Jump to content

Schultz & Larsen-Klubben


Drilling

Recommended Posts

For noen år siden var forholdet motsatt, traveller var litt dyrere. Jeg tipper det nå er slik pga litt tilfeldigheter; valutakursen på det tidspunkt de lagerførte våpen ble importert.

Når lageret er tomt for Traveller, og nye importeres, spretter nok prisen til over «DL»- nivå igjen.

 

Jeg har en classic DL, nydelig våpen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Huff, det var jo litt kjedelig. 

Jeg hadde litt av en reise med min egen m97dl (kjøpt brukt av privatperson). I starten fikk jeg klikk. Børsemaker endevendte sluttstykket, byttet fjær etc etc- uten at problemet ble løst. Enden på visa var at J&F sendte ny innmat til sluttstykket (gratis- kudos!). Etter det har det sagt pang hver gang, tusenvis av ganger.

 

Når tenningsproblemet var løst, fant jeg ut at det var et beddingproblem med fluer. Det viste seg at rekylklakken i stokken var installert skjevt. Børsemaker freste ut, la inn ny stålklakk og helbedding.

 

Og nåh! Skyter den som bare pokker. 

Link to comment
Share on other sites

On 7/28/2021 at 10:02 AM, tailgunner said:

Etter en nøyere gjennomgang så ser jeg at det er en pent brukt classic dl jeg har fått. Noen har beddet den skjevt, drillet to hull i stokken og utvidet løpskanalen i bakkant uten at det ble særlig pent. 

 

Har 1 stk Classic DL og 2 traveller. Samtlige har vært beddet fra fabrikk. Her høres det ut som det har vært en "hobbysnekker" med 10-tommeltotter som har fiksa seg en Traveller-stokk på egen hånd. Hvilken farge er det på beddemassen? S&L sin beddemasse bruker å være rød-brun.

 

Jeg har selv gjort det på en KKC, men den var selvfølgelig beddet av en kyndig børsemaker på forhånd. Man må utvide løpskanal ca 10cm framover fra kammer-enden for å få til å dra ut løpet, uten å løsne kassa. Samt at det må nitidig måling og borring til, for at hullene til løpsskruene skal bli pene og sentrerte.

 

Fra tid til annen får du kjøpt løse originalstokker. Både fra J&F og private. Jeg fikk en travellerstokk til en 500-lapp, kjøpt privat på Finn.no.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som brun acraglass det som ligger i stokken. 

Hullene til løpskifte ser bra ut men det er ingen metallhylse i hullet slik jeg ser på bilder på nett. Regner jo også med at fabrikken utvider løpskanalen med noe form for verktøy/fres/jig som garanterer at det blir bra hver gang.

 

Jeg har sendt bilder til butikken jeg kjøpte av så regner bare med det ordner seg😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Høres jo ut som det ikke er gått skikkelig i lås. Det er jo to låsklakker som skal holde magasinet om det ikke kommer langt nokk inn får de ikke skikkelig tak. Hadde samme problematikk med et 5 skudds magasin på min tactical. Det løste seg med at jeg filte ut litt på de to hullene i magasinet som låseklakkene går inn i.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Er det mulig å melde seg inn med en nyerhvervet S&L Classic DL .308 her?

Enorm kudos til J&F Gjøvik for enormt rask service og lynrask "grov"innstilling" etter overflytting av Leupold siktet på disken i butikk, som medførte behov for å skru TO HELE knepp ved innskyting på bane. Imponert.

 

Er det noen andre som har følt at man må "ta i litt" når man skal kamre patronen, for å få lukket sluttstykket. Ved litt veikt ladegrep mangler det noen mm på å få hevarmen ned igjen. Er dette evt bare et "ubrukt våpen" fenomen som går seg til?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei,
Jeg har en S&L  type M-97-DL.
Har kjøpt en KKC stokk som jeg ville putte den ned i, men den var for trang i bakkant.
Typen KKC stokk var S&L Classic, så jeg regnet med at det skulle passe.
Noen som har erfaring, og eventuelt ett bilde ovenfra av montert låskasse i stokk, bakerste del?

 

mvh

PGM

Edited by mogster
Link to comment
Share on other sites

On 11/16/2021 at 10:29 PM, dr. O said:

Kjøpe....Norma Trainer og noe Federal Power Shok Copper.

Er det tungt å lukke sluttstykket på tomt kammer også, eller kun når du prøver å kamre skarp patron? Hvordan definerer du tungt? Tungt som i "steinhardt" eller bare en såvidt økt, merkbar motstand? Som @bardp nevner lengre opp: det er viktig at sluttstykket er helt i framre posisjon før man begynner bevegelsen ned.

Link to comment
Share on other sites

hewi skrev (22 timer siden):

Er det tungt å lukke sluttstykket på tomt kammer også, eller kun når du prøver å kamre skarp patron? Hvordan definerer du tungt? Tungt som i "steinhardt" eller bare en såvidt økt, merkbar motstand? Som @bardp nevner lengre opp: det er viktig at sluttstykket er helt i framre posisjon før man begynner bevegelsen ned.

