Jump to content

Schultz & Larsen-Klubben


Drilling

Recommended Posts

  • 1 month later...

Hallais godtfolk 😃

 

Vurderer anskaffelse av S&L classic dl eller victory med kkc. 

 

Kaliberet jeg tenker er 6,5x55.

 

Hva vil dere anbefale av classic dl og victory, og hvilken pipevariant? Vil ha løpslengde 60cm (ønsker å ha 60cm løp for å holde fartspotensialet oppe ) og gjenget for demper. 

 

Har dere noen anbefalninger? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, AleksanderS said:

Hvor mange laken havnet den på da? Tactical har innebygget picatinny skinne og i utgangspunktet en heavy barrel på 27mm, men utover det, hva er forskjellen. Typ hva skiller denne og victory når du har valgt el tynnere pipe? 

 

Sikkert ikke dumt om du nevner bruksområde! Hva er det du skal bruke den til? Tactical er vel ei rifle som hører mer hjemme på banen enn i skogen på jakt, selv om den selvsagt kan være med i skogen også. Alt kan jo strengt tatt være med i skogen... Man klarer nok å få litt bedre presisjon ut av en Tactical pga stivere kasse, men skal man virkelig utnytte potensialet i en Tactical bør man vel gå for heavy barrel. Ser avtrekk blir nevnt over her, om det er bedre enn på Classic og Victory kan jeg ikke uttale meg om, men S&L er jo kjent for bl.a. godt avtrekk, så avtrekk på de to andre er i alle fall ikke dårlig. 

 

Siden du snakker om tynnere pipe antar jeg at du tenker å bruke den på jakt? Da ville jeg personlig ikke vurdert Tactical. Til jakt er presisjonen mer enn god nok i andre S&L rifler.

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, bardp said:

Jeg bruker nå min til jakt. Til baneskyting har jeg 4 stykk Sauer 200 STR.

 

Var ikke meningen å tråkke noen på tærne, og jeg la jo til at alt kan selvsagt brukes på jakt. Men en må jo kunne si at S&L neppe hadde jegere i tankene når de designet Tactical.

 

AleksanderS spør om hva folk mener, og jeg delte min subjektive mening; at jeg ville ikke valgt Tactical om jeg skulle brukt den primært til jakt. Til det mener jeg de andre gjør jobben tilfredsstillende nok.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, AleksanderS said:

Hva vil dere anbefale av classic dl og victory

 

Smaksak og evt. hvor mye du vil betale for litt mer finskåren design. Victorykassene er mer "påkostet" dvs de er rundet av litt her og der, og har en dypere/blankere blånering, som ikke jeg synes er noen stor fordel, da disse ruster lettere.

Classic sin blånering på låsekassa er mere matt. Mine classic-kasser har aldri vært plaget av at de ruster lett, men hatt et par blankblånerte løp som rusta bare jeg hosta på dem. Det løste jeg ved å pusse vekk blåneringa og lakke de matt-sorte. Jaktløp får så hard medfart i mine hender, så gidda ikke streve for å holde blåneringa fin. Blitt lat med åra! :)

 

Victory kommer med montecarlo stokk, mens Classic er en litt rettere variant uten kinnbakke og "montecarlo-dolp"  Begge utgaver bruker samme type løp.

 

13 hours ago, AleksanderS said:

Vil ha løpslengde 60cm (ønsker å ha 60cm løp for å holde fartspotensialet oppe ) og gjenget for demper. 

 

Da kjøper du et std-løp 15 eller 17mm profil. De kommer ferdig gjenga. Jeg har begge løpsvarianter i 6,5x55, men syntes 17mm i 60cm (56cm) ble for tungt å drasse rundt på med demper. Så det bruker jeg stort sett på baneskyting. Har også et 17mm som er kappa på 50 cm, med en a-tec optima45 på tuten. Det ga rifla en helt annen balanse, og ble ikke irritabelt å bære i gjenvokste hjortelier.

 

Hva skal du bruke rifla mest til? Det bør avgjøre både løpslengde og tykkelse. Sannsynligvis vil du ende opp med flere løp, hvert til sitt behov. Er jo det som er kjekt med systemvåpen. Man kan skreddersy litt. 

 

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar alle sammen👍🏻🤠 børsa er til bruk på jakt og jaktfelt 😃 jeg tenker også at flere løp på sikt kan være veien å gå. Ønsker å bevare lengden for å få farten opp på 6,5. (Med 50cm pipe skal det godt gjøres å få den til å klare 2700joule eller 2200joule på 100 meter etter mine ladninger og kronograferinger tidligere). 

 

@hewi 

Forstår jeg deg riktig om at du mener classic dl er mer motstandsdyktog mot rust enn victory? 

