Jump to content

Schultz & Larsen-Klubben


Drilling

Recommended Posts

Sør-jeger skrev (5 timer siden):


Eneste som er Titan, er "trykkkammeret" helt bakerst.

 

Ser flere på samme forum klage over at aluminium bafflene, som de trodde var Titan, blir spist i stykker når de skyter.
Ikke alle selvfølgelig, men flere har klagd på at bafflene eroderer.. grunn uvist.

Trodde også at det var titankjerne på disse? Om det er alu, så er jo ikke det så veldig imponerende.  Men har vært borti a-tec dempere som går i oppløsning også.

Link to comment
Share on other sites

Sør-jeger skrev (16 timer siden):


Eneste som er Titan, er "trykkkammeret" helt bakerst.

 

Ser flere på samme forum klage over at aluminium bafflene, som de trodde var Titan, blir spist i stykker når de skyter.
Ikke alle selvfølgelig, men flere har klagd på at bafflene eroderer.. grunn uvist.

Freyr & Devik anbefaler å følge gitte vedlikeholdsrutiner for å redusere tæring på "innmaten", sjekk hjemmesida.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nyrifla er i hus! Og skyter svært bra! 45cm løp ingen hindring. Testet 4 forskjellige ammoer i dag. Alle gikk innenfor en snusboks, og alle samlet innenfor 20mm. Selv det billigste Norma Trainer 8g.

 

Jeg er dog ikke så fornøyd med magasinet. 

 

At det skrangler og er drient å få inn/ut er så sin sak, det kan jeg leve med.

 

Men jeg klarer bare å mate det første skuddet. Etter ett skudd, ligger alle patronene fremme i magasinet og bolten klarer ikke å dra frem skuddene. Bolten bare sklir frem om tilbake?

 

Er dette en kjent sak, jeg kan se om børsemaker løser, eller er det noe riv ruskende galt?

 

Litt kjedelig og ikke minst utrygt på jakt å kun kunne skyte ett og ett skudd som man må legge inn i kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny børse!

Kjedelig med det mateproblemet. Min 97DL mater fint fra magasinet, både i 6,5x55 og 30-06, med alskens kuler, både 3- og 5-skudds magasin.

Nå er jo S&L generelt kjent for god finish. Men jeg ville kjent etter på materampen, er det en liten grad eller maskineringsspor der? 

 

Dette problemet høres jo ikke akseptabelt ut, hvis det ikke løser seg ville jeg presentert det for forhandler. 

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som skuddene ikke kommer høyt nokk opp i magasinet. Om du er sikker på at magasinet er skikkelig inne og dette skjer kan du bøye ut kanten i magasinet som skuddene stopper mot litt slik at patronen kommer høyere opp. Jeg har vært borti samme problemstillingen på et magasin.

Link to comment
Share on other sites

Østledningen skrev (17 timer siden):

Jeg er dog ikke så fornøyd med magasinet

S&L magasiner er vel grunnen til at de ikke har solgt 3-4 ganger flere rifler... Grunnen til at jeg solgte min er det også - fantastisk rifle ellers.

 

Østledningen skrev (17 timer siden):

Er dette en kjent sak, jeg kan se om børsemaker løser, eller er det noe riv ruskende galt?

 

Kjent sak, og skyldes vanligvis feil bedding. Magasinet holdes av underbeslaget, så rifla må beddes sammen med dette - helst med egne "søyler" som S&L leverer. Det endrer ikke at magasinene er kjipe og skranglete, men om det er gjort rett, så mater den utmerket. Jeg kjenner til en rekke tilfeller av dette, og nesten alle er blitt 100% når rett mann bedder. Klabbkaill, så funker det ikke.

 

bardp skrev (1 time siden):

Høres ut som skuddene ikke kommer høyt nokk opp i magasinet.

Normalt er det magasinet som ikke kommer høyt nok. 

 

Problemet løses av en kompetent børsemaker. Har du kjøpt rifla på J&F, så har de det der, andre steder vet jeg ikke.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

S&L magasiner er vel grunnen til at de ikke har solgt 3-4 ganger flere rifler... Grunnen til at jeg solgte min er det også - fantastisk rifle ellers.

 

Kjent sak, og skyldes vanligvis feil bedding. Magasinet holdes av underbeslaget, så rifla må beddes sammen med dette - helst med egne "søyler" som S&L leverer. Det endrer ikke at magasinene er kjipe og skranglete, men om det er gjort rett, så mater den utmerket. Jeg kjenner til en rekke tilfeller av dette, og nesten alle er blitt 100% når rett mann bedder. Klabbkaill, så funker det ikke.

