Jump to content

HJORTEJAKTA 2009


lawb

Recommended Posts

  • Replies 630
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Takk takk, alle sammen :)

Furnez: Jevnt over bra med hjort ja. Har tellt 70 på jordene rundt gården.

Så bra med hjort inatt også, så de i måneskinnet. Men det var alt for mørkt til å skyte, så kun mørke flekker.

Gikk og la meg i går kveld i halv 8 tiden, så jeg var der før hjorten. De går som regel så spredt at det ikke nytter å snike seg innpå etter at de har kommet.

Hadde en spissbukk på 5 meters hold, enda hytte er isolert og rutene igjen hørte jeg at han beitet. Det var spennende det :)

Drar for å prøve lykken igjen ikveld.

 

andreasli

Link to comment
Share on other sites

Skal ut på årets første jakttur i morgen tidlig. Blir å sitte på bøen, kanskje gå meg en liten tur oppi skogen på smygjakt evt. postere litt på en god post. Er skikkelig grisevær på nordvestlandet om dagen, men det er vel dette som kalles godt jaktvær! :D

 

Vil ønske alle her på kammeret lykke til med årets jakt.

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg kommet hjem fra kveldens økt. Det endte med at to fjordkoller måtte bøte med livet.

Vi var to stykker som fulgte med på to forskjellige steder. Først kom dyra på meg, men hadde ikke tenkt til å stoppe så de løp rett på post hos han andre. Etter at han skjøt den ene av fjorkollene ble den andre redd og kom løpende nedover i rettning meg. Det så ikke ut som at dyre hadde tenk til å stoppe så jeg plystrer på det et par ganger og dermed stoppet det. Da lot jeg skuddet gå, dyre ble liggende på stedet hvil :)

Link to comment
Share on other sites

Hadde min første tur i går kveld.

Satt og så på 6 dyr i over to timer, men lyset/været var for dårlig til å skyte sikkert, de som gikk nærmest var i tilegg voksene koller uten kalvene sine med inn på jordet. :!:

i 23 tiden kom månen fram i noen minutter, og jeg fikk felt en spissbukk. :D

Vi var ferdig og slakte i ett tiden, da skinte månen fra skyfri himmel og det fristet med en ny runde.

Fornuften tok overhand og det ble heller noen timer søvn før klokken ringte.

Prøver på en ny tur i kveld, selv om været ikke er bra nå.

 

Tok noen bilder med mobilen (dårlige blitsbilder), men vet ikke hvordan jeg legger de inn på kammeret :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg og en kamerat skjøt spissbukk i går kveld i bra skytelys. Da vi hadde hengt den opp lyste vi over jordet like i nærheten der vi skjøt den og der gikk 2 svære bukker .Det gjorde godt å få jaktet igjen. Har ikke hatt tid til bukkejakt i år engang men nå husker jeg plutselig på hva som skal først på prioriteringslista igjen :D

Den ene som gikk i bil-lysa var på størrelse med denn som kameraten min skjøt på samme område i fjor den andre litt mindre

Den fra i fjor:

 

normal_hjort_2008_005.jpg

 

Og i kveld er det jakt igjen (og sur kjerring)

Link to comment
Share on other sites

Det går ikke alltid som en hadde tenkt!

Når en har jaktet i en mannsalder og har mer enn 150 store og små hjorter på samvittigheten så er den store spenningen vekk så det er ikke så om å gjøre å skyte lenger.

Så etter å ha plassert jaktlaget ut i terrenget med de ferskeste jegerene på "sikre" plasser gikk jeg å tuslet i et område der det normalt ikke er så mye hjort for ikke å forstyrre de andre.

Gikk og håpet på å høre smellen fra en av postene til de to førstegangsjegerene. Hadde jo vært greit å fått ilddåpen på første jaktdag!

Men....... ca 50 meter foran meg stod plutselig to sekstaggere!

Fikk skutt den ene mens den andre stakk avgårde. Klok av skade avventet jeg situasjonen og etter et par minutter dukket den andre bukken opp for å se etter "kameraten" sin. Etter noen minutter med forsiktig tilnærming og strak hals stillte den seg opp med bredsiden til og jeg fikk lagt den i bakken også!

