Jump to content

Schultz & Larsen-Klubben


Drilling

Recommended Posts

1 hour ago, hewi said:

Som ventet (fryktet) ble det en stiv pris på denne... 12k synes i hvert fall jeg er for mye for en "plaststokk"

Kanskje litt vel mye rip-off av Blaser sin tommelhulls? Hva synes folket?

Noen som vurderer å svi av 12 høvdinger på denne? Noen som allerede har tafset og kan komme med sin vurdering? Er sikkert veldig god å skyte med, ergonomisk,  men det er jo kkc og grs stokkene også....

 

image.png.169ea2a859eba130e0d07de3fe27a4ae.png

 

Ja, synes prisen var i høyeste laget selv. 

Over dobbel pris av grs sporter/hunter og kkc.

 

Ikke vet jeg om de kan sammenlignes når det kommer til kvalitet...

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, hewi said:

Som ventet (fryktet) ble det en stiv pris på denne... 12k synes i hvert fall jeg er for mye for en "plaststokk"

 

Mest fascinert over denne annonsen! Riktignok noen kroner avslag, de selger Victory med trestokk til 18.990 og den nye syntstokken til 12.900, men differansen i pris ved å slå til på denne annonsen tilsvarer vel nesten prisen av trestokken du får med på kjøpe ved å kjøpe disse separat? Å skrive "veil pris nesten 40.000" syns jeg i alle fall er enten løgn eller skremmende dårlig hoderegning, når man kan kjøpe løst og få nevnte trestokk med på kjøpet til 31.890!

Screenshot_20201211_110638.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hehe..ja jeg så den der...villedende markedsføring. Kanskje sende en mail til de og gjøre de oppmerksom på dette? Tror ikke denne blir noen storselger med den prisen der...kan jo like gjerne kjøpe en Blaser da, om man har lyst til å kaste store bunker med tusenlapper ut vinduet..😁

Edited by hewi
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Jegerlærling said:

Har hørt og lest at for korte, samt for lette løp, gkr svakere presisjon?

Det er feil. Men det har noe i seg. Med åpne sikter gir lenger løp lenger siktelinje som minimerer siktefeilen, og noen vil mene at det har noe med balanse å gjøre. Myke løp gir oftere dårligere presisjon (tynne og lange), enn stive (kort og tjukk).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt pipa ut og inn noen ganger på min Classic DL 30-06 uten noen treffpunktsforandring. Når jeg nå i dag satte inn en ny i 6,5x55 65cm 17mm forventet jeg ikke engang å treffe papplata jeg satte opp på 95 meter. Men der ble jeg overasket , som det sies her inne ble det (nesten) hull i hull på siktepunktet, de utom kjente jeg .  Dette med sikte innskutt med 30-06 pipa.  

Så de antikke maskinene de skjærer løp med i Danmark fungerer enda 😍

 

 

 

20201219_151002.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Bäke said:

Jeg har en classic dl med 30-06 pipe. Vurderer også en pipe i 6,5. Bør man ha en sånn momentnøkkel når man bytter pipe? 

Hvor kjøpte du den i 6,5 som er 65 cm lang?

Man bør vel ha momentnøkkel til både pipeskruer og stokkskruer for å få ting mest mulig likt hver gang og minst mulig treffpunktforandring. Det går sikkert bra uten momentnøkkel og, men jeg har så..

 

Kjøpte pipa på Våpensmia pipe  De har skrevet 60cm på våpensøknaden, men jeg måler 65cm med pussestokk mot lukket sluttstykke

Link to comment
Share on other sites

Jeg har som sagt den syntetiske stokken. Rifla ble kjøpt hos Jakt og friluft på Stoa ifjor høst. På S&Ls websider er syntstokken avbildet med to hull på høyre side for å gjøre pipeskift lettere. Samme på en video hos Jakt og friluft.

Min stokk har ikke disse hullene. 

Er det soen andre her som har syntstokken? Med eller uten hullene?

Link to comment
Share on other sites

On 12/19/2020 at 6:46 PM, Bäke said:

Bør man ha en sånn momentnøkkel når man bytter pipe? 

Ja, om du ikke har en fin-tuna "momentnøkkel" innebygd i klypa.

 

Jeg fikk treffpunktsendring når jeg ikke brukte momentnøkkel, men det var snakk om kun få cm.

 

Ved å bruke momentnøkkel så unngår jeg det, og sover godt om natta etter en full demontering/montering

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei

Hvor får man tak i en momentnøkkel som egner seg til pipeskift?

Jeg fant en på biltema.no som så lovende ut, meningen av butikkene deres i mitt nærområde har den.