 

Nei. Sluttstykket går lett igjen uten. Veldig smooth gange. Har ikke vært så mye på banen ennå så skal se litt nærmere på det der. Med klikkpatron så merker jeg forskjell fra ingen patron for å si det sånn, men med ørlite fart i sluttstykket er det ikke noe problem.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
solhaugen skrev (På 24.9.2018 den 11.06):

Hei!

melder meg inn i klubben med en helt ny s&l Victor i kaliber 6,5x55.

 

Er meget skeptisk i skrivende stund. Åpnet kofferten og var spent på hva jeg hadde bestilt. Idet jeg skal teste avtrekket med klikkpatron så merker jeg at matingen er veldig tung helt i siste del av matingen. Lurte først på om det var at patronene eller kula traff riflinger eller lignende. 

Det jeg la merke til at ejektoren var meget tung og patronene fløy ut veldig fort. I det siste delen av matingen merket jeg at tyngden «fjæret» og tror nå det er når kulekrona skal gripe patronbunnen at ejektoren er alt for hard som gjør matingen tung. Grunnen for at jeg tror det er at når kronen har grepet hylsebunnen og jeg tar sluttstykker litt bak, uten at ejektoren slipper kronen, så er matingen så tung/lett som det bør være.

 

er det noen som har lik erfaring, eller er det noe med ejektoren min som er for hard?

mvh

solhaugen

Dette innlegget fra 2018 leste jeg nå og god mulighet for at det er tilfelle med min her også ift at jeg må ha litt "fart" for å få sluttstykket de siste millimetrene inn for å få ned hevarmen. Det er god fart på hylsene ved uttrekk også ja.

Gammelt innlegg men hvis #solhaugen leser dette så...hvordan gikk det etterhvert? Gikk det seg til med litt bruk?

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (9 minutter siden):

Om jeg hadde mottatt et våpen som gir tung kamring med flere typer fabrikkammo, ville jeg nok tatt det med til børsis for å få kontrollert og tolket kammer. "Trange" (korte) kammer er noe herk, spesielt om en skal lade ammo selv.

Ok. Bare lurte på om jeg var "intolerant". Det kamrer jo greit med litt fart, men hvor mye energi skal man legge i et ladegrep? Har, med forrige rifle, lagt meg til en vane med litt "svakt", men raskt ladegrep og tenkte kanskje det var det som var problemet. Ser jo at det kan bli et problem på jakt hvis en skulle trenge raskt oppfølgingsskudd og må bruke to forsøk på å få lukket sluttstykket😆.

Link to comment
Share on other sites

Alle våpen med et sluttstykke som helt omslutter hylsen og med den fjærbelastet turdager krever at en bruker en vis kraft for og få utdrageren over kanten på hylsen. Dette er ikke noe en børsemaker kan gjøre noe med. Om en bruker lit fart på sluttstykket er dette ikke merkbart så under praktisk skyting betyr ikke dette noe som helst.

Om en ikke vil ha det slik får en kjøpe seg et våpen med en annen dritkonstruksjon som ikke fult omslutter hylsen.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, bardp said:

fjærbelastet turdager krever at en bruker en vis kraft for og få utdrageren over kanten på hylsen. Dette er ikke noe en børsemaker kan gjøre noe med.

Njaaææ.....Skjønner hva du og dr.O sikter til her, men det skal uansett ikke være uforholdsmessig tungt å få utdrager til å kneppe over kraven....På mine 2 låsekasser er det såvidt merkbar motstand når dette skjer. Faktisk så lite at jeg aldri har tenkt over dette før nå. Jeg måtte prøve...Ville fått en børsis til å se på det, om det hadde vært irritabelt mye motstand her. 

Link to comment
Share on other sites

Takknemlig for at dere diskuterer. Har begrenset erfaringsgrunnlag (2-3 rifler over 5-6 år) og lite er kjipere enn å dra 1 t til butikken med et "problem" og så er det ikke noe problem i det hele tatt når det blir testa i butikk.

Velger i første omgang å kjøre litt med denne og bli vant med den før jeg gjør noe mer. Har brukt 3 uker på å få inn x antall lag med olje i stokken også (var nokså tørt fra fabrikk) så begynner tross alt å få et forhold til dama 😛. Hun har jo blitt massert lang mer enn fruen siste måned.

Edited by dr. O
Legge til
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

.....jeg svelger ihvertfall forklaringa til @bardp inntil videre 👍 man blir jo litt pirkete med nye ting man skaffer seg. Ihvertfall når årsaken til skifte var ønske om en oppgradering.

Litt forskning medfører samme konklusjon som @Solhaugen sin i 2018. Når hylsa først sitter i sluttstykket kamrer det besværsfritt og det er vel da fjæra i "ejektoren" som er litt stram, noe som vel blir slappere med bruk som det meste annet.