 

Normalt er det magasinet som ikke kommer høyt nok. 

 

Problemet løses av en kompetent børsemaker. Har du kjøpt rifla på J&F, så har de det der, andre steder vet jeg ikke.

 

K

Knallsaker! Har kjøpt børsa på j&f av superflinke folk, så da skal jeg ta meg en tur nedom de og få de til å bedde og ordne skikkelig opp i dette. 

 

Igrunn litt merkelig at en så seriøs og skikkelig våpenprodusent har en så dårlig og kjip magasinløsning.

 

Det står jo ikke på materialene og kostnaden av produksjon her virker det som. Men de har jo gått for en ganske håpløs patent. Selv gamle-tikkaen med plastmagasin var 10x smoothere og enkelte i bruk.  Som sagt. Patent og virkemåte før materialkvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Etter litt kikking og demontering fant jeg problemet. Den bakre "låseklakken" går bare akkuratt i lås på magasinet i bakkant. Hver gabg jeg slår stokken i benken detter magasinet ut av lås bak, og henger kun fremme. Derav ingen mating. Blir en dagstur til j&f i morgen. Regner med de fullfører arbeidet til de danske herrene.

Link to comment
Share on other sites

Samme her, men oppstod først etter noen mndr bruk. Byttet først inn 5 med et ekstra 3 skuddsmagasin hovedsaklig fordi det ikke matet (skranglinga ble hovedsaklig borte med et hjemmepatent). Nå før helgen datt magasinet ut ved hvert skudd (også ved litt eksersis med ved foten gevær) og det er jo trygt og godt for omgivelsene det, men får være grenser for sikkerhetsforanstaltninger.... Håper løsningen blir permanent når jeg henter den tilbake.....

Link to comment
Share on other sites

470 km i bil ble det i dag. "Kjapp tur til j&f i Arendal. Super service som alltid.

 

Flink børsemaker, Simen som ordnet opp med en gang. Resultatet ble meget bra og på husets regning.

 

Nå er låseklakkene justert perfekt, og mating samt magasin ytte går knirkefritt. 

All kudos til j&f!

 

Noen bilder av "verken fugl eller fisk, men funker til mye -Riggen"

 

20221121_175054.jpg.0382c8a098cc72e92ccd80e74ba520c3.jpg20221121_175637.jpg.b087ec3aeb97361cf641183a7a47836b.jpg20221121_175656.jpg.93d3f247e269b88680cef2d313454384.jpg20221121_175125.jpg.ec96f9ac258d271da6812d7188d922f1.jpg20221121_175135.jpg.03d9049434e9c142abfb632e9732b64e.jpg

 

 

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Skal en tur dit i morgen..

 

Links? Jeg vurderer å konvertere til links pga denne hos Landrø og bruke den til toppjakt 8)

Fineste customjaktrifle som noengang er laget i USA, Champlin&Haskins. Landrø har forferdelige bilder i annonsen. Denne må rett og slett sees og kjennes på for å forstå hva det er. Ny idag, hvis de fortsatt hadde lagd dem, hadde sikkert vært 200k+.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=239139123

 

 

 

 

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Har en Victory som jeg har lagt for salg og vurderer å selge. Den er i Kaliber 6XC. Får spørsmål om data på Løp. Stigning,lengde og tykkelse står på hjemme siden. Men spørsmål om antall Bommer finner jeg ikke.  Har sendt mail til produsent, men ikke fått svar . Noen som vet hvor mange bommer det er, eventuelt hvordan en finner ut?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Må melde meg inn igjen. Har hatt en før, som ble solgt da jeg skulle til Afrika. 

Denne kom med posten i dag. En 97 DL Sporter i 6,5x55. Fikk kappet pipa noen cm., og gjenget til en liten Hausken jeg hadde liggende. Fulgte med Leupold ringer, så da ble en Zeiss HT som var ledig montert. Magasinet rakler som før, men fy f... så nydelig trykkpunktavtrekket er :wink: Gleder meg til å prøve på banen.

 

 

IMG_20230324_232906.jpg

IMG_20230324_232914.jpg

IMG_20230324_232944.jpg

IMG_20230324_232951.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Erfaring med S&L Thunderdome ?

 

0027606_schultz-larsen-thunderdome-7mm.p

Ser jakt og friluft selger disse svært rimelig.

 

Tipper de er litt tungsolgte da de verken er pene, eller lette.

