpt" til "selges"..

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skovlund skrev (7 timer siden):

Heisann! Har en Schultz Larsen Victory i 6,5x55. Har kikket litt på kaliber 22-250. Det jeg lurer på er om jeg kan bruke samme sluttstykke og magasin med 22-250 løp?

Samme sluttstykke.. ikke helt sikker på magasin. Dette står på hjemmesiden til Schultz.

Link to comment
Share on other sites

Jeger'n skrev (11 timer siden):

Noen med god kunnskap om S&L som kan si meg hvilken stokk fra S&L som er brukt her? Det er en HVA 1900 som er beddet inn i en eller annen S&L stokk. Under er en original stokk til HVA 1900 .

hva.jpg

Enkelt, S&L lagde stokker spesifikt til Hq1900..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Jeg kikker, og kikker, og kikker enda litt mer.

 

Har pr dags dato en tikka t3x 6,5x55 med v4 3-12x56 og H2 demper. (50cm løpslengde) Denne fungerer til det meste, men jeg kunne tenkt meg en ny bursdagsgave til meg selv. Selge Tikkaen og kjøpe meg en S&L.

 

"Rifla mi" blir brukt til følgende

40%jaktfelt

30%trening, stående og sittende

10% "langhold" på 300-1000m for morro)

20% jakt. Alt ifra toppjakt, Reinsjakt, Måneskinnsjakt ovs. Mørkt, lyst, kort å gå, langt å gå.

 

Tenker jeg helt om jeg skaffer meg følgende?:

 

Rifla Schultz & Larsen Victory stående mot en steinvegg sett fra siden

 

Schults & Larsen Victory med deres Thumbhole stokk

Zeiss v8 2,8-20x56 ASV (full pakke)

1 stykk 6,5x55 løp Ø16 i 40-50cm med en lett demper til hovedsaklig all jakt, jaktfelt og trening (trenger ingen leksjon i anslagsenergi)

1 stykk 6,5x55 løp Ø19 i 65 cm til "lett langhold" og ammunisjonstesting etter hjemmelading. Eventuelt jakt hvor holdene skulle bli noe lange.

 

Selvsagt kunne jeg kjøpt et tynge løp til langhold, og selvsagt kunne jeg kjøpt en lettere kikkert til de lange turene, men jeg skal ikke skyte rev på 2000 meter, og jeg har ingen problem med 500gr ekstra i riflesekken på reinsjakt.

Hva tenker de lærde om dette som en løsning for "alt"? Vil kikkerten fungere på mål langt unna? og vil lysåpningen være god nok til skumringsjakt?

Link to comment
Share on other sites

Østledningen skrev (3 timer siden):

Jeg kikker, og kikker, og kikker enda litt mer.

 

Har pr dags dato en tikka t3x 6,5x55 med v4 3-12x56 og H2 demper. (50cm løpslengde) Denne fungerer til det meste, men jeg kunne tenkt meg en ny bursdagsgave til meg selv. Selge Tikkaen og kjøpe meg en S&L.

 

"Rifla mi" blir brukt til følgende

40%jaktfelt

30%trening, stående og sittende

10% "langhold" på 300-1000m for morro)

20% jakt. Alt ifra toppjakt, Reinsjakt, Måneskinnsjakt ovs. Mørkt, lyst, kort å gå, langt å gå.

 

Tenker jeg helt om jeg skaffer meg følgende?:

 

Rifla Schultz & Larsen Victory stående mot en steinvegg sett fra siden

 

Schults & Larsen Victory med deres Thumbhole stokk

Zeiss v8 2,8-20x56 ASV (full pakke)

1 stykk 6,5x55 løp Ø16 i 40-50cm med en lett demper til hovedsaklig all jakt, jaktfelt og trening (trenger ingen leksjon i anslagsenergi)

1 stykk 6,5x55 løp Ø19 i 65 cm til "lett langhold" og ammunisjonstesting etter hjemmelading. Eventuelt jakt hvor holdene skulle bli noe lange.

 

Selvsagt kunne jeg kjøpt et tynge løp til langhold, og selvsagt kunne jeg kjøpt en lettere kikkert til de lange turene, men jeg skal ikke skyte rev på 2000 meter, og jeg har ingen problem med 500gr ekstra i riflesekken på reinsjakt.

Hva tenker de lærde om dette som en løsning for "alt"? Vil kikkerten fungere på mål langt unna? og vil lysåpningen være god nok til skumringsjakt?

 

 

Til jaktbruken du skisserer- selv om den bare utgjør 20% av bruken- blir den jo noe tung. 