Clas har en, men den fikk så mye dårlig kritikk fra kundene at jeg ikke vil kjøpe den. Wuerth.no har vel  noen, men der må man visst registrere seg for å se prisene.

Link to comment
Share on other sites

@Bäke; det avhenger av hvordan den skyter. Hvis du opplever presisjonen som litt skuffende, er det verdt et forsøk.

Min S&L har trestokk, jeg kjøpte våpenet brukt. Presisjonen var slett ikke som forventet, åpenbart at noe var galt. Børsemaker fant at beddeblokka i stokken var montert skjevt. Den ble frest ut, ny ble montert og hele skiten grundig beddet. Det gjorde virkelig susen for meg.

Men, som sagt: ikke reparer hvis det virker.

Link to comment
Share on other sites

Til dere som bruker momentnøkkel (og har kalibrert den), hvor hardt skrur dere til løpet? 

Første gang jeg festet skrudde jeg bare til på "feelingen", andre gang med kalibrert momentnøkkel til 8nm. 

 

Fikk bedre presisjon første gang... Mulig jeg må skru hardere/lettere 🤔

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, gribben said:

Til dere som bruker momentnøkkel (og har kalibrert den), hvor hardt skrur dere til løpet? 

Første gang jeg festet skrudde jeg bare til på "feelingen", andre gang med kalibrert momentnøkkel til 8nm. 

 

Fikk bedre presisjon første gang... Mulig jeg må skru hardere/lettere 🤔

 

http://www.greatdanerifles.com/technical-barrel-removal.html

Screenshot_20210120_074835.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei Schultz folket! 
 

Har nylig gått til innkjøp av ren Jaktfelt rigg, har prøvd mange rifler, men må si det er få som matcher sluttstykke gangen til S&L Victory. Holmbro stokken er en drøm å skyte med! Toppes selvfølgelig med Swarovski. 
 

hvilken montasje bruker dere? Vurderer picatinny 20 moa. 

9DDBC9A0-0190-4458-AEB8-1ED3E3E9AC32.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2/12/2021 at 8:54 AM, Ingelund said:

Hei, jeg har netopp kjøpt en S&L Hunter i 308. Skal også kjøpe et løp i 22-250 for å ha til reven. Er det noen som har noen forslag til kuler som går godt i disse løpene? Skal skyte hjort med 308'n.

 

I 308 går alt godt. Til hjort ville jeg valgt kule mellom 150-168 gr. Nosler accubond , swift a-frame, hornady interbond, barnes ttsx etc

 

22-250 kan være litt mere tricky å få til å gå godt er min erfaring. Det løpet jeg hadde til schultzen, likte hornady v-max 40 gr, samt 62gr sierra SP, barnes tsx 52 gr,. Lapua Scenar 69 gr gikk også godt. Denne samla helt hinsides bra på 300 mtr husker jeg.

40gr v-max var fin å parkere rev med. Barnes X brukte jeg med hell på rådyr. 

 

Med 22-250 må du muligens regne med litt mere testing før du får den presisjonen du vil ha. Har samme erfaring fra flere rifler. Den kan være litt kilen på feks settedybde. Er du heldig så går alt bra her også, men jeg tviler. Uansett et morsomt kaliber :)

Link to comment
Share on other sites

On 2/16/2021 at 12:49 PM, hewi said:

I 308 går alt godt. Til hjort ville jeg valgt kule mellom 150-168 gr. Nosler accubond , swift a-frame, hornady interbond, barnes ttsx etc

 

22-250 kan være litt mere tricky å få til å gå godt er min erfaring. Det løpet jeg hadde til schultzen, likte hornady v-max 40 gr, samt 62gr sierra SP, barnes tsx 52 gr,. Lapua Scenar 69 gr gikk også godt. Denne samla helt hinsides bra på 300 mtr husker jeg.

40gr v-max var fin å parkere rev med. Barnes X brukte jeg med hell på rådyr. 

 

Med 22-250 må du muligens regne med litt mere testing før du får den presisjonen du vil ha. Har samme erfaring fra flere rifler. Den kan være litt kilen på feks settedybde. Er du heldig så går alt bra her også, men jeg tviler. Uansett et morsomt kaliber :)

Takk for fine opplysninger. Vet du twisten på 22-250 løpet du hadde? Det som leveres nå er vel bare 1-10".

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
2 hours ago, Wikkiwik said:

Hvilke ammo til trening og jakt egner seg i s&l classic dl 6,5x55?