 

Tanken var å bruke de på en 65cm 19mm s&l pipe i 6,5. Kommer utelukkende til å bli brukt på bane (liggende) for å spare rekyl og hørsel.  Dvs at utseende og vekt ikke har noe å si.

Har andre løp/demper komboer som blir brukt på jakt og stående trening.

 

At det er stål innmat lover jo også godt for holdbarheten. Kommer til å gå en god del skudd igjennom den.

 

Men mener å ha lest at noen klager over dårlige gjenger på de?  S&L dreiebenkene er vel kjent for å lage gode saker, og jeg tipper at gjengene passer godt på et originalt gjenget S&L løp?

 

Eller burde jeg legge på noen kroner for å få noe bedre?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hadde en slik på ei 30-06 pipe jeg hadde. Funket som snus den. Verken pen, eller direkte lettvekt, men gjør jobben. Til ditt behov så er denne like god, som en annen demper til 4x prisen. 

Jeg hadde ikke noen problemer, annet enn at et par av modulene brente seg fast i gjengene. Brydde meg lite egentlig. Jeg sendte vel 1000-1500 skudd gjennom min, før den ble solgt med løpet.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 1/4/2023 at 5:15 PM, gribben said:

Noen som har testet og kommet frem til hvilke kuler/kulevekter med best presisjon i 22-250? S&L pipene har 10" twist... 

 

69grains Scenar var den kula jeg fikk best presisjon med i pipa jeg hadde i 22-250. Den gikk satans godt, både på 100 og 300 mtr. På "vind-snille" dager var det ikke noe pes å sette 5 skudd innenfor-ish brus-topp på 300.

Ellers så var det V-max 40 gr jeg fikk til best i andre enden av vektskalaen. 

52gr TSX fikk jeg også ok presisjon med. Den skjøt jeg rådyr med og de datt i smellen.

 

Erfaringa mi med 22-250 som kaliber, er at det kan være veldig kilent på feks forskjellig kulehold/patronlengde. Egentlig noe av det særeste jeg har vært borti. En halv millimeter inn eller ut med kula i halsen, kunne være forskjell på suksess og helt katastofe

presisjonsmessig.

 

Slurva jeg med å fjerne bitte-litt rester av smøring på innsida av hylsehals, så gikk alt til helvette igjen, selv om det var godladninga. Alt måtte gjøres pinlig nøyaktig. Såpass sært opplegg at jeg solgte pipa. Mulig det var pipa som vær sær, men har sett, og lest/hørt om flere som sliter med å finne presisjon i 22-250.

 

Morsomt kaliber er det da :)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Foreløpig har jeg prøvd Norma jaktmatch 55 gr, kjøpte de for hylsene. De gikk forferdelig dårlig. 

 

Ladet så opp Hornady 50gr med 35,5gr n140. Samlet 3 skudd på 8mm på 100m. Ga 1070ms v0. 

 

Har også noen Hornady gmx jeg skal prøve på gåsa etter hvert. 

Edited by gribben
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 11/21/2022 at 5:58 PM, Østledningen said:

470 km i bil ble det i dag. "Kjapp tur til j&f i Arendal. Super service som alltid.

 

Flink børsemaker, Simen som ordnet opp med en gang. Resultatet ble meget bra og på husets regning.

 

Nå er låseklakkene justert perfekt, og mating samt magasin ytte går knirkefritt. 

All kudos til j&f!

 

Noen bilder av "verken fugl eller fisk, men funker til mye -Riggen"

20221121_175135.jpg.03d9049434e9c142abfb632e9732b64e.jpg

 

 

 

Totalvekta med den stokken der? Er du å lukter på 5kg? Eller over? 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, hewi said:

 

69grains Scenar var den kula jeg fikk best presisjon med i pipa jeg hadde i 22-250. Den gikk satans godt, både på 100 og 300 mtr. På "vind-snille" dager var det ikke noe pes å sette 5 skudd innenfor-ish brus-topp på 300.

 

Mener du bruskork? En bruskork er ca. 30 mm i diameter. Det er jo ikke helt trivielt å klare 5 treff på den @300m jevnt over. Selv 0,25 sekundmeter blåser kula til ytterkant av blinken, i teorien. Selv ett knepp på kikkerten utgjør ganske mye sammenlignet med en bruskork. Jeg kan bare stille "en og en bruskork" på det holdet.

