Jump to content

Schultz & Larsen-Klubben


Drilling

Recommended Posts

bardp skrev (3 timer siden):

Det avtrekket fra Våpensmia var jo knallbillig så de har sikkert tatt inne kjempeparti for og bruke i sin Thunder. Tror jeg skal bestille meg et slikt der og prøve og tilpasse det til min Legacy som nå har direkteavtrekk.

Er det en smal sak å sette inn avtrekket sjøl på Classic'en. Hadde trykkpunkt før og likte det godt.

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (1 time siden):

Thunder? Hmmm, det så interessant ut. Leveres i links også. Går i jaktklasse. Liker stokken, passe kompromiss for jakt og konkurranse. Klarer ikke helt å bestemme meg for Tikka, R700-klone eller S&L. Thunder drar meg igjen i retning av S&L.

Ja den Tunderen er fin og jeg ville valgt den langt fremfor de andre du nevner.

Link to comment
Share on other sites

Hei. 
Dette er sikkert skrevet et sted før, men jeg klarer ikke å finne info om det. 
 

Hva veier en Schultz & Larsen victory med kkc-stokk i 30-06 og ca 57cm løp? (57cm er vel standard? Er det ikke?)

 

og hva veier den med synt-stokk?

Edited by Resuam
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hepp.

To raske på kvelden. Det siste er jo svært lite spesifikk for denne tråden men tar det likevel. 

1-Pusserutine: Fra før av var jeg litt nøye på dette, men ifølge S&L så er det jo anbefalt å nærmest la humla suse ift løpsrensen. "Ikke bruk kjemikalier osv". Kun en VFG propp i ny og ned. Har jo et bredt utvalg remedier inkl. endel KG produkter som fungerer glimrende på Karbon (KG1), Kobber(KG12) og smøring (KG4) m.m.  Hva gjør dere? Pusser ivei eller mer tilbakeholdne med pussen med disse riflene j.fr andre?

 

2- Med mulighet for løpsbytte (Classic DL) kommer også et helt unødvendig og sikkert tullete innbilt behov for flere kalibre. Har .308. Tenkte å ha et småviltkaliber også (har brukt 308 på ALT og det funker jo på sitt vis). Tenkte på .243 win. 22-250 virker for "varmint" aktig (hadde tenkt å kanskje ete fuggelen) og 6,5*55 er for likt 308. De andre mulighetene kjenner jeg lite til. Noen som har en relevant kombo de er fornøyd med eller så kan evt. noen si ta deg sammen og fortsett med .308 på alt din gnom😆 (inntil videre er jeg uten egen ladepresse og kunnskap om denslags).

Link to comment
Share on other sites

Jeg drar en oljefille gjennom løpet etter skyting og en tør fille før skyting. Funker fint på S&L pipene jeg har da de heldigvis ikke samler mantel som må fjernes.

Til det som skal spises synes jeg faktisk 6,5x55 er det som funker best men her kommer det jo mye an på hvilken kule en bruker og tilgang på billig ammo er jo også en fordel. Elles er jo alt anna moro.

Link to comment
Share on other sites

On 1/15/2022 at 10:17 PM, bardp said:

pipene jeg har da de heldigvis ikke samler mantel som må fjernes.

Prøvd å dratt ei fille med en kvalitets-mantelfjerner igjennom pipene dine? ALLE piper får mer eller mindre mantelavleiringer fra kulene som skytes igjennom. Om du ikke tror det; kjør et bore-scope inn i pipa og se...garantert mantel der, og om man ikke fjerner den, vil det bygge seg opp. Det skal sies at S&L lager piper som bygger svært lite mantel, men litt blir det likevel.

 

S&L-pipene jeg bruker til baneskyting tar jeg en grundig puss på etter 3-400 skudd. Bruker både karbonfjerner og mantelfjerner. Det er mye mantel allerede etter så få skudd, så å droppe mantelfjerning i disse pipene som skytes så mye (1500-2000 skudd pr år)er lite lurt i lengden.

 

Karbonavleiringer blir det ennå mere av, så uaktuelt og bare "dra ei oljefille" igjennom "en gang i blant" som S&L sier. Ei godt vedlikeholdt pipe, varer lengre, så enkelt er det. Ikke noe magi her. Der hvor det er friksjon mellom stål og mantel, blir det avleiringer.