 

Min erfaring med S&L er at det meste egner seg. Min 6,5 skyter alt jeg har prøvd godt innenfor snusboksen, så det blir ikke mye skruing på siktet. På banen jeg skyter på er det mange med S&L (etter god salgsjobb av Jakt og Friluft i Asker). Mitt inntrykk er at S&L jevnt over går bra med det meste.Jeg hadde skutt med et jeg enklest og rimligst fikk tak med tanke på trening og det jeg har mest trua på til jakt.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 5/18/2021 at 9:13 PM, Kjartkjart said:

Noen som vet hvilken låsekasse fra S&L som er lettest? 

Vurderer en lettere rifle enn min S&L Tactical, og er ikke mann nok til å kjøpe en skikkelig kipplauf. 

Er vel alukassene som er lettest. Men tør jeg spørre hvilken profil du har på løp? 21 mm? Hvilken stokk? KKC? Er vel mere å hente på å kjøpe seg et slankere løp, enn å spekulere i noen få gram på en låsekasse.

 

Selv har jeg et lett oppsett med ett av mine 9,3-løp. 15mm profil, kappa på 42 cm og en svemko magnum-demper på tuten.

Med en aimpoint comp C2 og originalstokk, bikker den såvidt litt over 3 kg.  Perfekt til drivjakt, samt at den ikke føles tung som ei jernbaneskinne når det blir mye gåing i bratt terreng etter hjorten

 

Til posteringsjakt/smygjakt setter jeg på en kkc-stokk og en zeiss v6 2,5-15x56, da blir den litt over kiloen tyngre.

Link to comment
Share on other sites

Mener å huske løpet er 19mm, 65cm, så klart det er en kilo å hente med nytt løp. Stokken er en PSE kompositt stock, sikkert en halvkilo å spare der også. Kikkerten er en Kahles K318i, sikkert ikke er den letteste optikken. 
Så godt over 5kg uten demper.
Det jeg tenker er at om jeg først skal ha meg nytt løp og ny stokk, så kan jeg vel nesten klinke til med enda en låsekasse. Vet at tactical i alu er 400g lettere, men jeg er usikker på om det er den letteste.
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

Får vel gjerne melde meg inn her jeg også.

Kjøpt meg en Victory i kaliber 6XC med den nye Kompositt stokken.

Har fra før KKC på jakt riggen, men ønsket teste en GRS for raskere/lettere justering på bane/jaktfelt osv.

Kom egentlig over en brukt Victory med nye stokken. Fra forhandler, kunne få på 6XC løp uten tillegg. Men den rifla ble kjøpt rett før jeg fikk slått kloa i den. Fikk da en pris på ny tilsvarende rifle. Og slo til på dette.  Hadde ikke mulighet til å få prøvd den nye stokken, Så tok en sjangs. Ble fortalt av forhandler at dette så og si var helt likt og kopi av Blaser R8 sin stokk.

 

Var på banen i dag og fikk testet for første gang. Ble skutt med ferdig rulla ammo.  Hylser skal brukes til hjemmelading.

Samlingene var det ikke noe å utsette på. Hadde ikke med meg noe å måle med. Men skjøt flere serier for skyte inn sikte, og en 10skuds serie så tett at 2lapper dekket over samlingen. Skutt fra Benk med sandsekk. Skal ikke skryte på meg så god skyting uten.

 

Men så var det denne Stokken da. Kan si mitt første inntrykk. Solid og godt grep, virket veldig robust og sterk i smale området rundt grep

Bakre del av kolben har en hol lyd, er jo justering osv så er holt her og ikke massivt. Selve justeringen er det jeg er mest skuffet over. Virker litt rikkeløst og klarte ikke skru høydejusteringen så fast som jeg kunne tenkt meg. er ikke noen hakk eller spor å skru fast i. En klemmer bare over selve  skinnen/delen som går ned i kolben. Det var fult mulig å trykke ned kinnstykke med handmakt. La merke til at kinnstykke ble gradvis lavere ved skyting. Nå var det smørt med fett på nede i sporet for kinnstykke. Skal prøve vaske vekk og se om dette også gjør det litt lettere å skru fast kinnstykke uten bruk av verktøy. Håper forresten ikke at en Blazer R8 til 100K + har samme stokk/patent.

Stokken er også litt skjev i forhold til løp, mere klaring på ene siden. Men pipa tar ikke i stokken. Kan hende jeg bør få stokken bedda.

Kan få tatt   noen bilder av selve justerings  delen av stokken om noen er intr. i detaljer rundt dette.

 

 

Men ellers veldig fornøyd med rifla.

2021-06-05 16.28.05.jpg

2021-06-05 16.28.01.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...