Det hører med til historien at det ble ikke sett noen flere hjorter på det ellers så gode valdet denne morgenen.

Den kvinnelige førstegangsjegeren satte forøvrig oss gutta ettertrykkelig på plass i går kveld med en tolvtakker på 125 kg! 8)

Link to comment
Share on other sites

Gratulere til alle som har fått skutt hjort, og lykke til videre til dere som enda har tilgode å felle dyr...

 

For min del begynte jakta med at jeg nesten ble nedrent av to bukker på vei inn til post torsdags morgen, så mange dyr i terrenget men ingen som det var forsvarlig å skyte på...

 

Men nye muligheter til uka...

Link to comment
Share on other sites

Hadde min andre tur på post i går kveld.

Det kom en spissbukk tidlig i jordekanten, jeg satt høyt og det var bare og nyte den gode oversikten og kontrollen over situasjonen. Slapp den inn på 100m og prikket en 6.5 oryx gjennom bogen. Hausken demperen virker bra og dyrene virker lite skremt etter de er truffet, begge har kunn gått 15-20 meter.

Status så langt to piggbukker på to turer, mye dyr i terrengene.

Link to comment
Share on other sites

Sitter nå og slapper av med en dram.

Dagen begynnte med at jeg oppdaget ei kolle som lå i gresset forran jakthytta mi klokka 0500 idag morges. Etter en stund reiste den seg opp og beita. Da det ble lyst nok, løsnet jeg skudd. Kolla løftet hodet opp, kikket seg rundt, og fortsatte å beite. Jeg turde ikke skyte igjen. Den beitet i 20 minutter til før den forsvant. Ringte viltnemda og fortalte hva som hadde skjedd.

 

Sjekket børsa etterpå men den gikk beint som en stråle. I 12 tiden dro jeg til fjells, hadde observert 12 dyr 500 meter oppe i lia. Da jeg nesten var på høyde med de, spratt det en 6 tagger opp av einene 3 meter unna. Jeg var raskest, og skjøt den i nakken på 3-4 meter.Fikk dratt den ned til gården og slaktet den. Så var det ut igjen nå i kveld, og en pen 7 tagger kom inn på marka. Felte den med et skudd rett i ryggen, den gikk rett ned. Dette var min hjort nr 200. Skyter med Nosler Accubond i 6.5x65 RWS, hastighet ligger på 920 m/sek. Lite blod, veldig fine slakt. Har funnet go kula nå, tror jeg. I morgen er det meldt bedre vær, så da satser jeg på at det beiter noen dyr i på marka i morgentimene. 34 dyr igjen på kvota.

Link to comment
Share on other sites

Har vært en travel helg, så har ikke hatt så mye tid til å skrive her.

 

Men "sveiobonde-hjort-nr1" har fått følge av nr 2,3,4 og 5.

Bilder kommer etterhvert....

 

To spissbukker, en kalv og to koller.

 

FMH fulgte opp spissbukken med kolle i dag, og har fått 2 stk på 3 dager.

Forøvrig gratuleres Mr. Holand fra Egersund med kalv, Mr Bakkevik fra Bergen med kolle, og Mr Karlsen fra Drammen med spissbukk.

 

Et lite skår i gleden var resultatløst ettersøk på spissbukk. Hundefører fra sporhundsentralen konkluderte med bomskudd, så håper bukken ikke sliter med posttraumatisk stress, men vender bredsiden til atter en gang i nærmest fremtid.

Link to comment
Share on other sites

Hei, donner! (Takk for sist forresten).

 

Hvor jakter du, og hvordan er førsteinntrykket ditt når det gjelder betanden?

 

Hei Mork !vi jakter i isterdalen og devold har sett bra med dyr så der er iallefall bestanden meget god men hører andre steder at det nesten ikke er hjort!(eidsbygda)noe tellingen i vinter også gav en pekepinn på.Tror at hjorten har funnet seg nye vinter beiter .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...