Jeg vil tippe en plass mellom 5.5-6 kg med den stokken, standarløp, sikte, baser, picatinny og demper. 

Selv om vekt spiller mindre rolle når man bærer i sekk, begynner det jo likevel å bli litt. 

Jeg vil helst ikke over 4.5 kg totalt sett til slikt bruk. 

Tikkaen må jo være helt super til slik den er- så kan du heller oppgradere stokken (utvalget for å bygge på T3'en er jo enormt). 

 

Når 80 % av bruken er ikke-jakt, så må det jo være langt greiere å ha ei stående klart for dette i skapet. 

Slippe å skru inn/ut løpet, stille på kikkerten osv. 

 

Med pakka du skisserer har du vel strengt tatt nord for 70k dersom den er ny?

..minus 15-20k for tikkaen med kikkerten så er det likevel over 50k du disponerer. 

Her må det jo gå an å få veldig mye brukanes innenfor budsjettet. 

Hva du skal velge her må noen andre som har skikkelig peiling svare for.

Men du slipper å brenne av så inni helvetes mye penger på ei "master of none jack of all trades"- løsning som jeg tror du ender opp med dersom du drar kortet på den pakka du har sikla på. 

Edited by Ospa
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (11 minutter siden):

 

 

Til jaktbruken du skisserer- selv om den bare utgjør 20% av bruken- blir den jo noe tung. 

Jeg vil tippe en plass mellom 5.5-6 kg med den stokken, standarløp, sikte, baser, picatinny og demper. 

Selv om vekt spiller mindre rolle når man bærer i sekk, begynner det jo likevel å bli litt. 

Jeg vil helst ikke over 4.5 kg totalt sett til slikt bruk. 

Tikkaen må jo være helt super til slik den er- så kan du heller oppgradere stokken (utvalget for å bygge på T3'en er jo enormt). 

 

Når 80 % av bruken er ikke-jakt, så må det jo være langt greiere å ha ei stående klart for dette i skapet. 

Slippe å skru inn/ut løpet, stille på kikkerten osv. 

 

Med pakka du skisserer har du vel strengt tatt nord for 70k dersom den er ny?

..minus 15-20k for tikkaen med kikkerten så er det likevel over 50k du disponerer. 

Her må det jo gå an å få veldig mye brukanes innenfor budsjettet. 

Hva du skal velge her må noen andre som har skikkelig peiling svare for.

Men du slipper å brenne av så inni helvetes mye penger på ei "master of none jack of all trades"- løsning som jeg tror du ender opp med dersom du drar kortet på den pakka du har sikla på. 

Det blir et tyngre våpen ja. Vekt vil gå fra 3,8 kilo i dag, til 4,6kg (har dobbeltsjekket) med jaktopsettet jeg har sett på. Ingen problem for meg da rifla er i sekken, noe den er da jeg går langt.  Tror også dette skal gå fint på jaktfelt/trening da jeg skal bruke en lettere demper enn jeg bruker pr dd. Tyngdepunktet vil da komme nærmere kroppen min.

 

Det blir noen kroner imellom ja, men kikkerten kjøper jeg brukt, og rifla får jeg høre om forhandler har noe å gå på. 

 

Du har et godt poeng da det kommer til Tikkaen. Jeg er svært fornøyd med den til jaktfelt og trening.

 

Jeg savner dog 2 ting

 

Paralakse justering ved skyting på lengre hold.

Langt løp ved skyting på lengre hold.

 

En mulighet er å beholde Tikka til jakt (fint med noe som tåler å se litt sjøsprøyt og myr-tryning på vidda

 

Og kjøpe en schultz med mindre kikkert og et alround løp på ca 60cm. Da til jaktfelt og lett langhold.

Link to comment
Share on other sites

Østledningen skrev (14 minutter siden):

Vekt vil gå fra 3,8 kilo i dag, til 4,6kg (har dobbeltsjekket) med jaktopsettet jeg har sett på

S&L Victory i den stokken veier vel 3.8kg og kikkerten er rundt 0.8kg.. så skal du plusse på montasjer, skinne og demper.

Så ja, mitt anslag var kanskje noe høyt, men jeg tviler på du kommer under 5kg.

 

Min rifle veier 3kg blank som utgangspunkt med 66cm tynn Shilen pipe.

Når jeg plusser på like tung kikkert,  ei picatinny-skinne, baser, og 300gr demper er jeg på nøyaktig 4.5kg uten tofot eller reim. 

 

Østledningen skrev (41 minutter siden):

Jeg savner dog 2 ting

 

Paralakse justering ved skyting på lengre hold.

Langt løp ved skyting på lengre hold.

