Jump to content

HJORTEJAKTA 2009


lawb

Recommended Posts

Hva grunneierne sier? De er jo representert i styret for storvaldet, da samtlige (med forbehold) som sitter der er grunneiere!

 

Nå har det jo ikke ramla noen hjort enda, men jeg skal høre med kommunen om jeg kan få rapporten for avskyting 1.okt og 1. nov.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 630
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ser det er mange som jakter hjort på vestlandet, å det er jo bra.. Men er det ikke noen her som jakter hjort her på østlandet :?:

Noen gode tips om å jakte alene? :idea: siden hjorten er så sky :shock:

 

Dersom hjorten har tilgang på innmark vil den i stor grad bruke denne innmarken til å beite. Beitingen foregår stort sett om kveld/natten og om morgenen.

Finn ut om du har noen slike plasser der du har tilgang på jakt, dette ser du ved å se etter beitespor /hjorteskitt osv på innmarken.

Blink deg ut noen poster som du kan bruke under ulike vindretninger, postene må være innenfor gode skuddhold og i godt skjul. Sett deg ut og sitt i RO, RO, RO, RO. Utalige hjorter redder livet ved at jegere er for urolige på post.

Ellers er smygjakt kombinert med observasjonsposting en gøy og krevende jakt som vil gi litt mer naturopplevelse. Finn trekkruter og post der om morningen og om ettermiddagen, ellers beveger du deg sakte og lydløst i terrenget mot vinden, og med lange innlagte stopp.

Link to comment
Share on other sites

Hjortejakta på Austlandet er ofte veldig utfordrande då der ikkje er so mykje naturlege stengslar, og sjølvsagt ikkje so tett bestand som vi har her vest.

 

For det første so må ein tenke ganske annerledes når ein er på hjortejakt enn på f.eks. elgjakt. Hjorten brukar andre delar av terrenget, og den brukar terrenget på ein annan måte. Vidare må ein ta veldig mykje hensyn til vinden. Og som 202outback seier; sitt i ro! Bål og stolsekk er forøvrig ikkje nokon stor slager på hjorteposten...

 

Mine tips:

Gjer deg kjent i terrenget. Legg merke til kor stiane og tråkka til hjorten går. Postere her om morgonen og om ettermiddag/kveld. Lokaliser, rydde og gjere klar postane på førehand. Dersom du må begynne å leite etter ein god post, rydde småskog etc når du skal jakte kan du lett gå på ein smell.

Ein post som er plassert på måfå i terrenget kan fort bli ei tolmodigheitsprøve...

 

Dersom du har ei li i terrenget: Smygjakt. Begynn høgst i lia og jakte deg nedover. Hjorten er ein meister til å holde kontroll nedover i terrenget, men ikkje so mykje oppover. Pass på vinden!

Link to comment
Share on other sites

Nå har hjorten for alvor tatt for seg av formargkålåkrene min. Snart bare stenglene igjen. De blir erfaringsmessig attraktiv i nov/des når atlegene ikke er så attraktive lengre. Tror vi skal være veldig dårlige jegere for ikke å fylle kvota i år. Ellers savner jeg flere meninger, for/imot, i mitt forrige innlegg om nabovaldets måte å organisere uttaket på......

Link to comment
Share on other sites

Ja, måtte bare ut i hjorteskogen i kveld.... Gikk i en del av terrenget som grenser til valdet mitt (i dette terrenget blir det ikke jaktet). Observerte totalt åtte dyr. Ungkolle, to sekstakkere, to ganger kolle og kalv og ett som jeg ikke klarte å bestemme kjønn og alder på. Mye tråkk og liv i terrenget med andre ord. Den ene kollen og kalven ble var meg og løp inn i et tett bjørkesnar. Kollen var veldig usikker og "bjeffet" sikkert 30 ganger i løpet av 10 minutter. Utrolig gøy med dyrekontakt! Lå og så på henne på 40-50 meters hold. Hun gikk litt frem og tilbake og klarte ikke bestemme seg helt for hva hun skulle gjøre. Jeg trakk meg stille tilbake for ikke å forstyrre for mye.