 

10 hours ago, hewi said:

Morsomt kaliber er det da :)

 

Absolutt! Jeg brukte en i mange år, før jeg gikk videre til andre patroner. Men havnet tilbake igjen på .22-250 etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

hewi skrev (11 timer siden):

 

Totalvekta med den stokken der? Er du å lukter på 5kg? Eller over? 

Lukter på 5 kilo ja. 4,8 kilo om fiskevekta mi viser rett 😅

 

Gruer meg til å gå på reinsjakt med saken. Men har man systemvåpen så har man systemvåpen. På godt og vondt. Da får man heller bytte ut øllen med sterkere saker.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Casey Jones said:

Det er jo ikke helt trivielt å klare 5 treff på den @300m jevnt over.

Var ikke konsistent nei, men brus-kork ish. En typisk samling lå rundt denne diam. på dager hvor vinden var snill. Helt sant :) Med skikkelig skytebenk og støtter, så var det null stress. Bare å bruke vindvimplene på banen så man ikke sender kula avgårde i den verste vinden :D

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Østledningen said:

Lukter på 5 kilo ja. 4,8 kilo om fiskevekta mi viser rett 😅

 

Gruer meg til å gå på reinsjakt med saken. Men har man systemvåpen så har man systemvåpen. På godt og vondt. Da får man heller bytte ut øllen med sterkere saker.

 

Min veier 4,7 med kkc, kikkert og demper. Har man en riflesekk ala Vorn så er det faktisk ikke så ille. En må jo ikke gå med all vekta i nevene hele dagen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, hewi said:

Var ikke konsistent nei, men brus-kork ish. En typisk samling lå rundt denne diam. på dager hvor vinden var snill. Helt sant :) Med skikkelig skytebenk og støtter, så var det null stress. Bare å bruke vindvimplene på banen så man ikke sender kula avgårde i den verste vinden :D

 

Det spørs vel litt hvordan man definerer 5 @300 bruskorkish. En bruskork @300 er ca. 1/3 MOA. Å skyte samlinger er én ting. Å treffe en bruskork noe annet. Jeg sier ikke at det er umulig, men det er langt fra lett. Folk må ikke miste motet om de ikke klarer det samme. Det er en gammel tråd her, som kan være verdt en titt:

 

Men nå er vi vel et stykke utenfor trådens intensjon.

 

Link to comment
Share on other sites

hewi skrev (7 timer siden):

 

Min veier 4,7 med kkc, kikkert og demper. Har man en riflesekk ala Vorn så er det faktisk ikke så ille. En må jo ikke gå med all vekta i nevene hele dagen. 

Ja årets jakt blir å gå "opp" i terrenget med storsekk på 20-25 kilo. For så å gå med vorn lynx på dagsturer rundt om. Skulle gjerne hatt en litt tikka med lett leopold sikte. Men greit å holde seg til ett våpen man er komfortabel med og kjenner godt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oppdatering på Schultz & Larsen Thunderdome demper.

 

Testet med 65cm 6,5x55 løp. 123 og 130 gr kuler. (brukes til langhold "testing" med reins-børsa)

 

Dette er megabra saker!

 

Jeg skjønner selvsagt hvorfor  S&L ikke selger en drøss dempere her i kongeriket. De er nok ørlite tunge, og mindre pene

 

Men fy fela for en ytelse!

 

Den demper både lyd og rekyl upåklaglig. Har presise gjenger. Skrur seg ikke av på et fabrikkgjenget schultz løp, og koster svært lite,

Løp og kjøp. 1300kr.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Er jeg helt toskete som går med slike tanker?

 

Har i det siste kikka litt på å bygge meg ei langholdsbørse. Skal nok ikke brukes til PRS, men skal aldri si aldri?

99% av bruken blir kosebruk på banen. Gong og 300-1000 langhold.

 

6,5x55 er en selvfølge.

 

Har gjort meg opp litt tanker.

 

Schultz larsen classic dl låskasse

Schultz larsen Ø27mm 74cm løp.

Mdt chassis

Mdt magasiner? (Regner jeg med?

Spuhr montasje med ørlite moa i.

Zeiss lrp kikkert.  S3 6-36x56? 

 

Blir dette en ok og grei rigg?

 

Er litt schultz fan, og frister å holde meg til dette tross litt dyre løp og dårlige magasin. Ønsker ikke å kjøpe en sauer eller rem 700 som "ALLE" har....

Edited by Østledningen
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Østledningen said:

Er jeg helt toskete som går med slike tanker?