Zeissen er en dedikert jakt-kikkert med SFP og retikkel 60. 

Til langhold kommer du i tillegg til å savne FFP (Zeissen har SFP), og ett mer egnet retikkel.

Her er det mange på kammeret som driver med langholdsskyting som vet hva du skal/bør kjøpe. 

Du får gode kikkerter til halve prisen som er mer egnet til formålet. F.eks Vortex, Meopta, Delta etc.. 

 

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (10 timer siden):

S&L Victory i den stokken veier vel 3.8kg og kikkerten er rundt 0.8kg.. så skal du plusse på montasjer, skinne og demper.

Så ja, mitt anslag var kanskje noe høyt, men jeg tviler på du kommer under 5kg.

 

Min rifle veier 3kg blank som utgangspunkt med 66cm tynn Shilen pipe.

Når jeg plusser på like tung kikkert,  ei picatinny-skinne, baser, og 300gr demper er jeg på nøyaktig 4.5kg uten tofot eller reim. 

 

Zeissen er en dedikert jakt-kikkert med SFP og retikkel 60. 

Til langhold kommer du i tillegg til å savne FFP (Zeissen har SFP), og ett mer egnet retikkel.

Her er det mange på kammeret som driver med langholdsskyting som vet hva du skal/bør kjøpe. 

Du får gode kikkerter til halve prisen som er mer egnet til formålet. F.eks Vortex, Meopta, Delta etc.. 

 

Setter pris på feedbacken. Akkurat vekten tror jeg ikke vil bli noe problem. Jeg skjønner at det vil bli en tyngre rifle, men jeg er en stor mann, og har ikke noe problem med å traske noen mil med mye vekt på ryggen. Det hadde selvsagt vært optimalt med en rifle til hvert bruksområde, men det er ikke hensikten her, og jeg ønsker ikke å ha 3 rifler med middelmådig "kikkerter, løp, avtrekk osv" stående i skapet heller.

 

Da det kommer til kikkertvalg har dere et poeng. Jeg ønsker dog ikke å gå opp på minste forstørring. og med "lett" langhold som jeg beskriver, så mener jeg kun kanskje 200 skudd i året på under 1000 meter. (mest 300-500m) for læringens del, og kontrollere treffpunkt før man skal jakte på noe lengre hold. Blir jeg hektet på langhold, så kommer jeg til å kjøpe egen rifle til dette. Jeg bare savner inderlig paralaxejustering på V4`n, og ser hvor mye dette har å si. Samt noe lite forstørring.

 

Er det noen som har Ø19mm løp i 65 lengde fra S&L? hvor mye tyngre er dette løpet?

 

 

Edited by Østledningen
Link to comment
Share on other sites

Østledningen skrev (22 minutter siden):

et hadde selvsagt vært optimalt med en rifle til hvert bruksområde, men det er ikke hensikten her, og jeg ønsker ikke å ha 3 rifler med middelmådig "kikkerter, løp, avtrekk osv" stående i skapet heller.

 

Hva med å beholde T3'en og;

Bytte løp til ei 24" eller 26" karbonpipe fra Hardy, Proof etc. som er ø24mm (10k)

Bytte stokk til en PSE E-lite (veier 0.8kg) (11k)

Bytte kikkerten til en March 3-24x54 (32k)

Det blir vel fort 15-20k rimeligere, en god kilo lettere og i min verden langt bedre til bruken du beskriver..

 

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (29 minutter siden):

 

Hva med å beholde T3'en og;

Bytte løp til ei 24" eller 26" karbonpipe fra Hardy, Proof etc. som er ø24mm (10k)

Bytte stokk til en PSE E-lite (veier 0.8kg) (11k)

Bytte kikkerten til en March 3-24x54 (32k)

Det blir vel fort 15-20k rimeligere, en god kilo lettere og i min verden langt bedre til bruken du beskriver..

 

Det var ingen dum ide! Skal goodle litt og lese meg opp på disse! takker!

Link to comment
Share on other sites

Da gikk det som det måtte gå da hjerte styrer mer enn fornuften.

 

Var en tur på jakt og friluft i Arendal i går. Fikk god hjelp av høvdingen sjøl (Are) samt en dyktig bøssemaker til litt ladeutstyr.

 

Endte opp med en Schults larsen Victory med grønn/svart Thumbhole stokk og 45cm spiral fluted 6,5x55 løp.

Toppet med S&L sine lave ringer, og en Zeiss V8 2,8-20x56 ASV.

 

Henter den om noen uker, så blir det spennende å få prøvd den på toppjakt i trysil mot jul.