 

Om man bare skyter 30+5 og noen få skudd på jakt hvert år, så kan man vel bare nøye seg med ei oljefille nå og da, de første 5-7 åra man har rifla, men før eller siden bør også slike piper få seg en real omgang med lurium for å fjerne kobber og karbon som oksiderer og legger grunnlaget for rust bl.a.. 

 

Skyter du mye, ta jevnlige puss med "lurium", skyter du lite, trenger du ikke gå så omfattende til verks, men gi pipa en skikkelig puss annethvert år om ikke annet. Bare for å forebygge oksidering og rust. :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nå tenkte jeg nå mest på pipene jeg har i jaktriflene de går det mange år før det er blitt så mye mantel i de at det må fjernes. Banepipene får en skikkelig puss og mantelfjerning etter ca 500 skudd men selv da er det ikke noe sørlig med mantel i de. Etter er år er banepipa mi skutt 3-4000 skudd så da blir den skiftet ut med en ny. Den gamle får stå i feltbørsa et år og får seg 5-600 skudd der før den blir kaster.

Har hatt andre piper i banebøras som måtte rengjøres mye oftere for å holde presisjonen men med S&L har ikke dette vært noe problem.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Heisann. Har kjøpt meg en S&L Victory med KKC brown stokk. På denne får jeg ikke ut sluttstykket uten å skru av kinnstøtta. Broren min har samme børse med KKC orange uten det problemet. Hørtes det kjent ut for noen? Mulig jeg må få filt/justert litt på kinnstøtta?

Link to comment
Share on other sites

Swift skrev (39 minutter siden):

Jeg måtte skru av på min kkc. Vurderte å frese bort litt plast, men lot det være. Har du og broderen identiske kinnben/kjøtt i fjeset? Mener å huske at jeg kunne ta det ut så lenge stoppskruene ikke var tilpasset min kinnhøyde.

Takk for svar👍 Når jeg har kinnstøtta mi max i bunn så må jeg fortsatt skru den av for å få ut sluttstykke, derfor jeg lurte på om det var normalt.

Link to comment
Share on other sites

Mullins skrev (På 3.11.2009 den 14.14):

, Rudolf sand herover er mest kjent for sine 281 viltarter på jakt , og han har felt mesteparten av de, tenker en på forskjellig terreng og farlig vilt så er det nok etter mine antakelser felt ca 260 arter med hans rifle i 7x61 S&H  .

 

Under et besøk hos Norma var det også besøk av S&L folk og Sharpe fikk til en ordning med å la de produsere rifler som han markedsførte i usa i 7x61 S&H . I en periode til 7mm Rem mag kom var det den patronen som var mye brukt og fik ksin egen kult skare av dedikerte entustiaster .

 

 

Har en entusiast i Norge også

Link to comment
Share on other sites

Hørtes jo unektelig noe knotete ut uansett. Kjøper man et kvalitetsprodukt som KKC burde vel slikt være unødvendig . Denne hjemmelagede Kydex støtten må selvsagt av når sluttstykket skal ut, men den kosta jo en hundrings.....

...må bare finne en borrelås som limer godt nok til stokken. Lite "feltvennlig" prosedyre å ha med rull med borrelås for å få inn pussestokker, men det var jaggu godt å få øyet midt i siktet uten å dra på seg prolaps 

IMG_20220122_135708.jpg

Edited by dr. O
Endret litt
Link to comment
Share on other sites

hewi skrev (På 3/11/2020 den 9.16):

 

De som virkelig har lyst på ei octagonal-pipe, betaler lett 15.000, ja kanskje mer, for ei brukt, om nyprisen er nesten 25000... Jeg ville lagt den ut på finn.no   Snevert marked kanskje, men kjøpere finnes der ute. Disse pipene går veldig godt også...og er skikkelig snasne å se på.

 

 

 

Ja, den havnet på finn, etter to års prosess😊

Prøvde å overbevise meg sjølv om at den ein gang kom til å bli brukt igjen.  Men innser at det neppe skjer.

 

Så spørs det om rette kjøper dukker opp😂

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei Godtfolk

Det ser ut som det blir ei 30-06 SL classic med synt stokk på meg. Har hatt lyst på et systemvåpen en stund nå og hadde egentlig planer om Sauer 200, men så kom det et meget godt tilbud da…Fikk testa en SL hunger på banen i dag og fikk skikkelig god-følelsen og gode samlinger både på 100 og 200m. 
Men kan dere erfarne lærde hjelpe meg med at par spørsmål?

