Jump to content

HJORTEJAKTA 2009


lawb

Recommended Posts

  • Replies 630
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...

I det siste har eg faktisk klart å tenke på andre ting enn hjortejakt, men no pirrer det i heile kroppen igjen :) Har olja trestokken opptil fleire gonga med bra resultat, fått rensa skikkelig løpet med solvent olje. Gleder meg til forbredelsane i sommar. Det største prosjektet er ny løypestreng. Noken her som har erfaring med det, eller bruker det i dag? Forskjellen er at i dag bruker vi en 5 hestar gammal grasklippermotor. Var mykje brukt i gamle dager, spesielt på småbruk i trange vestlandsfjorder der man slo graset i bratte lier. Utrulig greit når man skyter høgt til fjells. Sender berre hjortefanten i ei alluminiumskasse ned til sjøen, og vips er han i båten :D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Ja, terenget mitt har hvert i orden i lang tid så jeg lener meg godt tilbake og tar livet med ro. Har faktisk jakt på 2 steder så her er det bare velstand. Og det ene terenget kjenner jeg godt fra før :D

Link to comment
Share on other sites

Kor mange dyr har dokke på kvota i år? Alle storvalda i kommuna som fylte kvota i 07, fekk 20% auke i fjor. Trur dette held fram også i år.

 

På eine storvaldet er det totalt 35 dyr, kor vi har 14 av dei.

Det andre valdet vårt er det 24 dyr på storvaldet og 5 av dei har vi for oss sjølve.

 

Totalt 19 dyr (Storvaldet: 59)

 

Vi har også hatt ein veldig god vårtelling. Det som likevel er utfordrande er at det er nokre få plasser kor dyra samler seg i enorme flokker, mens andre områder går dei gjerne i småflokkar på 5-7 dyr heile våren. Dermed er det vanskelig å seie kor mange av dei som trekker vekk og over fjellet til hausten. Ein kveld eg og ein kompis var ute med billysa, telte vi 19 bukkar i ein flokk. Ikkje ein einaste bukk hadde færre en 6 taggar. Fire av dei var 12 taggarar og ein 13 taggar. Er jo eit vakkert syn da :D Ellers gjekk det koller, kalva og ungdyr i flokker på 30 dyr fleire plasser, uten ein einaste bukk i området.

 

Heime er det likevel stor skeptisme til større kvoter enn det er no. Likevel fyller nesten alle valda kvota (utenom dei som har området høgt oppe. Dei blir nødt til å fylle fyrste veka før dei trekker nedover dalen).

Link to comment
Share on other sites

Holder på med litt forberedelser. Har pløyd opp to åkerlapper som skal såes mes formargkål.

Ellers så holder jeg på å spikre sammen ei lita jakthytte. Skrudd sammen tre europaller. Takhøyden blir ca. 160 cm. Skal kun ha sittehøyde der. Men hytta blir lang nok til å ligge i. Kan fraktes med traktor og frontlaster/pallegaffel. Skal brukes på hjort i høst og kanskje rev/jerv på fjellet når vinteren setter inn.

 

Har ellers fått inn tallene fra hjortetellingene. I fjor hadde vi 610 dyr fordelt på fire tellekvelder i valdet. I år ble resultatet også 610. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er forberedelsene godt igang. Jeg har skutt pliktskuddene med den nye rifla (finnlight/zeiss v). Jeg har også sendt bestansdsplanen for storvaldet til kommunal godkjenning for perioden 2009-2012.

Vi skal ha den siste av seks vårtellinger natt til 17 mai. vårtellingene har vært svært gode og det er ingen ting som tyder på nedgang i bestanden, selv om noen jaktfelt så litt færre dyr under jakten i fjor. Det som virker negativt er at det allerede er store mengder flott i skogen, dette har økt i takt med økningen av hjortestammen. En gardbruker talte over 50 flott på noen lam som hadde vært på utmarksbeitebeite i 2-3 dager for 3 uker siden. Dette er blitt et økende problem på de valdene jeg jakter i (Hordaland). Og store mengder flott sitter ofte på innsiden av lårene på hjorten vi skyter. Det er nesten umulig og ikke få på seg noen selv under jakta, spesielt når man er driver.

Link to comment
Share on other sites

Er spenna klar 8)

Har jakt på 3 felt.

Ett er mitt private som eg jakter aleine på, ett deler eg med en nabo.

3dje feltet er eg med ett jaktlag på.

