Jump to content

Schultz & Larsen-Klubben


Drilling

Recommended Posts

12 minutes ago, svehella said:

@gribben

Joda, jeg har begge. Min Victory originalstokk uten rembøyler veier 1200 g. KKC stokken med ein rembøyle bakerst veier 1300 g. Forskjellen er mindre en 100 g siden jeg glemte å finne rembøylene til originalstokken.

 

Takk for svar. Ikke store forskjellen med andre ord. Vurderer både GRS Hunter ok KKC. Ser ut til at KKC blir en del rimeligere(Tilbud på jaktogfriluft.no) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Flere som har trøbbel med å skru inn fremre skjefteskrue på et originalt victory skjefte?  Når jeg skrur inn skruen direkte i kassen er det ingen problem, men med skjefte på plass går skruen tungt og jeg tør ikke skru mer av frykt for å ødelegge gjenger. Bakre skrue går lett som bare det. Spørs om jeg må til børsemaker og høre hva han har og si.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er det plass her til en med ei Schultz & Larsen 9mm trostehagle ?

Etter å ha støvet ned i våpenskapet i X antall år fikk den nå se dagens lys igjen. Jeg vet egentlig ingenting om den, så om noen vet noe om den tas all info imot med takk.

Den eneste merkingen som er på den er : "Schultz & Larsen OTTERUP" oppå løpet, og "9mm GLAT" på venstre side av løpet.

Ikke noe serienr eller modellnr hverken synlig eller under treverket.

Ammo er jo nå å få tak i lovlig, men den blir nok ikke førstevalget på jakt :P Men litt koseskyting på noen meters hold skal den nok  bli brukt til.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 28.10.2019 den 9.18, Trollskrim skrev:

Her er bilder av spennt henholdsvis nedspennt fjær 

A596F452-082D-4CEA-BFFF-F8E63A784DB4.jpeg

ECBF6D0A-F838-484C-A58F-CCD7BF7A55BA.jpeg

 

Hei igjen @Trollskrim  og dere andre.

Jeg burde fulgt opp dette før, for jeg kom ikke  videre. Muligens er jeg klønete.

 

Sluttstykke er nå ute, og dermed er heveramen oppe og slagfjæra spent. Sluttstykket mitt foreligger slik som det som vises på bildet.

Jeg ønsker altså å spenne ned fjæra. Jeg er ikke i stand til å vri på noe slik sluttstykket nå foreligger. Jeg holder i heveramen og forsøker å vri den bakre sorte delen av sluttstykket, men det rikker seg ikke.

Vet du hva jeg gjør feil? Hvilken rolle spiller den umbrakonøkkelen som vises på bildet? (Det er forøvrig bare ett bilde).

 

 

Link to comment
Share on other sites

Takk ruger1022.  Youtube er tingen.

Nå kan jeg spenne den ned og oppigjen.

 

Grunnen til at jeg driver på med dette  er at jeg oppbevarer bare sluttstykket i våpenskapet. Mulig at det ikke spiller noen rolle, men jeg tenkte det er best å lagre sluttstykket med nedspent fjær.

Jeg gjør det samme med den gamle Mauseren, men der er det litt mer opplagt hvordan det skal gjøres.

Edited by Bäke
Link to comment
Share on other sites

På 10.1.2020 den 12.41, Simplex skrev:

Samme løp og lik erfaring med min som over. Kunne tenkt meg en til med alu-kasse og et lettere løp til jakt.

Eneste minus jeg kan se er det lange magasinet som virker litt slarkete når det ikke er patroner i. 3-skudds magasinet sitter bra.

Det er ikke mye slark i fem/seks-skuddsmagasinet når det er fylt, men det et like greit å ha begge størrelsene med en gang. 
Har også 65cm.

Link to comment
Share on other sites

Så en kan få den Schultz & Larsen Tactical levert med andre løp en det som står i brosjyren. "Tactical model comes standard with a barrel of 74 cm and a diameter Ø27"

I så fall ville jeg hatt den i 8x57 med et 16mm løp på 56 cm gjenget for lyddemper. Og med aluminiumskasse.