 

Tenker at det står mellom classic dl og victory, med henholdsvis 15 eller 17mm løp på 60cm. Så er vel bare ånsmøre seg inn med tomodighet og legge inn autosøk på finn og saumfare weben for tilbud.

Link to comment
Share on other sites

Som hewi skriver så er nok flere løp veien å gå med tanke på bruken du skisserer. Om det ikke er helt uaktuelt med andre kaliber så tror jeg at jeg i ditt tilfelle ville vurdert et langt 6,5x55 løp til jaktfelt/mengdetrening, og et mer "kappevennlig" løp til jakta, f.eks i .308win. Du vil jo beholde løpslengden i 6,5x55 med tanke på anslagsenergi, men med langt løp og demper så kan det bli litt irriterende å bevege seg gjennom skog og kratt på jakt...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, AleksanderS said:

Forstår jeg deg riktig om at du mener classic dl er mer motstandsdyktog mot rust enn victory? 

 

Skal ikke påstå noe her, da jeg aldri har eid en Victory, men erfaring fra S&L sine ekstremt blankblånerte løp (har hatt et par utgaver i 22-250 og 9,3 som var mye blankere/dypblånert enn andre S&L Løp jeg har)  tilsier at det ruster fortere, samt erfaring fra div fine sideliggere med samme finish.

Den finishen jeg har på mine 2 classic-kasser er som sagt av den matte/grå typen. Har aldri fått en rustflekk på de.

 

Liker du å gnukke og gni til alle døgnets tider i jaktsesongen, så er det vel ikke noe problem med blankblånerte låsekasser og løp, men jeg gidder ikke tenke på sånt etter en 8-10 timers jaktdag i styrtregn. Ikke mere enn strengt tatt nødvendig ivertfall. 

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for gode svar, blir s&l eier så snart lensmannen får ledig tid til å godkjenne mine søknader, blir trolig jul, nyttår og skarverenn før det skjer. Men vibkan leve i trua😂 

 

Ttor veien å gå blir flere løp, med en lang 6,5 til bane og en kort 308 til jakt ja, men hvor høyt går kaliber valgt i standardkasse og standardbolt?  S&L sin hjemmeside refererer til 8x57, men har sett 9,3x62 nevnt rundtom?

Link to comment
Share on other sites

De har 9,3x62 også ja, og ganske mange andre. Sjekk Jakt & Friluft sin nettbutikk, og nettsidene til S&L (schultzlarsen.com og greatdanerifles.com), der finner du oversikt over hvilke løp de har! Et løp i 9,3x62 står på ønskelista mi også! ☺️

 

S&L har for øvrig bare en størrelse i låskasse (sett bort ifra Legacy'en). Så om du skal ha standard eller magnum så er det bare bolten du må bytte. Litt derfor jeg har sett på 9,3x62, så jeg slipper å kjøpe magnum bolt. Og med tanke på dette med låskassestørrelse er det kanskje litt bortkastet å kjøpe løp i .308, en av fordelene med dette kaliberet er jo at det får plass i en kort og smekker kasse, når kassen uansett er lang kan man heller gå for .30-06, forskjellene på disse to i ytelse og rekyl er marginale, og ikke er forskjellene i pris og utvalg på fabrikkammo store heller. Kulene er jo de samme, så tilgang til ladekomponenter er heller ikke forskjellig dersom du lader selv.

Edited by danbyggs
Link to comment
Share on other sites

Her har du screenshot fra schultzlarsen.com, alle disse passer både Classic, Victory, Ambassador og Tactical. 9,3x62 og 6,5x55 bruker samme bolt, og begge bruker også samma magasin, de er i samme kalibergruppe, sammen med bl.a. .30-06. Skal du ha .308win og 6,5x55 kan du også bruke samme bolt, men da må du ha forskjellige magasiner, kort til .308 og lang til 6,5x55.

Screenshot_20201110_102405_com.android.chrome.jpg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg de svarene jeg trengte, synes lensmannen kan være i godlynne og gi meg godkjente søknader i retur i god tid før jul. Burde lagt en nissegave eller to under treet til meg selv i år. Schultz og Larsen classic eller victory med 60cm 6,5x55 pipe og eb ekstra pipe i 9,3x62😍

 

Takk for all hjelp 👍🏻

Link to comment
Share on other sites

Om noen er int, så har jeg et 9,3-løp jeg vurderer å selge/bytte.

56cm langt, gjenget 14x1,5. En demper, die-sett og noe kuler/hylser kan følge med på en evt handel/byttehandel.

Aktuelle kalibre jeg vurderer å bytte mot er 30-06 eller 8x57

 

 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, bardp said:

Ja men jeg får 8mm til å gå fortere en 9,3mm noe som gir flatere kulebane. Har hatt 9,3 tidligere men trives bedre med 8x57. Men jøss 9,3 virker jo utmerket den også men blir liksom litt potetkanon.