Dessuten går det rykter om att mine tenester trengst andre plasser også :D

Så det blir spennende å se til jul kor mykje ongane he vokse sia 10 September :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

202 outback

 

Ja det er blitt heilt forferdelig med flott. Trur da e ei stor plaga for hjorten på vestlandet. ser når ein tar og flår den, ser du jo merka etter flotten på skinnet..

Ka komune er det du jaktar i?

 

De siste åra har det vært ille. I et av valdene i fusa jeg jakter , plukket en av jaktkommpisene 35 flott av genseren etter en formiddagstur. Jeg jakter også på Askøy og tendensen er den samme, en stor økning av flott, spesielt pitte små, som nesten ikke går an å se, før de har stått i huden noen dager, da begynner de og klø noe jæ.....

Jeg tror dette er ting som virker inn på slaktevektene på dyra også, tenk selv hvordan det må være og ha hundre slike på seg :cry:

Link to comment
Share on other sites

Var ute i terrenget å speidet etter hjort i går kveld, begynner å komme bra nå. Men en av kollene jeg så var merket med en grønn øreklype. Noen som vet hvilket prosjekt dette er?

Det så ut som det sto et nr på klypa, men kolla hadde ikke gps halsbånd.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mange vil hjorten til livs i M&R. Nå er det ikke viltforvalter men skogbrukssjefen som ønsker å desimere bestanden kraftig.

http://www.nationen.no/landbruk/article4365977.ece

 

http://www.tk.no/nyheter/article4366153.ece

 

Ellers ser jeg en trend at flere og flere søker om ekstradyr. "Vil du værra med på morroa så heng på......"

Konsekvenser? Ja, enkelte venner seg til høge tildelinger og ditto inntekt ved utleie av jakt. Men treet vokser ikke til himmels, og jeg venter personlig på at nedgangen kommer. For min kommune var det en liten nedgang i jaktresultat fra toppåret 2007. Men grunneiere skriker og skråler om beiteskader og barkgnag. De fleste av grunneierne har ikke sett dette med selvsyn, men fått det fra Fylkeskommunens ekspertutvalg.

 

Ja, ja. Slik er livet her på Nordvestlandet for tiden..... :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gleder meg som en liten unge nå til september.... Mauser'n er blitt no oppgradert og den har fått påmontert et nytt kikkertsikte. Vi fikk også i forrige uke godkjent driftsplanen på 14 hjort per år :D I tillegg har kommunen søkt om hjortejakt helt til lille julaften.

Det eneste som irriterer meg nå er at det er noen kverulanter i kommunen som på død og liv vil ha den fordømte jaktpausen mellom 25.9-10.10 :evil: De begrunner dette med at turgåere skal få en "uforstyrret" periode i løpet av høsten. WTF? Vi har en særegen lov som heter "fri ferdsel i utmak" i Norge, og turgåere kan derfor gå hvor pokker de vil selv om det er jakt. Dessuten kan du gå på tur hele året, mens du kan jakte hjort 2-3 måneder? Men nå har det seg slik at hjorten på denne siden av kommunen trekker over til den andre siden av kommunen i løpet av høsten. Man trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne at de som vil ha jaktpause kun er ute etter at mest mulig hjort skal samle seg hos dem.

Blir det hjortejaktpause skal jeg i allefall sørge for å jakte rådyr og småvilt og passe på å lage sånn passe liv hver bidige dag i jaktpausen!!!! :twisted: Så får jeg virkelig håpe turgåerene får en fredelig jaktpause!

Men det værste med dette er at vi ikke får vite om det blir jaktpause før ute i august.... Da er det gjammen lett å planlegge jakta for de på jaktlagget som har lang reisevei

Link to comment
Share on other sites

Halsa?

 

Hva er begrunnelsen for "lokal fredning"?

 

Litt paradoks: Vil forlenge jakttida til 23.12, men samtidig frede midt i jaktperioden. En periode som er fastsatt ved forskrift fra høyeste hold. Du bør ta det opp med viltnemda, for dette er søkt spør du meg. (Men nå har jeg dog drukket litt au da... :P )

Link to comment
Share on other sites

Halsa?

 

Hva er begrunnelsen for "lokal fredning"?