Link to comment
Share on other sites

Viser fram min gamle gode Shultz & larsen classic i 6,5x55. Har hatt den i original stand i mange år, nå var den så slitt at jeg tenkte det var på tide å "shine den opp" sendte den til Våpenloftet i Førde for glassblåsing og blånering, synest det ble et meget bra resultat. Kan blåneringen være en svakhet på de våpnene? I tillegg fikk jeg beddet og montert på en KKC stokk som jeg har hatt liggende, montert på en Swarowski z8i 2,3-18x 56 og en ny Hausken demper. Håper og tror dette blir en fin kombinasjon til hjortejakten, det er hovedsakelig det våpenet blir brukt til :=)

shultz.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har en Classic DL, som jeg er veldig fornøyd med. 

Jeg oppdaget derimot før jul at det må være noe galt med utkasteren, er det andre som har opplevd dette? 

Når jeg drar sluttstykket tilbake blir patron/hylsa liggende i våpenet. Altså den blir trukket ut av løpet, men ikke kastet ut. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, svehella skrev:

@Fuglehaven

Sluttstykket er omsluttende på den typen, så det er en plunger/tapp i fronten av sluttstykket som støter ut hylsen. Den er fjærbelastet så du kan sjekke om fjæren er brukket, ved at du kan trykke den helt inn. Dersom ja, har du mest sannsynlig svaret der.

 

Takk for svar!

Er dette noe jeg kan fikse selv eller må jeg sende det avgårde? 

Link to comment
Share on other sites

Ta en telefon til Jakt og Friluft og hør om hvor komplisert det er å bytte fjær. På et sluttstykket der utkasteren fungerer er det en ganske stiv fjær. Så jeg ville vel sendt den inn dersom du ikke har tilgang på utstyr til å skifte. Jeg har ikke kikket så nøye på dette, men dersom du tar ut slagstiften og fjæren. så kan du lyse inn med en lommelykt i alle fall. Det er i alle fall en begynnelse.

Link to comment
Share on other sites

På 5.2.2020 den 22.07, svehella skrev:

Ta en telefon til Jakt og Friluft og hør om hvor komplisert det er å bytte fjær. På et sluttstykket der utkasteren fungerer er det en ganske stiv fjær. Så jeg ville vel sendt den inn dersom du ikke har tilgang på utstyr til å skifte. Jeg har ikke kikket så nøye på dette, men dersom du tar ut slagstiften og fjæren. så kan du lyse inn med en lommelykt i alle fall. Det er i alle fall en begynnelse.


Jeg kikket litt på den tappen, og den hadde låst seg inne i hullet. Det så ut som litt «grader» som hadde kilt seg i selve hullet. Jeg tok en tapet kniv og pirket litt rundt kanten og et lite skrujern for fiske den opp,  
da spratt den ut igjen.
Så ut til å fungere som tiltenkt igjen, jeg testet 4-5 patroner og alle spratt ut. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 27.1.2020 den 10.27, Gigen skrev:

Kan blåneringen være en svakhet på de

 

Jeg har hatt flere løp som har rusta lett i blåneringa, mens andre løp har vært mer motstandsdyktig. Har lagt merke til at løp med blånering du nesten kan speile deg i, er de som har rusta lettest. 

 

Selve låsekassen har jeg aldri fått rust på (Jeg har 2 stk)

Overflatefinish på låsekassene ser annerledes ut, enn den på løpene. Lurer på om de benytter seg av en annen metode her? Ikke sikker, men de tåler ganske mye fukt og drit ivertfall.

 

De senere årene har jeg bare lakkert løpene jeg bruker på jakt. Pussa ned blånering helt til blankt stål, så en 3-4 lag med varmebestandig lakk i matt-sort. Det har fungert utmerket. Ser ganske bra ut også. Så trenger du ikke å kaste deg over pussesettet med en gang du kommer inn døra etter en lang jaktdag.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Solgte nylig 6XC pipa for 3000,- den kosta 5500 ny. Greit nok.

Da blir det litt for dumt å selge ei pipe til den gang 20.000,- for det samme. (Veil.pris 24.990,-)

 

Da får den heller stå bakerst i våpenskapet i tilfelle det dukker opp en nye Schultzkasse i framtida. 