Trenger ikke alltid ha riflen med for å få gode opplevelser i hjorteskogen :wink:

 

Men gleder meg til jakten, ja :D

Link to comment
Share on other sites

Er så oppgitt. Et nabovald har ei kvote på ca. 45 dyr i høst. Nå har de bestemt at det ikke skal deles ut spesifikke kort, altså frie dyr fra starten av. Når 8 bukker og 10 koller er skutt stopper de avskytingen av voksne dyr. Det jeg ser kan skje er at siden det er førtsemanntilmøllaprinsippet så vil det komme til å gå en del enslige kalver rundt om ganske kjapt. Jeg tror ikke det er bare snusfornuftige grunneiere/jegere som labber på jakt den 10. Ser de en rudel så nekter jeg å tro at de skyter kalv og ungdyr. Her er det jo jegere som har betalt for å få jakte. De drar ikke ned kalven på 25 kg visst de kan få kolle på 65 kg. Snakket med flere som stusset da de hørte opplegget.

 

Valdets ledere har nok en tanke bak det. Få opp avskytinga. Men, dette er jo så sørgelig kortsiktig tenkt som det går an. Hva slags stamme av dyr ønsker de. En del kalver kommer nok til å overleve, men det blir neppe noen avlsdyr for framtida. Jakta blir mest sannsynlig forlenga til 23. des. Det skulle jo alene føre til høyere avskying.

 

Det er bare fire-fem år siden det samme valdet fredet all hjort. Det var for liten stamme. (Mer fornuftig styring da...) Nå har de kjøpt Lucasen sine formaninger om at det er alt for myehjort i fylket. De vil være med på karusellen.

Hva skal man si om slik håndtering av lokal forvaltning? Kjør debatt

 

Ser her at Mork gjerne vil ha et ord med i laget i nabovaldet fordi de der har en "feil" forvaltning. Det kunne da være av interesse å høre hvilken dokumentasjon han har for sin

"riktige" oppfatning. Han fyrer også av en salve mot "Lucassen" (hvem nå det måtte være), som han tydeligvis er sterkt uenig med om bestandsstørrelsen. Hva bygger de to herrene på her når de er så uenige om samme sak? Imøteser en utredning fra Mork om disse to spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Lucassen er viltforvaltar hos Fylkesmannen i Møre og romsdal, viss eg ikkje tar heilt feil. Han har vore ute i media nokre gongar i det siste og snakka om beinhard nedskyting, halvering av hjortestamma etc. Enkelte stader i M&R har dei enorme problemer med hjorteskade for tida.

 

Når det gjelder nabovaldet til mork, so er det nettopp litt av poenget med storvald og lokal forvaltning av jakta at grunneigarane sjølve skal få både meir kontroll og meir ansvar med hjorteforvaltninga. Det kan jo slå begge veier, men dersom vi ser på erfaringane fra storvalda og lokal hjorteforvaltning i Sogn og Fjordane (som er det fylket som har komme lengst i denne prosessen) so er dei stort sett positive.

 

Slik som mork beskriver situasjonen so kan det verke som om det valdet har litt mangel på kontinuitet og langsiktig tenking. Freding eit år og eit veldig liberalt avskytingsregime nokre år seinare tilseier vel det.

Link to comment
Share on other sites

Til nes:

 

Visst du leste hele mitt innlegg så fikk du kanskje med deg hvorfor jeg er kritisk. Lokal forvaltning er jeg for, men jeg kan se fallgruver med dette. Det jeg skisserer for nabovaldet mener jeg kan slå veldig uheldig ut visst voksne dyr blir skutt før kalver. Jeg har blitt opplært til å ikke skyte kolla og la kalven gå. Hva ditt synspunkt på det er vet jeg ikke. Men, jeg skal være den første til å bøye meg i støvet dersom det viser seg at jegerne bruker frikortene sine på kalver før de skyter kolla.

 

Lucasen får inn rapporter om beiteskader i enkelte områder i M&R. Han ønsker et voldsomt uttak for å få bukt med dette. Poenget er at det ikke er like mye hjort over alt. Dermed bør han være mer nyansert i sine uttalelser enn hva han til nå har vært.