Hvor bør jeg kjøpe 6.5 løp?

det er samme magasin og sluttstykke på 30-06 og 6.5x55. Det er kun hvis jeg skal opp på magnum at man må bytte sluttstykke og?

Om jeg på sikt ønsker å oppgradere til en synt stokk som er lett og har tommelhull, så mottas gode forslag. 

Så har jeg hørt noe rykter om raklete magasin. Er det fortsatt en problemstilling?

ser på videon at løpsbytte er særdeles enkelt og at den nye modellen har baser frest inn i kassa, så dette lover godt!

Edited by Slegga1
Link to comment
Share on other sites

Jakt og Friluft har tradisjonelt hatt mye S&L løp m.m.

5 skudd magasinet er litt skranglete og stikker litt nedenfor skjeftet. Ikke noe problem synes jeg da jeg bare bruker det på banen. Til jakt bruker jeg det vanlige og det skrangler ikke.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bäke skrev (På 21.12.2020 den 21.18):

Jeg har som sagt den syntetiske stokken. Rifla ble kjøpt hos Jakt og friluft på Stoa ifjor høst. På S&Ls websider er syntstokken avbildet med to hull på høyre side for å gjøre pipeskift lettere. Samme på en video hos Jakt og friluft.

Min stokk har ikke disse hullene. 

Er det soen andre her som har syntstokken? Med eller uten hullene?

Jeg har også sammen stokken fra J&F. Men har funnet ut at det er en «traveler» stokk som har disse hullene på siden. Nå har jeg sett litt nærmere på stokken og det virker som det er gjort klar plass, for å dra løpet rett ut og så opp? (Noen som vet?)   Dersom det funker mangler det kun to hull. Men det må gjøres nøye og pent, så…..

noen som har prøvd seg / eller bestilt dette hos børsemaker?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I juli i fjor hentet jeg en "ny" traveller som viste seg å være en brukt og modda classic dl. Levert uten koffert og med noen bruksmerker. Den ble levert tilbake i går og byttet mot en ny classic dl siden traveller ikke har vært å få tak i. 

Denne har fått de samme hullene i siden av stokken, løpskanal er utvidet og den ble levert i samme koffert som traveller. Alt sammen pent utført av j&f. 

20220407_110322.jpg.13e5da2735d0c198f3393e7dc48cce44.jpg Godt fornøyd nå. Har ikke fått direkte kjedelig treverk i stokken heller😊

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Og kor længe va Adam i paradis? HÆ?

 

Tenkte å sette i løpet men siden jeg ikke har fått med noe verktøy så må stokken av så jeg får sett hva slags skruer som sitter i løpsinnfestingen. Bare så det første jeg gjør ikke er å frese ut hullene i et par unbrakoskruer.

 

Men kassa sitter jo peise fast i stokken! 

Er det nåkka triks eg bør kunne? Noe eg har oversett her?

 

16494316801726547855220824657759.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fikk min i en pappeske fra Blaser. Men måtte returnere den da den manglet gjenger på løpet og det var umulig å skille løp og låskasse. Det har de utført så da ble det bra, bortsett fra at når jeg fikk den tilbake så lå den skjevt nede i skjeftet. Men det fant jeg ut av på egen hånd, lå noe plast rester mellom kassa og skjeftet etter at de borret opp hulle for å lage «traveler» versjon. Men nå må jeg returnere den igjen da magasinet løser ut hver gang jeg drar av et skudd. 
Så hittil har det ikke vært kvalitet det har vært mest av men håper det snur seg snart. 
Så skal returnere den igjen nå og så satser jeg på mindre styr fremover. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei,

veldig fornøyd med presisjonen på børsa. Eneste er at den er litt lang i kolben / stokken for meg da jeg er litt stutt i arma. Går greit til avtrekkern men må bytte posisjon for å nå frem til sikringa. 
så funnet ut at jeg skal får den kappet et par cm. Har synth stokk. 
Noen som har stalltips til børsemaker som har klådd på disse før?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då kan eg melde meg inn i det gode selskap med ei brukt S&L M97-DL i 338 win mag. Har ikkje fått reist på banen for prøving pga eg fekk besøk av covid :(

Tanken min er å fase ut Saueren min(202) og utvide kaliber valg til S&L, tanken er 6mm XC. Kan nokon svare meg på om det finnes magasin som kan brukes med 6XC?

Berre covid kan reise igjen slik at eg får komt meg på banen for å få prøvt rifla, har ingen erfaringer med 338 win mag så det blir litt spennande for min del.

860_856449498.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...