 

Litt paradoks: Vil forlenge jakttida til 23.12, men samtidig frede midt i jaktperioden. En periode som er fastsatt ved forskrift fra høyeste hold. Du bør ta det opp med viltnemda, for dette er søkt spør du meg. (Men nå har jeg dog drukket litt au da... :P )

 

Vi i Valsøyfjord er jo fullstendig i mot jaktpausen. Vi har sendt klage til fylket og vært i kontakt med Ulf Lucasen. Det var Halsa driftsstyre som fikk dette i gjennom, men jeg for da inderlig håpe det blir stoppet av formannskapet eller fylket. Nå vil jo "alle" i Møre og Romsdal at hjortestammen skal skytes ned, og da det jo helt bak mål med en jaktpause..... I alle fall for oss som må jakte i denne perioden før mye av hjorten trekker vekk fra våre terreng og til Halsahalvøya

Link to comment
Share on other sites

At alle i Møre og Romsdal vil hjorten til livs er ren løgn. Det er fylkesmann Lukasen som har blåst opp i media at det er alt for mye hjort. Han har kynisk utnyttet medias makt og fått folk til å tru at det er overflod med hjort i hele M&R noe som natuligvis er bullshit. At det er enkelte steder at det er for mye hjort betyr ikke at han kan dra alle under samme kamm.

Selv mener jeg desemberjakta er meningsløs med mørke korte dager, og det å stresse dyrene i en tid di trenger ro for å spare krefter. Det må gå å ha seg ut på jakt og skyte di dyrene man får tildelt innen 30. November. Før var faktisk jata ferdig 15. okt da med 14 dagers pause midt i. Det er og faktisk viktig at vi har goodwill hos menigman som ikke jakter, det får vi ikke med å legge beslag på utmarka fra tidlig August og fram til jul.

Link to comment
Share on other sites

At alle i Møre og Romsdal vil hjorten til livs er ren løgn. Det er fylkesmann Lukasen som har blåst opp i media at det er alt for mye hjort. Han har kynisk utnyttet medias makt og fått folk til å tru at det er overflod med hjort i hele M&R noe som natuligvis er bullshit. At det er enkelte steder at det er for mye hjort betyr ikke at han kan dra alle under samme kamm.

Selv mener jeg desemberjakta er meningsløs med mørke korte dager, og det å stresse dyrene i en tid di trenger ro for å spare krefter. Det må gå å ha seg ut på jakt og skyte di dyrene man får tildelt innen 30. November. Før var faktisk jata ferdig 15. okt da med 14 dagers pause midt i. Det er og faktisk viktig at vi har goodwill hos menigman som ikke jakter, det får vi ikke med å legge beslag på utmarka fra tidlig August og fram til jul.

 

Nå var det jo en grunn til at jeg skerv alle i hermetegn da :wink: Men det er ingen løgn at det er for mye hjort enkelte plasser i fylket. Var ikke lenge siden jag snakket med en bonde som bor i Hareid kommune, og han sa at de siste årene har den gjennomsnittelig slaktevekten på fjorsdyr gått ned omtrent 2 kg. per år de siste 3-4 årene, og dette tyder på for tett stamme. Også hjemme har slaktevektene gått nedover, og vi skyter stadig flere skrapdyr. Men jeg tror vi tåler en ennå større stamme så lenge vi sørger for god forvaltning. En kjenning av meg som er kommet godt opp i årene fortalte at kronhjorter på over 160 kg. i slaktevekt ikke var uvanlig før. I dag er det nesten jubel når vekta passerer 100 kg. Dette er en trist utvikling.

 

Desemberjakta er også jeg noe skeptisk til. Det er jo korte drev som vil være mest aktuelt da. Men dette er jo en periode hvor hjorten trenger mest mulig ro.

 

Men det som virkelig irriterer meg gul og blå er den h**vetes jaktpausen som kreftene på Halsasiden vil innføre for hele kommunen. Hvis de vil ha pause så kan de jo bare ta pause. Men at de da skal presse igjennom en jaktpause for hele kommunen uten mål og mening etter at vi har jobbet så lenge med å bli kvitt jaktpausen er forferdelig irritabelt for oss. Vi har også vært i kontakt med fylkesmannen i Sør-Trøndelag og han mente at jaktpause ikke kunne innføres før det var dokumentert konflikt mellom turgåere og jegere, noe som det ikke er. Er fult klar over at vi hadde jaktpause før og avsluttet jakta den 15. november, men da var også kvotene noe mindre. Når jeg var på hjortejakt for første gang for rundt 10 år siden tror jeg vi hadde 8 hjorter på kvote, i år har vi 14..... Det sier litt om utviklingen

Link to comment
Share on other sites

At alle i Møre og Romsdal vil hjorten til livs er ren løgn. Det er fylkesmann Lukasen som har blåst opp i media at det er alt for mye hjort. Han har kynisk utnyttet medias makt og fått folk til å tru at det er overflod med hjort i hele M&R noe som natuligvis er bullshit. At det er enkelte steder at det er for mye hjort betyr ikke at han kan dra alle under samme kamm.