 

Kommer helt an på kulevalg det. En 9,3x62 ladd med feks 250 gr accubond i 800m/s har omtrent samme kulebane som en 30-06 med 180gr kule rundt/litt forbi 300 mtr. Bortenfor 300 er vel ikke 8x57 akkurat noen laserstråle heller. Skal man skyte lenger så er begge kalibre i kategorien "ikke direkte egnet". Mer smak og behag her tror jeg, enn 1-2 cm treffpunktsforskjell på normale hold. 

 

Harde fakta regnet ut med isnipe balistikk-kalkulator:

 

9,3x62 250gr accubond ca 800 ms, innskutt 150 mtr:

 

@100mtr +3cm

@200mtr -8cm

@300mtr  -41cm

@400mtr  -100cm

 

Samme tall for 8x57 180 gr ttsx bt 800m/s ish

 

@100mtr   +3,2cm

@200mtr   -8,5cm

@300mtr   -44,9cm

@400mtr   -112cm

 

Samme tall 30-06 180gr ttsx bt 800m/s

 

 

@100mtr   +3cm

@200mtr   -8,1cm

@300mtr   -42cm

@400mtr   -103cm

 

Av disse 3 blir vel 8x57 nærmest beskrivelsen "potetkaster" selv om den langt fra er det. Bedre å forholde seg til harde fakta enn gamle myter 😉

 

Edited by hewi
Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, bardp said:

Ja men jeg får 8mm til å gå fortere en 9,3mm noe som gir flatere kulebane. Har hatt 9,3 tidligere men trives bedre med 8x57. Men jøss 9,3 virker jo utmerket den også men blir liksom litt potetkanon.

 

Syns kanskje potetkanon-stempelet 9,3x62 har fått er litt ufortjent. Om man ser på fabrikkladet ammunisjon og sammenligner 8x57 og 9,3x62 med Oryx i henholdsvis 196gr og 285gr og innskytningsavstand 100m, så faller 8x57 19,1cm på 200m og 9,3x62 faller 19,3cm på samme avstand. Kun 2mm som skiller. Forskjellen er heller ikke avskrekkende om man velger Oryx i 325gr til 9,3'en, da detter kula 22,6cm på 200m, 3,5cm i forskjell.

 

Hva man foretrekker og velger av disse to er selvsagt en smakssak, men jeg syns som sagt det er litt strengt å klassifisere 9,3'en som potetkanon! ☺️

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, danbyggs said:

Syns kanskje potetkanon-stempelet 9,3x62 har fått er litt ufortjent. Om man ser på fabrikkladet ammunisjon og sammenligner 8x57 og 9,3x62 med Oryx i henholdsvis 196gr og 285gr og innskytningsavstand 100m, så faller 8x57 19,1cm på 200m og 9,3x62 faller 19,3cm på samme avstand. Kun 2mm som skiller. Forskjellen er heller ikke avskrekkende om man velger Oryx i 325gr til 9,3'en, da detter kula 22,6cm på 200m, 3,5cm i forskjell.

 

Hva man foretrekker og velger av disse to er selvsagt en smakssak, men jeg syns som sagt det er litt strengt å klassifisere 9,3'en som potetkanon! ☺️

 

Helt enig. Jeg editerte min forrige post med noen tall jeg også. Bare for å sammenligne. 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, danbyggs said:

Syns kanskje potetkanon-stempelet 9,3x62 har fått er litt ufortjent.

 

Nå er vel denne betegnelsen opprinnelig fra Söta Bror, men de bruker den om 9,3x57. De kaller den for "Potatiskastaren" 

 

Noen har, feilaktig, "adoptert" den betegnelsen over på 9,3x62, som er en mye mere potent og allsidig patron enn sin lillebror x57

 

Har brukt min x62 på litt "medium lanhold" bare for morro skyld. 4-600 mtr.

 

250gr accubond flyr godt med en BC på .494, såvidt jeg husker, ladd til 780-800m/s (temperaturavhengig)

 

Det var null problem. Gongene protesterte høylytt!🤠  Ikke måtte jeg "klikke ihjel" kikkertsiktet heller. Morro var det :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, storjegern said:

Hei, har gått til innkjøp av en m97dl med et 308 løp. Planen e å kjøpe et 6,5 løp senere men blir og bruke 308n også. Har litt trang økonomi pga boligkjøp så lurte på hvilke kuler man evt kunne ladda opp med for og teste presisjonen på det gamle løpet. 