 

Jeg beklager visst jeg har trampet noen på tærne ved å mene noe om et nabovald....... :roll:

Link to comment
Share on other sites

For å presisere det;

Det å skyte mordyr frå kalv bør vere absolutt tabu for einkvar hjortejeger uansett kva grunneigar måtte meine og uansett kven som har ansvar for forvaltninga. Til sjuande og sist er det jo jegeren som setter forvaltninga ut i praksis og jegerane må her vere bevisst på sitt ansvar.

 

At mordyr ikkje skal skytast frå kalv står forresten presisert i dei fleste bestandsplanar eg har sett.

Link to comment
Share on other sites

Til svar fra Mork

 

Ser at uenigheten om forvaltningen nå koker ned til spørsmålet om å skyte mordyret fra kalven. Ikke så vanskelig å være enig med Mork om dette. Et problem kan det imodlertid være at det ikke alltid er så lett å kartlegge slektsforholdene til hundyr man får skuddsjanse på i skogen. Om Mork har en enkel løsning på dette problemet, vil nok mange bli glade. Både Mork og Vestlandsjeger skriver som om det det er dokumentert at tildeling av frie dyr øker dette problemet. Stemmer dette?

I så fall hadde det vært å ønske at de legger det fram. Beskyldningene om kortsiktighet og tvilsom kvalitet på jegrene i nabovaldet blir ikke nevnt i svaret, og kan vel anses som annulert. Dette er kanskje like greitt, slike beskyldninger mot naboer i åpne fora på nett bidrar neppe til økt fred og fordragelighet på bygdene.

Jeg får i svaret vite at Lucasen er viltforvalter og at han bygger på raporter om observerte beiteskader. Det som ikke kom fram. er hvilken er hvilken kunnskap og kompetanse Mork bygger sin uenighet på. Hvilket grunnlag har han f.eks for å si at nabovaldets totalfredning for 4 år siden var bedre forvaltning enn dagens ? Høres noe merkelig ut.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Ikke vet jeg hvem du er, og ikke aner jeg hva slags kunnskap du besitter mht. til området det her er snakk om. Jeg vet derimot en del siden jeg bor her og er meget opptatt av hjort og hjortestammen i samme området. Jeg følger med i avskytingen for mitt eget vald og også andre vald i kommunen. Jeg har tilgang til sett hjort-observasjoner. Jeg har ukentlige samtaler med innbyggere/jegere i nevnte vald. En kjøretur om kvelden tar jeg meg også dann og vann. Det danner også et visst inntrykk. Jeg fanger dermed opp en del som kan sies å være med på å danne et bilde av stammen i valdet.En stamme som forøvrig deles med mitt vald da det er en del overlapping/vandring på hjorten. Men det forstår du vel.....?

 

Ang. å skyte mordyr fra kalven og løsning på det så kan jeg si såpass at det ikke er så vanskelig som du hevder i ditt innlegg. Spesielt jakt på innmark og postering ved trekkveier gjør at man relativt lett kan se hvilken kalv som hører til kollene. Visst det kommer flere i følge. Noe som ikke nødvendigvis er ofte. Under drivjakt er det litt vanskeligere, men ikke umulig. Som regel følger rett kalv mora om det er flere i følge.

Er man usikker er det jo bare å la være å skyte. Noe du også kanskje forstår....?

 

Jeg har ikke hevdet at å tildele frie dyr øker problemet konsekvent med tanke på å skyte mordyr fra kalv. Det er noe du koker sammen selv. I små terreng/felt/vald der få jegere/grunneiere er sammen om forvaltninga er det noe som kan bidra til grei avskyting. Men, jo større vald og kvoter det er snakk om, jo lettere tror jeg det er for at man ikke tenker riktig forvaltning, men at det derimot kan helle mot en usunn avskyting med en del morløse kalver som resultat. Det gjenstår å se hvordan det går i nabovaldet, men jeg er ikke redd for å frykte hva som kan skje.