Den pipa er jo meget flott 😊

Link to comment
Share on other sites

Ja, til pent treverk og ellers klassisk utseende så blir det ikke bedre. 

Du må ikke ta svaret mitt for fasit, men 2000 skudd og 30-06 tror jeg er en tungsolgt kombinasjon, uansett pipeprofil. 

Jeg vet ikke helt hvorfor, men 30-06 blir liggende mye lengre på Finn enn 6,5x55 og 308w. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, hjortefot.com skrev:

Solgte nylig 6XC pipa for 3000,- den kosta 5500 ny. Greit nok.

Da blir det litt for dumt å selge ei pipe til den gang 20.000,- for det samme. (Veil.pris 24.990,-)

 

Da får den heller stå bakerst i våpenskapet i tilfelle det dukker opp en nye Schultzkasse i framtida. 

Den pipa er jo meget flott 😊

 

De som virkelig har lyst på ei octagonal-pipe, betaler lett 15.000, ja kanskje mer, for ei brukt, om nyprisen er nesten 25000... Jeg ville lagt den ut på finn.no   Snevert marked kanskje, men kjøpere finnes der ute. Disse pipene går veldig godt også...og er skikkelig snasne å se på.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har en S&L 97 DL som er merket med Custom på venstre side av kassa, er det noen som vet hva som er "Custom" på denne modellen? Den ble i sin tid plukket ut til meg av eieren av J&F uten at jeg tenkte det var noe spesielt med den.

 

Jeg vurderer å selge denne med følgende utstyr, KKC stokk, orginal stokk, 1 løp kappet og gjenget, 1 løp fluted, ikke kappet og gjenget, 3 og 5 skuddsmagasin, Schmidt&Bender 4-16 Klassik jakfelt/elgbane kikkert, og lurte på om noen kunne antyde sånn ca verdi på dette samlet i dagens marked.

 

20200330_081636_resized.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke uttale meg hva som er custom, men et kjapt google-søk viser at de med custom i navnet hadde original take-down stokk med vakkert treverk. Har din takedown-funksjon?

 

Ellers så kan du forvente ca:

 

KKc 3500-4500  solgt løst

Løp som er kappa/gjenga: 3000-3500 solgt løst

Flutet løp: 4000 solgt løst

Børse m/originalstokk og ett av løpene: 9-10 000 pluss/minus (Om det er takedown så får du litt mer)

 

Kikkert aner jeg ikke hva du kan få for, men sjekk nypris på tilsvarende. Her kan du sikkert få igjen litt over halv pris++. Tysk optikk går sjelden av moten. Ikke har det blitt noe billigere med åra heller og slike med elgbaneretikkel oversvømmer ikke akkurat bruktmarkedet, så denne vil du få brukbart for om rette kjøper er i markedet.

 

Det vil lønne seg å selge mye av dette løst, men skal du selge alt som en pakke, må du legge deg litt lavere enn om du skulle solgt et løp og kkc stokken for seg selv i tillegg til det du får for børsa. 15-16-17ish kanskje? 

 

Det er gjerne ganske så mye mindre marked om du går for å selge alt som pakkeløsning, men det er mange som er på utkikk etter en kkc stokk eller et løp ekstra til schultzen sin feks.  Så har du de som kun vil ha ei rifle uten alt det andre tilleggs-stashet..

 

Om du venter litt og ser hvordan prisutviklingen blir på våpen og utstyr framover nå, så kan du sikkert legge på prisene enda litt til du også. Tipper prisene kommer til å gjøre et byks oppad framover, pga svak kronekurs og høyere innkjøpspriser til leverandører rundt omkring....det er gunstig for folk som skal selge pent brukte objekter.

 

 

 

Edited by hewi
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, hewi skrev:

Kan ikke uttale meg hva som er custom, men et kjapt google-søk viser at de med custom i navnet hadde original take-down stokk med vakkert treverk. Har din takedown-funksjon?