Jeg vil absolutt anbefale 150 grains sierra matchking hpbt til å teste presisjonen

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

40-50cm løp med lyddemper er perfekt til jakt, noe lenger blir uhåndterbart, totallengde på under 60cm på hele pipebunten, er etter min mening noe å etterstrebe. Uansett er det jo bare å bytte pipe på den om du vil ha en original. Det å få en 168gr kule opp i 800ms går fortsatt greit med såpass kort løp. 

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt meg en brukt M97 dl i 308. Prøvde å sette noen patroner i magasinet for og sjekke om det matet bra men var bortimot umulig å få magasinet inn i rifla med 3 patroner i (er 3 skudds magasin) og tungt å få magasinet ut igjen... Med 2 patroner i magasinet går det greiere men er enda ikke som det skal være. Problemet er kun der når det er patroner i magasinet, funker knirkefritt uten. Forslag til hva problemet kan være?? 

Link to comment
Share on other sites

On 11/30/2020 at 11:26 PM, gribben said:

Noen som vet om flere tilbydere til denne? 

 

Vet flere som har fått tilpasset hitec- og mcmillan-stokker og mye annet, men da blir det ei ekstraregning for børsemakerarbeid. Ser Schultz og Larsen kommer med ny syntetstokk nå, men tommelhull. Ligner veldig på de stokkene blaser har til R8

 

image.png.169ea2a859eba130e0d07de3fe27a4ae.png

Edited by hewi
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 11/30/2020 at 1:49 PM, Jegerlærling said:

Kan noen fortelle om M 97 DL .308 links. Kan dette være et godt våpen. Selger oppgir den er ca 10 år og stokken 4. Det som irriter meg litt, er at løpet er kappet på 47 cm. Liker dem i original stand, bortsett fra gjengroing til lyddemper da.  

Gode børser dette. 47cm er jo perfekt til 308. Har du nok timer i skog og fjell med 56-60cm løp+demper (70-ish cm totallengde), så drømmer du om å kappe pipa til slutt uansett.

Edited by hewi
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, hewi said:

 

Vet flere som har fått tilpasset hitec-stokker og mye annet, men da blir det ei ekstraregning for børsemakerarbeid. Ser Schults og larsen kommer med ny stokk nå, men tommelhull. Ligner veldig på de stokkene blaser har til R8

 

image.png.169ea2a859eba130e0d07de3fe27a4ae.png

Hvilken nettside finner du disse på? 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, t-trim said:

47cm på en lett 308 jaktrifle er sweet...

Jepp. Om jeg kjøper meg ei pipe i 308 igjen, tror jeg faktisk jeg går bananas kapper den på 40 cm. Det er veeldig hendig mtp bevegelig jakt. 130-150 gr kobberkuler får man god fart på uansett. Perfekt til hjort

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, hewi said:

Jepp. Om jeg kjøper meg ei pipe i 308 igjen, tror jeg faktisk jeg går bananas kapper den på 40 cm. Det er veeldig hendig mtp bevegelig jakt. 130-150 gr kobberkuler får man god fart på uansett. Perfekt til hjort

 

Enig der. Men den blir for kort om jeg vil til sverige og jakte.

Link to comment
Share on other sites

Neida. Favoritten min nå er en tikka t3x light 308. Med 46-47cm pipe. Den er kort og hendig. Veier ca 3kg med demper. Kikkert og 3 skudd i mag.. den er jo en drøm å labbe rundt med.. har bare en m97dl med 3006 og 6.5x55 piper nå. Og begge pipene er 65cm..... 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, t-trim said:

Og begge pipene er 65cm..... 

Kapp! 😁

Har full-lengdepiper jeg også, men de brukes stort sett på baneskyting...

Hjorteviltet merker ikke forskjell på 50-60 m/s forskjell i hastighet uansett. De dauer med et godt plassert skudd. Som du sier: Det er så mye diggere å drasse rundt på ei kort hendig børse på jakt. 90% av jakta er jo stort sett bare labbing i skog og fjell. Skal jeg bare sitte i ei posterings-bu eller på en stubbe og glane, så spiller det mindre rolle. Da kan en tung, stødig børse forsvares. Men det er jo seff personlige preferanser her. Det som er "riktig" for meg, trenger jo ikke være riktig for andre. 

 

 

Edited by hewi
Link to comment
Share on other sites

Som ventet (fryktet) ble det en stiv pris på denne... 12k synes i hvert fall jeg er for mye for en "plaststokk"

Kanskje litt vel mye rip-off av Blaser sin tommelhulls? Hva synes folket?

Noen som vurderer å svi av 12 høvdinger på denne? Noen som allerede har tafset og kan komme med sin vurdering? Er sikkert veldig god å skyte med, ergonomisk,  men det er jo kkc og grs stokkene også....

 

image.png.169ea2a859eba130e0d07de3fe27a4ae.png

Edited by hewi
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...