 

Om Lucasen så har jeg ikke mer å si enn hva som er blitt sagt. Du far ta mine utsagn om ham som du vil. Jeg har sett/hørt hvordan han uttaler seg. Det stemmer helt sikkert for en del områder i fylket, men på langt nær overalt. Da bør han være mer nyansert enn hva han til nå har vært.

 

Om fredningen som var i nabovaldet kan jeg si at det var noe styret i valdet avgjorde basert på bildet de dannet seg av stammen da. Var det nok hjort tror jeg nok de hadde hatt en annen politikk enn hva som ble bestemt.

 

Du får vri dette til det du vil. Jeg blir overrasket om du kjøper det jeg har skrevet. I såfall har jeg lært deg feil å kjenne.

Link to comment
Share on other sites

Har nå fått vite årets tildeling på valdet på hjemgården min, 2 hanndyr (1 storbukk, 1 spissbukk) 2 hunndyr (1 storkolle, 1 fjorskolle) og 1 kalv. Avreise fra Namsos til Aure onsdags ettermiddag, skal ha med meg premieredagen i år!! Tar med meg samboer og en jaktkompis, så dyrene skal ikke føle seg for trygge denne helga... :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Hva slags erfaringer har dere med hvordan bukkene beveger seg i perioden jaktstart og frem til brunsten?

 

Vi har et jaktområde med variert skog opp mot snaufjellet og en flat dalbunn som munner ut mot ulike jorder. Koller og kalv står gjerne oppe i fjellsiden i tett skog på dagtid og trekker ned mot flatene/jordene på kvelden, kommer inn på jordene i skumringen, beiter og legger seg gjerne ned før de beiter en ny runde på morgenen og så trekker opp igjen. Ulike vindretninger og vær avgjør hvilken vei de trekker og om de trekker ned.

 

Bukkene er vi mer usikre på. I denne perioden ser vi de sjelden gå sammen med kollene og vi ser de heller ikke gå sammen (flere bukker) slik de gjerne gjør på sommeren. Vårt intrykk er at de nå går alene og at de søker mer opp i høyden og sjeldnere trekker ned mot jordene enn hva koller og kalver gjør. Vi er også usikre på om de følger mønsteret med ned på kveld og opp på morgen, men kanskje heller vandrer mer rundt uavhengig av tid på døgnet.

 

I brunsten handler det vel mest om å patruljere revir og lete etter fiender og damer? Hvileløst rundt reviret? og så etter brunsten går de gjerne sammen med koller og kalv og beiter?

 

Noen som har erfaringer og kunnskap om dette?

Link to comment
Share on other sites

@ nes

For ordens skuld so har eg ikkje tenkt å kaste meg ut i nokon konkurranse om kven som har best og mest kunnskap og kjenskap etc. :wink:

 

Eg har aldri påstått at fri løyvetildeling heng saman med skyting av mordyr frå kalv. Det heng vel meir saman med etiske normer, skriven reglar og jaktkultur. I tillegg er det relativt lite lønnsom forvaltning då ein aukar sjansen for kalvedødligheit. Og kjøt som døyr i skogen er lite lønsomt.

 

Eg kjenner ikkje til dette valdet noko meir enn det mork beskriver her, og skal derfor ikkje uttale meg for bastant. Men dersom det stemmer at dei har gått frå totalfreding til ei relativt fri avskyting på 4 år, so vil eg våge påstanden om at det er litt mangel på langsiktig tenking ja.

Og er det noko vi treng for å få kontroll på hjortestammen, so er det ei forvaltning som er forutsigbar og som har kontinuitet både i tid og rom.

 

Men for all del. Det fins ingen fasit på dette. Sjølv om vi alle trur vi sitter med den :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva slags erfaringer har dere med hvordan bukkene beveger seg i perioden jaktstart og frem til brunsten?