Sitter litt med den følelsen eg og. At ein sånn ressurs og eit so populært jaktvilt plutseleg skal vere den store skurken...hmm.

Greit at den kan forårsake lokalt store skader, men den svartmalinga som enkelte drive. Skeptisk...

 

Selv mener jeg desemberjakta er meningsløs med mørke korte dager, og det å stresse dyrene i en tid di trenger ro for å spare krefter. Det må gå å ha seg ut på jakt og skyte di dyrene man får tildelt innen 30. November. Før var faktisk jata ferdig 15. okt da med 14 dagers pause midt i. Det er og faktisk viktig at vi har goodwill hos menigman som ikke jakter, det får vi ikke med å legge beslag på utmarka fra tidlig August og fram til jul.

Her er eg litt ueinig. Eg har trua på hjortejakt til jul. Enkelte med mykje vinterskade vil få mogelegheit til å ta ut trekkdyr. Andre kan spre jakta utover ein lengre tidsperiode, og ein har dermed større fleksibilitet i jakta si.

 

Eg trur ikkje hjorten blir særleg stressa av den typen jakt som er aktuell i desember. Det er som du seier korte dagar. Jaktinterressa har dabba litt av hos mange, og vi ser nok sjeldan dei store drivjaktene med 20 mann +. Eg ser for meg meir smyg og posteringsjakts, samt bøjakt. Dette er jaktformer som stresser dyra minimalt, og det er som sagt berre nokre timar per dag som er aktuelle.

Etter mine erfaringar so virkar det forresten ikkje som om hjorten blir so veldig stressa, so lenge ein ikkje jaktar under dei mest ekstreme forholda.

Link to comment
Share on other sites

Begynner å bli klar. Fått sådd viltåkrene, tre i tallet. Alle synlig og nært en liten kolle i terrenget. Der skal jeg plassere ei jaktkoie utpå sensommeren. Holder på å bygge den. Blir 2,4x1,4x1,6 (l,b,h).

 

Jo hjortejakt er stas det! :D

 

IMG_3786.JPG

 

IMG_3787.JPG

 

IMG_3788.JPG

 

DSCn01198.jpg

 

DSCn01207.jpg

Link to comment
Share on other sites

fint mot åfarnes mork!! :mrgreen: luckasen er en dust :shock: på steder hvor det de siste årene har vært en stor vinterstamme(eidsbygda og rødven)var det nesten ikke hjort under tellingene i vår!!enten har hjorten flyttet til nye vinter beiter eller så er stammen ikke så stor som enkelte vil ha det til!!skogbruks sjefen her vil skyte ned all hjort i eidsbygda pga beiteskader men de som eier skogen driver også med utleige av hjortejakt på si så dette kan bli problematisk! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

He, he. Lucasen er nok noe generaliserende ja. Eidsbygda hadde som mål å komme under 150 dyr på vårtellingene. Det har de jo klart med god margin i år. Tidligere har dette området vært overvintringsområde for en del hjort på nordsida. Nå ser det ut til at en del av disse dyra står lengre nord, i området Holmemstranda ble det registrert mye hjort i vår. Men at de sinnsykt lave arealkravene over mange år har gjort noe med stammen er jeg ikke i tvil om. Bøndene i eidsbygda klager over beiteskader. De skyter likevel ikke hjort tidlig i jakta. "Sine" dyr vil de spare. Men så bommet de kraftig på dette i høst da. Trekkdyra kom ikke/kom sent, og dermed ble fellingsprosenten lav.

 

Det skal ikke mange høster til før grunneierne må forvente lavere kvoter. Kvotene nå er nok over produksjonen, noe som forsåvidt er etter kommunens hjorteviltplan. Men om det faller i god jord når arealkravene øker igjen, se det gjenstår å se. Mange har vent seg til inntekta fra både kjøttsalg, salg av jaktrettigheter pluss pluss.

Link to comment
Share on other sites

Og nå vil de fjerne all hjorten i Eidsbygda. "Rundt 60 dekar med granskog som er midt i livet blir nå sanert i Eidsbygda. Granskog som minst skulle ha vokst i 20 år til må nå nødhogges på grunn av ekstremt store beiteskader av hjort....."

 

Og ikke sjokkerende er det den samme journalisten som fører pennen. Hver gang det er snakk om hjort i negativ sammenheng, kommer han sterkt på banen.

 

Det er rart, men for enkelte ser det ikke ut til at hjorten kan utgjøre en ressurs i det hele tatt. På den tiden skogen haar vokst seg hogstmoden har man nok dratt adskillig med hjort ut av skogene.... Hadde vært interessant å sett regnestykket på dette.