 

Jeg elsker disse "nerde"foraene hvor mye erfaring utveksles. Takk til alle nerder, ment med alle positive fortegn.

 

Skulle helst hatt en tilsvarende  kunnskapsutveksling for "barneoppdragelse", "rikdom i en fei" og forståelse av kvinnfolk så hadde livet vært enkelt.😆

Edited by dr. O
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har en Classic i kal. 308 som jeg er superfornøyd med. Bruksegenskaper og presisjon er så god som jeg kan ønske meg og litt til. Utseendet er også topp, var nok heldig med valg av stokk. Men hvis jeg skal være superforfengelig kunne jeg ønske meg ei helt jevn og rund hevarmkule. Jeg vet at den er utforma som den er for å holde produksjonsprisen nede, og det aksepterer jeg. Men er det noen som vet om det er mulig å forme den i ettertid slik at jeg kan kose med kula uten å kjenne kanter og ujevnheter?

Link to comment
Share on other sites

Kan trykkpunktavtrekk ettermonteres på Classic DL? Jeg har sett på ei brukt rifle med direkteavtrekk, men vil ha trykkpunkt. Om det kan kjøpes i løsvekt og ettermonteres så løser jo det saken. Noen som vet prisen?

Hva er justeringsintervallet på disse? Hvor lett kan de justeres? I utgangspunktet må jeg holde meg over 1 kg pga. reglene i jaktfelt. Men det kunne muligens være fint å gå lavere for presisjonsskyting ved testing etc. Er det separat justering for fortrykk og avtrekk? Kan se ut som det bare er én justeringsskrue?

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg vanskelig tenke meg. Det er jo totalt forskjellige konstruksjoner. Et Sauer 200 STR avtrekk er jo en kassett som er tre ganger større en avtrekket på en S&L. Da tror jeg faktisk det er bedre sjanse for å lykkes med tilpasning av et KV avtrekk fra en M67. 

Men mulig de eldre riflene var av en helt annen konstruksjon ikke vet jeg men Sauer 200 STR en nå ikke så gammel at dette kan ha skjedd så veldig langt tilbake i tid.

Synes dette var rart da S&L har vært kjent for og lage gode avtrekk i svært lang tid. Til krag var jo såkalte Danskavtrekk fra S&L ansett som det beste en kunne få.

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, bardp said:

Det kan jeg vanskelig tenke meg. Det er jo totalt forskjellige konstruksjoner. Et Sauer 200 STR avtrekk er jo en kassett som er tre ganger større en avtrekket på en S&L.

 

Jeg er enig i betraktningene dine. Men siden siste innlegget jeg skrev, så har jeg vært og testet dette oppsettet. Så det er definitivt mulig. Hvordan det er løst rent teknisk vet jeg dog ikke. Jeg hadde ikke mulighet til å ta av stokken og se monteringen. Avtrekkerskoen var den lett gjenkjennbare rette typen, festet med en settskrue så den kan skyves forover/bakover etter ønske. Feelingen var helt nydelig.

Neste utfordring blir å finne ei links-rifle som faktisk finnes og kan kjøpes for penger. Det er mange fancy nettsider, men sørgelig lite på lager. 

Link to comment
Share on other sites

@Casey Jones

Her er en links begynnelse på finn.no

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=215096681

 

Casey Jones skrev (4 timer siden):
bardp skrev (21 timer siden):

Det kan jeg vanskelig tenke meg. Det er jo totalt forskjellige konstruksjoner. Et Sauer 200 STR avtrekk er jo en kassett som er tre ganger større en avtrekket på en S&L.

 

Jeg er enig i betraktningene dine. Men siden siste innlegget jeg skrev, så har jeg vært og testet dette oppsettet. Så det er definitivt mulig. Hvordan det er løst rent teknisk vet jeg dog ikke. Jeg hadde ikke mulighet til å ta av stokken og se monteringen. Avtrekkerskoen var den lett gjenkjennbare rette typen, festet med en settskrue så den kan skyves forover/bakover etter ønske. Feelingen var helt nydelig.

Neste utfordring blir å finne ei links-rifle som faktisk finnes og kan kjøpes for penger. Det er mange fancy nettsider, men sørgelig lite på lager. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 12/25/2021 at 7:39 PM, daddy cool said:

Hei, jeg har en Classic i kal. 308 som jeg er superfornøyd med. Bruksegenskaper og presisjon er så god som jeg kan ønske meg og litt til. Utseendet er også topp, var nok heldig med valg av stokk. Men hvis jeg skal være superforfengelig kunne jeg ønske meg ei helt jevn og rund hevarmkule. Jeg vet at den er utforma som den er for å holde produksjonsprisen nede, og det aksepterer jeg. Men er det noen som vet om det er mulig å forme den i ettertid slik at jeg kan kose med kula uten å kjenne kanter og ujevnheter?

En børsemaker kan forme hevarmskula slik du vil ha den

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...