 

Vi har et jaktområde med variert skog opp mot snaufjellet og en flat dalbunn som munner ut mot ulike jorder. Koller og kalv står gjerne oppe i fjellsiden i tett skog på dagtid og trekker ned mot flatene/jordene på kvelden, kommer inn på jordene i skumringen, Bukkene er vi mer usikre på. I denne perioden ser vi de sjelden gå sammen med kollene og vi ser de heller ikke gå sammen (flere bukker) slik de gjerne gjør på sommeren. I brunsten handler det vel mest om å patruljere revir og lete etter fiender og damer? Hvileløst rundt reviret? og så etter brunsten går de gjerne sammen med koller og kalv og beiter?

 

Noen som har erfaringer og kunnskap om dette?

 

Her hvor jeg jakter går bukkene enda sammen i små flokker 3-7 bukker( så 5 stk i går kveld :) ). Piggbukkker går gjerne sammen for seg selv, piggbukk kan også gå sammen med fjorskolle nå.

Mest sansynlig går det flere bukker i noen av naboterengene dine, bukkene vil spre seg innen de første ukene i jakta, men de kan fortsatt oppholde seg i terrenget. Rundt 20 sep hørte jeg brøling her i fjor, og da er det slutt på kammeratskapet :evil: .

Link to comment
Share on other sites

Tja jeg har bl.a lappet hull i støvlene, kjøpt ny hodelykt (Led lenser), vasket ullundertøy, slipt kniven(e), kjøpt vakuumpakker til viltkjøttet, kjøpt sydvest(det blir nok bra mange dager..), skutt x-antall skudd med ny demper, tatt av stokken på riflen og mettet skikkelig med olje, kikret en del etter hjort (obsererte lenge en 12-takker på dagleie for et par dager siden...), lest mye på kammeret.no, og ikke minst vasket og styrt hjemme med unger og husarbeid samt tilfredsstilt min kone slik at jeg stiller med full "fritidskvote" med bonus nå før jakten. Det bidrar til både god smvittighet og kanskje noen ekstra jaktdager... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Lykke til alle hjortejegerar som skal ut i natt og i måro :D Skal sjølv heim t vestlande på fredag å håpar på ei fin helg med go avveksling frå skulearbeid:)

 

Jaktfeberen raser i kroppen kjenne eg. Svineinfluensaen kan umulig vera like ille!? :?

 

Håper på bilder av felte dyr på emne allerede i morgon!

Link to comment
Share on other sites

Artige opplysninger, gå inn på denne så ser man hvor ulikt hjorten vandrer, noen vandrer flere mil men andre er ganske stasjonære :

 

http://webgis.no/hordhjort/

 

Bruk "detaljert norgeskart" og velg et dyr, resten finner dere utav.

 

Ser en bukk merket i Etne nå beiter seg feit mellom Sauda og Røldal og ei kolle merket på Skånevikstranda nå er på Vintertun o.s.v.

Link to comment
Share on other sites

Mye vind her i kveld. Blir neppe jaktet før tidligst i morrakveld med meg. Men med roligere vind er sjansen litt større for at dyr kommer innpå i kveldinga.

Ellers oppgradert skogsrifla mi med ny kikkert. Swarovski 3-10x42. Lett og hendig kikkert med god optikk og forstørring.

:D Holder meg til et merke......

DSCn02029.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lykke til alle som skal ut i morgen.

Sjølv vil eg ikkje ødelegge jakta med å skyte dyr allerede i morgen..

Har bare 5-6 løyver og jakta varer til jul.....

Reinsjakt i helga ;)

Link to comment
Share on other sites

Da er alt klart for jakta. 2000 skudd har blitt avfyrt fra 100 til 1200 meter. 200 patroner med Berger VLD og Nosler Accubond er klare for tjeneste. Om månen er stor nok i natt, aner jeg ikke, men det blir å stikke ut klokka 0430, og begynne å snike seg fremover i terrenget. 16 koller, 16 kalver og 8 bukker står på menyen. Alt er klart :)

Link to comment
Share on other sites

Enig der tico.

 

Men skal nokk ut i natt og sjå kva som går rundt omkring. Er berre eit storbukk løyve på valdet. Og etter att den bukken er skoten er det grense på 3greiner. Så om det skulle gå ett skikkelig beist der i natt så spørst det om den kansje faller i morgontimane

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...