 

http://www.andalsnes-avis.no/article/20 ... 17472/1022

Link to comment
Share on other sites

Sjelden han ønsker å skrive noe om å øke stammen for å si det slik......

Er jo litt hobbybonde også, og er vel redd for noen av juletrærne sine.... Ikke vet jeg hva agendaen er, men at mønsteret er tydelig trenger man ikke lupe for å oppdage.

Link to comment
Share on other sites

[quote name="Furnesz" Nå var det jo en grunn til at jeg skerv alle i hermetegn da :wink: Men det er ingen løgn at det er for mye hjort enkelte plasser i fylket. Var ikke lenge siden jag snakket med en bonde som bor i Hareid kommune, og han sa at de siste årene har den gjennomsnittelig slaktevekten på fjorsdyr gått ned omtrent 2 kg. per år de siste 3-4 årene, og dette tyder på for tett stamme. Også hjemme har slaktevektene gått nedover, og vi skyter stadig flere skrapdyr. Men jeg tror vi tåler en ennå større stamme så lenge vi sørger for god forvaltning. En kjenning av meg som er kommet godt opp i årene fortalte at kronhjorter på over 160 kg. i slaktevekt ikke var uvanlig før. I dag er det nesten jubel når vekta passerer 100 kg. Dette er en trist utvikling.

 

Jeg tror ikke det er noe automatikk i at dyrene blir større selv om stammen reduseres. på mangen plasser er bestanden redusert kraftig de siste 5 år men anndelen skrapdyr fortsetter og øke, mat er det mer en nokk av. Men det er kansje ikke så rart når det går mangen morlause kalver igjen etter jakta (Hvis de overlever blir det skrapdyr neste år), og få store produksjonsdyr(koller) som skal føre de rette genene videre.

Her i hordaland virker det også som om mini hjorter er et kyst fenomen, og til lenger inn i landet vi kommer des større blir hjorten. Vi vet også at flotten er et større problem langs kysten en i innlandet.

Med de store kvotene i har hatt over tid, har vi også fått bestand av veldig unge dyr. Dette kan også påvirke slaktevektene mye siden brunsten kan bli senere på høsten, og vi har nokk mye og lære av land i Europa som forvalter hjortestammen med tanke på og få store dyr med trofe gevirer,

Link to comment
Share on other sites

Dette med at individvektene på ein tettleiksregulert bestand går ned når antalet aukar er eit kjent økologisk fenomen.

Er dette nokon krise? Viss vi ser på tallenes tale, og bruka litt tal som folk har trekt fram her:

Eit fjordyr har gått ned med 2 kg på 3-4 år. Det blir ca 4-5 % nedgang i vekt på 3-4 år. Ser vi på avskytinga so har den auka med omtrent 10% kvart år! Matematikken e ganske grei, kjøtmengda aukar.

 

No er det ikkje so veldig tett med hjort der som eg jaktar i forhold til dei tettaste områda. Men erfaringane frå for eksempel fjoråret viser at dyra var feite og i godt hold. I tillegg såg vi meir bukkar enn før, og desse bukkane var veldig fin storleik på.

Eg for min del syns det ser ut som om stamma klarar seg bra dei fleste plassar. Ein må sjølvsagt sikkert sette inn litt ekstra tiltak enkelte lokale stader med ekstremt tett med hjort. Men generelt sett syns eg utviklinga er ganske ok.

 

skadar blir ei anna sak. Her må ein kanskje sette opp kalkyler for å sjå kva ein tener mest på; hjort eller skog.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro kalkylene viser at hjorten er mest lønnsom. Uten at jeg vil skogen til livs. Det jeg heller har tro på er tilleggsforing på vinterhalvåret for områder med stor vinterstamme. Da sparer man skogen, får brukt opp en del gras som ellers går til spille (mer atleger enn nødvendig i mange områder pr. i dag) og kan ta ut en del dyr med bedre hold enn om de hadde beitet granbark.....

 

Personlig bidrar jeg gjerne med rundballer for å ha en sunn stamme av hjort og grantrær som ikke råtner på rot.

Link to comment
Share on other sites

@henry hill og jeg var over fjellet og sjekket hjorteterrenget i helga. Gikk opp grenser med grunneier. Spennende med nytt terreng, og dette så veldig bra ut :D Kupert, slakt terreng opp mot fjellet. Fin blanding av tettskog, myrer og furuhauger. Litt hjortetråkk fant vi, pluss ei gjørmegrop og bukken hadde feid på et par plasser. Utsikten fra hytta var heller ikke noe å si på :P Utenom rotet hos utleier da :wink:

2gy4oza.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...