Neiidah. Har du lyst og penger, kjør på, men ofte må man tåle å tape litt penger på slike prosjekter, om man senere finner ut at man vil selge stasen. Hobby er hobby :)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei godtfolk

 

Har en S&L Classic dl synthstokk. Den er litt lang i kolben for meg. 
sett st det er to små hull i gummikappa bak der. 
1. Er det mulig å skru den av, i såfall hvilke type hode er på skruene?

2. har noen her kappet kolben selv? Er ikke mye jeg trenger, 1-2 cm. 
 

fortsatt god kveld. 
 

mvh

yngve. 


 

Link to comment
Share on other sites

Østledningen skrev (På 21.11.2022 den 17.58):

470 km i bil ble det i dag. "Kjapp tur til j&f i Arendal. Super service som alltid.

 

Flink børsemaker, Simen som ordnet opp med en gang. Resultatet ble meget bra og på husets regning.

 

Nå er låseklakkene justert perfekt, og mating samt magasin ytte går knirkefritt. 

All kudos til j&f!

 

Noen bilder av "verken fugl eller fisk, men funker til mye -Riggen"

 

20221121_175054.jpg.0382c8a098cc72e92ccd80e74ba520c3.jpg20221121_175637.jpg.b087ec3aeb97361cf641183a7a47836b.jpg20221121_175656.jpg.93d3f247e269b88680cef2d313454384.jpg20221121_175125.jpg.ec96f9ac258d271da6812d7188d922f1.jpg20221121_175135.jpg.03d9049434e9c142abfb632e9732b64e.jpg

 

 

Hvilken modell er dette? Eventuelt hva er oppsette på denne? Så utrolig bra ut hvertfall vet du hva vekten blir med den tommelhull stokken? 

Link to comment
Share on other sites

Robertlarsen skrev (6 timer siden):

Hei! 
Noen her som har erfaring med endring i presisjon etter flere dager på jakt i regnvær? Opplever at det kommer vann mellom låsekasseflens og løp og lett antydning til rust. Selv opplevd dårligere presisjon hvis det er olje mellom løp og låsekasse.

Jeg har ikke velsig mye erfaring å komme med. Men jeg har tidligere (viktig å merke) hatt olje imellom disse flatene. Flere tusen skudd uten noe treffpunktforandring eller dåeligere presisjon. Nå er det helt tørt der. Men jeg er enig med deg, skulle gjerne hatt litt balistol der om man er på flere dager jakt.

Link to comment
Share on other sites

starhagle skrev (På 29.9.2023 den 23.57):

Hvilken modell er dette? Eventuelt hva er oppsette på denne? Så utrolig bra ut hvertfall vet du hva vekten blir med den tommelhull stokken? 

Dette er en S&L victory låskasse. Stappet ned i en S&L thumbhole stokk. Med en Zeiss V8 2,8-20x56 m/asv. Fluted 6,5x55 løp (45cm) og en hausken 151 demper. Den har vel gått ca 3000 skudd nå. Mye av de stående/sittende samt jaktfelt. (Vunnet min klasse mange ganger med den).  Veier 5,2 kilo, men tyngdepunktet er nærme kroppen, og for meg med mine 184cm og 95 kilo, så går det helt fint.

 

Men så syntes jeg at dette ble ørlite tungt på jakt. Bedre å beholde den som jaktfelt "våpen" samt litt langhold. (Da meg lengre og tyngre pipe vel og merke)

 

Så, for noen dager siden kjøpte jeg meg noe litt lettere. Bare litt da.

 

20231001_002850.jpg.68b4281e0b3ad85c3dfebb79e00d490b.jpg

 

En S&L Classic med 60cm 15mm løp i 6,5x55. Med deres thumbhole stokk i svart, en freyr 159 demper, og en leupold vx-5hd 3-15x44. Rifla er tiltenkt toppjakt, og storvilt i dagslys. (Har termisk til da det blir mørkt)

 

Så langt strålende fornøyd. Thumbhole stokken passer meg helt ypperlig. Ørlite kort å skyte med liggende, men ellers kjempegod. 

 

Skøyt opp til storvilt med rifla stående på kule nr 3-8 som gikk gjennom rifla. Null problem.

 

Denne veier vel ca 4,5 kilo.

 

Kan ikke annet enn å skryte av både S&L, samt jakt og friluft! Man kjøper rett og slett ei SKIKKELIG rifle, med holdbarhet langt utover ett liv, og får knakande god service i tillegg. Diverse gardenakobling-våpen og annet krimskrams kan bare gå å legge seg. 

 

Edited by Østledningen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...