 

Ellers så kan du forvente ca:

 

KKc 3500-4500  solgt løst

Løp som er kappa/gjenga: 3000-3500 solgt løst

Flutet løp: 4000 solgt løst

Børse m/originalstokk og ett av løpene: 9-10 000 pluss/minus (Om det er takedown så får du litt mer)

 

Kikkert aner jeg ikke hva du kan få for, men sjekk nypris på tilsvarende. Her kan du sikkert få igjen litt over halv pris++. Tysk optikk går sjelden av moten. Ikke har det blitt noe billigere med åra heller og slike med elgbaneretikkel oversvømmer ikke akkurat bruktmarkedet, så denne vil du få brukbart for om rette kjøper er i markedet.

 

Det vil lønne seg å selge mye av dette løst, men skal du selge alt som en pakke, må du legge deg litt lavere enn om du skulle solgt et løp og kkc stokken for seg selv i tillegg til det du får for børsa. 15-16-17ish kanskje? 

 

Det er gjerne ganske så mye mindre marked om du går for å selge alt som pakkeløsning, men det er mange som er på utkikk etter en kkc stokk eller et løp ekstra til schultzen sin feks.  Så har du de som kun vil ha ei rifle uten alt det andre tilleggs-stashet..

 

Om du venter litt og ser hvordan prisutviklingen blir på våpen og utstyr framover nå, så kan du sikkert legge på prisene enda litt til du også. Tipper prisene kommer til å gjøre et byks oppad framover, pga svak kronekurs og høyere innkjøpspriser til leverandører rundt omkring....det er gunstig for folk som skal selge pent brukte objekter.

 

 

 

Takk for svar, børsa er ikke en take down, og jeg har eid den fra den var ny, men kassa kan kanskje ha vært tiltenkt en sånn, de går sikkert om hverandre.

Begge løpa er i 6,5x55

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hei,

 

Vil gjerne være med i klubben.

S&L Victory 6,5x55 med Swarovski Z8i 2,3-18x56 og en A-tec Megahertz.

 

Vanvittig presisjon og super fornøyd med våpenet. 

Jeg går endel lengre turer og synes nå rifla blir litt tung. Ja kvalitet veier 😏, men er det noen som har gjort noen forsøk på å få en Victory så lett som mulig?

 

Tenker å kjøpe et .308 løp, kappe det på 40cm og kjøpe en lettere demper, Freyr og Devik kanskje. Vil gjerne beholde optikken da jeg liker Swaroen super godt. Noen som har forslag til en superlett og stiv stokk?

20200815_143551.jpg

Edited by Oxa
Link to comment
Share on other sites

Spørs hva du mener med tung... Min Cassic DL veier fort 4,7 kilo med KKC, zeiss V6 2,5-15x56, 47cm løp(17mm) og optima45 demper. Ved å sette på originalstokken og 9,3 løpet (15mm) sparer jeg meg 3-400 gram. Bytter jeg zeissen med en aimpoint compC3 sparer enda mer. Synes egentlig ikke 4,5 ish kg er så fryktelig tungt for ei allround jaktrifle. Mye mere stødig å skyte med, enn ei rifle som er lett og vinglete, men dette blir jo individuelt.

 

Med "månekikkert" skal det mye til for å få denne under 4 kg. Et 40cm løp og nett liten demper så...kanskje.

 

S&L har jo kommet med sin egen syntstokk. Hva den veier ift original trestokk vet jeg ikke, men jeg synes ikke den er spesielt fin. Veldig plastikkfølelse.

Et alternativ er å høre med børsemaker og få noe custom i komposittmateriale, men det blir fort noen tusen.

Edited by hewi
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nei, disse er ikke vanlige, det er extension utgaven... På de vanlige er både fremre og bakre like, altså bare rett opp. Jeg har også extension, jeg måtte ha det fordi mellomøret på kikkerten min (SuB Zenith 1,5-6x42) er for kort. Du ruger1022 kunne nok hatt vanlige, mellomøret på kikkerten din er langt nok til å tillate det, men da hadde kikkerten kommet lenger frem, mulig de har satt på extension montasje fordi da hadde øyeavstanden blitt litt for stor? Kjedelig å måtte "strekke hals" når man skyter for å nå langt nok frem til kikkerten... 

scopemounts-all.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...