 

Noen tanker om en lett og pen demper å sette på tuppen? Trenger ikke nødvendighvis være så mye demping, bare den tar det værste, samt litt rekyl.

 

Selv kikket jeg på freyr & devik sin featherweight 196. Passe pen, og holder tyngdepunktet i våpenet nærmest mulig meg.

 

image.png.322bec7790ebb89b7a6abd3424fc4f07.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Østledningen skrev (9 timer siden):

Da gikk det som det måtte gå da hjerte styrer mer enn fornuften.

 

Var en tur på jakt og friluft i Arendal i går. Fikk god hjelp av høvdingen sjøl (Are) samt en dyktig bøssemaker til litt ladeutstyr.

 

Endte opp med en Schults larsen Victory med grønn/svart Thumbhole stokk og 45cm spiral fluted 6,5x55 løp.

Toppet med S&L sine lave ringer, og en Zeiss V8 2,8-20x56 ASV.

 

Henter den om noen uker, så blir det spennende å få prøvd den på toppjakt i trysil mot jul.

 

Noen tanker om en lett og pen demper å sette på tuppen? Trenger ikke nødvendighvis være så mye demping, bare den tar det værste, samt litt rekyl.

 

Selv kikket jeg på freyr & devik sin featherweight 196. Passe pen, og holder tyngdepunktet i våpenet nærmest mulig meg.

 

image.png.322bec7790ebb89b7a6abd3424fc4f07.png

Hei,

jeg har selv en Featherweight 143 på S&L. Er superfornøyd. I og med at du hr 45cm løp så tror jeg 196 passer veldig bra!

Link to comment
Share on other sites

Sør-jeger skrev (13 minutter siden):

Skulle skrive i posten min tidligere idag at jeg har lest om flere F&D lyddempere har eksplodert.... men valgte å ikke skrive det.

Men så dukket det opp en til som eksploderte idag...

 

https://www.thestalkingdirectory.co.uk/threads/freyr-devik-f280-moderator-explodes-s-n-19-03-24-02-156.248360/

Aiaiai. Høres ikke bra ut. Får se om jeg bytter ut etterhvert. Har en annen demper jeg bruker på bane. Bruker den kun på jakt i og med at den er såpass liten og nett. 

Link to comment
Share on other sites

Slegga1 skrev (11 timer siden):

Aiaiai. Høres ikke bra ut. Får se om jeg bytter ut etterhvert. Har en annen demper jeg bruker på bane. Bruker den kun på jakt i og med at den er såpass liten og nett. 

Me too! Bruker FD 149 på jakt, og en Hausken på jaktfelt. Likt treffpunkt med de to demperne, men FD er lettere og blir med i skauen. 

 

Link to comment
Share on other sites

Sør-jeger skrev (12 timer siden):

Skulle skrive i posten min tidligere idag at jeg har lest om flere F&D lyddempere har eksplodert.... men valgte å ikke skrive det.

Men så dukket det opp en til idag...

 

https://www.thestalkingdirectory.co.uk/threads/freyr-devik-f280-moderator-explodes-s-n-19-03-24-02-156.248360/

Ja det der så ikke helt bra ut.

Heldighvis står kjøpsloven sterkt i Norge, men kjedelig å få titanbiter flyvende i knollen.

 

Får ta meg en tur opp på Landrø og kikke en dag. 

Link to comment
Share on other sites

Østledningen skrev (1 time siden):

 

Heldighvis står kjøpsloven sterkt i Norge, men kjedelig å få titanbiter flyvende i knollen.

 

 


Eneste som er Titan, er "trykkkammeret" helt bakerst.

 

Ser flere på samme forum klage over at aluminium bafflene, som de trodde var Titan, blir spist i stykker når de skyter.
Ikke alle selvfølgelig, men flere har klagd på at bafflene eroderer.. grunn uvist.

Link to comment
Share on other sites

Med superkorte piper trenger man egentlig magnumdemper. Sjekk munningstrykk på forskjellig pipe lengde.

 

Jeg husker ikke dataene akkurat nå men ved å kappe ei 60cm 223 pipe til 40cm øker trykket i demperen med 30-40% eller mer. Hva dette betyr i et std grovkaliber kan man jo tenke seg. 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (3 timer siden):

Med superkorte piper trenger man egentlig magnumdemper. Sjekk munningstrykk på forskjellig pipe lengde.

 

Jeg husker ikke dataene akkurat nå men ved å kappe ei 60cm 223 pipe til 40cm øker trykket i demperen med 30-40% eller mer. Hva dette betyr i et std grovkaliber kan man jo tenke seg. 

Sendte en mail til freyr og hører hva de syntes. Om de går god for det, så får vi se!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...